Wednesday, January 23, 2013

Anwar sedia beri keterangan di RCI jika dipanggil

Ketua pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata beliau sedia untuk memberi keterangan kepada suruhanjaya siasatan diraja berhubung isu pendatang asing di Sabah sekiranya dipanggil untuk berbuat demikian.

NONEPada masa sama beliau turut menegur Datuk Seri Najib Razak yang membiarkan proses pemberian kerakyatan diteruskan semasa pentadbiran perdana menteri itu.

Anwar yang merupakan timbalan perdana menteri pada tahun 1990-an – sebelum dipecat pada 1998 – menegaskan bahawa beliau tiada peranan dalam dakwaan pemberian kerakyatan kepada warga asing di Sabah.

Beliau berkata, perkara itu boleh disemak melalui rekod dan melalui ketua setiausaha negara untuk mengenalpasti menteri yang terlibat dan sama ada beliau hadir dalam mesyuarat atau taklimat mengenai pemberian kerakyatan.

"Malah semasa saya jadi pemangku (perdana menteri), saya tidak terlibat dalam perkara seperti itu," katanya. -MK

156 comments:
Write comments
  1. AI sedia berhadapan dgn isu tertentu ttp haji logiut najib hanya berani bersumpah laknat dlm kain sarung roastporkmah!!!

    ReplyDelete
  2. Timbalan Pengerusi Badan Perhubungan Umno Sabah, Datuk Seri Salleh Said Keruak mencabar Ketua Pembangkang,Datuk Seri Anwar Ibrahim memberitahu perkara sebenar mengenai pendatang tanpa izin kepada Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) yang dipertanggungjawabkan menyiasat masalah itu yang berlarutan di negeri ini.

    ReplyDelete
  3. Menurutnya, Anwar perlu berbuat demikian kerana beliau adalah Timbalan Perdana Menteri pada waktu itu dan amat berkuasa serta tahu apa yang berlaku di Sabah.

    ReplyDelete
  4. "Jangan jadi hipokrit, mungkin dengan pengetahuan hal sebenar atau "dalaman"itu, Anwar boleh membantu memberikan maklumat...jadi beritahu perkara sebenar kepada RCI. Beliau tidak usah main politik.

    ReplyDelete
  5. Sekurang-kurangnya (Datuk Seri)Najib (Tun Razak), perdana menteri kita mahu mengetahui kebenarannya dan meluluskan penubuhan RCI untuk mengenal pasti punca masalah itu.

    ReplyDelete
  6. "Kita tidak patut buat kesimpulan dan menyalahkan pihak tertentu hanya kerana keterangan oleh beberapa bekas tahanan ISA (Akta Keselamatan Dalam Negeri).

    ReplyDelete
  7. Kita patut biarkan RCI selesaikan tugasnya...apa yang kita mahukan ialah penyelesaian muktamad," katanya kepada Bernama selepas menghadiri sesi bertemu rakyat di SK Sembirai, dekat sini, Selasa.

    ReplyDelete
  8. Oleh itu, Salleh, yang juga Speaker Dewan Undangan Negeri berkata rakyat sepatutnya menghargai dan menyokong Najib bagi langkah berani beliau dalam menubuhkan RCI.

    ReplyDelete
  9. "Sebaik sahaja RCI menyelesaikan tugasnya, dengan itu kerajaan akan mengkaji dan mengambil tindakan sewajarnya untuk menyelesaikan perkara itu.

    ReplyDelete
  10. "Mereka yang layak dan memperoleh kewarganegaraan menerusi prosedur sah tidak sepatutnya dihukum dan mereka yang memperolehnya secara tidak sah atau "ikut pintu belakang' kewarganegaraan mereka perlu dibatalka

    ReplyDelete
  11. Melahirkan keyakinan masalah pendatang tanpa izin akan dapat diselesaikan di oleh kerajaan pimpinan Najib, Salleh berkata penduduk jati Sabah perlu sabar menunggu penyelesaian itu.

    ReplyDelete
  12. Reaksi gelabah Azmin Ali yang cuba 'menyingkirkan' nama Anwar Ibrahim dalam 'Projek IC' juga menimbulkan tanya-tanya. Menurut Azmin Ali ada pihak yang akan mengaitkan Anwar Ibrahim dalam projek tersebut walaupun keterangan dari 29 orang saksi sepanjang pusing pertama RCI, tiada seorang pun mengaitkan Anwar Ibrahim.

    ReplyDelete
  13. Pihak manakah yang dimaksudkan oleh Azmin Ali akan mengaitkan Anwar Ibrahim dalam 'projek IC' tersebut?

    ReplyDelete
  14. kita perlu menyusuri kronologi 'Projek IC' walaupun sehingga ke hari ini tiada satu senarai nama dan nombor IC yang dituduh dipalsukan dikemukakan sebagai bukti.

    ReplyDelete
  15. Tahun 1990 hingga 1994 merupakan tahun yang dikatakan wujudnya 'Projek IC' untuk memenangkan BN di Sabah oleh beberapa saksi yang memberi keterangan dalam prosiding RCI.

    ReplyDelete
  16. Individu yang memainkan peranan penting dalam kejayaan BN dalam Pilihan Raya Dewan Undangan Negeri di Sabah tahun 1994 adalah Anwar Ibrahim.

    ReplyDelete
  17. Adakah Azmin Ali tahu bahawa Anwar Ibrahim antara individu yang berperanan dalam 'Projek IC' kerana umum mengetahui betapa kuatnya pengaruh Anwar Ibrahim waktu itu.maka tidak hairanlah awal-awal lagi Azmin Ali tampil menyatakan ada pihak akan mengaitkan Anwar Ibrahim?

    ReplyDelete
  18. Persoalan ini wajar ditimbulkan lebih-lebih lagi Timbalan Pengerusi Badan Perhubungan Umno Sabah Datuk Seri Salleh Said Keruak mencabar Anwar Ibrahim memberitahu kebenaran tentang pendatang tanpa izin kepada RCI

    ReplyDelete
  19. Siapakah yang mengaitkan Anwar Ibrahim dalam 'Projek IC', adakah ia benar-benar berlaku atas restu pemimpin kerajaan atau ia sekadar teori yang dimainkan oleh pembangkang?

    ReplyDelete
  20. Selain Mutalib, Dr. Cheong Eng Leong (bekas pemimpin PBS kini AJK PKR)merupakan individu yang mensensasikan teori 'Projek IC' ini dengan mengatakan ia wujud untuk menangkan UMNO di Sabah melalui buku Lest We Forget yang dihasilkan sekitar 2006, menariknya antara individu yang dikatakan terlibat dalam 'Projek IC' adalah Anwar Ibrahim sendiri.

    ReplyDelete
  21. Pada awalnya Anwar Ibrahim percaya bahawa kerajaan tidak akan menubuhkan atau menyiasat sepenuhnya hal ini kerana melibatkan Kementerian Dalam Negeri. Tetapi jangkaan Anwar Ibrahim nampaknya meleset, ternyata PM benar-benar mahu satu siasatan menyeluruh dalam kes 'Projek IC'.

    ReplyDelete
  22. Wajarlah Anwar Ibrahim juga turut disepina kerana beliau merupakan pencatur kemenangan Pilihan Raya Undangan Negeri Sabah tahun 1994.

    ReplyDelete
  23. Kalau Annuar turut serta memberi keterangan dlm RCI Kerajaan Pusat akan bertambah parah. makin banyak yg terselindung akan dibongkar Annuar.Sekarang beliau terpaksa mendiam diri kerana tidak dinarkan undang2. Dalam RCI semuanya boleh dibongkar. Annuar orang politik.Apakah Kerajaan BN mau ini berlaku? Salleh sebenarnya masuk dlm perangkap Annuar!

    ReplyDelete
  24. Tindakan pembangkang mempolitikkan keterangan beberapa saksi pertama prosiding Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) mengenai pendatang tanpa izin di Sabah tidak akan membantu masyarakat negeri Sabah.

    ReplyDelete
  25. Ketua Puteri UMNO yang juga Ahli Parlimen Papar, Datuk Rosnah Abdul Rashid Shirlin, berkata perbuatan mereka memilih keterangan seorang dua saksi bagi membangkitkan kebencian rakyat kepada kerajaan juga tidak adil kerana masih ada lebih 100 saksi bakal dipanggil.

    ReplyDelete
  26. "...sebagai rakyat Sabah, kita ingin masalah yang menghantui Sabah ini dapat diselesaikan secara baik.

    ReplyDelete
  27. "Jangan ambil peluang ini mempolitikkan isu itu untuk mencetuskan kebencian rakyat terhadap kerajaan kerana ini tidak akan membantu mana-mana pihak pun termasuk rakyat Sabah sendiri," katanya.

    ReplyDelete
  28. Keputusan kerajaan menubuhkan RCI bagi mencari langkah terbaik menangani masalah kebanjiran pendatang tanpa izin ke negeri itu menunjukkan keikhlasan kerajaan pusat.

    ReplyDelete
  29. Justeru, katanya, biarlah mereka yang terlibat, terutama anggota panel RCI, melakukan siasatan dan membuat rumusan tentang apa yang perlu dilakukan.

    ReplyDelete
  30. "Ini yang kita mahu capai, kalau mereka (pembangkang) terus bermain politik setiap kali kenyataan yang dikeluarkan oleh saksi-saksi...itu langsung tidak akan membantu proses ini," katanya.

    ReplyDelete
  31. RCI masih perlukan masa untuk membuat siasatan.

    ReplyDelete
  32. Kerajaan ikhlas untuk menyelesaikan isu PATI, itulah sebab RCI ditubuhkan.

    ReplyDelete
  33. RCI memerlukan ruang yang mencukupi untuk membuat siasatan yang wajar.

    ReplyDelete
  34. Isu kerakyatan sering diragui.

    ReplyDelete
  35. Adakah Anwar juga terlibat?

    ReplyDelete
  36. Pemberian ic tidak mengikut prosedur yang betul.

    ReplyDelete
  37. Golongan yang salah gunakan kuasa harus dikenakan tindakan undang-undang.

    ReplyDelete
  38. Mana-mana pihak yang berkait dengan kes ic harus didakwa.

    ReplyDelete
  39. Mahathir harus disiasat terlebih dahulu.

    ReplyDelete
  40. PRU tidak mungkin adil dan terbuka selagi isu PATI belum diselesaikan dengan wajar.

    ReplyDelete
  41. Isu PATI memang isu politik. Seharus ditanggani sebelum isu ini bertambah serius.

    ReplyDelete
  42. kami bukan budak tadika'' kami tahu najib tertekan isu PTI ni lalu dengan berat hati setuju adakan RCI kerana sebelum itu pun anwar berjanji akan menubuhkan RCI kalau pakatan menang di sabah.

    bukankah najib tertekan namanya?

    kalau najib ikhlas dgn RCI, kenapa tak masukkan dalam TOR perkara yang sangat penting iaitu:
    1. Mekanisma hukuman kepada pesalah yang memberikan ic haram kpd PTI.
    2. Menyiasat tentang apakah tujuan pemberian IC haram kpd PTI.

    Disebabkan ketiadaan 2 TOR ini, bermakna RCI ini tidak lebih dari usaha BN hanya untuk mengiktiraf kedudukan PTI dlm negeri sabah dan malaysia amnya.

    Sekarang ini persatuan bugis sabah sangat teruja dgn adanya RCI ini kerana lepas RCI ini, bangsa bugis akan diiktiraf sebagai bumiputera sabah. bangsa bugis ini semakin besar kepala di sabah mentang2lah najib itu keturunan bugis.

    pakistan pula semakin ramai di sabah bukan alang2 meraka buka banyak kedai yang dulu cuma sikut2 kain p kampung tapi sekarang, pakistan ini sudah kaya raya mereka p jual di kampung pakai 4wd atau pick up.

    pakistan ini juga sudah besar kepala di sabah maklumlah si musa aman juga keturunan pakistan. mangkali rakyat tempatan tidak sedar sudah terlalu ramai pegawai tinggio dlm sektor awam adalah asal usul pendatang. mereka ada mykad tetapi bila diselidik, bapa masih ic merah atau taraf penduduk tetap.

    inilah hasilnya pemerintahan BN disabah. si pairin yang paling tidak tahu malu, BN punya angkara, PBS tumbang. yang lucunya, pairin bilang BN bagus bagus mesti menang punya dpat majoriti lagi dia bilang. ini kali lah kau pairin'' salah satu kerusi BN yang tumbang adalah kerusi kau di tambunan. tunggu saja''

    ReplyDelete
  43. Jika benar Anwar terlibat, bawalah beliau ke mahkamah.

    ReplyDelete
  44. Sejauh mana keberanian dia ni?

    ReplyDelete
  45. He said he is ready, how ready?

    ReplyDelete
  46. Betul ke dia akan naik mahkamah SEKALI LAGI?

    ReplyDelete
  47. Tak dgr ke TV 1 dah kata...YB Menteri menegaskan tiada pemalsuan ic yg dberi dan mahathir kata beliau keluarkan ikut prosedur. Kepala hotak kau le Mahafiraun. Cuba PR yg keluarkan ic...esok terus kena tangkap, confirm punya la.

    **Raja Sulu'

    ReplyDelete
  48. Now I gonna wait for the Akjan to testify.

    ReplyDelete
  49. If your name is on the list, I don't think you can do anything though.

    ReplyDelete
  50. RCI memang penting jangan sesukati hati memanggil sepa2.

    ReplyDelete
  51. Kalau dia mau dtg, dia dtg sendiri jg ba tu.

    ReplyDelete
  52. Ba sudi2 kan la dirimu.

    ReplyDelete
  53. I just don't understand why Harris said no Project IC has been held.

    ReplyDelete
  54. Plus, they thought Sabahans are fool enough!

    ReplyDelete
  55. Such accusation is totally intolerable.

    ReplyDelete
  56. RCI Di Sabah Buatkan Anwar Resah Gelisah
    SIAPA TIDAK KENAL DENGAN ANWAR IBRAHIM? MANUSIA PALING LIAT MAHU MENGAKU KESALAHAN SEKALIPUN ADA BUKTI2 KUKUH.. NAFI, NAFI, NAFI SAJA KERJA BELIAU..

    Dalam menghadapi PRU13 yang kian mendekat, Anwar Ibrahim berusaha menimbulkan pelbagai isu untuk menghakis kepercayaan rakyat terhadap Kerajaan UMNO-BN sama ada di peringkat negeri mahupun di peringkat Pusat.

    ReplyDelete
  57. SIAPA TIDAK KENAL DENGAN ANWAR IBRAHIM? MANUSIA PALING LIAT MAHU MENGAKU KESALAHAN SEKALIPUN ADA BUKTI2 KUKUH.. NAFI, NAFI, NAFI SAJA KERJA BELIAU..

    Selepas satu demi satu isu yang dimainkan, hanyut begitu sahaja dan pendedahan menunjukkan penglibatan serius Anwar dalam rekaan isu-isu tersebut, Anwar cuba pula untuk menaikkan kemarahan rakyat Sabah menerusi isu kad pengenalan kepada pendatang asing.

    Mangsanya adalah Tun Dr. Mahathir!

    ReplyDelete
  58. SIAPA TIDAK KENAL DENGAN ANWAR IBRAHIM? MANUSIA PALING LIAT MAHU MENGAKU KESALAHAN SEKALIPUN ADA BUKTI2 KUKUH.. NAFI, NAFI, NAFI SAJA KERJA BELIAU..

    Walaupun Anwar Ibrahim cukup sedar, otaknya tidak setara dengan otak Tun Dr. Mahathir, Anwar menyangkakan bekas Perdana Menteri keempat Malaysia itu sudah nyanyuk dan pelupa. Kesempatan itu digunakan oleh Anwar Ibrahim untuk memutarbelitkan beberapa fakta termasuklah penggunaan beberapa orang saksi yang diketahui pernah menjadi tahanan KEMTA kerana terbabit dengan skandal kad pengenalan biru yang mengancam keselamatan negara.

    ReplyDelete
  59. SIAPA TIDAK KENAL DENGAN ANWAR IBRAHIM? MANUSIA PALING LIAT MAHU MENGAKU KESALAHAN SEKALIPUN ADA BUKTI2 KUKUH.. NAFI, NAFI, NAFI SAJA KERJA BELIAU..

    Keterangan yang diberikan oleh saksi-saksi tersebut, kini dipersoalkan, memandangkan kesemua mereka adalah individu yang terbabit dalam jenayah berkenaan. Dengan kata lain, mereka merupakan individu-individu yang mudah didorong oleh wang ringgit walaupun terpaksa mengkhianati negara.

    ReplyDelete
  60. SIAPA TIDAK KENAL DENGAN ANWAR IBRAHIM? MANUSIA PALING LIAT MAHU MENGAKU KESALAHAN SEKALIPUN ADA BUKTI2 KUKUH.. NAFI, NAFI, NAFI SAJA KERJA BELIAU..

    Dan sekarang, mereka menjadi saksi bagi pihak Anwar Ibrahim dan DAP yang mempersoalkan tentang pemberian kad pengenalan biru serta kewarganegaraan kepada kelompok warga asing beragama Islam di Sabah.

    ReplyDelete
  61. SIAPA TIDAK KENAL DENGAN ANWAR IBRAHIM? MANUSIA PALING LIAT MAHU MENGAKU KESALAHAN SEKALIPUN ADA BUKTI2 KUKUH.. NAFI, NAFI, NAFI SAJA KERJA BELIAU..

    Ketika Tun Dr. Mahathir membuka mulut dengan menyatakan kesediaannya untuk memberi keterangan bagi memudahkan siasatan RCI berhubung kes tersebut, tiba-tiba sahaja YB Jamban, Azmin Ali bersuara dan kelihatan cuba untuk membela Anwar Ibrahim.

    ReplyDelete
  62. SIAPA TIDAK KENAL DENGAN ANWAR IBRAHIM? MANUSIA PALING LIAT MAHU MENGAKU KESALAHAN SEKALIPUN ADA BUKTI2 KUKUH.. NAFI, NAFI, NAFI SAJA KERJA BELIAU..

    Azmin Ali cuba membersihkan tangan kotor Anwar Ibrahim dengan meletakkan seluruh kesalahan kepada Tun Dr. Mahathir yang telah menjadi Perdana Menteri dari tahun 1981-2005. Benarkah dakwaan Azmin Ali bahawa Anwar Ibrahim tidak terlibat dalam kes pemberian kad pengenalan tersebut?

    Sudah tentulah tidak!

    ReplyDelete
  63. SIAPA TIDAK KENAL DENGAN ANWAR IBRAHIM? MANUSIA PALING LIAT MAHU MENGAKU KESALAHAN SEKALIPUN ADA BUKTI2 KUKUH.. NAFI, NAFI, NAFI SAJA KERJA BELIAU..

    Bahkan Azmin Ali sangat tahu, Anwar Ibrahim adalah orang yang lebih banyak tahu tentang pendatang asing yang diberikan kad pengenalan biru dan taraf kewarganegaraan Malaysia. Sebabnya, siasatan RCI kini sedang menghala ke arahnya dan Anwar Ibrahim mulai resah dan gelisah.

    ReplyDelete
  64. SIAPA TIDAK KENAL DENGAN ANWAR IBRAHIM? MANUSIA PALING LIAT MAHU MENGAKU KESALAHAN SEKALIPUN ADA BUKTI2 KUKUH.. NAFI, NAFI, NAFI SAJA KERJA BELIAU..

    Anwar Ibrahim merupakan salah seorang daripada anggota kabinet pada tahun-tahun di mana kontroversi pemberian kad pengenalan dan kewarganegaraan tersebut dipertikaikan.

    ReplyDelete
  65. SIAPA TIDAK KENAL DENGAN ANWAR IBRAHIM? MANUSIA PALING LIAT MAHU MENGAKU KESALAHAN SEKALIPUN ADA BUKTI2 KUKUH.. NAFI, NAFI, NAFI SAJA KERJA BELIAU..

    Pada tahun 1991, sebuah unit khas telah ditubuhkan di bawah Pejabat Ketua Menteri Sabah untuk memantau kebanjiran pendatang haram di Sabah. Faktor tersebut bukanlah merupakan satu kebetulan apabila Anwar Ibrahim MENANG BESAR dalam perebutan jawatan Timbalan Presiden UMNO dengan undi terbesar kemenangannya datang dari Sabah.

    ReplyDelete
  66. SIAPA TIDAK KENAL DENGAN ANWAR IBRAHIM? MANUSIA PALING LIAT MAHU MENGAKU KESALAHAN SEKALIPUN ADA BUKTI2 KUKUH.. NAFI, NAFI, NAFI SAJA KERJA BELIAU..

    Ramai yang masih ingat, bagaimana Anwar Ibrahim dengan tersenyum simpul dan penuh angkuh menyatakan, dia tidak dapat menolak pencalonan terbanyak yang diterimanya untuk menandingi jawatan yang sedang disandang oleh Allahyarham Tun Ghafar Baba pada waktu itu walaupun pada mulanya, kononnya dia tidak berminat untuk bertanding.

    ReplyDelete
  67. SIAPA TIDAK KENAL DENGAN ANWAR IBRAHIM? MANUSIA PALING LIAT MAHU MENGAKU KESALAHAN SEKALIPUN ADA BUKTI2 KUKUH.. NAFI, NAFI, NAFI SAJA KERJA BELIAU..

    Pencalonan terbanyak Anwar Ibrahim untuk jawatan Timbalan Presiden UMNO juga datangnya dari Sabah walaupun sebelum penubuhan Unit Khas pada tahun 1991, Sabah merupakan kubu kuat Tun Ghafar Baba.

    ReplyDelete
  68. SIAPA TIDAK KENAL DENGAN ANWAR IBRAHIM? MANUSIA PALING LIAT MAHU MENGAKU KESALAHAN SEKALIPUN ADA BUKTI2 KUKUH.. NAFI, NAFI, NAFI SAJA KERJA BELIAU..

    Ramai saksi yang masih hidup dan sudi menceritakan bagaimana Pejabat Timbalan Perdana Menteri ketika itu, memantau isu kebanjiran pendatang haram Sabah secara mingguan. Malah Anwar SECARA SUKARELA telah menawarkan dirinya untuk menjadi 'PEMANTAU' kebanjiran pendatang haram di Sabah.

    ReplyDelete
  69. SIAPA TIDAK KENAL DENGAN ANWAR IBRAHIM? MANUSIA PALING LIAT MAHU MENGAKU KESALAHAN SEKALIPUN ADA BUKTI2 KUKUH.. NAFI, NAFI, NAFI SAJA KERJA BELIAU..

    Pendatang asing di Sabah merupakan pemain sosio-ekonomi yang sangat penting. Justeru perhatian khusus diberikan untuk masalah berkenaan. Anwar Ibrahim berjaya mempengaruhi Perdana Menteri pada ketika itu (Tun Dr. Mahathir) konon-kononnya untuk memikul tanggungjawab menangani masalah pendatang. Anwar Ibrahim tidak sahaja dipercayai untuk menangani politik Sabah, tetapi juga WANG dan PERUNTUKAN yang sangat besar, termasuklah juga WANG PARTI.

    ReplyDelete
  70. SIAPA TIDAK KENAL DENGAN ANWAR IBRAHIM? MANUSIA PALING LIAT MAHU MENGAKU KESALAHAN SEKALIPUN ADA BUKTI2 KUKUH.. NAFI, NAFI, NAFI SAJA KERJA BELIAU..

    Justeru tidaklah menghairankan bagaimana Anwar sekarang umpama berada di atas bara api. Dia kelihatan tercungap-cungap dengan siasatan yang sedang dijalankan, sehinggakan tidak mampu menunggu lebih lama untuk membuka mulut bagi melindungi dirinya. Dan bukan dengan mulutnya sahaja, dia turut menggunakan Azmin Ali bagi tujuan tersebut.

    ReplyDelete
  71. SIAPA TIDAK KENAL DENGAN ANWAR IBRAHIM? MANUSIA PALING LIAT MAHU MENGAKU KESALAHAN SEKALIPUN ADA BUKTI2 KUKUH.. NAFI, NAFI, NAFI SAJA KERJA BELIAU..

    Maka, tidak hairanlah mengapa Azmin Ali melalak kuat demi melindungi kekasihnya itu. Sedangkan siasatan RCI semakin lama, semakin mengarah kepada Anwar Ibrahim. Berbanding Mahathir, Anwar langsung tidak berani tampil untuk memberikan keterangan sebaliknya cuba menjadikan dirinya halimunan dan seolah-olah dia langsung tidak terlibat dalam isu berkenaan.

    ReplyDelete
  72. Semua golongan harus memberi kerjasama yang terbaik sebab PATI adalah masalah semua pihak.

    ReplyDelete
  73. Projek ic sudah lama timbul dalam politik di Malaysia.

    ReplyDelete
  74. Mahathir harus orang pertama disiasat?

    ReplyDelete
  75. Projek IC berkait rapat dengan UMNO.

    ReplyDelete
  76. Pemberian ic tidak mengikut prosedur yang betul, ini juga menyebabkan kemasukan yang mendadak.

    ReplyDelete
  77. Jika Anwar terlibat, sudah pasti RCI juga akan membuat siasatan terhadapnya.

    ReplyDelete
  78. Mustahil projek ic tidak wujud, kemasukan PATI yang begitu ramai, sudah tentu ada yang tidak kena.

    ReplyDelete
  79. Rakyat jga berhak untuk ketahui apa yang berlaku dalam projek ic yang disyaki.

    ReplyDelete
  80. Wahai rakyat Sabah. Sudah terang benderang, sudah la siang lagi bersuluh. Semua masalah ini tidak timbul kalau rakyat sabah sendiri mentadbir dalam negara Sabah. So, mari kita sepakat 100% menolak parti2 Malaya dalam PRU13. Baru tidak tau, siapa suruh dijajah Malaya!!!koooooootttooooootoooooooohhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh 1001 kalikotoh!!!

    ReplyDelete
  81. Projek ic harus dihentikan untuk menjamin PRU yang lebih bersih dan adil.

    ReplyDelete
  82. kah kah kah terrorist tau apa...pencacai taik je...mahathir yg terang2 mgaku terlibat rci pun nak disokongnya lagi..buduh.

    ReplyDelete
  83. Terrorist ; Syabas,bro ,sebagai pencacai tegar Umngok Be End,itu lah komen terbaik anda:Tapi bro,majoriti pengundi nak ABU (Asal Bukan Umngok) pada PRU ke 13 ni? ye ke?abis tu apa komen bro? Takbir?

    ReplyDelete
  84. Terrorist..
    Kau tahu tak Mahathirlah pengkhianat rakyat negeri Sabah dan negara Malaysia kerana membenarkan beratus ribu pendatang asing menjadi rakyat sabah semata-mata utk memenangkan UMNO bagi mengekalkan kuasanya di Malaysia..Namun lepas Mahahtir melakukan perkara ini, dia tak pernah insaf malah menuduh Tunku Abd Rahman lebih teruk dari dia.. Sedangkan kerakyatan yg diberi kepada org Cina dan India sebelum merdeka adalah salah satu Syarat utk kemerdekaan Malaya yg disyorkan oleh Suruhanjaya Reid pada masa itu..atau dgn Bahasa mudah tanpa peberian kerakyatan ini Malaya tidak akan diberi kemerdekaan...

    ReplyDelete
  85. terrorist , tau anjing... selagi tuannya tikam tulang sampai bila2 dia setia !!!!!

    ReplyDelete
  86. terrorist; kepala bapak hang lah. Bodoh. mahathir sial bag kerakyatan bodoah pada Indon dan filipino.

    ReplyDelete
  87. DSAI berani kerana benar......che det takut kerana dah salah....

    ReplyDelete
  88. Terrorist, kenapa marah sangat?? Anwar tak sontot jubur engkau ke? Pi la suruh Najib. PI Bala da confirm dlm affidavit dia yg Razak Baginda ckp ngan Najib yg Altantuya boleh kene sontot!!! Tu yg idola hang suka, hang mesti suka jugak!!! BUDUS 100 KALI GANDA!!!

    ReplyDelete
  89. Terrorist ; ni memang pencacai tegar yang bodoh sombong. Jenis manusia yang haramjadah.... tah2 mak bapak dia tu pon asal PATI yang Maddey Kutty bagi kerakyatan... tu pasal la "SETIA SAMPAI MAMPOS"... Isap jangan X isap.... biarlah Si Bangang terjun dengan Kutty2nye....

    ReplyDelete
  90. Terrorist ; Anda berfikir sebelum tulis atau tak fikir langsuung.Mana ada menteri kena pukul dan masuk jel 6 tahun demi untuk menegak keadilan.Kalau dia cari kekayaan lebih baik letak jawatan dari dulu lagi.Apa saja ttg Anwar semua salah. Awak ok ka

    ReplyDelete
  91. Terrorist ; dia ni bangang. mcm mak bapak dia juga.Kalau nak berckp ikut fakta. Otak jangan letak dalam karipap mak awak.

    ReplyDelete
  92. Kem Mahadir dan Muhyidin menyerang kem Najib menggunakan peluru berpandu Deepak. Dipak dilindungi oleh kem mahadir dan pegawai keselamatan yang masih seetia kepada mahadir. Najib membuat serangan balas menggunakan RCI di Sabah. Semakin banyak dan nyata pengkhianatan pemimpin amnobn apco kepada rakyat dan negara.......... Haruskah mereka di kekalkan dan di beri amanah untuk memimpin negara yang bertuah ini???????????

    ReplyDelete
  93. kepada semua ketua menteri sabah pun sama terlibat, semua nya tamak harta dan kuasa termasuk salleh keruak, osu kam ketua berjudi tu, dan lain lagi.

    ReplyDelete
  94. Apakah yg berlaku sebenarnya dinegara tercinta ini..??? Adakah pemimpin pemerintah yg dipilih benar benar amanah..?? Malaysia sudah tidak akan sama lagi...katakan apa saja... terlajak perahu boleh diundur, terlajak memberi kerakyatan pada pendatang, tidak ada apa yg boleh dilakukan lagi.. terlalu rumit.. tubuhkan lah apa saja RCI, KFC atau NFC..!! hanya sia sia dan bertujuan menutup kesalahan pemerintah...kerana itu ada pepatah Melayu menyebut.. ibarat kera mendapat bunga.. habis dirosakkannya.. maksud aku dgn bahasa yg lebih jelas.. KERA itu UMNO.. Bunga itu Negara.... so..??? Ubah bro and sista..!! No other choice..!!

    ReplyDelete
  95. Rakyat sabah dan seluruh warga malaysia wajib hukum mrk.... Pasti pru 13 pakatan menang majority besar... Individu yg terlibat pastikan hukuman seadilnye

    ReplyDelete
  96. negaraku yang dipenuhi pendatang asing berlesen tercinta...ku lihat belakang bangla...kulihat kiri nepal....ku toleh kekanan pula myammar....last last bila kulihat dihadapan bukan indon.....negro pun dah berlambak....alhamdulillah...negaraku yang pemurah dan perihatin!!!!

    ReplyDelete
  97. RCI begitu hangat diperkatakan pada masa sekarang memandangkan PRU sudah semakin semakin dekat. masing-masing ingin mempertahankan kedudukan parti melalui salah satunya isu RCI ini. masing-masing mempunyai pendapat berkenaan RCI.

    ReplyDelete
  98. RCI SABAH: PANDANGAN BEKAS ORANG KANAN ANWAR IBRAHIM

    Rakyat Malaysia samada di Semenanjung mahupun Sabah dan Sarawak perlu menunggu hasil siasatan dari Suruhanjaya Siasatan Diraja sebelum membuat apa-apa spekulasi dan kesimpulan mengenai motif di sebalik pemberian kad pengenalan Malaysia kepada pendatang asing pada masa lampau. Ini bagi membolehkan rakyat mendapat gambaran jelas tentang apa sebenarnya berlaku.

    ReplyDelete
  99. RCI SABAH: PANDANGAN BEKAS ORANG KANAN ANWAR IBRAHIM

    Sekiranya testimoni dari sesetengah pihak diterima bulat-bulat sebagai perkara sebenar, kita mungkin terperangkap dengan mempercayai sumber yang belum tentu sahih daripada satu hakikat kebenaran yang rumit. Lagipun, kenyataan oleh beberapa saksi pada hari ketiga siasatan telah disangkal oleh testimoni berikutnya pada hari keempat dan kelima. Perkara sebegini merupakan kebiasaan dalam siasatan yang dikendalikan secara terbuka dan berhemah.

    ReplyDelete
  100. RCI SABAH: PANDANGAN BEKAS ORANG KANAN ANWAR IBRAHIM

    Kerajaan Barisan Nasional di bawah pimpinan YAB Dato’ Sri Najib Tun Razak telah mengambil langkah berani dengan menubuhkan Suruhanjaya Siasatan Diraja untuk menyiasat isu kontroversi yang telah menjadi perbalahan dalam politik di Sabah selama lebih dari tiga dekad. Langkah ini menunjukkan kesediaan Kerajaan untuk menerima kebenaran tanpa mengira implikasi yang bakal ditimbulkan. Kebenaran yang bakal terungkai dari hasil siasatan ini akan membebaskan penduduk Sabah yang terdiri dari pelbagai kaum dan agama dari keraguan dan syak wasangka yang telah menjadi duri dalam daging kepada hubungan etnik di Sabah.

    ReplyDelete
  101. RCI SABAH: PANDANGAN BEKAS ORANG KANAN ANWAR IBRAHIM

    Namun demikian, dalam konteks ini, rakyat tidak seharusnya terlepas pandang mengenai satu aspek kritikal dalam pemberian hak kerakyatan kepada warga asing;iaitu sejumlah besar daripada pendatang asing yang memegang kad pengenalan merupakan mangsa perang berlarutan di Mindanao yang telah melarikan diri dari tempat asal untuk berlindung di Sabah sejak tahun 70-an. Aspek kemanusiaan ini merupakan pertimbangan utama dalam pemberian hak kerakyatan, terutamanya untuk negara seperti Malaysia, sebuah negara yang berpegang teguh kepada keadilan dan berbelas kasihan.

    ReplyDelete
  102. RCI SABAH: PANDANGAN BEKAS ORANG KANAN ANWAR IBRAHIM

    Menyorot kembali sejarah kemerdekaan negara pada tahun 1957, sejumlah satu juta penduduk Cina dan India yang bermastautin di Malaya telah diberi kerakyatan dalam sekelip mata. Ini berasaskan beberapa faktor tertentu seperti peranan dan kepentingan mereka dalam sektor ekonomi iaitu getah dan bijih timah, ancaman pemberontak komunis dan yang paling utama ialah perpaduan kaum yang telah disyaratkan oleh British untuk Tanah Melayu mencapai kemerdekaan. Sebagaimana pandangan dari Tun Dr. Mahathir Mohamad, kepimpinan UMNO pada masa tersebut juga telah bersedia untuk mengenepikan pemberian hak kerakyatan secara konvensional dalam usaha untuk menarik semua penduduk Tanah Melayu untuk turut sama memperjuangkan kemerdekaan. Pendekatan ini amat berbeza dengan kepemimpinan negara berbilang kaum lain dimana dikotomi atau pengasingan telah wujud di antara pribumi dan bukan pribumi hasil dari pemerintahan penjajah seperti Indonesia dan Myanmar. Di negara-negara seperti itu, peraturan pemberian kerakyatan amat ketat bagi memastikan asimilasi antara komponen kaum yang wujud.

    ReplyDelete
  103. RCI SABAH: PANDANGAN BEKAS ORANG KANAN ANWAR IBRAHIM

    Sebaliknya di Malaysia, pemberian hak kerakyatan kepada kaum bukan Melayu dan bukan Bumiputera telah mengubah lanskap negara sama sekali. Tanah Melayu yang telah wujud melalui Kesultanan Melayu sejak berkurun lamanya kini cumalah satu komuniti kaum Melayu di dalam pelbagai komuniti kaum lain yang wujud dalam negara. Dalam erti kata lain, pemberian hak kerakyatan secara mudah kepada orang Cina dan India telah mengubah sifat dan ciri utama pembangunan negara. Disebabkan inilah, cabaran terbesar negara sejak 55 tahun yang lalu adalah menyesuaikan hak orang Melayu yang merupakan penduduk asal Tanah Melayu dengan kepentingan bukan Melayu melalui integrasi kaum memandangkan kesemuanya merupakan rakyat Malaysia.

    ReplyDelete
  104. RCI SABAH: PANDANGAN BEKAS ORANG KANAN ANWAR IBRAHIM

    Jika dilihat dari satu sudut, perkara yang sama juga berlaku di Sabah, di mana penduduk Sabah turut melalui satu perubahan akibat dari pemberian hak kerakyatan kepada pelarian daripada negara jiran. Kaum Bumiputra bukan Islam yang merupakan kaum terbesar di Sabah sewaktu pembentukan Malaysia pada tahun 1963, telah hilang majoritinya kepada Bumiputra Islam. Keadaan ini telah menimbulkan perasaan bimbang dan runsing penduduk yang terdiridari kalangan pelbagai kaum dan situasi ini haruslah ditangani dengan bijak dan berempati.

    ReplyDelete
  105. RCI SABAH: PANDANGAN BEKAS ORANG KANAN ANWAR IBRAHIM

    Menyeimbang dan mengharmonikan kepentingan kedua segmen Islam dan bukan Islam serta elemen Bumiputra dalam perkara ini memerlukan ketangkasan dan kebijaksanaan kepimpinan negara.Dalam perkara ini, negeri Sabah amat beruntung kerana mempunyai tokoh pemimpin seperti Tan Sri Joseph Pairin Kitingan yang dikenali kerana kematangan fikiran beliau dan pengalaman politik yang luas telah berjaya mengekalkan keharmonian kaum dan agama di Sabah.

    ReplyDelete
  106. Bekas Ketua Menteri Sabah Datuk Seri Salleh Said Keruak berpendapat pakatan pembangkang yang diketuai bekas Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim bimbang terhadap kemungkinan kerajaan Barisan Nasional (BN) menyelesaikan isu pendatang tanpa izin di Sabah, buat selama-lamanya.

    ReplyDelete
  107. Menggambarkan pembangkang sebagai oportunis, beliau berkata pembangkang cumamemanipulasi dan mengambil kesempatan daripada keadaan itu demi kepentinganpolitik dan mencampuri tugas Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) mengenai pendatang tanpa izin di negeri ini.

    ReplyDelete
  108. "...yang nyata, Pakatan (pembangkang) bimbang bahawa BN akan menyelesaikanisu pendatang tanpa izin di Sabah. Sebab itulah mereka mempolitikkan isu ini.Mereka tidak mahu panel RCI menyelesaikan tugas mereka dan menggunakan kenyataandaripada bekas tahanan ISA (Akta Keselamatan Dalam Negeri) untuk meremehkankeputusan suruhanjaya berkenaan. "Strategi utama mereka adalah untuk membabitkan Umno," katanya

    ReplyDelete
  109. "...yang nyata, Pakatan (pembangkang) bimbang bahawa BN akan menyelesaikanisu pendatang tanpa izin di Sabah. Sebab itulah mereka mempolitikkan isu ini.Mereka tidak mahu panel RCI menyelesaikan tugas mereka dan menggunakan kenyataandaripada bekas tahanan ISA (Akta Keselamatan Dalam Negeri) untuk meremehkankeputusan suruhanjaya berkenaan. "Strategi utama mereka adalah untuk membabitkan Umno," katanya

    ReplyDelete
  110. Salleh, yang juga Timbalan Pengerusi Badan Perhubungan Umno Sabah dan Speaker Dewan Undangan Negeri, diminta mengulas forum bermaksud membincangkan RCI anjuran sebuah parti pembangkang di sini

    ReplyDelete
  111. Beliau mengulangi bahawa kerajaan BN bersungguh-sungguh untuk menyelesaikansama sekali masalah pendatang asing di Sabah yang tiada kesudahannya.

    ReplyDelete
  112. "Jika mereka ikhlas untuk menyelesaikan masalah ini, mereka sepatutnya menyokong RCI untuk menyiapkan tugasnya," katanya.

    ReplyDelete
  113. Selasa lepas, Salleh, yang juga Ketua Umno bahagian Kota Belud mencabar Anwar supaya berterus terang mengenai pendatang tanpa izin kepada suruhanjaya berkenaan yang ditugaskan meneliti masalah yang tertangguh di negeri ini sejak sekian lama.

    ReplyDelete
  114. Salleh dipetik sebagai menegaskan bahawa menjadi tanggungjawab Anwar untuk berbuat demikian memandangkan beliau adalah Timbalan Perdana Menteri pada masa itu, dan menambah: "beliau (Anwar) seorang yang berkuasa dan tahu apa yang berlaku di Sabah".

    ReplyDelete
  115. BEKAS Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad mendakwa badan bukan kerajaan (NGO) yang menyokong Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim telah dibayar oleh Amerika Syarikat (AS), bagi tujuan menggulingkan kerajaan yang dilihat tidak sebulu dengan kehendak mereka.

    ReplyDelete
  116. Menurut Dr Mahathir, tindakan AS di Asia Barat jelas menunjukkan bukti bahawa kuasa barat berkenaan sedang berusaha untuk menukar pemerintahan pemimpin yang tidak sebulu dengan mereka, dan melantik individu lain bagi membolehkan AS memperalatkan negara berkenaan.

    ReplyDelete
  117. Di antara mereka yang ditangkap adalah ahli kepada National Democratic Institute (NDI), International Republican Institute (IRI) dan Freedom House, dan kesemua mereka menurut Newsweek telah “memperolehi dana daripada AS”.

    ReplyDelete
  118. "Mereka kononnya tidak puas hati dengan dasar kerajaan berkenaan hak asasi manusia termasuk seksualiti bebas (menghalalkan zina, perkahwinan sejenis, menghapuskan institusi perkahwinan dan kekeluargaan dan liwat). Sebenarnya tujuan mereka ialah untuk menjayakan hasrat Amerika Syarikat untuk melakukan "regime change" supaya Malaysia menjadi alat Amerika Syarikat," katanya

    ReplyDelete
  119. Jelas Dr Mahathir lagi, apabila Anwar mula berkuasa sebagai perdana menteri, segala tuntutan NGO berkenaaan akan dihalalkan dan berkemungkinan juga Ketua Umum PKR itu akan mengadakan hubungan diplomatik dengan Israel.

    ReplyDelete
  120. "Sudah tentu setelah Anwar Ibrahim menjadi Perdana Menteri Malaysia, tuntutan NGO-NGO berkenaan akan dihalalkan. Sebagai penyokong kuat Israel, AS tetap akan memujuk Anwar supaya mengadakan hubungan diplomatik dengan negara Yahudi itu," katanya lagi.

    ReplyDelete
  121. "Tetapi terpulanglah kepada rakyat Malaysia. Jika mereka suka Malaysia menjadi alat Amerika Syarikat (penyokong kuat Israel), sokonglah puak yang menerima bantuan dan sokongan Amerika Syarikat, tetapi jika kita ingin betul-betul merdeka, tidak dikongkong oleh Amerika Syarikat dan sekutunya, tolaklah mereka yang sanggup diperalatkan oleh Amerika Syarikat untuk menukar kerajaan," katanya lagi.

    ReplyDelete
  122. pecacai tegar bn.. ni bodoh la kalau anuar terlibat dh lama x pm mamak tu kenakan anuar..itukan musuhnya..kenapa dia tuduh tuanku Abd.Rahman..cara kau bagi pendapat dan menuduh tu x masuk akal..padan le cai2 Umgok ni bodoh dn bangang ..otak udang..akal lembu.

    ReplyDelete
  123. Anonymous said...
    January 28, 2013 at 10:00 AM


    haahhahhhhaahahha...madey baik ker?????????????????.............bodoh nyer pencacai......haahhahahahhahahahahha

    ReplyDelete
  124. Klu aq kata bodoh macam lembu,pecacai umno tentu marah!kerana lembu n umno tak bolh di pisahkan..klu aq kata pecacai umno cerdik macam lembu,mereka gembira kerana guna perkataan "cerdik" rupanya pecacai umno memang cerdik macam lembu,pasal tu mereka dokong umno menghinzir buta mudah diperbabikan oleh pemimpin umno yg lembu!

    ReplyDelete
  125. Pemimpin umnuu sanggup menjadi pengkhianat negara demi merebut dan mempertahan kan kuasa.malaysia adalah satu satu nya negara yg mencari dan menawarkan pendatang asing untuk menjadi warganegara..

    ReplyDelete
  126. All quarters, including the opposition should welcome the setting up the Royal Commission of Inquiry (RCI) on illegal immigrants in Sabah, said Umno vice-president Datuk Seri Mohd Shafie Apdal.

    ReplyDelete
  127. He said the government had taken a bold step to set up the RCI following hue and cry over problems related to citizenship and immigrants in Sabah raised by many quarters, including the opposition.

    ReplyDelete
  128. “After RCI was formed, opposition parties are against it, instead of welcoming it. Certainly, RCI can have positive and negative impacts. In the course of investigations, definitely we have pros and cons.

    ReplyDelete
  129. “But the most important thing is the firmness and courage displayed by our leaders, particularly Datuk Seri Najib Tun Razak, in setting up RCI.

    ReplyDelete
  130. “Even though we know this is an election season and that RCI might be turned into an issue. But we are after solution so that there will be no more confusion and manipulation by unscrupulous people,” he told reporters after opening the Tun Mustapha Mara Junior Science Colleges here today.

    ReplyDelete
  131. Shafie, who is also rural and regional development minister, said the RCI would submit its findings to the authorities before they would be tabled in Parliament to resolve the quagmire.

    ReplyDelete
  132. Hence, Shafie advised all quarters to let the RCI perform its tasks, instead of criticising and blaming certain people.

    ReplyDelete
  133. “Strategi utama mereka adalah untuk membabitkan Umno,” katanya kepada Bernama selepas menghadiri sambutan Maulidur Rasul di sini kelmarin.

    ReplyDelete
  134. Selasa lepas, Salleh, yang juga Ketua Umno bahagian Kota Belud mencabar Anwar supaya berterus terang mengenai pendatang tanpa izin kepada suruhanjaya berkenaan yang ditugaskan meneliti masalah yang tertangguh di negeri ini sejak sekian lama.

    ReplyDelete
  135. Salleh dipetik sebagai menegaskan bahawa menjadi tanggungjawab Anwar untuk berbuat demikian memandangkan beliau adalah Timbalan Perdana Menteri pada masa itu, dan menambah: “beliau (Anwar) seorang yang berkuasa dan tahu apa yang berlaku di Sabah”.

    ReplyDelete
  136. Kerajaan bersedia mengambil tindakan terhadap apa jua laporan dan resolusi daripada Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) yang sedang menyiasat kehadiran pendatang asing tanpa izin di Sabah, kata Peguam Negara Tan Sri Abdul Gani Patail.

    ReplyDelete
  137. Sehubungan itu, Abdul Gani meminta semua pihak supaya memberi kepercayaan penuh kepada RCI berkenaan yang disifatkannya setakat ini telah melakukan siasatan yang benar-benar mendalam dan menyeluruh dengan semua perkara dikeluarkan.

    ReplyDelete
  138. “Semua orang pun tahu, ramai yang kena tangkap (termasuk) yang ada kad pengenalan pun dikeluarkan (dalam siasatan RCI). Itu menunjukkan ketelusan kerajaan. Satu lagi, kalau dipandang dari segi ini, itu adalah betul-betul janji ditepati kerana Perdana Menteri (Datuk Seri Najib Razak) berkata dia akan membuat satu RCI yang telus dan dijamin perkara ini akan dibuat dengan cara telus dan baik. Kalau tidak takkanlah semua perkara ini keluar,” katanya.

    ReplyDelete
  139. “Dan saya sangat bangga dan sukacita dengan perkara itu kerana itu yangkita mahu. Sebab apa, kebenaran pasti wujud sepertimana yang ada. Jadi kita tunggu. Lagi satu, jangan kelam kabbut memikirkan perkara itu. Kerajaan tidak akan membuat satu RCI, kalau kerajaan memang salah takkan kerajaan tangkap sampai 98 orang di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri,” katanya.

    ReplyDelete
  140. Menurut Abdul Gani mungkin ada kesilapan telah dilakukan sebelum ini dan kesilapan itulah yang ingin disiasat sama ada dilakukan pegawai-pegawai kerajaan, atau kerajaan sendiri ataupun ada unsur penipuan ataupun rasuah seterusnya diselesaikan yang akhirnya menggembirakan semua pihak.

    ReplyDelete
  141. “Dan kesilapan itu kita mesti dibendung, adalah penting bagi negeri ini (Sabah), ini negeri saya. Kita mesti lakukan sesuatu. Jadi janganlah kelam kabut, kita tunggu dan tengok (lihat), biarlah RCI itu buat kerjanya dengan baik,” katanya.

    ReplyDelete
  142. Tun Dr. Mahathir telah menyatakan kesediaannya untuk memberi keterangan berhubung tuduhan kononnya pemberian kad pengenalan biru kepada warga Filipina telah dilakukan secara tidak sah semata-mata untuk memenangkan Barisan Nasional di Sabah dari tahun 1970-an sehingga sekarang.

    ReplyDelete
  143. Perkara tersebut telah dibangkitkan oleh Anwar Ibrahim dan sehingga sekarang, DAP menerusi Lim Kit Siang masih sibuk memperkatakannya, walaupun tanpa sedar, Kit Siang sendiri seharusnya mendesak agar RCI diadakan untuk menyiasat pemberian kewarganegaraan kepada 1 juta warga bukan Melayu dalam tempoh 24 jam sahaja pada pertengahan 1950-an.

    ReplyDelete
  144. DAP dan PKR telah menggunakan dan menghantar beberapa orang saksi untuk memantapkan lagi tuduhan mereka. Bagaimanapun, nama-nama seperti Ramli Kamaruddin, Kee Dzulkiflee Kee Abdul Jalil, Mohd Nasir Sungip, Asli Sidup dan Alcop Damsah @ Yakup Damsah merupakan bekas TAHANAN ISA yang telah terlibat memeras wang daripada imigran yang telah diluluskan sebelum menyerahkan kad pengenalan biru mereka.

    ReplyDelete
  145. Apabila Tun Dr. Mahathir sudah menyatakan kesediaannya untuk menyanggah tuduhan Kit Siang dan Anwar Ibrahim, seharusnya Kit Siang dan Anwar juga bersedia untuk memberikan keterangan kepada RCI berhubung tuduhan mereka itu.

    ReplyDelete
  146. Apatah lagi, seharusnya golongan yang mendapat kerakyatan menerusi JUS SOLI daripada raja-raja Melayu seperti Kit Siang tidak seharusnya mempersoalkan mana-mana warga yang mendapat kerakyatan menerusi JUS SANGUINE.

    ReplyDelete
  147. Watak-watak yang ditampilkan oleh DAP dan Anwar Ibrahim kepada RCI sebagai saksi kononnya berlaku penyelewengan dalam pemberian kad pengenalan biru serta kewarganegaraan itu sendiri, mempunyai kredibiliti yang amat teruk.

    ReplyDelete
  148. Mahathir dah menyatakan persetujuannya. Anwar Ibrahim bila lagi, sedangkan tahun-tahun di mana pemberian kad pengenalan biru itu dipertikaikan, Anwar Ibrahim merupakan salah seorang Menteri Kabinet.

    ReplyDelete
  149. Melihat sikap dan reaksi yang ditunjukkan oleh ANJING-ANJING DAP dalam serata blog berhubung RCI tentang pemberian kad pengenalan kepada pendatang di Sabah, benar-benar membuatkan sesiapa sahaja yang berfikiran waras dan tahu sejarah, akan cukup sakit hati melihat tingkah laku mereka.

    ReplyDelete
  150. terlupa barangkali, Lim Kit Siang sendiri merupakan manusia asing yang diberikan kewarganegaraan.

    ReplyDelete
  151. Seharusnya dalam tempoh berkenaan, adakan juga RCI untuk menyiasat mengapa dalam tempoh 24 jam, satu juta kewarganegaraan diberikan kepada kaum pendatang seperti Kit Siang.

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.