Saturday, March 26, 2011

Gempa Kuat Gegar Myanmar, 50 Maut

Gempa kuat menggegar kawasan Mynmar semalam berhampiran dengan Thailand. Akibat bencana itu sekurang-kurangnya 50 orang dinyatakan terkorban, demikian menurut pejabat Myanmar hari ini.

Gegaran gempa juga dirasakan sehingga ke Bangkok, hampir 800 kilometer dari titik pusat gempa, juga di Hanoi dan sebahagian Cina. Badan Pemetaan Geologi AS (USGS) mengukur kekuatan gempa pada 6.8 SR.

"Jumlah mangsa korban akibat gempa bakal melebihi 50 orang bila kota Tarlay dan Mine Lin turut dihitung," ujar pejabat Myanmar.

"Jalan-jalan juga ditutup. Menurut maklumat yang diperolehi, lebih dari 130 bangunan runtuh kerana gempa berkenaan."

Sementara itu, sebuah rumah sakit di Mae Sai, kota terbesar di Thailand yang dekat dengan pusat gempa, menyatakan belum menerima mangsa lagi sejak semalam. Bekalan elektrik terputus untuk beberapa ketika.

Polis Mae Sai menyatakan, seorang wanita terkorban tertimpa dinding rumahnya yang runtuh.



Di Cina, penduduk desa sekitar 40 kilometer bersempadan Myanmar di wilayah barat daya Yunnan menyatakan bangunan bergoyang selama lebih dari satu minit ketika gempa, pejabat berita rasmi Xinhua melaporkan.

Lebih dari 350 siswa dan guru dipindahkan dari sebuah sekolah di Menghai County, Yunnan, setelah bangunan mengalami retak-retak, kata Xinhua.

Penduduk di kota Nanning Cina Selatan, hampir 900 km dari pusat gempa, bertempiaran keluar dari rumahnya ketika mereka merasa gegaran, kata Xinhua. Tidak ada korban dilaporkan di Cina.

Di Hanoi tengah - di Vietnam, jauh dari pusat gempa - gempa dirasakan sebagai gerakan goyang halus yang berlangsung selama beberapa detik. Beberapa warga Hanoi meninggalkan rumah mereka dalam keadaan panik, namun tidak ada laporan kerosakan.

Gempa terjadi dua minggu setelah Jepun digoncang gempa rakasa, yang melepaskan bencana tsunami yang mengorbankan sekitar 27 ribu orang dan menyebabkan krisis nuklear di Fukushima.

No comments:
Write comments

Note: Only a member of this blog may post a comment.