Tuesday, April 23, 2013

Betulkah Polis Sudah Mula Mengundi?

Kegilaan apakah ini meskipun difahamkan tarikh pengundian awal sepatutnya ialah pada 30 April 2013 (lima hari sebelum tarikh undi awam).

Berikut mesej yang dihantar oleh beliau:

Salam admin, minta jasa baik admin ambil berat apa yang saya ingin sampaikan ni.. Hari ni telah bermula undi pos bg anggota PDRM,di sini saya nak bagitau beberapa perkara

1) Undi pos sepatutnya bermula 3 hari awal dari undi awam tapi skrg ni baru berapa hari bulan?

2) Undi tanpa ada pemerhati dari spr,hnya kantung undi sahaja yang ada

3) Kertas undi ada no siri

4) Sebelum pangkah undi, terdapat borang yang sudah tertera nama pengundi beserta no ic dan no siri yang sama dengan kertas undi

5) Borang tersebut dimasukkan bersama kertas undi ke dalam sampul sebelum digam dan dimasukkan ke kantung undi

6) Undi tak rahsia langsung, siap ada no siri, kawan-kawan ada kiri kanan, bersepah2 undi.. tiada tmpat khas utk mengundi!!

Harap admin dpt sebarkan n bangkitkn perkara ni,n dpt segera sampaikn ke pucuk pimpinan PR,mintak tolong sgt2..

Beliau turut mendedahkan bukti kertas undi...

Ayuh tumbangkan penipuan..-jahar Ulasan GB

Jika ia benar-benar berlaku, Jawatankuasa Peguam Pakatanperlu heret SPR dan PDRM ke muka pengadilan.

Pilihanraya Umum ke 13 boleh diisytihar tidak sah oleh mahkamah dan seluruh keputusan terbatal.

Sementelah lagi pemohon boleh meminta SPR dikenakan tindakan dan pengerusi dan timbalannya boleh dihukum.

Pemohon juga boleh memohon mahkamah merombak keseluruhan organisasi SPR untuk perlantikan yang lebih adil dan telus.

57 comments:
Write comments
  1. Saya juga sangat keciwa tidak dapat mengundi disebabkan di lantik kerani mengundi dan kelmarin 23.4.2013 di beritahu bahawa semua petugas telah terlambat mengundi pada hal RO mengatakan petugas akan mengundi pada 30.4.2013

    ReplyDelete
  2. dasar bn... tolak 100%

    ReplyDelete
  3. maklumat dalamn mnyebut jika BN menang lg PRU ni, mereka akan laksana undi pos bbntuk baru bg semua kktgn kerajaan iaitu 1.4 juta pnjawat awam akn dpaksa undi pos. Lalu, jumlah itule yg BN dpt undi free nnti.

    ReplyDelete
  4. Naib Presiden UMNO, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi memberi amaran kepada semua pihak agar tidak mencetuskan sebarang provokasi dan spekulasi berhubung pembuangan undi awal yang bakal dilakukan oleh anggota keselamatan pada 30 April ini.

    ReplyDelete
  5. Pemantauan dan pemeriksaan rapi akan dijalankan wakil Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) bagi mengelakkan sebarang tanggapan negatif terhadap anggota keselamatan.

    ReplyDelete
  6. “Jangan membuat sebarang tuduhan liar kepada anggota keselamatan yang mengundi awal dengan mendakwa kononnya undian itu akan ditandatangani pegawai-pegawai atasan,” katanya.

    ReplyDelete
  7. Pada PRU-13 ini, terdapat kira-kira 200,000 anggota keselamatan termasuk ahli keluarga akan keluar mengundi serentak di seluruh negara.

    ReplyDelete
  8. Semasa hari pengundian awal tersebut, wakil daripada SPR akan memantau proses pengundian bagi mengelakkan berlakunya sebarang penyelewengan daripada anggota tentera. Pegawai SPR juga akan menandatangani borang-borang pengundian dan bukannya pegawai atasan pasukan keselamatan seperti yang didakwa sesetengah pihak.

    ReplyDelete
  9. Proses pengundian pada hari tersebut akan dijalankan secara telus sama seperti pada hari pengundian sebenar.

    ReplyDelete
  10. Dari mana dapat info ni?anggota keselamatan mengundi 5 hari lebih awal,bukannya 2 mggu lebih awal.harap perkara ni disiasat terlebih dahulu.

    ReplyDelete
  11. Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) akan menghantar kertas undi untuk rakyat Malaysia yang mendaftar secara pos di seluruh negara pada hari esok.

    ReplyDelete
  12. Timbalan Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), Datuk Wan Ahmad Wan Omar berkata, kertas undi yang diletakkan di dalam diplomatik beg itu akan dihantar ke 103 pejabat perwakilan di seluruh negara.

    ReplyDelete
  13. SPR memberi jaminan bahawa proses ini berjalan dengan selamat bermula daripada penghantaran hingga tiba semula ke Malaysia dan seterusnya ke pusat mengundi masing-masing untuk dikira oleh pegawai pengurus.

    ReplyDelete
  14. Diplomatik beg ini akan dibawa balik semula paling cepat pada 29 April ini sehari selepas tarikh pengundian undi pos dan selewat-lewatnya pada 2 Mei,

    ReplyDelete
  15. On the day of the voting process will be conducted in a transparent manner similar to the actual voting day.

    ReplyDelete
  16. Umno vice-president Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi warn everyone not to trigger any provocation and speculation on early poll to be conducted by the security forces on April 30.

    ReplyDelete
  17. Rigorous monitoring and inspection will be conducted representative of the Election Commission (EC) to avoid any negative perception of security personnel.

    ReplyDelete
  18. In GE-13, there are approximately 200,000 security personnel including family members will vote simultaneously throughout the country.

    ReplyDelete
  19. The Election Commission (EC) will be sent ballot papers to register Malaysians nationwide post tomorrow.

    ReplyDelete
  20. Anggota tentera dan polis akan dibolehkan mengundi seperti pengundi-pengundi normal,tetapi lebih awal dan tidak akan dikategorikan sebagai pengundi pos, demikian diumumkan oleh Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR)

    ReplyDelete
  21. Okay, ini adalah jawapannya; listen..listen..listen
    Dalam laman facebook PDRM telah menjelaskan perbezaan antara undi pos dan juga undi awal. So, polis ni bukan kategori undi pos, mereka termasuk dalam kategori undi awal.

    ReplyDelete
  22. UNDI POS - akan diadakan lebih awal iaitu sebaik sahaja kertas undi dicetak dan pengundi pos perlu mengembalikan kertas undi yang telah ditanda kepada Pegawai yang bertanggungjawab untuk menyerahkan kepada Pejabat Pegawai Pengurus selewat-selewatnya pada jam 5.00 petang pada hari mengundi. Bagi PRU 13, undi pos telah bermula PADA 23 April 2013 iaitu setelah pihak PDRM menerima kertas undi dari pihak Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR).

    ReplyDelete
  23. Buat pertama kali kesemua 242,294 pengundi pos berdaftar di negara ini secara automatik akan menjadi pengundi awal pada Pilihan Raya Umum Ke-13

    ReplyDelete
  24. Rekod menunjukkan seramai 1,749 pengundi pos di luar negara yang melibatkan pelajar dan pegawai kerajaan.

    Terkini terdapat seramai 94,613 anggota dan pegawai polis mendaftar sebagai pengundi pos manakala seramai 147,681 pula di kalangan warga angkatan tentera.

    ReplyDelete
  25. Undian awal itu akan dibuat di dewan-dewan terpilih seperti di ibu pejabat polis kontinjen, ibu pejabat polis daerah dan kem tentera

    ReplyDelete
  26. Seramai 5,234 pegawai dan anggota polis di Pulau Pinang akan mengundi tujuh hari lebih awal dari hari pengundian sebenar, manakala 583 anggota lagi akan membuang undi menerusi pos pada Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13).

    ReplyDelete
  27. Jurucakap polis negeri bagi PRU-13, Asisten Komisioner Roslee Chik, berkata langkah itu akan memudahkan anggota terbabit menumpukan terhadap tugas selain tidak mengabaikan tanggungjawab sebagai pemilih berdaftar.

    ReplyDelete
  28. "Setakat 24 Mac, 2013, seramai 839 warga Malaysia berdaftar sebagai pengundi pos di UK, satu persiapan awal untuk menghadapi PRU13," jelas Pesuruhjaya Tinggi Malaysia ke Britain Datuk Seri Zakaria Sulong

    ReplyDelete
  29. "Pengundi yang berdaftar perlu datang ke pejabat Suruhanjaya Tinggi untuk mengesahkan identiti mereka sama ada dengan kad pengenalan ataupun pasport masing-masing untuk diserahkan kertas undi, pada tarikh mengundi yang ditetapkan untuk mereka di UK nanti," jelas Zakaria

    ReplyDelete
  30. Kira-kira 3,500 pegawai dan anggota tentera yang bertugas dalam Ops Daulat akan mengundi awal secara pos pada pilihan raya umum ke-13 (PRU13).

    ReplyDelete
  31. "Kesemua anggota tentera ini akan mengundi awal melalui pos yang mana karung-karung undi akan dihantar ke tempat-tempat mereka bertugas."Oleh kerana kebanyakan mereka adalah pegawai dan anggota yang datang dari kem-kem tentera berpangkalan di Semenanjung dan Sarawak, justeru beg-beg undi untuk mengisi sampul surat undi pos yang disediakan adalah mengikut Dewan Undangan Negeri (DUN) dan Parlimen di mana mereka mendaftar untuk mengundi," Panglima Angkatan Tentera Jeneral Tan Sri Zulkifeli Mohd Zin

    ReplyDelete
  32. I never heard anything about it

    ReplyDelete
  33. Tidak betul langsung.

    ReplyDelete
  34. Polis memberi amaran keras supaya tidak menyebarkan fitnah kononnya pihaknya telah mengundi awal semalam, bukan pada tarikh yang ditetapkan iaitu 30 April.

    ReplyDelete
  35. Penolong Ketua Urusetia Ketua Polis Negara (Perhubungan Awam), Asisten Komisioner Ramli Mohammed Yoosuf berkata, individu yang menyebarkan berita tersebut boleh dikenakan tindakan mengikut Seksyen 233 Akta Komunikasi dan Multimedia 1998.

    ReplyDelete
  36. "Ada sebuah blog yang memulakan fitnah tersebut dan sudah dikongsi di laman sosial yang lain. Ini menyebabkan kekeliruan sehingga menyebabkan orang ramai salah tafsir.

    ReplyDelete
  37. "Jika ada individu yang menyebarkan berita palsu tersebut, mereka boleh diambil keterangan," katanya

    ReplyDelete
  38. Katanya, perbuatan tersebut seharusnya tidak berlaku kerana boleh menimbulkan suasana tidak sihat.

    ReplyDelete
  39. "Adakah ini sifat harmoni yang ada dalam diri kita semua? Jika ada sifat harmoni, insiden khianat, serang, tikam dan menyebarkan fitnah tidak akan berlaku. Kita perlu tanya diri kita sendiri," katanya lagi.

    ReplyDelete
  40. Taktik terdesak pembangkang untuk kelirukan rakyat??

    ReplyDelete
  41. Tampil ke depan dengan bukti2 nya sekali. Bukan dengan menyebar fitnah.

    ReplyDelete
  42. SIAPA TIDAK KENAL UMNO PENIPU TERSOHOR NEGARA. SOAL KEMENANGAN TANPA BERTANDING CALON BN PUN MUHYIDDIN MENIPU!

    ReplyDelete
  43. “The Malaysian missions in London and Melbourne have an extension of two hours because they have postal voters exceeding 1,000 people,” Election Commission (EC) secretary Datuk Kamaruddin Mohamed Baria

    ReplyDelete
  44. Election Commission (EC) secretary Datuk Kamaruddin Mohamed Baria stressed that the Priority Envelope would not be given to those who did not produce their identification documents and representatives or relatives would not be allowed to collect the envelope on behalf of other individuals

    ReplyDelete
  45. Kamaruddin said, those who took the Priority Envelopes after the submission day or returned them after the stipulated date and time would have to personally handle the sending of the envelopes to the returning officers of the respective election divisions at their own expense.

    ReplyDelete
  46. Sabah Chief Minister Datuk Seri Musa Aman Wednesday urged the interior community in Tenom, Kemabong and Melalap to embrace the significance of the BN’s ‘akujanji’ manifesto.

    ReplyDelete
  47. No one is left out in the manifesto

    ReplyDelete
  48. BN’s pledges in the manifesto were the best bet for the people to pin their hopes on, to ensure Sabah would not be left behind in the flow of development.

    ReplyDelete
  49. people to decide wisely in the general election and return the mandate to the coalition for continuity of the government’s numerous initiatives including to reduce the poverty rate to the lowest level.

    ReplyDelete
  50. Undi pos tak boleh percaya.... pulanglah sahaja wahai semua warga malaysia.... untuk negara tercinta ini....

    ReplyDelete
  51. The lack of consensus in the allocation of\seats among the opposition parties for the 13th general election (GE13), resulting in overlapping of candidates, should be the best reference for the people in gauging their ability to run the country.

    ReplyDelete
  52. Chua Soi Lek said this was because the overlapping of opposition candidates in several areas not only showed disintegration of the pact, but also their greed and craze for power.

    ReplyDelete
  53. Datuk Seri Najib Tun Razak said the opposition parties, which purportedly claim to have formed a people’s pact, have actually failed to reach a consensus and are in fact contesting each other in several constituencies in the 13th general election on May 5.

    ReplyDelete
  54. The opposition pact is not a coalition that can ensure the future of the country and people

    ReplyDelete
  55. Anggota Keselamatan dan penjawat awam yg terlibat dg urusan SPR ktika mgundi awal perlu diawasi dn mesti ada hadir SPR supaya tiada penipuan!!!!

    ReplyDelete
  56. Pembuangan UNDI keselamatn dn penjawat awam yg terlibat awal adalah sgt2 perlu diawasi dn Polling ejen ada bersama supaya tiada berlaku penipuan!!!

    ReplyDelete
  57. April 25, 2013 at 7:38 AM :

    SPR jg mesti memastikan penama/pemilih sendiri yg memangkah kertas undinya n bukan oleh pihak2 lain...

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.