Friday, January 18, 2013

Warga Pakistan, India Dapat MyKad?

Dua orang warga asing Pakistan dan India memberitahu inkuiri Suruhanjaya Di Raja (RCI) mengenai pendatang asing mengakui mereka mendapat kad pengenalan biru kurang dari 10 tahun selepas tiba di Sabah pada tahun 1980an.

Mohamed Hussein, dilahirkan di Pakistan, dan Aziz Kasim, dilahirkan di Tamil Nadu, India, berkata mereka menukarkan tempat lahir dalam kad pengenalan biru Malaysia kepada Tawau dan Kunak di Sabah.

“Dalam kenyataan kamu kepada pegawai penyiasat suruhanjaya ini, kamu kata kamu bekerja di Tawau pada tahun 1988, seorang warga Pakistan dan beberapa rakyat Malaysia bertanya adakah kamu mahukan pasport Malaysia, dan memberitahu syaratnya jika kamu mahu tinggal di Malaysia, tolong kerajaan dengan mengundi,” kata pegawai Jamil Aripin di RCI hari ini.

“Mereka berikan saya kad pengenalan,” kata Mohamed, menambah beliau juga menerima pasport Malaysia.

Mohamed berkata beliau tiba di Sabah untuk mencari pekerjaan dan menerima kad pengenalan biru dua atau tiga tahun kemudian.

Beliau menambah turut mengundi empat hingga lima kali pilihan raya semenjak itu.

Aziz berkata beliau tiba di Sabah pada tahun 1980 dan mendapat kad pengenalan biru pada 1987.

Tetapi mengikut Undang-Undang Kewarganegaraan 1964, seseorang yang mahu menjadi warganegara Malaysia melalui naturalisasi mesti menjadi penduduk tetap sehingga 12 tahun dan berada di Malaysia lebih dari 10 tahun.

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak berkata semalam bahawa tidak ada salahnya memberi kewarganegaraan kepada warga asing asalkan ia diberi secara sah melalui undang-undang.

Tun Dr Mahathir Mohamad, Perdana Menteri paling lama berkhidmat — dari 1981 hingga 2003 — dituduh menjadi dalang kepada 'Projek IC', di mana kewarganegaraan didakwa diberikan kepada pendatang asing sebagai pertukaran untuk mendapatkan undi.

Namun begitu bekas ketua menteri Sabah Tan Sri Harris Salleh, yang mentadbir negeri dari 1976 hingga 1985 menafikan kewujudan 'Projek IC'.

Dr Mahathir berkata pendatang asing memang menerima kewarganegaraan, tetapi menegaskan ia masih 'mengikut undang-undang'.

Aziz berkata pegawai kerajaan bertemu dengannya dan rakan sekerjanya di sebuah restoran di negeri ini pada tahun 1987 dan menawarkan kad pengenalan biru, tetapi beliau tidak ingat dari jabatan mana pegawai kerajaan itu.

“Selepas empat bulan, pegawai tersebut datang semula dan berikan kamu kad pengenalan biru?” tanya Jamil.

“Ya,” kata Aziz, 54, yang kini bekerja sebagai seorang tukang masak.

Beliau menambah beliau menerima pasport Malaysia pada tahun 1995, tetapi hilang pasport Indianya.

Aziz berkata beliau mengundi sebanyak empat kali, termasuk pilihan raya negeri dewan undangan negeri Likas tahun 1990 dan 1994.

Mahkamah tinggi memutuskan pilihan raya di Likas pada tahun 1999 adalah tidak sah selepas mendapati daftar pemilih mempunyai pengundi hantu, termasuk warga negara asing.

Aziz berkata beliau menganggap dirinya sebagai rakyat Malaysia dan tidak mahu pulang ke India, menambah ketiga-tiga anaknya mempunyai MyKad.

Mohamed, 48, berkata orang yang memberi kad pengenalan biru itu memberitahunya untuk mendaftar sebagai pengundi, tetapi tidak mencadangkan parti politik mana yang perlu diundi.

“Adakah kamu masih warga Pakistan?” tanya Jamil.

“Tidak, saya rakyat Malaysia,” kata Mohamed, yang memakai kopiah putih.

Mohamed dan Aziz berkata mereka tidak mempunyai sijil kelahiran dari negara asal.

Inkuiri akan diteruskan pada 29 Januari oleh bekas ketua hakim Sabah dan Sarawak Tan Sri Steve Shim Lip Kiong. (TMI)

Oleh : BOO SU-LYN (sabahkini)

40 comments:
Write comments
  1. mahathir dari keturunan arab, najib keturunan bugis, musa aman keturunan pakistan, safie afdal keturunan bajau filipin. nahh'' inilah sebabnya PTI dari apa saja bangsa sinang2 dapat ic sbb pemimpin utama negara semuanya berbangsa sama mcm PTI.

    sabah jadi fix deposit BN' khakk tuii'' kenapalah rakyat sabah ini sinang2 kena tipu oleh BN? hasil sampingan pemberian ic haram pada PTI ialah, ada rakyat sabah yg dirogol sampai mati oleh pakistan satu spesis PTI di sabah.

    undilah korang sama BN lagi supaya tambah ramai PTI berhijrah ke sabah. kalau anak perempuan korang kena rogol ka kena culik kah sama pendatang, jangan sekali kali marah k, ucapkan saja terima kasih banyak2 sama kerajaan BN sebab anak2 korang berjaya dirogol oleh PTI''

    ReplyDelete
  2. Pemimpin MNLF pun dapat IC di Sabah. Aduhai UMNOku KEPARAT LAKNATULLAH!

    ReplyDelete
  3. sial punya BN semoga korang mampos capat sebab menjadi pengkhianat negara. bangsat betul kerajaan BN ni'' kahakkk tuii''

    ReplyDelete
  4. Masih ingat dengan Ghalib Andang salah seorang pejuang MORO yang memiliki MyKad Malaysia yang kemudiannya mengetuai Kumpulan Abu Sayyaf yang terkenal dalam kes penculikan Sipadan dan Pandanan. Orang seperti ini pun BN bagi IC! Memang KEPARAT, SIAL, LAKNATULLAH BN INI!

    ReplyDelete
  5. mana harussana sini, zul nordin, hasan ali, ibrahim ali'' apa komen korang tentang isu ni hah? korang ni nampak saja berkopiah putih bersongkok siang dan malam tapi bisu semua bila berkaitan BN pujaan korang tu'' kami suka ingatkan para ulama besar umno ni, sekarang BN terang terang buat tipu muslihat yang besar dalam negara demi untuk berkuasa. rakyat sedang menunggu apakah fatwa yang korang keluarkan. kalau korang tak bersuara juga, maka celaka lah juga untuk korang dunia akhirat.

    ReplyDelete
  6. Tidak nafikan ada yang dapat kp haram sebab individu yang kaut untung semata-mata.

    ReplyDelete
  7. Memang ramai pendatang yang masuk negara ni ikut jalan yang salah.

    ReplyDelete
  8. Kita tunggu saja hasil siasatan RCI.

    ReplyDelete
  9. Bukan tunggu siasatan RCI saja malah kita lontarkan BN yang mendalangi semua ini ke lubang najis!

    ReplyDelete
  10. Pukimak punya pemimpin dari Malaya terutama mahathir .Sabah no keling no Pakistan fuck.

    ReplyDelete
  11. tengok saja muka si musa aman sebiji mcm pakistan patutlah cerita org pakistan di keningau baru 2 minggu di sabah sudah dapat ic. sialan bangsat binawi betul BN ni''

    ReplyDelete
  12. Testimonies on the RCI hearing has revealed so much unknown truths and facts. Well, certain people may have certain views on the case.

    ReplyDelete
  13. However I strongly believe that the government has indeed, pour out its sweat and blood, to ensure illegals in Sabah have been chased off, if not entirely, majority of them.

    ReplyDelete
  14. Kota Belud MP Rahman Dahlan said in MalaysianInsider last night that Najib and BN's sincerity has proven to Sabahans , by establishing the RCI on the illegals in Sabah. Thus, he urges all parties not to " jump into gun " and to wait the RCI panel's decision once the hearing concludes and they agree on the recommendations.

    ReplyDelete
  15. Besides, PBS Information Chief Johnny Mositun said that the BN government is not afraid to unearth every piece of evidence on the unchecked influx of foreigners into Sabah and its unhealthy population boom. He further said that the details on the so called Project IC has been repeatedly revealed particularly during the Likas petition case in Court, however no action has been taken then.

    ReplyDelete
  16. So stop playing politics in this way. RCI is meant to help us and not to harm us. In fact, Mahathir admitted it is done within the law. Malaysia is a practicing law country so should set aside the opposition's tricks to let us all down.

    ReplyDelete
  17. Pemberian kad pengenalan kepada warga asing boleh dilaksanakan asalkan ianya melalui proses perundangan yang sah, kata Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak, bersetuju dengan kenyataan Tun Dr Mahathir Mohamad.

    ReplyDelete
  18. Maddey Kutty mesti dipertanggung jawabkan dlm isu ni.. !! bila PR berkuasa tubuhkan tribunal seperti yg dibuat oleh kerajaan Kampuchea..terhadap rejim Pol Pot... dibicarakan diatas setiap kesalahan dan jenayah kemanusiaan yg dilakukan..!!

    ReplyDelete
  19. Dari tahun 90'an sampai sekarang... restoran mamak timbul macam cendawan di seluruh Maalysia... siapakah backup kewangan mereka...? Ini belum kira warga Bangla lagi...
    Mereka boleh jual produk dgn murah sekali,.. rugi pun tak kisah... pasal agenda yg lagi besar ada di dibelakang.
    Setiap restoran ni akan mengimport lebih kurang 20~30 mamak sebagai buruh murahan. 10000 restoran dah jadi 200~300 ribu org. setiap 2~ 3 tahun satu pusingan untuk import yg baru lagi,... 20 tahun sudah ~7pusingan..
    7 x200~300 ribu =~1.5juta.... ada masuk tak ada keluar... pasal lepas 1 tahun kerja, dah pandai cakap bahasa melayu...maka semua syarat utk mendapatkan Kerakyatan sudah dipenuhi seperti Jawapan mamak apa nama tu...1)Boleh cakap bahasa melayu 2)Beragama Islam... maka berlambaklah Bumiputra Ciplak ni kian hari...
    Bumiputra asal Malaysia... apakah kita ni masih macam lembu dicucuk hidung oleh Kaum ciplak apa nama ni..? (tengoklah macam mana Mamak 'Listen,listen,listen" tu melayan anak kita.. macam bangau)
    Tunggu bila lagi baru kita bangkit menangkis acaman pengkhianat Negara kita tercinta ni... PRU13 inilah dia peluang yg maha satu.

    ReplyDelete
  20. WAHAI RAYAT SABAH INI KALI LAH KITA JATUHKAN INI UMNO DI PRU 13 KERANA MEREKA DERRHAKA DAN MENIPU KITA DAN ANAK CUCU KITA, SO AYOOOO TUMBANGKAN INI BN/UMNO SEBELUM ANAK CUCU KITA JUAL KEPADA RAYAT ASING.

    ReplyDelete
  21. Beban pembuktian paling besar kini berada di tangan Suruhanjaya Pilihanraya (SPR). Isu pengundi hantu merupakan isu yang secara konsisten diperjuangkan oleh Pakatan Rakyat di dalam kempen saban waktu. Dan dalam setiap keadaan juga, SPR konsisten mempertahankan bahawa tidak ada pengundi hantu di dalam sistem pilihanraya Malaysia usai 55 tahun kemerdekaan.

    Pendedahan di dalam Suruhanjaya Di Raja ini membuktikan secara jelas bahawa Projek IC yang didakwa sebelum ini ternyata wujud. Terdahulu pada tahun lepas tersebar luas pendedahan oleh seorang bekas staf Jabatan Pendaftaran Negara yang juga merupakan tahanan ISA, Yakub Damsah mengenai Ops Gembleng yang dilaksanakan untuk memastikan pertambahan pengundi melalui pemberian Kad Pengenalan Biru kepada warga asing untuk memastikan Barisan Nasional menang dalam PRU 1995.

    AMK mencabar SPR untuk menyatakan pendirian mengenai pendedahan ini. Apakah selama ini SPR benar-benar melaksanakan tugas dengan amanah dan integriti yang tinggi ataupun sebenarnya menjadi pencacai Umno-BN selaku 'jentera kemenangan pilihanraya' Umno-BN?

    Pendedahan ini tentunya menimbulkan keraguan mengenai tahap sebenar ketelusan sistem pilihanraya negara ini, kerana berdasarkan pendedahan ini , wujud kebarangkalian bahawa tindakan serupa juga akan terus dilakukan oleh Datuk Wira Wan Ahmad Wan Omar, yang dibabitkan secara langsung di dalam projek IC ini apatah lagi kini beliau menjawat jawatan Timbalan Pengerusi SPR.

    ReplyDelete
  22. Aku masih trngiang2 kata2 Mahathirkutty dlm TV1 bberapa hari lepas yg katanya..Taka salah belaiu bagi ic pd masa itu sebab ikut peraturan. Takkan le mereka2 tu dh brpuloh tahun dok kat Malaysia dan cakap melay kita ndak bisa keluarkan ic pd mareka. Bagai2 helah dicari oleh TV1 utk sedapkan bunyi berita mereka akan Siasatan RCI yg dah barjalan. Cuba yg kaluarkn ic tu Mat Sabu atau Nik Aziz atau Hj Hadi...aku parcaya salama sebulan berita mmburukkan mereka trsiar terus2an dan memang SPRM atau pak poliSIAL akan tangkap mareka itu,mbah.

    **yassir arafat

    ReplyDelete
  23. Semua ini ada muslihat disebaliknya.

    ReplyDelete
  24. BN can do anything to stay in power.

    ReplyDelete
  25. RCI harus bertindak lebih bijak dan berkesan untuk menanggani isu PATI.

    ReplyDelete
  26. Mahkamah tinggi memutuskan pilihan raya di Likas pada tahun 1999 adalah tidak sah selepas mendapati daftar pemilih mempunyai pengundi hantu, termasuk warga negara asing.

    Masalah pengundi hantu ini masih giat dalam politik, mustahil PRU akan bersih, amanah dan adil.

    ReplyDelete
  27. NRD and SPR should be investigated.

    ReplyDelete
  28. Jika benar dakwaan ini, harus jalankan siasatan dengan segera.

    ReplyDelete
  29. Betulkah Musa Aman keturunan Pakistan. ada2 saja buat cerita..

    ReplyDelete
  30. RCI pun tengah dalam progress, beri laluan para panel RCI membuat kerja mereka

    ReplyDelete
  31. kerajaan BN tidak takut atau risau untuk mendedahkan kebenaran, kalau takut pasti RCI tidak tertubuh

    ReplyDelete
  32. Pembangkang goyah setelah kerajaan benar2 melaksanakan RCI di Sabah.

    ReplyDelete
  33. Azmin mulai risau, jika Anwar akan terbabit sama dalam projek IC di Sabah.

    ReplyDelete
  34. masih ramai lagi akan dipanggil oleh panel RCI untuk membantu dalam RCI.

    ReplyDelete
  35. para penyokong pembangkang dan media pro pembangkang sudah menampak kegelisahan mereka dengan mengaitkan Musa Aman dengan IC projek di Sabah. padahal KM Sabah menyokong penubuhan RCI di Sabah.

    ReplyDelete
  36. Lebih baik kita mengikut perkembangan RCI daripada memberi sebarang kesimpulan yang belum tentu lagi

    ReplyDelete
  37. RCI diharapkan dapat menyelesaikan isu pendatang di Sabah

    ReplyDelete
  38. tu Likas bukan ada kaitan dengan Yong Teck Lee ka?? tu president SAPP.. patut panggil masuk mahkamah juga tu

    ReplyDelete
  39. pemberian mykad harus melalui kaedah yang betul.

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.