Wednesday, January 23, 2013

Projek IC Khianati Rakyat & Negara

Tidak ada perkataan yang selayaknya diberi selain “pengkhianat negara” untuk mantan Perdana Menteri, Tun Mahathir Mohamad kerana memberi taraf kewarganegaraan kepada ratusan ribu Pendatang Asing Tanpa Izin (PATI) di Sabah semata-mata untuk mempertahankan survival Barisan Nasional (BN) di negeri itu.

Ia dibuktikan dalam laporan Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) terhadap projek “IC Mahathir” yang didedahkan baru-baru ini.

Akibat tindakan itu, Sabah kini melalui beberapa fasa getir membabitkan pertembungan sosio ekonomi dan politik rakyat tempatan dan pendatang yang diberi kerakyatan secara mudah.

Sambil menyatakan rasa kesal dan mengutuk sekeras-kerasnya tindakan UMNO-BN itu, Pengerusi DAP Sabah, Jimmy Wong Sze Phin berkata, parti pemerintah itu harus bertanggungjawab terhadap ‘dosa’ silam mereka ke atas rakyat Sabah.

“Saya boleh katakan bahawa ini merupakan pengkhianatan tertinggi buat Malaysia khasnya rakyat Sabah.

“Bayangkan selama ini yang menentukan hala tuju, pentadbiran negeri Sabah ditentukan oleh ‘pengundi hantu’ yang dihalalkan. BN benar-benar kotor!” tegas beliau ketika ditemui semalam.

Tambahnya, akibat daripada “Projek IC Mahathir”, rakyat Sabah terutamanya di kalangan Bumiputera negeri itu ketinggalan disebabkan saingan tidak sihat yang berlaku.

“Mereka tertindas akibat ketamakan kuasa BN,” katanya yang juga ADUN Sri Tanjung.

Menurut Setiausaha DAP Sabah, Dr Edwin Bosi pula, isu “Projek IC” ini telah lama terbongkar sejak 1970-an di mana Ketua Parlimen DAP, Lim Kit Siang ketika itu pernah memberi amaran kepada rakyat Sabah mengenai isu yang kini heboh diperkatakan.

“Kini kita dilaporkan dengan sejumlah 1.8 juta PATI yang mendapat kerakyatan mudah. Semua ini terbukti dengan RCI, kita boleh lihat ramai di kalangan warganegara Filipina, Indonesia, Pakistan dan India mendapat kerakyatan,” ujar beliau.

Dalam kenyataan yang berbeza, Ahli Parlimen Klang, Charles Santiago berkata, pendedahan yang dibuat RCI baru-baru ini memang mengejutkan.

“Tetapi isunya kini bukan saja di Sabah. Sejak Pilihan Raya Umum 2008, peningkatan daftar pengundi di Selangor secara mendadak sebanyak 22 peratus berbanding purata 16.3 peratus di seluruh negara.

“Sebanyak 31,294 pengundi dilaporkan telah dipindahkan dari kawasan Parlimen dan DUN asal mereka tanpa mereka sedari,”

Tambah Santiago, terdapat 2,000 nama di Parlimen Klang saja telah berpindah kawasan manakala 3,000 lagi nama pengundi hilang dalam daftar pemilih. – Roketkini

78 comments:
Write comments
  1. dulu mahathir yg kasi bodoh2 rakyat sabah sekarang BN dan najib pula yang sambung kerja kotor mereka. nanti najib datang di sabah umum sana sini projek bila najib nampak rakyat sabah sudah mabuk2, dengan senyap BN rekrut PTI jadi pengundi mereka. barangkali sekarang ini, najib sudah mula tempatkan PTI PTI di daerah2 mengundi yang BN sukar mau menang.

    hati hatilah bila mengundi nanti kalau boleh, periksa dorang punya lengan kalau tiada tanda suntikan pelalian TB, sah mereka ini pendatang. yang tiada tanda suntikan pada lengan, jan kasi benar mengundi. baru padan muka najib.

    ReplyDelete
  2. kalau mahathir kasi bodoh2 dulu dan sekarang najip pula...agak2nya sape yg jalankan kerja bodoh2 itu masa mahathir ya?? siapakan timbalannya??? jika timbalannya ketika itu tidak buat takkan dia bodoh2 tengok saja?? bila suda kena pecat jak barulah bodoh2 mau bangkit???....bodoh la lu orang!!!!

    ReplyDelete
  3. Dalam menghadapi PRU13 yang kian mendekat, Anwar Ibrahim berusaha menimbulkan pelbagai isu untuk menghakis kepercayaan rakyat terhadap Kerajaan UMNO-BN sama ada di peringkat negeri mahupun di peringkat Pusat.

    ReplyDelete
  4. Walaupun Anwar Ibrahim cukup sedar, otaknya tidak setara dengan otak Tun Dr. Mahathir, Anwar menyangkakan bekas Perdana Menteri keempat Malaysia itu sudah nyanyuk dan pelupa.

    ReplyDelete
  5. Kesempatan itu digunakan oleh Anwar Ibrahim untuk memutarbelitkan beberapa fakta termasuklah penggunaan beberapa orang saksi yang diketahui pernah menjadi tahanan KEMTA kerana terbabit dengan skandal kad pengenalan biru yang mengancam keselamatan negara.

    ReplyDelete
  6. Keterangan yang diberikan oleh saksi-saksi tersebut, kini dipersoalkan, memandangkan kesemua mereka adalah individu yang terbabit dalam jenayah berkenaan. Dengan kata lain, mereka merupakan individu-individu yang mudah didorong oleh wang ringgit walaupun terpaksa mengkhianati negara.

    ReplyDelete
  7. Dan sekarang, mereka menjadi saksi bagi pihak Anwar Ibrahim dan DAP yang mempersoalkan tentang pemberian kad pengenalan biru serta kewarganegaraan kepada kelompok warga asing beragama Islam di Sabah.

    ReplyDelete
  8. Ketika Tun Dr. Mahathir membuka mulut dengan menyatakan kesediaannya untuk memberi keterangan bagi memudahkan siasatan RCI berhubung kes tersebut, tiba-tiba sahaja YB Jamban, Azmin Ali bersuara dan kelihatan cuba untuk membela Anwar Ibrahim.

    ReplyDelete
  9. Azmin Ali cuba membersihkan tangan kotor Anwar Ibrahim dengan meletakkan seluruh kesalahan kepada Tun Dr. Mahathir yang telah menjadi Perdana Menteri dari tahun 1981-2005.

    ReplyDelete
  10. Benarkah dakwaan Azmin Ali bahawa Anwar Ibrahim tidak terlibat dalam kes pemberian kad pengenalan tersebut?

    Sudah tentulah tidak!

    ReplyDelete
  11. Bahkan Azmin Ali sangat tahu, Anwar Ibrahim adalah orang yang lebih banyak tahu tentang pendatang asing yang diberikan kad pengenalan biru dan taraf kewarganegaraan Malaysia. Sebabnya, siasatan RCI kini sedang menghala ke arahnya dan Anwar Ibrahim mulai resah dan gelisah.

    ReplyDelete
  12. Anwar Ibrahim merupakan salah seorang daripada anggota kabinet pada tahun-tahun di mana kontroversi pemberian kad pengenalan dan kewarganegaraan tersebut dipertikaikan. Pada tahun 1991, sebuah unit khas telah ditubuhkan di bawah Pejabat Ketua Menteri Sabah untuk memantau kebanjiran pendatang haram di Sabah. Faktor tersebut bukanlah merupakan satu kebetulan apabila Anwar Ibrahim MENANG BESAR dalam perebutan jawatan Timbalan Presiden UMNO dengan undi terbesar kemenangannya datang dari Sabah.

    ReplyDelete
  13. Ramai yang masih ingat, bagaimana Anwar Ibrahim dengan tersenyum simpul dan penuh angkuh menyatakan, dia tidak dapat menolak pencalonan terbanyak yang diterimanya untuk menandingi jawatan yang sedang disandang oleh Allahyarham Tun Ghafar Baba pada waktu itu walaupun pada mulanya, kononnya dia tidak berminat untuk bertanding.

    ReplyDelete
  14. Pencalonan terbanyak Anwar Ibrahim untuk jawatan Timbalan Presiden UMNO juga datangnya dari Sabah walaupun sebelum penubuhan Unit Khas pada tahun 1991, Sabah merupakan kubu kuat Tun Ghafar Baba.

    ReplyDelete
  15. Ramai saksi yang masih hidup dan sudi menceritakan bagaimana Pejabat Timbalan Perdana Menteri ketika itu, memantau isu kebanjiran pendatang haram Sabah secara mingguan. Malah Anwar SECARA SUKARELA telah menawarkan dirinya untuk menjadi 'PEMANTAU' kebanjiran pendatang haram di Sabah.

    ReplyDelete
  16. Pendatang asing di Sabah merupakan pemain sosio-ekonomi yang sangat penting. Justeru perhatian khusus diberikan untuk masalah berkenaan. Anwar Ibrahim berjaya mempengaruhi Perdana Menteri pada ketika itu (Tun Dr. Mahathir) konon-kononnya untuk memikul tanggungjawab menangani masalah pendatang. Anwar Ibrahim tidak sahaja dipercayai untuk menangani politik Sabah, tetapi juga WANG dan PERUNTUKAN yang sangat besar, termasuklah juga WANG PARTI.

    ReplyDelete
  17. Justeru tidaklah menghairankan bagaimana Anwar sekarang umpama berada di atas bara api. Dia kelihatan tercungap-cungap dengan siasatan yang sedang dijalankan, sehinggakan tidak mampu menunggu lebih lama untuk membuka mulut bagi melindungi dirinya. Dan bukan dengan mulutnya sahaja, dia turut menggunakan Azmin Ali bagi tujuan tersebut.

    ReplyDelete
  18. Maka, tidak hairanlah mengapa Azmin Ali melalak kuat demi melindungi kekasihnya itu. Sedangkan siasatan RCI semakin lama, semakin mengarah kepada Anwar Ibrahim. Berbanding Mahathir, Anwar langsung tidak berani tampil untuk memberikan keterangan sebaliknya cuba menjadikan dirinya halimunan dan seolah-olah dia langsung tidak terlibat dalam isu berkenaan.

    ReplyDelete
  19. ui''kami bukan dari spesis yang taksub dengan pemimpin, kalau anwar juga terlibat, kasi hukumlah'' tapi apa yang dikatakan oleh saksi ialah dua ekor pembantu mahathir iaitu seekor yg dah mati dan seekor yg masih hidup tapi pura2 lupa pula sedangkan sain ic dalam rumah dia''

    kalau saksi bilang anwar yang aturkan semua, lain la cerita. mimang BN dan najib sedang kasi bodoh2 rakyat sabah termasuk penyokong BN yang mimang bodoh2 juga'' sabah sudah tergadai dengan rakyat asingpun, masih lagi sokong BN. tak heran kalau di sabah penyokong umno BN yang tegar itulah PTI yang dulu2 dapat IC haram.''

    sudah tahu ketuanya yang buat, tuduh org lain pula'' elelelelelele

    ReplyDelete
  20. hahahah..sampai berkeringat para macai umno BN bila kedapatan BN lah yang merosakkan sistem di sabah lepas tu, salahkan org lain pula. korang ni tiada otak kah? korang ni pura2 inda mau ambil tahu bahawa anwarlah yang menyebabkan BN dan najib kelam kabut tubuhkan RCI di sabah kerana anwar berjanji kalau PR menang di sabah, RCI akan ditubuhkan.

    jadi, kalau anwar terlibat dengan pemberian ic secara haram, tak kan anwar mahu bunuh diri pula? mengakulah..mahathir dan BN lah yang bertanggungjawab dalam jenayah ini.

    mahathir sudahpun mengaku dan tak sebutpun nama anwar yang buat kerja terkutuk ini'' sekiranya anwar terlibat dgn jenayah ini, siapa yang suruh? mestilah bos kan'' siapa bos? mahathirlah'' bodoh la lu''

    ReplyDelete
  21. Pencacai BN/UMNO itu otaknya di tapak kaki dah terang lagi bersuluh UMNO/BN yang membela PATI dan menjadikan sabah negeri termiskin di Malaysia, peluang pekerjaan bagi pada orang luar Sabah masih nak bela BN/UMNO. Lama-lama anak-anak Sabah hanya kerja cuci tandas kerana semua pekerjaan di Sabah di bolot oleh orang bukan anak sabah!

    ReplyDelete
  22. kalau org umno kata pembangkang di sabah kucar kacir, apa kurangnya dengan umno BN? kalau korang peka dengan perkembangan politik semasa, sejak kebelakangan ini mahathir asyik menuduh kerajaan BN lemah bermula era dolah badawi hingga najib. mahathir menuduh umno buruk hingga ke usus. pada masa itu, najib hanya terdaya pasang telinga saja kerana takut melawan mahathir.

    najib ini memang memendam rasa sama mahathir, sbb itu najib agak tertakan untuk menubuhkan RCI di sabah kerana kesan buruk pada BN tetapi demi untuk kenakan mahathir, najib umum juga penubuhan RCI di sabah kerana najib tahu mahathir ialah master mind dalam kerja kotor ini.

    apa yang berlaku, mahathir dikecam dan dikutuk habis berkaitan isu PTI. pada masa ini najib bolelah senyum kerana sakit hati terhadap mahathir sudah sedikit terbalas. namun, najib tak boleh terus senyum kerana disebabkan RCI inilah rakyat sabah totally tolak BH dlm PRU13 nanti.

    so, kepada macai2 umno, tengoklah ketua korang sedang berperang dingin. tapi, mahathir tidak keseorangan kerana masih ada general bernama mat yidin.

    kalau BN tak dapat 2/3 dlm PRU13 nanti, giliran mahathir mengambil tempat sepak terajang najib. masa tu, mat yidin boleleh belajar berjalan gaya seorang PM malaysia yang baru.

    ReplyDelete
  23. Ketua Pemuda Umno, Khairy Jamaluddin berkata tumpuan perlu diberikan ke atas proses siasatan suruhanjaya diraja (RCI) dalam isu pemberian kerakyatan kepada warga asing di Sabah yang sedang berlangsung.

    ReplyDelete
  24. Menurut Khairy, tidak perlu memberi tumpuan kepada dakwaan bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad berhubung isu pemberian kerakyatan kepada warga asing sebelum merdeka. Saved
    Tambahnya, RCI akan menampilkan lebih banyak saksi bagi mendapatkan gambaran yang menyeluruh

    ReplyDelete
  25. Mahathir mencadangkan satu RCI dilakukan ke atas pemberian warga negara pra-merdeka yang turut mempersoalkan kerakyatan nenek moyang orang India dan Cina yang datang ke Malaya sebelum merdeka.

    ReplyDelete
  26. cerita copy n paste tu tak payah lah masuk dlm ini forum..cerita tu dah basi dalam akhbar lain semua org sudah baca.

    kalau mau berforum, gunalah akal dan pendapaat sendiri terhadap isu2 semasa. bukan apa, cerita copy n paste ni kasi penuh ruangana ni forum saja.

    ReplyDelete
  27. Kalau di negara lain pemimpin seperti ini sudah menjalani hukuman tembak .

    ReplyDelete
  28. terrorist said...
    January 23, 2013 at 11:11 AM

    TunM dah mengaku masa dia jadi PM. Lain kali suruh dia buat pengakuan diTV3/4 ada berani ka? Memang dasar pengkhinat negara, ada hati nak heret Tengku Abd Rahman masuk lubang sama.

    ReplyDelete
  29. TERRORIST..

    Puak UMNO boleh cuba cari isu fitnah lain plak. Jangan sampai kena bayar saman lagi heh heh..

    ReplyDelete
  30. Terrorist...

    ini bercakap macam orang tak reti pe pun...buang masa je baca idea dia...tapi kena layan juga orang macam ni..sekurangnya dia rasa ohhhcerdik jugak aku..walau pun banyak bodoh...,

    ReplyDelete
  31. nape pencacai dgn izin haramjadah@umNO x boleh terima cerita ni..........

    ReplyDelete
  32. Jgn di gasak EN TERRORIST tu,cian dia. Anjing kurap UMngok tu.

    ReplyDelete
  33. yang berdosa ialah si pelaku dan bukannya parti...

    ReplyDelete
  34. apa2 pun,kita tunggu hasil RCI...tidak lari ke mana juga si pelaku tu...

    ReplyDelete
  35. Don't worry, we are waiting for more revelations now.

    ReplyDelete
  36. And right now, many leaders are voicing their dissatisfaction towards Mahathir.

    ReplyDelete
  37. We should act upon it.

    ReplyDelete
  38. TERRORIST, TAI TASU, UMNO KAU MATI PRU 13

    PENGKHIANAT BANGSA, UMNO SELALU KATA DALAM SIARAN BERITA JANGAN MENGGADAI NEGARA DENGAN MEMBERIKAN UNDI KEPADA PEMBANGKANG, PTHUIIII PALUI PUNYA UMNO, SIALLLLLL...........

    ReplyDelete
  39. Anwar should testify!

    ReplyDelete
  40. kesian kau terrorist, begitulah bah kalau jadi orang bodoh, main semborono saja bah'' terang2 umno yang kasi ic haram sama PTI, kau sokong lagi tu umno? aku inda tau sampai mana tahap kebodohan dalam diri kau tu'' mangkali otak kau keciiiiikkkk saja mcm otak tu vangking heheheheh

    ReplyDelete
  41. Anonymous said...
    January 23, 2013 at 2:46 PM

    cerita copy n paste tu tak payah lah masuk dlm ini forum..cerita tu dah basi dalam akhbar lain semua org sudah baca.

    ( Orang yang copy and paste ini orang baru keluar budak padang, atau budak tadika sebab itu tiada otak untuk berfikir. Kesiankan!)

    ReplyDelete
  42. Hari ini Umno-BN sentiasa mengungkitkan asal-usul pengundi cina dan India. Ini kerana dua kaum itu nampaknya tidak lagi cenderung untuk mengundi BN dalam PRU 13 nanti. Secara tidak langsung diharapkan majoriti melayu bersatu menyokong Umno. Tetapi pekung dan nanah kerja keji sepanjang lebih separuh abad Umno-BN di Negara ini sudah tidak mampu ditutup maupun dibendung lagi. Demi mengekalkan kuasa, Umno sanggup khianat kepada Negaranya sendiri.
    Setelah Suruhanjaya Diraja ditubuhkan untuk menyiasat pemberian IC dan kewarganegaraan di Sabah telah membocorkan pengkhianatan ini. Pengakuan Pengarah JPN Negeri Sabah yang mengeluarkan resit dan akhirnya layak mengundi untuk mengekalkan kuasa Umno-BN. Penglibatan pegawai JPN yang bekerja dirumah Menteri Dalam Negeri ketika itu iaitu Megat Junid dan juga Aziz Syamsudin. Hari ini barulah Dr Mahathir mengaku melakukan kerja-kerja khianat itu. Selama ini sentiasa dinafikan. Sepatutnya ketiga penyamun Tarbus ini dihukum mati kerana mengkhianati Negara. Pegawai dan individu yang terlibat pernah menjalani hukuman ISA tetapi pemimpin yang mengarahkan bebas berkeliaran.

    ReplyDelete
  43. Kalau kewarganegaraan itu tidak diberi, mungkin hari ini Mahathir berada ditanah air bapanya iaitu di Kerala. Ingat melayu aje mudah lupa tetapi mamak pun buat lupa juga. Ayah Mahathir adalah pendatang dari Kerala, Selatan India etnik Malayalam. Iskandar Kutty berhijrah ke Tanah Melayu dan memeluk Islam serta berkahwin dengan orang melayu dan menukar namanya kepada Mohamed.
    Apapun itu sudah menjadi sejarah. Hari ini masyarakat Malaysia dengan latar belakang berbilang kaum hidup untuk memajukan Negara ini. Tetapi amat malang apabila individu pemimpin demi kuasa dan pangkat serta kedudukan sanggup mengkhianati Negara dengan senang-senang memberi status kewarganegaraan.
    Pemberian warganegara untuk kepentingan politik ini bukan hanya berlaku di Sabah bahkan di Terengganu dan juga Pahang sendiri. Bekas OCPD Slim River iaitu Tuan Haji Abdullah Omar yang mengaku terlibat mengurus kemasukan pendatang asing Burma yang diberi kewarganegaraan untuk mengundi di Seri Bandi Dun Kijal iaitu Dun Menteri Besar Terengganu sekarang. Kemenangan beliau adalah kerana undi orang Burma melebihi 3 ribu pengundi Burma. Begitu juga Najib Tun Razak di Pekan. Setelah menang tipis dan tipu daya akhirnya beribu pengundi Burma di bawa masuk ke Pekan untuk menjamin kemenangan parlimen PM. Hah! Yang ini bila nak buat RCI nya? Takkan untuk Sabah aje. Itu tak ambik kira sekarang ini pendaftaran pekerja asing untuk diberi IC biru bagi mengundi dalam PRU nanti melibatkan warga Indonesia, Bangla maupun Burma. Tentunya Hisyamuddin selaku Menteri Dalam Negeri sekarang mengetahuinya siapa pengkhianat mengikut undang-undang ini.

    Sepatutnya mereka yang terlibat mengkhianati Negara ini dihukum mati sahaja. Tetapi kalau Umno-BN terus diberi kuasa nescaya para pengkhianat ini akan dikalung bunga sebagai hero Negara. Apapun keputusan itu berada ditangan Anda. Tepuk dada.. Ubahlah selera!

    ReplyDelete
  44. Pencacai UBN memang bodoh..cakap tiada fakta..penyokong PR cakap dengan fakta yg ada.

    ReplyDelete
  45. Masih dalam peringkat awal untuk menilai RCI.

    ReplyDelete
  46. Projek ic ini sudah lama wujud di politik Malaysia dan masih giat sehingga kini. Apakah tindakan yang kerajaan telah ambil?

    ReplyDelete
  47. Projek ic menghalang negara ke arah democracy.

    ReplyDelete
  48. kami menanti sama ada RCI berjaya mengesan punca projek ic.

    ReplyDelete
  49. Sediah kerajaan sanggup mengorbakan ketenteraman negara demi mengukuhkan kuasanya.

    ReplyDelete
  50. Projek ic memang aktiviti mengkhianat negara dan rakyat.

    ReplyDelete
  51. Biarlah RCI menjalankan tugasnya, masa juga harus diberi agar agen ini membuat siasatan terperinci.

    ReplyDelete
  52. PRU tidak mungkin bersih dan adil selagi isu PATI masih aktif dalam politik.

    ReplyDelete
  53. RCI masih di permulaan, semoga siasatan RCI adalah berkesan dan memanfaatkan semua golongan.

    ReplyDelete
  54. Pemberian ic harus mengikut prosedur dan undang-undang yang betul.

    ReplyDelete
  55. Tunggu saja hasil RCI. jangan buat kesimpulan awal.

    ReplyDelete
  56. Bagi kerjasama dalam pelaksanaan RCI ni bukannya tambahkan kerumitan.

    ReplyDelete
  57. Siapa yang terlibat, kenakan saja hukuman.

    ReplyDelete
  58. Sesiapa sahaja yang terlibat pasti akan di kenakan hukuman yang setimpal.

    ReplyDelete
  59. Harap RCI dapat cari jalan penyelesaian untuk menyelesaikan isu Pati Ini.

    ReplyDelete
  60. Pembangkang bercakap dan menuduh tanpa bukti yang kukuh.

    ReplyDelete
  61. Kerajaan prihatin kepada rakyat sabah, itu sebab PM meluluskan RCI.

    ReplyDelete
  62. Tidak perlu buat sebarang kesimpulan awal, kita tunggu sahaja keputusan RCI nanti.

    ReplyDelete
  63. RCI akan siasat mengenai isu projek IC.

    ReplyDelete
  64. kita tunggu keputusan dari RCI

    ReplyDelete
  65. Siasatan awam Jawatankuasa Pilihan Khas Mengenai Keupayaan, Kebertanggungjawaban dan Ketelusan (Selcat) tidak harus dibuat secara tertutup, kata seorang pemimpin DAP sebagai menjawab desakan PAS Selangor

    ReplyDelete
  66. Wakil rakyat Petaling Jaya Utara, Tony Pua juga menuduh exco kerajaan Selangor Datuk Dr Hasan Ali, juga pesuruhjaya PAS negeri, sebagai seorang yang "hipokrit" dan "mahu berlagak wira" kerana mengkritik Selcat secara terbuka.

    ReplyDelete
  67. saranan PAS itu bukan sahaja bertentangan dengan asas kewujudan jawatankuasa khas DUN Selangor itu tetapi juga semangat kerajaan Pakatan Rakyat yang mengutamakan "kebertanggungjawaban dan ketelusan

    ReplyDelete
  68. Jika pegawai-pegawai daerah atau kakitangan awam tidak melakukan apa-apa kesalahan atau melanggar undang-undang, tiada apa-apa untuk berasa malu

    ReplyDelete
  69. ketua publisiti DAP, berkata saranan PAS itu bukan sahaja bertentangan dengan asas kewujudan jawatankuasa khas DUN Selangor itu tetapi juga semangat kerajaan Pakatan Rakyat yang mengutamakan "kebertanggungjawaban dan ketelusan."

    ReplyDelete
  70. SETIAP persidangan Dewan Undangan Negeri Sabah, kehadiran ADUN Sri Tanjung Jimmy Wong daripada DAP menjadi hiburan kepada dewan, kerana tindakan bodoh-bodohnya.

    ReplyDelete
  71. Jimmy dalam mengambil peluang membahas apa sahaja isu-isu yang dibangkitkan dalam dewan, senantiasa berbahas diluar tajuk, dan mengambil pendekatan seperti berkempen di depan orang ramai, dengan membangkitkan berbagai isu, terutama isu rasuah.

    ReplyDelete
  72. ADUN Sri Tanjung itu, akan senantiasa membuat tuduhan terhadap kerajaan, termasuk semua wakil rakyat dan penjawat awam, adalah rasuah, tanpa boleh menunjukkan sebarang fakta atau bukti.

    ReplyDelete
  73. Tindakan bodoh-bodoh Jimmy Wong itu membawa padah apabila TKM Sabah-Datuk Yahya Hussien mengusulkan agar ADUN DAP itu digantung daripada menghadiri sidang DUN sehingga persidangan DUN tamat.

    ReplyDelete
  74. Anggota DUN Sabah terdiri daripada 60 ADUN dan majoritinya dikuasai oleh ADUN daripada BN terutama parti Umno dan PBS.

    ReplyDelete
  75. Anwar adalah Timbalan Perdana Menteri ketika Projek IC dilancarkan pada 1990, Anwar tidak mengambil sebarang tindakan waktu itu kerana dia juga ingin membantu menukarkan kekuatan politik daripada tangan KDM Kristian kepada orang muslim.

    ReplyDelete
  76. Walaupun jika ia dapat dibuktikan pendatang asing dijadikan pengundi di Sabah, Najib tidak bertanggungjawab dalam mengisu Kad Pengenalan kepada mereka

    ReplyDelete
  77. Keputusan Najib untuk menubuhkan RCI merupakan satu tindakan berani demi kebaikkan Negara walaupun ada risiko politik. Jika Anwar merupakan PM hari ini, dia akan memberhentikan RCI.

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.