Friday, October 15, 2010

SESB : Di Tipu SESB, Masalah Teknikal

Saudara pengarang,

Terlebih dahulu kami ingin mengucapkan terima kasih di atas makluman aduan pelanggan, ‘Ditipu Oleh Pihak SESB Semporna?’ pada 14 Oktober 2010.


Hasil siasatan kami mendapati terdapat masalah teknikal semasa menjalankan kerja-kerja pembacaan meter elektrik di premis pengadu.

Pembetulan pada bacaan telahpun dibuat pada 13 Oktober 2010 dan jumlah bil tertunggak pengadu adalah RM55 sahaja dan bukannya RTM170 bagi bulan Julai sehingga September 2010 (tiga (3) bulan).

Pihak SESB tidak mengenakan sebarang caj/denda bagi menyambung semula bekalan elektrik yang telah dipotong.

Untuk makluman, pemilik rumah berkenaan telahpun dimaklumkan mengenai perkara ini semasa menjelaskan tunggakan bil pada 13 Oktober 2010.

Menurut rekod kami, surat amaran (berwarna merah jambu/pink) telahpun dikeluarkan pada 21 September 2010 sebelum tindakan pemotongan dilaksanakan oleh kontraktor SESB pada 12 Oktober 2010.

Pihak SESB juga akan mempertingkatkan pemantauan dan memastikan semua bil elektrik semasa dihantar terus kepada premis pengguna setiap bulan. Semua anggota klerja SESB (terutama pembaca jangka) juga akan diperingatkan di masa-masa akan datang untuk mengelak sebarang kekeliruan yang mungkin akan berlaku.

SESB memohon maaf di atas segala kerumitan yang telah dialami oleh pengadu.

Sekian, terima kasih.

"Bersama menuju kegemilangan"

“SESB Penggerak Kemajuan Negeri Sabah,

t.t

CHENDERAMATA HJ SINTEH
Pengurus Kanan (Komunikasi Korporat) SESB

30 comments:
Write comments
  1. pihak SESB perlulah berusaha untuk meningkatkan kualiti perkhidmatan mereka agar masalah seperti ini tidak timbul lagi.

    ReplyDelete
  2. Walaubagaimanapun, SESB perlu meningkatkan usaha dan juga kualiti perkhidmatan mereka.

    ReplyDelete
  3. SESB/TNB merupkan sumber utama mengendali bekalan elektrik seluruh negara, masalah remeh seperti ini tidak sepatutnya berlaku. Mereka harus berusaha menghantar perkhidmatan yang terbaik kepada pengguna.

    ReplyDelete
  4. SESB telah mengeluarkan permohonan maaf bagi hal tersebut, harap selepas ini, mutu perkhidmatan SESB akan dipertingkatkan.

    ReplyDelete
  5. Sekarang kita telah membaca sendiri mohon maaf dari SESB. Harap tidak akan timbul lagi isu ini. Apa pun harap SESB tidak akan melakukan kesilapan yang sama lagi.

    ReplyDelete
  6. 'Hasil siasatan kami mendapati terdapat masalah teknikal semasa menjalankan kerja-kerja pembacaan meter elektrik di premis pengadu.'

    Apa masalah teknikal itu? Alasan yang mudah. Apa saja yang tidak dapat dijawa

    ReplyDelete
  7. Setiap orang ada buat kesilapan. Oleh itu harap kesilapan ini akan mengajar kita dan perbetulkan kesilapan tersebut. harap tidak akan berulang lagi.

    ReplyDelete
  8. Bagus jadikan ini sebagai satu pengajaran.

    ReplyDelete
  9. Baguslah tue SESB mengaku kesalahan mereka. Oleh itu, mereka harus mempertingkatkan pemantauan dan memastikan semua bil elektrik semasa dihantar terus kepada premis pengguna setiap bulan.

    ReplyDelete
  10. Diharapkan perkara ini tidak akan diulangi lagi.

    ReplyDelete
  11. It's ok then. Explanation has been given.

    ReplyDelete
  12. "Pihak SESB juga akan mempertingkatkan pemantauan dan memastikan semua bil elektrik semasa dihantar terus kepada premis pengguna setiap bulan. Semua anggota klerja SESB (terutama pembaca jangka) juga akan diperingatkan di masa-masa akan datang untuk mengelak sebarang kekeliruan yang mungkin akan berlaku."

    ini yang perlu kita dengar dari syarikat yang menyediakan perkhidmatan terus kepada rakyat. diharapkan sesb benar2 mempertingkatkan kecekapan dan kualiti perkhidmatan mereka dimasa2 akan datang..

    ReplyDelete
  13. mana2 syarikat yang menyediakan perkhidmatan terus kepada rakyat juga wajar memperbaiki prestasi dan reputasi terutamanya syarikat2 GLC yang ada di Malaysia. sekiranya terdapat sebarang aduan, pihak yang bertanggungjawab wajar tampil memberikan penjelasan sepertimana yang dilakukan oleh pihak sesb..

    ReplyDelete
  14. diharap selepas ini kesilapan seperti ini tidak akan berlaku lagi. SESB perlu sentiasa berusaha untuk meningkatkan lagi kualiti perkhidmatan mereka.

    ReplyDelete
  15. Mungkinkah mutu SESB dapat berubah sekiranya pegawai yang berbuat silap tidak diambil tindakan yang tegas?

    ReplyDelete
  16. I hope there will be no next time. It's quite shameful to be published in public blog.

    ReplyDelete
  17. Jangan rosakkan imej SESB hanya kerana masalah bil.

    ReplyDelete
  18. Baguslah, sekurang-kurangnya pihak SESB meminta maaf di atas kesilapan sendiri.

    ReplyDelete
  19. Pastikan lain kali masalah kecil seperti ini tidak akan berlaku lagi.

    ReplyDelete
  20. BUkan setakat minta maaf, paling penting jangan lagi mengulangi kesilapan lagi.

    ReplyDelete
  21. "Bersama menuju kegemilangan, SESB Penggerak Kemajuan Negeri Sabah"

    Jangan hanya makan gaji buta wahai pekerja2 SESB.

    ReplyDelete
  22. Bagus juga ada aduan pengguna disiarkan secara awam, agar SESB bangun dan berusaha meningkatkan perkhidmatan. Jangan ada kali kedua, atau ketiga.

    ReplyDelete
  23. Waaa..sampai menipu?? hal ini tidak boleh dibiarkan, kerana ini melibatkan keperluan rakyat...

    ReplyDelete
  24. Diharapkan SESB menjadikan ini sebagai pengajaran dan sebarang kritikan sebagai pendorong untuk memperbaiki kelemahan diri.

    ReplyDelete
  25. SESB mesti berdaya maju untuk kekal relevan kepada pengguna.

    ReplyDelete
  26. SESB seharusnya memperbaiki mutu perkhidmatan mereka kepada pengguna. kesilapan/ masalah teknikal yang berlaku harus dicari penyelesaiannya agar tidak berulang pada masa hadapan yang mana membebankan pengguna dan juga pihak SESB sendiri..

    ReplyDelete
  27. diharap perkara seumpama tidak akan berlaku lagi...jika berlaku pun, penjelasan yang sewajarnya harus diberikan kepada pengguna bagi mengelak kekeliruaan dan rasa tidak puas hati antara kedua pihak..

    ReplyDelete
  28. semua orang pernah tersilap. apa lagi company besar seperti SESB tu yang perlu memantau ramai pelanggannya. bukan seorang perlu dijaga???

    ReplyDelete
  29. SESB juga harus sentiasa bersedia untuk memantau perkara ini dan sentiasa memastikan para pelanggan menikmati perkhidmatan terbaik

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.