Monday, June 10, 2013

Untuk Apa MP Sabah Jumpa Tengku Razaleigh

Dua minggu lepas khabarnya beberapa orang ahli parlimen dari Sabah dan Sarwak telah mengunjungi Tengku Razaleigh Hamzah di kediaman ahli parlimen Gua Musang itu di Langgak Golf, Jalan Ampang.

Kunjungan itu katanya ada kena mengena dengan perkembangan mutakhir politik di kedua buah negeri itu selepas pilihan raya ke-13. Ahli parlimen yang hadir adalah mereka yang tidak dilantik menjadi anggota kabinet Najib Razak.

Untuk apa dan apa tujuan tidak diketahui dengan jelas. Saksi mata memberi tahu pertemuan itu berlaku di mana sekurang-kurang lima atau enam orang yang hadir bertemu Tengku Razaleigh. "Mereka berbual panjang sampai lebih dua jam," beritahu saksi.

Bagaimana pun mereka tidak hadir serentak tetapi berasingan. Khabarnya selepas ini akan ada satu lagi pertemuan di antara ahli parlimen itu dengan Tengku Razaleigh. Mengenai tujuan pertemuan itu ada juga yang menjangkakan mereka mahu meminta nasihat Tengku Razaleigh mengenai kedudukan dan pendirian mereka dalam BN.

Difahamkan mereka mahu Tengku Razaleigh berbuat sesuatu agar kepincangan ataupun lebih tepat meredakan perasaan kurang senang mereka dengan Najib. Bagaimana pun Tengku Razaleigh khabarnya memberi masa untuk mereka menyelesaikan apa yang kurang senang itu terlebih dahulu baru beliau akan memberi kata dua. Tengku Razaleigh tidak terburu-buru menerima pandangan atau memenuhi kehendak ahli parlimen berkenaan



http://msomelayu.blogspot.com/
xxx2

Komen Anda

83 Responses to " Untuk Apa MP Sabah Jumpa Tengku Razaleigh "
clover said...
June 11, 2013 at 2:10 PM

Tampaknya bukan mudah untuk Najib Razak menyusun kabinet kali ini. Kabinet bakal disusun nanti adalah kabinet pertama Najib. Selepas beliau gagal mendapat mandat rakyat untuk menguasai 2/3 di parlimen, orang akan lihat pula rupa bentuk kabinet Najib.

Barisan kabinet akan menentukan sejauh mana kemampuan kerajaan UBN dibawah Najib lima tahun mendatang. Kabinet juga akan menjadi penunjuk aras kepada kehebatan dan kebijaksanaan Najib.

Kabinet 2004 hingga 2008 lalu bolehlah dianggap kabinet Najib - Abdullah Badawi (Pak Lah). Najib hanya membaiki kabinet Pak Lah dengan menyulat mana-mana menteri atau ruang kosong untuk pengukuhan beliau. Penyusunan itu juga sebagai pembersihan etnik Pak Lah.


clover said...
June 11, 2013 at 2:11 PM

Tengku Razaleigh seorang yang ikhlas didalam perjuangan. Hakikat ini boleh dinilai dan dianalisa sendiri oleh Najib. Sebagai seorang yang berpegang kepada prinsip dan undang-undang Tengku Razaleigh tidak pernah menentang Umno atau kepimpinan Najib secara emosi dan diluar batas dibenarkan. Dia mengkritik adalah untuk kebaikan dan bukan membenci. Sayangnya keikhlasan dan kehebatan yang dimilikinya tidak pernah digunakan oleh Najib maupun di era Abdullah Badawi. Inilah satu kesilapan kepada Umno tidak tahu menilai mana intan dan mana kaca.

Najib boleh mencuba cadangan ini dan tidak salah. Kalau Tengku Razaleigh tidak mampu untuk mengembalikan semula sokongan dan kepercayaan Cina kepada kerajaan UBN, beliau boleh pecat Tengku Razaleigh bila-bila masa. Lagipun Tengku Razaleigh sebagai ketua Umno Gua Musang berhak untuk mendapat kedudukan itu dan layak menjadi menteri kabinet kanan.

Kemenangan besar Tengku Razaleih dalam pilihan raya lalu dengan meraih lebih 8,413 majoriti dalam keadaan beliau diserang secara 'anih' dan luar biasa, menunjukkan tokoh veteran Umno itu seorang yang tikam tidak luk pilut dan memiliki mauanah politik. Maka sewajarnya kalau beliau diberi pengikhtirafan dengan melantik beliau menjadi menteri kabinet.

Untuk mengambil kira dan menilai cadagan agar Tengku Razaleigh Hamzah ini dimasukkan ke dalam kabinet Najib jangan sangat mendengar kata-kata dan nasihat Mahathir. Najib kena sedar era sekarang adalah era dia yang memerintah dan menjadi presiden Umno.


Anonymous said...
June 11, 2013 at 2:36 PM

ULASAN INI SUNGGUH MENARIK! ~ JUM BACA SAME-SAME! Anwar mungkir janji, kata bekas menteri Indonesia

Penasihat PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim telah meminta satu perjanjian diadakan untuk memastikan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak menyerahkan kuasa sekiranya Pakatan Rakyat memenangi pilihan raya umum ke-13 (PRU13), kata seorang saksi pertemuan yang diadakan oleh orang tengah dari Indonesia dengan kedua-dua pemimpin itu.

Hamid Awaludin, bekas menteri undang-undang dan hak asasi manusia Indonesia, berkata "oleh kerana tidak terdapat sebarang perkara yang boleh membatalkan perjanjian itu, yang dibuat menjelang PRU13 atau pada hari pengundian, maka perjanjian berkenaan terus terpakai".

Bagaimanapun, "keadaan berubah apabila Najib diisytihar sebagai pemenang" katanya sambil menjelaskan bahawa Anwar meminta perjanjian itu diadakan kerana beliau "yakin akan mencapai kemenangan pada pilihan raya itu berdasarkan hasil pungutan pendapat yang sering menyebelahinya dan jumlah hadirin pada majlis ceramah anjuran Pakatan Rakyat".

Hamid, yang pernah berkhidmat sebagai duta besar Indonesia ke Rusia dan Belarus dari 2008 hingga 2011, memberitahu Bernama beliau turut hadir pada perbincangan yang diadakan antara bekas naib presiden Indonesia Jusuf Kalla dengan Anwar dan Najib.

"Jusuf Kalla sekadar memenuhi permintaan Anwar supaya beliau menjadi orang tengah. Bukan beliau (Jusuf) yang mengambil daya usaha agar perjanjian itu diadakan atau pergi berjumpa Anwar," katanya.

Laporan media baru-baru ini menyebut Anwar menafikan beliau memungkiri perjanjian damai yang diatur Jusuf dan mendakwa bekas naib presiden Indonesia itu menemuinya untuk menawarkan bantuan bagi memastikan urusan selepas PRU13 berjalan secara teratur.

Bagaimanapun, satu laporan lain pula menyebut Anwar mengaku beliau ada membuat perjanjian dengan Najib, yang menyaksikan Jusuf sebagai orang tengahnya, tetapi mendakwa Barisan Nasional (BN) menjadikan perjanjian itu terbatal berikutan cara parti gabungan itu melancarkan kempennya.

PRU13 menyaksikan BN, yang diterajui Najib, kembali berkuasa apabila memenangi 133 daripada 222 kerusi parlimen. Oleh kerana tidak berpuas hati dengan keputusan itu, Anwar dan Pakatan Rakyat mengadakan perhimpunan di seluruh negara sejak 8 Mei dengan mendakwa berlaku penipuan pilihan raya.

Hamid berkata Anwar tahu Najib tidak menandatangani perjanjian itu, "tapi Najib memberi jaminan beliau akan mematuhi perjanjian itu."

"Beliau menerima perjanjian itu," kata Hamid dan menambah bahawa Najib mengotakan janjinya serta menyeru ke arah penyatuan nasional ketika berucap apabila BN diisytiharkan kembali berkuasa.

"Tindakan Najib ini menepati apa yang telah beliau ucapkan," katanya.

Malah, kata Hamid, sehari selepas kemenangan Najib, beliau tetap optimistik perjanjian itu akan terus terpakai dan kedua-dua pihak akan mematuhinya. Tetapi, Anwar memungkirinya," kata beliau.

"Saya rasa Anwar masih tidak dapat menerima hakikat politik," katanya.

Berikut adalah soal jawab dengan Hamid:


Anonymous said...
June 11, 2013 at 2:38 PM

ULASAN INI SUNGGUH MENARIK! ~ JUM BACA SAME-SAME! Anwar mungkir janji, kata bekas menteri Indonesia

S: Anwar Ibrahim mendakwa Jusuf Kalla yang menghubunginya, tapi Jusuf Kalla pula berkata Anwarlah yang menghubunginya. Mana yang betul?

J: Saya hadir pada perbincangan antara Jusuf Kalla bersama Anwar dan Najib. Jusuf Kalla hanya memenuhi permintaan Anwar agar beliau menjadi orang tengah. Beliau tidak memulakan daya usaha ke arah itu atau menemui Anwar. Jusuf Kalla tidak ada sebarang kepentingan politik dan ekonomi di Malaysia. Beliau sibuk dengan urusannya mengenai Indonesia. Jadi, kenapakah beliau perlu mengambil daya usaha itu dan bertemu dengan Anwar? Ini tidak logik.

Jusuf Kalla menganggap Anwar dan Najib sebagai sahabat baiknya. Beliau ingin membantu kerana mereka terlibat dalam satu persaingan yang begitu sengit. Beliau melihatnya begitu.

S: Anwar mendakwa perjanjian itu mengandungi beberapa prasyarat, contohnya pilihan raya secara bebas dan kebebasan media. Bolehkah sdr nyatakan apakah prasyaratnya?

J: Saya amat pasti tidak terdapat sebarang prasyarat yang dibincang antara Jusuf Kalla dan Anwar. Bagi saya, perjanjian tetap perjanjian dan perjanjian ini dipersetujui kedua-dua pihak – Anwar dan Najib.

Sesetengah orang akan cuba mencari ruang atau alasan untuk tidak mengotakan janjinya. Perangai manusia memang tidak sama.

S: Sekarang, Anwar mendakwa, oleh kerana Najib tidak menandatangani perjanjian itu, maka ia tidak sah. Jusuf Kalla berkata PM memberi persetujuannya secara lisan dan ini menjadikan perjanjian berkenaan, sah. Siapa yang betul, Anwar atau Jusuf Kalla?

J: Anwar tahu Najib tidak menandatangani perjanjian itu. Najib mempunyai sebab yang amat munasabah dari segi politik untuk tidak menandatangani perjanjian itu dan Anwar memahami serta menerimanya.

Bagaimanapun, Najib berjanji akan mematuhi perjanjian itu. Beliau menerima perjanjian itu. Asas akhlak mengajar kita bahawa perkataan seseorang adalah lebih penting daripada tanda tangannya. Perbuatan juga adalah lebih penting daripada kata-kata. Najib mengotakan janjinya. Beliau menyeru ke arah penyatuan nasional ketika menyampaikan ucapan penerimaan. Tindakan Najib menepati kata-katanya.

S: Anwar mendakwa perjanjian itu mengandungi beberapa prasyarat, contohnya pilihan raya secara bebas dan kebebasan media. Bolehkah sdr nyatakan apakah prasyaratnya?

J: Saya amat pasti tidak terdapat sebarang prasyarat yang dibincang antara Jusuf Kalla dan Anwar. Bagi saya, perjanjian tetap perjanjian dan perjanjian ini dipersetujui kedua-dua pihak – Anwar dan Najib.

Sesetengah orang akan cuba mencari ruang atau alasan untuk tidak mengotakan janjinya. Perangai manusia memang tidak sama.

S: Sekarang, Anwar mendakwa, oleh kerana Najib tidak menandatangani perjanjian itu, maka ia tidak sah. Jusuf Kalla berkata PM memberi persetujuannya secara lisan dan ini menjadikan perjanjian berkenaan, sah. Siapa yang betul, Anwar atau Jusuf Kalla?


Anonymous said...
June 11, 2013 at 2:38 PM

ULASAN INI SUNGGUH MENARIK! ~ JUM BACA SAME-SAME! Anwar mungkir janji, kata bekas menteri Indonesia

J: Anwar tahu Najib tidak menandatangani perjanjian itu. Najib mempunyai sebab yang amat munasabah dari segi politik untuk tidak menandatangani perjanjian itu dan Anwar memahami serta menerimanya.

Bagaimanapun, Najib berjanji akan mematuhi perjanjian itu. Beliau menerima perjanjian itu. Asas akhlak mengajar kita bahawa perkataan seseorang adalah lebih penting daripada tanda tangannya. Perbuatan juga adalah lebih penting daripada kata-kata. Najib mengotakan janjinya. Beliau menyeru ke arah penyatuan nasional ketika menyampaikan ucapan penerimaan. Tindakan Najib menepati kata-katanya.

S: Pada Hari Mengundi, adakah sdr rasa perjanjian itu masih terpakai? Adakah berlaku sebarang perkara sebelum Hari Mengundi, yang boleh menyebabkan perjanjian itu terbatal?

J: Saya amat pasti tiada sebarang perkara berlaku menjelang Hari Mengundi atau pada Hari Mengundi itu sendiri yang menyebabkan perjanjian itu terbatal. Ia terus terpakai.

Keadaan berubah selepas Najib diisytihar sebagai pemenang. Malah, sehari selepas kemenangan Najib, saya masih yakin bahawa janji tetap janji dan kedua-dua pihak akan mematuhinya. Barangkali, Anwar tidak mampu mengurus pengikutnya, terutama kerana DAP memenangi lebih banyak kerusi berbanding parti pimpinannya. Anwar mendapati dirinya berada dalam kedudukan yang menyulitkan. Tapi, tugas seseorang pemimpin adalah memimpin, bukan dipimpin.

S: Adakah sdr dan Jusuf Kalla berpendapat Anwar mengingkari perjanjian itu? Jika demikian, apa alasannya?

J: Saya rasa Anwar masih tidak dapat menerima hakikat politik. Mungkin ada perkara yang beliau tidak ingin ucapkan kerana beliau tidak mahu melukakan hati orang. Saya tak tahu.

S: Adakah sdr rasa Anwar akan ikhlas menerima penyatuan nasional di Malaysia?

J: Saya percaya Anwar mempunyai keikhlasan dan masih berharap beliau memilikinya.

S: Pada pendapat sdr, apakah yang membuat Anwar bertindak seperti menafikan wujudnya perjanjian itu, enggan menerima kekalahan dan menganjurkan bantahan di seluruh Malaysia?



J: Sejak mula lagi, Anwar yakin beliau akan memenangi pilihan raya itu. Setelah berjuang sejak sekian lama, beliau berpendapat inilah kesudahan bagi perjuangan itu. Anwar berpendapat beliau akan memenangi pertarungan itu dan mengalahkan Barisan Nasional.

Keyakinan ini diperkukuhkan lagi oleh tinjauan pendapat yang sering menyebelahinya. Setiap perhimpunan yang Anwar adakan dalam tempoh berkempen juga menarik ramai hadirin.

Tetapi, kesudahannya, pilihan rakyat merupakan faktor penentu dalam demokrasi.

Anwar percaya beliau akan memenangi pilihan raya itu dan bimbang Najib akan membantah dan tidak mahu menyerah kuasa. Jadi, beliau mahukan jaminan senario itu tidak berlaku. Inilah sebabnya beliau mencadangkan agar perjanjian itu diadakan.


Pemerhati said...
June 11, 2013 at 3:32 PM

Sudah beberapa hari sejak pendedahan Ahli Parlimen Bayan Baru, Datuk Seri Zahrain mengenai ura-ura membawa masuk Tengku Razaleigh Hamzah untuk mengetuai Pakatan Rakyat dalam persedian menghadapi kemungkinan Anwar kembali menjadi banduan.

Kebenarannya mengenainya masih menjadi pertikaian dengan Nik Aziz sudah menafikan walaupun tidak secara terus.

Tapi itu pada penulis tidak begitu penting kerana yang paling penting ialah reaksi dari yang tuan punya badan sendiri yang sehingga kini masih diam seribu bahasa, mengiyakan pun tidak menidak kan pun tidak.


Pemerhati said...
June 11, 2013 at 3:33 PM

Tengku Razaleigh, atau nama manjanya Kuli adalah antara beberapa individu yang pernah dekat dengan jawatan Perdana Menteri selain Anwar Ibrahim dan Musa Hitam. Jika masing-masing Anwar dan Musa atas kedudukkan sebagai Timbalan Perdana Menteri, Kuli pula selaku satu-satunya orang yang berani mencabar kedudukkan Presiden UMNO pada 1987 dimana beliau kalah dengan majoriti kecil – hanya 40 lebih undi sahaja.

Presiden UMNO secara automatik akan menjadi Perdana Menteri, itu yang penulis maksudkan sebagai ‘dekat’.

Oleh itu tidak sukar untuk menafikan penglibatan Kuli kerana jika Pakatan menang, Anwar dan siapa saja yang menggantikannya untuk menerajui Pakatan Rakyat, akan dipilih sebagai Perdana Menteri.


Pemerhati said...
June 11, 2013 at 3:33 PM

Kita tahu, walaupun Kuli dari parti UMNO dan mewakili Barisan Nasional, itu hanya di kulit luaran. Hakikat sebenarnya Kuli beraja dimata bertahta di hati di Gua Musang. Sejarah membuktikan, Gua Musang akan tetap dibelakang Kuli, pedulilah apa parti yang diwakilinya, UMNO baik, S46 baik.

Sudah banyak tindakan Kuli yang mengguris perasaan ahli UMNO dan berlawanan dengan ketetapan parti mahupun BN. Jika semua belum lupa, Kuli juga pernah menyifatkan UMNO sedang reput dari dalam!!!

Ada rakan penulis mengatakan, Kuli seakan duduk dalam kelasnya yang tersendiri. Tidak seperti ahli politik yang lain, Kuli tidak perlukan jawatan Menteri atau apa yang lain untuk berjaya sebab dia memang sudah sedia kaya dan berjaya dek kebijakkannya dalam bidang kewangan sehingga menjadi pernah menjadi penasihat kewangan kerajaan sebuah negara jiran.


Pemerhati said...
June 11, 2013 at 3:33 PM

Ada juga pihak beranggapan Kuli tidak perlu kepada UMNO, malah UMNO yang perlu kepadanya untuk mengekalkan kerusi di Gua Musang.

Semua ini dan banyak lagi menjadikan Kuli bongkak kecil. Dia bisa saja berbuat apa yang disukainya tanpa peduli tentang tatatertib moral yang terpakai kepada Ahli Parlimen BN yang lain. Justeru itu penulis tidak terkejut bila Kuli sekali lagi dikaitkan dengan skandal yang menjurus kepada pengkhianatannya kepada UMNO kali ini.

Dulu dia buat sekali dengan menubuhkan S46, dan sekarang tidak mustahil dia akan buat lagi.


Pemerhati said...
June 11, 2013 at 3:34 PM

Tapi penulis tahu, apa pun sikap Kuli, jiwanya adalah jiwa melayu. Parti yang mula disertainya ialah UMNO, sebuah parti melayu, parti yang ditubuhkannya setelah keluar dari UMNO pula ialah parti Semangat 46 yang merujuk kepada kebangkitan orang melayu dalam menentang Malayan Union pada 1946.

Seterusnya ia menimbulkan persoalan baru, mahukah DAP menerima kemasukkan Kuli ke dalam Pakatan mengikut cadangan PAS? Kuli tidak seperti Anwar yang hidup dengan membohong orang serta mempunyai satu set lidah yang boleh ditukar-tukar bila perlu.

Jiwa melayu Kuli amatlah besar dan tidak mungkin ia selari dengan kehendak DAP yang punya agenda tersirat (menghaouskan hak keistimewaan melayu) jika berjaya menguasai kerajaan persekutuan Malaysia ini.


Pemerhati said...
June 11, 2013 at 3:34 PM

Penulis mungkin bukan orang yang layak tetapi penulis nak ingatkan Kuli, jangan ikut resmi anjing, bila dah lama tak makan tahi, tak dapat makan, dihidunya juga. Cukup-cukuplah dengan bahana yang Kuli bawa dek keghairahan nak jadi Perdana Menteri dulu. Bila UMNO sudi memaafkan dan menerima kembali Kuli dan bekas-bekas S46 masuk semula ke dalam UMNO, jangan dikhianati peluang kedua itu dengan kisah yang ini pula.

Kesan pengkhianatan Kuli dulu masih terasa, yang paling nyata sampai sekarang Kelantan masih gagal dirampas sejak S46 pimpinan Kuli membantu PAS menyapu bersih semua kerusi DUN Kelantan dalam pilihanraya umum 1990.


Pemerhati said...
June 11, 2013 at 3:35 PM

Penulis suka nak ingatkan, salah satu punca kenapa DAP menarik diri dari Gagasan Rakyat yang diasaskan Kuli pada 1995 (selain Angkatan Perpaduan Ummah-APU), ialah kerana keengganan Kuli mengikut kehendak DAP untuk mengganggu gugat hak keistimewaan orang melayu dalam perlembagaan sekiranya pakatan itu menang dalam pilihanraya umum tahun yang sama.

Dengan DAP masih DAP yang sama seperti pada 1995, Kuli diyakini begitu juga.

Kesimpulan penulis, apa pun kebenaran di sebalik dakwaan ini, yang nyata ia tidak akan menguntungkan Pakatan Rakyat dalam masa pendek mahupun panjang. Baguslah tu sebab ia hanya memudahkan cubaan Barisan Nasinal merampas kebali beberapa negeri yang telepas ke tangan mereka pada 2008.

BN dan UMNO pernah membuktikan bahawa kami juga boleh berjaya tanpa atau dengan Kuli, so dia ada ke takde, takde banyak sangat beza.


gengbassekolah said...
June 11, 2013 at 4:18 PM

Tengku Razaleigh Masih Setia pada UMNO

Tengku Razaleigh Hamzah mengakui dirinya masih setia kepada perjuangan UMNO walaupun terus menyuarakan hak Kelantan dalam tuntutan royalti minyak dan menyangkal sama sekali dakwaan sesetengah pihak yang menyatakan beliau tidak setia kepada perjuangan UMNO.


gengbassekolah said...
June 11, 2013 at 4:19 PM

Tengku Razaleigh Masih Setia pada UMNO

Bagi Syah apa yang dilakukan oleh Tengku adalah merupakan perjuangan dan tanggungjawab beliau sebagai seorang anak jati Kelantan dan juga sebagai Wakil Rakyat yang dipilih oleh rakyat Kelantan dalam memperjuangkan hak Kelantan itu sendiri untuk mendapat bayaran royalti minyak dan bukannya menentang Kerajaan.


gengbassekolah said...
June 11, 2013 at 4:19 PM

Tengku Razaleigh Masih Setia pada UMNO

Beliau hanya menegakkan hak yang sepatutnya dimiliki oleh Kelantan bukannya PAS, PKR dan seumpamanya.


gengbassekolah said...
June 11, 2013 at 4:20 PM

Tengku Razaleigh Masih Setia pada UMNO

pada 26 Feb 2010, selepas mesyuarat bulanan UMNO bahagian Gua Musang yang diadakan di Bukit Chekati, beliau memberitahu pemberita bahawa beliau masih setia kepada perjuangan parti UMNO.


gengbassekolah said...
June 11, 2013 at 4:20 PM

Tengku Razaleigh Masih Setia pada UMNO

Sebenarnya kekecohan ini berlaku apabila Tengku Razaleigh turut berceramah di program solat hajat dan ceramah perdana Isu Royalti Minyak Kelantan anjuran badan bukan kerajaan di Stadium Sultan Mohammed IV, Kota Baharu, Kelantan yang turut dihadiri oleh pemimpin PAS pada 28 Januari 2010.


gengbassekolah said...
June 11, 2013 at 4:21 PM

Tengku Razaleigh Masih Setia pada UMNO

Beliau dalam ceramah itu menegaskan bahawa Kelantan layak menerima wang royalti minyak sebanyak lima peratus, dan selepas itu terus mempertahankan pandangannya itu.


Anonymous said...
June 11, 2013 at 4:23 PM

Malaysia is set to become a developed nation before 2020, Datuk Seri Najib Tun Razak said.


Anonymous said...
June 11, 2013 at 4:23 PM

The Prime Minister said this was due to the resilient national economy which recorded a 5.6% growth last year, with growth stemming from a robust investment pipeline and healthy expansion in domestic consumption.


Anonymous said...
June 11, 2013 at 4:24 PM

Sharing Malaysia’s economic outlook with participants of the 17th Asia Oil and Gas conference here yesterday, Najib said the country also experienced low unemployment and inflation rates while interest rates were stable and investments recorded a steady growth.


Anonymous said...
June 11, 2013 at 4:24 PM

He said these healthy fundamentals were reinforced by international surveys like that of the World Bank which ranked Malaysia the 12th best country to do business.


Anonymous said...
June 11, 2013 at 4:24 PM

The Prime Minister stressed that further liberalisation of the econo-my would be critical to sustain investor interest and build home-grown companies that could compete on the world stage, adding that more must also be done to increase the participation of women at the workplace, rationalise subsidies and recognise high performers in society.


Anonymous said...
June 11, 2013 at 4:24 PM

“As we shift our economy towards services, we must also work to ensure a more equitable share in the nation’s prosperity for all citizens.”


Anonymous said...
June 11, 2013 at 4:24 PM

Najib told the oil and gas industry players that world economies, including Malaysia, must see how their governments could work with the energy industry for greater growth and development.


Anonymous said...
June 11, 2013 at 4:25 PM

He said it was possible that the world’s biggest energy consumer would become an exporter and clean energy technologies would change the power market.


Anonymous said...
June 11, 2013 at 4:25 PM

“The question then is, what this shift means for countries like Malaysia? “I believe there are two main areas of opportunity – to ensure stability and to develop a knowledge-based economy,” he said, adding that Malaysia had managed to record impressive economic growth.


Anonymous said...
June 11, 2013 at 4:25 PM

“Whether in established producer states or at the new frontiers of unconventional energy, strong governance and accountability should be the preconditions when doing energy business.”


Anonymous said...
June 11, 2013 at 4:25 PM

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak menegaskan Umno bukan parti rasis kerana ia sentiasa memberi keadilan kepada rakyat tanpa mengira kaum di negara ini.


Anonymous said...
June 11, 2013 at 4:25 PM

Najib said the creation of a knowledge-based economy would result in having a skilled and experienced workforce to serve both the nation and industry.


Anonymous said...
June 11, 2013 at 4:25 PM

Najib yang juga Presiden Umno berkata sejak ditubuhkan 67 tahun lepas, Umno menganggap bukan Melayu sebagai rakan kongsi dan akan tetap mempertahankan dasar yang sederhana, adil dan saksama kepada semua bangsa.


Anonymous said...
June 11, 2013 at 4:25 PM

Kita tidak akan benarkan politik sedemikian...opportunistic politics (politik oportunis)...kita tak akan benarkan kerana akhirnya akan menghancurkan segala-galanya yang telah dibina Umno dan Barisan Nasional


Anonymous said...
June 11, 2013 at 4:26 PM

Pada PRU13, BN memenangi 133 daripada 222 kerusi Parlimen dengan Umno kekal sebagai tonggak gabungan itu apabila menyumbangkan 88 kerusi.


Anonymous said...
June 11, 2013 at 4:26 PM

Perdana menteri berkata pencapaian Umno pada pilihan raya umum kali ini adalah lebih baik berbanding 2008 meskipun diasak dan diserang pelbagai tohmahan serta fitnah daripada pembangkang.


Anonymous said...
June 11, 2013 at 4:26 PM

Tapi, pada akhirnya rakyat Malaysia telah membuat keputusan bahawa mereka ingin kepada kestabilan, kesinambungan dan ingin melihat agenda pembangunan dan transformasi yang dibawa BN diteruskan


Anonymous said...
June 11, 2013 at 4:26 PM

Pada pilihan raya umum 2008, Umno memenangi 79 kerusi parlimen.Sempena ulang tahun Umno ke-67 hari ini, Najib mengajak pemimpin dan anggota Umno supaya bermuhasabah dan menginsafi diri dengan memperbetulkan kelemahan bagi menarik semula sokongan rakyat dalam menghadapi pilihan raya umum akan datang.


Anonymous said...
June 11, 2013 at 4:27 PM

Jangan angkuh dan sombong. Umno berjaya kerana rakyat suka, sokong dan percaya. Ingatkan diri sepanjang masa, tak kira pemimpin besar atau akar umbi Umno bahawa kesudahannya rakyat yang akan tentukan kelangsungan dan kekuasaan parti (Umno)


Anonymous said...
June 11, 2013 at 4:27 PM

Perdana Menteri mengingatkan anggota Umno di semua peringkat supaya melaksanakan segala aku janji dan bersikap mesra rakyat bagi memastikan parti keramat orang Melayu itu dapat menyambut kejayaan yang lebih besar pada lima tahun akan datang.


Anonymous said...
June 11, 2013 at 4:27 PM

Jawatankuasa Khas Lembaga Disiplin (LD) UMNO memecat seramai 61 orang ahli UMNO yang telah bertanding sebagai calon bebas di kawasan pilihan raya Parlimen dan Dewan Undangan Negeri (DUN) berkuatkuasa serta merta.


Anonymous said...
June 11, 2013 at 4:27 PM

Tan Sri Tengku Ahmad Rithauddeen berkata tindakan ini dibuat selaras dengan fasal 20.10 Perlembagaan UMNO yang menyatakan mana-mana ahli UMNO yang bertanding sebagai calon bebas akan di pecat daripada parti dan tidak akan diterima keahliannya selama-lamanya.


Merlinda Jo said...
June 11, 2013 at 4:36 PM

Orang kuat Tengku Razaleigh Hamzah iaitu Mohamad Saupi Deraman tidak dapat mengesahkan laporan ahli parlimen Gua Musang itu bertemu dengan ahli parlimen Barisan Nasional dari Sabah.
Ketika dihubungi hari ini, Mohamad Saupi berkata, beliau belum mendapat berita itu, tetapi ada kemungkinan pertemuan itu berlaku.
“Dia (Tengku Razaleigh) macam-macam hal boleh jadi, kerana dia nak jadi Perdana Menteri,” tambah Mohamad Saupi.
Mohamad Saupi merupakan bekas Timbalan ketua Umno Gua Musang dan bekas Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Galas. Tengku Razaleigh pula adalah Ketua Umno Gua Musang sejak puluhan tahun lalu.
Semalam blog dan portal melaporkan ahli parlimen BN di Sabah yang tidak terpilih menganggotai kabinet menemui Tengku Razaleigh bagi melahirkan kekcewaan dengan Putrajaya.
Bagaimanapun, dakwaan itu tidak dapat disahkan.
Kami sedang berusaha pemimpin Umno Sabah bagi mendapat maklumat sebenar.


Merlinda Jo said...
June 11, 2013 at 4:37 PM

`Ahli parlimen tidak puas hati’

Bekas Ketua Umno Tenom, Datuk Rizalman Abdullah berkata, kemungkinan ahli parlimen bertemu Ku Li ada asasnya.
“Khabar angin mengatakan mereka tidak puas hati…orang muda diberi jawatan, orang lama tidak ada jawatan.
“Mungkin mereka kecewa tetapi belum sampai ke tahap melompat parti. Cakap-cakap di kedai kopi ada ahli-ahli parlimen yang tidak puas hati,” katanya lagi.
“Tetapi kalau saya, jika Ku Li ada peluang jadi PM (Perdana Menteri), saya dijanjikan jawatan, saya akan pergi.
“Tengku Razaleigh layak menjadi Perdana Menteri kerana beliau berpengalaman, ada rekod…cuma dia tak ada peluang,” tambah Rizalman lagi.
Umno akan mengadakan pemilihan jawatan-jawatan penting pada akhir tahun ini dan menjadi tumpuan sama ada Tengku Razaleigh bertanding jawatan presiden atau tidak.
Pada pemilihan lepas, Tengku Razaleigh tidak layak bertanding jawatan tersebut mencabar Datuk Seri Najib Tun Razak kerana tidak cukup kuota.
Bagaimanapun, Umno telah menghapuskan kuota dalam pemilihan tahun ini.


Anonymous said...
June 12, 2013 at 1:28 AM

He can try these suggestions and not one. If Tengku Razaleigh unable to regain Chinese support to the government and UBN trust, he can sack Razaleigh anytime. After Tengku Razaleigh as Gua Musang Umno chief was entitled to the position and is qualified to be senior cabinet ministers.


Anonymous said...
June 12, 2013 at 1:28 AM

To take into account and assess cadagan that Tengku Razaleigh Hamzah is included in Najib's cabinet do so listen to the words and advice of Dr Mahathir. He must understand the current era is the era of the rule and he became president of Umno.


Anonymous said...
June 12, 2013 at 1:28 AM

Jusuf Kalla consider Anwar and Najib as his good friend. He wanted to help because they are involved in a very intense competition. He saw that.


Anonymous said...
June 12, 2013 at 1:28 AM

Already a few days since exposure Bayan Baru MP Datuk Seri Zahrain of rumors to bring in Tengku Razaleigh Hamzah to lead the coalition in preparation to face the possibility of his return to prison.


Anonymous said...
June 12, 2013 at 1:29 AM

The truth about it is still a dispute with Nik Aziz had denied though not directly. But it was the writer is not so important because the most important is the reaction from the owner of his own body is still demurred, said that it did not even right menidak not.


Lenka said...
June 12, 2013 at 4:53 PM

Ketua Umno Bahagian Gua Musang, Tengku Razaleigh Hamzah akan terus berjuang dalam Umno dan Barisan Nasional (BN) bagi memastikan janjinya untuk membela rakyat tercapai.


Lenka said...
June 12, 2013 at 4:54 PM

"Saya ingin tegaskan di sini bahawa saya tidak pernah menyimpan hasrat untuk menyertai parti pembangkang khususnya Pas dan akan tetap bersama Umno dan BN sepanjang masa kerana parti itu sudah sebati dalam hidup saya.


Lenka said...
June 12, 2013 at 4:54 PM

"Perjuangan saya dalam parti ini bukan baru, malah sejak saya muda lagi sampai ke tua hari ini masih tetap bersama Umno," katanya.


Anon said...
June 12, 2013 at 4:57 PM

Generasi muda perlu diberi peluang seluas-luasnya untuk bertanding di peringkat pemilihan cawangan dan bahagian demi kelangsungan perjuangan parti Umno, kata Naib Presiden Umno Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein.


Anon said...
June 12, 2013 at 4:57 PM

Beliau berkata Umno perlu melalui satu proses transformasi untuk menjadikan ia sebuah parti yang lebih inklusif.


Anon said...
June 12, 2013 at 4:57 PM

"Umno di peringkat cawangan akan lalui mesyuarat masing-masing bulan depan, saya harap dalam pemilihan kali ini ada kesedaran dalam kalangan pemimpin Umno untuk memberi peluang kepada anak-anak muda dan anggotah baharu untuk bertanding," katanya.


Anon said...
June 12, 2013 at 4:58 PM

Mengenai cadangan supaya jawatan presiden dan timbalan presiden Umno tidak dipertandingkan pada perhimpunan agung parti itu Oktober ini, Hishammuddin menyokong seratus peratus apa jua pendekatan yang dilakukan bagi memastikan Umno terus kuat.


Anon said...
June 12, 2013 at 4:58 PM

"Daripada peringkat atas saya percaya akhirnya perwakilan kita menentukan jatuh bangun seseorang pemimpin sama ada ia akan bawa manfaat kepada parti atau tidak.

"Sekiranya itu merupakan asas kepada usaha bahawa jawatan tertentu tak ditandingi dan itu menyebabkan parti (Umno) terus kuat, saya menyokong apa jua bagi melihat parti Umno terus berada di hadapan," katanya.


Anon said...
June 12, 2013 at 4:59 PM

Anggota Majlis Tertinggi Umno Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek menggesa semua anggota Umno supaya terus menyokong kepimpinan presiden parti, Datuk Seri Najib Tun Razak jika jawatan tertinggi Umno itu dipertandingkan dalam pemilihan tahun ini.


Anon said...
June 12, 2013 at 5:00 PM

Menurutnya, ini kerana di bawah kepimpinan Najib, Umno terbukti terus menjadi pilihan rakyat apabila parti itu memenangi 88 kerusi Parlimen pada pilihan raya umum ke-13 (PRU13) dan menjadi parti yang mendapat sokongan tertinggi berbanding parti lain.


Anonymous said...
June 12, 2013 at 5:50 PM

sabah dah habis wang dengan perang sebelum undi.Jadi hampa habuan menang hilang.Sabah yang kaya cuma pemimpin politik, rakyat melarat.Tengok di KL ramai anak muda Sabah yang berkerja.Cukup lah rompak duit rakyat selama ini dan fitnah untuk menegak benang basah mereka.Tunggu lah siksaan ALLAH.


Anonymous said...
June 12, 2013 at 10:18 PM

Jumpa Ku Li untuk apa?


Anonymous said...
June 12, 2013 at 10:20 PM

Dua minggu lepas khabarnya beberapa orang ahli parlimen dari Sabah dan Sarwak telah mengunjungi Tengku Razaleigh Hamzah di kediaman ahli parlimen Gua Musang itu di Langgak Golf, Jalan Ampang.


Anonymous said...
June 12, 2013 at 10:20 PM

Kunjungan itu katanya ada kena mengena dengan perkembangan mutakhir politik di kedua buah negeri itu selepas pilihan raya ke-13. Ahli parlimen yang hadir adalah mereka yang tidak dilantik menjadi anggota kabinet Najib Razak.


Anonymous said...
June 12, 2013 at 10:22 PM

Untuk apa dan apa tujuan tidak diketahui dengan jelas. Saksi mata memberi tahu pertemuan itu berlaku di mana sekurang-kurang lima atau enam orang yang hadir bertemu Tengku Razaleigh.


Anonymous said...
June 12, 2013 at 10:26 PM

Difahamkan mereka mahu Tengku Razaleigh berbuat sesuatu agar kepincangan ataupun lebih tepat meredakan perasaan kurang senang mereka dengan Najib.


Anonymous said...
June 12, 2013 at 10:42 PM

K’jaan hargai sumbangan ekonomi tempatan

KOTA KINABALU: Kerajaan menghargai sumbangan dan komitmen pembangunan ekonomi tempatan dalam pelbagai sektor.

Ketua Menteri Datuk Seri Panglima Musa Aman berkata, perkembangan ekonomi di Sabah semakin meningkat dengan adanya usaha daripada sektor awam dan juga swasta.


Anonymous said...
June 12, 2013 at 10:43 PM

“Seperti anda sedia maklum, kini Sabah telah berjaya menarik pelaburan domestik mahupun luar negara.

“Saya percaya antara sebab kita berjaya menarik lebih banyak pelabur ialah adanya kestabilan, pro bisnes serta kerajaan yang bijak dalam pengurusan perbelanjaan,” katanya ketika berucap pada Majlis Penyerahan Surat Tawaran Pelanjutan Tempoh Pajakan Geran Industri Kolombong, di sini kelmarin.


Anonymous said...
June 12, 2013 at 10:43 PM

Menurutnya, tidak dinafikan juga bahawa kesejahteraan ekonomi yang dinikmati pada hari ini adalah kerana kestabilan politik serta usaha kerajaan dalam meningkatkan perkhidmatannya kepada rakyat.

Justeru katanya, kesatuan adalah faktor penting dalam membawa kesejahteran ekonomi berterusan.


Anonymous said...
June 12, 2013 at 10:44 PM

“Oleh itu, kita perlu terus bersatu dan saling menghormati pelbagai budaya hidup di Sabah yang telah menjadi role model kepada gagasan 1Malaysia.

“Dengan itu, kesatuan melalui 1Malaysia juga membantu menyediakan persekitaran kondusif bagi perkembangan ekonomi yang pesat,” katanya.


Anonymous said...
June 12, 2013 at 10:44 PM

Mengenai insiden di Lahad Datu, Musa mengingatkan rakyat supaya tidak mempercayai khabar angin kerana keadaan adalah terkawal, ditambah lagi dengan adanya penubuhan kawasan keselamatan khas (Esscom) daripada Kudat hingga Tawau yang disokong oleh lima batalion tentera.

Sementara itu, mengenai geran industri, beliau berkata Kabinet akhirnya telah mempersetujui pelanjutan tempoh pajakan tanah secara berkelompok yang melibatkan 167 geran tanah di Kolombong.


Anonymous said...
June 12, 2013 at 10:45 PM

Dalam pada itu, Tempoh Pajakan Geran Tanah Industri di Kolombong telah diperbaharuhi untuk tempoh 60 tahun.

Turut Hadir, Timbalan Ketua Menteri, Datuk Seri Panglima Yahya Husin dan Datuk Dr Yee Moh Chai, Mayor Dewan Bandaraya Kota Kinabalu, Datuk Abidin Madingkir, Presiden Persekutuan Pekilang-Pekilang Sabah (FSM), Datuk Seri Panglima Wong Khen Thau, Presiden Dewan Perniagaan dan Perindustrian Tionghua Kota Kinabalu (KKCCCI), Michael Lui Yen Sang, dan Pengarah Jabatan Tanah dan Ukur, Datuk Osman Jamal.


mantera said...
June 13, 2013 at 9:59 AM

Orang kuat Tengku Razaleigh Hamzah iaitu Mohamad Saupi Deraman tidak dapat mengesahkan laporan ahli parlimen Gua Musang itu bertemu dengan ahli parlimen Barisan Nasional dari Sabah.


mantera said...
June 13, 2013 at 9:59 AM

Ketika dihubungi hari ini, Mohamad Saupi berkata, beliau belum mendapat berita itu, tetapi ada kemungkinan pertemuan itu berlaku.


mantera said...
June 13, 2013 at 10:00 AM

Dia (Tengku Razaleigh) macam-macam hal boleh jadi, kerana dia nak jadi Perdana Menteri,” tambah Mohamad Saupi.


mantera said...
June 13, 2013 at 10:00 AM

Mohamad Saupi merupakan bekas Timbalan ketua Umno Gua Musang dan bekas Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Galas. Tengku Razaleigh pula adalah Ketua Umno Gua Musang sejak puluhan tahun lalu.


mantera said...
June 13, 2013 at 10:00 AM

Bekas Ketua Umno Tenom, Datuk Rizalman Abdullah berkata, kemungkinan ahli parlimen bertemu Ku Li ada asasnya.
“Khabar angin mengatakan mereka tidak puas hati…orang muda diberi jawatan, orang lama tidak ada jawatan.


mantera said...
June 13, 2013 at 10:00 AM

Mungkin mereka kecewa tetapi belum sampai ke tahap melompat parti. Cakap-cakap di kedai kopi ada ahli-ahli parlimen yang tidak puas hati,” katanya lagi.

“Tetapi kalau saya, jika Ku Li ada peluang jadi PM (Perdana Menteri), saya dijanjikan jawatan, saya akan pergi.


mantera said...
June 13, 2013 at 10:01 AM

Tengku Razaleigh layak menjadi Perdana Menteri kerana beliau berpengalaman, ada rekod…cuma dia tak ada peluang,” tambah Rizalman lagi.


mantera said...
June 13, 2013 at 10:01 AM

Umno akan mengadakan pemilihan jawatan-jawatan penting pada akhir tahun ini dan menjadi tumpuan sama ada Tengku Razaleigh bertanding jawatan presiden atau tidak.

Pada pemilihan lepas, Tengku Razaleigh tidak layak bertanding jawatan tersebut mencabar Datuk Seri Najib Tun Razak kerana tidak cukup kuota.


mantera said...
June 13, 2013 at 10:01 AM

Bagaimanapun, Umno telah menghapuskan kuota dalam pemilihan tahun ini.


Anonymous said...
June 14, 2013 at 7:21 PM

Pada masa sekarang Ku Li masih mempunyai pengaruh dalam arena politik Malaysia sungguhpun beliau dianggap sebagai tokoh veteran Umno. Beliau dilaporkan bergandingan dengan Muhyiddin untuk mengetuai proses mengambil alih kepimpinan parti daripada Abdullah walaupun jalan ini dituruti oleh Najib kerana takut ‘tertinggal bas’ tidak lama selepas itu.

Mungkinkah Ku Li akan menjadi Perdana Menteri Malaysia ke-7 selepas ini?


may said...
June 27, 2013 at 12:08 PM

Majlis Perundingan Ekonomi Melayu (Mapem) mencadangkan kepada kerajaan agar Bajet 2014 dapat menumpukan penyaluran bantuan kepada peniaga dan usahawan Melayu luar bandar.


may said...
June 27, 2013 at 12:08 PM

Presidennya, Tan Sri Rozali Ismail berkata, ini kerana nasib mereka selama ini agak terpinggir walaupun mempunyai potensi dalam menyumbang kepada ekonomi Negara.


may said...
June 27, 2013 at 12:09 PM

Secara peribadi, saya berharap agar pegawai kerajaan yang melaksanakan dasar-dasar berkaitan tidak berputus asa dalam membantu serta memberi peluang kepada industri kecil dan sederhana (IKS) yang berdaya maju, terutamanya mereka yang beroperasi di kawasan luar Bandar


may said...
June 27, 2013 at 12:09 PM

Unit Pengurusan Prestasi dan Perlaksanaan (Pemandu) dan Majlis Tindakan Ekonomi Negara (MTEN) mengkaji adakah “Dasar Negara Maju, Melayu Mundur” seperti yang diamalkan sekarang perlu diteruskan. ," katanya ketika sidang media selepas Mesyuarat Agung Tahunan Mapem 2013.


Note: Only a member of this blog may post a comment.

xxx