Sunday, March 20, 2011

Jepun Kesan Radioaktif Dalam Susu, Bayam

Osaka – Pihak berkuasa Jepun mengesan tahap luar biasa radioaktif dalam susu dan bayam di kawasan berhampiran loji nuklear yang terjejas tetapi menyatakan bahan makanan berkenaan tidak memberi ancaman segera kepada manusia.

Menurut Setiausaha Kabinet Yukio Edano, susu yang tercemar tersebut ditemukan di Fukushima, dimana loji reaktor berada. Sementara bayam yang terkena radiasi terdapat di wilayah Ibaraki.

“Radiasi yang dikesani telah melebihi batas yang ditetapkan di bawah undang-undang Jepun,” ujar Edano seperti dikutip AFP, hari ini.

Edano mengatakan, Kementerian Kesehatan telah memerintahkan pihak bertanggungjawab di kedua wilayah tersebut untuk melakukan siasatan dari mana produk tersebut berasal, bagaimana produk tersebut dibahagikan, dan berdasarkan hasil temuan, penjualan produk tersebut perlu dihentikan.

Edano meminta para pengguna untuk tetap tenang. Dia mencatat walaupun pengguna terlanjur meminum susu yang tercemar, tingkat radiasinya akan sebanding dengan satu kali CT scan.

10 comments:
Write comments
  1. Kesan radioaktif di Jepun pasti akan mendatangkan impak yang besar kepada rakyat Jepun serta negara-negara yang dekat.

    ReplyDelete
  2. Fuuhhh!!! bahayanya. M'sia tidak perlu membina loji nuklear, mendengar berita apa yang berlaku di negara Jepun sudah cukup memberi pengalaman, tauladan & sempadan tentang baik buruk loji nuklear ini.

    ReplyDelete
  3. begitu sukar nak mengawal kesan radiasi ini, rakyat jepun kini dalam keadaan bahaya.

    ReplyDelete
  4. harap keadaan di Jepun akan cepat pulih dan akan dapat dikawal.

    ReplyDelete
  5. Kerajaan Malaysia juga sudah mengambil langkah berjaga2 untuk mengimport barangan dari Jepun terutamanya berkaitan dengan Makanan.

    ReplyDelete
  6. Ya Latty, kerajaan Malaysia harus berhati-hati dan kalau boleh tak payah impoert barangan dari Jepun dulu.

    ReplyDelete
  7. Bukannya nak boikot tapi kita memang patut berjaga-jaga:) Semoga keadaan di Jepun akan kembali normal:)

    ReplyDelete
  8. Kita brdoa semoga ekonomi di Jepun akan pulih secepatnya.

    ReplyDelete
  9. Kesan tsunami di Jepun bukan hanya kepada rakyat Jepun saja, tetapi kepada seluruh dunia.

    ReplyDelete
  10. Doakan keadaan Jepun supaya cepat reda...

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.