Sunday, November 21, 2010

DEMO : Mayat Amah Di Tempat Pembuangan Sampah

Indonesia semalam menuntut satu siasatan dijalankan berikutan satu laporan yang menyatakan seorang amah, Kikim Komalasari telah dibunuh oleh majikannya dan dibuang ke tempat pembuangan sampah, sekali gus menjadi kes kedua berkaitan penderaan amah di Arab Saudi pada minggu ini.

"Sangat mengejutkan dan ia tidak berperikemanusiaan. Saya amat berharap penjenayah itu akan dihukum," kata Presiden Indonesia, Susilo Bambang Yudhoyono yang mempengerusikan mesyuarat kabinet bagi membincangkan keperluan melindungi ratusan ribu warga Indonesia yang bekerja di negara Asia Barat.

Menteri Buruh Indonesia, Muhaimin Iskandar menyatakan, satu pasukan kedutaan telah dihantar ke Abha, Arab Saudi untuk meninjau dakwaan bahawa seorang amah berusia 36 tahun dibunuh oleh majikannya.

Leher Kikim dilaporkan dikelar selain dia didapati mengalami luka serius di tubuhnya.

Laporan itu didedahkan semasa satu pasukan pegawai Indonesia dihantar ke Arab Saudi untuk mencari keadilan dan memberi bantuan perubatan kepada seorang lagi amah, Sumiati Salan Mustapa, 23.

Sumiati dimasukkan di hospital sejak 8 November lalu di Madinah.

Majikannya didakwa mencederakan Sumiati dengan api, mematahkan jari tengah dan memotong bibirnya dengan menggunakan gunting.

Pada awal minggu ini, badan Pemantau Hak Asasi Manusia yang berpangkalan di New York menggesa Arab Saudi, Jordan dan Kuwait supaya lebih serius untuk melindungi pekerja asing di negara mereka. - AP

No comments:
Write comments

Note: Only a member of this blog may post a comment.