Sunday, April 21, 2013

Johor bermula dengan sorakan Cina untuk PAS

Pemimpin DAP Lim Kit Siang yang berumur 72 tahun itu diraikan seperti seorang bintang rock dengan ribuan orang bersorak dan meniupkan hon udara malam tadi pada hari pertama kempen di sini untuk Pilihan Raya 2013 bukanlah satu yang mengejutkan.

Apa yang menarik pada perhimpunan di sini untuk kerusi Parlimen Gelang Patah adalah hadirin yang majoritinya Cina memegang bendera PAS bersama-sama dengan dengan mereka yang membawa logo Roket DAP.

Dan Kit Siang berjaya menawan perasaan ribuan yang berhimpun di sini atau mungkin pengundi Cina seluruh negara di atas tanggapan ketakutan terhadap agenda Islam PAS.

“Mereka kata undi untuk DAP adalah undi untuk PAS. Apakah itu benar? Ya ia benar. Ini kerana undi untuk DAP adalah undi untuk PAS, PKR dan Pakatan Rakyat.

“Saya katakan di sini malam ini. Ini adalah pertempuran diantara masa lalu dan masa depan,” katanya disambut dengan sorakan bersemangat oleh orang ramai yang majoritinya Cina.

Barisan Nasional (BN) katanya, mewakili politik masa lalu, dan untuk menguatkan hujahnya, beliau mengejutkan dengan memuji lawannya penyandang Menteri Besar Johor Datuk Abdul Ghani Othman.

“Ghani Othman adalah orang baik. Saya akui dia membawa pembangunan dan kemajuan. Akan tetapi, dia mewakili masa lalu.

“Beliau mewakili model pembangunan BN yang tercemar dengan rasuah, kronisme, penyalahgunaan kuasa dan ketidakadilan.”

PR, menurut Kit Siang mewakili masa depan dan Malaysia baru.

Akan tetapi semangat orang ramai malam tadi tidak terhad kepada Kit Siang.

Apabila Naib Presiden PAS Salahuddin Ayub yang bertanding kedua-dua kerusi Parlimen Pulai dan kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Nusajaya berucap sebelum itu, hadirin bersorak dan mengibarkan bendera PAS dan DAP.

“Kita membuat sejarah malam ini,” katanya.

“Orang Cina memakai baju PAS dan memegang bendera PAS. Ahli PAS juga memakai baju DAP.

“Jika Cina boleh pakai baju PAS maksudnya Umno boleh jatuh.”

Kerjasama diantara DAP yang sekular dan PAS yang Islamis selalunya menjadi isu rumit kepada masyarakat Cina, akan tetapi pemikiran sedia ada telah bertukar oleh kerana perkembangan sepanjang 48 jam lalu.

Selepas Pendaftar Pertubuhan (RoS) menimbulkan keraguan mengenai legitimasi pemegang jawatan DAP pada hari sebelum penamaan calon, parti sekular itu mempertimbangkan untuk menggunakan logo PAS bagi calon mereka.

Tetapi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) membenarkan DAP untuk terus menggunakan logo roket mereka di Hari Penamaan Calon semalam, dan tawaran oleh PAS bagi DAP meminjam logo mereka telah menjadikan kedua-dua parti semakin rapat.

Dan persepsi meluas dikalangan masyarakat Cina DAP menjadi mangsa telah membantu memecahkan kesangsian berlarutan mereka terhadap agenda Islam PAS.

Semangat kebersamaan terbaru diantara kedua-dua parti itu hadir walaupun MCA melancarkan serangan melalui pengiklanan secara besar-besaran untuk menyerang DAP yang dituduh menyokong agenda Islam PAS.

Masih samar-samar sama ada kempen MCA akan berkesan, akan tetapi kerjasama DAP-PAS dilihat tidak mengurangkan semangat ribuan masyarakat Cina yang berhimpun untuk Lim malam tadi.

Sorakan dan kegembiraan mendorong derma besar-besaran dengan lebih RM90,000 untuk jentera kempen parti. -TMI

25 comments:
Write comments
  1. Itu tandanya DS Anwar ada aura trsendiri mnerajui rakyat dan negara. Dr DAP yg trkenal dgn dasar sekular dan org cina memangtakut dgn wajah Islamik..tetapi itu 10 thn lalu. Kini ? Perkara tu tidak lagi setelah DS Anwar dicampak oleh UMNO ke pentas politik PKR.

    ReplyDelete
  2. Itu tandanya orang melayu islam bodoh dan diperbodohkan oleh DAP. Anwar dipecat oleh UMNO kerana terlibat dengan perbuatan meliwat. Tau apa liwat? Liwat ertinya memasukkan kemaluan ke lubang dubur.

    ReplyDelete
  3. Ulama POndok telah mengeluarkan Fatwa: HARAM mengundi PAS sebab PAS bersekongkol dengan DAP yang menolak islam. DAP merupakan parti rasis yang hanya berjuang untuk kepentingan masyarakat cina sahaja. Cuba renung kembali peristiwa 13 mei. Bukan kah selepas DAP memenangi banyk kerusi mereka (DAP) terus berlagak sombong dengan memaki hamun orang melayu? Mana maruah orang melayu sehingga sanggup memuja-muja LIM KIt Siang? JIka KEHINAAN yang orang melayu inginkan, ok Fine. Sokong lah Lim KIt Siang.

    ReplyDelete
  4. Kenyataan berbaur perkauman biasanya tidak lain dari penyokong umno bn. Inilah didikan kematangan parti yang telah memerintah malaysia selama 56 tahun. Memalukan.

    ReplyDelete
  5. Baik UMNO,MCA,DAP,MIC,PAS, PKR dan lain-lain parti politik di Mlaysia semuanya berjuang berlandaskan perkauman. Di atas kertas parlembagaan parti masing-masing memang mahu berjuang untuk semua rakyat tanpa mengira kaum tapi dalam perjuangan sebenar tidak seperti yang tertulis dalam perlembagaan parti masing. Itu adalah hakikat yang berlaku di Malaysia. Politik perkauman menjadi sandaran kepada setiap parti.

    ReplyDelete
  6. Perjuangan berlandaskan perkauman lebih baik dari dari perjuangan yang bertopengkan agama sehingga sanggup mengkafirkan sesama islam.

    ReplyDelete
  7. Dalam senario politik di Malaysia, perjuangan berlandaskan perkauman merupakan satu realiti. Lihat sahaja calon-calon yang bertanding. Melayu bertanding di kawasan yang pengundinya majoriti melayu. Cina bertanding di kawasan yang majoriti pengundinya orang cina. Kadazan bertanding di kawasan yang majoriti pengundinya orang kadazan/murut. Berapa ramai kah calon dari kaum cina bertanding di kawasan yang majoritinya orang melayu? Lim Kit Siang sendiri hanya berani bertanding di Gelang Patah yang majoriti pengundinya kaum cina.

    ReplyDelete
  8. Politik perkauman di Malaysia hanya boleh dihapuskan jika wujud sistem dua parti seperti di Amerika di mana hanya parti Republikan dan Parti Demokrat. Selagi ada parti-partiUMNO,MCA,MIC,PKR,SAPP,DAP, STAR, GERAKAN, PBS, UPKO dll selagi itu lah politik perkauman tidak dapat dipisahkan dalam perjuangan para pemimpin dan penyokong parti masing-masing.

    ReplyDelete
  9. Ini kali lah jatuhkan pemerintahan zalim ayooo tukar dia.

    ReplyDelete
  10. Weii..urg umno esteady bah kamu,
    berhujah dengan rasional bukan dengan emotional ,
    Cakap terang laa...dari sudut perang saraf bn nampaknya sudah ketakutan kalah bah..
    kamu nda malu ka kamu tinguk sendiri dgn mata kepala kamu sendiri bah,,terang-terangan seluruh rakyat malaysia amat benci nenggok logo bn(babi negara)..
    ptuiiiiiihh...

    Ini kali bah....
    BQYUMURNI...

    ReplyDelete
  11. Statement BQYUMURNI ternyata tidak rasional dan mencerminkan kebodohannya dalam berhujjah. Kau kata "seluruh rakyat malaysia amat benci nenggok logo bn(babi negara. Kau fahamkah apa maksud perkataan "seluruh"? Kalau dah seluruh rakyat amat benci nenggok bn, kenapa masih ramai yang menyokong BN. Kalau nak berhujjah pakai lah OTAK.

    ReplyDelete
  12. JOhor tetap kubu kuat UMNO

    ReplyDelete
  13. Parti Tindakan Demokratik (DAP) berada dalam keadaan serba salah berikutan keputusan Pendaftar Pertubuhan mengeluarkan Notis Menurut Seksyen 16(1), Akta Pertubuhan 1966 (Akta 335).

    ReplyDelete
  14. MCA president Datuk Seri Dr Chua Soi Lek said DAP veteran Lim Kit Siang, who is contesting the Gelang Patah parliamentary seat, would not have the luxury of assuming he would win the Chinese-majority seat in the upcoming 13th general election (GE13).

    ReplyDelete
  15. Lim Kit Siang will be facing Johor Menteri Besar Datuk Abdul Ghani Othman for the Gelang Patah seat. Dr Chua said the BN strategy of swapping and loaning seats in facing the GE13 was a well-thought move, an “out of the box” strategy to ensure a two-thirds majority victory for BN.

    ReplyDelete
  16. Dr Chua said dissatisfaction over candidates selected would always arise during elections but as party members, they should accept the candidates. He again expressed confidence that BN would form the government after the GE13, but warned that the Chinese community could lose representatives in the government if they voted the MCA out in the polls.

    ReplyDelete
  17. Earlier in his speech, Dr Chua said Malaysia might attain the developed- nation status in 2018, two years ahead of the target, if BN continues to govern the country. He said this was based on the susbtainable growth that the country had been enjoying following initiatives taken under the Economic Transformation Programme since 2010.

    ReplyDelete
  18. The Star Accelerator Fund which kicked off with a RM20 million fund, aims to provide seed money for individuals and companies in the digital and technology- based sector in the development of ideas and commercialisation of products. Meanwhile, MCA vice-president Datuk Donald Lim Siang Chai urged all party members to stand united and work together to ensure victory for BN in the GE13

    ReplyDelete
  19. ATTENTION!!! 70 DAP Members Abandon Party, Pledge To Support BN In 13GE? Really?
    GOOD!!!


    April 21 - Seventy DAP members have abandoned the party and pledged to fully support the Barisan Nasional (BN) candidates in the Beruas parliamentary constituency and Pengkalan Baharu and Pantai Remis state seats.

    The group comprising 50 from the Changkat Kruing division and 20 from the Taman Bintang division, said they were disappointed with Perak DAP chairman Datuk Ngeh Koo Ham, claiming he was oppressive towards Indian voters in the Beruas parliamentary constituency.

    Changkat Kruing DAP deputy chief G. K. Haridas said Ngeh, the incumbent for the seat, had neglected the grassroots and failed to resolve problems faced by the local community, as promised in 2008.

    “We pledge to ensure that Pakatan Rakyat’s dream to step into Putrajaya does not materialise. We give our full support to (Prime Minister) Datuk Seri Najib Tun Razak and (Perak Menteri Besar) Datuk Seri Dr Zambry Abd Kadir,” he said in a media conference here today.

    In the 12th General Election in 2008, Ngeh defeated BN candidate Datuk Chang Ko Youn with a 1,828 majority.

    ReplyDelete
  20. PAKATAN AKAN MENANG BESAR DALAM PRU13 INI..... TAHNIAH KEPADA SEMUA PENYOKONG PR DI SABAH.... BAGI ANDA YANG MASIH ATAS PAGAR LANGKAH LAH KAKI KANAN ANDA KE PR.... UBAH SABAH... SAMA-SAMA KITA BANTERAS IC PALSU MAHATHIR INI...

    ReplyDelete
  21. Anonymous said...
    April 21, 2013 at 4:33 PM

    Itu tandanya orang melayu islam bodoh dan diperbodohkan oleh DAP. Anwar dipecat oleh UMNO kerana terlibat dengan perbuatan meliwat. Tau apa liwat? Liwat ertinya memasukkan kemaluan ke lubang dubur ( Anwar masukkan kemaluan dalam dubur mama kaukah?)

    ReplyDelete
  22. With the declaration of the 2nd Interim Income Distribution of 2.0 sen per unit and the 1st Interim Income Distribution of 2.0 sen per unit, SAS has declared to date a total of 4.0 sen per unit for the year 2013, which is an income return of 12.77% for the year.

    ReplyDelete
  23. The income distribution will be paid to 53,379 investors comprising of 45,587 (85.40%) individual investors, 7,407 (13.88%) investors under the Hardcore Poor Scheme, 337 (0.63%) investors with bank loans and 48 (0.09%) corporate investors.

    ReplyDelete
  24. Since its inception 18 years ago, inclusive of this declaration, SAS has declared 15 cash distributions involving a total payment of RM472.59 million net or 74.72 sen per unit (74.72%) and a distribution in the form of units reinvestment of 0.4 sen per unit (0.40%) on 31st December 2012.

    ReplyDelete
  25. Marcus stated that to facilitate the payment of the income distribution, all transactions of SAS will be suspended from 19th July to 26th July. Trading will resume on Monday, 29th July 2013.

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.