Tuesday, January 22, 2013

5 Ilmuan Masuk Islam Semasa Membuat Kajian

1. Maurice Bucaille, masuk Islam kerana jasad Fir’aun


Dalam pengkajiannya, dia terkejut setelah menemukan sisa-sisa garam yang melekat pada tubuh jasad mumia firaun adalah bukti terbesar bahawa dia telah mati kerana tenggelam. Sedangkan berita ini telah dibicarakan kaum muslimin sejak dahulu lagi, bagaimana ianya boleh berlaku ?

2.Jacques Yves Costeau, Jumpa Islam Dalam Lautan




Seorang ahli selam Perancis untuk suatu dokumentari. Saat-saat pelik apabila dia menemukan mata air di dasar laut dimana ianya bersifat tawar dan sedap. Apa yang peliknya, air tersebut tidak bercampur dengan air masin dan seolah-olah ada dinding yang memisahkan kedua-dua air tersebut.

Sampai pada suatu hari ia bertemu dengan seorang profesor muslim dan menceritakan fenomena ganjil itu kepadanya. Profesor tersebut lalu teringat ayat Al quran tentang bertemunya dua lautan (surat Ar-Rahman ayat 19-20) yang sering dikaitkan dengan Terusan Suez.

Ayat itu berbunyi: “Dia membiarkan dua lautan mengalir yang keduanya kemudian bertemu, antara keduanya ada batas yang tidak dilampaui masing-masing”.

Kemudian dibacakan surat Al-Furqan ayat 53 : “Dan Dialah yang membiarkan dua laut mengalir (berdampingan); yang ini tawar lagi segar dan yang lain masin lagi pahit; dan Dia jadikan antara keduanya dinding dan batas yang menghalangi.”

3. Demitri Bolykov, saat yakin matahari akan terbit dari Barat


Dari hasil kajiannya sebagai seorang ahli fizik, dia mempercayai bahawa suatu masa nanti metahari akan terbit melalui barat.

4. Dr.Fidelma O’Leary, menemukan rahsia sujud dalam solat

Dalam penelitian sebagai seorang doktor berkenaan fungsi otak:

Akhirnya dia menemukan bahwa ternyata darah tidak akan memasuki urat saraf di dalam otak manusia secara sempurna kecuali ketika seseorang tersebut melakukan sujud dalam solat. Bererti, kalau manusia tidak menunaikan ibadah solat, otak tidak dapat menerima darah yang secukupnya untuk berfungsi secara normal.

5. Profesor William, menemukan tumbuhan yang bertasbih



Menemui getaran halus ultrasonik yang tertransfer dari alat perakam menggambarkan garis-garis yang membentuk lafaz Allah dalam layar. Para ilmuwan Inggeris ini lantas kagum dengan apa yang mereka saksikan.

6 comments:
Write comments
  1. Maha Suci Allah yg Kami Sembah dan Bermohon, Tiada Sekutu bagi Mu juga, Hanya pada Mu tempat kami Berlindung dari segala Kejahatan jin Dan Syaitan....AMIN.

    ReplyDelete
  2. Tapi kat malaysia nih, betapa ramai muallaf yg aku jumpa seolah2 spt trpinggir oleh PERKIM, Majlis agama2 Islam, Badan2 tertentu atas nama Islam, Tabung Maskid malah warga Islam sebagai jiran itu sendiri. Ini sedikit sebnyak memalukan imej islam dan tidak spt mubaligh kristian yg sanggup brjln berbatu2 ke pelusuk desa mncari mangsa utk dimurtadkan atau mnyebar ajaran mereka kpd org ramai. Kdg2 trasa hndak mnitis airmata bila mmbaca kesah2 muallaf yg amat trsepit kehidupan dlm agama baru mereka seolah2 mnyusahkan meeka bila masuk islam. Lalu ? Tidak trdengar juga org bukan Islam atau dr agama lain yg masuk islam kerana DAKWAH oleh JAKIM, Majlis2 Agama Islam atau badan2 atas nama Islam KECUALI mereka itu sendiri yg dpt hidayat Allah. Apa yg JAKIM, Majlis Agama Islam yg ada atau seumpamanya mampu lakukan adalah MENDAKWA MANA2 INDIVIDU YG MNGAJAR AGAMA di mana2 masjid atau surau atas alasan TIADA TAULIAH. Sedangkan tauliah sebenar ada dlm AlQur'an kpd mereka2 yg tahu agama utk mngajar. Mana tauliahnya? Kan ada ayat yg mengatakan " Ajarkanlah/sebarkan agama walau hanya dgn satu ayat". Itu tauliah le tu.

    ReplyDelete
  3. Selagi UMNO/BN yg perintah selagi itulah islam terabai bukn terbelah dn tdk kehadapn. Ustz2 dalm UMNO/BN hnya pd nama dn jd patung yg tdk bermaya. Tiada teguran dn nasihat ustaz2 untk diikuti oleh pemimpin UMNO/BN contoh jelas Rosmah dn sitti hasmah Isteri Najib dn Mahathir tidk menutup aurat, islam apa?...knpa Najib mmbisu seribu bahasa ketika Ibrahim Ali suruh bakar bible yg mgndungi perkataan ALLAH dn Choi So Lek mghina hukum Hudud termasuk semua pemimpin UMNO/BN yg beragamaIslam hnya diam membisu tanpa suarakrn mreka semua takut. Umno/Bn hr ini tdk relevan lagi. TUKARRRRRR undi PAKATAN.

    ReplyDelete
  4. Selain dr isu yg diutarakan oleh sdr ARAfaT di atas, satu lagi perkara yg dirasakn menarik utk diutarakan iaitu KHUTBAH JUMAAT. Berapa banyak mimbar masjid yg berjaya mmbentuk peribadi muslim spt dlm teks khutbah itu sendiri? Apa lagi yg nak beri kesedaran kpd non-muslim. Jauh sekali dan selagi teks khutbah tu dikawal oleh JAKIM atau Majlis Agama, bila Islam nak berkembang pesat spt zaman2 Tok Gajah, Tok janggut, Tok Selehor atau angkatan baru spt Burhanudin Helmi,Tok Guru Hj abu Bakir dan lain2 lagi. Khutbah jumaat yg digariskan oleh Islam telah trpeong dr landasan dan tujuan khutbah itu sendiri sejak azali angkara PUTARLAM UMNO/BN.

    ReplyDelete
  5. Putrajaya bakal dapat kuil hindu trcanggih drantau Asia,demikian ungkapan Samy Velu dan yg bagusnya kuil itu bakal didirikan di Presint 20, Putrajaya. Kan ke Presint 20 tu penempatan kubur umat islam? Kuil diberi nama kuil Sri L.Ayalam mngandugi dewan besar dan bagai2 lagi.

    ReplyDelete
  6. Aishah RA telah menceritakan bagaimana setiap hari Baginda Rasulullah SAW telah menziarahi seorang Yahudi yang buta dan memberikan beliau makanan dengan menyuapkan langsung ke mulut Yahudi itu. Walhal Yahudi yang buta mata itu tidak pernah berhenti dari mencaci Baginda Rasulullah SAW tanpa disedari bahawa orang yang dicacinya itulah yang memberikan beliau makan.

    Saidina Abu Bakar kemudiannya bergegas ke tempat yang diceritakan oleh anak perempuannya itu dan membuat sebagaimana dikhabarkan oleh Aishah RA. Sebaik beliau menyuapkan Yahudi yang buta itu, berkatalah sibuta itu “Siapakah kamu?”. Saidina Abu Bakar menjawab, “Akulah orang yang biasa menyuapi kamu”. Yahudi itu lalu membentak, “Bukan, bukan. Kamu bukan yang biasa itu. Dia menyuapkan aku dengan amat lembut tidak macam kamu”.

    Mendengar kata-kata Yahudi yang buta itu, Saidina Abu Bakar terus mengalir air matanya mengenangkan hebatnya jasa Rasulullah SAW. Kemudian Saidina Abu Bakar menceritakan siapakah beliau dan kewafatan Rasulullah SAW. Si Yahudi itu lalu menangis dan merasa kesal atas sikapnya yang tidak henti-henti mencaci orang yang sebenarnya menyuapinya setiap hari.

    Yahudi yang buta itu akhirnya memeluk Islam atas kehebatan sikap yang ditunjukkan oleh Rasulullah SAW dan Saidina Abu Bakar As-Sidiq.

    Dua contoh di atas cukup memberi pengajaran bagaimana pemerintah perlu menyantuni OKU dari aspek kebajikan dan keperluan asasinya.

    Jika nak dibincangkan, masih banyak contoh yang ditunjukkan oleh Baginda Rasulullah dan para sahabat dalam menjaga kebajikan OKU hinggakan mereka cukup senang dalam menempuh kehidupan sebagai hamba Allah yang cacat.

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.