Friday, June 21, 2013

Final Countdown Malam Esok Di KLSCAH

Gabungan ‘Suara Rakyat 505’ mengadakan siri jelajah ke seluruh negara dengan menganjurkan flashmob bermula 15 Jun lalu dan kemuncaknya adalah pengiraaan detik akhir (final countdown) pada malam esok, 21 Jun. Malam kemuncak itu akan diadakan di Dewan Perhimpunan Cina Kuala Lumpur dan Selangor, di mana hadirin akan diberi penerangan bagi menghadapi himpunan di Padang Merbok keesokan harinya.

Menurut kenyataan dikeluarkan Suara Rakyat 505, gabungan itu juga akan menubuhkan sebuah pasukan sukarela bagi menggembleng kekuatan rakyat pada himpunan itu. “Kami menegaskan bahawa hak untuk berhimpun secara aman adalah hak rakyat yang diperuntukkan oleh perlembagaan, khususnya bagi menyuarakan kepincangan yang berlaku dalam negara.

“Hak ini tidak wajar dicabuli dan tidak boleh dihalang oleh pihak berkuasa termasuklah DBKL. Justeru, kami tetap akan teruskan perhimpunan di Padang Merbok walaupun mendapat halangan DBKL,” kata penganjur.

NGO: 150 khemah akan terpacak di Padang Merbok

Sebuah NGO yang terlibat dengan penganjuran perhimpunan Black 505 Sabtu ini menyeru bantahan terhadap keputusan pilihan raya lalu dipanjangkan dengan terus berkhemah di Padang Merbok, sekurang-kurangnya untuk dua hari.

NONEPemimpin Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) Badrul Hisham Shaharin berkata, untuk tujuan itu mereka menyediakan 150 khemah, selain menyeru orang ramai membawa khemah dan beg tidur sendiri.

"Semua harus sedia mental dan fizikal untuk aksi rakyat secara aman lebih dari sehari khususnya (sehingga) tarikh 24 Jun apabila dunia bakal menyaksikan protes rakyat pada hari parlimen Malaysia mengangkat sumpah (Isnin)," katanya.

Persidangan sulung Parlimen untuk penggal ini akan bermula pada Isnin depan.

Dalam kenyataannya hari ini, Badrul yang lebih dikenali sebagai Chegubard menegaskan, semua protes akan dilakukan dalam menjunjung tinggi semangat perlembagaan negara dan deklarasi kemerdekaan negara.

"Tiada sebarang perancangan sulit dan setiap kata putus telah diumum secara terbuka untuk elak prasangka," katanya.

Beliau juga mengundang orang ramai hadir ke Dewan Perhimpunan Cina Selangor dan Kuala Lumpur di Kuala Lumpur untuk taklimat berhubung himpunan itu. -MK
xxx2

Komen Anda

58 Responses to " Final Countdown Malam Esok Di KLSCAH "
IMMORTALITY said...
June 21, 2013 at 11:27 AM

All eyes are on Malaysia's Opposition icon Anwar Ibrahim and his next moves to lift the country out of the quick sand it has fallen into after a controversial May 5 general election.

Anwar's Pakatan Rakyat coalition formally announced today it will hold a much anticipated June 15 rally - a move that his supporters see as a moral victory in their battle to reclaim an electoral "victory that was stolen" from them by Prime Minister Najib Razak's Umno-BN government.


IMMORTALITY said...
June 21, 2013 at 11:28 AM

At a press conference held on Wednesday morning, Pakatan leaders confirmed they will hold the planned "mammoth gathering" at the Padang Merbok field in Kuala Lumpur at 2pm on June 15, promising to offer "maximum" co-operation to the police and extending the required 10 days notice to the authorities -

The main stumbling block so far to peaceful assemblies in Malaysia and slammed by activists as a devious means by which the BN government was still suppressing the growing civil rights movement in the country.


IMMORTALITY said...
June 21, 2013 at 11:29 AM

"Of course, Umno-BN is terrified of Black 505. They are afraid of Anwar's drawing power. there is no other leader in the country now and in the entire history of the nation- Malay or non-Malay - who can mobilize this type of public support other than him.

And when you have 100,000 people or even 50,000 people clamoring for Umno to 'tumbang" or be toppled, Najib to step down, surely you will be scared if you are from Umno-BN," PKR youth leader Zulkefly


IMMORTALITY said...
June 21, 2013 at 11:29 AM

"We have also been accused of instigating the people to call for Najib's resignation and to hate Umno but let me ask you back. Are Malaysians so stupid? Are we like the (proverbial) 10,000 flies that eat shit? Are Malaysians so silly as to be the 10,001 fly and follow suit?

The fact is Malaysians have minds of their own and if they show they want to take part in Black 505 and you can see them really enjoying themselves calling for the resignations of the PM and EC chiefs, that means they mean it. That means they have a message they want to send.


IMMORTALITY said...
June 21, 2013 at 11:30 AM

It is Najib and the EC who must face reality and resign instead of trying to pin the blame on the Opposition. Whatever it is, crackdowns for holding Black 505 are not the way to solve the issue, not now in Malaysia - the people will no longer accept such ham-fisted rule."

Although it remains to be seen if Home Minister Zahid Hamidi will keep his promise, Zahid had in an apparent breakthrough given the green light for the rally provided that Anwar abided by the conditions of the Peaceful Assembly Act 2012. “If Anwar is planning to hold a rally within the premise of the APA (Malay acronym for the PPA), the police will allow it,”


gag said...
June 21, 2013 at 11:30 AM

Anwar's ability to mobilize support: Are Malaysians so easily influenced?

The Black 505 rallies are the brainchild of Opposition icon Anwar Ibrahim, who has refused to concede defeat to Prime Minister Najib Razak's Umno-BN on the grounds that there was simply too much "evidence of massive widespread vote-rigging and cheating".

Two days after the May 5 ballot, Anwar called for a public show support for his bold decision and more than 150,000 Malaysians turned up at the Kelana Jaya stadium in Kuala Lumpur to clamor for Najib's immediate resignation along with those of the Election Commission chairman and deputy chairman. Anwar's Pakatan Rakyat coalition also wants re-election in 30 seats they claim suffered the worst fraud and irregularities.

Since then, Black 505 rallies staged across the country have been a tremendous success and the Umno-BN has rushed to tarnish its image, ordering its newspapers and news portals to belittle and even 'black out' the peaceful gatherings from their coverage.


gag said...
June 21, 2013 at 11:31 AM

But more than half a million Malaysians have attended the 10 rallies staged so far in Selangor, Penang, Ipoh, Perak, Negri Sembilan, Johor Bahru, Kelantan and Terengganu. And public appetite for the rallies remain unassuaged.

"The time when the BN decides on its own is over. We can discuss terms of reference for the appointment of a new EC, but (there will be) no compromise unless all members resign immediately," PKR strategy director Rafizi Ramli told a press conference on Wednesday.

"There have been many young people who come in a respectful and orderly manner, and this is encouraging as it shows that the nation is maturing fast," said Johari Abdul, the PKR MP for Sungai Petani and a key planner behind the rallies.


tembirang said...
June 21, 2013 at 11:50 AM

Kata Anwar Ibrahim, politik adalah mengenai persepsi dan disebabkan wujudnya tanggapan dan persepsi meluas bahawa PRU-13 dicemari penipuan dan tidak telus, maka PR bersedia mempertimbangkan pilihan untuk memulau sesi pembukaan Dewan Rakyat pada 24 Jun 2013.

Maksudnya mudah difahami, Anwar sudah berkira-kira untuk memulau sesi pembukaan atau pun hari pertama sidang Parlimen sekali gus memboikot majli angkat sumpah pada hari tersebut sebagai tanda penolakan terhadap keputusan PRU-13.


tembirang said...
June 21, 2013 at 11:50 AM

Perkiraan Ketua Umum PKR itu mudah, tindakan pemulauan mahu dilakukannya selepas berpaksikan pada persepsi dan tanggapan buruk yang kononnya sedang meluas, walau hakikatnya persepsi sedemikian sengaja di cipta olehnya dengan bantuan pemimpin-pemimpin PR.

Namun kini makin dekat menjelangnya tarikh 24 Jun 2013, Anwar akhirnya terpaksa menjilat ludahnya sendiri dan seperti biasa meneruskan tradisi lidahnya yang berbelit menyalahkan orang lain yang kononnya salah memahami saranannya.


tembirang said...
June 21, 2013 at 11:50 AM

Salah faham kot celah kangkang cinadoll mana kita tak tahulah, langsung tak masuk akal. Yang pastinya sepanjang polemik boikot angkat sumpah ini diperkatakan, sebahagian besar Ahli Parlimen dan pemimpin PR enggan untuk mengikut cadangan Anwar yang serba mengarut itu.

Sekarang dah termalu sendiri rakan sepakatan dan pemimpin PKR yang dipimpinnya tak senada dalam isu ini, mahu tak mahu terpaksalah menerima hakikat daripada terus dimalukan lebih baik turut sama hadir ke Parlimen.


tembirang said...
June 21, 2013 at 11:50 AM

Anwar rasa malu? Muka tembok macam Anwar mana pernah kena erti malu. Dah terbiasa menipu dan jenis politikus yang kuat berkhayal imaginasi mengarut sepertinya takkan terdetik walau sekelumit rasa malu. Itu hakikatnya.

Dulu dan sekarang sememangnya Anwar suka bermain dengan persepsi sambil mewujudkan tanggapan buruk, bila ia berjaya menguasai sebahagian besar pemikiran penyokongnya, maka ia satu kebanggaan bagi dirinya.


tembirang said...
June 21, 2013 at 11:50 AM

Tapi bila kantoi atau tak dapat sambutan, orang lain yang akan di kambing hitamkan. Itu asas perjuangan Anwar dan ia sudah sebati sebagai sebahagian dari dirinya.

Dulu Anwar dan kaum kerabatnya jugalah yang menimbulkan tohmahan dan tanggapan buruk bila mana disebarkan ceritera kononnya telah diracuni dengan arsenik dan disuntik darah HIV+ sehingga menimbulkan keributan di seluruh negara.


tembirang said...
June 21, 2013 at 11:50 AM

Bila terbukti dakwaan itu karut, Anwar dan jentera propagandanya menghasut pula para penyokong PKR dengan cerita dongeng kononnya dizalimi sehingga tulang belakangnya patah dan tengkuknya terkehel sampaikan terkinja-kinja mahu berubat di Jerman.

Beberapa tahun selepas itu bila timbul isu liwat kedua disebarkan pula cereka khayalannya konon ada ancaman bunuh yang memaksanya lari bersembunyi di Kedutaan Turki. Semasa proses perbicaraan pula dia yang minta tangguh bicara berkali-kali dituduhnya pula orang lain punya angkara.


tembirang said...
June 21, 2013 at 11:51 AM

Beberapa ringkasan sejarah politik Anwar sepanjang lebih sedekad itu hanyalah secebis dari pelbagai fiksyen politik yang menjadi mainannya yang dilakukan dengan tujuan utama untuk menarik simpati dan sokongan umum.

Sekarang Anwar melakukannya lagi dan untuk kali yang entah ke berapa, sekali lagi Anwar melepaskan dirinya dengan alasan yang tidak masuk akal. Soal rasa bersalah atau malu tak pernah wujud dalam kamus hidupnya. Nak meminta maaf, lagilah jauh panggang dari api.

Jenis muka tembok sejak azali macam itulah tabienya!!!


Anonymous said...
June 21, 2013 at 1:26 PM

mcm tu baru seorg pemimpin yg bijak... walau berkali2 di di hantam bertubi2 untuk memaksa beliau mengaku kesalahan yang belum nyata tetapi beliau berjaya menidakkan. akhirnya beliau berjaya mengkucar-kacir pertahanan umno dan hampir2 umno karam. aku tabik dgn dsai. u kalau jadi jurulatih bola sepak malaysia mungkin malaysia dah masuk piala dunia. kita perlukan pemimpin yg lantang dan berani separti dsai untuk membawa malaysia menjadi negara maju 2020. teruskan perjuangan jgn mengalah cipta stratigi2 yg baru biar pihak lawan tak bisa attack sebab dah jadi binggung,lawan tetap lawan..ini kali lah......


Shim said...
June 21, 2013 at 1:37 PM

The Barisan Nasional (BN) government does not need representatives from the opposition to become heroes and champion the fate of the people or claim that they are helping BN.


Shim said...
June 21, 2013 at 1:38 PM

The BN government is not only capable of planning, but also capable of implementing all its policies, projects and initiatives for the welfare of the people,” said Chief Minister Datuk Seri Musa Haji Aman.


Shim said...
June 21, 2013 at 1:39 PM

“Furthermore, the BN manifesto and Akujanji in the recent general election is more realistic and can be achieved and implemented based on the evidence and BN’s excellent track record at both state and central levels.

“What is important after this is we need to go down to the grassroots, provide our services and best defence to the people at their respective constituency,” he said.


Shim said...
June 21, 2013 at 1:40 PM

Earlier, Musa mentioned that generally, members of the State Assembly took active part in the question and answer session as well as in the debate by raising various issues of relevance and importance to the people at their various constituencies.

“We thank them and we are grateful for their opinions and urgings. The issues and questions raised were explained and answers were given by the relevant ministries, according to their tasks and functions,” he said.


Shim said...
June 21, 2013 at 1:41 PM

Unfortunately, he said, basing on what was witnessed during the sitting, opposition members had often misled the house by twisting facts and exploiting issues for their own narrow political importance.


Shim said...
June 21, 2013 at 1:41 PM

“It is as if they don’t understand or pretend not to know the various efforts and successes of the BN government to defend the people and bring about development tp all places in the State, including their own constituencies,” he said.

“I would like to stress that the BN government is a caring, responsible and always attentive to the voice and feelings of the people,” he said.


supra said...
June 21, 2013 at 3:26 PM

DEMONSTRASI JALANAN BUKAN BUDAYA KITA

Pembangkang sepatutnya berterima kasih kepada rakyat kerana mereka masih juga disokong walaupun cuma segelintir sahaja.


supra said...
June 21, 2013 at 3:26 PM

DEMONSTRASI JALANAN BUKAN BUDAYA KITA

Sekiranya PRU13 tidak telus pastinya BN tidak akan kehilangan kerusi di bandaraya utama seperti Kuching dan Miri.


supra said...
June 21, 2013 at 3:27 PM

DEMONSTRASI JALANAN BUKAN BUDAYA KITA

Pembangkang juga harus mengikis budaya demonstrasi yang tidak akan berakhir ke mana? Sepatutnya mereka menggunakan saluran yang sedia ada untuk meluahkan ketidakpuasan hati.


supra said...
June 21, 2013 at 3:27 PM

DEMONSTRASI JALANAN BUKAN BUDAYA KITA

Pelik juga apabila pembangkang hanya berdemonstrasi di tempat mereka kalah sahaja, adakah ini bermaksud mereka hanya mahu menang dan tidak boleh menerima kekalahan? Beginikah mentaliti pembangkang yang maju?


supra said...
June 21, 2013 at 3:27 PM

DEMONSTRASI JALANAN BUKAN BUDAYA KITA

KUCHING: Timbalan Ketua Menteri Datuk Patinggi Tan Sri Alfred Jabu Numpang menyelar tindakan pihak yang terlibat dalam penganjuran demonstrasi baru-baru ini bagi membantah keputusan Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU13).


supra said...
June 21, 2013 at 3:27 PM

DEMONSTRASI JALANAN BUKAN BUDAYA KITA

Menyifatkan tindakan tersebut sebagai keterlaluan, Jabu berkata mereka yang terlibat dalam demonstrasi tersebut tidak menghormati hak rakyat serta amalan sistem demokrasi negara yang telah lama wujud.


supra said...
June 21, 2013 at 3:28 PM

DEMONSTRASI JALANAN BUKAN BUDAYA KITA

“Kita harus ingat, budaya demonstrasi bukan budaya kita.


supra said...
June 21, 2013 at 3:28 PM

DEMONSTRASI JALANAN BUKAN BUDAYA KITA

“Kita tidak sepatutnya terlibat dalam aktiviti seperti ini sebaliknya kita harus menjaga dan memelihara kestabilan negara,” tegas Jabu ketika berucap pada Majlis Makan Malam Gawai 2013, Sabtu lepas.


supra said...
June 21, 2013 at 3:28 PM

DEMONSTRASI JALANAN BUKAN BUDAYA KITA

Majlis tersebut merupakan anjuran Komiti Sosial dan Kebajikan (KSK) Ketua Masyarakat Kaum Iban Daerah Kuching di Dewan Pusat Gereja-gereja Kristian di sini sempena perayaan Gawai Dayak serta sambutan Jubli Emas 50 Tahun Sarawak Merdeka Dalam Malaysia.


supra said...
June 21, 2013 at 3:28 PM

DEMONSTRASI JALANAN BUKAN BUDAYA KITA

Tambah Jabu selepas berakhirnya PRU13 dan angkat sumpah oleh Datuk Seri Najib Tun Razak sebagai Perdana Menteri, indek Bursa Malaysia terus melonjak naik.


supra said...
June 21, 2013 at 3:29 PM

DEMONSTRASI JALANAN BUKAN BUDAYA KITA

Malah katanya, kerajaan Barisan Nasional (BN) memberikan keutamaan kepada janji-janji serta projek-projek pembangunan yang dinyatakan sepanjang pilihan raya dan selepas kejayaan membentuk kerajaan sekali lagi.


supra said...
June 21, 2013 at 3:29 PM

DEMONSTRASI JALANAN BUKAN BUDAYA KITA

Pada masa yang sama, kerajaan BN turut menjanjikan komitmen peruntukan yang lebih kepada Sabah dan Sarawak bagi tujuan pembangunan khususnya di kawasan luar bandar.


supra said...
June 21, 2013 at 3:29 PM

DEMONSTRASI JALANAN BUKAN BUDAYA KITA

Jabu turut yakin menjelang tahun 2020, negara akan dapat membasmi kemiskinan di kalangan rakyat termasuk masyarakat Penan dan meningkatkan jumlah pendapatan penduduk di atas paras garis kemiskinan.


supra said...
June 21, 2013 at 3:29 PM

DEMONSTRASI JALANAN BUKAN BUDAYA KITA

Mengulas mengenai majlis itu, Jabu berkata ia merupakan usaha yang baik oleh penganjur dalam memartabatkan dan memelihara adat dan budaya asal masyarakat Iban di negeri ini.


supra said...
June 21, 2013 at 3:29 PM

DEMONSTRASI JALANAN BUKAN BUDAYA KITA

Sebagai tanda sokongan ke atas penganjuran majlis itu, Jabu memperuntukkan sejumlah RM20,000 kepada jawatankuasa penganjuran untuk majlis yang sama serta lebih hebat pada tahun depan.


supra said...
June 21, 2013 at 3:30 PM

DEMONSTRASI JALANAN BUKAN BUDAYA KITA

Jabu turut mengingatkan masyarakat Iban agar menjaga dan memelihara adat, budaya dan asal usul mereka yang merupakan identiti kepada bangsa Iban di seluruh negeri, negara termasuk dunia.


Anonymous said...
June 21, 2013 at 5:37 PM


supra said...
June 21, 2013 at 3:26 PM

DEMONSTRASI JALANAN BUKAN BUDAYA KITA, Budaya kita dalah menayang video lucah ajaran UMNO yang didalangi tiga T


505 Blackout said...
June 21, 2013 at 8:06 PM

Hours after Pakatan Rakyat leaders said they had been asked to meet the Dang Wangi police chief for a discussion over the Black 505 rally, the latter was instead summoned to Bukit Aman for a meeting with his superiors.


505 Blackout said...
June 21, 2013 at 8:07 PM

"The meeting is off," chuckled PKR's strategic director Rafizi Ramli, adding that this would not deter them from continuing their plan to hold the rally this Saturday at Padang Merbok.


505 Blackout said...
June 21, 2013 at 8:08 PM

Reiterating that the police should be allowed to make a decision without any interference from Putrajaya, Rafizi said the police had been co-operative from the start.


505 Blackout said...
June 21, 2013 at 8:09 PM

"I appreciate that they wanted to meet but I knew that this was subject to approval from the powers-that-be," he added.


505 Blackout said...
June 21, 2013 at 8:10 PM

Earlier today, Rafizi, DAP's Loke Siew Fook and PAS member Syed Azman Syed Ahmad Nawawi were called to the Dang Wangi police headquarters for a talk with the police chief Assistant Commissioner Zainuddin Ahmad on “safety issues for the comfort of every party” at this Saturday's rally.


505 Blackout said...
June 21, 2013 at 8:12 PM

Rafizi had also commented earlier that this had showed the willingness of the police to accommodate the rally organisers' request to hold the gathering at Padang Merbok. "It looked positive," Rafizi had said.


505 Blackout said...
June 21, 2013 at 8:22 PM

Rafizi had also earlier tweeted that a run organised by the Olympic Council of Malaysia, which was supposed to tale place on Sunday at Padang Merbok, had been cancelled due to the haze.


505 Blackout said...
June 21, 2013 at 8:24 PM

City Hall had denied the rally organisers permission to use the field because of the run, citing that OCM needed to make preparations the day before.


505 Blackout said...
June 21, 2013 at 8:25 PM

Meanwhile Federal Internal Security and Public Order director Datuk Seri Salleh Mat Rasid said police would seek help from the army to handle whatever situation that could arise if the opposition went on with their plans for the rally.


505 Blackout said...
June 21, 2013 at 8:26 PM

"At the moment we are stil capable of ensuring security. We are in constant communications with the army and they will be called in if we need their help," he


Wilson said...
June 22, 2013 at 2:21 PM

Pihak berkuasa harus memastikan perhimpunan tersebut tiadak mencetus masalah keselamatan dan kecederaan.


Jason said...
June 22, 2013 at 2:22 PM

PRu13 tidak adil dan amanah, ini yang menyebabkan perhimpunan besar-besaran dijalankan.


Ameerul said...
June 22, 2013 at 2:24 PM

Serahakn bukti dan biarlah pihak mahkamah menentukannya.


Elesha said...
June 22, 2013 at 2:26 PM

Semakin banyak perhimpunan dianjurkan. Adakah benar perhimpunan ini membaa apa-apa kesan terhadap keputusan PRU13?


Anonymous said...
June 22, 2013 at 3:48 PM

Senang nak cakap bawa perkara yang tidak puas hati ke saluran yang betul. Jawapannya masaalah kampung yang kecil pun kadang-kadang tidak boleh selesai apatah lagi masaalah negara dan pihak yang dirujuk itu pula musuh politik. Pendapat saya jangan mudah melabelkan penyokong pembangkang itu mudah terpengaruh lah, terikut-ikut negara luar lah. Bilangan mereka berjuta ramainya. Mereka ada pendapat sendiri. Andaian saya kita cuma berbeza pendapat, diluahkan berbagai cara dalam Negara demokrasi, undang-undang perhimpunan aman 2012 pun membenarkan, dan selama beberapa siri perhimpunan selepas PRU 13 ini memang sudah berjalan dengan aman, cuma kita agak risau jika ada halangan dari pihak berkuasa DBKL, harap-harap kedua belah pihak tetap akan mengutamakan keamanan.


atom said...
June 23, 2013 at 9:34 AM

Bahkan jikalau dapat pun olehnya ketinggian dan kejayaan itu dengan jalan demikian, tidaklah ada apa-apa yang ia boleh berbesar hati kerananya, kerana iaitu bukan dengan kudrat kebolehannya sendiri, hanya dapat dengan pertolongan orang jua.


atom said...
June 23, 2013 at 9:36 AM

Maka perangai suka meminta tolong saja itu – walaupun meminta tolong kepada Allah Taala padahal kita sendiri tidak menjalankan usaha ikhtiar dengan secukupnya – sangatlah tidak betul kepada ajaran Islam.”


atom said...
June 23, 2013 at 9:39 AM

Apa yang disebut oleh Zaaba itu amat wajar untuk direnung. Sikap bergantung kepada pertolongan orang atau pihak kerajaan semata-mata harus dikaji dengan serius.


atom said...
June 23, 2013 at 9:40 AM

Jiwa kebergantungan dalam banyak hal menyebabkan daya saing dan jiwa mandiri semakin tiris.


atom said...
June 23, 2013 at 9:42 AM

Dalam dunia di mana persaingan terbuka menentukan faktor kejayaan sama ada dalam bidang penguasaan ilmu pengetahuan, penyertaan dalam kegiatan ekonomi dan bisnes, penerokaan dalam bidang sains dan teknologi, keteguhan dalam sistem keluarga dan masyarakat banyak bergantung kepada kesungguhan dan kekuatan peribadi yang terbabit dengannya.


Note: Only a member of this blog may post a comment.

xxx