Thursday, January 17, 2013

Dr M Akui Beri IC Kepada PATI

Tun Dr Mahathir Mohamad mempertahankan pemberian status warganegara kepada warga asing di Sabah dan menegaskan ia dilakukan kerana mereka berhak dan dilaksanakan mengikut lunas undang-undang, kata bekas Perdana Menteri itu semasa disoal wartawan pada sidang media di Wisma Karangkraf.

Mahathir berkata selagi seseorang individu tersebut memenuhi syarat seperti fasih bertutur dalam bahasa Melayu dan menetap di Malaysia mereka berhak untuk mendapat status sebagai rakyat Malaysia.
“Semasa saya jadi Perdana Menteri, memanglah saya berkuasa menentukan pelaksanaan dasar kerajaan.

“Kerajaan menerima warga asing jadi warganegara jika memenuhi syarat tertentu, malahan mereka yang berada di sana bukan satu dua hari tetapi sudah 20-30 tahun dan mereka bercakap bahasa Melayu berhak jadi rakyat Malaysia,” kata Mahathir semasa memberi maklum balas terhadap kenyataan saksi inkuiri Suruhanjaya Di Raja (RCI) berkenaan pendatang haram yang mengatakan pentadbirannya terlibat dalam pemberikan kad pengenalan di Sabah pada 1993-1994.

Mahathir bagaimanapun mengakui terdapat pihak yang tidak senang dengan langkah pemberian kewarganegaraan tersebut tetapi menyatakan langkah tersebut dilakukan mengikut undang-undang.

“Jadi, masalahnya ialah apabila ada orang tidak senang bila ada yang jadi rakyat Malaysia walaupun individu tersebut sudah lama menetap di Malaysia, itu yang timbul masalah.

“Saya akui saya bagi (kewarganegaraan), di zaman pentadbiran saya ada diberikan,” tambah Mahathir.

46 comments:
Write comments
  1. inilah rupa pengkhianat besar negara yang wajib dihumban ke penjara guantanamo kerana sanggup jual maruah negara demi untuk menang pilihanraya. org sabah cuma dapat zink, rm50.00, kain batik, tangki air yang cuma bertahan 1 2 tahun saja tapi PTI pula dapat ganjaran paling lumayan iaitu pemberian IC secara haram jadah. dengan IC itulah PTI sudah besar kepala di sabah hinggakan merkalah yg menguasai pasar2 ikan, sayur, driver bus, penjaja rokok kaki lima, penjaja vcd cetak rompak, ada juga yg merogol anak tempatan sabah.

    inilah BN yang rakyat sabah undi sekian lama. korang marah2 sbb lambakan PTI di sabah tetapi masih juga undi BN bila pilihanraya, bukankah BODOH namanya itu?

    sampai bilakan kita diperbodohkan olerh umno BN? mereka bercakap manis di depan mata tetapi menabur tuba di belakang. akhirnya rakyat sabah mati lemas sbb dihimpit oleh PTI yang semakin beranak pinak di sabah.

    cehh..'' keparat dan sial punya umno BN. taik tasu laa kau BN''' mampos lah kau ni kali.''

    ReplyDelete
  2. jadii...mana barua2 umno di sabah ne yamg matian2 menyokongnya...kasi komen laaa apa yang mahataik ne buat...paloiii punya urang umnoo....

    ReplyDelete
  3. kita tengok nanti jika pakatan dapat memerintah MAlaysia beranikah mereka melucutkan balik kerakyatan yang telah diberikan? dan lucut sekali kerakyatan selain bukan bumiputera di bumi Malaysia yang telah diberikan dulu...kena adil kan...dan baru adil...ini kalilah!!!!

    ReplyDelete
  4. woi PBS apa korang mau komen bila bos kamu sendiri mengaku memberikan IC haram kpd PTI? bukankah PBS kononnya berjuang untuk membentras PTI? PBS, UPKO, ada apa2 apa mau komen?

    kalau korang tak ambil pendirian sblm PRU13, dengan umno dan BN sekali korang melingkup di bumi sabah.

    ingat" kami akan sebarkan kepada org2 kampung bahawa BN lah yang bertanggungjawab berlaku kebanjiran PTI di sabah. kami akan beri tahu org kampung BN beri IC kpd PTI supaya BN terus berkuas di sabah.

    kami akan menjelajah di seluruh pelusuk daerah di sabah untuk menghebahkan berita ini kerana berita RCI ini langsung tiada disiarkan dalam media milik BN termasuklah siaran TV dan surat khabar.

    ReplyDelete
  5. Penubuhan Suruhanjaya Siasatan Diraja(RCI) bagi menyiasat masalah pendatang asing tanpa izin di Sabah merupakan manifestasi jelas membuktikan keikhlasan Barisan Nasional (BN) menyelesaikan masalah itu.

    ReplyDelete
  6. Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak yang juga pengerusi BN berkata RCI perlu dilihat secara positif dan kredit harus diberikan kepada BN atas usaha tersebut.

    ReplyDelete
  7. "Kita tidak boleh melihat hasil berdasarkan seorang saksi. Terdapat seramai 167 saksi yang akan dipanggil. Oleh itu, jangan kita membuat kesimpulan. Biarkan prosiding dijalankan," katanya.

    ReplyDelete
  8. Najib berkata memberi kerakyatan asalkan mengikut undang-undang bukan satu kesalahan, malah banyak negara lain juga memberikan kewarganegaraan.

    ReplyDelete
  9. "Jangan beritahu saya anda tidak tahu, anda tahu. Biarlah Suruhanjaya menjalankan kerja dan menyelesaikannya," katanya.

    ReplyDelete
  10. Ditanya sekiranya, RCI akan menjejaskan pilihan raya umum akan datang, Najib berkata: "Selagi rakyat tidak putar belitkan dengan cara yang salah,"

    "Sila terima RCI sebagai usaha ikhlas untuk menyelesaikan masalah ini yang menjadi kebimbangan ramai rakyat Sabah. Kami telah memutuskan untuk menyelesaikan masalah ini.

    ReplyDelete
  11. "Permintaan terhadap RCI telah dibuat parti komponen BN di Sabah dan sebagai pengerusi BN, saya menghormati permintaan itu," tambah Perdana Menteri. Prosiding seterusnya akan diadakan pada 28 Jan hingga 1 Feb dan mulai 22 Feb hingga 27 Feb.

    ReplyDelete
  12. January 18, 2013 at 11:14 AM :

    "keikhlasan...", lubang pantat kau la. 8 item [TOR] utk RCI itu memberikan manifestasi yg sgt jelas bahawa penubuhan suruhanjaya itu hanya umpan utk undi dlm GE13 shj!!!

    ReplyDelete
  13. mahathir, bukan semua yang kamu kasi IC tu sudah tinggal 20 tahun di Sabah. Ada yang baru datang kemarin, tapi sudah dapat IC...

    ReplyDelete
  14. masih dalama perbicaraan lagi isu ni, sama2 kita dengar lagi saksi2 yang lain.

    ReplyDelete
  15. memang isu PATI ni perlu disiasat dengan lebih teliti, mudah-mudahan melalui RCI dapat menjawab banyak persoalan.

    ReplyDelete
  16. Nampaknya si Mahathir berani mengaku ada bagi. mungkin dia pun tersenarai dalam saksi2 yang akan dipanggil tu.

    ReplyDelete
  17. kalau Mahathir boleh mengaku kenapa Harris menafikannya

    ReplyDelete
  18. Biar RCI menjalankan tugas mereka

    ReplyDelete
  19. itu lah sebab tuhan bagi kesihatan yang baik kepada si Mahathir ini supaya semua kerja jahatnya dapat dia lihat dan rakyaat nampak siapa yang jahat dia kah atau si Anwar.

    ReplyDelete
  20. gila kuasa tua ni ...sanggup buat apa saje janji brkuasa ..

    ReplyDelete
  21. Kami masih ingat penafian2 yang dibuat oleh BN dan spr pada masa lalu, kononnya pengundi hantu tdk wujud. Tetapi sekarang bekas perdana menteri malaysia sendiri mengaku memberi kerakyataan pada warga asing. Ini bererti selama ini pemimpin BN berbohong dan menipu rakyat. SPR pula sekarang membisu.

    ReplyDelete
  22. krg makin terserlah penipuan Mahathir selama ini..Tapi puak2 UMNO tetap menyokong dia sbb mereka mudah diperbuduhkan oleh Mahathir..Kesiann mereka../././.

    ReplyDelete
  23. Cik Det dah mengaku...apa tunggu lagi, polis buatlah siasatan...samada ia mengikut undang2 atau tidak, mahkamah yg akan menentukan....ini satu pengkhianatan pada negara....jgn pulak polis bagi statement yg Cik Det dah nyanyuk & x perlu siasatan terperinci kerana buang masa....malaysia oh malaysiaku...

    ReplyDelete
  24. Tun Dr Mahathir Mohamad admitted that citizenships were given to foreigners in Sabah, but stressed that it was “within the law”.

    ReplyDelete
  25. When I was prime minister, I was in power to determine the implementation of government policies, said Dr M.

    ReplyDelete
  26. The government received foreigners to be citizens if (they) fulfilled certain conditions.

    ReplyDelete
  27. Furthermore many of those who are in Sabah are there not one, two days but already 20 to 30 years and they speak in Bahasa Melayu, they have the right to be Malaysians.

    ReplyDelete
  28. Why we want to reject them? They work. If they commit crimes, they are exposed to our country’s laws too. But they are needed by Sabah.

    ReplyDelete
  29. Sensational coverage of the ongoing royal inquiry into Sabah’s foreign population explosion could spark unnecessary tension, its chief minister Datuk Seri Musa Aman reminded journalists as witness testimonies of illegal immigrants being fast-tracked for citizenship is raising the mercury ahead of Election 2013.

    ReplyDelete
  30. Questions are being asked of the ruling Barisan Nasional’s (BN) role over the last two decades in failing to stem the flood of illegal immigrants into Malaysia’s easternmost state, which has seen its population grow from just over 630,000 in 1970 to over 3.1 million in 2010 — more than double the national standard.

    ReplyDelete
  31. “Many sensitive issues have been raised by the Royal Commission of Inquiry (RCI) on illegal immigrants that is currently being held.

    ReplyDelete
  32. “We cannot interfere in the deliberations and the testimonies in the continuing hearing. We also should not rush into any conclusions while the Inquiry is proceeding,” said Musa

    ReplyDelete
  33. The state’s longest-serving chief minister urged reporters to be mindful of their coverage of the RCI, “to avoid bringing about any kind of unnecessary tension among the public”.

    ReplyDelete
  34. “The government has no control over editorial content. We believe in the freedom of the press,” said the 61-year-old, who has been in office since March 2003.

    ReplyDelete
  35. “At the same time, in a sensitive situation such as the RCI, sensational coverage will not bring any positive results or effects for the state of Sabah or the country as a whole,” he added.

    ReplyDelete
  36. Musa had also made a similar request last week at a closed-door meeting with state English-language media representatives from New Sabah Times, Daily Express, The Borneo Post, andBN-controlled newspapers New Straits Times (NST) and The Star, as well as national news agency Bernama.

    ReplyDelete
  37. The issue of illegal immigrants has turned emotive among Sabah natives like the Kadazandusun and Murut communities, many of whom feel that the state has been robbed of its sovereignty through the massive influx of foreigners from neighbouring Philippines and Indonesia.

    ReplyDelete
  38. It is no secret that Sabahans are angry and want these foreigners shipped back to their home countries in one way or another. They also often blame the immigrants for robbing them of job opportunities and for the rise in the state’s social, economic and security problems.

    ReplyDelete
  39. Tun Dr Mahathir Mohamad, Malaysia’s longest-serving prime minister who was in power from 1981 to 2003, has been accused of spearheading the so-called “Project IC”, in which citizenships were allegedly given to immigrants for their votes.

    ReplyDelete
  40. But former Sabah Chief Minister Tan Sri Harris Salleh, who administered the state from 1976 to 1985, has denied the existence of “Project IC”.

    ReplyDelete
  41. RCI akan siasat hal ini, giliran Mahahir untuk di soal siasat akan tiba jg nnti.

    ReplyDelete
  42. jgn biarkan PATI memperolehi IC dgn mudah.

    ReplyDelete
  43. All quarters, including the opposition, should welcome the setting up the Royal Commission of Inquiry (RCI) on illegal immigrants in Sabah, said Umno Vice-President Datuk Seri Mohd Shafie Apdal.

    ReplyDelete

  44. He said the Government had taken a bold step to set up the RCI following hue and cry over problems related to citizenship and immigrants in Sabah raised by many quarters, including the opposition.














    ReplyDelete
  45. "After RCI was formed, opposition parties are against it, instead of welcoming it. Certainly, RCI can have positive and negative impacts.

    ReplyDelete
  46. In the course of investigations, definitely we have pros and cons.

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.