Wednesday, January 16, 2013

UMNO Kini Kelam-kabut Dengan Isu Bawani

Timbalan Menteri Pengajian Tinggi merayu’ KS Bawani, pelajar kontroversi Universiti Utara Malaysia (UUM) yang lantang dengan pendirian mengenai perhimpunan Bersih dan tuntutan pendidikan percuma supaya menghubunginya, dipercayai untuk meredakan isu.

Saifuddin Abdullah menulis di twitter semalam, nombor telefon peribadinya dengan mesej meminta pelajar tersebut meghubunginya, selepas seorang pengguna twitter memberitahu Bawani mempunyai akaun twitter.

Menurut beliau, mahasiswa termasuk Bawani berhak menyuarakan pandangan tanpa ada sekatan.

Isu ini tercetus apabila rakaman video forum suara mahasiswa yang dimuat naik ke youtube sejak beberapa hari lalu, menimbulkan kemarahan rakyat Malaysia apabila salah seorang ahli panel enggan memberi ruang kepada seorang mahasiswa, iaitu Bawani untuk memberi pandangan.

Video selama 24 minit yang dirakam dalam forum untuk pelajar UUM bulan lepas memaparkan ahli panel, Sharifah Zohra Jabeen Syed Shah Miskin menyekat pelajar itu dari menghabiskan soalannya berhubung pendidikan percuma.

Ekoran kelantangan Bawani memberi pandangan, Sharifah turun dari pentas dan berdiri di hadapan pelajar itu.

Sharifah dengan nada tegas berkata ‘Listen’ sebanyak 10 kali sebelum mengambil pembesar suara dari Bawani, kemudian Bawani berhenti bercakap.

Difahamkan bahawa Syarifah Zohrah adalah Presiden Suara Wanita 1 Malaysia (SW1M) dan Timbalan Ketua Wanita KIMMA. Semua tahu Kimma atau singkatan kepada Kongress Indian Muslim Malaysia adalah komponen baru dalam BN. -GB

44 comments:
Write comments
  1. 1 lg mamak aka melayu SUPREMACY!!!

    ReplyDelete
  2. inilah umno, kulit nampak cantik tapi isi paling busuk.

    ReplyDelete
  3. listen,listen.listen...... lembu, lembu., lembu......lembu laaaa

    ReplyDelete
  4. Inilah yang KJ kata sokongan golongan belia kepada BN semakin meningkat!

    ReplyDelete
  5. Sharifah Zohra Jabeen Syed Shah Miskin kamu paling bodoh pernah jadi panel.... korang ingat UUM tu bapak kamu punya kah? Kalau tak bersedia dengan karenah atau soalan pendengar/peserta jangan jadi penel. malulah oi ne nek makcik.... lembu punya panel.... mahasiswa akan undi pakatan... percayalah....

    ReplyDelete
  6. Kami mahu bersih dan pendidikan percuma....

    ReplyDelete
  7. Ha ha KJ nak sedapkan hati sendiri sahaja...tu. hakikatnya sebaliknya...

    ReplyDelete
  8. Semua pun mau kalau ada pendidikan percuma.

    ReplyDelete
  9. Pendidikan percuma dan penghapusan pinjaman Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) hanya retorik politik pembangkang untuk memperdayakan rakyat bagi meraih sokongan politik.

    ReplyDelete
  10. Jika pakatan pembangkang mahu merealisasikannya, ia boleh dilaksanakan di institusi pengajian tinggi (IPT) di negeri yang ditadbir dan tidak perlu menunggu sehingga mengambil alih kepimpinan negara.

    ReplyDelete
  11. Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin, berkata penangguhan pinjaman PTPTN kepada Universiti Selangor (UNISEL) baru-baru ini adalah untuk menilai sama ada betul atau tidak pembangkang mahu memberikan pendidikan percuma.

    ReplyDelete
  12. "Kita nak mereka mulakan dulu pendidikan percuma penuntut UNISEL, tetapi selepas apa yang berlaku, kita dapat lihat mereka memang tidak berhasrat memberikan pendidikan percuma," katanya.

    ReplyDelete
  13. Beliau berkata, peruntukan kira-kira RM30 juta yang mahu disediakan oleh Kerajaan Selangor baru-baru ini berikutan penangguhan pinjaman PPTPN sebenarnya tidak mencukupi untuk menampung keperluan pelajar.

    ReplyDelete
  14. Mohamed Khaled juga berkata, surat rayuan pengurusan UNISEL baru-baru ini menjadi bukti jelas mereka memerlukan pinjaman PTPTN untuk kebaikan pelajar meneruskan pengajian.

    ReplyDelete
  15. Surat bertarikh 31 Mei 2012 juga menyatakan rasa kesal UNISEL terhadap tindakan segelintir pelajarnya sebelum ini yang berdemonstrasi menuntut PTPTN dimansuhkan dan menyatakan jika dibekukan ia bakal memberi kesan kepada pelajar.

    ReplyDelete
  16. Kini semua tahu jika pembangkang menyatakan mahu menghapuskan PTPTN dan memberikan pendidikan percuma, ia hanya cakap politik.

    ReplyDelete
  17. Jika tidak mampu memberikan percuma seperti yang dicanang sebelum ini, kenapa tidak memberi subsidi tinggi kepada pelajar yang menuntut di UNISEL seperti kerajaan berikan subsidi tinggi kepada pelajar institusi pengajian tinggi awam??

    ReplyDelete
  18. pindidikan percuma ke bayar ka hutang ka yg penting mesti la mau belajar bahh...kalau diri sendiri malas dan bodoh w/pun dapat pendidikan percuma tiada gunanya...

    ReplyDelete
  19. listen ..listen ...listen old woman ...bagilah miss bawani abis ckp dulu jgn kau jadi kurang ajar ..pasal takut ke ...kau dtg dr karala ke ...

    ReplyDelete
  20. Kini berlumba lah Pakatan Rakyat mahu memikat hati orang India.Setelah merobohkan kuil orang India dan setelah MIC berikrar mahu menjadi deposit undi untuk kerajaan BN selepas Kongress MIC.

    ReplyDelete
  21. Apa sahaja yang boleh di lakukan oleh Pakatan Rakyat untuk menarik semula orang India ke dalam Pakatan akan di lakukan semampu boleh.

    ReplyDelete
  22. Kalau dulu Zuraida PKR menjadi kan isu warga asing sebagai topik panas nya tiap kali menjual goring pisang , dengan menghentam kerajaan dengan pelbagai tuduhan menghalal kan warga asing, maka kali ini warga asing atau pun orang India yang entah dari mana datang nya dan atas sebab apa tidak mendaftar ketika lahir menjadi bahan untuk kenyang kan perut politik Pakatan Rakyat.

    ReplyDelete
  23. Pakatan Rakyat yang umum tahu tidak hidup di atas rekod kerja dan jasa baik walau pun sudah menjadi kerajaan di 4 negeri , akan tetap menjadi kan isu dan bahan kebencian sebagai lauk nya

    ReplyDelete
  24. Pakatan Rakyat juga tidak dapat hidup dengan trek rekod kerja kerana memang tidak ada rekod kerja yang baik, tetapi amat berharap dapat hidup dengan api kebencian.Selagi ada kebencian maka semarak lah hati penyokong nya.

    ReplyDelete
  25. Perubahan dasar dari membenci pendatang asing sehinga boleh menyuruh kerajaan menyiasat kes kes di Sabah bertukar kepada mahu kan warga India yang kita pun tidak tahu dari mana datang nya di anugerah kan kerakyatan dengan segera

    ReplyDelete
  26. Politik cara Pakatan Rakyat yang sentiasa memainkan isu sensatif dan juga apa sahaja isu yang boleh menaikkan kemarahan harus ada batas notahnya

    ReplyDelete
  27. Sampai bila Pakatan rakyat mahu hidup di atas politik kebencian? Sudah miliki 4 negeri sebagai pemerintah seharus nya di jadi kan peluang menunjuk kan kebaikan sebagai pemerintah , tetapi tidak pula dalam kes Pakatan rakyat ini

    ReplyDelete
  28. Malah lebih buruk lagi bentuk kerajaan Pakatan rakyat dengan pelbagai selewengan ,skendel dan pelbagai isu lain walau pun baru 4 tahun menjadi kerajaan

    ReplyDelete
  29. Kempen mendapat sokongan rakyat akan bertambah mudah jika kerajaan Pakatan Rakyat tumpu kepada kebajikan rakyat, tapi sebagai kerajaan yang tidak berkongsi mimpi ia nya amat sukar.Apa yang di mahu kan DAP tidak di ingini oleh PAS dan begitu lah dengan PKR.Maka kepincangan ini harus di alih kan kepada mengungkit isu terhadpa kerajaan BN sebagai alih perhatian dari kebobrokan kerajaan Pakatan rakyat.

    ReplyDelete
  30. BN cuma berminta bagi lembu tinggal dalam kondo kalau bagi pendidikan percuma untuk rakyat menghancurkan negara bukan begitu sdra Anonymous January 17, 2013 at 12:04 PM

    ReplyDelete
  31. isu ini masih lagi hngat.

    ReplyDelete
  32. Umno Youth Chief Khairy Jamaluddin has moved quickly to distance his party from controversial NGO Suara Wanita 1 Malaysia (SW1M).

    ReplyDelete
  33. When pressed about the matter on Twitter, Khairy said SW1M president Sharifah Zohra Jabeen has no connection to Barisan Nasional.

    ReplyDelete
  34. He even poked fun at Sharifah's now infamous use of the word 'listen'.

    ReplyDelete

  35. "Please #listen to me: this Jabeen lady DOES NOT represent BN. Sekian," he said.

    ReplyDelete
  36. When asked why SW1M was using the 1Malaysia catchphrase, Khairy said anybody can misuse the '1M brand', adding that 'nobody' has heard of Sharifah or SW1M.

    ReplyDelete

  37. Asked if he had watched the 'listen' video, which has gone viral, he replied, "Listen x10000".

    ReplyDelete

  38. It would be a statement Khairy would be forced to repeat several times in response to a deluge of questions from his Twitter followers querying what Sharifah's connection to Barisan Nasional is.

    ReplyDelete
  39. Sharifah has been making news for all the wrong reasons ever since a video of her berating Universiti Utara Malaysia student Bawani KS went viral earlier this week.

    ReplyDelete

  40. The 24-minute clip was taken at a forum titled "Seiringkah mahasiswa dan politik?' (Are graduates and politics aligned?) held at UUM in Sintok, Kedah on Dec 8. Sharifah was the moderator of the forum.

    ReplyDelete
  41. In the clip, Sharifah took offence at Bawani for bringing up Bersih and issues on free education.

    ReplyDelete

  42. Browbeating Bawani for lacking 'education' and 'respect', Sharifah went on to bizzarely equate human problems with those faced by animals before finally telling Bawani to go to another university if she wasn't happy in UUM.

    ReplyDelete

  43. From the response of the past two days, it's obvious that Malaysians are in Bawani's camp, not Sharifah's.

    ReplyDelete
  44. 2013 UMNO IS GOING DOWN FOR GOOD

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.