Wednesday, January 30, 2013

Petugas JPN Terima RM1juta Benarkan Pendatang Mengundi

Bekas pengarah Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) menjual 16,000 resit JPN dengan RM1juta, yang membenarkan pendatang mengundi di Sabah, Suruhanjaya Siasatan Di Raja (RCI) berkenaan pendatang haram diberitahu hari ini.

Pegawai polis cawangan khas (SB) DSP Badaruddin Ismail yang bekerja di Kelantan memberi keterangan hari ini Ramli Kamaruddin menjual setiap resit dengan harga RM250 setiap satu sekitar 1993 dan 1995 kepada pendatang haram dari Filipina, India, Pakistan dan negara-negara lain.

"Beliau (Ramli) beritahu dia melakukan perkara tersebut kerana wang," kata Badaruddin kepada RCI hari ini.

Badaruddin yang pernah menyoal siasat Ramli, menegaskan Ramli memberitahunya, beliau melakukan perkara tersebut untuk keuntungan peribadi tanpa menerima arahan daripada pihak atasan.

Ramli walau bagaimanapun, memberitahu RCI baru-baru ini, arwah Tan Sri Megat Junid Megat Ayub, bekas timbalan menteri dalam negeri telah memberi arahan kepadanya untuk mengeluarkan resit JPN, yang mempunyai nama dan nombor kad pengenalan sama dengan pengundi berdaftar, kepada pendatang.

Ramli telah memberitahu sejumlah 200 resit JPN dikeluarkan bagi lima atau enam kerusi dewan undangan negeri, dimana kerajaan merasakan sukar untuk menang, sebelum pilihan raya negeri 1994.

Pilihan raya negeri 1994 menyaksikan Parti Bersatu Sabah (PBS) menang 25 daripada 48 kerusi dewan undangan negeri.

Akan tetapi beberapa ahli dewan undangan negeri (Adun) PBS melompat menyertai Barisan Nasional (BN), tidak berapa lama selepas itu, menyebabkan kerajaan PBS jatuh.

Ramli berkata bahawa beliau telah menggunakan sejumlah daripada RM1 juta untuk perkara-perkara peribadi dan memberikan baki kepada pegawainya dan untuk menganjurkan festival sukan di Pulau Pinang untuk pekerja bawahannya, menurut Badaruddin.

Pegawai SB itu menambah bahawa Ramli mengedarkan 14,000 resit JPN kalangan pekerja bawahan untuk dikeluarkan kepada pendatang, manakala 2,000 resit peribadi dikeluarkan oleh Ramli kepada orang-orang tertentu.

Seorang lagi bekas pengarah JPN bernama Datuk Abdul Rauf Sani telah menjual 6,305 kepada pendatang Filipina dan Indonesia, termsuk kepada orang tempatan dengan RM167,300 kata ketua SB sabah Datuk Ibrahim Zakaria kepada RCI awal hari ini.

Ibrahim menambah, 94 orang termasuk 24 pegawai JPN ditahan di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) dari 1994 hingga 2000 kerana mengeluarkan kad pengenalan di Sabah secara haram.

"Tidak, dia (Rauf) tidak mengatakan dia bertindak atas arahan, tetapi dia bertindak sendiri," kata Ibrahim.

"Dari risikan yang saya kumpul, ia lebih kepada untuk mendapatkan ganjaran, keuntungan," kata Ibrahim, yang memakai sut hitam dan tali leher merah.

Ditanya jika Ibrahim percaya bahawa Rauf telah bertindak sendiri, Ibrahim berkata: "Beliau adalah orang pintar, berpendidikan luar negara, sangat komunikatif, mempunyai kedudukan dalam perkhidmatan kerajaan, saya terima apa yang beliau katakan sebagai kebenaran.

" Rauf, bagaimanapun memberitahu RCI baru-baru ini kad pengenalan biru juga dikeluarkan untuk meningkatkan bilangan pengundi Islam di Sabah.

Beliau mengatakan sedar bahawa pendatang di Sabah telah diajar untuk mengundi dalam pilihan raya, jika tidak kad pengenalan mereka akan dibatalkan.

Bekas penolong pendaftar JPN Sabah Kee Dzulkifly Kee Abd Jalil memberi keterangan baru-baru ini 100,000 kad pengenalan biru telah diberikan kepada pendatang Filipina, Indonesia dan Pakistan di Sabah pada tahun 1993.

Tun Dr Mahathir Mohamad merupakan perdana menteri paling lama berkhidmat dari 1981-2003, telah dituduh menerajui "Projek IC", di mana kewarganegaraan didakwa diberikan kepada pendatang sebagai ganti kepada undi mereka.

Akan tetapi bekas Ketua Menteri Sabah Tan Sri Harris Salleh, yang mentadbir negeri dari 1976 ke 1985, menafikan kewujudan "Projek IC" tersebut.

Dr Mahathir memberitahu sidang media baru-baru ini pendatang asing di Sabah memang menerima kerakyatan, tetapi menegaskan ianya "mengikut undang-undang".

Inkuiri dihadapan bekas ketua hakim Sabah dan Sarawak Tan Sri Steve Shim Lip Kiong akan bersambung esok. -TMI

72 comments:
Write comments
  1. http://www.borneobullet.blogspot.com/2013/01/rci-inikah-perkara-sebenar-yang.html

    PEMBANGKANG TIDAK MAHU RCI SELESAIKAN TUGAS.. SEBAB KETUA UMUM MEREKA TERLIBAT DALAM SKANDAL PROJEK IC

    melalui pendedahan blogger mymassa? Anwar mula merosakkan politik aman negeri Sabah pada tahun 1986 melalui beberapa proksi pemimpin pemuda USNO bagi melancarkan satu gerakan menjatuhkan Tun Datu Mustapha. Kesan daripada "sentuhan tangan" Anwar Ibrahim, maka terbubarlah USNO dan digantikan dengan UMNO.

    ReplyDelete
  2. PEMBANGKANG TIDAK MAHU RCI SELESAIKAN TUGAS.. SEBAB KETUA UMUM MEREKA TERLIBAT DALAM SKANDAL PROJEK IC

    Menurut mymassa juga, Semua Ketua-Ketua Bahagian UMNO yang pro Tun Datu Mustapha, Tun Ghafar Baba, Pak Lah telah dimatikan dengan cara memberikan seberapa banyak wang kepada proksinya bagi tujuan menumbangkan sesiapa sahaja yang tidak menyokong Anwar.

    ReplyDelete
  3. PEMBANGKANG TIDAK MAHU RCI SELESAIKAN TUGAS.. SEBAB KETUA UMUM MEREKA TERLIBAT DALAM SKANDAL PROJEK IC

    Pada tahun 1995, apabila ramai orang-orang Anwar yang sedang memegang jawatan Ketua Bahagian hendak dilawan, Anwar menggunakan apa saja cara untuk mengalahkan mereka. Anwar bukan sahaja memberi wang tunai, tetapi Lot-Lot Saham yang boleh ditukar di bank-bank Bumiputera. Ramai Ketua Bahagian dan Timbalan Ketua Bahagian yang pro-Anwar kaya mendadak!

    ReplyDelete
  4. PEMBANGKANG TIDAK MAHU RCI SELESAIKAN TUGAS.. SEBAB KETUA UMUM MEREKA TERLIBAT DALAM SKANDAL PROJEK IC

    Satu contoh, Anwar telah menggunakan kuasanya untuk mengarahkan pihak keselamatan supaya menangkap individu-individu yang kononnya terlibat dalam projek IC. Inilah manusia yang paling Hikpokrit! Dia menyuruh orang itu mengatur IC Projek, kemudian dia mengarahkan pihak polis menangkap orang itu semula. Tujuannya supaya orang itu tidak menang Ketua Bahagian, kerana jika dia menang dia akan mencalonkan Tun Ghafar Baba bukannya Anwar Ibrahim. - mymassa

    ReplyDelete
  5. PEMBANGKANG TIDAK MAHU RCI SELESAIKAN TUGAS.. SEBAB KETUA UMUM MEREKA TERLIBAT DALAM SKANDAL PROJEK IC

    Menurut mymassa juga, Anwar turut menggunakan kuasanya untuk menumbangkan PBS dengan pendekatan "apa cara sekalipun". Selain itu, Anwar juga bertanggungjawab membawa masuk warga asing ke negeri Sabah melalui pemilikan ladang kelapa sawit yang luas di Sandakan. Menurut mymassa, ladang milik Anwar ini hanya mengambil PATI sebagai pekerja, bukannya warga tempatan Sabahan.

    ReplyDelete
  6. PEMBANGKANG TIDAK MAHU RCI SELESAIKAN TUGAS.. SEBAB KETUA UMUM MEREKA TERLIBAT DALAM SKANDAL PROJEK IC

    Tidak cukup itu, mymassa turut mendedahkan pekung asal-usul Yong Teck Lee yang mana bapa Yong bukanlah orang Sabah, sebaliknya warga asing dari China yang datang ke Sabah dan kemudian membuka bengkel di Lahad Datu. Menurut mymassa, Anwar Ibrahim telah melantik Yong Teck Lee menjadi ketua menteri Sabah bagi mempermudahkan hasrat beliau (Anwar) mengumpul kekayaan di Sabah.

    ReplyDelete
  7. Tuduhan ini amat berat, harus disiasat.

    ReplyDelete
  8. Beliau mengatakan sedar bahawa pendatang di Sabah telah diajar untuk mengundi dalam pilihan raya, jika tidak kad pengenalan mereka akan dibatalkan.

    Adakah ini benar? Jika benar, sudah pasti projek ic wujud di politik Malaysia.

    ReplyDelete
  9. Pemberian ic berkait dengan mata duit amat memalukan.

    ReplyDelete
  10. PRu will never be fair and clean if PATI issue has yet to resolve.

    ReplyDelete
  11. Apakah syarat yang diperlukan untuk mendapatkan warga negara?

    ReplyDelete
  12. Panas sudah bontot kau ar headhunter? Buka mata kau luas2 baca guna 2 biji mata necaya kau akan tahu bahawa bos kau iaitu umno dan bn lah yg kasi rosak sabah. Kau pti kah headhunter?

    ReplyDelete
  13. yang terbaru coba siasat penama sarimah yang bertugas dari jpn sandakan ke jpn k kinabalu juga di percayai buat sendikit ic projek

    ReplyDelete
  14. Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) bagi menyiasat masalah pendatang tanpa izin di Sabah hari ini diberitahu 446,219 pendatang tanpa izin di negeri ini telah diusir antara 1990 sehingga semalam.

    ReplyDelete
  15. Pengarah Pasukan Petugas Khas Persekutuan Sabah dan Labuan, Datuk Suhaimi Mohd Salleh berkata mereka terdiri daripada warga Filipina, Indonesia dan lain-lain warganegara.

    ReplyDelete
  16. Saksi kelima yang dipanggil semula memberi keterangan pada prosiding hari keenam itu berkata pada Januari tahun ini sahaja, 870 pendatang tanpa izin telah diusir ke negara masing-masing.

    ReplyDelete
  17. Kepada soalan pegawai pengendali Manoj Kurup, saksi itu berkata sehingga semalam 3,741 pendatang tanpa izin dari Filipina, Indonesia dan lain-lain warganegara telah ditahan di tiga buah Pusat Tahanan Sementara (PTS) di bawah seliaan Pasukan Petugas Khas itu.

    ReplyDelete
  18. mahadir dalang beri ic pti disabah utk kekalkan kuasa dan kini diteruskan oleh najib

    ReplyDelete
  19. Beliau berkata 1,899 pendatang tanpa izin ditahan di PTS Papar, PTS Sibuga (683) dan 1,159 di PTS Tawau.

    Suhami juga berkata pasukan itu membelanjakan RM72 juta bagi menjalankan aktiviti di skim-skim penempatan di negeri ini sejak 1990 hingga sekarang.

    ReplyDelete
  20. headhunter...best nya cerita pak pandir mu..eeee percayanya aku :D :D :D

    ReplyDelete
  21. Saksi itu juga diminta menjelaskan peranan Pasukan Petugas Khas itu antaranya bertanggungjawab ke atas pendaftaran pendatang luar negeri di Sabah dan Labuan.Beliau juga berkata pasukan itu juga mempunyai kuasa untuk menangkap dan menahan pendatang tanpa izin yang tidak mempunyai sebarang dokumen manakala pengusiran dilakukan oleh Jabatan Imigresen.

    ReplyDelete
  22. kalau 1000 pti diusir dari sabah, ada beratus ribu lagi yg tinggal. anak2 pti entah berapa puluh ribu. ceh!

    celaka punya umno cakap setinggi langit kononnya menjaga melayu tetapi rupanya kebanyakan melayu yang dimaksudkan adalah dari bangsa pelipin, bugis, pakistan dll.

    kita tendang kuat2 itu umno bn biar masuk lubang jamban ini kali. sebuat saja nama umno, mau temuntah aku. kahkk tui'''

    ReplyDelete
  23. perhatian kepada petugas tempat mengundi, kalau ada pengundi yang meragukan, cuba periksa samada org itu mempunyai kesan atau parut suntikan pelalian di seblah lengan atas dekat bahu. sekiranya orang itu tidak memiliki parut suntikan, org itu kemungkinan besar adalah PTI yang dapat ic palsu dari projek ic umno.

    ReplyDelete
  24. headhunter...ko ni terlebih anjing la...

    ReplyDelete
  25. headhunter...Ini lah hasil kerja mamak kutty yang di anggap dewa oleh umporno..

    ReplyDelete
  26. headhunter...ko lagi bangang,mahadir dah ngaku memang dia buat sbb tu dia kata tunku abd rahman pun buat bagi ic utk org asing.ko apa hal.baru bangun tido ke

    ReplyDelete
  27. headhunter : Ni satu lagi jenis manusia otak kat kepala lutut.... belajar pandai2.... last sekali guna kepala lutut.... jadi pencacai tegar... memang bodoh pianggggg

    ReplyDelete
  28. headhunter... Kamu lagi kurang akal.dah sah penghianat,jual maruah dan martabat negara pada pendatang pun kamu masih buta.kalau kayu memang buta,sebab tu dipanggil buta kayu,tapi buta mcm kami ni dahla buta bodoh pulak.

    ReplyDelete
  29. saya paling tidak mempercayai cakap sebahagian polis malaya,memang terlampau auta,banyak sudah kes-kes polis malaya disabah tidak betul dalam siasatan mereka,manakala rakan-rakan yang baik dari malay bukan saja tidak dapat naik pangkat tapi terpaksa bersara awal atau berhenti sendiri manakala yang banyak buat kerja-kerja pelik-pelik bukan saja cepat naik pangkat tapi kaya raya.

    ReplyDelete
  30. bangsat punya HEADHUNTER..dah jelas kerja2 peg JPN dgn arahan arwah TS Megat Junid,sempat lagi dia kata kerja Anwar. He he hee,bodoh.

    ReplyDelete
  31. Rayat Sabah anda perlu mengubah atau anda akan menyusakan anak cucu anda sebab PTI ber IC biru inilah akan merampas perkerjaan cucu cicit kita sema ada bidang perniagaan,penjawat awam dan tanah kita dan tidak mustahil menjadi Ketua Menteri Sabah.Wahai rayat Sabah bagunlah bersama dan kita jatuhkan/kuburkan ini BN/UMNO Penghianat di PRU 13,oh ya sokong tu mungkin merekalah anak PTI dah dapat IC biru takut dihalau pulang.

    ReplyDelete
  32. RCI masih bersidang...

    ReplyDelete
  33. tidak perlulah mana2 pihak membuat spekulasi yang bukan2...nanti selesai prosiding RCI, kita akan tahu keputusannya..sampai masa tu nanti, mahu cakap apa, cakap lah kamurang...

    ReplyDelete
  34. Masa PRU 13 ja ni bn menyibukkan diri dorang,lepas PRU 13 senyap lah dorang tu...batang hidung langsung nda nampak....

    ReplyDelete
  35. SPRM harus bertindak sekiranya PRU dikaitkan mata duit.

    ReplyDelete
  36. RCI akan membuat siasatan terperinci, harus berkeyakinan dengannya.

    ReplyDelete
  37. Aktiviti mengkhianat negara harus diberhentikan.

    ReplyDelete
  38. Kerajaan sanggup buat apa saja untuk mengukuhkan kuasa.

    ReplyDelete
  39. Lets see what RCI can get at the end.

    ReplyDelete
  40. Hancur Malaysia ditangan puak puak ni.. selama ni puak jahanam ni menuding jari pada PR sebagai perosak negara.. tapi yg sebenarnya merekalah yg sebenarnya pengkhianat Numero Uno..!!

    ReplyDelete
  41. Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) perlu menggunakan sistem biometrik pada pilihan raya umum akan datang.

    ReplyDelete
  42. Bagaimanapun, SPR perlu terlebih dahulu membersihkan senarai pemilih daripada mereka yang disyaki sebagai pengundi hantu, terutama di Sabah

    ReplyDelete
  43. Ini kerana penggunaan sistem biometrik tidak boleh menjamin keadilan dalam pengundian sebab seseorang pendatang asing tanpa izin mungkin memegang lebih daripada satu MyKad dengan nama yang sama, tapi nombor yang berbeza, yang akan membolehkannya mengundi jika namanya ada dalam senarai pemilih

    ReplyDelete
  44. jabatan Imigresen juga menggunakan sistem itu di semua pusat pemeriksaan keluar masuk ke negara ini untuk mencegah jenayah antarabangsa dan kebanjiran pendatang asing tanpa izin ke Malaysia.

    ReplyDelete
  45. sekiranya sistem itu diperkenalkan, ia mestilah merupakan suatu sistem bersepadu yang boleh menjamin terlaksananya prinsip "setiap orang hanya satu undi".

    ReplyDelete
  46. Semua orang tahu Sabah bergelut dengan masalah pendatang asing tanpa izin sejak sekian lama. Sebab itulah, kita perlu berhati-hati sebelum memperkenalkan sistem biometrik ini.

    ReplyDelete
  47. Bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad mendakwa Datuk Seri Anwar Ibrahim terlibat secara langsung dalam projek untuk mengeluarkan kewarganegaraan dan kad pengenalan kepada pendatang yang tidak layak di Sabah dalam tahun 90-an, walaupun tanpa arahan darinya.

    ReplyDelete
  48. Heboh di dalam alam siber berkenaan ceramah Anwar di Ampang di mana beliau terus menabur janji-janji manis yang tidak masuk akal.

    ReplyDelete
  49. Harga minyak turun, mansuh PTPTN dan berbagai-bagai lagi janji manis yang akan ditunaikan secara serta-merta iaitu dalam masa 24 jam setelah mengambil-alih kuasa. Beliau juga berjanji yang media boleh bertanya apa saja ketika itu, tapi bukan kepadanya, tetapi kepada Dato’ Seri Najib yang ‘terpaksa’ turun dari takhta

    ReplyDelete
  50. Anwar bercakap seolah-olah beliau berada dalam alam fantasi, di sebuah negara olok-olok ala Beringin

    ReplyDelete
  51. Jika Anwar bukan bergurau, beliau tentunya benar-benar benak kerana membayangkan begitu mudahnya untuk menurunkan harga minyak dan menukar sebarang keputusan atau undang-undang yang berkaitan dengan kewangan negara tanpa mengkaji dan membincangkannya.

    ReplyDelete
  52. benar-benar terlupa untuk ‘berkongsi’ dengan rakan-rakannya yang lain seperti Kit Siang dan Hadi Awang serta membolot kuasa secara mutlak untuk dirinya semata-mata. Justeru itu, segala keputusan akan dibuat secara sendirian tanpa perlu dibawa ke meja perbincangan.

    ReplyDelete
  53. Rasanya tidak salah jika ada yang meragui kewarasan Anwar. Anwar bukan lagi gila kuasa tetapi sudah benar-benar gila.

    ReplyDelete
  54. Mungkin ada yang berkata bahawa ini adalah kenyataan ‘pre-emptive’ Anwar untuk mengambil-alih kuasa melalui jalan belakang iaitu dengan menjatuhkan kredibiliti SPR.

    ReplyDelete
  55. Namun, kita tidak boleh mengenepikan terus kemungkinan Anwar telah tidak berpijak di bumi nyata dan apa yang diperkatakannya bukanlah strategi ‘pre-emptive’ tetapi fantasinya.

    ReplyDelete
  56. Anwar membayangkan dirinya menjadi Perdana Menteri selepas PRU nanti tetapi di masa yang sama beliau tahu yang beliau sukar untuk menang.

    ReplyDelete
  57. Justeru, imaginasinya memberitahu bahawa beliau boleh terus bersikap seperti Perdana Menteri, mengambil tindakan terhadap SPR serta memerintahkan Dato’ Seri Najib agar turun dan berundur.

    ReplyDelete
  58. Bagaikan seorang kanak-kanak melayan imaginasi ingin menjadi superhero, Anwar juga membayangkan yang beliau boleh berbuat dan menjadi apa saja yang beliau mahukan.

    ReplyDelete
  59. Memandangkan imaginasi tidak mempunyai batasan maka kerana itulah Anwar mampu menabur janji-janji setinggi bintang di langit dan membayangkan senario PRU sesuka hatinya.

    ReplyDelete
  60. Sedar atau tidak, nampaknya akhir-akhir ini cakap-cakap Anwar sudah semakin merapu. Semakin banyak beliau bercakap, semakin terserlah bahawa beliau tidak lagi bercakap menggunakan akal yang waras.

    ReplyDelete
  61. Janganlah bah kamu hina si headhunter itu dia masih budak tadika belum ada akal untuk berfikir sebab itu asyik copy and paste saja.

    ReplyDelete
  62. Wahai penyokong pembangkang, sudah ku bilang, penyokong tegar BN ni sokong atas kepentingan peribadi, terbutang budikah dan apa-apalah manafaat dari BN!. Bagi kita, jika janji Pakatan Rakyat ditunaikan, negara tidak akan bangkrap, mungkin buat permulaan mereka ketepikan dulu buat bangunan tinggi-tinggi, menara dan sebagainya, tapi apa kita risau, sebahagian besar wang negara akan mengalir kepada keseluruhan rakyat kerana apa yang dijanjikan itu semuanya untuk rakyat, tiada siapa yang rugi. Yang menghairankan orang yang tidak suka dengan tawaran PR. Jika tidak diberi peluang, sampai bila kita tidak tahu mereka tunaikan janji atau tidak?

    ReplyDelete
  63. Sifir mudah. Sdra/sdri nak harga minyak turun atau tak nak? Sdra/sdri nak kpd bantuan pendidikn atau tak nak? Hanya dua peersoalan. KaLau masih tak mau kpd bantuan pndidikan dan mau pd PTPTN..sokong le OMNO tu. Tiada masalah. Namun atas dua presoalan tu,cukop utk melambangkn siapa KITA tu.

    ReplyDelete
  64. The Election Commission’s (EC) Electoral Roll is constantly updated in collaboration with the National Registration Department to avoid any incidence of cheating and that only eligible voters can vote.

    ReplyDelete
  65. EC deputy chairman Datuk Wira Wan Ahmad Wan Omar said a clean electoral roll was necessary to eliminate any doubt that might arise such as the identity card issue and the citizenship status of the registered voters.

    ReplyDelete

  66. “We will only allow voters whose names are in the electoral list gazetted by the EC. Whatever stories that cropped up earlier whether the voters obtained their identity cards easily, the RCI (Royal Commission of Inquiry) issue and others, all these we push aside.

    ReplyDelete
  67. “We must go back to the regulations (only registered voters and those confirmed by the JPN),” he told reporters after attending a briefing for Selangor EC officers yesterday.

    ReplyDelete
  68. He said this when commenting on the claim by the opposition earlier that there were cases in Perak where foreigners could easily obtain identity cards and were listed in the EC’s Electoral Roll.

    ReplyDelete
  69. Wan Ahmad meanwhile advised the 13.3 million registered voters who would be going out to cast their ballots in the 13th General Election (GE13) to obey the law and not create disturbances during the balloting.

    ReplyDelete

  70. He advised the voters to refer to the EC if there were problems during the voting process because only the appointed authorised agency could make decisions.

    ReplyDelete

  71. On the duration of campaigning, he said the commission had fixed 11 days as the minimum period for campaigning by the political parties but whether the period would be extended or otherwise would depend on the meeting to be held after the dissolution of Parliament.

    ReplyDelete
  72. “At that meeting, we will also decide on three important matters, namely the electoral roll to be used during the voting process, the date for nomination day and the polling date,” he said.

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.