Wednesday, January 30, 2013

SPR lancar portal PRU13

Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) melancarkan portal online untuk maklumat pilihan raya umum ke-13.

Portal itu, www.pru13.gov.my, hanya berjumlah kurang dari RM100,000 kosnya, dibangunkan dan diuruskan oleh sebuah syarikat swasta.

"Jika ada isu manipulasi atau salah faham, ia akan diterangkan dalam portal ini," kata pengerusi SPR, Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof ketika portal itu dilancarkan hari ini.

Portal tersebut akan memberi maklumat terkini mengenai pilihan raya, termasuk keputusan, yang akan dimasukkan oleh pegawai bertugas di pusat mengundi.

Pengundi berdaftar juga boleh menyemak nama mereka, dalam usaha SPR membersihkan daftar pemilih sebelum pilihan raya.

Pada ketika berita ini ditulis, laman web ini masih belum siap, hanya laman kosong dan bertulis "This is a test" (Ini hanyalah ujian).

Ketua projek tersebut Datuk P. Manogram enggan memberitahu nama syarikat terbabit, tetapi akan diberitahu kemudian.

Laman web tersebut disemak dan menunjukkan JNP Technologies Sdn Bhd, syarikat konsultasi IT di Kajang, Selangor terlibat dalam kerja-kerja teknikal.

Laman web tersebut termasuk dalam dana RM400 juta yang disediakan untuk pengurusan Pilihan Raya 2013, kata Abdul Aziz.

Kos meningkat dari RM250 juta pada 2008 kerana pertambahan pengundi dan peningkatan elaun untuk pekerja pilihan raya.

Selain itu, kos untuk dakwat kekal juga dikira yang akan digunakan pertama kali dalam pilihan raya.

Abdul Aziz berkata, SPR sudah menempah dakwat tersebut tahun lalu, tetapi belum sampai kerana tarikh luputnya cuma beberapa bulan. — Bernama

70 comments:
Write comments
  1. Timbalan Menteri Pengangkutan Datuk Abdul Rahim Bakri menggesa rakyat berwaspada terhadap golongan yang cuba mencabar kredibiliti sistem kerajaan dan mempertikaikan kedaulatan undang-undang negara.

    ReplyDelete
  2. Menurutnya golongan itu berusaha melumpuhkan kepercayaan rakyat terhadap sistem dan institusi kerajaan sedia ada termasuk sistem perundangan dan kehakiman, sistem pilihan raya dan kebebasan Suruhanjaya Pilihan Raya dan cuba memberi gambaran buruk keputusan kerajaan dengan mewujudkan persepsi negatif

    ReplyDelete
  3. “Golongan ini menggunakan media alternatif yang terlalu sukar untuk diambil tindakan kerana sebahagiannya menggunakan pangkalan serangan (siber) dari luar negara, dan mereka bebas menyerang kerajaan.

    ReplyDelete
  4. “Dengan mekanisme begini mereka boleh mempengaruhi rakyat menentang kerajaan seperti mana yang berlaku di negara Timur Tengah yang mereka namakan ‘Arab Spring’. Rakyat harus faham dengan agenda besar iaitu matlamat menghalalkan cara ini,” katanya

    ReplyDelete
  5. Abdul Rahim yang juga anggota Parlimen Kudat berkata perangkap yang dipasang itu dikhuatiri akan berjaya sekiranya rakyat tidak peka dan tidak cuba memahami agenda besar mereka.

    ReplyDelete
  6. “Hanya perpaduan rakyat sahaja yang boleh menjadi benteng serangan ini,” katanya.

    ReplyDelete
  7. Sistem SPR harus diperbaiki lagi khas isu pengundi hantu belum ditanggani.

    ReplyDelete
  8. Semoga portal ini memberi maklumat yang tepat dan bukan rekaan semata-matanya.

    ReplyDelete
  9. Sistem dakwat adalah lebih dipercayai dan diyakinkan.

    ReplyDelete
  10. Kami menantikan sejauh mana portal ini berfungsi.

    ReplyDelete
  11. Laman web tersebut termasuk dalam dana RM400 juta yang disediakan untuk pengurusan Pilihan Raya 2013, kata Abdul Aziz.


    Pastikan tiada penyelewengan.

    ReplyDelete
  12. SPR, belum jawab lagi masalah pengundi hantu yang berlaku di sabah kini dalam proses RCI. masa lalu SPR kata pengundi hantu tdk ada, sekarang terang2 dlm makamah pengundi hantu sudah lama wujud sampailah sekarang.

    ReplyDelete
  13. Tujuan SPR melakukan semua ini untuk memastikan pengundi baru tahu prosuder sebagai seorang pengundi.

    ReplyDelete
  14. Tujuan SPR memperkenalkan penggunaan dakwat kekal adalah bagi menangani persepsi bahawa terdapat pengundi yang mengundi dua kali menggunakan kad pengenalan yang berlainan.

    ReplyDelete
  15. Dengan tanda yang kekal pada jari, ia menandakan dia telahpun mengundi. Setiap pengundi hanya boleh mengundi sekali sahaja. Dakwat tersebut juga disediakan dalam dua warna yang berbeza bagi membezakan pengundi yang mengundi awal dan yang mengundi pada hari pengundian biasa.

    ReplyDelete
  16. Dakwat kekal dicalitkan di atas jari telunjuk tangan kiri pengundi daripada ruas jari pertama sehingga ke hujung jari. Sekiranya pengundi tiada jari telunjuk, dakwat kekal akan dicalit di mana-mana jari tangan kiri sebelum beralih ke jari telunjuk tangan kanan dan seterusnya mana-mana jari tangan kanan.

    ReplyDelete
  17. Sekiranya pengundi tiada tangan, dakwat kekal akan dicalitkan di pangkal lengan di bahagian yang mudah dilihat. Semua pengundi adalah diwajibkan untuk mencalit dakwat kekal di jari mereka. Adalah diharapkan penggunaan dakwat kekal ini dapat menambah keyakinan rakyat selaku pengundi terhadap ketelusan proses pengundian.

    ReplyDelete
  18. Menteri Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan Datuk Seri Dr Rais Yatim meminta seluruh rakyat bersedia menangkis segala tindakan pihak tertentu yang menggunakan saluran internet untuk fitnah dan hasutan terutama menjelang kempen pilihan raya.

    ReplyDelete
  19. Rais berkata kerajaan kini amat prihatin untuk bersedia sedaya upaya bagi memuaskan hati semua pihak dengan pelbagai kejayaan dan pencapaian oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak dan Ketua Menteri Sabah Datuk Seri Musa Aman.

    ReplyDelete
  20. Jadi, saya mohon kita bersedia dengan kecekalan dan kalau boleh kita tangkis untuk tentukan bahawa fitnah itu kita benam dengan penjelasan kita," katanya.

    ReplyDelete
  21. Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) telah membuat tempahan dakwat kekal yang akan digunakan dalam pilihan raya umum (PRU) akan
    datang, kata Pengerusi SPR Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof.

    ReplyDelete
  22. Beliau bagaimanapun enggan mengulas lanjut mengenai tarikh tempahan serta tarikh penghantaran akan dilakukan.

    “Untuk persediaan bagi proses tempahan sehinggalah penghantaran memerlukan kira-kira dua atau tiga bulan dan dakwat itu boleh tahan untuk digunakan selama enam bulan,” katanya kepada pemberita selepas melancarkan laman web khas untuk PRU ke-13 di Putrajaya sini hari ini.

    ReplyDelete
  23. Penggunaan dakwat kekal antara cadangan yang dikemukakan Jawatankuasa Pilihan Khas Parlimen Berhubung Dengan Penambahbaikan Proses Pilihan Raya dan dakwat akan dicalit di jari telunjuk kiri pengundi.

    Mengenai pengundi luar negara, beliau berkata sehingga hari ini sejumlah 1,000 permohonan pengundi luar negara telah diterima oleh SPR dan setakat ini tiada sebarang rungutan diterima berhubung perkara itu.

    ReplyDelete
  24. Percayalah dengan SPR dalam memastikan PRU13 berjalan dengan sebaiknya.

    ReplyDelete
  25. Pelbagai tuduhan dilemparkan kepada SPR, Tapi SPR tetap dengan pendirian untuk terus memberikan perkhidmatan yang terbaik.

    ReplyDelete
  26. Jika benar SPR menipu bagaimana PR boleh menang banyak kerusi. Itu yang perlu kita tahu.

    ReplyDelete
  27. Kenapalah banyak BUDAK TADIKA YANG BELUM BERAKAL ASYIK COPY DAN PASTE artikel di ruangan ini?

    ReplyDelete
  28. Harap laman web ini boleh membantu rakyat mendapatkan maklumat yang terkini mengenai PRU-13.

    ReplyDelete
  29. Diharapkan setiap pertanyaan rakyat akan dijawab menerusi web ini.

    ReplyDelete
  30. Diharapkan usaha SPR membersihkan daftar pemilih sebelum pilihan raya akan berjalan lancar.

    ReplyDelete
  31. Pastikan semua pengundi diragui akan dibatalkan kelayakan mereka.

    ReplyDelete
  32. Kita nantikanlah PRU-13 yang adil dan bersih.

    ReplyDelete
  33. SPR kena pastikan piliharya yang adil dan bersih.

    ReplyDelete
  34. kena pastikan senarai pengundi benar2 bersih.

    ReplyDelete
  35. Harap nama-nama pengundi bersih dan tiada pengundi hantu lagi.

    ReplyDelete
  36. Kita tunggu dan lihat sahaja nanti.

    ReplyDelete
  37. Jika SPR tak jumpa borang A.. sila ambik salinannya di PWTC...

    ReplyDelete
  38. Although the election date is yet to be set, the election heat is already being felt especially when looking at the fact the Dewan Rakyat’s term is set to expire on April 28, 2013.

    ReplyDelete
  39. Malaysians are eagerly waiting for the 13th General Election (GE13) that has been described by many including Prime Minister Datuk Seri Najib Tun Razak himself as the ‘mother of all elections’.

    ReplyDelete

  40. GE13 is set to be the most intense one in the history of elections in Malaysia, much attributed to the country’s new political landscape.

    ReplyDelete
  41. And the Election Commission (EC) is going all out to see that GE13 remains a transparent, fair and clean one like any other election in the country.

    ReplyDelete
  42. “So far a total of 13.1 million people have registered as voters, including 273,819 early voters and 2,651 postal voters,” stated EC’s deputy chairman Datuk Wira Wan Ahmad Wan Omar.

    ReplyDelete

  43. While admitting that the above figures could be much higher as EC is in the midst of updating its electoral role, he regretted that there were 3.3 million Malaysians eligible to vote but have yet to register with the commission despite the numerous campaigns.

    ReplyDelete

  44. While political parties from both sides of the divide have been preparing for the big day for a long time now through every medium available, many members of the society remain on the dark over the country’s election process.

    ReplyDelete
  45. In educating the society and media, on Jan 17 the EC conducted a briefing on GE13 at Bernama.

    ReplyDelete
  46. During the briefing Wan Ahmad touched on the level of transparency, issues relating to elections and the new regulations that would take effect in GE13.

    ReplyDelete

  47. While the election date remains anyone’s guess, with numerous dates speculated from early 2012, the fact remains the 12th Parliament’s mandate expires on April 28, 2013.

    ReplyDelete

  48. As soon as the Dewan Rakyat is dissolved, or once its mandate expires, the EC will be required to hold an election within 60 days.

    ReplyDelete
  49. “As soon as the Parliament is dissolved, the EC will convene a special meeting to decide on the important dates like nomination and polling, the writs to be issued to returning officers, the electoral register to be used and the polling centres,” he explained.

    ReplyDelete

  50. The public will witness a number of processes during GE13, which they would have never witnessed before.

    ReplyDelete
  51. This includes the use of indelible ink where the voter’s left forefinger will be inked at the voting centres to indicate that the person has voted.

    ReplyDelete
  52. “It is mandatory for all voters to have their finger inked. Failing to comply means the ballot papers would not be issued to them,” explained Wan Ahmad.

    ReplyDelete
  53. “There is no exemption for any voter on this. As for Muslims they can take consolation that the ink has been sanctioned by the National Fatwa Council,” he said.

    ReplyDelete

  54. The use of the indelible ink was for GE12, but could not be implemented as there was nothing to stop the voters from voting if they refuse to have their fingers inked. However, with amendments to the Elections (Conduct of Elections) 1981 gazetted on Feb 13, 2012, voters now have to comply.

    ReplyDelete
  55. For the first time in history, GE13 will allow disabled people to bring along anyone whom they trust in helping them to vote. Previously, only close family members are allowed to do so.

    ReplyDelete

  56. Amendments were also made to the Elections (Conduct of Elections) Act to reform early voting and postal voting to provide greater transparency.

    ReplyDelete

  57. GE13 will see members of the police force and armed forces and their spouses vote three days earlier than the voting day.

    ReplyDelete

  58. They are subjected to the same procedures like their civilian counterparts, the only difference is that the voting hours are from 8.00am to 7.00pm to suit their working hours.

    ReplyDelete

  59. Polling centres for these voters would be decided by the EC , for example the centres could be the State Contingent Headquarters or district police headquarters.

    ReplyDelete

  60. The ballot boxes will be under the care of the returning officer who have to maintain the boxes in secure places.

    ReplyDelete

  61. Wan Ahmad added that, if any party is unsure of the credibility of early votes, that party can keep an eye on ballot boxes too.

    ReplyDelete
  62. The categories of people who could vote by post are Malaysian students studying overseas, media practitioners who will be at the field during the election date and Malaysians who have registered as voters but reside overseas.

    ReplyDelete
  63. They are literally absent voters and are allowed to vote as they are unable to come in person to cast their vote.

    ReplyDelete

  64. All postal voters have to register with the EC through the forms that could be downloaded at www.spr.gov.my and should take note of the stipulated conditions.

    ReplyDelete

  65. Those who have registered can collect their ballot papers at their respective Malaysian missions and they can post their ballot papers to the returning officers or drop them into the provided diplomatic bag.

    ReplyDelete

  66. Wan Ahmad called upon all Malaysians to take note of the country’s election process and their rights as voters.“EC are doing it’s best to conduct GE13 in the most efficient manner,” he said.

    ReplyDelete

  67. He also called voters to check their names on the voter register that is now even accessible through websites or even through (SMS) by typing SPR SEMAK Identity Card Number and send to 15888.

    ReplyDelete

  68. Wan Ahmad noted that Malaysians were confident of the country’s electoral process and the testimony to this is the high average voter turnout, 75 per cent for Parliament seats and 85 per cent for state seats.

    ReplyDelete

  69. Wan Ahmad once again reminded registered voters to exercise their democratic right by voting in GE13. “Don’t let your democratic right go to waste,” he said

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.