Saudara pengarang,
Terlebih dahulu kami ingin mengucapkan terima kasih di atas makluman aduan pelanggan, ‘Ditipu Oleh Pihak SESB Semporna?’ pada 14 Oktober 2010.
Hasil siasatan kami mendapati terdapat masalah teknikal semasa menjalankan kerja-kerja pembacaan meter elektrik di premis pengadu.
Pembetulan pada bacaan telahpun dibuat pada 13 Oktober 2010 dan jumlah bil tertunggak pengadu adalah RM55 sahaja dan bukannya RTM170 bagi bulan Julai sehingga September 2010 (tiga (3) bulan).
Pihak SESB tidak mengenakan sebarang caj/denda bagi menyambung semula bekalan elektrik yang telah dipotong.
Untuk makluman, pemilik rumah berkenaan telahpun dimaklumkan mengenai perkara ini semasa menjelaskan tunggakan bil pada 13 Oktober 2010.
Menurut rekod kami, surat amaran (berwarna merah jambu/pink) telahpun dikeluarkan pada 21 September 2010 sebelum tindakan pemotongan dilaksanakan oleh kontraktor SESB pada 12 Oktober 2010.
Pihak SESB juga akan mempertingkatkan pemantauan dan memastikan semua bil elektrik semasa dihantar terus kepada premis pengguna setiap bulan. Semua anggota klerja SESB (terutama pembaca jangka) juga akan diperingatkan di masa-masa akan datang untuk mengelak sebarang kekeliruan yang mungkin akan berlaku.
SESB memohon maaf di atas segala kerumitan yang telah dialami oleh pengadu.
Sekian, terima kasih.
"Bersama menuju kegemilangan"
“SESB Penggerak Kemajuan Negeri Sabah,
t.t
CHENDERAMATA HJ SINTEH
Pengurus Kanan (Komunikasi Korporat) SESB
Friday, October 15, 2010
SESB : Di Tipu SESB, Masalah Teknikal
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
pihak SESB perlulah berusaha untuk meningkatkan kualiti perkhidmatan mereka agar masalah seperti ini tidak timbul lagi.
ReplyDeleteWalaubagaimanapun, SESB perlu meningkatkan usaha dan juga kualiti perkhidmatan mereka.
ReplyDeleteSESB/TNB merupkan sumber utama mengendali bekalan elektrik seluruh negara, masalah remeh seperti ini tidak sepatutnya berlaku. Mereka harus berusaha menghantar perkhidmatan yang terbaik kepada pengguna.
ReplyDeleteIt solved, finally.
ReplyDeleteSESB telah mengeluarkan permohonan maaf bagi hal tersebut, harap selepas ini, mutu perkhidmatan SESB akan dipertingkatkan.
ReplyDeleteSekarang kita telah membaca sendiri mohon maaf dari SESB. Harap tidak akan timbul lagi isu ini. Apa pun harap SESB tidak akan melakukan kesilapan yang sama lagi.
ReplyDelete'Hasil siasatan kami mendapati terdapat masalah teknikal semasa menjalankan kerja-kerja pembacaan meter elektrik di premis pengadu.'
ReplyDeleteApa masalah teknikal itu? Alasan yang mudah. Apa saja yang tidak dapat dijawa
Setiap orang ada buat kesilapan. Oleh itu harap kesilapan ini akan mengajar kita dan perbetulkan kesilapan tersebut. harap tidak akan berulang lagi.
ReplyDeleteBagus jadikan ini sebagai satu pengajaran.
ReplyDeleteBaguslah tue SESB mengaku kesalahan mereka. Oleh itu, mereka harus mempertingkatkan pemantauan dan memastikan semua bil elektrik semasa dihantar terus kepada premis pengguna setiap bulan.
ReplyDeleteDiharapkan perkara ini tidak akan diulangi lagi.
ReplyDeleteIt's ok then. Explanation has been given.
ReplyDelete"Pihak SESB juga akan mempertingkatkan pemantauan dan memastikan semua bil elektrik semasa dihantar terus kepada premis pengguna setiap bulan. Semua anggota klerja SESB (terutama pembaca jangka) juga akan diperingatkan di masa-masa akan datang untuk mengelak sebarang kekeliruan yang mungkin akan berlaku."
ReplyDeleteini yang perlu kita dengar dari syarikat yang menyediakan perkhidmatan terus kepada rakyat. diharapkan sesb benar2 mempertingkatkan kecekapan dan kualiti perkhidmatan mereka dimasa2 akan datang..
mana2 syarikat yang menyediakan perkhidmatan terus kepada rakyat juga wajar memperbaiki prestasi dan reputasi terutamanya syarikat2 GLC yang ada di Malaysia. sekiranya terdapat sebarang aduan, pihak yang bertanggungjawab wajar tampil memberikan penjelasan sepertimana yang dilakukan oleh pihak sesb..
ReplyDeletediharap selepas ini kesilapan seperti ini tidak akan berlaku lagi. SESB perlu sentiasa berusaha untuk meningkatkan lagi kualiti perkhidmatan mereka.
ReplyDeleteMungkinkah mutu SESB dapat berubah sekiranya pegawai yang berbuat silap tidak diambil tindakan yang tegas?
ReplyDeleteI hope there will be no next time. It's quite shameful to be published in public blog.
ReplyDeleteJangan rosakkan imej SESB hanya kerana masalah bil.
ReplyDeleteBaguslah, sekurang-kurangnya pihak SESB meminta maaf di atas kesilapan sendiri.
ReplyDeletePastikan lain kali masalah kecil seperti ini tidak akan berlaku lagi.
ReplyDeleteBUkan setakat minta maaf, paling penting jangan lagi mengulangi kesilapan lagi.
ReplyDelete"Bersama menuju kegemilangan, SESB Penggerak Kemajuan Negeri Sabah"
ReplyDeleteJangan hanya makan gaji buta wahai pekerja2 SESB.
Bagus juga ada aduan pengguna disiarkan secara awam, agar SESB bangun dan berusaha meningkatkan perkhidmatan. Jangan ada kali kedua, atau ketiga.
ReplyDeleteWaaa..sampai menipu?? hal ini tidak boleh dibiarkan, kerana ini melibatkan keperluan rakyat...
ReplyDeleteDiharapkan SESB menjadikan ini sebagai pengajaran dan sebarang kritikan sebagai pendorong untuk memperbaiki kelemahan diri.
ReplyDeleteSESB mesti berdaya maju untuk kekal relevan kepada pengguna.
ReplyDeleteSESB seharusnya memperbaiki mutu perkhidmatan mereka kepada pengguna. kesilapan/ masalah teknikal yang berlaku harus dicari penyelesaiannya agar tidak berulang pada masa hadapan yang mana membebankan pengguna dan juga pihak SESB sendiri..
ReplyDeletediharap perkara seumpama tidak akan berlaku lagi...jika berlaku pun, penjelasan yang sewajarnya harus diberikan kepada pengguna bagi mengelak kekeliruaan dan rasa tidak puas hati antara kedua pihak..
ReplyDeletesemua orang pernah tersilap. apa lagi company besar seperti SESB tu yang perlu memantau ramai pelanggannya. bukan seorang perlu dijaga???
ReplyDeleteSESB juga harus sentiasa bersedia untuk memantau perkara ini dan sentiasa memastikan para pelanggan menikmati perkhidmatan terbaik
ReplyDelete