Thursday, June 27, 2013

Dakwat : Guna dan Membazir Wang Rakyat?

Menteri Wilayah Persekutuan Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor berkata, dakwat yang digunakan dalam pilihan raya umum lalu tidak mengandungi bahan kimia berbahaya bagi memastikan keselamatan rakyat.

Ia berbeza dengan dakwat kekal yang kekal sehingga dua bulan seperti digunakan di India, yang menurutnya memberi kesan yang bahaya kepada masyarakat.

"Sebab SPR sangat prihatin yang kimia itu akan menyakitkan orang ramai. Ini tanggungjawab kerajaan untuk menjaga rakyat," katanya ketika ditemui pemberita di bangunan Parlimen hari ini.

Tambahnya lagi, Malaysia tidak perlu menggunakan dakwat kekal dalam pilihan raya kerana negara ini bukannya seperti "negara dunia ketiga" lain.

"Kita tak perlukan dakwat kekal pun. Untuk apa? Kita bukan negara (dunia) ketiga, kita ada kad pengenalan yang boleh dikenal pasti. Dakwat kekal ini pembangkang yang minta di Parlimen dan kita setuju dan ikut," katanya.

Beliau mengulas jawapan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Shahidan Kassim semalam yang mengatakan bahawa bahan kimia dalam dakwat kekal diganti dengan pewarna makanan.

Shahidan berkata bahawa bahan kimia yang digunakan dalam dakwat kekal pada Pilihan Raya Umum ke-13 digantikan dengan bahan pewarna makanan.

"Tiada kandungan bahan-bahan kimia digunakan dalam dakwat tersebut sebaliknya ianya digantikan dengan penggunaan bahan-bahan pewarna makanan yang diluluskan.

"Tarikh luput dakwat kekal adalah dalam tempoh empat bulan dari tarikh ianya dikilangkan. Ianya diimport daripada negara luar," kata Shahidan dalam satu jawapan bertulis kepada MP DAP Segambut, Lim Lip Eng. -MK
xxx2

Komen Anda

78 Responses to " Dakwat : Guna dan Membazir Wang Rakyat? "
Michi said...
June 28, 2013 at 11:59 AM

SPR tidak meletakkan sebarang piawaian bagi peratusan kandungan silver nitrate dalam dakwat kekal yang digunakan pada PRU-13 lalu.


Michi said...
June 28, 2013 at 12:00 PM

Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Shahidan Kassim berkata, Prosedur Operasi Standard (SOP) SPR tidak menyatakan jumlah silver nitrate yang boleh digunakan bagi tujuan berkenaan.


Michi said...
June 28, 2013 at 12:01 PM

"Semakan SPR mendapati kandungan silver nitrate dalam dakwat kekal adalah berbeza-beza mengikut negara," katanya menerusi jawapan bertulis kepada Dr Hatta Ramli (PAS-Kuala Krai).


Michi said...
June 28, 2013 at 12:01 PM

Dr Hatta bertanya mengapa kandungan silver nitrate dalam dakwat kekal yang digunakan pada PRU-13 dibawah paras satu peratus sedangkan piawaian asal yang ditetapkan ialah empat peratus.


Michi said...
June 28, 2013 at 12:02 PM

Mengulas lanjut Shahidan berkata, SPR bagaimanapun menggunakan pengalaman Kementerian Kesihatan dalam menggunakan silver nitrate untuk rawatan penyakit kulit tanpa memudaratkan pesakit.


pirit said...
June 28, 2013 at 1:56 PM

bahan pewarna makanan bukan BAHAN KIMIA? bongok mcm ini pun layak utk lantikan sbg menteri oleh UMNgOk??? PATUT LA CAKAP BENAR PUN SALAH, CAKAP TEMBIRANG PUN SALAH!!!


mood said...
June 28, 2013 at 2:40 PM

PRU13 sebenarnya menyaksikan satu pertarungan paling sengit di antara Barisan Nasional dan pasukan pembangkang.Malah jika di ikutkan dari suasana sebelum pilihanraya jelas masing-masing mempersiapkan jentera dengan sebaik mungkin.


mood said...
June 28, 2013 at 2:41 PM

kedua-dua pihak mempunyai strategi dan perancangan masing-masing. Cuma yang membezakan diantara kedua-duanya adalah sikap masing-masing.


mood said...
June 28, 2013 at 2:42 PM

Paling tak boleh blah belum pun keputusan di umumkan sudah ada gerakan-gerakan yang cuba menghasut rakyat supaya percaya kononnya keputusan PRU13 di atur oleh Barisan Nasional.Kemudiannya siap tuduh bangla sudah landing tunggu masa mau undi...agak-agak lah bro kalau ada pun bukti tu boleh ke ampa BUKTIKAN yang ianya di rancang oleh kerajaan dan Barisan Nasional ?


mood said...
June 28, 2013 at 2:42 PM

Ada akai ka ?? Ampa ingat rakyat tak pernah pikir pembangkang sendiri yang atur dan pembangkang sendiri yang akan tangkap ? Hahaha cuba tengok di pusat-pusat pengundian yang kononnya ada pengundi hantu atau bangla ni kat mana pusat pengundian tu ??


mood said...
June 28, 2013 at 2:42 PM

tak cukup dengan itu sejak petang hari pengundian , si Anwar dah mula main propa dia apabila membuat kenyataan di tweeternya kononnya kemenangan Barisan Nasional seolah-olah merampas kemenangan daripada mereka.Agak-agak la Nuar , yang Pulau Pinang , Selangor dan Kelantan tu apa ke namanya ?


mood said...
June 28, 2013 at 2:43 PM

Selepas tu ada lagi , himpunan pula !! habis seluruh rakyat di kerah untuk berhimpun dan berlakulah himpunan yang menjadi kebanggaan Anwar serta konco-konconya.Apa matlamat himpunan ni ? Sebab nak tuntut Pengerusi SPR supaya letak jawatan !! Oii kalau dah sampai ke tahap itu yang Guan Eng , Khalid Ibrahim dan Yakob semua tu angkat sumpah jadi Menteri Besar dengan Ketua Menteri tu nak kira macam mana ??


mood said...
June 28, 2013 at 2:43 PM

Kalau betullah SPR ni samdol Anwar dan puak-puak macai yang berhimpun mesti memastikan 3 orang mangkuk tu jangan angkat sumpah malah perlu BOIKOT majlis dan keputusan daripada SPR ! Ini tidak boleh pula angkat sumpah dan bentuk kerajaan negeri.Apa hal luuu ??


mood said...
June 28, 2013 at 2:44 PM

SPR hanya adil di 3 buah negeri sahaja dan kerana negeri-negeri lain SPR tidak adil maka disini kita mendesak Pengerusi SPR supaya segera meletak jawatan.Macam tu ker bro ???? Alahai kata profesional sangat bab bodoh macam ni pun ampa nak menipu lagi ker ?????


mood said...
June 28, 2013 at 2:44 PM

Tak habis setakat itu macam-macam rancang sampailah baru-baru ni buat "flashmob" , tahu kenapa puak macai ni buat "flashmob" ? Sebab nak cari isu supaya rancangan himpunan pada 22 Jun nanti mendapat sambutan.


mood said...
June 28, 2013 at 2:45 PM

Sesuatu perlu berlaku dalam "flashmob" tersebut dan pasti tangkapan yang di buat oleh pihak Polis baru-baru ini di depan SOGO adalah sesuatu yang sememangnya di mahukan supaya berlaku oleh puak-puak macai ini.Tujuannya dengan tangkapan inilah maka ianya akan di jadikan momentum untuk terus menghasut rakyat untuk berhimpun nanti.


mood said...
June 28, 2013 at 2:45 PM

Strategi dalam poket bro !! Kenal sangat dah puak-puak macai ni..Ampa pernah terpikir ada tangkapan baru-baru ini sehingga menyebabkan puak-puak macai buat khemah dan nyalakan lilin di depan balai polis.Dalam tangkapan di SOGO mana khemahnya ? Mana lilinnya ? yang ada hanyalah 2 3 kerat kera-kera yang dok buat bising depan pintu pagar balai polis , itupun selepas penat melalak belah macam tu saja...Lakonan semua tu bro !!!


maidin said...
June 28, 2013 at 7:11 PM

Adalah tidak munasabah apabila kemenangan beberapa ahli DUN dari pihak pembangkang khususnya DAP di Johor dijadikan alasan kepada Ahli Parlimen Kluang, Liew Chin Tong, yang juga ahli strategi politik DAP kononnya Johor bukan lagi kubu kuat UMNO.


maidin said...
June 28, 2013 at 7:12 PM

EXCO Pergerakan Pemuda UMNO Malaysia, Lokman Noor Adam berkata, mereka hanya menang di kerusi-kerusi yang ditandingi oleh wakil dari parti-parti kompenan Barisan Nasional (BN) yang tidak membabitkan anggota UMNO.


maidin said...
June 28, 2013 at 7:12 PM

“Malah bukan setakat di Johor, jika kita lihat dari segi prestasi UMNO berbanding PRU-12, UMNO telah menambah sembilan kerusi di peringkat Parlimen. Ini membuktikan UMNO masih lagi kukuh sebagai sebuah parti yang menjadi tunjang pemerintahan BN, yang lemah kini cuma parti komponen khususnya dari parti kaum Cina.


maidin said...
June 28, 2013 at 7:13 PM

Hari ini rata-rata masyarakat bukan Melayu turut tertipu dengan permainan pembangkang dengan memainkan api perkauman bahawa mereka tidak perlu lagi duduk di bawah dominasi parti yang dipimpin oleh orang Melayu sebaliknya memilih pemimpin yang boleh mereka kuasai, bukannya pemimpin BN yang ditunjangi oleh UMNO yang menguasai mereka.


maidin said...
June 28, 2013 at 7:14 PM

“Mereka tidak mahu dipimpin sebaliknya mereka mahu jadi orang yang mengawal ‘Perdana Menteri’. Oleh sebab itu mereka memilih pemimpin pakatan pembangkang yang ditunjangi oleh Anwar Ibrahim yang sanggup korbankan apa sahaja demi mendapat kerusi ‘Perdana Menteri’ itu,” ujarnya.


maidin said...
June 28, 2013 at 7:14 PM

Tambahnya, Anwar Ibrahim sanggup gadai hak istimewa orang Melayu, mengalakkan kebebasan keterlaluan (contohnya hubungan seks, hubungan sejenis) dan dalam masa yang sama juga sanggup mengadaikan Islam itu sendiri.


maidin said...
June 28, 2013 at 7:15 PM

“…sehingga sanggup mengatakan tak salah bagi Lina Joy untuk murtad, anaknya sendiri pun mengatakan bahawa orang Islam sepatutnya dibenarkan untuk murtad dan macam-macam lagi perkara.


maidin said...
June 28, 2013 at 7:15 PM

“Kita juga melihat rakan-rakan mereka dalam pembangkang iaitu PAS hari ini telah mengorbankan semua prinsip asas perjuangan mereka baik dari segi nak melaksanakan negara Islam, pelaksanaan hukum hudud, baik dari perjuangan dulu yang nak menghapuskan kilang arak, nak menghapuskan perjudian tetapi kita lihat dengan jelas apabila selepas mereka memerintah bersama DAP dan PKR, hari ini jumlah pusat hiburan meningkat sepuluh kali ganda di negeri Selangor.


maidin said...
June 28, 2013 at 7:16 PM

“Kita lihat semua sekali yang mereka janjikan hari ini dikorbankan satu persatu demi mendapatkan kuasa politik. Jadi, matlamat perjuangan mereka untuk mendaulatkan Islam sudah terkubur kerana perjuangan mereka ialah mendapatkan kuasa,” ujarnya lagi.


Silver Nitrate said...
June 28, 2013 at 9:20 PM

The Election Commission (EC) has maintained that the ink used in the May 5 general election contained silver nitrate to make it indelible, disputing the government’s claim that food dye had replaced the chemicals in it.


Silver Nitrate said...
June 28, 2013 at 9:21 PM

EC deputy chairman Datuk Wan Ahmad Wan Omar said yesterday that silver nitrate was likely classified as a metal, instead of a chemical, adding that food colouring was used to turn the indelible ink red for early voters and dark blue for ordinary voters.


SPR said...
June 28, 2013 at 9:25 PM

“There is indeed silver nitrate,” Wan Ahmad told The Malay Mail Online late last night.


Silver Nitrate said...
June 28, 2013 at 9:26 PM

“It’s just that the SPR is currently investigating the level of silver nitrate that was used by our supplier when the consignment bottles were sent to us,” he said, using the Malay initials for the EC.


Silver Nitrate said...
June 28, 2013 at 9:26 PM

“We had agreed then that the content of silver nitrate would be four per cent. Now, we are investigating why it easily washed off in some instances, but stuck to others for a week,” he added.


Silver Nitrate said...
June 28, 2013 at 9:27 PM

Minister in the Prime Minister’s Department Datuk Seri Shahidan Kassim told Parliament yesterday that no chemicals were used in the indelible ink; only “approved food colouring”.


Silver Nitrate said...
June 28, 2013 at 9:29 PM

Shahidan also said in a written reply to Segambut DAP MP Lim Lip Eng that a test conducted on EC officials and media personnel on May 2 “proved” that the ink was effective.


Silver Nitrate said...
June 28, 2013 at 9:30 PM

EC chairman Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof had admitted recently that the indelible ink was a “failure”, as he expressed disappointment with widespread reports of the ink being washed off easily with as little as soap and water in the 13th general election.


Silver Nitrate said...
June 28, 2013 at 9:32 PM

The indelible ink was introduced in Election 2013 as one of the main safeguards against electoral fraud.


Silver Nitrate said...
June 28, 2013 at 9:33 PM

Abdul Aziz said last May that the strength of the indelible ink used in the May 5 polls differed from those used in other countries because of Malaysia’s halal and health regulations. He noted that the Health Ministry had prohibited silver nitrate content of more than one per cent.


day said...
June 29, 2013 at 9:48 AM

Anwar boleh lantik siapa sahaja yang dia mahu sebagai speaker dan kita akan terima tapi tunggu dia jadi Perdana Menteri. Sekarang dia perlu hormat kerajaan pimpinan Datuk Seri Najib Tun Razak


day said...
June 29, 2013 at 9:49 AM

Timbalan Pengerusi UMNO Pahang, Datuk Mohd Sharkar Shamsudin berkata demikian ketika diminta mengulas kenyataan Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim yang mahu mantan hakim mahkamah Persekutuan Datuk Abdul Kadir Sulaiman sebagai Yang diPertua Dewan Rakyat bagi Parlimen ke 13.


day said...
June 29, 2013 at 9:50 AM

BN sebagai kerajaan yang memerintah maka terpulanglah kepada kita untuk melantik siapa jadi Speaker. Kita tahu siapa yang layak dan tidak layak. Sebelum ini, dia juga yang cakap tidak terima keputusan PRU-13, kemudian mahu boikot Parlimen, sekarang dia pula sibuk mahu mencadangkan siapa patut jadi Speaker.


day said...
June 29, 2013 at 9:51 AM

Nampak sangat kemaruk untuk jadi Perdana Menteri… Sebenarnya, bagi saya Anwar rasa malu dengan penyokong sendiri kerana sebelum ini dia amat yakin dapat jadi Perdana Menteri. Bila kalah maka terpaksalah dia mereka ‘drama’ terbaru untuk tutup malu,” ujarnya kepada UMNO-Online.


day said...
June 29, 2013 at 9:51 AM

Tambahnya lagi, Anwar perlu belajar untuk hormat orang lain dan jangan terlalu taksub mengejar jawatan sehinggakan semua perkara hendak dicampur tangan kononnya apa yang dicadangkan olehnya adalah yang terbaik.


day said...
June 29, 2013 at 9:51 AM

Sekiranya kerajaan sedia ada tidak menerima cadangannya maka perkara tersebut akan dijadikan ‘peluru’ untuk dicanangkan kepada rakyat memburukkan imej kerajaan


Anonymous said...
June 30, 2013 at 12:15 AM

Nampak lagi bersuluh Dawat kekal tapi tak kekal dan ia fakta di PRU 13 so ini satu penipuan bukan kesilapan sebab dah heboh tapi SPR kata pegawai SPR tak goncang denagan nada yakin 100% nah sekali PRU 13 (5 mei 2013) kantoi dawat boleh hilang.Mengakulah itulah kalau sekali minipu akan terus menipu sebab nak tutup penipuan lalu.


Urang Bilang said...
June 30, 2013 at 12:07 PM

itu semua jawapan untuk selamat mereka dr dari dulu hingga sekarang bangsa melayu ditpu bangsanya sendiri.....


Anonymous said...
June 30, 2013 at 12:09 PM

satu malaysia kena bodohkan.........kena tipu....ko semua....


Anonymous said...
June 30, 2013 at 12:11 PM

SPR Malaysia adalah spr yang paling buruk jika dibandingkan dengan negara2 yg lain. Negara indonesia pun dpt menjalankan proses pilihanraya dengan baik kerna spr yg mereka lantik dpt menjalankan tugas dgn penuh amanah. Itulah kehendak rakyat. SPR malaysia sangat memalukan.


Mel said...
June 30, 2013 at 7:31 PM

Dakwat kekal tidak berkualiti seperti yang dikatakan.


Ameerul said...
June 30, 2013 at 7:34 PM

Dakwat ini disyaki ada tujuan tertentu untuk dicapai. Ini juga menyebabkan rakyat beragu dengannya.


Asyraf said...
June 30, 2013 at 7:36 PM

SPR harus membaiki lagi imej agar rakyat memberi kepercayaan yang lebih tinggi.


Tian Lin said...
June 30, 2013 at 7:38 PM

SPR harus memberi penjelasan apakah sebab dakwat tidak bermutu dan kekal digunakan?


Dom said...
June 30, 2013 at 7:41 PM

Siasatan harus dilaksanakan. Jangan membiarkan pihak tertentu mengambil kesempatan.


mantera said...
July 1, 2013 at 1:58 PM

Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Shahidan Kassim hari ini menjelaskan bahawa bahan kimia yang digunakan dalam dakwat kekal pada Pilihan Raya Umum ke-13 digantikan dengan bahan pewarna makanan.


mantera said...
July 1, 2013 at 1:59 PM

Tiada kandungan bahan-bahan kimia digunakan dalam dakwat tersebut sebaliknya ianya digantikan dengan penggunaan bahan-bahan pewarna makanan yang diluluskan.


mantera said...
July 1, 2013 at 1:59 PM

Tarikh luput dakwat kekal adalah dalam tempoh empat bulan dari tarikh ianya dikilangkan. Ianya diimport daripada negara luar,"


mantera said...
July 1, 2013 at 1:59 PM

Shahidan juga berkata tahap ketahanan dakwat berkenaan berbeza mengikut individu.


mantera said...
July 1, 2013 at 1:59 PM

Ia bergantung kepada usaha yang dilakukan oleh setiap individu untuk menghilangkan dakwat kekal berkenaan,


mantera said...
July 1, 2013 at 1:59 PM

Beliau juga menyatakan bahawa Kementerian Kewangan meluluskan sebanyak RM400 juta bagi kos perbelanjaan pilihan raya yang lalu.


mantera said...
July 1, 2013 at 2:00 PM

dalam satu jawapan berasingan, Shahidan berkata kos penggunaan dakwat kekal itu adalah sebanyak RM6.9 juta.

Kos itu meliputi kerja-kerja mereka bentuk botol dakwat khas, berus, kotak botol dan membuat bancuhan khas dakwat memandangkan ia tiada di pasaran,


mantera said...
July 1, 2013 at 2:00 PM

"Kos tambahan lain meliputi kos pengangkutan, pembungkusan serta penyimpanan dakwat kekal adalah sebanyak RM200,000 menjadikan jumlah kos keseluruhan sebanyak RM7,100,000.


mantera said...
July 1, 2013 at 2:00 PM

Pada masa ini SPR tidak bercadang memaklumkan maklumat pembekal dakwat kekal kepada umum atas sebab keselamatan


Anonymous said...
July 1, 2013 at 7:39 PM

Kalau dkwat tak kekal maka perjawatan SPR pun mesti tak boleh dikekal kan


**AMBIL UBAT..


Anonymous said...
July 1, 2013 at 7:39 PM

Kebelakangan ini kepercayaan RAKYAT terhadap pihak2 berwajib sudah pudar yaitu hilang kepercayaan. RAKYAT adalah tuan kepada yang diberi amanah jadi buat kerja mengikut undang2 bukan diarah oleh bn/umno.


Anonymous said...
October 1, 2013 at 3:51 PM

The inability to deliver on these goals would not only affect the region’s growth momentum, but could also impact social instability


Anonymous said...
October 1, 2013 at 3:56 PM

resource constraints and climate change will demand higher energy efficiency and a lower carbon footprint.


usid said...
October 1, 2013 at 3:59 PM

These transformations will demand from consumer-oriented commercial banks a very different set of policies and skills and also influence the future development of domestic market


NURUL BINTI ANWAR IS CRAZY! said...
October 11, 2013 at 5:10 PM

I do not know what crazy, Nurul Izzah, who just scraped through on Coastal Valley and are dealing with petitions since his victory at the last minute, looks too 'dubious', the daughter of Anwar Ibrahim's return MELALAK about 'EC fraud' that he and his hordes, including own, failed to prove.


NURUL BINTI ANWAR IS CRAZY! said...
October 11, 2013 at 5:10 PM

The whole coalition forces, including among their own pecacai, just dare to say that there is fraud going on but they can not prove it. They spread their view was widely and without regard to the rationale of the accusations they hurl.


NURUL BINTI ANWAR IS CRAZY! said...
October 11, 2013 at 5:11 PM

But since they do not have self-esteem and not directly feel ashamed that the allegations were exaggerated directly without having to be supported by any argument or evidence that is more convincing.


NURUL BINTI ANWAR IS CRAZY! said...
October 11, 2013 at 5:11 PM

Kuala Besut election appears to be the first post-election 13GE. With the seat fairly balanced between BN and PAS in Terengganu, Kuala Besut seats will become more intense fight and full of drama.


NURUL BINTI ANWAR IS CRAZY! said...
October 11, 2013 at 5:12 PM

Nurul Izzah Anwar Ibrahim has already embarked on the first play. He is renowned as a drama queen, took the opportunity to belittle the Election Commission has to manage all elections in Malaysia and give him the opportunity of becoming a Member of Parliament since 2008 again.


NURUL BINTI ANWAR IS CRAZY! said...
October 11, 2013 at 5:12 PM

Even the Election Commission the same too, who has been managing his career as a Member of Parliament since 1982 until now when elections are managed by the Election Commission of Malaysia. During the victory Anwar Ibrahim as a Member of Parliament, was never heard EC cheat!


NURUL BINTI ANWAR IS CRAZY! said...
October 11, 2013 at 5:13 PM

In 13GE, PR trying to popularize the issue of 40,000 Bangladeshis who allegedly had come to Malaysia via a special aircraft to vote for the National Front. Similarly, other blackout issue indelible ink issue. Several other issues, including the issue of phantom voters, was also raised.


NURUL BINTI ANWAR IS CRAZY! said...
October 11, 2013 at 5:14 PM

To show the so-called phantom voters do exist, PR thugs ranging from those who can not speak Malay well and fluently, out early and monitor, before 'catch', deter and repel anyone who they think of as phantom voters from Asia South despite the fact that on the morning of May 5, 2013, that more people are slanting their eyes, can not speak Malay and cast doubt on the number of children in their family than the turnout.


NURUL BINTI ANWAR IS CRAZY! said...
October 11, 2013 at 5:14 PM

What they do fail at all. Instead of Malaysians see them as people desperate to wrest political power from the Malay-Bumiputera as the real issue of phantom voters raised more geared towards total chinabeng amazing turnout on the morning of May 5, 2013.


NURUL BINTI ANWAR IS CRAZY! said...
October 11, 2013 at 5:15 PM

Perhaps realizing the amount chinabeng a question and queries, thus before there was urging the authorities to investigate the matter, the blackout issues raised. Apparently, many voters sit center because suddenly the electricity supply disconnected, supported with homemade videos and pictures of their own later forced to admit that it was recorded and played earlier.


NURUL BINTI ANWAR IS CRAZY! said...
October 11, 2013 at 5:15 PM

Finally in dispute until the House of Representatives but NOT STAY PERMANENT INK. However, the dispute was not supported by evidence and findings that voters there more than once due to the use of indelible ink is not permanent.


NURUL BINTI ANWAR IS CRAZY! said...
October 11, 2013 at 5:16 PM

What is meant by Nurul Izzah as 'EC NEW'? Is 'EC NEW' which meant that the Election Commission in favor of the People's Alliance?


NURUL BINTI ANWAR IS CRAZY! said...
October 11, 2013 at 5:16 PM

Of course you have read and know about a great chat that if the EC's PR be fair, the winning coalition is not only 89 parliamentary seats, even more than that?

Is just a PR victory in any way, has just been named as a fair election? That you guys personally think it!!!


Note: Only a member of this blog may post a comment.

xxx