Saturday, October 2, 2010

PERKHIDMATAN SESB DI KUDAT TERUK

Saudara Pengarang,

DENGAN penswastaan SESB yang dahulunya dikenali sebagai LLS dengan harapan dapat memperbaiki mutu perkhidmatan, malangnya keadaan sebenar tidak terjadi begitu. Sebagai contoh kelmarin, (khamis, 9:30 pagi sehingga 5:00 pagi hari berikutnya) bekalan elektirk di kampung Tinangol telah terputus.

Sebagai pembayar bil yang tetap setiap bulan, kami amat kesal dengan kejadian ini.

Paling menyedihkan, pemutusan sementara bekalan elektrik ini dibuat begitu sahaja tanpa pengumuman surat khabar atau sebarang notis bertulis kepada penduduk kampung Tinangol.

Marah dengan keadaan kerana tiada bekalan elektirk beberapa orang kampung menghubungi SESB Kudat. Mereka difahamkan, gangguan bekalan itu disebabkan ada operasi pemindahan tiang elektrik di kampung Bavaggazo dan bukannya ‘breakdown’.

Saya bingung dan bertanya apakah ‘standard operation procedure’ (SOP) yang digunakan oleh SESB kerana melakukan pemotongan bekalan sementara tanpa membuat sebarang notis. Paling menyedihkan kejadian serupa selalu terjadi sejak kampung Tinangol mendapat bekalan elektrik pada sekitar tahun 1999.

Sebagai penduduk kampung Tinangol, kami berharap agar SESB kudat dapat memperbaiki perkhidmatannya. Apa susahnya memberi notis supaya orang ramai boleh membuat persediaan, lainlah kalau sistem ‘breakdown’, orang kampung boleh terima.

Sekian, Salam Hormat,

ORANG TINANGOL

Sumber : Sabahkini

38 comments:
Write comments
  1. Kalau benda tu terancang pasti notis dah dikeluarkan bah, tapi kalau pemindahan tiang2 tu secara mengejut rasanya notis tak sempat dikeluarkan la..
    hehe

    ReplyDelete
  2. Tapi saya yakin notis dah dikeluarkan tapi pengadu tak terbaca notis tu kot... Pernah sekali kawan saya di Penampang maki hamun SESB sebab potong bekalan di kawasan perumahannya tanpa notis.. Tapi bila dengar tarikh & masa kejadian tu mcm aku pernah nampak... Rupanya notis pemberitahuan tu dikeluarkan di newspaper & kawan saya tak terbaca.. hahhaha
    Lucu juga la, tak pasal2 jilat ludah sendiri:P

    ReplyDelete
  3. Tapi kalau betul benda ni seperti yang digambarkan oleh pengadu, bah adukanlah hal ni pada peringkat HQ. Kalau Kudat sambil lewa ja, so better cari alternatif lain utk panjangkan hal ni kan :)

    ReplyDelete
  4. Apapun saya harap hal ni tak berlaku lagi. Pastikan pemotongan elektrik secara sementara dimaklumkan terlebih dahulu supaya para penduduk dapat bersedia.

    ReplyDelete
  5. Semoga SESB akan ambil perhatian terhadap aduan ni :)

    ReplyDelete
  6. SSEB perlu memastikan agar pengurusannya lebih mantap dan memastikan para pelanggannya mendapat khidmat dan mutu terbaik.

    ReplyDelete
  7. saya rasa, sesiapa pun marah jika bekalan elektrik putus dari pagi sampai ke petang...

    ReplyDelete
  8. sekiranya makluman belum dilakukan, lain kali SSEB perlu memaklumkan kepada para penduduk tentang kerja-kerja pembaikan yang perlu dilakukan agar tidak menimbulkan kemarahan penduduk kampung..

    ReplyDelete
  9. SESB sentiasa memastikan pengguna berpuas hati dengan khidmat mereka..setahu saya, selalunya notis akan disiarkan di akhbar2 tempatan..mungkin pengadu tidak membaca surat khabar maka timbul kekeliruan seperti ini.

    ReplyDelete
  10. apa pun, semua pihak kena peka terhadap apa yang berlaku di kawasan mereka..

    ReplyDelete
  11. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  12. kadang kala pengguna tidak menyedari ada notis diberikan. apa pun, diharap SESB dapat meningkatkan kualiti perkhidmatan agar dapat memberi manfaat kepada penduduk..

    ReplyDelete
  13. selalunya SESB akan memaklumkan dan mengeluarkan notis lebih awal jikan hendak memutuskan bekalan elektrik. apapun , SESB kena memberikan penjelasan bagi hal ini.

    ReplyDelete
  14. sesb perlu memastikan notis pemberitahuan sampai ke kawasan2 yang terjejas sebelum membuat sebarang operasi. tingkatkan kualiti dan kecekapan perkhidmatan jika tidak mahu aduan seperti ini berulang kembali.

    ReplyDelete
  15. What ever happen to SESB mission? Aren't they suppose to commit to excellence in their products and services to meet customers' expectation in the most cost-effective manner????

    ReplyDelete
  16. SESB should increase their quality and working performance. It's a bad sign for the company when there customers complaining.

    ReplyDelete
  17. dalam hal ini pengadu tidak salah kerana membuat kenyataan melalui media walaupun sebenarnya pihak sesb telah mengeluarkan notis. itu adalah tanggungjawab sesb memastikan maklumat sampai kepada pengguna..

    ReplyDelete
  18. SESB perlu meningkatkan usaha dan kualiti mereka.

    ReplyDelete
  19. SESB seharusnya memberikan notis sekiranya ada perkara yang mahu dilakukan. ini membolehkan penduduk bersedia dan menerima alasan yang dinberikan. tetapi ini langsung tidak ada.

    ReplyDelete
  20. Sungguh mengecewakan penduduk dengan tindakkan SESB tanpa notis ini. Harap perkara sebegini tidak akan berulang lagi.

    ReplyDelete
  21. Kita tidak boleh juga menyalahkan pihak SESB dalam hal ini. Kerana sekiranya itu kecemasan, memang SESB tidak dapat memberikan apa-apa notis. Maka apa yang penting sekarang. Kita seharusnya bersyukur dengan apa yang telah ada dengan kita. Seperti Bekalan elektrik telah ada dikampung kita. Bayangkan dengan segelintir yang tidak mempunyai kemudahan sebegini. Oleh itu fikirkanlah sendiri.

    ReplyDelete
  22. SESB memang popular dengan perkhidmatan yang teruknya. SESB haruslah mencuba sedaya upaya untuk memberikan perkhidmatan yang terbaik kepada rakyat.

    ReplyDelete
  23. SESB should stop dilly-dallying.

    ReplyDelete
  24. Waa... keadaaan bukan pula bertambah baik tetap bertambah teruk...Hal ini perlukan pemerhatian yang serius kerana ini akan memburukkan lagi imej SESB yang mana suda sedia buruk dengan rekod2 complaint rakyat Sabah... Penjelasan segera harus di derikan...

    ReplyDelete
  25. Masalah bekalan elektrik nampaknya masih menghantui penduduk terutama di kawasan pedalaman. Sila ambil serius tentang permasalahan ini.

    ReplyDelete
  26. harap pihak SESB akan dapat meningkatkan kualiti perkhidmatan mereka kepada pengguna.

    ReplyDelete
  27. masalah bekalan elektrik bukan sahaja sering berlaku di kudat tetapi juga dikawasan lain. SESB kena meningkatkan lagi kualiti perkhidmatan mereka bagi keselesaan penduduk.

    ReplyDelete
  28. Walk the talk please. Sabah is yet to come out from this problem.

    ReplyDelete
  29. Walaupun Kudat hanya sebuah pekan kecil namun jangan buat banyak alasan. Memang tidak profesional kalau salah tapi tidak berani mengaku.

    ReplyDelete
  30. Adakah penulis sudah memeriksa notis SESB di laman web sesawang mereka? Dalam suratkhabar ada notis, dalam internet juga ada notis. Bagaimana lagi cara mereka utk memastikan notis2 awal disampaikan kepada penduduk jika penduduk tidak peka terhadap hal semasa? Penduduk juga boleh membuat aduan di talian SESB utk mendapatkan penjelasan sebenarnya.

    ReplyDelete
  31. No more excuses. People are frowning now. It is not time anymore but a must moment to recover your past mistake, SESB.

    ReplyDelete
  32. Jika pentadbiran dalaman SESB lemah, walaupun ada 100 penjana kuasa elektrik pun tidak akan mencukupi.

    ReplyDelete
  33. SESB perlu memperbaiki kelemahan diri dan meningkatkan usaha untuk berkhidmat sebaik mungkin kepada masyarakat.

    ReplyDelete
  34. Ubah perkhidmatan kamu SESB atau tunggu dibubarkan.

    ReplyDelete
  35. Rakyat bayar untuk perkidmatan yang lebih baik. Jika tidak mampu memberi perkhidmatan yang baik, yang bertanggung jawab harus turun dari jawatan mereka.

    ReplyDelete
  36. langkah pertama kea rah dompet yang kempis menjadi tebal adalah dengan klik link di bawah..seumur hidup menyesal jika tak klik..daripada chat di f b berjam2 bagus dapat wang yang banyak dengan fb kita
    klik http://www.questwinint2u.com/index.php?member=oneywpr

    ReplyDelete
  37. SESB perlu mempertingkatkan kualiti perkhidmatan mereka sebelum rakyat menolak mereka.

    ReplyDelete
  38. kamu tahukah kg.bavanggazo ni cuma kampung kecil, adakah notis dalam suratkhabar atau laman sesawang praktikal? kan bagus kalau pihak sesb letak ja notis di tepi jalan di kampung ini, semua orang pasti dapat melihat notis tu, lainlah kalau pemindahan tiang ni berlaku di seluruh daerah kudat, barulah notis melalui suratkhabar/laman sesawang praktikal, dan kalau buat notis tu, buatlah besar2, yg boleh menarik perhatian pembaca suratkhabar, hampir 24jam baini..habis napasa tu ikan dalam icebox, kamiurang bayar baitu bil letrik..kami bukan macam itu pilak yang curi karan sedja siuk2 pakai aircond..

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.