Monday, January 28, 2013

RCI: Najib Juga Perlu Disiasat- Anwar

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak juga perlu disiasat berhubung pemberian kad pengenalan (IC) kepada warga asing di Sabah, kata Ketua Umum KEADILAN, Datuk Seri Anwar Ibrahim.

“Najib, Pak Lah (Tun Abdullah Ahmad Badawi) juga perlu disiasat, kerana ini projek terus menerus dari era Mahathir, dan tidak pernah berhenti IC terus diberikan,” kata Anwar di Majlis Dialog bersama penduduk Batu Pahat di Hotel Garden, semalam.

Anwar turut membidas bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir yang mahu menutup kesalahan beliau dengan mempertikai kewarganegaraan penduduk Cina dan India yang diberi Tunku Abdul Rahman Putra Al Haj.

“Sekarang dia (Mahathir) nak salahkan ‘Jus Soli’ pula, nampak tak bagaimana dia pertikai kewarganeraan penduduk Cina dan India yang sememangnya layak menjadi warganegara? “Semua anak Cina, India, Kadazan, Dayak, yang lahir di tanah ini sebelum kemerdekaan adalah warganegara dan semua akan kita lindungi!” kata Anwar disambut tepukan 300 tetamu.

“Kewarganegaraan ini kalau mengikut prosedur, undang-undang tidak menjadi isu, tapi ini melibatkan korupsi Perdana Menteri ketika itu,” katanya lagi.

Beliau turut menyatakan kesediaannya untuk dipanggil ke suruhanjaya siasatan yang sedang berlangsung ketika ini.

“Panggillah saya, saya tak kisah. Saya bersedia. Saya juga sudah ‘check’ dengan Datuk Chua Jui Meng dan Tan Sri Fadzir Sheikh Kadir, mereka pun selama dalam kabinet tidak pernah diberitahu apa-apa berhubung program itu, hanya Mahathir yang tahu,” katanya lagi.

Turut hadir dalam majlis itu, Pengarah Strategi KEADILAN, Rafizi Ramli dan Ketua Cabang Batu Pahat, Syed Hamid Ali. -KD

59 comments:
Write comments
  1. bongkar jangan tak bongkar, lebih baik terlepas masa hidup daripada terbawa di liang kubur

    ReplyDelete
  2. Selagi isu PATI tidak diselesaikan, PRU tidak mungkin adil.

    ReplyDelete
  3. Ada pihak saslah menggunakan kuasa dan kebebasan yang diberi.

    ReplyDelete
  4. Isu kerakyatan songsang ini bermula sejak Mahathir menjadi PM.

    ReplyDelete
  5. RCI harus membuktikan keupayaan menyelesaikan isu PATI.

    ReplyDelete
  6. Pertubuhan RCI membuktikan kerajaan ikhlas untuk menyelesaikan isu PATI.

    ReplyDelete
  7. Banyaknya, macam2 nama Asyraf lah, Kelly lah, Nathan lah, Mark lah, Elesha lah, pthuuui..........tapi yang pasti kerja 1 orang

    ha ha ha ha....... KEDAPATAN, kerja pengampu, pembodek, penjilat dan bermacam2 lagi PEM, untuk KERAjaan UMNO BN.


    Nota- Supaya pembaca nampak bahawa banyak komen dan sokong BN.

    KO TULIS DAN GUNA NAMA BANYAK-BANYAK PUN ORANG TAHU JUGA.

    ReplyDelete
  8. PTI baitu fren yg menyamar rakyat sabah'' eh! bukan menyamar..tapi PTI yg dapat IC haram dari kerajaan BN''

    apa yg ikhlas dgn RCI kalau tiada dalam TOR tindakan yg akan diambil kepada pesalah''

    Pertubuhan bugis dan pilak2 semakin kuat disabah tetapi KDM apa jadi? si pairin pula sedang sibuk mengampu si musa dan najib hingga lupa perjuangan asal PBS satu ketika dulu yang kononnya mahu benteras PTI. PBS lingkup habis dlm PRU13 ni'' siou noh gaman''

    ReplyDelete
  9. RCI Di Sabah Buatkan Anwar Resah Gelisah

    CARA ANWAR MEMBELA DIRINYA BETUL-BETUL CARA ORANG TERDESAK.. JANGAN HARAPLAH GAY TUA NI MAHU MENGAKU..

    Anwar Ibrahim adalah orang yang lebih banyak tahu tentang pendatang asing yang diberikan kad pengenalan biru dan taraf kewarganegaraan Malaysia. Sebab itu, siasatan RCI kini sedang menghala ke arahnya dan Anwar Ibrahim mulai resah dan gelisah.

    ReplyDelete
  10. CARA ANWAR MEMBELA DIRINYA BETUL-BETUL CARA ORANG TERDESAK.. JANGAN HARAPLAH GAY TUA NI MAHU MENGAKU..

    Anwar Ibrahim merupakan salah seorang daripada anggota kabinet pada tahun-tahun di mana kontroversi pemberian kad pengenalan dan kewarganegaraan tersebut dipertikaikan. Pada tahun 1991, sebuah unit khas telah ditubuhkan di bawah Pejabat Ketua Menteri Sabah untuk memantau kebanjiran pendatang haram di Sabah.

    ReplyDelete
  11. CARA ANWAR MEMBELA DIRINYA BETUL-BETUL CARA ORANG TERDESAK.. JANGAN HARAPLAH GAY TUA NI MAHU MENGAKU..

    Faktor tersebut bukanlah merupakan satu kebetulan apabila Anwar Ibrahim MENANG BESAR dalam perebutan jawatan Timbalan Presiden UMNO dengan undi terbesar kemenangannya datang dari Sabah.

    ReplyDelete
  12. CARA ANWAR MEMBELA DIRINYA BETUL-BETUL CARA ORANG TERDESAK.. JANGAN HARAPLAH GAY TUA NI MAHU MENGAKU..

    Ramai yang masih ingat, bagaimana Anwar Ibrahim dengan tersenyum simpul dan penuh angkuh menyatakan, dia tidak dapat menolak pencalonan terbanyak yang diterimanya untuk menandingi jawatan yang sedang disandang oleh Allahyarham Tun Ghafar Baba pada waktu itu walaupun pada mulanya, kononnya dia tidak berminat untuk bertanding.

    ReplyDelete
  13. CARA ANWAR MEMBELA DIRINYA BETUL-BETUL CARA ORANG TERDESAK.. JANGAN HARAPLAH GAY TUA NI MAHU MENGAKU..

    Pencalonan terbanyak Anwar Ibrahim untuk jawatan Timbalan Presiden UMNO juga datangnya dari Sabah walaupun sebelum penubuhan Unit Khas pada tahun 1991, Sabah merupakan kubu kuat Tun Ghafar Baba.

    ReplyDelete
  14. CARA ANWAR MEMBELA DIRINYA BETUL-BETUL CARA ORANG TERDESAK.. JANGAN HARAPLAH GAY TUA NI MAHU MENGAKU..

    Ramai saksi yang masih hidup dan sudi menceritakan bagaimana Pejabat Timbalan Perdana Menteri ketika itu, memantau isu kebanjiran pendatang haram Sabah secara mingguan. Malah Anwar SECARA SUKARELA telah menawarkan dirinya untuk menjadi 'PEMANTAU' kebanjiran pendatang haram di Sabah.

    ReplyDelete
  15. CARA ANWAR MEMBELA DIRINYA BETUL-BETUL CARA ORANG TERDESAK.. JANGAN HARAPLAH GAY TUA NI MAHU MENGAKU..

    Pendatang asing di Sabah merupakan pemain sosio-ekonomi yang sangat penting. Justeru perhatian khusus diberikan untuk masalah berkenaan. Anwar Ibrahim berjaya mempengaruhi Perdana Menteri pada ketika itu (Tun Dr. Mahathir) konon-kononnya untuk memikul tanggungjawab menangani masalah pendatang. Anwar Ibrahim tidak sahaja dipercayai untuk menangani politik Sabah, tetapi juga WANG dan PERUNTUKAN yang sangat besar, termasuklah juga WANG PARTI.

    ReplyDelete
  16. CARA ANWAR MEMBELA DIRINYA BETUL-BETUL CARA ORANG TERDESAK.. JANGAN HARAPLAH GAY TUA NI MAHU MENGAKU..

    Justeru tidaklah menghairankan bagaimana Anwar sekarang umpama berada di atas bara api. Dia kelihatan tercungap-cungap dengan siasatan yang sedang dijalankan, sehinggakan tidak mampu menunggu lebih lama untuk membuka mulut bagi melindungi dirinya. Dan bukan dengan mulutnya sahaja, dia turut menggunakan Azmin Ali bagi tujuan tersebut.

    ReplyDelete
  17. CARA ANWAR MEMBELA DIRINYA BETUL-BETUL CARA ORANG TERDESAK.. JANGAN HARAPLAH GAY TUA NI MAHU MENGAKU..

    Maka, tidak hairanlah mengapa Azmin Ali melalak kuat demi melindungi kekasihnya itu. Sedangkan siasatan RCI semakin lama, semakin mengarah kepada Anwar Ibrahim. Berbanding Mahathir, Anwar langsung tidak berani tampil untuk memberikan keterangan sebaliknya cuba menjadikan dirinya halimunan dan seolah-olah dia langsung tidak terlibat dalam isu berkenaan.

    ReplyDelete
  18. RCI: inikah "Perkara Sebenar" yang dimaksudkan Salleh?

    CARA ANWAR MEMBELA DIRINYA BETUL-BETUL CARA ORANG TERDESAK.. JANGAN HARAPLAH GAY TUA NI MAHU MENGAKU..

    Anwar mula merosakkan politik aman negeri Sabah pada tahun 1986 melalui beberapa proksi pemimpin pemuda USNO bagi melancarkan satu gerakan menjatuhkan Tun Datu Mustapha. Kesan daripada "sentuhan tangan" Anwar Ibrahim, maka terbubarlah USNO dan digantikan dengan UMNO.

    ReplyDelete
  19. CARA ANWAR MEMBELA DIRINYA BETUL-BETUL CARA ORANG TERDESAK.. JANGAN HARAPLAH GAY TUA NI MAHU MENGAKU..

    Semua Ketua-Ketua Bahagian UMNO yang pro Tun Datu Mustapha, Tun Ghafar Baba, Pak Lah telah dimatikan dengan cara memberikan seberapa banyak wang kepada proksinya bagi tujuan menumbangkan sesiapa sahaja yang TIDAK menyokong Anwar.

    ReplyDelete
  20. CARA ANWAR MEMBELA DIRINYA BETUL-BETUL CARA ORANG TERDESAK.. JANGAN HARAPLAH GAY TUA NI MAHU MENGAKU..

    Pada tahun 1995, apabila ramai orang-orang Anwar yang sedang memegang jawatan Ketua Bahagian hendak dilawan, Anwar menggunakan apa saja cara untuk mengalahkan mereka. Anwar bukan sahaja memberi wang tunai, tetapi Lot-Lot Saham yang boleh ditukar di bank-bank Bumiputera. Ramai Ketua Bahagian dan Timbalan Ketua Bahagian yang pro-Anwar kaya mendadak!

    ReplyDelete
  21. CARA ANWAR MEMBELA DIRINYA BETUL-BETUL CARA ORANG TERDESAK.. JANGAN HARAPLAH GAY TUA NI MAHU MENGAKU..

    Satu contoh, Anwar telah menggunakan kuasanya untuk mengarahkan pihak keselamatan supaya menangkap individu-individu yang kononnya terlibat dalam projek IC. Inilah manusia yang paling Hikpokrit! Dia menyuruh orang itu mengatur IC Projek, kemudian dia mengarahkan pihak polis menangkap orang itu semula. Tujuannya supaya orang itu tidak menang Ketua Bahagian, kerana jika dia menang dia akan mencalonkan Tun Ghafar Baba bukannya Anwar Ibrahim.

    ReplyDelete
  22. CARA ANWAR MEMBELA DIRINYA BETUL-BETUL CARA ORANG TERDESAK.. JANGAN HARAPLAH GAY TUA NI MAHU MENGAKU..

    Anwar turut menggunakan kuasanya untuk menumbangkan PBS dengan pendekatan "apa cara sekalipun". Disinilah letaknya permainan Anwar dengan menggunakan kuasa yang ada padanya..

    ReplyDelete
  23. CARA ANWAR MEMBELA DIRINYA BETUL-BETUL CARA ORANG TERDESAK.. JANGAN HARAPLAH GAY TUA NI MAHU MENGAKU..

    Selain itu, Anwar juga bertanggungjawab membawa masuk warga asing ke negeri Sabah melalui pemilikan ladang kelapa sawit yang luas di Sandakan. Menurut mymassa, ladang milik Anwar ini hanya mengambil PATI sebagai pekerja, bukannya warga tempatan Sabahan.

    ReplyDelete
  24. RCI: inikah "Perkara Sebenar" yang dimaksudkan Salleh?

    CARA ANWAR MEMBELA DIRINYA BETUL-BETUL CARA ORANG TERDESAK.. JANGAN HARAPLAH GAY TUA NI MAHU MENGAKU..

    Tidak cukup itu, mymassa turut mendedahkan pekung asal-usul Yong Teck Lee yang mana bapa Yong bukanlah orang Sabah, sebaliknya warga asing dari China yang datang ke Sabah dan kemudian membuka bengkel di Lahad Datu. Menurut mymassa, Anwar Ibrahim telah melantik Yong Teck Lee menjadi ketua menteri Sabah bagi mempermudahkan hasrat beliau (Anwar) mengumpul kekayaan di Sabah.

    ReplyDelete
  25. aduhh'' panasnya montot macai2 BN, selamat berjuang demi untuk kesajahteraan PTI yg diternak umno'' semoga PTI2 ini hidup bahagia supaya tahun2 akan datang rakyat ori sabah akan lenyap dan pupus dinegeri sendiri''

    itu cerita copy n paste bikin semak saja dlm ni forum cerita dongeng la katakan..org dah baca pun'' bawalah cerita yg up to date mcm pengakuan mahathir yg beri ic ka apa kah baru lah ada kualiti'

    ini kali laa..

    ReplyDelete
  26. Tindakan sesetengah pihak terutama pembangkang yang sengaja mensensasikan perbicaraan RCI berhubung PATI di Sabah yang berlangsung ketika ini, disifatkan sebagai satu perbuatan yang tidak beretika.

    ReplyDelete
  27. Semua pihak seharusnya menyambut baik dan membiarkan perbicaraan tersebut berjalan dengan sebaiknya mengikut prosedur serta proses soal siasat yang telah ditetapkan.

    ReplyDelete
  28. Tidak perlu ada pihak yang memandang perkara tersebut secara negatif, selain sama-sama mengharapkan dapat mencari jalan penyelesaian untuk menangani masalah PATI di Sabah.

    ReplyDelete
  29. Keputusan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak untuk menubuhkan RCI bagi menjalankan siasatan adalah satu tindakan berani serta ikhlas bagi menyelesaikan isu yang telah berlangsung sekian lama.

    ReplyDelete
  30. Ini jelas membuktikan kerajaan sentiasa mendengar suara rakyat bagi menyelesaikan isu PATI yang telah berlangsung sekian lama di Sabah dan paling penting ialah keikhlasan Perdana Menteri mencari penyelesaian sebaiknya buat rakyat-Shafie Apdal

    ReplyDelete
  31. Semua pihak seharusnya membiarkan RCI menjalankan tugas yang dipertanggungjawab dengan lancar dan bukan mensensasikan perkara yang disoal siasat.

    ReplyDelete
  32. Segala maklumat yang diperoleh daripada proses pembicaraan terbuka tersebut akan dirumuskan dan dikemukakan di Parlimen, sekali gus memberi pendedahan kepada semua pihak.

    ReplyDelete
  33. "Kerajaan ambil tanggungjawab ini bagi memastikan tidak ada kesulitan berlaku kepada generasi hadapan dan bukannya seperti pihak pembangkang yang hanya pandai mensensasikan isu sahaja,"-Shafie

    ReplyDelete
  34. Bodoh punya Mohd Salleh Tun Said Keruak, dia kata UMNO ndak tarlibat dgn projek ic palsu. Habis sapa, HJ HADI atau NIK AZIZ ?? JPN yg keluarkn ic tu jab kerajaan dibawah BN, common sense le. Umum dah tau banyak warga asing brkeliaran diseluruh Malaysia ( ndak kira Borneo atau Tanah Besar )dgn ic projek dan siap dpt tanah/rumah kediaman lagi.Di Pekan ,Pahang...kalau kita pergi sana dah mcm dnegara Nepal. Bukan Nepal yg masuk bkerja utk sara keluarga di negara asal,tapi Nepal yg dah jd WARGANEGARA dan warga Nyammar/Bangla yg dah ramai di Terengganu dan ada prkampungan . Ia wujud setelah jatuhnya PAS dTganu tahn 2008 dan ndak pelik jika mereka semua tu ada ic ( palsu ).

    **Raja Sulu

    ReplyDelete
  35. Pengerusi Barisan Nasional (BN), Datuk Seri Najib Razak mahu semua pihak termasuk media tidak membuat kesimpulan sendiri berhubung perkembangan Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) bagi menyiasat masalah pendatang asing tanpa izin di Sabah.

    ReplyDelete
  36. Sebaliknya beliau berkata tindakan kerajaan Barisan Nasional (BN) itu sepatutnya dipandang dari sudut positif kerana mengambil inisiatif melaksanakan siasatan terbabit.

    ReplyDelete
  37. RCI yang diilhamkan oleh Najib memastikan mana-mana kepincangan yang mencabul pemberian dokumen kewarganegaraan tidak berulang.

    ReplyDelete
  38. Najib lebih mengutamakan Sabah dan rakyatnya daripada pengaruh dan implikasi RCI itu kepada pilihan raya umum tidak lama lagi.

    ReplyDelete
  39. Yg pasti UMngok dah trjebak dgn isu baru rentetan ic palsu bilamana Tun M babitkn jugak nama Tunku Ab Rahman yg mula2 keluarkn ic dn status warganegara kpd cina dan india pd zaman beliau. Maknanya Najib le kena bkerja keras mmulihkn imej UMNO semasa brsama PERIKATAN dulu2an yg keluarkn warganegara free itu. Dah ada dua kes iaitu ic palsu zaman UMNO/BERJAYA/BN dn status warganegara percuma ( ic ) kpd bangsa cina dan india waktu PERIKATAN. Haaa..selesaikan Najib!

    ReplyDelete
  40. Banyaknya tulisan pencacai UMNO ni, HEADHUNTER @ tai tasu juga lah yang paling bagus punya komen, PUUIIIII...................

    UMNO PEMBELA PATI

    ReplyDelete
  41. RCI masih memerlukan masa untuk membuat siasatan yang wajar.

    ReplyDelete
  42. Pertubuhan RCI membuktikan keikhlasan kerajaan untuk menanggani isu PATI.

    ReplyDelete
  43. Prosedur pemberian ic harus diikuti.

    ReplyDelete
  44. Usaha kerajaan untuk menanggani isu PATI harus mendapat sokongan semua pihak.

    ReplyDelete
  45. Untuk menegakkan keadilan PRU, isu pati harus diselesaikan.

    ReplyDelete
  46. January 30, 2013 at 9:58 AM :

    RCI yg tiada taring...kau PTI @ org malaya bah kan???

    ReplyDelete
  47. Anwar jg patut disiasat kerana ketika itu, dia adalah TPM.

    ReplyDelete
  48. tak perlu nak masuk campur dalam urusan RCI, RCI tahu apa mreka lakukan.

    ReplyDelete
  49. Walaupun puak pembangkang berterusan menghentam mantan Perdana Menteri, Tun Mahathir Mohamad (Tun M) namun, mereka tidak dapat menafikan yang ‘aura’ beliau begitu kuat dan masih menghantui mereka, dan juga musuh-musuhnya.

    ReplyDelete
  50. Biarpun Tun M sudah bersara dan hanya menjadi pemerhati kepada perjalanan politik negara sambil sekali sekala memberi pandangan dan pendapat, namun pandangan beliau tetap dianggap sebagai pemantauan dan pendapat beliau dituduh sebagai arahan.

    ReplyDelete
  51. Tun Mahathir adalah seorang yang berterus-terang dan rasanya tiada seorang pun yang mengenalinya secara langsung atau sekadar melalui media, yang dapat menafikannya.

    ReplyDelete
  52. Apabila beliau merasakan masa sudah tiba bagi Tun Abdullah berundur, beliau menyatakannya tanpa selindung-selindung.

    ReplyDelete
  53. Ini kerana beliau yang kita kenali, tidak terikat kepada budaya Melayu iaitu ‘pukul anak sindir menantu’ kerana beliau percaya kepada pentingnya berkata benar biarpun pahit.

    ReplyDelete
  54. Menyedari ‘aura’ Tun M mampu mempengaruhi perjalanan politik Malaysia, maka pembangkang cuba menukar ‘aura’ itu agar memberi keuntungan kepada mereka.

    ReplyDelete
  55. Oleh itu, dalam pada mereka meneruskan kutukan dan cacian terhadap Tun M, mereka cuba membayangkan yang Tun M turut bersetuju dengan mereka berkenaan ‘kelemahan’ kerajaan BN dan Perdana Menteri.

    ReplyDelete
  56. Harapan pembangkang agar aura Tun M akan dapat mempengaruhi rakyat untuk turut melihat kelemahan kerajaan BN.

    ReplyDelete
  57. Maka, dari situlah timbulnya kisah kononnya Tun M bersekongkol dengan Tan Sri Muhyiddin untuk menjatuhkan Dato’ Seri Najib yang digebangkan di Malaysia Chronicle.

    ReplyDelete
  58. timbul pula kisah kononnya Tun M ‘menyuruh’ Dato’ Seri Najib meletak jawatan jika BN gagal menang besar dalam PRU kali ini.

    ReplyDelete
  59. Ya, kepada Anon Feb 2 at 11.44 AM di atas,

    BIAR SEMUA PEMIMPIN2 UMNO BN LETAK JAWATAN SEBELUM RAKYAT
    SENDIRI YANG MENGHUKUM PADA PRU 13 INI.

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.