Tuesday, June 18, 2013

RCI : KL boleh ubah demografi Sabah'

Bekas Ketua Menteri, Datuk Sabah Harris Salleh pernah mengakui bahawa kerajaan persekutuan mampu mengubah demografi Sabah untuk memihak kepada mereka jika kerajaan negeri yang diterajui PBS tidak 'dengar cakap'.

harris mohd salleh former sabah chief ministerHarris membuat pengakuan itu dalam buku bertajuk "Harris Salleh of Sabah" yang ditulis oleh Paul Raffaele pada 1986, kata Setiausaha Agung Upko, Wilfred Madius Tangau kepada suruhanjaya siasatan diraja (RCI) mengenai pendatang di Sabah di Kota Kinabalu hari ini.

harris mohd salleh former sabah chief ministerMembaca dari buku tersebut yang tidak lagi diterbitkan dalam negara, Wilfred memetik Harris (kiri) sebagai berkata Kuala Lumpur
akan memastikan hak orang Melayu di Sabah dilindungi dan akan campurtangan jika kerajaan negeri yang diterajui PBS mengambil tindakan bersendirian.

"Kerajaan Persekutuan boleh mendaftar mana-mana pelarian dalam tempoh tiga jam, tiga hari, tiga bulan atau tiga tahun.

"Sudah pun di Kudat, kawasan PBS sekarang, lebih 3,000 Filipina mempunyai IC dan apabila mereka berdaftar untuk mengundi, kerusinya adalah Usno sekurang-kurangnya untuk sepanjang abad ini.

"Corak yang sama boleh dilakukan di seluruh Sabah supaya orang Kadazan menjadi minoriti kecil," Wilfred memetik Harris sebagai berkata dalam buku tersebut.

PBS, yang dilihat sebagai sebuah parti bumiputera bukan Islam, menang pada tahun 1985 selepas berpecah daripada parti pemerintah, Berjaya, sebuah parti komponen BN.

Berjaya bergabung dengan Usno pada tahun 1990 untuk membentuk Umno Sabah dan sebagai sebahagian daripada BN negeri, ia menumbangkan kerajaan negeri yang diterajui PBS pada 1994 melalui lompat parti, selepas PBS menang tipis dalam pilihan raya negeri pada tahun tersebut.

Kejatuhan PBS didahului oleh sekurang-kurangnya dua operasi rahsia yang melibatkan Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) untuk membolehkan warga asing mengundi di antara tahun 1990 dan 1995, satu operasi oleh sekumpulan yang digelar sebagai G17 dan satu lagi operasi yang digelar "Ops Durian Buruk". -MK
xxx2

Komen Anda

246 Responses to " RCI : KL boleh ubah demografi Sabah' " «Oldest   ‹Older   1 – 200 of 246   Newer›   Newest»
Anonymous said...
June 24, 2013 at 11:36 AM

BN merekrut PTI jadi pengundi mereka lepas dpt kerakyatan haram. Tapi masyarakat bumiputera terutama KDM buta mata dan hati. diorang bilang sangat anti PTI dan takut pula anak2 diorang kawin dgn anak2 pendatang haram''

Tapi bila BN kasi mabuk2 laut dgn pemberian tangki dan duit tambang p mengundi, BRIM, BROM, masyarakat KDM secara otomatik jadi penyokong tegar BN.

Jadi formulanya ialah, 2 x 5 = 7 hhaahhaha


Anonymous said...
June 25, 2013 at 8:18 PM

Aku setuju pendapat ko bah jo anony..
Memang batul cakap mu tu ba..
Baru padan muka-muka UPKO,STAR,PBS..
Orng sabah memang bodoh macam karbau di cucuk idung oleh KL...

BAYUMURNI.....


Anonymous said...
July 4, 2013 at 8:43 AM

Bayumurni Orang sabah tidak bodoh Mungkin orang sabah perlu di beri penerangan yang tepat sedari awal lagi apa yang berlaku dan kesan2 dari PATI ini supaya di orang Faham , bukan masa mahu pilihan raya baru timbul muka.


Anonymous said...
July 4, 2013 at 10:30 AM

BETUL KDM INI PELIK SELALU LUPA APA DIA CAKAP BILA KENA TODI


Anonymous said...
July 6, 2013 at 4:39 PM

Orang KDM paling banyak miskin berbanding PTI,nah itu fakta PTI di dahulukan BRIM,Hospital,Sekolah,undi,Minyak untuk nelayan dan elaun


Levia Thon said...
July 22, 2013 at 2:37 PM

Musa: Pakatan's Support for RCI in Sabah a Political Gimmick

Chief Minister Datuk Seri Musa Aman has described as political gimmick the support expressed by the opposition pact on the call by various groups for the setting up of a Royal Commission of Inquiry (RCI) on illegal immigrants and "Project IC" in Sabah.


Levia Thon said...
July 22, 2013 at 2:38 PM

Musa: Pakatan's Support for RCI in Sabah a Political Gimmick

He said the RCI on the issue had been much-talked about and that it was now up to the authority to make a decision.


Levia Thon said...
July 22, 2013 at 2:38 PM

Musa: Pakatan's Support for RCI in Sabah a Political Gimmick

"We know that the opposition parties are intent on seeking a political mileage from the issue. This is an old issue; when he (Opposition leader Datuk Seri Anwar Ibrahim) was the deputy prime minister... what did he do?


Levia Thon said...
July 22, 2013 at 2:39 PM

Musa: Pakatan's Support for RCI in Sabah a Political Gimmick

"Now when he is in the opposition, (he is) making all kinds of promises," he told reporters after attending the Chief Minister's Department and Finance Ministry's assembly at Tun Ahmad Raffae Auditorium, Menara Tun Mustapha, in Likas, here.


Levia Thon said...
July 22, 2013 at 2:40 PM

Musa: Pakatan's Support for RCI in Sabah a Political Gimmick

Anwar told a media conference here yesterday that Pakatan agreed that the issue of illegal immigrants in Sabah could only be resolved with the establishment of an RCI.


Sheldon Cooper said...
July 22, 2013 at 2:44 PM

The much anticipated Royal Commission of Inquiry (RCI) on Sabah’s illegal immigrant issue has just been announced by Najib Tun Razak. This is good news for Sabah and certainly a historic moment. Finally this issue after so many years is being investigated and given utmost attention by the Federal Government who is actually responsible for the mess Sabah is in today.


Sheldon Cooper said...
July 22, 2013 at 2:44 PM

With this announcement it is confirmed that Dr Mahathir and Najib Tun Razak are at loggerheads.


Lysa said...
August 13, 2013 at 2:40 PM

Rakyat Sabah sendiri akan tentukan pemimpin dan parti pilihan mereka bukannya orang luar.


gomel said...
August 14, 2013 at 10:24 PM

Ei Harris kurang menyerlah keblekangan ni


fre said...
August 14, 2013 at 10:27 PM

How KL is going to change the demography?


right said...
August 14, 2013 at 10:32 PM

The most important thing now is to ensure Sabah is safe


rtkt said...
August 14, 2013 at 10:39 PM

Harris. What are you trying to say?


swow said...
August 14, 2013 at 10:46 PM

Sekarang bukan masanya fikir pasal KL ini masanya kita fikir macam mana nak majukan Sabah


bfd said...
August 14, 2013 at 10:54 PM

Why dont just put your focus in Sabah?


f said...
August 14, 2013 at 11:27 PM

Sabah RCI is to help the people and not ruining it


karena said...
August 14, 2013 at 11:39 PM

Saya hanya menunggu testi dari Pairin esok


George said...
August 19, 2013 at 1:49 PM

Haris nilah salah sorang yang wajib beri keterangan dalam RCI sebab masa tu adalah zaman kegemilangan beliau.


Anonymous said...
August 19, 2013 at 1:51 PM

Politik memang selalu tidak mengenal antara halal dan haram.bukan tidak tau sebenarnya tapi disengajakan.


Anonymous said...
August 19, 2013 at 1:53 PM

Hairan kenapa Harris menarik diri di saat2 akhir untuk beri testimoni dalam RCI.


Jonker said...
August 19, 2013 at 1:54 PM

Penyesalan pasti berlaku bila lihat warga asing ramai yang membanjiri Sabah sekarang.


Wayne said...
August 19, 2013 at 1:56 PM

Berilah kerjasama padu supaya selesai isu PATI di Sabah ni.


Sulan said...
August 20, 2013 at 2:24 PM

Sudah sala sendiri tidak pula mahu mengaku lagi. Harris kita tahu yang mana BERJAYA dan USNO terlibat dalam pemberian IC ini.


Babnu said...
August 20, 2013 at 2:25 PM

KL yang buat? Sedangkan BERJAYA hanyalah kerajaan negeri yang tidak ada campur tangan daripada KL. Macammana pula boleh Harris mengatakan demikian.


HarrisS said...
August 20, 2013 at 2:27 PM

Kenapa tidak jadi beri keterangan kepada RCI? Itu yang menjadi persoalan tindakan Harris sebelum ini.


Amahidi said...
August 20, 2013 at 2:28 PM

Mari kita sama-sama berjuang demi hak penduduk Sabah. OPS PATI besar-besaran akan dibuat. Ini membuktikan yang mana kerajaan serius dalam menangani semua ini.


JajahSaha said...
August 20, 2013 at 2:30 PM

Betul... OPS PATI yang dirancang akan dilaksanakan masa terdekat ini satu yang baik. Ini akan dapat memberikan jawapan yang mana kerajaan tidak pernah duduk diam dalam menangani apa-apa masalah. Betul.. Tidak tipu.. 5p, 6p, pengusiran semua... Lihat..


UsirPATI said...
August 20, 2013 at 2:36 PM

Berlarian sudah PATI bila dengar OPS besar-besaran akan dibuat. Bertapuklah diorang itu di hutan-hutan.. Kelapa Sawit... Bah berikan kerjasama kepada pihak berkuasa jika benar-benar inginkan masalah ini dapat diselesaikan. PEMBANGKANG PULA JANGAN TAHU CAKAP SAJA. BERIKAN JUGA INFO BERGUNA.


kisas said...
August 23, 2013 at 10:50 AM

Ini muka la yang sudah jual Sabah kepada orang asing. Dia tidak takut kisas ka ni?


yoou said...
August 23, 2013 at 10:52 AM

The operation to evicts all illegals out from sabah already starting since early August. We'll see after that.


sleepwell said...
August 23, 2013 at 10:53 AM

He knew and brag proudly about it, and refused to testified. i don't even know if he can sleep well at night.


crimes said...
August 23, 2013 at 10:54 AM

Been wondering if this is true, why doesn't the cops catch this man? He basically admitting his crimes and no one done anything.


sickoldman said...
August 23, 2013 at 10:56 AM

I bet he's putting those 3 hours, 3 days, 3 years, into his resume by now. Sick old man.


sabotaj said...
August 23, 2013 at 10:57 AM

Kalau sudah tau, dan tapi tidak mengaku, ertinya dia bersubahat juga walaupun tidak buat kan.


too late said...
August 23, 2013 at 10:59 AM

The illegals has been a long time battle in Sabah. If only we can counter this problem sooner.


kurang said...
August 23, 2013 at 11:00 AM

percuma saja undi dia ni jadi ketua menteri, tiada hasil.


hingin said...
August 23, 2013 at 11:02 AM

Harris at least can do something to help, if he still think that this is his land also. Don't do thoughtless things forever lah


useless said...
August 23, 2013 at 11:03 AM

then he should provide proof of what the federal has done to our state. he's our freaking former cm for god's sake.


lisa said...
August 24, 2013 at 9:55 AM

Bragging so proud about the bad work that he has done. Why so arrogant?


kiram said...
August 24, 2013 at 9:57 AM

Apa kuasa yang hebat sangat dengan KL ni sampai boleh pulak nak ubah geografi Sabah


nista said...
August 24, 2013 at 9:58 AM

Kalau macam tu, ubah dulu, nak jugak tengok sejauh mana kehebatan Harris ni. Entah-entah, dusta.


bisi said...
August 24, 2013 at 10:09 AM

Kenapa mau bawa-bawa KL dalam ni hal, kalau sudah buat salah tu, tanggung la sendiri.


un name said...
August 24, 2013 at 10:39 AM

Don't play2 kah Harris, you suppose to protect us, not threaten us.


ecka said...
August 27, 2013 at 11:11 AM

Why dont just put your focus in Sabah?


josiet said...
August 27, 2013 at 11:12 AM

Sabah RCI is to help the people and not ruining it


phannie said...
August 27, 2013 at 11:12 AM

Penyesalan pasti berlaku bila lihat warga asing ramai yang membanjiri Sabah sekarang.


Gregs said...
August 27, 2013 at 11:12 AM

Berilah kerjasama padu supaya selesai isu PATI di Sabah ni.


Jerit said...
August 27, 2013 at 11:12 AM

Ini hanyalah menakut-nakutkan orang ramai sahaja.


Hanuman said...
August 27, 2013 at 11:13 AM

Sabahan janganlah percaya sangat benda ini.


Ginza said...
August 27, 2013 at 11:13 AM

Mainan pembangkang yang tak habis-habis jer.


Lachaim said...
August 27, 2013 at 11:13 AM

Apala cerita ni takda lain ka? tipu sahaja.


Windmill said...
August 27, 2013 at 11:13 AM

Ini hanya strategi Anwar untuk mencelarukan minda Sabahan.


English Breakfast said...
August 27, 2013 at 11:14 AM

Ceh Pembangkang sudah terkubur pun takde maknanya la.


Toll said...
August 27, 2013 at 11:14 AM

Ubah demografi apa ka bendanya? Ini mesti orang pro pembangkang tak puas hati ni.


Lebuhraya said...
August 27, 2013 at 11:14 AM

Tiada lain fitnah dari pasukan Anwar Aljuburi.


3D said...
August 27, 2013 at 11:15 AM

Bahaya ni tau mainan pembangkang meracuni fikiran Sabahan.


Tableture said...
August 27, 2013 at 11:15 AM

Ini semua jangan kita percayalah sangat mana ada bukti kukuh.


Gringotts said...
August 27, 2013 at 11:15 AM

Dalam internet ni apa pun boleh dicakap tapi bukannya fakta rasmi.


Wicca said...
August 27, 2013 at 11:15 AM

Hanya kerajaan sahaja mengeluarkan fakta yang boleh dipercayai.


Shield said...
August 27, 2013 at 11:16 AM

Dalam hal ni kenapa pula KL terlibat? tanya la pemimpin Sabahan.


Noblemen said...
August 27, 2013 at 11:16 AM

Ni mesti pembangkang dari la ni takutkan orang Sabah supaya mereka dapat sokongan.


Ride said...
August 27, 2013 at 11:16 AM

Kalah PRU13 tu buatlah kalah ni macam pimpin negara pula tapi tak bermandat.


Rollin said...
August 27, 2013 at 11:16 AM

Siang malam pembangkang fitnah tapi tiada hasil.


rcis said...
August 28, 2013 at 11:55 AM

Ini semua sandiwara pembangkang sahaja.


nasi said...
August 28, 2013 at 11:56 AM

Nak libatkan KL lagi pembangnkang nanti kelantan semua pun ada.


Grree said...
August 28, 2013 at 11:56 AM

Kita patut bekerjasama bukan memfinah.


dance said...
August 28, 2013 at 11:56 AM

Dalam pembangkang di Sabah pun sekarang kucar kacir.


letty said...
August 28, 2013 at 11:56 AM

Hiew king Cheu pun keluar DAP, apa maksudnya tu? musnahlah.


charles said...
August 28, 2013 at 11:56 AM

Penulis ni siapa ada gambar Harris lagi.


Sobri said...
August 28, 2013 at 11:57 AM

Harris Salleh tu yang baru-baru tarik diri dari RCI pengecut juga.


Piringanz said...
August 28, 2013 at 11:57 AM

Putrajaya juga main peranan besar dalam pemberian kewarganegaraan.


2times said...
August 28, 2013 at 11:57 AM

Apalah diorang ni buat onar saja dalam mana-mana web. Dasar pembangkang.


Jesen said...
August 28, 2013 at 11:57 AM

Jangan kita mudah percaya kata pembangkang ini yang tidak rasmi.


perah said...
August 28, 2013 at 11:58 AM

Pembangkang la punca ketidakharmonian negara.


mras said...
August 28, 2013 at 11:58 AM

Ada sahaja isu yanbg sengaja dilaga-lagakan ni.


onnit said...
August 28, 2013 at 11:58 AM

Kita sepatutnya berterima kasih kepada kerajaan kerana banyak sumbangan yang diberi.


staryu said...
August 28, 2013 at 11:58 AM

Pembangkang ni mana pandai bersyukur atas kemajuan yang dibawa kerajaan.


kliff said...
August 28, 2013 at 11:58 AM

Bukan sahaja tidak pandai bersyukur malah menghina lagi.


dbed said...
August 28, 2013 at 11:59 AM

Kita tidak akan berada dalam keadaan seaman dan maju begini kalau bukan pasal kerajaan BN.


seight said...
August 28, 2013 at 11:59 AM

Mandat sekali lagi diberi kepada ketua Menteri Musa Aman sebab orang percaya kewibawaannya.


izhmms said...
August 28, 2013 at 11:59 AM

Pembangkang melalak bagai anjing marah kepada pelalu jalan tiada gunanya.


swoots said...
August 28, 2013 at 11:59 AM

Ada sahaja niat jahat dari ketua pembangakang si Anwar Aljubor ni.


loft said...
August 28, 2013 at 11:59 AM

Kalau tengok dalang sebenar Anwar lah kepada projek IC ni.


grant said...
August 28, 2013 at 12:00 PM

Dari dulu sampai sekarang sebar fitnah patutlah tetap pembangkang selamanya.


lulubai said...
August 28, 2013 at 12:00 PM

Mereka pembangkang bukan pentingkan isu tapi hanya mahu jadi kerajaan.


party said...
August 28, 2013 at 12:00 PM

Pembangakang ni tak pedulikan rakyat sebenarya...mereka mainkan isu sahaja tunjukkan mereka prihatin kononnya.


jumping said...
August 28, 2013 at 12:00 PM

Ahh fitnah bosan la baca amcam ni.


Karaquin said...
August 28, 2013 at 12:00 PM


RCI lah penyelamat kepada Sabahan.


Jetsons said...
August 28, 2013 at 12:01 PM

Pairin sendiri memuji Najib atas pelaksaaan RCI ditubuhkan di Sabah menunjukkan dia prihatin maslah Sabahan.


the90s said...
August 28, 2013 at 12:01 PM

Elak lah mendengar tohmahan palsu pembangkang Anwarisme ni.


jojoba said...
August 28, 2013 at 12:01 PM

Taktik PAkatan tidak menjadi dan terkubur akhirnya dalam PRU13.


Aryan said...
August 28, 2013 at 12:01 PM

Pembangkang ini tiada rasa syukur lah betul hanya tahu komplen setiap masa.


Salleh said...
August 28, 2013 at 12:01 PM

daripada Pembangkang sibuk buat tohmahan, baik fikir idea memajukan negara.


nmes said...
August 29, 2013 at 3:59 PM

Cerita dari pembangkang lagi ni adoii


brein said...
August 29, 2013 at 3:59 PM

Penipu saja cerita pembangkang ini la itu la


waiudodis said...
August 29, 2013 at 4:00 PM

Harris lari dari RCI lagi menghairankan haha


Jerry said...
August 29, 2013 at 4:00 PM

Yang ubah demografi adalah yang dituduh di RCI tu macam Harris


dolan said...
August 29, 2013 at 4:00 PM

Mahathir lah yang mengubah demografi tu, suruh dia bagi keterangan di RCI


johhny said...
August 29, 2013 at 4:00 PM

Jadi pembangkang apa cerita sini? Bukan Anwar yang dalang kah?


gopher said...
August 29, 2013 at 4:01 PM

Terima kasih lah pada Najib kerana menubuhkan RCI


grab said...
August 29, 2013 at 4:01 PM

Pairin sendiri mengakui yang Najib merupakan PM pertama bersetuju untuk penubuhan RCI di Sabah.


tatas said...
August 29, 2013 at 4:01 PM

Kita harus tolak pembangkang ni kerana mereka ni raja fitnah.


Fons said...
August 29, 2013 at 4:01 PM

Eleh Anwar tu yang punya duit ratusan juta di luar negara takkan tak siasat? Wikileaks sendiri sudah dedahkan pun.


hakuna said...
August 29, 2013 at 4:02 PM

Kes pembangkang pun banyak tapi tidak pula di highlight apa la artikel-artikel ni.


gooby said...
August 29, 2013 at 4:02 PM

Artikel-artikel fitnah.


sprawng said...
August 29, 2013 at 4:02 PM

Kalau begini lah gaya pembangkang memang terkubur lagila sekali PRU14 haha


Gemini said...
August 29, 2013 at 4:02 PM

RCI akan mendedahkan lagi banyak cerita


kolisium said...
August 29, 2013 at 4:03 PM

Nasib baik ada RCI


jender said...
August 29, 2013 at 4:03 PM

Demografi berubah ada banyak sebabnya lah


kugerr said...
August 29, 2013 at 4:03 PM

Ini pembangkang main suka hati mak dia jak menuduh orang


fussball said...
August 29, 2013 at 4:03 PM

Apa la takkan KL lagi dibawa masuk cerita ni.


kitkat said...
August 29, 2013 at 4:03 PM

Jadi USD 322 Juta Anwar nak letak mana? haa jawab


catt said...
August 29, 2013 at 4:04 PM

Anwar sendiri cakap lagi semasa PRU13 lalu mau bagi kerakyatan sama warga filipina dan indonesia kalau menang apa macam?


keli8mat said...
August 29, 2013 at 4:04 PM

Kita perlukan lagi ramai saksi di RCI.


kende said...
August 29, 2013 at 4:04 PM

Kalau bukan Najib tiadalah RCI ditubuhkan


kurita said...
August 29, 2013 at 4:04 PM

Itulah masa sekarang kerajaan sudah komited meneyelesaikan isu PATI.


piling said...
August 29, 2013 at 4:05 PM

Sekarang kita patut fokus kepada peneyelesaian bukan fokus kepada masalah yang berlaku.


tamparlori said...
August 29, 2013 at 4:05 PM

Musa juga berkata akan meneyelesaikan masalah ini dalam janji 16 poin beliau.


lembaga said...
August 29, 2013 at 4:05 PM

Bagi yang tak menyokong kerajaan menyelesaikan isu ni pergi main jauh-jauh la.


puaka said...
August 29, 2013 at 4:05 PM

Orang pembangkang ni memang begitu tak pandai bersyukur.


iltan said...
August 29, 2013 at 4:06 PM

Ingat kerajaan tak pernah buat apa-apa untuk meneylesaikan masalah APTI ka? begitu banyak sudah operasi segala macam ingat senang ka?


ulijima said...
August 29, 2013 at 4:06 PM

Pembangkang ingat senang selesaikan maslaah padahal mereka sendiri tak pernah buat apa-apa.


lamar said...
August 29, 2013 at 4:06 PM

Baik suruh pembangkang Anwar tu jaga sempadan di Esszone.


90# said...
August 30, 2013 at 10:43 PM

Then what happen to Sabah now?


geg said...
August 30, 2013 at 10:46 PM

Maka banyak la PTI datang


unone said...
August 30, 2013 at 10:48 PM

It leads to frustration


blah said...
August 30, 2013 at 10:55 PM

How to change?


bdus said...
August 30, 2013 at 11:40 PM

Changing the demography means changing everything in Sabah


7 said...
August 30, 2013 at 11:43 PM

Jangan la kau angan2 harris


xc said...
August 30, 2013 at 11:44 PM

This guy is nothing but wasting our time


vd said...
August 30, 2013 at 11:49 PM

Apa yang KL boleh tlg kau?


hghf said...
August 30, 2013 at 11:54 PM

Harris saja cari publisiti


cdxc said...
August 30, 2013 at 11:58 PM

Suda2 la harris


sitikus said...
September 2, 2013 at 11:54 AM

KL can go to hell.


zipper said...
September 2, 2013 at 11:54 AM

Snobbish enough are we, Harris?


raika said...
September 2, 2013 at 11:55 AM

Harris can now rest in peace. He got nothing on sabah for now.


mainah said...
September 2, 2013 at 11:55 AM

Salah satu cara untuk menakut-nakutkan penduduk Sabah.


metalika said...
September 2, 2013 at 11:56 AM

Harris kerja dengan pembangkang ka sekarang?


orang bandar said...
September 2, 2013 at 11:56 AM

I don't believe in anything he said. totally useless shit.


forever confuse said...
September 2, 2013 at 11:56 AM

Why KL can change the demography? And how?


ray said...
September 2, 2013 at 11:56 AM

He know something, RCI needs to dig this our from him.


kasi jalan said...
September 2, 2013 at 11:57 AM


Why anything havent been to to drag him to the court?


siuksiuk said...
September 2, 2013 at 11:57 AM

Sue him, and let him suffer.


talingung said...
September 2, 2013 at 11:57 AM


There's no doubt that Anwar is his friend.


yalaitu said...
September 2, 2013 at 11:58 AM

Don't lie, we know they can't do something like that.


coco said...
September 2, 2013 at 11:58 AM

Change Sabah's demography? That's insane!


nia said...
September 2, 2013 at 11:58 AM

Think before you say anything that can hurt yourself, Harris.


nutt said...
September 2, 2013 at 11:58 AM

Who is this old man? i never knew such old cranky man exist.


graph said...
September 2, 2013 at 11:58 AM

oh shut up Harris, younger generation recognize you as the traitor, you shouldn't speak more.


lauren said...
September 2, 2013 at 11:59 AM

What is this, what he's trying to say? does anyone investigate this?


donna said...
September 2, 2013 at 11:59 AM

I'm still pretty sad upon losing Labuan.


kate said...
September 2, 2013 at 11:59 AM

Stop talking and go and rest in your beautiful mansion.


willy said...
September 2, 2013 at 11:59 AM

the most corrupt ex-cm. Oh wait, there's osu sukam. What happened in vegas, will not stay in vegas for sure.


ayang said...
September 4, 2013 at 1:42 PM

curiosity level, 200 percent. He knew something.


peter said...
September 4, 2013 at 1:42 PM

People keep wondering why Harris back off and RCI allowed it. Please clarify.


killer said...
September 4, 2013 at 1:43 PM

Rumor has it that he own thousands of acre in kudat. is it true?


NY said...
September 4, 2013 at 1:43 PM

Where's the said book? I never heard of it?


vile said...
September 4, 2013 at 1:44 PM

kalau kerajaan PBS tidak dengar ckp? apa maksudnya ni?


raina said...
September 4, 2013 at 1:44 PM

3 hours? thats escalated quickly.


cross said...
September 4, 2013 at 1:45 PM

Project ic is something that all sabahan regret. this should be taken seriously.


gene said...
September 4, 2013 at 1:45 PM

Alaa, orang kg sendiri pun tolong juga ni pati ni. kalau operasi, kena sembunyi. macamana pati tidak naik kepala.


harty said...
September 4, 2013 at 1:45 PM

Too bad sabahan is too kind, especialy to the illegals.


men said...
September 4, 2013 at 1:46 PM

what he said is rubish. i won't believe him.


vix said...
September 4, 2013 at 1:46 PM

berjaya is no more. why should we believe you?


wooly said...
September 4, 2013 at 1:46 PM

KL is that powerful?


durian said...
September 4, 2013 at 1:47 PM

Ops durian buruk? good name for illegal ops.


trepass said...
September 4, 2013 at 1:47 PM

And look where Harris stand in Sabahan eyes now? lower than the illegals.


secret said...
September 4, 2013 at 1:48 PM

two secret ops, i don't think so. everyone knew this. only no power to stop it.


lemon said...
September 4, 2013 at 1:48 PM

so, he admit that he involved in this project ic?


summer said...
September 4, 2013 at 1:48 PM

The ghost of the past will haunt you forever.


apol said...
September 4, 2013 at 1:49 PM

At least he dare to spoke the truth.


poison said...
September 4, 2013 at 1:49 PM

Mahathir needs to be prosecuted.


vodka said...
September 4, 2013 at 1:49 PM

Who started this madness?


Harris said...
September 13, 2013 at 1:57 PM

pandai dia kasi pindah kesalahan dia kepada federal.. dia sendiri yang ubah demografi sabah, siap jual Labuan kepada federal..


Diamond said...
September 13, 2013 at 1:58 PM

kalau bukan kerana pemimpin2 Sabah seperti Harris, federal tidak akan mampu melakukan apa2 terhadap demografi sabah.. semuanya berlaku hanya ketika Harris berkuasa..


kupu-kupu said...
September 13, 2013 at 2:13 PM

si Harris ni sama saja macam Anwar.. bila kena siasat, macam-macam cerita tidak masuk akal keluar dari mulut dia..


tembadau said...
September 13, 2013 at 2:15 PM

ketika berkuasa Harris juga tidak melakukan apa2 untuk memulihkan semula demografi sabah.. oleh itu, beliau layak dijatuhkan hukuman lebih2 lagi beliau tahu wujudnya aktiviti pemberian IC kepada warga asing..


Lihing said...
September 13, 2013 at 2:17 PM

Anwar adalah dalang sebenar yang sudah merancang dari awal kemusnahan negara.. hanya jika beliau dipenjara seumur hidup, barulah negara kembali aman, selamat dan makmur..


Drakula said...
September 13, 2013 at 2:18 PM

walau apapun cerita mengenai perkembangan RCI setakat ini, sebagai rakyat tulen sabah, saya mengharapkan supaya satu penyelesaian konkrit akan dilaksanakan bukan sahaja bagi memberkas semua dalang, malah untuk mengusir semua PATI termasuk yang telah diberikan IC..


Tebuan said...
September 13, 2013 at 2:21 PM

Antara semua saksi2 RCI, AnuWar adalah yang paling hampir dengan sifat2 dalang projek IC.. dia adalah individu paling berkuasa pada waktu itu selepas Tun Mahathir.. beliau juga mendapat pencalonan terbanyak dari Sabah ketika bertanding jawatan timbalan presiden umno.. dan yang paling jelas ialah, beliau pernah membantah penubuhan RCI ketika usul itu dicadangkan oleh Pairin..


Anugerah Kunyit said...
September 13, 2013 at 2:22 PM

RCI tidak patut membuang masa mengambil keterangan orang2 yang bukan dalang projek IC.. cukup lah sekadar menyiasat Anwar sampai orang tua ini mengaku bahawa dialah dalang sebenar projek IC..


Dalang said...
September 13, 2013 at 2:26 PM

Dalang sama sekali tidak akan mengaku apa kesalahan yang sudah dia buat.. jika disertakan bukti sekalipun, mereka tetap tidak akan mengaku malah tergamak menyalahkan orang lain yang tidak ada kena mengena dengan kes itu..


Maori said...
September 18, 2013 at 11:08 AM

Betulkah Harris ni??pemimpin yang tarik diri bagi beri keterangan dalam RCI.apa yang dia takut.


Anonymous said...
September 18, 2013 at 11:10 AM

Sebenarnya semua bergantung kepada pemimpin dan rakyat Sabah.


Brett said...
September 18, 2013 at 11:17 AM

Autonomi Sabah membolehkan mereka membuat keputusan sendiri dalam semua perkara.


Dean said...
September 18, 2013 at 11:19 AM

Benar..tuduhan tiada bukti hanya akan membawa masalah pada si pendakwa,pemfitnah.


shane said...
September 18, 2013 at 11:23 AM

pemimpin harus lebih bijak mengambil tindakan demi untuk kepentingan, masa depan rakyat dan bukannya kepentingan politik sendiri.


Senile said...
October 11, 2013 at 10:34 AM

jadi sah lah bahawa Harris antara dalangnya.. apa tunggu lagi? hukum sajalah orang tua ni..


Manhole said...
October 11, 2013 at 10:36 AM

Harris patut juga dedahkan bahawa Anwar adalah individu yang bertanggungjawab menjatuhkan PBS melalui pemberian IC kepada warga asing di sabah..


Keris said...
October 11, 2013 at 10:37 AM

Harris juga besar kuasanya hingga boleh menjual Labuan dan mempersetujui royalti 5% untuk sabah tanpa berbincang dengan pemimpin serta wakil rakyat di sabah..


Bangka said...
October 11, 2013 at 10:39 AM

usno, berjaya dan Anwar adalah penjenayah utama yang menyebabkan negeri ini dibanjiri warga asing yang memiliki IC.. jika mereka dibiarkan memerintah untuk kali kedua, hancurlah kedaulatan sabah..


Dulang said...
October 11, 2013 at 10:41 AM

Anwar memang rapat dengan pemimpin2 pembangkang Filipina seperti Nur Misuari.. malah pengawal peribadi Anwar juga ramai terdiri dari warga Filipina.. mungkinkah kebanjiran warga Filipina di sabah juga adalah disebabkan oleh Anwar??


Kim said...
October 11, 2013 at 10:43 AM

selagi Anwar tidak dipenjarakan, selagi itu malaysia dibelanggu ancaman dalam dan luar negara.. Anwar dan Harris adalah Dajal Malaysia..


Rumpai said...
October 11, 2013 at 10:45 AM

memandangkan si Harris ini sudah tua bangka dan bila2 masa ajal sampai, eloklah beliau disiasat habis2an.. dan dipenjarakan seumur hidup.. dan sebelum dia meninggalkan kita dan dosa2 yang dia lakukan, eloklah dia membayar ganti rugi kepada sabah dahulu..


Jack said...
October 11, 2013 at 10:46 AM

KL tidak akan mampu mengubah demografi sabah jika tidak ada pemimpin2 dari sabah yang tergamak bersekongkol dengan mereka..


King said...
October 11, 2013 at 10:48 AM

bukankah lebih baik Harris berterus terang saja dan dedahkan siapa2 yang telah diberikan IC oleh beliau.. sekurang2nya ia memudahkan RCI melaksanakan proses penyelesaian apabila semua maklumat telah diberikan..


«Oldest ‹Older   1 – 200 of 246   Newer› Newest»

Note: Only a member of this blog may post a comment.

xxx