Wednesday, January 23, 2013

Discrimination Over Contract Award?

For the past few months reports and complaints had been forwarded to me from Dusun Christian contractors in Kota Belud that it is getting more and more difficult for them to get government jobs amid allegations of race discrimination from officers including at the development unit of the District Office.

I take seriously such complaints because they kept coming to my ear and that these small time contractors alleged that some of their peers had stopped "trying" to get jobs after being continuously sidelined by those in the authorities.
These complaints range from simple half-hearted treatment by certain officers to these Dusun Christian contractors as compared to their Muslim counterparts. They even claimed that they have complained to Kadamaian assemblyman Herbert Timbon Lagadan repeatedly but that nothing that he could do to alleviate the situation.

Now this is a great concern to me as a leader from the affected community. As much as i hate it to pick up on potentially racial issue, it must be highlighted now that such discriminatory acts by public officers and leaders of the ruling party do not augur well for our multi-ethnic society that we all have come to appreciate in Kota Belud and Sabah.

I feel sorry for these victimised contractors as i believed they are genuine contractors trying to participate in the economic and development cake of this country. There is even more need to be sensitive to needs and perception of justice in a multi-religious community like ours, something certain officers and leaders had failed to appreciate.

I urge the local leaders in Kota Belud and the District Officer to look into such complaints, and not start defending themselves from scrutiny. These contractors refused to come out openly at the moment as they fear further backlash from those in the authorities.

I also take special interest in certain complaints that Dusun contractors who got jobs to be approved were denied his right to carry out the job, being subjected to various red tapes and when in the end the contractors gave up, the jobs were awarded to other contractors.

I hope this is not true, at least not because of race and religion but more to competency. But then competency is another subjective matter altogether in a heavily politically-influenced decisions.

I am also made to understand that contractors who are Umno members or supporters are easier to get projects and that they kept getting jobs while others non-Umno would hardly get anything at all.

There is even talk in town that a certain Dusun officer had been tranferred to other district like Beluran simply because he did not make it a point to be always present at certain Umno leader's function. Now this has to be clarified, as we are auditing how public offices are being staffed and manned in Kota Belud.

By : PETER MARAJIN (sabahkini)

133 comments:
Write comments
  1. SAPP PURA-PURA PERIHATIN BILA TIDAK BERKUASA.. MASA BERKUASA APA MEREKA BUAT?

    Hasil "kecekapan" pentadbiran Yong Teck Lee selama dua tahun, GLC Sabah iaitu, Warisan Harta bukan sahaja mengalami kerugian besar dalam tahun kewangannya sebanyak RM114 juta kerana kejatuhan harga saham tetapi juga kehilangan dividen daripada MISC. Kejatuhan ini adalah disebabkan oleh keputusan YTL (ketika itu Pengerusi WHS) mengarahkan ‘share swap’ pemilikan saham WHS dalam MISC sebuah syarikat.

    ReplyDelete
  2. SAPP PURA-PURA PERIHATIN BILA TIDAK BERKUASA.. MASA BERKUASA APA MEREKA BUAT?

    YTL juga mengarahkan BOD Amanah Saham Sabah (SAS) membeli saham-saham NBT dan Sugarbun, sehingga SAS mengalami kerugian teruk dan sehingga hari ini nilainya merosot dengan teruk.

    ReplyDelete
  3. SAPP PURA-PURA PERIHATIN BILA TIDAK BERKUASA.. MASA BERKUASA APA MEREKA BUAT?

    Kesannya, Lebih 55 ribu pelabur Sabah, yang kebanyakannya terdiri daripada pesara dan yang berpendapatan rendah kehilangan pelaburan mereka (pada 1996) akibat kejatuhan saham SAS.

    ReplyDelete
  4. SAPP PURA-PURA PERIHATIN BILA TIDAK BERKUASA.. MASA BERKUASA APA MEREKA BUAT?

    Selama tempoh dua tahun YTL menjadi KM Sabah, banyak dasar-dasarnya tidak popular termasuk memperkenalkan Forest Management Unit (FMU) yang mengasingkan 2 juta hektar kawasan balak negeri Sabah kepada kurang daripada 20 syarikat untuk tempuh 100 tahun.

    ReplyDelete
  5. SAPP PURA-PURA PERIHATIN BILA TIDAK BERKUASA.. MASA BERKUASA APA MEREKA BUAT?

    Selain itu, hak-hak rakyat juga telah dinafikan oleh YTL, dan antaranya adalah: geran-geran tanah untuk kampung-kampung seperti kawasan Inanam, Gudon, Tebobon, Karambunai dan Menggatal tidak diluluskan bagi tujuan pemilikan kerajaan negeri (untuk keuntungan peribadi).

    ReplyDelete
  6. SAPP PURA-PURA PERIHATIN BILA TIDAK BERKUASA.. MASA BERKUASA APA MEREKA BUAT?

    ketika SAPP berkuasa juga tiada kontrak untuk kontraktor bumiputra dan tiada peluang pekerjaan untuk anak-anak Bumiputra.

    ReplyDelete
  7. SAPP PURA-PURA PERIHATIN BILA TIDAK BERKUASA.. MASA BERKUASA APA MEREKA BUAT?

    Hak rakyat lain yang dikatakan diambil oleh YTL ialah 1 juta ekar konsesi balak untuk tempoh 100 tahun bernilai lebih RM20 Billion dari Tenom hingga ke Kalabakan, Tanah persisiran laut di Teluk Likas bernilai lebih RM500 juta, Tanah persisiran laut di Tanjung Aru bernilai lebih RM500 juta dan Tanah-tanah Lembaga Kemajuan Tanah Sabah (SLDB) bernilai lebih RM2 billion yang diambil melalui Sawit Kinabalu Sdn Bhd.

    ReplyDelete
  8. APABILA melihat kepada senario politik yang berlaku di negeri Sabah sekarang ini, jelas menunjukkan parti pembangkang tidaklah sehebat mana seperti yang diwar-warkan oleh sesetengah pihak dengan kata lain kurang menyengat. Mungkin mereka kini ketandusan idea-idea atau strategi untuk mengenakan kerajaan BN sekarang.

    ReplyDelete
  9. Usaha murni Perdana Menteri Dato' Seri Najib memperkenalkan beberapa kaedah atau program untuk mengembalikan keyakinan rakyat untuk menyokong kerajaan pempinan beliau kini diterima dengan baik.

    ReplyDelete
  10. Gagasan 1Malaysia, Program Tranformasi sama ada kerajaan dan ekonomi begitu juga model ekonomi baru, telah memperlihatkan satu lagi anjakan minda yang harus disokong oleh rakyat supaya negara kita boleh bersaing di peringkat global.

    ReplyDelete
  11. Impian pembangkang untuk merampas Sabah dari kerajaan BN dalam pilihanraya umum akan datang semakin pudar. Secara peribadi saya membuat kesimpulan bahawa pakatan parti pembangkang di Sabah terlalu longgar.

    ReplyDelete
  12. Ini disebabkan setiap parti pembangkang di Sabah cuba menonjolkan pengaruh mereka masing-masing tanpa mempunyai gabungan yang utuh untuk menumbangkan kerajaan yang sedia ada. Sebagai contoh pilihanraya kecil Parlimen Batu Sapi yang lepas, telah terbukti PKR dan SAPP tidak sehaluan sehingga kedua-dua calon yang mewakili parti masing-masing bercakaran atau tuduh menuduh di antara satu sama lain.

    ReplyDelete
  13. Dan peluang ini telah diambil sebaik mungkin oleh BN untuk melaksanakan agenda mereka tanpa berkerja membanting tulang untuk mempertahankan kerusi tersebut.

    ReplyDelete
  14. Alasan yang kedua adalah PKR di Sabah seolah-olah tidak mempunyai kapten untuk mengemudi parti tersebut untuk menyakinkan rakyat bahawa mereka mampu membentuk kerajaan negeri akan datang.

    ReplyDelete
  15. Sejak DS Zaid Ibrahim mengumumkan beliau terpaksa meninggalkan PKR, disebabkan hilang kepercayaan terhadap kepimpinan parti DS Anwar Ibrahim, telah memberi impak kepada Dtk Dr Jeffery Kitingan turut sama keluar dar PKR Sabah. Pada hakikatnya ketika itu, Dr Jeffery masih kurang senang terhadap tingkah laku DS Anwar yang kononnya banyak berjanji tetapi tidak dapat melaksanakan permintaan Dr Jeffery termasuk DS Anwar enggan menandatangani Deklarasi Tambunan.

    ReplyDelete
  16. Secara logiknya kalau belum berkuasa DS Anwar enggan memenuhi permintaan rakyat Sabah, apatah lagi beliau menjadi PM dan berkuasa!

    ReplyDelete
  17. Alasan ketiga, kewujudan parti baru yang berpengkalan di Sarawak iaitu STAR di bawah pimpinan Dr. Jeffry masih lagi terkial-kial mencari penyokongnya tetapi dalam masa yang sama DJK tidak sedar bahawa dia sebenarnya sedang menjolok sarang tebuan (PKR dan SAPP) yang kebetulan dalam masa mencari penyokong masing-masing.

    ReplyDelete
  18. Oleh yang demikian, akan berlaku perebutan untuk mencari penyokong masing-masing. Maka tidak hairanlah unsur sabotaj yang melibatkan parti SAPP, STAR dan PKR akan wujud yang boleh menimbulkan konflik.

    ReplyDelete
  19. Alasan keempat adalah, rekod buruk pemimpin parti di Sabah iaitu Yong Teck Lee dari SAPP dan Dr. Jeffry Kitingan dari STAR tidak meyakinkan rakyat untuk menyokong mereka. Walaupun pada masa sekarang mereka mengisytiharkan bahawa mereka sudah mempunyai ramai penyokong sehingga ratusan ribu, sebenarnya keupayaan mereka untuk memimpin negeri Sabah belum dipercayai sepenuhnya.

    ReplyDelete
  20. Tengok sahaja la YTL sewaktu menjadi KM Sabah dahulu, tiada sumbangan yang dapat dibanggakan. Tengok lah juga DJK yang suka melompat2 parti yang juga tiada pengalaman mengemudi negeri Sabah. Seolah-olah mereka ini umpama "badut" yang ingin merosakkan pemikiran rakyat untuk menyokong agenda politik peribadi YTL dan DJK ini.

    ReplyDelete
  21. Alasan kelima, unsur sabotaj dan perebutan kerusi pasti akan berlaku di kalangan parti SAPP, STAR dan PKR.....tolak PAS la. Kesepakatan memang tidak akan berlaku. Pada masa sekarang kita lihat dengan adanya "penubuhan" United Borneo Front (UBF) oleh DJK yang merangkumi STAR, SAPP dan USNO yang dikatakan akan memperjuangkan borneo, pastinya ia akan hancur.

    ReplyDelete
  22. SAPP ada "kerjasama" palsu dengan PKR untuk bergabung menguasai Sabah, tetapi kenapa PKR tidak dimasukkan terus dalam UBF??? Dalam masa yang sama kita telah lihat bahawa YTL sudah mempunyai "FIKIRAN SENDIRI" untuk memenuhi agenda partinya

    ReplyDelete
  23. DJK pula sanggup berjuang dengan parti STAR dalam memenuhi agenda politiknya sendiri dan dalam masa yang sama akan membelakangi SAPP. USNO pulak??? Parti yang tidak wujud tetapi orang-orang USNO pasti akan memperjuangkan hak-hak mereka yang mewakili keistimewaan dan bangsa mereka juga dan akan "demand" dari SAPP dan STAR kelak.

    ReplyDelete
  24. DAP pulak? Pada hakikatnya DAP akan menggunakan senjata rahsia mereka untuk memecah-belahkan perpaduan rakyat di Sabah. Dalam masa yang sama mereka akan menjadi virus kepada parti-parti di Sabah.

    ReplyDelete
  25. Alasan keenam, PERANG sesama parti pembangkang pasti akan berlaku sebab kesefahaman tidak ada dan mereka akan bercakaran sesama sendiri bagi menjamin kepentingan dan agenda parti.

    ReplyDelete
  26. Alasan terakhir, pada masa sekarang kerajaan persekutuan telah memberikan banyak peruntukan untuk tujuan pembangunan bagi Sabah dan Sarawak. Banyak projek kerajaan persekutuan yang terdiri daripada projek naik taraf jalan, loji air, bantuan rumah dan sebagainya telah dibuat di Sabah.

    ReplyDelete
  27. Tetapi yang peliknya terdapat seolah-olah "orang buta" di Sabah terutamanya pembangkang menyatakan bahawa tiada projek persekutuan di buat di Sabah dan mereka mahukan permintaan setiap individu mesti ditunaikan....APA PUNYA pikiran "orang buta" ni.

    ReplyDelete
  28. Wanita Barisan Nasional (BN) Sabah mengecam apa jua tindakan mana-mana pihak kea rah diskriminasi agama mahupun budaya masyarakat.

    ReplyDelete
  29. Pendirian itu turut dinyatakan setelah melihat reaksi segelintir pihak yang semakin berani membesar-besarkan isu berkenaan di laman social facebook dan twitter.

    ReplyDelete
  30. Ketuanya, Datuk Hajah Armani Haji Mahiruddin, berkata tidak ada agama dan kaum yang mengkehendaki pengikutnya mengutuk agama dan bangsa orang lain.

    ReplyDelete
  31. Katanya, sikap kesamarataan dan toleransi itu penting dalam memastikan kesejahteraan hidup dalam pelbagai kaum.

    ReplyDelete
  32. “Sememangnya kebebasan bersuara itu hak semua orang, namun kita harus ingat batas yang perlu kita patuhi,” jelas beliau.

    ReplyDelete
  33. Armani yang juga Ketua Wanita Umno Sabah dan Exco Wanita Umno Malaysia berkata setiap orang mempunyai kewajipan moral dan etika untuk hidup lebih sejahtera.

    “Ini peranan kita bersama untuk saling hormat menghormati antara satu sama lain,” katanya.

    ReplyDelete
  34. Kerajaan tidak pernah melupakan masyarakat Kristian di Malaysia kata Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak hari ini sambil menekankan penganut agama tersebut juga berperanan dalam pembangunan dan kemajuan negara sejak merdeka lagi.

    ReplyDelete
  35. Najib berkata kerajaan sentiasa menghargai peranan masyarakat Kristian, malahan keputusan penarikan sekatan ke atas jemaah Kristian ke Jerusalem baru-baru ini adalah antara komitmen kerajaan terhadap penganut agama tersebut.

    ReplyDelete
  36. “Walaupun usaha yang dilakukan oleh kerajaan masih tidak mencukupi kepada masyarakat Kristian Malaysia, tapi kerajaan tidak pernah melupakan peranan mereka.

    ReplyDelete
  37. “Pelbagai usaha dilakukan sebagai penghargaan kepada penganut Kristian di Malaysia, keputusan penarikan lawatan ke Jerusalem baru-baru ini juga adalah salah satu komitmen kerajaan kepada penganut Kristian,” kata Najib.

    ReplyDelete
  38. Walaupun terdapat halangan dan sekatan terhadap masyarakat Kristian di Malaysia, Najib berkata semua perkara tersebut boleh diselesaikan menerusi perbincangan dan dialog yang konstruktif.

    ReplyDelete
  39. “Saya mencadangkan mekanisma dialog dan perbincangan bagi menyelesaikan sebarang permasalahan atau persoalan. Semua masyarakat di Malaysia tidak perlu takut untuk berbincang secara konstruktif terutamanya hal antara agama,” tegas beliau.

    ReplyDelete
  40. Najib juga mengiktiraf peranan yang dimainkan oleh masyarakat Kristian khususnya di Malaysia terutamanya daripada aspek kebajikan dan juga pendidikan di dalam negara.

    ReplyDelete
  41. “Saya juga adalah produk daripada sekolah Mubaigh, saya bersekolah di Sekolah Rendah St. John, Kuala Lumpur. Banyak nilai-nilai baik yang saya pelajari hinggalah menjadi ketua negara. Selain itu, masyarakat Kristian juga berperanan dalam kebajikan, bantuan klinik, program perlindungan dan banyak lagi,” tambah Najib.

    ReplyDelete
  42. Menurut PM lagi, sumbangan tersebut telah menjadikan Malaysia sebagai sebuah negara yang lebih baik untuk semua rakyat. Dalam pada itu, Najib juga menggesa semua rakyat Malaysia tidak mengira agama dan bangsa untuk menerima konsep penerimaan bagi mewujudkan suasana yang lebih harmoni di dalam negara.

    ReplyDelete
  43. “Semua masyarakat mesti menganjurkan konsep penerimaan.Saya percaya untuk kita memiliki sebuah kesatuan yang kukuh, kita mesti menerima semua perbezaan dan meraikannya,” kata beliau lagi.

    ReplyDelete
  44. Masyarakat Kristian di Malaysia meliputi 10 peratus daripada 28 juta rakyat Malaysia tetapi kelompok minoriti ini penting terutamanya menjelang pilihan raya umum (PRU) ke-13 memandangkan dianggap sebagai penentu kemenangan dikawasan bandar dan dalam perebutan memancing sokongan pengundi pertengahan.

    ReplyDelete
  45. Wow this is serious allegation.

    ReplyDelete
  46. We need to look into this matter.

    ReplyDelete
  47. Discrimination is strictly prohibited.

    ReplyDelete
  48. Ini tidak sepatutnya berlaku.

    ReplyDelete
  49. Perbincangan harus ada, jangan sesekali menimbulkan cerita macam ni.

    ReplyDelete
  50. Lagipun takkan nak pilih bulu? Kanapa la kalau kita ni Dusun Kristian? Salah di sisi undang2?

    ReplyDelete
  51. Investigation is needed.

    ReplyDelete
  52. In fact, Sabah has never been practicing such thing.

    ReplyDelete
  53. Diskriminasi sepatutnya tidak harus berlaku kerana ini akan meruntuhkan lagi kepercayaan.

    ReplyDelete
  54. We shouldn't be haunted like this.

    ReplyDelete
  55. Kontraktor2 ini harus ditanya betul2.

    ReplyDelete
  56. This is totally out of the lines.

    ReplyDelete
  57. Something popped out in my mind, asking why this thing could happen.

    ReplyDelete
  58. Najib will do the best to win people heart.

    ReplyDelete
  59. Pasti ada salah faham di antaranya.

    ReplyDelete
  60. Diskriminasi tidak harus berlaku di negara ini.

    ReplyDelete
  61. Keharmonian antara kaum dan bangsa harus sentiasa dipeliharakan.

    ReplyDelete
  62. Serahkan kepada rakyat sendiri menentukan siapakah kerajaan yang sesuai untuk mereka.

    ReplyDelete
  63. I urge the local leaders in Kota Belud and the District Officer to look into such complaints, and not start defending themselves from scrutiny.

    Tindakan wajar harus diambil untuk mengelakkan isu ini bertambah serius.

    ReplyDelete
  64. I am also made to understand that contractors who are Umno members or supporters are easier to get projects and that they kept getting jobs while others non-Umno would hardly get anything at all.

    If really such, the 1Malaysia concept indeed not relevant.

    ReplyDelete
  65. Kaum lain tidak harus dipinggirkan.

    ReplyDelete
  66. Tindakan harus diambil atas semua aduan yang telah dibuat.

    ReplyDelete
  67. Semua agama harus dihormati dan tidak harus dihina.

    ReplyDelete
  68. Najib sudah bersedia untuk berjuang dan mengekalkan kedudukan BN di PRU13 nanti.

    ReplyDelete
  69. PKR harus membuktikan keblehan untuk mengambil alih Sabah dari BN.

    ReplyDelete
  70. Kerajaan melaksanakan program 1Malaysia, benarkah kerajaan ikhlas dengan konsep ini?

    ReplyDelete
  71. Discrimination should not happen in our country.

    ReplyDelete
  72. Tiada apa selain membuat siasatan yang wajar.

    ReplyDelete
  73. Transformasi akan membawa negara ke arah yang lebih makmur.

    ReplyDelete
  74. Dah ada komplain, tindakan harus diambil untuk menangganinya.

    ReplyDelete
  75. Isu sensitif antara kaum tidak harus dimainkan.

    ReplyDelete
  76. The Sabah State Government appreciates the contributions and commitment of the Chinese community in developing the local economy through various sectors.

    ReplyDelete
  77. Chief Minister Datuk Seri Musa Aman said the Sabah Barisan Nasional (BN) is a business friendly government and will continue to work hard in ensuring a conducive investment climate.

    ReplyDelete
  78. “We know that a stable environment to do business is important to the Chinese community.

    ReplyDelete
  79. “This is our commitment to the business community, and this will be done through the implementation of numerous policies and initiatives that are aimed at bringing more development for the people of Sandakan,” he said when he met with the Sandakan Chinese community, here last night.

    ReplyDelete
  80. Musa said each year, the Sabah State Government allocates funds to Chinese schools and places of worship in order for these institutions to carry out their activities.

    ReplyDelete
  81. “I know education is very important to the Chinese community. Your priority on education is reflected by the generosity of the Chinese business community towards educational causes,” he said.

    ReplyDelete
  82. Musa urged the Chinese community to close ranks, and to provide undivided support to government efforts so that they can continue to enjoy political, economic and social stability.

    ReplyDelete
  83. He said the BN government works on consensus and is open to constructive criticisms, feedback and ideas.

    ReplyDelete
  84. “Any problems and issues can be brought to the table for discussions.

    “Nothing is beyond resolve,” he added

    ReplyDelete
  85. A total of 466,938 Year One pupils up to form five students in Sabah benefit from the early schooling aid involving a RM46.6 million allocation.

    ReplyDelete
  86. Chief Minister Datuk Seri Musa Aman said, the government and people of Sabah appreciated federal government efforts in easing the people's burden.

    ReplyDelete
  87. He said, the aid was proof that Barisan Nasional fulfilled its promises to the people to help ease the burden of the people in many aspects.

    ReplyDelete
  88. "The government always thinks and plans to help the people directly. It is planned, not only for today, but for our children and grandchildren, especially involving education, which is the priority of the country," he said at a ceremony to hand over early schooling aid at the Sekolah Menengah Kebangsaan Merpati here Sunday.

    ReplyDelete
  89. A total of 466,938 primary and secondary students will benefit from the Government’s RM100 early schooling aid, Chief Minister Datuk Musa Aman said.

    ReplyDelete
  90. He said the total assistance in Sabah, worth RM46.6mil, would reduce the financial burden for parents.

    ReplyDelete
  91. This is proof that the Barisan Nasional government has kept its promise to help the people in various aspects, he said when distributing the aid to students at SM Mer­­­­­p­­­ati in Sandakan yesterday.

    ReplyDelete
  92. Musa also said the federal aid had been sent to respective education offices in the districts for distribution.

    ReplyDelete
  93. “The government is always looking and assessing the situation to help the people and assistance like educational aid is important as education is an important aspect in the development of the country,” he said.

    ReplyDelete
  94. The financial aid was a continuation of assistance given to students, who had received cash aid, food assistance, textbooks loan schemes, 1Malaysia milk and 1Malaysia book vouchers.

    ReplyDelete
  95. SAPP cuba memanaskan isu ini hanya untuk kepentingan diri sendiri.

    ReplyDelete
  96. Rakyat tau apa yang terbaik untuk mereka.

    ReplyDelete
  97. sekarang semua isu pun pembangkang mau kasih panas untuk mendapat undi rakyat.

    ReplyDelete
  98. Semua kaum di Sabah di layan sama rata.

    ReplyDelete
  99. Ini adalah salah satu tuduhan yang tidak berasa oleh pembangkang.

    ReplyDelete
  100. SAPP hanya berpura-pura.

    ReplyDelete
  101. Presiden Parti Bersatu Sabah (PBS) Tan Sri Joseph Pairin Kitingan, berkata Barisan Nasional (BN) akan menang dan membentuk kerajaan selepas pilihan raya umum ke-13.

    ReplyDelete
  102. Pairin yang juga Timbalan Ketua Menteri Sabah, berkata rakyat di negeri Sabah perlu memberi kemenangan kepada BN dengan majoriti yang lebih besar.

    Pairin berkata dengan peningkatan prestasi BN di semenanjung dan keyakinan kepada penambahan kerusi rakyat perlu bersatu padu dan berada di tahap yang tinggi memberi kepercayaan dan mandat kepada BN.

    ReplyDelete
  103. “Jika kita mempunyai majoriti yang lebih besar akan memberi pengaruh yang kuat, seterusnya merapatkan kita dengan pucuk pimpinan dan menembusi persefahaman demi kepentingan rakyat di negeri Sabah,” - Pairin

    ReplyDelete
  104. PERSEPSI SOKONGAN RAKYAT TERHADAP BN MENINGKAT

    "Melalui berbagai program yang diperkenalkan kerajaan BN melalui kepimpinan Najib tanpa mengira latar belakang rakyat, samada penyokong Bn ataupun bukan, hasilnya- keikhlasan BN bagi membela rakyat, menimbulkan angin perubahan mula bertiup di negeri-negeri yang diperintah pakatan pembangkang.

    ReplyDelete
  105. PERSEPSI SOKONGAN RAKYAT TERHADAP BN MENINGKAT

    Di Kelantan misalnya, jarang sekali kita mendengar bahawa penyokong tegar PAS keluar daripada parti itu dan menyertai Umno; malah ada laporan yang mengatakan 3 ribu guru-guru di negeri itu, kini mula kembali menyokong BN.

    ReplyDelete
  106. PERSEPSI SOKONGAN RAKYAT TERHADAP BN MENINGKAT

    Di Pulau Pinang pula, akibat cara kerajaan DAP memerintah negeri itu yang bercorak pilih kasih, membuatkan ramai penyokong tegar pembangkang berminat menyokong BN. Perkara ini menjadi kenyataan pada 8 Disember lalu, apabila lebih 350 penyokong tegar PKR daripada Bayan Baru, Bukit Gelugor dan Jelutong menyerahkan permohonan untuk menyertai Umno kepada Perdana Menteri.

    ReplyDelete
  107. PERSEPSI SOKONGAN RAKYAT TERHADAP BN MENINGKAT

    Pertanda positif juga berlaku di Kedah dan Selangor, seperti mana kajian para ahli akademik bermula pertengahan tahun ini. Di Kedah misalnya, daripada 10,800 responden; 70 peratus daripadanya tidak yakin dengan kepimpinan Ketua Pembangkang- Anwar Ibrahim.

    ReplyDelete
  108. PERSEPSI SOKONGAN RAKYAT TERHADAP BN MENINGKAT

    Selain itu, kerajaan Pas Kedah, sejak akhir-akhir ini telah kehilangan populariti untuk memerintah negeri Jelapang Padi itu; dan keadaan ini adalah peluang terbaik bagi BN memerintah semula pada PRU-13."

    ReplyDelete
  109. PERSEPSI SOKONGAN RAKYAT TERHADAP BN MENINGKAT

    Bagi negeri-negeri yang dikuasai kerajaan BN seperti Sabah, Sarawak, Johor, Melaka, Negeri Sembilan, Pahang, Perlis dan Perak; keadaan terkini sungguh terkawal, malah Ketua Penerangan Umno Malaysia- Datuk Ahmad Maslan dengan yakin menyatakan bahawa keseluruhan 140 kerusi dewan rakyat yang dimenangi BN pada tahun 2008 akan mampu dipertahankan, malah 20 kerusi daripada Pakatan Pembankang mampu dimenangi oleh BN

    ReplyDelete
  110. PERSEPSI SOKONGAN RAKYAT TERHADAP BN MENINGKAT

    PRU-13 adalah masa menentukan masa depan negara. Rakyat perlu memberi mandat pada kerajaan yang mempunyai trek rekod mengurus negara. Dan kerajaan itu adalah Kerajaan Barisan Nasional.

    ReplyDelete
  111. PERSEPSI SOKONGAN RAKYAT TERHADAP BN MENINGKAT

    Dalam jangka masa 4 tahun, cukup untuk rakyat di negeri-negeri yang diperintah oleh Pakatan Rakyat membuat penilaian sejauhmana kemampuan parti pembangkang ini mengemudi negeri-negeri yang diperintah oleh mereka. Tidak ada apa yang boleh dibanggakan, malah lebih teruk kerana terlalu ramai pemimpin-pemimpin PR yang perlu "dikenyangkan" hinggakan tidak ada lagi dana untuk melaksanakan janji-janji yang diwar-warkan mereka pada PRU 2008.

    ReplyDelete
  112. PERSEPSI SOKONGAN RAKYAT TERHADAP BN MENINGKAT

    Lebih malang lagi apabila pemimpin, penyokong, penggiat media serta NGO pro pembangkang sering bersikap double standard bila ada dikalangan pemimpin-pemimpin Pakatan Rakyat yang terlibat dengan rasuah, kronism, nepotism dan penyalahgunaan kuasa. Sikap ini amat bahaya bagi sebuah negara yang SEDANG berada di landasan yang tepat untuk mencapai status negara maju. bila-bila masa boleh tergelincir dari landasan bro!!

    ReplyDelete
  113. PERSEPSI SOKONGAN RAKYAT TERHADAP BN MENINGKAT

    Jesteru, tidak heranlah jika laungan UBAH dan ABU oleh penyokong-penyokong pembangkang kini disifatkan sebagai kurang "menyengat" kerana perubahan yang kononnya hendak dibawa oleh parti pembangkang ini tidak lebih dari sekadar mainan bibir semata-mata. Apa maknanya "perubahan" yang diungkapkan oleh puak-puak terdesak ini jika pentadbiran mereka selama 4 tahun banyak memperlihatkan kepincangan dan kelemahan? Malah tempoh 4 tahun itu bagi saya terlalu pantas untuk mereka mendapat gelaran "the worse" oleh rakyat di negara ini.

    ReplyDelete
  114. PERSEPSI SOKONGAN RAKYAT TERHADAP BN MENINGKAT

    Patutlah kerajaan negeri Pakatan Rakyat sebelum ini beriya-iya mahu mengadakan pilihanraya negeri dan Parlimen secara berasingan. Mungkin juga kerajaan-kerajaan itu gusar kerana rakyat di negeri-negeri yang diperintah oleh mereka sudah bersedia menyokong BN dan hanya menunggu masa mengembalikan negeri itu kepada BN untuk ditadbir.

    ReplyDelete
  115. PERSEPSI SOKONGAN RAKYAT TERHADAP BN MENINGKAT

    Jika rakyat di negeri-negeri PR mula menunjukkan perubahan positif dengan menolak kepimpinan parti pembangkang yang diketuai oleh Anwar Ibrahim, bagaimana pula dengan rakyat Sabah?

    "Mengalami" tidak sama dengan "Mendengar". Mesej yang dibawa oleh pihak yang "sudah mengalami" lebih tepat dari mesej yang dibawa oleh pihak yang "sekadar mendengar". Oleh itu, eloklah kita mengambil iktibar dari pihak yang telah mengalami, bukannya yang sekadar mendengar kononnya pentadbiran Pakatan Rakyat terlalu hebat hinggakan ada pemimpinnya begitu layak diberikan gelaran Anugerah Tuhan

    ReplyDelete
  116. Golongan kontraktor Bumiputera kelas F perlu menghindarkan diri mereka dari mengamalkan budaya mementingkan keuntungan dan bersikap tamak dalam setiap projek yang diperoleh.

    ReplyDelete
  117. mereka harus amanah dan bijak mengurus projek jika mahu maju dan bersaing dengan kontraktor yang lebih berjaya

    ReplyDelete
  118. Sikap tamak, mengejar projek dan mementingkan keuntungan tanpa mengikut spesifikasi dan kualiti kerja perlu dihindari kerana ia boleh menyebabkan mereka disenaraihitamkan sekaligus mengakibatkan kontraktor bumiputera gagal dalam perniagaan.

    ReplyDelete
  119. ni secara tidak langsung merugikan mereka sendiri apabila tidak lagi mendapat projek baru jika ia dapat dikesan pihak berkuasa,

    ReplyDelete
  120. kontraktor perlu menunjukkan kewibawaan mereka dalam mengendalikan projek dan melaksanakan kerja mengikut spesifikasi yang betul serta menyiapkan projek mengikut jadual.

    ReplyDelete
  121. Kerajaan menyediakan banyak peluang kerja kepada kontraktor Bumiputera terutama kelas F terutamanya projek di bawah kendalian Majlis Pembangunan Ekonomi Wilayah Pantai Timur (ECER) bernilai berbilion ringgit.

    ReplyDelete
  122. Walaupun terdapat lebih 40,000 kontraktor berdaftar di negara ini, tetapi kerajaan terus memberikan pembelaan dengan menyediakan pelbagai projek melalui jabatan dan agensinya supaya kontraktor terbabit mendapat projek.

    ReplyDelete
  123. Yang penting bagi merealisasikan matlamat ini ialah sistem penyampaian hendaklah menentukan pelaksanaanya menepati sasaran

    ReplyDelete
  124. sejumlah RM162.12 juta diperuntukkan untuk menyediakan peruntukan khas untuk pembiayaan projek-projek kecil luar bandar.

    ReplyDelete
  125. Ia antara lain bagi melaksanakan program yang berpotensi menaikkan taraf dan kualiti hidup masyarakat luar bandar termasuk golongan mudah miskin, miskin, dan miskin tegar.

    ReplyDelete
  126. antara aspek yang perlu diberi perhatian dan penekanan ialah penyediaan kemudahan asas seperti jalan raya, bekalan air dan elektrik, selain membaiki kemudahan seperti jambatan, balai raya dan seumpamanya.

    ReplyDelete
  127. kerajaan sentiasa mengamalkan dasar pembangunan seimbang, berusaha merapatkan jurang kemajuan di bandar, seiring gagasan 1Malaysia mendahulukan rakyat dan mengutamakan pencapaian.

    ReplyDelete
  128. matlamat dan sasaran mampu dicapai oleh jentera penyampaian kerajaan di mana anggota perkhidmatan awam turut diberikan bantuan khas yang boleh menjadi pendorong bagi memberikan khidmat terbaik.

    ReplyDelete
  129. semua pihak termasuk jabatan dan agensi kerajaan serta pemimpin masyarakat setempat bekerjasama menjayakan agenda dan matlamat Bajet negeri Sabah

    ReplyDelete
  130. mengenal pasti projek kecil luar bandar yang perlu diberi keutamaan dengan memastikan ia benar-benar dapat membawa perubahan kepada masyarakat.

    ReplyDelete
  131. pakej rangsangan ini merangkumi semua sektor ekonomi dan pelbagai industri serta seluruh segmen masyarakat, baik di bandar mahu pun desa.

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.