Thursday, June 27, 2013

Zahid Hamidi Gagal Ketepikan Kes Saman Terhadapnya

Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi menggunakan semua ruang undang-undang untuk menghalang kes saman terhadapnya didengari di mahkamah.

Mahkamah Persekutuan pagi ini menolak permohonan menteri dalam negeri itu yang cuba mendapatkan kebenaran merayu terhadap keputusan mahkamah lebih rendah mengatakan kes saman itu perlu dibicarakan.

Saman itu difailkan oleh Amir Bazli Abdullah terhadap Ahmad Zahid yang dituduh menumbuk mukanya pada 16 Januari 2006 di Kelab Rekreasi Country Heights di Kajang, Selangor.

Amir Bazli mengalami patah hidung (kecederaan kekal) dan rosak kekal di bahagian sebelah kiri mata.

Lima orang Hakim Mahkamah Rayuan yang diketuai oleh Tan Sri Md Raus Sharif mengatakan persoalan undang-undang sudah selesai.

"Mahkamah Tinggi memutuskan bahawa kes itu perlu dibicarakan dan Mahkamah Rayuan mempunyai pendapat sama," kata hakim itu.

"Biarlah ini dibicarakan di mahkamah dan biarkan mahkamah membuat keputusan. Dia akan mempunyai ruang untuk merayu kemudian."

Md Raus kemudian menolak permohonan Ahmad Zahid dengan kos RM5,000.

Semasa kejadian itu dikatakan berlaku, Ahmad Zahid merupakan timbalan menteri penerangan.

Dalam satu kenyataan tuntutannya, Amir Bazli berkata, kira-kira jam 10 malam pada 16 Jan, 2006, dia berada di sebuah stesen minyak di Bangi apabila ejen defendan mendekati dan mengugutnya.

Mereka membawanya secara paksa ke kelab rekreasi Country Heights di Kajang.

Terdapat, plaintif menyaksikan Ahmad Zahid dengan menantunya bernama Hisham dan anak lelakinya yang dikenali sebagai KK. Terdapat juga beberapa yang lain bersama mereka. -TMI
xxx2

Komen Anda

67 Responses to " Zahid Hamidi Gagal Ketepikan Kes Saman Terhadapnya "
may said...
June 28, 2013 at 12:15 PM

Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi harus berehat daripada tugas beliau sehingga siasatan ke atasnya selesai, kata Ahli Parlimen Sepang Hanipa Maidin.


may said...
June 28, 2013 at 12:16 PM

Beliau berkata, Zahid harus berbuat demikian bagi mengelakkan konflik kepentingan dalam kes membabitkan saman seorang ahli perniagaan ke atas beliau.


Nanti Dulu said...
June 28, 2013 at 5:09 PM

Menarik utk diikuti kes ni...jika mahkamah memutuskan Zahid Komidi bersalah...dan dikenakan denda kurang dari RM2,000.00 pasti ada yg tak kena kerana denda melebihi RM2,000.00 akan melucutkan kelayakannya sebagai MP atau ADUN.... kita tunggu episod ni...


Anonymous said...
June 28, 2013 at 5:11 PM

orang paling gembira dengan berita ini tentulah mahathir..he..he


dari kita saja said...
June 28, 2013 at 5:23 PM

tunggu tengok dan lihat menteri ini masih nak tunjuk lagak sombong bongkak dan berlagak samseng kah


dari kita saja said...
June 28, 2013 at 5:25 PM

MAKA BERMULA LA KONSPIRASI BAGI MENGHALANG WAK ZAHID UTK JAWATAN TIMBALAN PRESIDEN..SILAP2 JAWATAN MP PUN HILANG..HIHI LIHAT LA SENDIRI POLITIK UMNO..BAIK @ TIDAK SENDIRI INGAT..BUKAN SEMUA ORG SUKA@ TAHU MEMBACA APA YG TERSIRAT


bakar said...
June 28, 2013 at 7:04 PM

Seorang bekas Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) DAP diperintah oleh Mahkamah Rayuan menjalani hukuman penjara 10 tahun hari ini atas kesalahan pecah amanah wang insurans pelanggannya sebanyak RM66,647.44, hampir lapan tahun lalu.


bakar said...
June 28, 2013 at 7:04 PM

Panel tiga hakim diketuai oleh Datuk Abdul Malik Ishak yang bersidang bersama Datuk Azahar Mohamed dan Datuk Dr. Hamid Sultan Abu Backer memutuskan demikian terhadap M. Kuppusamy, 63, yang juga seorang peguam selepas menolak rayuannya secara sebulat suara.



bakar said...
June 28, 2013 at 7:05 PM

Kuorum berkenaan mengekalkan sabitan dan hukuman penjara yang diputuskan oleh Mahkamah Sesyen pada 28 Januari dua tahun lalu dan Mahkamah Tinggi yang mengekalkannya pada 23 Disember tahun yang sama.


bakar said...
June 28, 2013 at 7:06 PM

Bekas ADUN Rasah (kini Parlimen Rasah) bagi tempoh tiga penggal itu dikenakan waran tangkap pada Selasa lalu selepas dia gagal hadir ke mahkamah sebanyak lima kali ketika kesnya disebut.



bakar said...
June 28, 2013 at 7:06 PM

Kuppusamy yang ditangkap pagi tadi di rumahnya di Seremban, Negeri Sembilan kemudian dibawa ke mahkamah bagi prosiding rayuan.


bakar said...
June 28, 2013 at 7:07 PM

Pendakwaan oleh Timbalan Pendakwa Raya Mohamad Abazafree Mohd. Abbas manakala Kuppusamy diwakili oleh peguam G. Ganeswaran.



Zahid said...
June 28, 2013 at 9:04 PM

The Federal court this morning dismissed the home minister's application for leave to appeal against the lower courts' decision that the suit should go to trial.


Zahid said...
June 28, 2013 at 9:05 PM

The suit was filed by businessman Amir Bazli Abdullah against Ahmad Zahid for allegedly punching him in the face on Jan 16, 2006 at the Country Heights recreational club in Kajang, Selangor.


Zahid said...
June 28, 2013 at 9:07 PM

Amir Bazli suffered a nasal bone fracture and a swollen eye. A five-man Court of Appeal bench led by judge Tan Sri Md Raus Sharif said the law was settled.


Zahid said...
June 28, 2013 at 9:08 PM

"The High Court ruled that the case should go to trial and Court of Appeal is of the same view," the judge said.


Zahid said...
June 28, 2013 at 9:10 PM

Amir Bazli filed the suit on July 4, 2007. At that time, Ahmad Zahid was the then deputy information minister.


Zahid said...
June 28, 2013 at 9:11 PM

In his statement of claim, Amir Bazli said at about 10pm on Jan 16, 2006, he was at a petrol station in Bangi when the defendant's agents approached him and threatened him.


Zahid said...
June 28, 2013 at 9:12 PM

The businessman is now claiming special damages, general and aggravated damages, costs and other relief deemed fit by the court.


Zahid said...
June 28, 2013 at 9:16 PM

Ahmad Zahid had filed an application to strike out the suit against him but was dismissed by the High Court and Court of Appeal in April 2010 and March 2012, respectively.


Zahid said...
June 28, 2013 at 9:18 PM

Counsel Datuk Shamsul Bahrai Ibrahim represented Ahmad Zahid, while lawyers Karpal Singh, Sangeet Kaur Deo and Gobind Singh Deo appeared for Amir Bazli.


day said...
June 29, 2013 at 10:14 AM

Menurutnya, ahli-ahli Umno tahu apa yang terbaik untuk parti dan suasana hari ini amat berbeza dengan keadaan 26 tahun lalu.


day said...
June 29, 2013 at 10:15 AM

Hari ini, gandingan Presiden, Datuk Seri Najib Tun Razak dan Timbalannya, Tan Sri Muhyiddin Yassin adalah yang paling mantap dan terbaik. Mereka bergerak seiring dan sejalan.


day said...
June 29, 2013 at 10:15 AM

Saya menggesa semua ahli Umno menunjukkan kesetiaan tidak berbelah bahagi kepada parti. Semua ahli sedar akan pentingnya perpaduan dalam parti,” katanya semalam.


day said...
June 29, 2013 at 10:16 AM

Dr Mashitah turut mengalu-alukan kenyataan Setiausaha Agung, Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor bahawa semua jawatan dalam parti boleh dipertandingkan, dan ia menjelaskan kekeliruan yang muncul di kalangan akar umbi.


day said...
June 29, 2013 at 10:16 AM

Katanya, kenyataan ini jelas membuktikan Umno sebuah parti yang sering mengamalkan demokrasi.


day said...
June 29, 2013 at 10:17 AM

Soal beberapa bahagian Umno meluluskan usul supaya presiden dan timbalan presiden tidak dipertandingkan juga tidak bercanggah dengan perlembagaan parti. Itu juga amalan demokrasi,” katanya.


day said...
June 29, 2013 at 10:24 AM

Ketua Penerangannya, Dr Ahmad Nuri Al Amin berkata, pihaknya akan memastikan memberi sumbangan tenaga kerja secara maksimum untuk memastikan segala-galanya berjalan lancar


day said...
June 29, 2013 at 10:25 AM

Menurutnya, keputusan PRK Dun Kuala Besut amat penting dari segi perubahan kerusi antara BN dan Pas kerana kedua-dua parti berkenaan hanya mempunyai perbezaan dua kerusi.


day said...
June 29, 2013 at 10:25 AM

BN memiliki 17 kerusi manakala PR memenangi 15 kerusi Dun pada PRU13 lalu dan tidak mustahil kerusi itu boleh berubah pada PRK ini.


day said...
June 29, 2013 at 10:26 AM

Kami yakin melalui usaha yang dijalankan, tidak mustahil kami mampu memenangi kerusi Dun Kuala Besut pada PRK ini,” katanya dalam satu kenyataan semalam.


day said...
June 29, 2013 at 10:26 AM

Kerusi Dun Kuala Besut kosong setelah penyandangnya Dr A Rahman Mokhtar meninggal dunia pada Rabu lalu di Hospital Sultanah Nur Zahirah (HSNZ) akibat komplikasi paru-paru.


day said...
June 29, 2013 at 10:27 AM

Berikutan itu, Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) mengumumkan akan mengadakan PRK di kawasan tersebut dalam tempoh 60 hari.


Anonymous said...
June 29, 2013 at 1:29 PM

Buat malu orang Bagan Datok abang zaid oie!!!


Anonymous said...
June 29, 2013 at 1:29 PM

Bagus.... rakyat pun nk tahu cerita yg sebenar.


dari kita saja said...
June 29, 2013 at 2:11 PM

Dulu umno marah sangat pada raja, kununnya raja kebal. Sekarang rakyat lihat pemimpin umno lebih kebal drp raja. Zahid Hamidi wajib ditangkap direman untuk didakwa akan kesalahannya. Jangan asyik tangkap pemimpin PR kunun atas dakwaan Akta Hasutan. Ini terang jelas, Zahid buat jenayah! Apa JSJ tunggu lagi? Errr...Mr. Zahid, Anwar meringkuk 7 tahun dalam penjara Sg Buloh atas dakwaan rasuah yg tidak dilakukannya. Bro Zahid, takkan sebab menteri jaga polis ada lesen buat jenayah!


Anonymous said...
June 29, 2013 at 2:12 PM

ini masalahnya undang undang di malaysia..selalunya rakyat bawahan ni di pandang seperti kucing kurap jalanan bila membabitkan org ada pengaruh dan kuasa politik macam tiada satu kuasa utk sabitkan kesalahan walau memang mereka terbukti bersalah..ini lah kuasa mereka..mereka gunakan undang undang rimba.rakyat bawahan akan di jadikan mangsa..


Anonymous said...
June 30, 2013 at 12:04 AM

INI bahaya kalau betul sebab Menteri mengunakan kuasa sendiri untuk menghukum rayatnya sedang beliu adalh contoh menteri umno KDN.Nah silap rayat memilih dah jadi masalah sb menteri mengunakan hukum sendiri menumbuk rayat sampai patah hidung.


SiKurus said...
June 30, 2013 at 6:56 AM

Kita perlu ingat setiap individu yang di aibkan oleh RBA adalah manusia yang memiliki perasaan serta ibu yang melahirkan mereka.


SiKurus said...
June 30, 2013 at 6:59 AM

Budaya politik yang begitu jijik dan ekstrem sebegini seharusnya dihentikan.


SiKurus said...
June 30, 2013 at 7:01 AM

Penyokong-penyokong pakatan pembangkang dan DAP yang masih berhati perut seharusnya tampil ke hadapan untuk bersama-sama memerangi RBA. Kita tidak akan tahu esok atau lusa anak, ibu bapa, keluarga, rakan dan orang yang disayangi pula akan menjadi mangsa RBA yang seterusnya.


SiKurus said...
June 30, 2013 at 7:02 AM

Peniaga- peniaga Cina yang mempercayai konsep 1Malaysia dan menyokong BN juga menerima serangan boikot daripada RBA. Oleh itu, saya berharap NGO Melayu yang kini melancarkan boikot terhadap masyarakat Cina perlu mengetahui bukan sahaja usahawan Melayu menjadi mangsa RBA bahkan peniaga Cina yang menyokong BN juga terhimpit dalam politik keji RBA.


SiKurus said...
June 30, 2013 at 7:02 AM

Sudah tiba masanya kita melancarkan kempen ABCD (Asalkan Bukan Cina DAP). Kita perlu tahu bukan semua Cina di Malaysia biadap dan kejam seperti RBA. Jangan lagi tanya apa Cina mahu tetapi tanya apa Cina DAP mahu (ABCD)?


SiKurus said...
June 30, 2013 at 7:02 AM

Simpatilah pada kesemua mangsa-mangsa RBA yang tidak berdosa. Fahamilah keperitan dan kesengsaraan yang dialami oleh mangsa RBA.


SiKurus said...
June 30, 2013 at 7:05 AM

Kita perlu ingat setiap individu yang di aibkan oleh RBA adalah manusia yang memiliki perasaan serta ibu yang melahirkan mereka.


Sang Kancil said...
June 30, 2013 at 7:19 AM

Apabila Tan Sri Michelle Yeoh bercadang untuk bersama-sama Perdana Menteri dalam satu jamuan majlis makan malam bersama 60,000 masyarakat Cina di Klang maka pelbagai serangan yang tidak bertanggungjawab dilancarkan terhadap beliau.


Sang Kancil said...
June 30, 2013 at 7:21 AM

Leng Yein merupakan antara model yang paling terkenal dalam industri peragaan dalam kalangan masyarakat Cina


Sang Kancil said...
June 30, 2013 at 7:22 AM

RBA akhirnya mempolitikkan isu ini hanya kerana Leng Yein memuji Datuk Seri Michael Chong dan mengatakan beliau dan MCA sudah banyak membantu masyarakat Malaysia.


Diam2 said...
June 30, 2013 at 7:26 AM

Red Bean Army (RBA) melancarkan serangan terhadap Yang di-Pertuan Agong apabila baginda bertitah supaya rakyat Malaysia menerima keputusan Pilihan Raya Umum ke-13.


Diam2 said...
June 30, 2013 at 7:28 AM

Apabila Sultan Johor mengeluarkan titah supaya Datuk Tee Siew Keong dilantik sebagai Exco negeri Johor berlandaskan kepada Undang -Undang Tubuh Negeri Johor, RBA pula bertindak mempolitikkan isu ini dengan mempersoalkan keputusan baginda.


Diam2 said...
June 30, 2013 at 7:28 AM

Wong Kim May merupakan seorang gadis muda yang masih lagi belajar. Beliau hanya merakamkan sebuah video pengiklanan mempromosikan BN. Sehubungan itu, Kim May menerima beratus-ratus ancaman bunuh dan rogol selepas itu. Emosi Kim May masih belum lagi pulih sepenuhnya sehingga ke hari ini. Beliau menderita trauma yang agak mendalam. RBA yang tidak berperikemanusiaan sanggup melakukan apa-apa sahaja walaupun terhadap seorang gadis muda yang tidak berdosa.


Diam2 said...
June 30, 2013 at 7:29 AM

DAP and Dong Zong membawa 4,000 orang untuk membuat protes supaya sebuah sekolah Cina dibina di Kuantan. Akhirnya, kerajaan BN membenarkan pembinaan sekolah di Kuantan. Peliknya, apabila wang diperlukan untuk pembangunan sekolah Chung Hwa di Kuantan, tiada seorang pun dari DAP mahupun Dong Zong sanggup memberi sebarang sumbangan walaupun 1 sen untuk pembangunan sekolah Cina yang mereka perjuangkan. Jika 4,000 orang yang digunakan oleh protes dan seorang menderma RM 1 juga akan sekurang-kurangnya dapat menyumbang RM4,000. Ketika protes maka semua keluar namun apabila sumbangan diperlukan maka batang hidung juga tidak kelihatan.


Anonymous said...
June 30, 2013 at 11:02 AM

Kuasa pendakwaan di bawah Peguam Negara. Jadi saya harap Peguam Negara tidak mengamalkan budaya pendakwaan terpilih terutama apabila melibatkan menteri,


Mark said...
June 30, 2013 at 7:16 PM

Tunggu sehingga siasatan berakhir.


Rehan said...
June 30, 2013 at 7:19 PM

Go against RBA.


Elesha said...
June 30, 2013 at 7:21 PM

Unsur yang merosakkan keharmonian antara bangsa dan kaum harus dielakkan. Politik tidak harus dikaitkan dengan bangsa atau agama.


Shaun said...
June 30, 2013 at 7:25 PM

Pertandingan sihat dalam UMNO adalah baik agar pemimpin yang benar berkeupayaan dan dipercayai yang akan dilantik.


Nathan said...
June 30, 2013 at 7:29 PM

Ada juga pihak sengaja mempolitikkan unsur keagamaan.


Anonymous said...
June 30, 2013 at 9:03 PM

rasakan kau apa rasanya nangka hehehehe


Anonymous said...
June 30, 2013 at 10:46 PM

Apa itu RBA? raba dah?


Anonymous said...
July 1, 2013 at 1:54 PM

tgklah apa perkembangan kes ini.


budweiser said...
July 2, 2013 at 4:54 PM

Kita tunggu dan lihat segala buruk laku Amir yang bakal didedahkan nanti, sudah pasti Karpal dan Gobind akan menyesal seumur hidup kerana tersilap memilih keldai untuk mereka jadikan barua....!


Anonymous said...
July 3, 2013 at 10:37 AM

KUALA LUMPUR: Mengapa dalam kes A Kugan sahaja kerajaan merayu keputusan mahkamah, tetapi enggan berbuat demikian terhadap pembebasan Abdul Razak Baginda dalam kes pembunuhan Altantuya Shaariibuu, kata Datuk Mahfuz Omar (gambar).

"Adakah rayuan hendak dibuat dalam kes pembunuhan Kugan ketika dalam tahanan polis kerana Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur menetapkan (Ketua Polis Negara, Tan Sri) Khalid (Abu Bakar) bertanggungjawab atas kematian Kugan, yang disiksa ketika soal siasat sehingga menyebabkan kematian?"

"Tetapi, dalam soal pembebasan Abdul Razak dalam kes pembunuhan Altantuya pula, adakah kerajaan sengaja tidak mahu buat rayuan kerana hendak melindungi (Perdana Menteri, Datuk Seri) Najib (Tun Razak) yang sehingga hari ini tidak dilihat bersih oleh sebahagian besar rakyat dalam kes pembunuhan wanita Mongolia itu," katanya.


Anonymous said...
July 3, 2013 at 10:39 AM

budweiser tu peminum arak ke ?? Nama mcm sykt arak yahudi di Jerman, ptut pon komen mcm yahudi jer.

(Mineral JATI)


Anonymous said...
November 4, 2013 at 3:11 PM

Sabah health services are expected to improve with several plans being initiated to benefit the people.


Anonymous said...
November 4, 2013 at 3:12 PM

Health director Dr Mohd Yusof Ibrahim said among the plans were to introduce riverine mobile clinics as well as utilizing ambulances which had been designed and modified by local Sabahans to meet with the challenging geographical features of the state.


Anonymous said...
November 4, 2013 at 3:13 PM

The Riverine mobile clinic is the first of its kind in Malaysia. It is a response to the call made by Prime Minister Datuk Seri Najib Tun Razak to ensure that the health needs of people are met, especially those in the interiors and those who are reachable only via rivers


Note: Only a member of this blog may post a comment.

xxx