Monday, April 22, 2013

Pakatan yakin Sabah sumbang 11 Parlimen

Pakatan Rakyat Sabah yakin akan memenangi sekurang-kurangnya 11 kerusi parlimen di Sabah walau menghadapi tentangan pelbagai penjuru di banyak kerusi.

Pengerusi DAP Sabah Jimmy Wong berkata Pakatan yakin akan mempertahankan kerusi Kota Kinabalu, Tuaran dan Beaufort.

Kota Kinabalu dimenangi calonnya Hiew King Cheu pada 2008 manakala Tuaran dan Beaufort pula masing-masing dimenangi Datuk Seri Wilfred Bumburing dan Datuk Seri Lajim Ukin.

Bumburing dan Lajim memenangi kerusi itu ketika menyertai BN tetapi kini menjadi sekutu Pakatan.

Lapan lagi kerusi yang diintai Pakatan adalah Sandakan, Putatan, Sepanggar, Tawau, Kota Marudu, Tenom, Keningau dan Penampang. -MK

99 comments:
Write comments
  1. Harapan tinggi di dalam fikiran semoga kali ini BN akan tumbang , ya tuhan kabulkan lah permintaan ini Amin.

    ReplyDelete
  2. Ini kali lahhhhhh

    ReplyDelete
  3. Anwar si PR Pejuang Tulen? tidak rasuah? tidak makan harta orang..?

    Rumah Banglonya yg 7 juta tu dapat dari gaji MP ke?

    kalau kumpul 18 tahun walau berjawatan TPM selama 7 tahun tatap ndak mampu!!

    ini baru ruma..belum saham lagi? mo lebih lanjut, tanyalah face to face dengan Sidik Baba, Candra Muzaffar, Zul Nordin, Zahrain, Ruslan Kassim, Yum Lung, dll ex pkr. baru tau siapa itu pemimpin PKR & mengapa doa penganut2 PAS/ PR memang ndak makbul!!!!!

    pegi Paris sorang2.. siap jalan lorong belakang lagi (bristol Street). nyanyi lagu mengamput lagi (kpd Simon Kuper).. alahai, pejuangmu Anwar Ibrahim

    ReplyDelete
  4. Lawan Jangan Tak Lawan Pihak UMNO dah takde modal nak lawan sebab UMNO hanya parti untuk Orang Kumpul Kekayaan... Membelakangkan Rakyat... lebih HINA menjahanamkan Rakyat Sabah..... AYUH SOKONG PAKATAN RAKYAT.... KUBURKAN UMNO dengan KUNCO-KUNCONYA..SAPP dan STAR....

    ReplyDelete
  5. PAKATAN MULA BERMIMPI SUMBANG 11 PARLIMEN DI SABAH WALAUPUN GAGAL MENYELESAIKAN AGIHAN KERUSI.. TERUSKAN BERMIMPI..

    Situasi terbaru yang berlaku di Sabah ini bukanlah suatu isu yang baru, sebaliknya telah menjadi asam garam dikalangan parti pembangkang negara ini setiap kali menjelang pilihan raya. Strategi Anwar Ibrahim yang gemar menggunakan khidmat "katak" untuk merampas kerajaan akhirnya memakan diri beliau sendiri.

    ReplyDelete
  6. PAKATAN MULA BERMIMPI SUMBANG 11 PARLIMEN DI SABAH WALAUPUN GAGAL MENYELESAIKAN AGIHAN KERUSI.. TERUSKAN BERMIMPI..

    Ternyata kehadiran Lajim dan Bumburing tidak sama sekali memberikan kelebihan kepada Pakatan Rakyat, sebaliknya menjadi beban kepada Anwar kerana terpaksa membuat keputusan yang memuaskan hati semua "katak-katak" peliharaannya.

    ReplyDelete
  7. PAKATAN MULA BERMIMPI SUMBANG 11 PARLIMEN DI SABAH WALAUPUN GAGAL MENYELESAIKAN AGIHAN KERUSI.. TERUSKAN BERMIMPI..

    Jika Anwar seorang pemimpin yang bijak, beliau sepatutnya sudah menjangkakan masalah yang bakal beliau hadapi, sekaligus merancang strategi untuk menyelesaikan masalah-masalah tersebut.

    ReplyDelete
  8. PAKATAN MULA BERMIMPI SUMBANG 11 PARLIMEN DI SABAH WALAUPUN GAGAL MENYELESAIKAN AGIHAN KERUSI.. TERUSKAN BERMIMPI..

    Sebaliknya Anwar lebih suka ke hulu-ke hilir berkempen memuji diri beliau disamping menyanyikan lagu "Sabah akan hilang". Seolah-olah beliau merasakan kedudukan Pakatan Rakyat TERAMAT selesa dengan kemunculan Lajim dan Bumburing sehingga lupa implikasinya terhadap pembahagian kerusi menjelang PRU13.

    ReplyDelete
  9. PAKATAN MULA BERMIMPI SUMBANG 11 PARLIMEN DI SABAH WALAUPUN GAGAL MENYELESAIKAN AGIHAN KERUSI.. TERUSKAN BERMIMPI..

    Ketika tarikh pembubaran Parlimen dan tarikh pilihanraya masih menjadi tanda tanya, bukan main lantang lagi pemimpin-pemimpin pembangkang termasuk Anwar Ibrahim mengkritik DS Najib kononnya takut mengadakan pilihanraya. Kegairahan mereka mengkritik mengenai kedua-dua tarikh penting ini menunjukkan seolah-olah mereka telah bersiap sedia menghadapi pilihanraya umum.

    ReplyDelete
  10. PAKATAN MULA BERMIMPI SUMBANG 11 PARLIMEN DI SABAH WALAUPUN GAGAL MENYELESAIKAN AGIHAN KERUSI.. TERUSKAN BERMIMPI..

    Namun, agak mengejutkan, ketika jentera-jentera BN telah bersiap sedia, pembangkang di Sabah masih bercakaran mengenai pembahagian kerusi. Malah situasinya semakin parah setelah konflik pembahagian kerusi ini menjadi topik perbualan masyarakat di negeri ini. Tidak takutkah Anwar bahawa kegagalan beliau menyelesaikan isu remeh seperti ini akan turut menjadi pertimbangan rakyat untuk menolak kepimpinan beliau??

    ReplyDelete
  11. Sokong pakatan dan tolak BN dengan memangkah lambang BN. Pasti Pakatan menang. Ayuh rakyat Sabah tolak BN dengan cara memangkah lambang BN.

    ReplyDelete
  12. PAKATAN MULA BERMIMPI SUMBANG 11 PARLIMEN DI SABAH WALAUPUN GAGAL MENYELESAIKAN AGIHAN KERUSI.. TERUSKAN BERMIMPI..

    Situasi yang sama turut berlaku di Sarawak semasa Pilihan Raya DUN Sarawak yang menyaksikan kegagalan pembahagian kerusi di antara PKR, DAP dan SNAP. Kegagalan ini telah menyaksikan pertembungan menarik antara PKR dan SNAP dengan BN. Pertembungan menarik ini akhirnya memihak kepada BN sehingga dapat mengekalkan majoriti 2/3 dalam PRN Sarawak itu.

    ReplyDelete
  13. PAKATAN MULA BERMIMPI SUMBANG 11 PARLIMEN DI SABAH WALAUPUN GAGAL MENYELESAIKAN AGIHAN KERUSI.. TERUSKAN BERMIMPI..

    Apakah pertembungan menarik juga akan berlaku dalam PRU-13 akan datang dengan menyaksikan pertembungan sesama kompenan Pakatan Pembangkang? Ianya tidak mustahil dan jika perbalahan ini semakin parah, pastinya akan berlaku pembubaran Pakatan Pembangkang seperti mana yang sering berlaku sebelum ini. Di sini, BN akan merasai kenikmatannya untuk mencapai kemenangan mudah 2/3 majoriti.

    ReplyDelete
  14. PAKATAN MULA BERMIMPI SUMBANG 11 PARLIMEN DI SABAH WALAUPUN GAGAL MENYELESAIKAN AGIHAN KERUSI.. TERUSKAN BERMIMPI..

    Bagaimanapun, senario terbaru Pakatan Pembangkang itu tidak berlaku dalam BN yang menekankan semangat muafakat bagi menentukan formula pengagihan kerusi memberi keadilan kepada semua parti komponen. Oleh sebab itu, setiap kali pilihan raya, BN tidak mempunyai masalah untuk berhadapan dengan Pakatan Pembangkang khususnya di beberapa kawasan yang telah dipersetujui kompenan BN.

    ReplyDelete
  15. PAKATAN MULA BERMIMPI SUMBANG 11 PARLIMEN DI SABAH WALAUPUN GAGAL MENYELESAIKAN AGIHAN KERUSI.. TERUSKAN BERMIMPI..

    Melihat kepada perkembangan pembangkang Sabah ini, Bullet amat bersetuju dengan kenyataan Datuk Seri Mohd Shafie Apdal bahawa kegagalan pakatan pembangkang menyelesaikan isu agihan kerusi kali ini membayangkan mereka juga tidak akan mampu menangani isu yang lebih penting membabitkan rakyat, agama, bangsa dan negara.

    ReplyDelete
  16. PAKATAN MULA BERMIMPI SUMBANG 11 PARLIMEN DI SABAH WALAUPUN GAGAL MENYELESAIKAN AGIHAN KERUSI.. TERUSKAN BERMIMPI..

    Inikah contoh kepimpinan yang kononnya layak untuk mentadbir negara? Jika masalah dalam parti pun gagal diselesaikan, bagaimana pula dengan isu-isu yang lebih besar?

    ReplyDelete
  17. Mimpi ngeri menghantui PAKATAN. Hari semakin dekat untuk PAKATAN di talkinkan. TAKZIAH in advance for PAKATAN. Syabas rakyat Sabah yang bijak menilai erti kebenaran dan kesejahteraan masa depan dengan memilih BN. May God bless you all.

    ReplyDelete
  18. The Barisan Nasional chairman said the Opposition had failed to find a common ground on their candidates to be fielded, which resulted in some of their candidates being caught in “friendly fire”.

    ReplyDelete
  19. “The Opposition’s pact has collapsed. And if this is how they run their coalition, then one can imagine what will happen if they are to run the country. It will surely go to ruin.

    ReplyDelete
  20. Presiden Parti Maju Sabah (SAPP) Datuk Yong Teck Lee mengakui berlaku pertelagahan serius dalam pakatan pembangkang yang boleh menjejaskan peluang mereka untuk menjadikan Sabah 'negeri di barisan hadapan'.

    ReplyDelete
  21. Kami tidak menjangkakan bahawa perbalahan antara parti termasuk PKR, PAS dan DAP berlaku begitu sengit sehingga menjejaskan peluang pembangkang untuk menawan kerusi negeri.

    ReplyDelete
  22. “I call on the people to reject Pakatan Rakyat before they destroy the country,” he said at the launch of the Sentuhan Kasih project and housing quarters for Felda staff at Felda Chini Timur 2 here.

    ReplyDelete
  23. Sekiranya SAPP tahu lebih awal bahawa perpecahan dalam pakatan boleh melumpuhkan, kami sudah pasti membuat persediaan untuk bertanding lebih banyak kerusi dewan undangan negeri (DUN),"

    ReplyDelete
  24. ong akan bertanding di DUN Likas kali ini, menggantikan Datuk Liew Teck Chan, yang memenangi kerusi itu pada PRU 2008. Likas ialah antara kerusi yang mencatatkan jumlah undi keseluruhan pembangkang yang besar pada PRU12 selain DUN Inanam, Likas, Kapayan, Luyang dan Bingkor.

    ReplyDelete
  25. Najib said the Opposition parties were already at odds with each other on the issue of candidates even on the eve of nomination day and failed to find an amicable solution.

    ReplyDelete
  26. Yong mengaitkan pertelegahan pembangkang ini dalam isu Parti Reformasi Negeri (Star) Sabah pimpinan Datuk Dr Jeffrey Kitingan yang mahu bertanding 48 kerusi negeri dan 15 kerusi parlimen.

    ReplyDelete
  27. “They call themselves Pakatan (pact), but they are obviously not united when it comes to becoming candidates.

    ReplyDelete
  28. Their disunity is already apparent now and we can imagine how it will be like if they come to power,” he added.

    ReplyDelete
  29. “I don’t have to tell the people what the Government has done for them because they can see and feel it.

    ReplyDelete
  30. “The Opposition, on the other hand, simply launches attacks and accusations,” he said.

    ReplyDelete
  31. He said the notion that all governments were the same was incorrect, citing an example where attempts to emulate Felda by certain African governments had failed. “Even the Opposition cannot do what Barisan had done with Felda.

    ReplyDelete
  32. Pergi ke tamu mencari mangga. Banyakknya mangga harum manis yg dijual. Ada 2 bahagian mngga2..hmmm..penjual kata 'cik..ni harumanis 56 thn sdh petik. belilah..sdp ni. harum manis la katakan. Kemudian penjual promo lg..'cik..ni harumanis baru petik kelmarin..fresh lg' .. Mana 1 mau beli ni haaa!? Keliru jg. Dua2 harum manis.. Dua2 Sdp. Ish..klu harum manis yg lama ni msti dh byk jangkitan. x bgus utk ksihatan. Klu beli yg fresh ni lg best..blm ada trek rekod kena jangkitan kuman. Bgus utk kesihatan. Klu bisuk2 ada kuman.. Kita tukar dia 5 thun lg. Tp klu hrum manis yg fresh ni di jaga dgn baik. Sre lg sdp. Yg hrum manis lama ni..macamna mau jga pn xdpt sdh..buat jeruk mngga pn sdh terlambat utk kekalkan kesegaraan nya.. Haaa..tau sdh mana 1 mau beli ..yeeeeeeehhaaaaaaaaaaa:-)

    ReplyDelete
  33. Sheikh LGBT Anu War Berahi Al Juburi.. bakal PM Malaysia??

    ReplyDelete
  34. Muhyiddin Yassin lagi tembirang no 1 tersohor negara umum kemenangan tanpa bertanding BN di Johor. Ini yang headhunter dan Mantera banggakan! Kalau Muhyiddin itu bukan Islam tak apa juga menembirang rakyat!

    ReplyDelete
  35. Lawatan kedua PM dalam tempoh 2 minggu ke Sabah beri isyarat yang Barisan Nasional tekad mempertahankan Sabah.

    ReplyDelete
  36. Masa Depan Sabah Dan Sarawak akan lebih berkembang dengan pembinaan Lebuhraya Pan Borneo.

    ReplyDelete
  37. Parti Tempatan tolak Pakatan Rakyat di Sabah oleh kerana gagal dapat persetujuan di dalam pembahagian kerusi.

    ReplyDelete
  38. Pengerusi Barisan Nasional (BN) Sabah, Datuk Seri Musa Aman hari ini melancarkan Manifesto Tambahan BN Negeri di pejabat perhubungan UMNO negeri.

    Manifesto bertemakan, "Kami telah tunaikan. Lebih banyak lagi akan dilaksanakan" mengandungi 16 komponen utama.

    Berikut ialah komponen tersebut:

    1. Menangani pendatang haram

    2. Ordinan tanah - memelihara dan memperkenalkan ordinan tanah yang relevan bagi menyelesaikan pertikaian tanah melibatkan Hak Anak Negeri.

    3. Keamanan dan keselamatan di bawah Kawasan Keselamatan Khas Timur Sabah (Esscom)

    4. Peluang saksama dalam perkhidmatan negeri

    5. Industri minyak dan gas - meneruskan bayaran tunai khas dan pemberian dana untuk perbelanjaan operasi dan pembangunan sehingga melebihi 20 peratus daripada perolehan minyak dan gas Sabah.

    6. Perjanjian 20 Perkara - akan terus mendokong, memaju dan memelihara semangat perjanjian itu

    7. Pembasmian kemiskinan - mengurangkan tahap kemiskinan kepada tiga peratus dalam tempoh lima tahun.

    8. Memelihara alam sekitar

    9. Membanteras rasuah

    10. Perundingan dengan masyarakat dalam pembuatan dasar

    11. Sasaran terhadap pembangunan belia dan sukan

    12. Memperkasakan wanita dan memastikan kesaksamaan gender

    13. Meningkatkan pembangunan modal insan

    14. Penyertaan dalam ekonomi moden - mewujudkan banyak peluang pekerjaan untuk memenuhi tuntutan ekonomi moden dan yang berasaskan industri.

    15. Merapatkan jurang pembangunan antara bandar dan luar bandar

    16. Keberkesanan badan-badan negeri - mengelakkan pembaziran yang tidak munasabah dan memperbaiki kecekapan serta keberkesanan sistem penyampaian awam.

    ReplyDelete
  39. Multi-cornered contests throughout Sabah in Election 2013 will benefit the ruling Barisan Nasional (BN) in areas with a weak opposition, analysts said today.


    ReplyDelete
  40. They, however, stressed that multi-cornered fights for the May 5 general elections would not dent the opposition's chances of victory in federal seats like Keningau or Beaufort, where voters choose based on personalities, rather than political parties.

    ReplyDelete
  41. "Multi-cornered contests will reduce the opposition's chances of winning a max number of seats," Sabah-based political analyst Dr Arnold Puyok said.

    ReplyDelete

  42. "In areas where the opposition is not strong, multi-cornered contests may benefit BN greatly, but in areas where personality factor counts more than party factor, multi-cornered contests don't affect the opposition's chances that much," he added.

    ReplyDelete

  43. Puyok predicted that the opposition would win between five and six federal seats in the Borneo state - Kota Kinabalu, Sandakan, Beaufort, Pensiangan and Ranau - compared to the one seat in Election 2008, where the DAP won Kota Kinabalu.

    ReplyDelete

  44. The political analyst said that the pro-opposition sentiment among the Chinese was running high in Kota Kinabalu and Sandakan, while PKR candidates Richard Sakian Gunting and Jonathan Yasin were popular in Pensiangan and Ranau respectively.

    ReplyDelete

  45. Multi-cornered fights have sprung up in Sabah between BN, opposition parties from Pakatan Rakyat (PR), local opposition parties SAPP and STAR, and numerous independent candidates on Nomination Day.

    ReplyDelete

  46. The Keningau constituency will see the second battle between heavyweights incumbent PBS' Tan Sri Joseph Pairin Kitingan (picture) and Datuk Dr Jeffrey Kitingan, who is his brother and the Sabah STAR chairman. PKR's Stephen Sandor has also thrown his hat into the ring, making it a three-way contest.

    ReplyDelete
  47. Puyok pointed out that Jeffrey could win the battle for the interior seat of Keningau this time, noting that he was in a wheelchair during his first contest against Pairin in Election 2008, where he lost by 4,264 votes.

    ReplyDelete
  48. "Jeff's STAR, it seems, has a more organised campaign machinery this time... Jeff looks more energetic now and has managed to thrill his supporters with STAR's unique campaign style," said Puyok.

    ReplyDelete

  49. STAR and SAPP are campaigning on restoring Sabah's autonomy, while PR is urging voters to choose between it and BN in the opposition pact's quest to win federal power in the May 5 polls.

    ReplyDelete

  50. Another three-cornered fight will take place in the Beaufort federal constituency between incumbent Datuk Seri Lajim Ukin, who defected from Umno to form the PKR-friendly PPS, STAR's Guan Dee Koh Hoi and Umno's Datuk Azizah Mohd Dun.

    ReplyDelete

  51. Political scientist Professor Jayum Jawan, who is from Sarawak, noted that Lajim enjoyed strong support.

    ReplyDelete

  52. "He is the so-called leader of the Bisaya people. That's a very tough seat.

    ReplyDelete
  53. BN will have to work double hard to win," Jayum told The Malaysian Insider.

    ReplyDelete
  54. Lajim won Beaufort in Election 2008 with an overwhelming 10,914-vote majority.

    ReplyDelete

  55. Jayum similarly said that multi-cornered fights between opposition parties would give BN an edge, but said that independents would not create much impact, due to a lack of grassroots support.

    ReplyDelete
  56. The political scientist from Universiti Putra Malaysia (UPM) expected the opposition to win six to seven federal seats in Sabah - including urban areas like Kota Kinabalu, Sandakan and Tawau - down from half of the 25 parliamentary seats in his original forecast a few months ago.

    ReplyDelete

  57. "But I think because of multi-cornered fights, that might reduce the number of federal seats," said Jayum.

    ReplyDelete
  58. Kota Kinabalu will see a three-cornered contest between Sabah DAP chief Jimmy Wong, PBS' Chin Tek Ming and STAR's Liew Hock Leong.

    ReplyDelete
  59. Sandakan, however, will see a straight fight between incumbent Datuk V.K. Liew from the LDP and DAP's Wong Tien Fatt.

    ReplyDelete
  60. A four-cornered contest will take place in Tawau, where incumbent Datuk Dr Chua Soon Bui from SAPP will defend her seat against Datuk Mary Yap from PBS, PKR's Datuk Kong Hong Ming and independent Ahmad Awang.

    ReplyDelete
  61. Political scientist Dr Faisal S. Hazis similarly said that incumbent Datuk Wilfred Bumburing, who defected from UPKO and formed the PKR-friendly APS, was popular in the Tuaran federal seat, compared to UPKO's Datuk Wilfred Tangau, STAR's Jasmin Dulin and independent Erveana Ansari Ali in the four-cornered fight.

    ReplyDelete

  62. "Generally you can see based on the personalities contesting, there are two main parties contesting," said Faisal, who is from Universiti Malaysia Sarawak.

    ReplyDelete
  63. sudah lah musa aman asik asik asal undi kata nak basmi pendatang tampa izin ko sendiri ada saudara pati.cakap tak serupa bikin.tengok gambar pun bikin panas meluat

    ReplyDelete
  64. Secara logiknya kalau PAKATAN hanya mengharapkan 11 kerusi Parlimen di Sabah mencermin bahawa pemimpin-pemimpin PAKATAN mengaku bahawa PAKATAN tidak mendapat sokongan rakyat Sabah. Ternyata sokongan rakyat Sabah kepada BN terlalu kuat. Kenapa? sebab hanya BN yang mampu menunaikan janji-janji kepada rakyat. PAKATAN???? alahai...Manifesto bukan janji bro!!!.

    ReplyDelete
  65. KEPADA ANONYMOUS APRIL 23, AT 2.38PM
    AWAS!!!!JANGAN SAMPAI KAU TERBELI MANGGA HARUM MANIS DARI FILIPINA. SEBAB MANGGA HARUM MANIS DARI FILIPINA DI PERAM DENGAN KABAIT. DI LUAR NAMPAK CANTIK TAPI BILA DI MAKAN KAU AKAN KENA KANSER. KAU JANGAN LUPA PENJUAL MANGGA HARUM MANIS INI LAH DALANG PENCEROBOHAN SULU DI LAHAD DATU(RUJUK LAPORAN REUTER MANILA) HATI-HATI YA!!!

    ReplyDelete
  66. kata PAKATAN RAKYAT Tapi knapa berlawan sama sendiri. mcmana klau dpt perintah nnt silap2 bergaduh woooo. ...woooo

    ReplyDelete
  67. Apabila sampai masa juri(rakyat) akan membuat keputusan, InsyaAllah mereka yang telah diberi mandat untuk memerintah dan mentadbir wang negara selama 55 tahun ini akan didapati BERSALAH keatas tuduhan2 berikut;:

    Mengamalkan RASUAH;
    Menyalahguna kuasa,
    Menzalami Rakyat,
    Menekan Rakyat dengan perentah yang tidak adil,
    Merompak harta negara,
    Menginiaya rakyat dengan beban hutang,
    Menipu rakyat dengan melaksanakan projek2 mega dan penswastaan dimana kehidupan rakyat tertekan sepanjang 55 tahun memerintah.
    Memberi rasuah kepada rakyat apabila kuasa tergugat.
    Melakukan pendakwaan terpilih.

    ReplyDelete
  68. Ingat pribumi Sabah..!! UMNO dibawa masuk dlm keadaan tergesa gesa utk menghentikan kebangkitan rakyat Sabah.. bila PBS keluar dari BN...itu sejarah penjajahan UMNO...dgn mengunakan proxy yg sanggup bersekongkol dgn mereka...mereka datang bukan utk membantu rakyat tapi merosakkan rakyat dgn projek IC.....nilah masanya utk kaum pribumi menolak dan mengembalikan kuasa pada yg berhak..!!! UMNO tidak layak.. dimana saja dimuka bumi... Ni kali Lah..!!

    ReplyDelete
  69. untuk PR: INI KALI LAH.... untuk umno/BN: kali ni SORRY LAH!!!!!

    ReplyDelete
  70. pendatang Sulu yg diberi i.c oleh mamak Madey pun dah tak sudi nak undi BN...saparuh dah lari balik ke Filipina...BN pasti tumbang ..ini kali lah..

    ReplyDelete
  71. Untuk DUN Sabah, kita undi siapa yang kita mau undi.

    Tapi untuk kerusi Parlimen, kita undi PKR. Kita tumbangkan BN di Putra Jaya untuk menukar BN kepada PR.

    Walaupun mungkin STAR & SAPP kuat di Sabah, tapi STAR & SAPP tidak dapat berbuat apa-apa di Putra Jaya kerana kedua-duanya hanya parti di Sabah SAHAJA!

    undilah PKR untuk KERUSI PARLIMEN...

    Ini kalilah...

    ReplyDelete
  72. InikaliLah.. BN Tumbang! Najib jadi Ketua Pembangkang..

    ReplyDelete
  73. rakyat sabah perlu ingat SIAPA YANG MEMBAWA MASUK PATI DENGAN MEMBERI IC?????? HANYA RAKYAT SABAH YANG TAHU...SANDAKAN...TAWAU..LAHAD DATU....KEBANYAKKAN PENDUDUKNYA SUDAH DIPENUHI OLEH PENDATANG YANG ADA IC.....

    ReplyDelete
  74. ketua menteri sabah haram, umno sabah haram kerana dipilih oleh pendatang haram yg mempunyai i/c projek untuk menolong umno terus berkuasa disabah,..ayuh..rakyat sabah kita sama2 kuburkan umno dan bn pada pilihan raya yg akan datang.

    ReplyDelete
  75. SUDAH CUKUP DGN SEGALA PENIPUAN BN LEBIH LEBIH LAGI UMNO YG SEMAKIN MABUK DGN KUASA. MENGAIBKAN SESAMA MANUSIA DAH MENJADI LUMRAH. APAKAH TAULADAN SEPERTI INI YG KITA SANJUNGKAN. PERJUANGAN UGAMA, BANGSA DAN NEGARA HANYA KATA KATA DUSTA. YG BATHIL TTG UGAMA BERBICARA TANPA RASA TAKUT. ULAMA DIPERSENDA, APAKAH PANDUAN UTK KITA DLM MENEGAKKAN UGAMA ALLAH...... BERSATULAH DAN YG LEBIH PENTING PERJUANGAN HENDAKLAH BERLANDASKAN ISLAM....INSYAALLAH

    ReplyDelete
  76. Saudara dan saudari PR dan juga rakyat sabah mari la kita nyanyikan lagu utk bn yg terakhir yg menjajah negeri sabah sejak 56 tahun..

    ARE YOU READYYYY...

    NA.NA ..NAA..NAAA.....NA.NA..NAA..NAAAA.
    BEE END GOOD BYEEE.....

    NA.NA..NAA...NAAA.....NA.NA..NAA...NAAA...
    BEE END GOOD BYEEE.....

    ONE MORE TIME....

    NA.NA..NAA...NAAA....NA.NA..NAA....NAAA...
    BEE END GOOD BYE.....

    ini kali la....
    BAYUMURNI......

    ReplyDelete
  77. Komen ikhlas terhadap Manifesto tambahan BN di Sabah.

    1. MENANGANI PENDATANG HARAM:

    Isu ini sudah berlarutan sejak dulu sehingga sekarang. Kita mengucapkan tahniah kepada Kerajaan Persekutuan yang telah menubuhkan Suruhanjaya DiRaja bagi menyiasat perkara ini. Persoalannya ialah apakah tindakan yang akan dilakukan oleh kerajaan terhadap mereka yang telah diberikan MYKad? Adakah kerajaan BN berani membatalkan MYKad tersebut?

    2. PELUANG SAKSAMA DALAM PERKHIDMATAN AWAM NEGERI:

    Persoalan saya apa kah yang di maksudkan kesaksamaan dalam Perkhidmatan Awam Negeri Sabah?
    Setahu saya TIDAK WUJUD kesaksamaan dalam perkhidmatan Awam Negeri Sabah terutamanya dari segi pengisian jawatan kosong. Malah Perkhidmatan Awan Negeri lah satu-satunya agensi kerajaan yang tidak mengamalkan kesaksamaan. Berapa kerat masyarakat cina yang telah diberi peluang mengisi jawatan dalam Perkhidmatan Awam Negeri Sabah. Kenapa perkara seperti ini berlaku? Adakah terdapat undang-undang negeri yang tidak membolehkan mereka dilantik?
    Perkhidmatan Awam Negeri mengamalkan "double standard" dalam soal melantik pegawai selepas bersara? Ada Ketua Jabatan tidak dilantik semula sementara ada yang dilantik semula? Tindakan ini juga MENGHALANG kenaikan pangkat kepada pegawai di bawah naik pangkat.
    SejauhmanakahPerkhidmatan Awam Negeri bebas dari pengaruh pemimpin-pemimpin politik? Untuk mewujudkan KESAKSAMAAN dalam Perkhidmatan Awam, campur tangan pemimpin politik seharusnya tidak berlaku sebab adalah menjadi kesalahan kepada mana-mana anggota perkhimatan Awam yang menggunakan pengaruh politik bagi mendapatkan sokongan untuk dilantik, dinaikkan pangkat dsb. Malangnya peraturan ini tinggal peraturan. Sokongan orang politik lebih di utamakan. Jadi bagaimana KESAKSAMAAN boleh dijadikan satu realiti?


    3. MEMBASMI KEMISKINAN.
    Banyak faktor yang menyumbang kepada kemiskinan. Bagi saya faktor yang paling dominan mengapa seseorang itu miskin ialah kerana MALAS BERUSAHA. Ramai orang miskin di Sabah terutamanya di kalangan BUMIPUTERA SABAH hanya miskin dari segi wang ringgit tetapi mereka ini rata-ratanya mempunyai tanah yang tidak diusahakan malah dibiarkan tanpa dibangunkan. Sewajarnya kerajaan memberi tumpuan kepada usaha mengubah SIKAP mereka yang di kategorikan sebagai miskin. Memberi bantuan bermusin bukan satu penyelasaian dalam membasmi kemiskinan.


    4.MEMBENTERAS RASUAH:

    Rasuah mungkin lebih berkesan dikurangkan apabila pelaksanaan projek (besar atau kecil) di buat dengan cara Sistem Undi di kalangan kontraktor-kontraktor yang layak. Pelaksanaan melalui tender atau sebutharga kurang berkesan. Pemberian projek secara rundingan (negotiate) seharusnya tidak di amalkan.

    5. PENJANJIAN 20 PERKARA:

    Kerajaan harus tegas dalam perkara ini. Rakyat Sabah yang berkelayakan HARUS diberi peluang mengisi jawatan khususnya jawatan-jawatan dalam perkhidmatan Persekutuan di Sabah. Soal halangan oleh sistem pentadbiran yang di amalkan seperti mesti masuk PTD masih boleh di bincangkan dengan perkhidmatan Awam Persekutuan. Jika hendak seribu daya, tak hendak seribu dalih.

    ReplyDelete
  78. PELUANG SAKSAMA DALAM PERKHIDMATAN AWAM:

    Since Independence this sector dominated by Muslim and Non Muslim Native. How many percent(%) non bumi had been appointed in the Sabah Civil Service? I think it is about time the next government, PR or BN make some quotas for the non bumi or otherwise let entrance be open to every body without prejudice. The same goes to government's schoolarship.ThatS what we call KESAKSAMAAN.

    ReplyDelete
  79. I agree and hope all PR supporters agree too.

    ReplyDelete
  80. Lajim won Beaufort in 2008 with an overwhelming 10,914 votes majority was partly due to using BN symbol. But this time around, the story might differ. I wish him and Datuk Azizah Md Dun good luck. May the best candidate wins.

    ReplyDelete
  81. SABAH Bersama Sama Dengan Sarawak Dan Tanah Melayu Membentuk Sebuah Negara Yang Dikenali Sebagai Malysia. Malangya Keikhlasan SABAH Bersama sama Membina Malaysia Telah DIROGOL oleh UMNO. Pemimpin UMNO telah merampas Kekayan bumi SABAH dengan rakusnya sehingga mereka memilik kekayaan yang melampau sejak zaman Sayed Kechik lagi. Selagi Kuasa Itu Diberi Kepada UMNO Apalah lagi yang kita wariskan kepada anak cucukita melainkan Merempat Di Bumi Sendiri. Malulah Kita Wahai Rakyat SABAH yang Sejati Jika Kebimbangan INI Tidak Kita Pedulikan. AYOH KIta Bebeskan Minda Kita Dari Cengkaman Warisan Penjajah

    ReplyDelete
  82. Kepada Anonymous April23,2013 at 9:00 PM
    Parti mana yang berjuang berlandaskan islam? PAS???.
    Adakah perjuangan PAS berlandaskan islam atau hanya bertopengkan agama dalam perjuangan mereka? JIka pemimpin PAS berjuang berlandaskan islam mengapa pemimpin PAS mengkafirkan orang islam dalam UMNO? Adakah ajaran islam membolehkan orang islam mengkafir sesama islam? Mengapa Nik Ajis yang di anggap ulama mengatakan solat orang-orang UMNO tidak mendapat pahala? Di mana Nas dalam Alquran dan Hadis Sahih yang ada mengatakan bahawa sembahyang
    orang UMNO tidak akan mendapat pahala?
    Bukan kah soal pahala hak Allah yang menentukan?. Pemimpin PAS kata mereka berjuang untuk melaksanakan HUDUD. Cuba tanya pemimpin PAS ada atau tidak pelaksanaan hukum HUDUD termaktud dalam pelembagaan PAS? Majlis Fatwa PAS pernah suatu ketika dulu membuat fatwa yang menyebut orang islam yang bekerjasama dengan orang bukan islam hukumnya haram dan kafir. Tetapi
    mengapa sekarang PAS yang di terajui oleh mereka yang bergelar ulama juga bekerjasama dengan DAP yang pemimpinnya dan ahlinya majoritinya orang cina? Mengapa PAS menukar haluan dari berjuang untuk menegakkan negara islam kepada perjuangan untuk mendirikan negara berkebajikan? Kenapa pemimpin PAS takut dengan gertakan pemimpin DAP-Karpal Singh bila beliau berkata "Langkah mayatku dulu baru negara islam ditegakkan". Pemimpin PAS lebih takut kepada Karpal Singh berbanding takut kepada Allah. Renung dan fikirkanlah.

    ReplyDelete
  83. KEPADA ANONYMOUS APRIL 23 2013 AT 11:29PM.
    PERSOALAN NYA KALAU KITA MENOLAK UMNO, KITA MAHU PILIH SIAPA? PAKATAN?? BUKAN KAH PAKATAN ITU JUGA PARTI DARI SEMENANJUNG?PARTI ORANG MALAYA. KALAU KITA SOKONG PAKATAN IBARAT KATA PEPATAH "KELUAR MULUT BUAYA , MASUK KE MULUT NAGA".
    MAHU MENGHARAPKAN PARTI TEMPATAN SEPERTI SAPP?? SAMA JUGA 2X5. MASUK BN KELUAR BN. MAHU MENGHARAPKAN PARTI STAR? PARTI INI JUGA PARTI DARI SARAWAK. PEMIMPIMNYA PUN PEMIMPIN YANG SUKA MASUK PARTI KELUAR PARTI.
    KITA BANYAK MENYALAHKAN UMNO. MENGAPA TIDAK MENYALAHKAN JUGA PBS? ATAU UPKO? YANG BERADA DALAM BN? BUKAN KAH BILA MENANG NANTI PEMIMPIN UMNO, PBS DAN UPKO YANG AKAN BERGANDING BAHU MENTADBIR NEGERI SABAH. BUKAN KAH MEREKA ITU ORANG SABAH? UNTUK MAKLUMAN SDR, KEKAYAAN NEGERI SABAH SUDAH LAMA "DINODAI" SEJAK PEMERINTAHN USNO,BERJAYA,PBS,SAPP. UMNO BARU SAJA BERTAPAK DI SABAH MASA PEMERINTAHAN PBS. KITA AMBIL CONTOH: PULAU LABUAN DISERAHKAN KEPADA KERAJAAN PERSEKUTUAN PADA ZAMAN KERAJAAN BERJAYA? UMNO KAH YANG HARUS DISALAHKAN? JANGAN RISAU KITA TIDAK AKAN MEREMPAT DI BUMI SABAH SELAGI KITA RAJIN BERUSAHA DAN BERANI MEREBUT PELUANG YANG LUAS YANG DISEDIAKAN OLEH KERAJAAN. KITA HANYA AKAN MEREMPAT JIKA KITA BERPELUK TUBUH DAN MENYALAHKAN ORANG LAIN YANG TELAH KAYA ATAU BERJAYA. APA PUN BERSYUKURLAH KERANA KERAJAAN BN HARI INI KOMMITED MEMBANTU RAKYAT SABAH KHUSUSNYA DAN RAKYAT MALYSIA UMUMNYA. KALAU SDR DAN SESIAPA JUGA YANG TIDAK MENYOKONG DAN MEMILIH BN TAK MENGAPA SEBAB ITU HAK AUDA. YANG PENTING SDR BERSYUKUR DENGAN BANTUAN MELALUI PROGRAM TRANFORMASI BN. SAYA AMAT MENGALU-ALUKAN NIAT SDR UNTUK MEMBEBASKAN MINDA SAUDARA YANG TERJAJAH ITU. PILIHAN DI TANGAN ANDA.

    ReplyDelete
  84. BN MEMBASMI KEMISKINAN DENGAN BANTUAN BR1M 500 UTK TEMPOH LEBIH 50 TAHUN..SUNGGUH AJAIB..MUNGKIN TIDAK LAMA LAGI NEGARA2 MAJU PUN AKAN MINTA BANTUAN NAJIB ON HOW TO BASMI KEMISKINAN DGN BERKESAN...PTI ADA LALUAN EKSPRESS DAPAT IC...KAMI ASLI SABAH BUKAN MAU JADI ORG KAYA!!!KAMI ASLI SABAH BUKAN TIDAK MEREBUT PELUANG!!!KAMI ASLI SABAH BUKAN TIDAK BERUSAHA KERAS!!!!KAMI ASLI SABAH CUMA CUMA MAU KERAJAAN YG BOLEH MENJAGA KEBAJIKAN......KERAJAAN YG MEMBOLEHKAN KAMI BERSAING DGN ADIL ANTARA SATU SAMA LAIN..BUKAN KERAJAAN YG MELETAK MCM2 PERATURAN YG MENYEBABKAN KAMI TERSINGKIR...
    P/S HANYA ASLI SABAH SAJA YG PAHAM...PAHAM!!!!

    ReplyDelete
  85. Kami orang sabah ingin perubahan yang adil. tidak mahu kerana kroni, pemandu teksi pun jadi YB. orang dalam kementerian yang dulu dapat nama. Mana kelayakan kami, yang telah mengikut prosedur sebagai rakyat yang patuh. MP sandakan, kalau orang dalam terus lulus. Kalau tender ada sudah orang punya... Ini kalilah tukar... HIDUP PKR... Tolak Undio PorNo.

    ReplyDelete
  86. DUN Sulabayan, Parlimen Samporna menyaksikan 5 ahli umno (termasuk 4 yang di pecat) bertembung sesama mereka....tanda Umno nak mampos

    ReplyDelete
  87. di palimen Kalabakan menyaksikan perang 3 penjuru sesama mereka berpotensi untuk pecah undi di kalangan pengundi Umno dan memeberi kelebihan kepada calon PR, USMAN BIN MADEAMING untuk menang

    ReplyDelete
  88. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  89. Dun Senallang, Samporna juga menyaksikan perang 4 penjuru sesama mereka memberi kredit tambahan kepada calon PR, MOHD AMIN BIN ABDUL MEM untuk merampas kerusi tersebut

    ReplyDelete
  90. Dun Kunak, Parlimen Silam menjadi medan perebutan kerusi antara 3 tokoh Umno yang bertading bagi kerusi tersebut....jumlah keseluruhan termasuk di semenanjung menyaksikan 113 calon umno (termasuk yang baru dipecat) berentap sesama mereka

    ReplyDelete
  91. Mana Parti Aku Mahu Undi?

    Undi BN=Bawa Nasib
    Undi PKR=Pasti Kelentong Rakyat
    Undi PAS=Pasti Aku Songsang
    Undi SAPP=Sabah Akan Ping-Pong
    Undi STAR=Sabah Tentu Akan Runtuh
    Undi BEBAS=Bila Engkau Baring Aku Serbu.

    Aku ini orang kampung...Kampung aku jauh. Tapi tak kisahlah sebab sudah ada jalan raya, ada letrik, ada paip, ada sekolah, ada klinik ada gereja, ada dewan Serbaguna, ada dewan futsal. Bila malam aku buka TV aku nampak muka PM Najib..hensem juga. Tetiba aku nampak gambar Anuar...iiishh! lain betul juga rupa dia..... siok-siok aku tengok berita keluar iklan: Undilah....lupa aku lirik lagu itu.
    Jadi aku mau undi apa? hiiish! Undi tu kan rahsia. Tapi tak apa. aku kasi tau juga tapi korang janji jangan kasi tau orang lain okey. Aku akan Undi BN juga bha...hehehehehe.

    ReplyDelete
  92. kepada headhunter dan mentera, 'MIMPI ITU AKAN MENJADI KENYATAAN' kalaupun PR kalah di sabah tetapi pasti akan menyumbang kemenangan PR secara keseluruhannya.

    ReplyDelete
  93. BN
    # MEMERINTAH = 55 TAHUN + 5 TAHUN JIKA MENANG LAGI = 60 TAHUN (KEBAL DAN MERBAHAYA)
    # TERDIRI DARI LEBIH 20 KOMPONEN- UMNO, MIC,MCA, GERAKAN, PPP, PBS, LDP, PERKASA DLL. MASING2 ADA “KEINGINAN TINGGI”
    # TIDAK DINAFIKAN PEMBANGUNAN YANG DIBAWA TETAPI TIDAK DINAFIKAN JUGA PENIPUAN DAN KESENGSARAAN KEPADA RAKYAT YANG DIBUAT.
    # RAHMAN (PM MALAYSIA) – CUKUP DAN UBAH SEKARANG.
    # KUASA RAKYAT AKAN TERGUGAT JIKA BN TERUS MEMERINTAH UNTUK 60 TAHUN.
    # PEMIMPIN DLM BN SEMAKIN KAYA-RAYA, RAKYAT DI DAHULUKAN SEMAKIN MISKIN.
    # RAKYAT AKAN MEMBAYAR KEMEWAHAN KEMPEN BN BILA TERUS DIBERIKAN KUASA…CONTOH TERBAIK 1 BULAN LEPAS PRU 12 MINYAK NAIK DAN BARANG2 LAIN TERUS NAIK..PRU13 MENUNGGU MINYAK..GST..AES DAN LAIN2
    # GAYA PEMERINTAHAN BN (4 + 1) 4 TAHUN SEKSA RAKYAT DAN 1 TAHUN SAHAJA PUJUK RAKYAT…JANGAN CEPAT LUPA

    PR
    # MEMERINTAH = 0 TAHUN + 5 TAHUN = 5 TAHUN
    # TERDIRI DARI HANYA 3 KOMPONEN UTAMA..DAYA SURVIVAL YANG TINGGI
    # BARISAN KEPEMIMPINAN YANG JUJUR , SERING MENDAPAT TEKANAN DAN DITINDAS OLEH BN
    # TELAH TERBUKTI DI KEDAH, PULAU PINANG, SELANGOR DAN KELANTAN WALAUPUN HANYA BERDASARKAN 35% PENDAPATAN NEGERI (65% PENDAPATAN NEGERI HAK KERAJAAN PERSEKUTUAN BN)

    KUASA RAKYAT
    KITA BERIKAN PAKATAN RAKYAT UNTUK 5 TAHUN JIKA MEREKA GAGAL KITA KUBURKAN MEREKA DAN GANTI SEMULA DENGAN BN. KITA PATUT CONTOHI INDONESIA, JEPUN, KOREA DIMANA PEMERINTAH YANG DIPILIH TIDAK KEBAL DENGAN KUASA RAKYAT. TIDAK SALAH MEMBERIKAN PELUANG KEPADA PAKATAN RAKYAT UNTUK 5 TAHUN, KITA TELAH BERIKAN PELUANG BN UNTUK 55 TAHUN. ADIL UNTUK KUASA RAKYAT NAFIKAN DAN BUKTIKAN

    ReplyDelete
  94. Lambat juga bha 5 Mei ni. Inda sabar bha aku mo undi BN. BN bagus bha.
    BNBNBNBNBNBNBNBNBNBNBNBNBNBNBNBNBNBNBNBNBNBNBNBNBNBNBNBNBNBNBNBNBNBNBNBNBNBNBNBNBNBNBNBNBNBNBNBNBNBNBNBNBNBNBNBNBNBNBNBNBNBNBNBNBNBNBNBNBNBNBNBNBNBNBNBNBNBNBNBNBNBNBNBNBNBNBNBNBNBNBNBNBNBNBNBNBNBNBNBNBNBNBNBNBNBNBNBNBNBNBNBNBNBNBNBNBNBNBNBNBNBNBNBNBNBNBNBNBNBNBNBNBNBNBNBNBNBNBNBNBNBNBNBNBNBNBNBNBNBNBNBNBNBNBNBNBNBNBNBNBNBNBNBNBNBNBNBNBNBNBNBN

    ReplyDelete
  95. Following the announcement of Malaysia’s third quarter (3Q) gross domestic product (GDP) last Friday by Bank Negara Malaysia (BNM) Governor, Tan Sri Dr Zeti Akhtar Aziz, the nation’s full-year GDP growth is now projected to be above five per cent.

    ReplyDelete
  96. Malaysia registered a steady strong GDP growth of 5.2 per cent in 3Q12 despite strong external headwinds. This was attributable to strong domestic demand led by private consumption and investment activities.

    ReplyDelete
  97. As such, the full-year forecast was expected to exceed five per cent this year, led by stronger private consumption and investment activities from Economic Transformation Programme (ETP) projects.

    ReplyDelete
  98. In part, the ETP initiative had been a driver of growth as the private sector drove the gross fixed capital formation (GFCF) by 22.9 per cent year-on-year (y-o-y) while the public sector investments grew by 22.4 per cent,

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.