SAYA TELAH MENDAPAT SURAT AMARAN DARI SESB MENGATAKAN BAHAWA SAYA TIDAK MEMBAYAR BIL TERTUNGGAK SEBANYAK RM170.00..
SAYA TELAH PERGI KE SESB SEMPORNA BAGI MERUJUK HAL SURAT AMARAN TERSEBUT KERANA BIL TERTUNGGAK RM170.00 (4 BULAN) ITU TIDAK SETIMPAL DGN PENGGUNAAN ELEKTRIK SAYA YG HANYA MENGGUNAKAN LAMPU, KIPAS DAN LAPTOP. TETAPI BEKALAN ELEKTRIK KE RUMAH SEWA SAYA TELAH DIPOTONG, DAN FIUS TELAH DICABUT BG TUJUAN PEMOTONGAN BEKALAN ELEKTRIK.
SETELAH DI PERIKSA BUAT KALI KEDUA, SESB TELAH MENGAKU MEMBUAT KESILAPAN SEMASA MEMBACA METER ELEKTRIK. TETAPI MENGENAKAN CAJ RM55.00 UNTUK BAYARAN PENGGANTIAN FIUS YANG TELAH DICABUT..
SAYA TIDAK BERPUAS HATI KERANA TERPAKSA MEMBAYAR ATAS KESILAPAN PIHAK SESB.. MEREKA TELAH MELAKUKAN KECUAIAN SEMASA MEMBACA METER, DAN KAMI DIARAHKAN MEMBAYAR RM55.00 ATAS KESILAPAN MEREKA.
APABILA SAYA MEMINTA PEKERJA SESB MENUNJUKKAN BIL SEPANJANG 4 BULAN TERKIN, KRN SAYA TIDAK PRNAH MENERIMA APA-APA BIL SPJG 4 BLN TERKINI, PEKERJA SESB ITU MENJAWAB DIA TIDAK DPT BERBUAT DEMIKIAN, KERANA BIL KAMI TELAH TERHAPUS..
MOHON KERJASAMA DARI PIHAK TUAN..
MARDIANY
Remark : Artikel ini adalah kiriman dari pengadu, tiada kena mengena dengan penerbit Sabahdaily. Segala pertanyaan boleh hubungi di di_nani@ymail.com.
Thursday, October 14, 2010
ADUAN : Di Tipu Oleh SESB?
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
Sebagai pengguna, pihak SESB memang salah dalam hal ini dan sepatutnya menanggung kerugian yang dilakukan sendiri. Tindakan mereka tidak wajar dan sesiapa pun berhak untuk membuat pengaduan.
ReplyDeletePoor you. I have been experiencing this problem as well.Please address it asap.
ReplyDeleteThis comment has been removed by the author.
ReplyDeletejika benar seperti dinyatakan, tidak patut pengguna tersebut diminta membayar penggantian fius yang telah dicabut. pihak SESB perlu bertanggungjawab atas kesilapan mereka sendiri.
ReplyDeleteSESB perlu membaiki kelemahan diri, setahu saya, perkara seperti ini bukan kali pertama berlaku.
ReplyDeleteSebagai pengguna, Mardiany memang berhak melaporkan perkara dan mendapat pampasan. Sekurang-kurangnya menyambung balik fiusnya secara percuma, kerana ini merupakan kesalahan SESB, tidak sepatutnya pengguna yang tanggung.
ReplyDeleteNampaknya prestasi SESB semakin menurun. Banyak aduan telah dibuat oleh pengguna tetapi SESB seperti tidak memperbaikin kelemahan mereka. Diharapkan SESB akan tingkatkan prestasi mereka.
ReplyDeleteSESB tidak patut menyuruh Mardiany membayar untuk menyambung balik fius kerana is adalah kesalahan SESB sendiri.
ReplyDeletejika ia kesilapan SESB, SESB kena bertanggungjawab, tak patut ia meminta caj penggantian fius yang dicabut. SESB harus tingkatkan mutu perkhidmatan mereka.
ReplyDeletebila la agaknya sesb dapat mempertingkatkan kecekapan dan kualiti pekhidmatan mereka? adakah aduan-aduan pengguna sebelum ini tidak sedikitpun menggerakkan mereka untuk memperbaiki prestasi dan reputasi mereka?
ReplyDeletesaya harap aduan ini akan mendapat perhatian yang sewajarnya dan memihak kepada pengadu.
ReplyDeleteMemang tidak patut orang lain yang bayar sekiranyan itu kesalahan SESB.Harap SESB janganlah terlalu cuai kerana ini akan mengundang masalah akan datang.
ReplyDeleteSungguh memalukan pengurusan SESB ini. Tidakkah sepatutnya mereka yang bayar sendiri atas kesilapan tersebut.
ReplyDeleteIni mesti kes kecurian elektrik!
ReplyDeleteInilah sekiranya terlalu lalai dalam kerja. boleh menyebabkan kesusahan kepada pengguna.
ReplyDeleteBukannya susah pun pasang balik fius tu, sedangkan kesalahan ini dilakukan oleh pihak SESB. Pihak SESB tahu cari untung saja tapi tidak bertanggungjawab atas kesilapan mereka.
ReplyDeleteMemang pengguna kena buat aduan setiap kesalahan ataupun kesilapan yang berlaku. Diharapkan lain kali pihak SESB kenalah lebih berhati2 sebelum membuat keputusan untuk memotong bekalan elektrik kepada pengguna, bukankah perkara ini menyusahkan kepada pengguna dan pihak SESB.
ReplyDeleteSESB perlu bertanggungjawab atas kesilapan mereka. diharap SESB akan dapat meningkatkan kualiti perkhidmatan mereka pada masa akan datang.
ReplyDeleteI hope SESB will address this matter asap.
ReplyDeleteWaaaa.. begini pun boleh?? Jika mereka yang membuat kesalahan tersebut kenapa perlu merumitkan lagi keadaan untuk meminta bayar RM55 atas kesilapan mereka sendiri? Tidak masuk akal langsung larrr....
ReplyDeleteya, ini bukan kali pertama SESB menerima aduan. Mereka sudah lama memberi perkhidmatan kepada Sabah, namun perkhidmatan kepada pelanggan masih tidak kuat. Nak kata tidak berpengalaman pun tidak masuk akal.
ReplyDeletejika ia kesilapan SESB, SESB kena bertanggungjawab. perkhidmatan SESB perlu ditingkatkan.
ReplyDeleteTerang-terangan sudah salah SESB. Jadi Mardiany tidak perlu membayar apa2. Jangan beri muka kepada mereka.
ReplyDeletesepatutnya hal remeh seperti ini dapat ditangani dengan baik oleh sesb cawangan Semporna. sebagaimana mudahnya mereka mencabut fius itu, sebegitu mudahlah mereka memasangnya semula. akibat kecuaian dipihak sesb Semporna, imej seluruh sesb Sabah turut sama terjejas.
ReplyDeleteKadang-kadang kita harus lawan balik apabila terbukti kebenaran berpihak kepada kita. Namun mungkin juga ada kemungkinan ada kes curi elektrik. Tetapi mengapa pihak Mardiany hanya menunggu saja bil sampai sehingga 4 bulan? 4 bulan sudah terlalu panjang untuk tidak dipotong. Dan kepada pihak SESB juga, saya rasa notis perlu diberikan dahulu sebagai amaran terakhir sebelum pemotongan dijalankan. Atau notis juga sudah dikeluarkan tetapi tidak sampai? Jadi bagaimana Mardiany mendapat bil-bil elektriknya sebelum ini? Dan tidak masuk akal langsung bil selama 4 bulan sudah terhapus. Sekarang adalah sistem berkomputer tidak mungkin rekod tidak disimpan.
ReplyDeleteTeruklah SESB ni. Orang yang lambat bayar tidak pula dikenakan bayaran.Hairan.
ReplyDeleteI don't understand. Why lame is the only word I can describe this company?
ReplyDeletebiar betul.. hhmm kesiannya:(
ReplyDeleteSyukur selama ni saya belum pernah berhadapan masalah dengan sesb. Touch word (palis2) hehehe.
ReplyDeleteSaya harap hal ni dapat ditanggani dengan baik.
kalau betul dakwaan pengadu, buatlah aduan pada SESB. nyatakan nama pegawai yang pengadu jumpa sema berurusan. K/kala kesilapan ni disebabkan oleh individu bah, tapi gara2 dia kerja dengan sesb maka terpalitlah nama baik sesb dengan kritikan yg kurang baik. hihi
ReplyDeleteAdukanlah hal ni pada pihak yang sepatutnya. saya yakin SESB pasti akan selesaikan hal ni sebaik mungkin.
ReplyDeleteSESB pun kenalah bertanggungjawab jika orang mereka dah buat silap. jadikan hal ni sebagai pengajaran dan pastiakan ia tak berulang lagi.
ReplyDeleteaduan ini telah pun dijelaskan oleh Pengurus Kanan (Komunikasi Korporat) SESB.. selain masalah teknikal, mungkin berlaku juga salah faham dimana RM55 bukanlah caj bayaran penggantian yang telah dicabut, tetapi jumlah sebenar bil tertunggak pengadu..
ReplyDeleteWalaupun SESB sudah pun menjelaskan hal ini hari ini. Tapi ini tidak bermaksud mereka boleh memandang rendah terhadap perkara seperti ini. Mereka harus meningkatkan kualiti perkhidmatan mereka supaya perkara yang sama tidak akan berulang.
ReplyDeleteSemoga SESB boleh berusaha untuk menyampaikan perkhidmatan terbaik untuk para pengguna.
ReplyDeleteSiapa sanggup bayar atas kesilapan orang lain?
ReplyDeletejelas SESB tidak cekap dalam perkhidmatan mereka kepada pengguna.
ReplyDeleteseharusnya SESB tidak mengenakan sebarang bayaran atas kesilapan yang mereka sendiri..ternyata pengguna dibebani dengan bayaran perkhidmatan yang mahal sedangkan ianya berpunca daripada SESB itu sendiri.
ReplyDeleteSESB haruslah memperbaiki mutu perkhidmatan mereka kepada rakyat..
ReplyDeletediharap perkara seumpama tidak akan berlaku lagi di masa hadapan kerana benar2 menyusahkan pengguna.
ReplyDeleteSESB patut minta maaf kepada pengadu. Baca meter pun salah, sukar mau harap mereka.
ReplyDeleteTiada sebab tidak bubar SESB kerana prestasi mereka yang kerap dikritik pelangan.
ReplyDeleteEm. . . Klu baca cerita memang pengguna yg betul. Tapi klu sy la kan. Klu kita pandang sebelah pihak ja sy rasa t ok ga coz ceta dia sebenar kita x tau. so klu nak yg terbaik lagi bgs kita tanya ja kedua2 belah pihak. Apa,kenapa dan bagaimana ia berlaku.
ReplyDelete