Wednesday, June 26, 2013

Apa Mahathir buat di Kelantan, Najib buat di Selangor

APA yang Perdana Menteri Najib Razak buat di Selangor selepas menjadi Presiden Umno tahun 2009 kira-kira sama macam yang Dr Mahathir Mohamad buat di Kelantan selepas dia mengalahkan Tengku Razaleigh Hamzah sebagai Presiden Umno menjelang PRU 1990.

Sebaik saja Najib menggantikan Tun Abdullah Ahmad Badawi sebagai Perdana Menteri dan Presiden Umno, dia menggugurkan Tan Sri Muhammad Muhd Taib daripada jawatan Kabinet dan menggantikan dirinya sebagai Ketua Perhubungan Umno Selangor.

Ada dua sebab Najib menjadikan dirinya ketua Umno dan ketua Barisan Nasional Selangor. Pertama dia memang tidak suka kepada Muhammad Taib. Apa sebab itu adalah masalah dirinya.

Yang kedua dia hendak merampas kerajaan Pakatan Rakyat Selangor setelah dia berjaya merampas kerajaan Perak dalam tahun 2009.

Sebaik Tajol Rosli meletak jawatan sebagai Ketua Perhubungan Umno Perak, maka Najib telah mengambil jawatan itu. Dia pun merampas kerajaan Perak tanpa melalui perlembagaan.

Selepas itu dia beralih ke Selangor. Dilepaskannya dulu jawatannya di Perak untuk diganti oleh Dr Zamri Abdul Kadir.

Cerdiknya Najib ketika dia menyusun ketua-ketua Umno negeri tidaklah dia menamakan dirinya saja sebagai orang luar mengambil jawatan ketua Umno di Selangor.

Diangkatnya sama Dato’ Seri Zahid Hamidi jadi ketua Umno Pulau Pinang, Hishammuddin Hussein jadi ketua Umno Kelantan dan Shafie Afdal jadi ketua Umno Kedah.

Mungkin negeri-negeri berkenaan tidak menerima orang luar, maka kesemua Naib Presiden Umno itu digugurkan daripada ketua Umno negeri berkenaan, tetapi Umno dan BN Selangor tetap di bawahnya.

Setelah Dr Khir Toyo tidak dapat menjadi ketua Umno Selangor yang berkesan, atau mungkin tidak selesa memegang jawatan itu disebabkan oleh Muhammad Taib duduk dalam jawatankuasa perhubungan sebagai salah seorang ketua Umno Bahagian di Selangor, jawatan ketua Umno Selangor itu diserahkan semula kepada Muhammad.

Selama Anwar Ibrahim menjadi Timbalan Presiden Umno, Muhammad Taib adalah salah seorang daripada tiga Naib Presiden Umno bersama dengan Najib dan Abdullah Badawi. Mereka layak menggantikan Anwar apabila dia dipecat oleh Dr Mahathir.

Jika Dr Mahathir mengikut kaedah yang dibuat oleh Tun Hussein Onn memilih Timbalan Perdana Menterinya bukan daripada Naib Presiden Umno yang terkanan pada masa itu iaitu Ghafar Baba dan Tengku Razaleigh tetapi mengambil Naib Presiden yang ketika iaitu Dr Mahathir, maka Muhammad yang jadi Naib Presiden Umno yang ketiga selepas Najib dan Abdullah ada peluang jadi Timbalan Perdana Menteri.

Kekurangan Muhammad masa itu dia bukan anggota Parlimen. Yang layak jadi Perdana Menteri ialah seorang anggota Dewan Rakyat.

Kalau Muhammad dijadikan Timbalan Perdana Menteri, kiranya berlaku sesuatu kepada Perdana Menteri ada masalah sedikit bagi orang yang bukan anggota Dewan Rakyat untuk menjadi Perdana Menteri.

Bagaimanapun Dr Mahathir juga tidak mengambil Naib Presiden yang terkanan menjadi pengganti Anwar, tetapi mengambil Naib Presiden yang kedua iaitu Abdullah.

Apa pun Muhammad adalah saingan terdekat kepada Najib dan Abdullah.

Abdullah nampak mesra dengan Muhammad Taib. Selain daripada menjadikan Muhammad sebagai senator bagi melayakkannya menjadi Menteri Luar Bandar, Muhammad juga dijadikannya Ketua Penerangan Umno yang kedudukannya hampir sama dengan Setiausaha Agung. Kiranya Setiausaha Agung cuti ke Makkah maka Ketua Peneranganlah yang memangku Setiausaha Agung.

Sesudah Muhammad dibebaskan daripada dakwaan mahkamah Australia, dia tidak dicalonkan sekurang-kurangnya dua kali PRU 2004 dan PRU 2008. Siapa yang menghalangnya. Kalau Abdullah menghalangnya, mengapa Abdullah boleh menjadikannya anggota Kabinetnya dan Ketua Penerangan Umno di bawahnya?

Mungkin Najib? Dan terbukti Najib mengenepikannya, bukan sekadar menggugurkannya daripada Kabinet, bahkan tidak memberi apa-apa peranan dalam Umno Selangor.

Apa yang Najib buat itu sama dengan yang Dr Mahathir buat pada Ku Li di Kelantan. Bukan saja dia jadi pemimpin Umno Kelantan, bahkan dia ketua angkat Umno Bahagian Gua Musang. Apabila Mahathir membentuk Umno (Baru), Ku Li tak boleh masuk.

Ku Li itu adalah pemimpin Umno Kelantan. Anuar Musa yang dijadikan pemimpin baru Umno Kelantan itu asalnya adalah orang yang Ku Li bawa ke tengah. Walaupun Anuar setuju jadi boneka Dr Mahathir tetapi orang Umno dan rakyat Kelantan terasa mereka telah diketapikan oleh Dr Mahathir.

Gara-gara Dr Mahathir menjadikan diri sebagai gabenor Umno Kelantan dan bapa angkat Umno Gua Musang, bukan saja Umno Gua Musang tidak melihatnya sebagai bapa angkat tetapi dia dilihat sebagai bapa tiri.

Tidak salah kiranya kita samakan Dr Mahathir pada Umno Gua Musang sama seperti orang Melayu melihat penjajah Inggeris. Orang Melayu tolak Inggeris dan orang Umno Gua Musang dan Kelantan tolak Dr Mahathir. Umno bukan sekadar kalah di Gua Musang, bahkan tidak seorang pun calon Umno baik Parlimen mahupun Dun menang dalam PRU 1990.

Walaupun boneka lama Dr Mahathir di Kelantan, Tan Sri Mohamad Yaakub diganti dengan boneka baru, Anuar Musa, ia tetap ditolak oleh Umno dan rakyat.

Akhirnya Dr Mahathir tidak lagi menjadi bapa sesiapa bagi Umno Kelantan. Dia berpuas hati menjadi bapa kepada anak-anaknya saja, Mukhriz, Mukzani dan yang lain.

Tidak lagi dia pergi ke Gua Musang dan tinggallah Umno Kelantan untuk boneka-bonekanya.

Dr Mahathir boleh tidak setuju dengan Ku Li, tetapi berilah peluang kepada Umno Kelantan menentukan siapa yang mereka mahu untuk menggantikan Ku Li? Gabenor Umno Kelantan itu mengalami pengalaman pahit dan gelap selama memimpin partinya di Kelantan.

Bukan Umno Kelantan saja tidak mahu menerima gabenor-gabenor dari luar untuk menentukan Umno di negerinya. Umno PUlau Pinang, Kedah dan Terengganu juga tidak dapat menerima gabenor dari luar.

Jika Najib mengekalkan Shafie Afdal dan Hishammuddin Hussein ssebagai gabenor Umno Kedah dan gabenor Umno Terengganu, maka Umno dan BN Kedah dan Terengganu akan jadi sama dengan nasib Umno Selangor.

Dari awal dia tahu Zahid Hamidi tidak boleh mengubah nasib Umno Pulau Pinang. Daripada Zahid dimalukan, elok juga dia ditamatkan khidmat gabenornya di situ.

Najib sangka apa yang telah dihadapi oleh Dr Mahathir di Kelantan dan kebarang kalian nasib sama terjadi kepada Shafie di Kedah dan Hishammuddin di Terengganu, tidak mungkin terjadi padanya di Selangor. Dia ketepikan pemimpin akar umbi Umno Selangor. Dia angkat beberapa orang bonekanya untuk merampas Selangor daripada pimpinan Pakatan yang tidak rasuah, tidak menggelapkan duit negeri.

Dia bukan sekadar tidak dapat mengulangi rampasan kuasa seperti di Perak dulu, dia juga dinafikan oleh pengundi melalui peti undi.

Hingga pasca PRU13, Najib masih dilihat sebagai gabenor Umno Selangor. Semua orang kata, Umno Selangor tidak mahukan seorang gabenor. Mereka mahu anak watan Selangor sendiri jadi pemimpin mereka. Sekalipun Umno tiada rotan untuk memimpin mereka, akar biasa pun tak mengapa. Mungkir akar tidak seperti rotan, tetapi akar biasa itu adalah lebih daripada gabenor dari luar.

Apa yang terjadi pada Umno Selangor di bawah gabenor Najib samalah dengan apa yang Mahathir lalui di Kelantan.

Oleh Subky Latif

160 comments:
Write comments
  1. APA KELANTAN BUAT PADA MAHATHIR??

    APA SELANGOR BUAT PADA NAJIB???

    APA SUBKY BUAT DI KG PASIR PANJANG, LUMUT????? SALAH KUMAN NAMPAK & BISING2..SALAH GAJAH DI DEPAN MATA BUAT2 TAK NAMPAK!

    ReplyDelete
  2. PKR Selangor yang diketuai Menteri Besar, Khalid Ibrahim dalam kebanyakan kenyataan media seringkali menuding jari menyalahkan kelemahan Syarikat Bekalan Air Selangor (SYABAS) sebagai punca berlakunya krisis air di Selangor.

    ReplyDelete
  3. Syabas dituduh tidak berupaya menambah baik sistem bekalan air termasuk menukar ganti paip air lama yang menyebabkan kadar peratusan air tidak berhasil (NRW) di negeri itu masih berada di paras yang tinggi.

    ReplyDelete
  4. Serentak dengan itu juga Khalid menjadikan alasan tersebut untuk menjustifikasikan pentingnya penstrukturan semula perkhidmatan air di negeri itu.

    ReplyDelete
  5. Walhal umum mengetahui sejak Selangor diambil alih oleh PKR, kerajaan negeri telah bertindak membekukan perbelanjaan modal (Capex), akibatnya pemegang konsesi air itu terpaksa menghentikan kerja pembaikan serta menaik taraf paip.

    ReplyDelete
  6. Bila mana naik taraf paip air dihentikan disebabkan Capex disekat, bermakna sasaran 19.98% NRW gagal dicapai. Tanyalah sesiapa pun hatta kanak-kanak yang baru masuk sekolah rendah pun tahu, tanpa modal perbelanjaan tidak mungkin barang lama berganti baru.

    ReplyDelete
  7. Sedangkan ramai yang maklum sekiranya Capex tidak disekat, sasaran tersebut tidak mustahil dicapai. Sebagai contoh, dengan adanya Capex hasilnya pada tahun 2005 NRW yang ketika itu ialah 42.78% telah berjaya dikurangkan kepada 37.65 peratus.

    ReplyDelete
  8. Manakala bagi tahun 2008 37.28% NRW berjaya diturunkan kepada 33.17%. Namun selepas Kerajaan PKR Selangor menyekat SYABAS menggunakan modal perbelanjaan Capex kesannya NRW kekal diparas 33%.

    ReplyDelete
  9. Jelas sekali tujuan Kerajaan PKR Selangor menyekat Capex tujuannya tak lain tak bukan untuk mensabotaj SYABAS supaya orang ramai akan memfokuskan kemarahan mereka kepada syarikat konsesi air itu selanjutnya menyokong saranan MB Selangor untuk penstrukturan semula bekalan air.

    ReplyDelete
  10. Menyedari masalah yang dihadapi SYABAS jika gagal ditangani segera kesan tempiasnya akan menyebabkan orang ramai berdepan risiko masalah bekalan air bersih akhirnya Kerajaan Pusat pimpinan Perdana Menteri, Dato’ Seri Najib Tun Razak telah mengambil inisiatif memberi peruntukan tambahan RM120 juta.

    ReplyDelete
  11. Peruntukan itu adalah tambahan kepada dana RM606 juta yang telah diberikan kepada Syabas sebelum ini bertujuan untuk menambah baik bekalan air sekaligus mampu mengurangkan kesan sampingan terhadap kehidupan rakyat Selangor.

    ReplyDelete
  12. Sepatutnya PKR dan rakan sepakatannya dalam PR yang memerintah Selangor tika ini yang sebetul-betulnya perlu memikul tanggungjawab membantu SYABAS apatah lagi Kerajaan Negeri sendiri memiliki kepentingan 30% dalam syarikat konsesi air itu.

    ReplyDelete

  13. Dengan kata lain bantuan kewangan RM120 juta mahupun RM606 juta itu patutnya adalah tanggungjawab Kerajaan PKR Selangor dan bukannya Kerajaan Pusat. Tapi disebabkan MB yang paling lembap dalam sejarah negeri itu terlampau kemaruk mahu mengambil alih SYABAS demi kepentingan kroni sendiri akhirnya tanggungjawab tersebut gagal dilakukan.

    ReplyDelete
  14. Mujurlah Kerajaan Pusat cepat menyedari denyut nadi kebimbangan khalayak umum, lantaran itu tanpa mengira perbezaan politik maka bantuan kewangan tetap disalurkan demi memastikan keselesaan rakyat disamping mengekang kesan sampingan lain terhadap perkembangan ekonomi negeri.

    ReplyDelete
  15. Jika diharapkan Kerajaan PKR Selangor yang asyik mengutamakan kepentingan politik silap gaya saban minggu ada sahaja masalah bekalan air berlaku sebagaimana yang terjadi baru-baru ini.

    ReplyDelete
  16. Apapun, majoriti rakyat Selangor kini semakin faham permainan politik Kerajaan PKR Selangor yang ternyata mendahulukan perihal politik kepartian mengatasi kepentingan khalayak, bukannya satu model kepimpinan yang baik.

    ReplyDelete
  17. Cukuplah hampir 5 tahun rakyat Selangor dibuai retorik politik dan polemik yang tidak berkesudahan. Justeru itu, eloklah PRU 13 kelak ditalkinkan sahaja Khalid Ibrahim dan kerajaannya itu.

    ReplyDelete
  18. Selain itu, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak membidas sikap kerajaan Selangor yang suka menuding jari dan menyalahkan pihak lain berhubung krisis air yang berlaku di negeri itu tanpa menyelesaikan masalah tersebut.

    ReplyDelete
  19. Katanya beliau amat kesal dan sedih melihat bebanan dialami rakyat negeri itu terutamanya penghuni flat kerana terpaksa turun naik untuk mengambil air dengan baldi bagi memenuhi keperluan harian mereka.

    ReplyDelete
  20. “Saya sedih tengok orang flat, angkat baldi air ke tingkat atas, tingkat dua bolehlah, kalau tingkat 10 macam mana? Kalau orang muda boleh, kalau dah tua macam mana nak angkat baldi? Susah rakyat,” Katanya.

    ReplyDelete
  21. Sebaliknya, Perdana Menteri berkata kerajaan Selangor hanya salahkan Syarikat Bekalan Air Selangor (Syabas) dan kerajaan Barisan Nasional (BN).

    ReplyDelete
  22. Kita (kerajaan BN) tak boleh (selesaikan masalah air) sebab mereka (kerajaan Selangor) tak bagi ‘development order’. Kita nak buka stesen pam tambahan, mereka (kerajaan Selangor) tak bagi kelulusan,” katanya.

    ReplyDelete
  23. Najib berkata demikian ketika berucap pada majlis Parti Barisan Kemajuan India SeMalaysia (IPF) Negeri Selangor Bersama Perdana Menteri di Dataran Tesco Bandar Rincang, Semenyih, terdahulu.

    ReplyDelete
  24. Justeru, katanya apa yang harus lakukan kerajaan pakatan pembangkang itu adalah mencari jalan penyelesaian terbaik bersama-sama kerajaan pusat terhadap masalah yang semakin meruncing dan pastinya akan memberi impak pada masa akan datang.

    ReplyDelete
  25. Katanya sekiranya masalah air tidak diselesaikan segera, malapetaka lebih serius akan menimpa khususnya di Lembah Klang, Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya pada tahun depan dan seterusnya.

    ReplyDelete
  26. Najib berkata pembangunan dan pelaburan di Selangor juga terbantut dan tidak dapat dilaksanakan seperti dijadualkan berikutan masalah air di negeri itu.

    ReplyDelete
  27. Kita sedar berbilion-bilion (ringgit) pelaburan di Selangor mungkin tak jadi kalau tak selesaikan masalah air. Pelabur-pelabur menunggu nak buka kilang di Selangor tetapi tertangguh kerana masalah air. Pemaju yang nak buka kawasan perumahan pun tertangguh,” katanya.

    ReplyDelete
  28. Perdana Menteri berkata akses kepada air berkualiti adalah hak asasi setiap manusia dan sehubungan itu beliau memberi jaminan sekiranya BN diberi mandat pada pilihan raya umum ke-13 akan datang, masalah air dan pelbagai masalah lain akan diselesaikan secepat mungkin.

    ReplyDelete
  29. Rakyat Selangor khususnya menyedari perkara ini, dan Perdana Menteri akan membantu walaupun ianya bukan kawasan pemerintahan Bn, kerana rakyat adalah didahulukan dalam agenda trasformasinya.

    ReplyDelete
  30. Kerajaan tidak akan mengambil sebarang tindakan kepada mana-mana pihak yang menyalahgunakan perkataan ‘rakyat’ untuk melahirkan ketidakpuasan hati terhadap keputusan Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU-13), kata Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.

    ReplyDelete
  31. kerajaan juga tidak gentar dengan ungkapan Malaysian Spring bagi membayangkan usaha pihak tertentu untuk menjatuhkan kepimpinan negara melalui demonstrasi dan rusuhan jalanan.

    ReplyDelete
  32. Begitupun, ujarnya, jika tindakan oleh pihak berkenaan melangkaui batas perundangan dan Perlembagaan Persekutuan, kerajaan tidak akan teragak-agak untuk bertindak agar kedaulatan dan kesejahteraan negara terus dihormati.

    ReplyDelete
  33. Kerajaan meyakini kematangan dan kebijaksanaan rakyat Malaysia. Mereka telah diberikan hak dan tanggungjawab dalam memilih kepimpinan negara dan negeri pada pilihan raya yang lalu dan mereka telah menunaikannya

    ReplyDelete
  34. Bukan Sindrom Penat Berpolitik Tapi Sudah Penat Layan Karenah Anwar

    Kenyataan Datuk Seri Anwar Ibrahim bahawa ada pemimpin tertinggi pembangkang yang kini mengalami sindrom ‘penat’ berpolitik dibidas oleh bekas Timbalan Ketua Menteri 1 Pulau Pinang, Datuk Seri Fairus Khairuddin, yang berkata bahawa kepimpinan pakatan yang lain bukannya penat berpolitik, tetapi sebenarnya mereka kini penat melayani kerenah Ketua Pembangkang tersebut.

    “Bagi saya, pemimpin-pemimpin pakatan yang lain, terutamanya pemimpin Pas bukannya penat berpolitik, tetapi mereka sudah penat melayani kerenah Anwar yang tidak habis-habis menggunakan politik jalanan.

    “Saya kira bukan kepimpinan Pas saja yang sudah penat, tetapi rakyat di negara ini juga sudah penat dengan sikap Anwar yang masih tidak berpuas hati dengan keputusan PRU ke 13, biarpun beliau sendiri tidak dapat buktikan wujudnya penyelewengan sepertimana yang didakwa pakatan,” tegasnya kepada UMNO-Online di sini hari ini.

    Kenyataan Anwar itu menurutnya mungkin berdasarkan perhimpunan black 505 yang dianjurkannya di Padang Merbok baru-baru ini, tidak mendapat sambutan bahkan Presiden Pas sendiri tidak hadir di dalam perhimpunan tersebut.

    “Ini membuatkan Anwar merasakan bahawa bahang penolakkan SPR yang cuba dicetuskannya sudah mulai mahu padam. Anwar mungkin menganggap bahawa pemimpin pakatan lain sudah tidak mempunyai stamina dan mulai merasa penat dalam memperjuangkan agenda politik mereka.

    “Tetapi apa yang beliau sebenarnya tidak sedar bahawa ramai pemimpin dan rakyat yang sudah penat melihatkan kerenah beliau yang tidak habis-habis mengajak rakyat berdemonstrasi,” ujarnya.

    Tegasnya lagi, Anwar sepatutnya akur dengan takdir yang telah ditentukan Allah dan meneruskan khidmatnya sebagai Ahli Parlimen Permatang Pauh untuk membela nasib rakyat yang diwakilinya.

    “Sebagai orang Islam, Anwar perlu akur pada takdir. Apa yang dilakukan oleh Anwar hari ini jelas bercanggah dengan syariat Islam, biar apa pun alasan dan matlamatnya.

    “Janganlah kita menolak dan menutup kebenaran di depan mata semata-mata hanya kerana nafsu amarah yang menyelubungi jiwa kita. Jangan korbankan keringat dan masa rakyat untuk kepentingan politik peribadi semata-mata,” ujarnya

    ReplyDelete
  35. Dewan Rakyat : Anwar Buktikan Dia Bapak Hipokrit Negara‏


    Oleh Zul Rawi

    Perdebatan Dewan Rakyat hari ini begitu menarik untuk diperkatakan, apabila Ketua Pembangkangn, Anwar Ibrahim mengambil bahagian untuk membahasakan titah ucapan SPB Yang di Pertuan Agong. Dia yang membahaskan isu mengenai masalah jerebu, membangkitkan kononnya kerajaan tidak peka terhadap isu yang sedang melanda negara apabila GAGAL untuk memasukan isu ini dalam ucapan pembukaan yang diadakan semalam.

    Anwar cuba untuk mengambarkan kononnya dia seorang yang prihatin terhadap masalah rakyat namun pada hakikatnya ia adalah sebaliknya. Ini kerana, tindakan tersebut jelas membuktikan bahawa dia sebenarnya adalah seorang hipokrit yanhg terbesar negara.

    Ia berdasarkan tindakannya beberapa hari yang lalu apabila bertegas untuk mengadakan himpunan 'Black505' tanpa mengambil kira masalah yang sedang melanda negara. Apakah pada ketika masalah kesihatan rakyat tidak penting?

    Apakah pada ketika itu isu jerebu tidak akan membahayakan rakyat berbanding untuk merealisasikan impian untuk bergelar Perdana Menteri? Mungkin kerana jumlah kehadiran hanya sekitar 8ribu sahaja, maka isu jerebu tidak perlu diberi keutamaan.

    Begitu juga himpunan yang diadakan di depan parlimen, oleh kumpulan yang mendakwa kononnya mewakili suara rakyat dari golongan orang muda, walaupun jumlah kehadiran hanyalah sekitar 150 orang. Tidak pula kedengaran sebarang kenyataan yang meminta agar para penyokongnya membatalkan hasrat untuk berhimpunan demi mengelakkan sebarang kemungkinan.

    Itu belum lagi diambil kira, ceramah-ceramah sampingan yang diadakan sebelum himpunan 'Black505'. Dimanakah kepentingan dan keutamaan mereka pada ketika itu?

    Atau setidaknya-tidaknya membekalkan topeng muka demi menjaga kesihatan mereka. Benarlah dakwaan ramai pihak sebelum ini, Anwar hanyalah raja sandiwara. Keutamaanya ialah hanyalah untuk menjadi Perdana Menteri dan bukannya untuk rakyat.

    Selain daripada itu, Anwar juga turut membangkitkan beberapa isu tambahan antaranya isu dakwat kekal, penipuan SPR dan sebagainya. Namun celahan demi celahan dan persoalan yang dibangkitkan oleh wakil-wakil dari BNBBC telah menyebabkan ahli parlimen Permatang Pauh itu sedikit tertekan.

    Asakan bertali arus dari ahli-ahli parlimen, Ketereh, Kulim Bandar Baru, Kepala Batas, Tanah Merah dan Padang Besar menjadikan seisi perbahasan menjadi bertambah menarik. Pelbagai persoalan yang telah dibangkitkan antaranya jumlah kes yang melibatkan mengundi dua kali, isu undi popular dan sebagainya.

    Tidak tahan dengan keadaan itu, beberapa wakil dari pakatan pembangkang cuba bangkit mencelah bagi mempertahankan Anwar. Tak ubah seperti peguam bela, mereka yang sepatutnya melontar soalan, mula memberikan ceramah politik demi membantu Anwar dari terus diserang.

    Kesimpulannya, seisi persidangan untuk penggal ini pasti bukan satu perkara yang mudah untuk Anwar. Apa yang pasti barisan wakil-wakil dri BNBBC sudah pasti akan memberikan tentangan sengit untuknya bagi mengelakkan rakyat terus tertipu dengan sndiwara dan drama yang sering dipentaskan sebelum ini.

    ReplyDelete
  36. PRU kali ini benar-benar menguji minda seluruh pengundi Malaysia. Ini kerana mereka sedang diberi tawaran oleh perkumpulan parti-parti yang terlibat untuk memilih di antara pengekalan tradisi yang sedia ada atau perubahan ke arah keterbukaaan baru dalam amalan kepemimpinan dan pemerintahan negara.

    ReplyDelete
  37. Keputusan pilihanraya nanti akan memberikan petunjuk terhadap tahap keyakinan rakyat Malaysia terhadap dua tawaran besar ini serta akan menjelaskan pola sikap masyarakat negara ini terhadap seruan menuju perubahan. Inilah antara persoalan yang menjadikan PRU ke 13 nanti menarik perhatian dan tumpuan ramai

    ReplyDelete
  38. Di peringkat dunia Islam pula, perhatian akan tertumpu kepada kelahiran dan perkembangan Asia Barat yang kini berwajah baru. Di antara negara yang sedang mencuri tumpuan dunia pada 2013 ini ialah Mesir, Turki dan Iran.

    ReplyDelete
  39. Tiga negara ini unik kerana mereka dilihat bakal menjadi negara teras yang akan mempengaruhi geo-politik Asia Barat secara khusus dan rentak politik dunia secara umum. Baru-baru ini, Muhammad Morsi, Presiden Mesir telah menunjukkan pengaruh kepemimpinannya apabila berjaya menjadi orang tengah kepada penyelesaian konflik Palestin – Israel di Gaza. Peranan dan kejayaan ini satu pengiktirafan penting yang diterima Mesir dan secara khususnya Morsi memandangkan beliau berlatarbelakangkan Islamis yang sering dipandang berwatak keras.

    Sikap terbuka Mesir ini nampaknya mengundang keyakinaan Israel dan kuasa-kuasa besar untuk menerima peranan dan pengaruh Mesir di Asia Barat demi mengekalkan survival dan kepentingan mereka dirantau tersebut.

    Kejayaan Morsi menangani krisis perlembangaan di negaranya baru-baru ini mengukuhkan lagi populariti beliau di Mesir dan Asia Barat.

    ReplyDelete
  40. Manifestasi perubahan dalam UMNO bukanlah semata-mata dengan transformasi yang dilaksanakan dalam pemilihan parti sebagaimana yang diumumkan oleh Presidennya, Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak dengan melibatkan lebih 150,000 perwakilan UMNO daripada 191 bahagian di seluruh negara, kata Setiausaha Agung Majlis Bekas Wakil Rakyat Malaysia (Mubarak), Datuk Paduka Abdul Rahman Ibrahim.

    Katanya, pendekatan paling penting bagi UMNO adalah ke arah pengukuhan parti dari semua peringkat yang bermula di akar umbi membabitkan cawangan, bahagian hinggalah ke peringkat pusat.

    ReplyDelete
  41. “Kekuatan UMNO akan dapat menyemai sokongan bukan sahaja di kalangan ahli-ahlinya tetapi juga rakyat Malaysia yang pelbagai kaum juga turut berpaut kepada keutuhan UMNO sebagaimana usianya 67 tahun dan menjadi teraju kemerdekaan dengan mentadbir negara ini sehingga kini,” katanya.

    Katanya, kekuatan UMNO akan memberi impak besar kerana parti ini adalah payung yang turut menjadi teduhan kepada masyarakat pelbagai kaum, berbilang agama dan budaya di negara ini.

    ReplyDelete
  42. “Apabila pemilihan parti membuka laluan kepada anggota yang lebih ramai untuk memilih dan terlibat secara langsung dalam menentukan kepimpinannya maka ia akan turut memberi laluan kepada golongan muda yang akan menjadi pelapis masa hadapan.

    “Melalui keterbukaan ini, proses meremajakan kembali parti berlangsung dengan menjadikan parti ini sentiasa sesuai dengan kehendak generasi hari ini yang tentunya menjadi bakal pemimpin masa hadapan.”

    ReplyDelete
  43. Terang beliau, UMNO tidak mengambil endah sikap segelintir pihak termasuklah pakatan pembangkang yang seringkali menimbulkan permasalahan dengan tujuan untuk melengahkan pelbagai pelaksanaan dan janji-janji untuk rakyat.

    “UMNO tidak perlu berlengah atau terpengaruh melayan manipulasi dan provokasi pembangkang sebagaimana himpunan ‘blackout 505’, ‘readbean army’ atau apa-apa sahaja yang sememangnya sengaja diwujudkan bagi mengalihkan tumpuan pemimpin dan rakyat.

    ReplyDelete
  44. “Fokus utama dalam parti adalah kepada pengukuhan UMNO dan pemilihan perlu menjadi agenda terbesar dalam mempersiapkan jentera dengan kekuatan maksimum bagi berdepan pilihan raya umum ke-14.”

    Jelas beliau, biarpun dalam PRU-13, kedudukan UMNO menjadi bukti bahawa sokongan rakyat terus padu berdasarkan pertambahan bilangan kerusi daripada 79 kepada 88 tetapi ia perlu terus diperkukuh.

    Sedang berlangsung sekarang ini siri jelajah penerangan berkaitan pemilihan UMNO ke tiap-tiap negeri dan dijangka akan berakhir penghujung bulan ini sementara Majlis Tertinggi telah menetapkan Persidangan Cawangan bermula pada 15 Julai 2013 sehingga 31 Ogos 2013 dengan persidangan peringkat bahagian dan tarikh pemilihan akan ditentukan kemudian.

    ReplyDelete
  45. Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek mengatakan Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai seorang yang tamak kerana bersikap tergesa-gesa mahu merampas kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Kuala Besut yang kosong selepas Dr A. Rahman Mokhtar meninggal dunia.

    ReplyDelete
  46. Menteri Komunikasi dan Multimedia itu berkata sikap pemimpin pembangkang tersebut sebagai tidak menghormati keluarga Dr. A. Rahman yang masih bersedih dan bukannya hanya memikirkan tentang politik.

    ReplyDelete
  47. Menurut Ahmad Shabery, calon bagi kerusi tersebut hanya akan diputuskan selepas keadaan reda bagi menghormati keluarga arwah.

    ReplyDelete
  48. Beliau menegaskan sebarang perbincangan tentang nama calon tidak wajar dilakukan sekarang memandangkan pihak keluarga masih bersedih dan perlu menunggu notis daripada Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) mengenai kekosongan kerusi tersebut.

    ReplyDelete
  49. Dewan Undangan Negeri (DUN) Terengganu hari ini menyerahkan surat pemakluman rasmi kekosongan kerusi Dewan Undangan Negeri Kuala Besut kepada Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) Terengganu.

    ReplyDelete
  50. Yang Dipertua DUN Mohd Zubir Embong menyerahkan surat itu kepada Pengarah SPR negeri Fakhrul Razi Ab Wahab di pejabat beliau di Wisma Darul Iman

    ReplyDelete
  51. Kerusi DUN Kuala Besut kosong berikutan kematian wakil rakyatnya Dr A. Rahman Mokhtar akibat kanser paru-paru.

    ReplyDelete
  52. Fakhrul Razi berkata beliau akan menyerahkan surat itu kepada Pengerusi SPR Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof

    ReplyDelete
  53. Pilihan raya kecil DUN Kuala Besut boleh diadakan selewat-lewatnya pada 27 Ogos depan

    ReplyDelete
  54. Peraturan pilihan raya menetapkan pilihan raya kecil perlu diadakan dalam tempoh 60 hari selepas pemakluman rasmi kekosongan kerusi.

    ReplyDelete
  55. A. Rahman ialah Pengerusi Jawatankuasa Kesihatan, Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat negeri.

    ReplyDelete
  56. Pada pilihan raya umum ke-13 5 Mei lepas, Allahyarham mempertahankan kerusi itu bagi Barisan Nasional (BN) setelah mengalahkan calon PAS Napisah Ismail dengan majoriti 2,434 undi.

    ReplyDelete
  57. BN memperoleh majoriti mudah untuk membentuk kerajaan negeri Terengganu apabila memenangi 17 kerusi, PAS menguasai 14 kerusi manakala Parti Keadilan Rakyat (PKR) satu kerusi

    ReplyDelete
  58. Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim melihat Dewan Undangan Negeri (DUN) Kuala Besut di Terengganu sebagai kawasan yang mencabar untuk dirampas pembangkang, sekiranya pilihan raya kecil diadakan.

    ReplyDelete
  59. Anggota Parlimen Permatang Pauh itu berkata ini kerana DUN tersebut telah dimenangi Barisan Nasional (BN) dengan majoriti yang besar iaitu 2,434 undi pada pilihan raya umum ke-13 (PRU13), pada 5 Mei lepas.

    ReplyDelete
  60. Kerusi DUN Kuala Besut kosong apabila penyandangnya Dr A. Rahman Mokhtar, 55, meninggal dunia di Hospital Sultanah Nur Zahirah (HSNZ) Terengganu hari ini, akibat kanser paru-paru.

    ReplyDelete
  61. Pada pilihan raya umum ke-13 (PRU13) 5 Mei lepas, A. Rahman mempertahankan kerusi yang disandangnya sejak 2008 dengan majoriti 2,434 undi mengatasi calon PAS Napisah Ismail.

    ReplyDelete
  62. Speaker Dewan Undangan Negeri (DUN) Terengganu Mohd Zubir Embong dilaporkan akan menghantar surat makluman mengisytiharkan kekosongan kerusi DUN Kuala Besut kepada Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), untuk tindakan lanjut.

    ReplyDelete
  63. SPR akan mengadakan mesyuarat khas untuk menetapkan tarikh pilihan raya kecil DUN Kuala Besut selepas menerima pemakluman rasmi berhubung kekosongan kerusi itu

    ReplyDelete
  64. Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) mengakui hari ini di Dewan Rakyat tiada bahan kimia yang digunakan dalam dakwat kekal yang digunakan pada pilihan raya umum 5 Mei lalu, sebaliknya digantikan dengan pewarna makanan.

    ReplyDelete
  65. Menteri Di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Shahidan Kassim memberitahu dalam transkrip jawapan kepada pertanyaan Ahli Parlimen Segambut Lim Lip Eng yang mahu SPR menjelaskan kandungan dakwat kekal tersebut memandangkan keberkesanannya semasa pilihan raya umum ke-13 (PRU13) dipersoalkan kerana boleh ditanggalkan.

    ReplyDelete
  66. Kesan ketahanan penggunaan dakwat kekal adalah tertakluk kepada individu dan usaha-usaha yang dilakukan bagi tujuan menghilangkan dakwat kekal berkenaan

    ReplyDelete
  67. Shahidan juga memberitahu dewan sejumlah RM6.9 juta dibelanjakan untuk penggunaan dakwat kekal disamping perbelanjaan tambahan RM200 ribu meliputi kos pengangkutan, pembungkusan serta penyimpanan dan menjadikan jumlah keseluruhan adalah RM7.1 juta.

    ReplyDelete
  68. SPR tidak bercadang untuk memaklumkan maklumat pembekal dakwat kekal kepada umum atas sebab keselamatan.

    ReplyDelete
  69. THE Government will not take any action against any group using the word “rakyat” merely to voice their objection against the results of the 13th general election (GE13), says Datuk Seri Najib Tun Razak

    ReplyDelete
  70. The Prime Minister also said that the Government was not afraid of the expression “Malaysian Spring” used by the groups purportedly to demonstrate efforts used to topple the Government through street protests.

    ReplyDelete
  71. “The Government will give space for people to express their views provided they do not breach the country’s laws.

    ReplyDelete
  72. “At the same time, the Government will ensure that public peace and national sovereignty are respected,” he told Datuk Abdul Latiff Ahmad (BN-Mersing).

    ReplyDelete
  73. Najib said any attempt to overthrow the Government through street demonstrations and riots would not bring any good to Malaysia.

    ReplyDelete
  74. “In fact, countries that are in a state of unrest cannot achieve anything positive.

    ReplyDelete
  75. “The economy and politics in these countries are ruined as a result of fighting and there is no assurance that they can be restored,” he added.

    ReplyDelete
  76. Najib also said that national reconciliation could only be achieved if Pakatan Rakyat accepted the outcome of the election results.

    ReplyDelete
  77. “A National Unity Consultation Council (MPKN) is being planned to find ways to solve the issue of race and religious polarisation that was evident during the elections,” he told Lim Kit Siang (DAP-Gelang Patah).

    ReplyDelete
  78. Lim had asked the Government to state its efforts at national reconciliation after the elections.

    ReplyDelete
  79. “Through the council, we will outline a reconciliation plan to foster good relations between various groups post-GE13 and to focus on efforts to bring the nation forward,” he said.

    ReplyDelete
  80. Najib also noted that the Government had no problems with the people who wanted to demonstrate and stressed that it must be done according to the laws.

    ReplyDelete
  81. Najib also noted that the Government had no problems with the people who wanted to demonstrate and stressed that it must be done according to the laws.

    ReplyDelete
  82. “Assemblies must be done according to the Peaceful Assembly Act and such rallies are allowed as a sign of respect for human rights.

    “We will even help them with necessary facilities like the venue if they consult with us,” he told Datuk Seri Abdul Ghapur Salleh (BN-Kalabakan).

    ReplyDelete
  83. On the closure of the Jonker Street night market, Najib said he would gather input from the Malacca Government on the matter.

    ReplyDelete
  84. Lim had asked whether the closure was a form of punishment to voters who did not vote for Barisan Nasional.

    ReplyDelete
  85. Pembangunan di negeri ini akan dilaksana secara menyeluruh dan berterusan meskipun di kawasan yang dimenangi parti pembangkang.

    Menteri Kerajaan Tempatan dan Perumahan negeri, Datuk Hajiji Noor berkata, kerajaan negeri tidak pernah mengabaikan pembangunan di kawasan dimenangi pembangkang seperti didakwa beberapa pihak.

    ReplyDelete
  86. "Kota Kinabalu ialah ibu negeri dan penduduknya juga membayar cukai, jadi sama ada pembangkang menang atau BN menang kami masih perlu menjaganya," katanya dalam sidang akhbar selepas majlis pelancaran Lido Avenue.

    Beliau mengulas dakwaan kononnya Kota Kinabalu tidak akan rancak dengan pembangunan ekoran kemenangan calon pembangkang di kawasan Parlimen itu.

    ReplyDelete
  87. Menurut Hajiji, sejak tiga tahun lalu, kira-kira 4,239 unit hartanah dibina di kawasan Kota Kinabalu dan Penampang sahaja.

    Katanya, pembinaan unit-unit hartanah itu masih terus dirancang dan giat dilaksana di daerah berkenaan serta di seluruh negeri.

    ReplyDelete
  88. Dalam pada itu, beliau berkata, kerajaan negeri akan membina sebanyak 15,000 buah rumah mampu milik dalam tempoh terdekat bagi mengatasi masalah harga rumah yang tinggi di negeri ini.

    "Malaysia mengamalkan sistem yang mana harga ditentukan pasaran tetapi itu tidak bermakna kerajaan tidak mengambil kisah.

    ReplyDelete
  89. "Kerajaan BN akan melakukan apa sahaja yang boleh membantu rakyat tetapi sudah tentu jika anda bertanya kepada pembangkang tidak ada satu pun yang cukup baik sedangkan berapa unit rumah yang sudah mereka bina setakat ini," katanya.

    ReplyDelete
  90. Sementara itu, beliau berkata, pembinaan Lido Avenue melibatkan bangunan setinggi 26 tingkat meliputi sebanyak 228 unit rumah dan 15 unit kedai membuktikan prestasi ekonomi yang baik di bawah kerajaan BN di negeri ini.

    "Implikasinya adalah positif. Jika ekonomi tidak baik sektor swasta tidak ada keyakinan terhadap kerajaan dan kita sudah tentu tidak dapat melihat pelancaran banyak projek hartanah di negeri ini," katanya.

    ReplyDelete
  91. Ketua Menteri Sabah Datuk Seri Musa Aman membidas dakwaan pembangkang yang mendakwa kerajaan negeri menganaktirikan pembangunan di kawasan diwakili anggota parti itu.

    ReplyDelete
  92. Musa, yang juga Menteri Kewangan negeri, berkata dakwaan itu tidak benar dan hanya bersifat pembohongan semata-mata.

    ReplyDelete
  93. “Kerajaan Barisan Nasional (BN) tidak menganaktirikan kawasan pembangkang. Walaupun mereka mengambil keputusan untuk tidak memberi sokongan kepada BN, kita tetap memberi perhatian yang sewajarnya kepada pembangunan di kawasan mereka.

    ReplyDelete
  94. “Kerajaan BN adalah bertanggungjawab dan mempunyai rekod prestasi yang baik, kita menghormati dan menerima dengan terbuka keputusan rakyat pada pilihan raya umum ke-13,” katanya

    ReplyDelete
  95. Musa berkata demikian bagi menjawab isu yang dibangkitkan Jelani berhubung program pembangunan di kawasan utara Sabah.

    Beliau berkata kerajaan negeri melaksanakan pelbagai projek pembangunan seperti Mini Estet Sejahtera (MESEJ) di seluruh negeri termasuk di kawasan luar bandar Matunggong selain program membanteras kemiskinan rakyat.

    ReplyDelete
  96. “Kerajaan BN sentiasa berusaha memenuhi kehendak dan mendengar denyut nadi rakyat tanpa mengira kaum dan agama walaupun wakil rakyatnya memburuk-burukkan kerajaan,” katanya.

    Sehubungan itu, Musa menggesa Jelani memohon maaf dan menarik balik dakwaan itu selain memintanya mengemukakan bukti kukuh berhubung perkara berkenaan.

    ReplyDelete
  97. oska dahoya said...
    June 27, 2013 at 9:18 AM

    PKR Selangor yang diketuai Menteri Besar, Khalid Ibrahim dalam kebanyakan kenyataan media seringkali menuding jari menyalahkan kelemahan Syarikat Bekalan Air Selangor (SYABAS) sebagai punca berlakunya krisis air di Selangor.
    ( Satu cara mengatasi masalah air di Selangor ialah dengan membekal tangki biru 1Malaysia macam BN buat di Sabah Sarawak!)

    ReplyDelete
  98. Doll said...
    June 27, 2013 at 1:59 PM

    SPR tidak bercadang untuk memaklumkan maklumat pembekal dakwat kekal kepada umum atas sebab keselamatan.
    ( Keselamatan siapa? Keselamatan pembekal dakwat?)

    ReplyDelete
  99. Mahathir says PM Najib is still the best leader for Malaysia

    Dr Mahathir, who remains an influential figure in Malaysian politics, had raised eyebrows when he told AFP in an interview that Prime Minister Najib could face a challenge in his Umno party if he failed to perform well at the upcoming polls.

    ReplyDelete
  100. Mahathir says PM Najib is still the best leader for Malaysia

    "Of course, if he does not perform, there will be some necessity to switch horses," Dr Mahathir had said.

    ReplyDelete
  101. Mahathir says PM Najib is still the best leader for Malaysia

    But asked yesterday to clarify if he meant Mr Najib should step down, Dr Mahathir said "I don't have any candidate and I don't expect that to happen.".

    ReplyDelete
  102. Mahathir says PM Najib is still the best leader for Malaysia

    Support for Najib Razak is still strong in the country.

    ReplyDelete
  103. Mahathir says PM Najib is still the best leader for Malaysia

    Former Malaysian prime minister Tun Dr Mahathir Mohamad said yesterday that he had no other leader in mind other than Datuk Seri Najib Razak to lead the country and Barisan Nasional.

    ReplyDelete
  104. APA ANWAR BUAT DI PARLIMEN??

    SENARIO ini berlaku di antara Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak dan Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim setelah selesai upacara mengangkat sumpah ahli-ahli Dewan Rakyat pada pagi tadi, 24 Jun (Isnin).

    ReplyDelete
  105. APA ANWAR BUAT DI PARLIMEN??

    Senario ini tidak terbayang boleh berlaku oleh penyokong-penyokong pembangkang yang hanya beberapa jam sebelum itu berguling-guling di atas jalanraya di hadapan bangunan Parlimen dan bertempur dengan pihak keselamatan. Akhirnya sejumlah daripada penyokong tersebut ditangkap pihak polis kerana cuba merempuh masuk ke kawasan Parlimen.

    ReplyDelete
  106. APA ANWAR BUAT DI PARLIMEN??

    Mereka yang terlibat sebelum itu sanggup bermalam dalam khemah di Padang Merbok dalam keadaan cuaca yang panas dan berjerebu yang amat merbahaya kepada kesihatan. Ini semuanya tidak dipedulikan demi pengorbanan dan keyakinan kepada pemimpin agung mereka, Anwar.

    ReplyDelete
  107. APA ANWAR BUAT DI PARLIMEN??

    Malah sehari sebelum itu juga, pemimpin terhebat mereka berucap berapi-api di atas pentas di Padang Merbok menghasut rakyat menentang kerajaan malah Ayatollah Husam Musa mengeluarkan fatwa syahid kepada siapa yang rela mengadai nyawa demi rasa sayang yang mendalam terhadap Anwar.

    ReplyDelete
  108. APA ANWAR BUAT DI PARLIMEN??

    Ada di kalangan penyokong-penyokong pembangkang yang begitu taksub dan ekstrem sanggup mendirikan pusat pendaftaran bagi mereka yang mahu menjadi pengebom berani mati.

    ReplyDelete
  109. APA ANWAR BUAT DI PARLIMEN??

    Begitulah hebat aura dan tarikan persona Anwar dengan dibantu oleh ulama tahi kucing seperti Husam yang mengabsahkan segala tindakan pembangkang walaupun ia bertentangan sekali dengan undang-undang mahupun logik dan akal manusia.

    ReplyDelete
  110. APA ANWAR BUAT DI PARLIMEN??

    Sementara penyokong ‘Khalifah’ Anwar berhempas pulas menahan lapar dan dahaga di bawah matahari terik, Anwar pula bersenang-senang, gelak ketawa, riang ria bersama pemimpin negara yang sebelumnya dilaknat, dikutuk, dimaki, difitnah dan dicerca dengan pelbagai dakwa-dakwi.

    ReplyDelete
  111. APA ANWAR BUAT DI PARLIMEN??

    Anwar nampak seolah-olah telah melupakan segala apa yang telah beliau hemburkan untuk memboikot majlis angkat sumpah dan persidangan Parlimen. Malangnya topeng ang dipakai ini jarang boleh dilihat oleh penyokong-penyokongnya yang memilih untuk membontotinya membabi buta dengan menelan apa saja yang keluar dari mulut pemimpin mereka.

    ReplyDelete
  112. APA ANWAR BUAT DI PARLIMEN??

    Mungkin mereka juga akan mempertikaikan kesahihan gambar yang menunjukkan Anwar makan tengahari dengan Perdana Menteri dengan mengatakan ‘rupa macam dia tapi bukan dia’.

    ReplyDelete

  113. APA NAJIB BUAT??

    1.Bagaimana Atantuya masuk Malaysia tak ada catatan dlm immigration, jika tiada campur tangan pihak atasan.2.Bagaimana dapat passport Malaysia dan keluar negara dgn nama melayu. 3. Semua pegawai atasan yg terlibat dapat habuan menjadi orang penting dlm agency kerajaan selepas bersara. Ini lah korupsi yg ramai rakyat di bodohkan.4.Hakim paling korup di dunia adalah Malaysia dengan beberapa sebab simple diatas, tak nampak ke siapa yg patut di dakwa.Mana pecacai blogger umno yg makan bagi keluarga dgn menfitnah dan menegakkan benang basah.

    ReplyDelete
  114. Dulu umno marah sangat pada raja, kununnya raja kebal. Sekarang rakyat lihat pemimpin umno lebih kebal drp raja. Zahid Hamidi wajib ditangkap direman untuk didakwa akan kesalahannya. Jangan asyik tangkap pemimpin PR kunun atas dakwaan Akta Hasutan. Ini terang jelas, Zahid buat jenayah! Apa JSJ tunggu lagi? Errr...Mr. Zahid, Anwar meringkuk 7 tahun dalam penjara Sg Buloh atas dakwaan rasuah yg tidak dilakukannya. Bro Zahid, takkan sebab menteri jaga polis ada lesen buat jenayah!

    ReplyDelete
  115. Beware of the DAP-sponsored cyber troopers, known as the Red Bean Army, who are ready to wreak havoc in the cyberworld.

    ReplyDelete
  116. The core group was said to comprise of between 2,000 and 3,000 members who could easily reach 60,000 people by sending out postings via social networks.

    ReplyDelete
  117. The members were said to be employed full time with a salary of between RM3,000 and RM8,000 each and they have been told to launch attacks on pro-government websites and social networks, spreading lies about the government and prevent any effort to connect with the people via the net.

    ReplyDelete
  118. The members were said to be employed full time with a salary of between RM3,000 and RM8,000 each and they have been told to launch attacks on pro-government websites and social networks, spreading lies about the government and prevent any effort to connect with the people via the net.

    ReplyDelete
  119. Media analysts said the group, which was formed between four to six years ago, were also directed to “kill off” pro-government comments in alternative media and disrupt programmes that lent credit to the government.

    ReplyDelete
  120. They said this “army” would manipulate information and widen their attack on the government.

    One of their duties was also to create feelings of hatred towards the government.

    ReplyDelete
  121. Remember sometime back when a KFC customer was abused by a staff? This case almost became a racial issue after it was picked up by pro-opposition portals that received thousands of comments

    ReplyDelete
  122. The news was also picked up by foreign wires that portray Malaysia as unsafe.

    ReplyDelete
  123. The presence of thousands of cyber troopers should not be taken lightly as the ethnic cleansing of Rohingya in Myanmar started as a flood of information on the Net.

    ReplyDelete
  124. The analyst said DAP would go to the extent of threatening people to achieve its objectives.

    ReplyDelete
  125. Another analyst said artistes were also threatened for showing their support to Barisan Nasional. “Datuk Michelle Yeoh was threatened for openly supporting BN and there are also others in the same boat.”

    ReplyDelete
  126. Press Statement by MCA President Datuk Seri Dr. Chua Soi Lek

    After the MCA suffered its worst electoral defeat in the last General Election, the blame game begins.

    ReplyDelete
  127. There are many party leaders from divisions to central who launched personal attack against me but I am not shocked nor nervous because those who attacked me are traditionally my enemies within the Party.

    ReplyDelete
  128. Many Central Committee members were very quiet and low profile for the past 5 years be it inside or outside the Party and out of sudden, they have become so active and outspoken and this is their true colour for being good only in party infighting.

    ReplyDelete
  129. choose to remain quiet because I seriously feel that MCA could not afford to undergo another round of infighting especially after the GE and it serves no purpose for the leaders to air dirty linen in the public.

    ReplyDelete
  130. Party vice-president Datuk Donald Lim has been very high profile recently in claiming that the decision not to accept any government posts was a wrong decision made by him

    ReplyDelete
  131. He would like to stress that since I was not holding any government posts, I had consulted all MCA Ministers and Deputy Minister including Lim on the idea of not accepting government posts if MCA performed worse than the 12th GE and all of them had supported the idea unanimously.

    ReplyDelete
  132. During the Presidential Council meeting on April 29, 2011, I had proposed that the council members to vote on the idea and all council members felt that it was unnecessary and the resolution was passed.

    ReplyDelete
  133. The Central Committee had later passed the resolution on June 2, the same year. The resolution was also passed in the 2011 and again in the 2012 Annual General Meeting (AGM) by the central delegates.

    ReplyDelete
  134. For the record, Lim had attended all the above meetings mentioned although he had used to be fashionably late and leave early before the meetings ended.

    ReplyDelete
  135. Lim should understand well that it was a collective decision not just by the central leadership but also the delegates, which all of us should respect. He should also know it well that the decision could only be overturned through the AGM or Extraordinary General Meeting (EGM) by the delegates.

    ReplyDelete
  136. I would like to also propose that Lim and I should have a closed-door debate on the decision not to accept government posts if Lim is so interested in this topic.

    ReplyDelete
  137. I advise Lim that before criticising the others, he should review himself as the party-appointed Deputy Minister, what he had contributed to the nation and especially Selangor, when he had only spent most of his resources and time on one particular constituency.

    ReplyDelete
  138. As for the Party President post, Lim can choose to support anyone as President, but he cannot stop anyone from contesting for the post.

    ReplyDelete
  139. Katanya dalam Buku Jingga, pembangkang menjanjikan pemansuhan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) 1960 tetapi realitinya kerajaan BN yang berani mengambil langkah bukan hanya memansuhkan ISA tetapi juga Akta Kediaman Terhad, Akta Buang Negeri, membatalkan tiga pengisytiharan darurat serta membiarkan ordinan-ordinan yang digubal, lupus.

    ReplyDelete
  140. Tindakan lain yang dibuat ialah meminda Akta Universiti dan Kolej Universiti bagi membenarkan keanggotaan pelajar dalam parti politik, meminda Akta Mesin Cetak dan Penerbitan bagi menghapuskan keperluan lesen tahunan, serta mengembalikan semula hak semakan kehakiman secara amnya kepada mahkamah.

    ReplyDelete
  141. Visi, wawasan dan hala tuju Barisan Nasional (BN), termasuk Umno, yang jelas dalam membangunkan negara adalah antara lima sebab yang digariskan oleh Perdana Menteri mengapa parti komponen itu perlu diberi mandat besar dalam pilihan raya umum ke-13 (PRU-13).

    ReplyDelete
  142. Datuk Seri Najib Tun Razak, yang juga Pengerusi BN dan Presiden Umno berkata sebagai sebuah parti berpengalaman, Umno selaku parti tunjang dalam BN sentiasa memacu dan menggerakkan pelbagai idea dan transformasi ke arah masa depan negara yang gemilang berbanding pakatan pembangkang yang masih kabur mengenai perkara itu.

    ReplyDelete
  143. Selain itu, Umno dan BN turut merupakan satu pakatan yang terikat kepada dasar-dasar yang disokong secara bersama dan tidak ada percanggahan sama ada dari segi dasar mahupun ideologi, dan ini berbeza dengan parti lawan yang seringkali mengeluarkan pendapat yang bertentangan walaupun atas soal-soal asas dan fundamental, katanya.

    ReplyDelete
  144. Beliau berkata janji kerajaan BN adalah jelas untuk kepentingan rakyat dan sentiasa ditunaikan berdasarkan prinsip janji ditepati berbanding janji pakatan pembangkang yang bertujuan memperdaya pengundi demi memenuhi matlamat untuk menakluki Putrajaya.

    ReplyDelete
  145. Mengenai mengapa orang Melayu tidak menggunakan agama sebagai asas penyatuan seperti yang dilakukan kaum lain, Najib berkata: "Orang Melayu telah dikelirukan dengan hasutan dan fitnah yang bertalu-talu terhadap pemimpin Umno dan Umno itu sendiri, walaupun dakyah-dakyah tersebut merupakan serangan politik dan tidak ada asasnya."

    ReplyDelete
  146. "Sejak dulu lagi kita perjuangkan Islam, bermula dengan Perlembagaan, pembentukan institusi-institusi Islam serta program-program Islam yang kita telah wujudkan dan martabatkan seperti perbankan Islam," katanya.

    ReplyDelete
  147. Najib berpendapat orang Melayu juga terpedaya dengan imej luaran seperti label parti yang dikatakan parti Islam dan rupa pemimpin yang mereka anggap lebih Islamik.

    ReplyDelete
  148. Projek yang melibatkan pelaburan awal sebanyak RM400 juta oleh CSR Corporation itu merangkumi pembinaan kompleks rolling stock pertama di luar China yang menempatkan pusat penyelenggaraan, pembaikan dan baik pulih (MRO) kereta api.

    ReplyDelete
  149. ''Inilah hasilnya kita menyokong sebuah kerajaan yang mampu menterjemahkan segala perancangan dan dasar menjadi realiti. Janji-janji parti pembangkang hanya bersandarkan

    ReplyDelete
  150. ''Kejayaan terbaru ini menggambarkan komitmen jangka panjang negara China kepada Malaysia. Ia juga mencerminkan keyakinan mereka terhadap dasar-dasar yang diamalkan oleh Malaysia," tambah beliau.

    ReplyDelete
  151. Walaupun demam pilihanraya umum ke-13 telah berlalu, namun masih ramai yang begitu berminat untuk memperkatakannya. Ada yang terkejut dengan keputusan yang telah dibuat oleh majoriti rakyat dan tidak kurang juga ada yang ‘gila meroyan’ apabila melihat penolakan rakyat yang masih meletakkan harapan kepada parti pemerintah.

    Sebagai contoh, lihat sahaja bagaimana ketua pembangkang, Anwar Ibrahim yang masih cuba menagih sisa-sisa simpati dari kalangan pimpinan pakatan pembangkang agar mengambil pendekatan yang selari dengannya agar menolak keputusan pilihanraya yang lalu. Ibarat ular yang telah kehilangan bisanya, gesaan yang dibuat oleh Anwar itu, gagal mendapat sambutan seperti yang diharapkan.

    Bila mana rata-rata pimpinan di Pas dan DAP membuat kenyataan yang bertentangan dengan kehendak ahli parlimen Permatang Pauh itu. Tambah memeranjatkan apabila kenyataan yang dikeluarkan oleh Timbalan Presiden PKR, Azmin Ali melalui laman twitter yang secara sinis menyelar tindakan Anwar itu.

    Ini kerana, keputusan pilihanraya yang lepas, hanya membuktikan bahawa Anwar bukanlah seorang pemimpin ‘Anugerah Tuhan’ seperti yang didakwa tetapi lebih merupakan ‘Bapa Segala Penipu’. Sebagai contoh, ekoran sokongan membabi buta yang diberikan oleh Pas kepada Awar telah menyebabkan parti itu mengalami kemerosotan yang ketara.

    Malah hasil analisa yang dilakukan, jelas memperlihatkan kemerosotan yang ketara apabila beberapa pemimpin tertinggi PAS tewas kepada calon BN termasuk Timbalan Presidennya Mohamed Sabu di Kedah, Naib Presiden Salahuddin Ayub di Johor, Naib Presiden Datuk Husam Musa di Putrajaya, AJK Kerja Pas Pusat dan Dr Dzulkefli Ahmad di Selangor.

    PRU13 menyaksikan PAS kalah 52 kerusi daripada 73 kerusi Parlimen yang ditandingi nya apabila hanya mampu peroleh 21 kerusi Parlimen sahaja. Ia sekali gus memperlihatkan kemerosotannya berbanding pada 2008 apabila parti itu kalah di 43 kerusi daripada 66 kerusi Parlimen ditandingi nya dan berjaya memperoleh 23 kerusi.

    Ada yang mengatakan ia disebabkan kerana Pas terlalu mengikut rentak politik rakan di dalam pakatan pembangkang sehingga terpaksa menggadaikan agenda perjuangan Islam yang dipertahankan selama ini. Namun tidak kurang juga ada yang mengatakan ia adalah sebahagian dari gerak kerja ‘pemutihan’ yang cuba dilakukan oleh kumpulan yang pro-ulama.

    Ini kerana ramai melihat kekalahan calon daripada kumpulan ‘Erdogan’ ini adalah kerana faktor ‘Anwarinas’ yang di lihat menjadi parasit di dalam parti itu. Walaupun masih ramai di kalangan mereka yang dilihat ‘terselamat’ namun pemilihan parti yang dijadualkan pada tahun ini akan menjadi titik penentu kepada nasib kumpulan ini.

    Malah kekalahan beberapa pemimpin itu dikatakan telah berjaya melemahkan kelompok ‘Anwarinas’ dan bakal menyaksikan kumpulan pro-ulama kembali menguasai parti setelah melihat hala tuju yang terumbang-ambing akibat pengaruh kelompok terbabit. Seterusnya peningkatan pengaruh dan sokongan fahaman Syiah yang terpesong daripada Ahli Sunah Wal Jemaah di dalam parti itu juga merupakan antara kegusaran yang melanda kumpulan pro-ulama.

    Apa pun keputusannya bersamalah kita tunggu dan saksikan pertembungan antara dua kelompok ini. Apakah kelompok Endorgan yang dipengaruhi oleh ideologi ‘Anwarinas’ dan Islam Liberal kembali berkuasa di dalam Pas atau berjaya disingkirkan oleh kelompok pro-ulama. Ini kerana keputusan pemilihan parti itu sudah pasti akan mengubah landskap politik negara yang selama ini terkongkong dengan isu-isu berkaitan Anwar.

    ReplyDelete
  152. Pertubuhan Peladang Kawasan (PPK) perlu mempertingkat pengeluaran industri agro-makanan negara bagi menampung keperluan penduduk di Malaysia.

    ReplyDelete
  153. Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata import makanan negara setiap tahun melebihi RM13 bilion dan usaha mempertingkat pengeluarannya perlu dipandang serius.

    ReplyDelete
  154. biarlah dorang p sana, apa masalahnya jg?

    ReplyDelete
  155. Malaysia is now the largest foreign direct investor in Canada following the confirmation of Petronas’ C$36bil (RM110bil) liquefied natural gas (LNG) export business project in the country.

    ReplyDelete
  156. Malaysia was pleased with the Canadian government’s approval of Petronas’ earlier investment of C$5bil (RM15.3bil) in Progress Energy Canada, which was a significant investment for Malaysia in Canada.

    ReplyDelete
  157. Patriotism and loyalty should be instilled among the people to protect Malaysia’s sovereignty, said Head of State Tun Haji Juhar Haji Mahiruddin.

    ReplyDelete
  158. Asia assumed a greater role in world affairs, the decisions made nationally, bilaterally and regionally would have a profound impact on the global economy.

    ReplyDelete
  159. The Palm Oil Industrial Cluster (POIC) Lahad Datu has received encouraging response from local and international investors since its inception, and total investment to date has reached a whopping RM4.5 billion.

    ReplyDelete
  160. The effects of the global economic crisis are expected to be felt by Malaysia until 2010, Second Finance Minister Tan Sri Nor Mohamed Yakcop said today.

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.