Tuesday, August 3, 2010

Hari Membakar Quran Antarabangsa

Paderi Terry Jones, penulis buku ‘Islam is of the evil‘ berkempen mempromosikan Hari Membakar Quran di gereja di Gainsville, Florida, Amerika Syarikat di antara 6 petang dan 9 malam pada 11 September 2010.Tujuan hari dianjurkan The Dove World Outreach Center itu untuk memperingati mangsa kejadian 9/11 dan kononnya untuk menentang keganasan Islam.

Paderi sama dilaporkan menggesa semua penganut agama Kristian di Amerika Syarikat menghantar salinan Quran melalui internet untuk dibakar dalam jumlah banyak. Dia mendakwa, polis menghormati hak terbabit manakala pasukan bomba tidak menghadapi masalah berhubung rancangan melaksanakan tindakan itu.

Gereja sama turut menjual mug dan kemeja-t dicetak phrasa ‘Islam is of the evil’.

Berikut antara kenyataan dikeluarkan gereja terbabit.

“To expose Islam for what it is. It is a violent and oppressive religion that is trying to masquerade as a religion of peace, seeking to deceive our society”

Perincian laporan, baca sini.

Saksikan juga temubual paderi terbabit di CNN.

Bersama kita saksikan perkembangan reaksi 1.5 billion penganut agama Islam di seluruh dunia.

Source: Bersama Mazidul

14 comments:
Write comments
  1. kenapa perlu membuat upacara ini? hormatilah agama lain, tindakan membakar ayat suci Al-Quran hanya akan mmembangkitkan kemarahan penduduk Islam seluruh dunia.

    ReplyDelete
  2. Saya rasa kecewa bila nampak perkara ini, bukankah semua agama mengajarkan penganut mereka untuk menghormati penganut agama yang lain, walaupun agama berlainan?

    ReplyDelete
  3. tindakan seperti ini tidak wajar dilakukan. setiap individu perlu menghormati penganut agama lain.

    ReplyDelete
  4. Ini tidak patut bagi mana-mana agama melakukan sebegini. dalam agama sendiri tidak pernah mengajar perkara sebegini.

    ReplyDelete
  5. ini akan menyebabkan kemarahan umat islam seluruh dunia dengan tindakkan sebegini. Mari kita semua menyokong "membantah kelakukan ini" untuk kebaikan seluruh dunia.

    ReplyDelete
  6. pihak Amerika Syarikat perlu lakukan sesuatu bagi menggagalkan tindakan Paderi ini. saya yakin penganut2 agama kristian di negara2 lain juga tidak setuju dengan tindakan ini. jenayah datang dari dalam diri sendiri bukannya dari agama..

    ReplyDelete
  7. penghinaan terhadap agama lain tidak patut dilakukan, semua agama mengajar kita berbuat kebaikan.

    ReplyDelete
  8. I don't remember reading in the bible about disrespecting other religions. What happen on 9/11 was a tragic but that doesn't give us christian a reason to burn the Quran just because the terrorist was Islam. No matter how much damage they did, lets learn to forgive.

    ReplyDelete
  9. Kasian si padri tuah ini, kempen bakar al-quraan, tidak berfaedah..itu sama saja bakar kertas sahaja,..tiada makna bagi orang-orang islam,..Ya padri ini dan pengikut fahamannya akan mati juga..dan rasakan betapa panasnya API NERAKA..insaflah,.

    ReplyDelete
  10. Bukan hanya pembakaran terbuka ini bagaikan penghinaan kepada semua umat Islam di dunai, tapi juga menyebabkan pencemaran udara.

    ReplyDelete
  11. Kenapa salakan orang islam dan Quran ????.. Pada masa kejadian runtuhnya World Trade Centre di New York, kenapa lebih 4 ribu orang pekerja Yahudi tidak satu pun yang turun bertugas pada masa 11/9 dan tidak satu pun pekerja orang Yahudi MATI ... kenapa menyalahkan orang islam, hingga sekarang tidak terdapat bukti yang kukuh bahawa orang islam 100% terlibat... Contohnya orang2 Yahudi di Israel bebas dan di beri lesen membunuh dan merampas tanah milik orang2 islam di Negara orang islam sendiri ... Di mana adilnya undang2 DUNIA.

    ReplyDelete
  12. For a person who don't understand the religion, pretty big words i see. Not all Moslems are terrorist. Blame it on the bloody extremist who distort the meaning of Quran, the Prophets's Hadis and Sunnah from the original meaning. But not those innocent Moslems who wants peace and respect. This priest is an extremist more kind of and Atheist.

    ReplyDelete
  13. Yang berkempen ISLAM ITU PENGGANAS, adalah ciptaan AMARIKA dan ISREAL,.Siapa sebenarnya pengganas antarabangsa..semua pembaca dan seluruh dunia tahu bahawa Pengganas sebenar adalah AMARIKA DAN ISREAL.,Lihatlah kezaliman mereka, mereka sendiri yg runtuhkan WTC, mereka bom WTC., setelah itu mereka kata orang Islam yg buat, Tidak masuk akal 3 buah kapal terbang boleh meruntuhkan satu bangunan konkret dgn mempunyai tulang besi stel beribu tan banyaknya, melainkan mereka potong besinya dan mereka bom dengan bom yg berkekuatan beribu tan. Dunia sebenarnya diperbodoh oleh AMARIKA DAN ISREAL.Macam2 mereka buat, bunuh rakyat pelestin, rampas tanah pelestin, bakar al-quraan, runtuh mesjid , bom mesjid di pelestin..sekat makanan dan ubat2an masuk kegaza,. siapa yg datang beri bantuan mereka serang dan bunuh seperti kejadian baru2 ni. Ini kerja Yahudi Laknattullah,.

    ReplyDelete
  14. Toleransi dan saling menghormati agama masing-masing barulah kita semua boleh hidup harmoni.

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.