Tuesday, June 18, 2013

Mahathir Masih Fikir Ahli UMNO Bodoh-Bodoh Belaka

Tindakan Mahathir menyokong agar jawatan Presiden dan Timbalan Presiden UMNO tidak dipertandingkan dalam pemilihan parti hujung tahun ini, tidaklah begitu memeranjatkan. Mahathir nampak selesa dengan Najib kerana Perdana Menteri dilihat tidak menyekat kebebasannya, malah kadang-kadang akur dengan kehendaknya.

Malah, selain anak-anaknya yang lain mempunyai kebebasan penuh untuk meneruskan perniagaan terutama dengan Petronas, seorang lagi anaknya juga sudah dijadikan Menteri Besar Kedah oleh Najib.

Dengan semua keselesaan itu, semua orang boleh memahami kenapa Mahathir menyokong agar tiada pertandingan. Tikus yang sudah berada dalam tong beras, mustahil merasakan kehidupan lain lebih baik. Sebagai bekas Perdana Menteri yang berasa dirinya masih berpengaruh, Mahathir hanya mahu dihargai dan diberi kebebasan untuk bercakap apa saja. Sesiapa yang menyekat kebebasannya itu akan dilawannya, bahkan akan cuba dijatuhkannya.

Ini berbeza dengan era Pak Lah dulu. Bukan saja projek-projeknya dibatalkan dan musuh politiknya, Anwar dibebaskan tetapi Mahathir juga tidak dipakai lagi. Pak Lah ada penasihat-penasihatnya sendiri. Kemudian apabila beliau cuba bersuara, dia juga cuba disekat. Maka, tidak menghairankan beliau menyerang dan berkempen menjatuhkan Pak Lah ketika itu.

Namun dalam Mahathir menyokong agar tiada pertandingan ini, hujah yang diberikannya agak dangkal dan tersasar. Beliau melahirkan kebimbangan jika pertandingan kedua-dua jawatan yang kini disandang oleh Najib dan Muhyiddin itu menjadi kenyataan, ia akan menyebabkan perpecahan dalam UMNO dan di kalangan orang-orang Melayu.

"Mengikut amalan demokrasi kita patut ada pertandingan tetapi orang Malaysia tidak begitu faham amalan demokrasi sebenar. Kalau kalah, mereka akan tarik diri (keluar parti) dan tubuhkan parti lain dan ini akan menyebabkan UMNO dan orang Melayu berpecah lagi.

"Sehubungan itu saya sokong ada pertandingan tetapi bukan untuk jawatan Presiden dan Timbalan Presiden," katanya lagi.

Mahathir juga mengimbas kemenangan tipisnya sebanyak 43 undi ditangan Tengku Razaleigh pada 1987 yang kemudian menyebabkab munculnya parti Semangat 46 untuk menjustifikasikan apa yang dicakapkannya itu sebagai benar lagi benar dan tiada yang benar melainkan yang benar belaka.

Dalam hal ini, amatlah malang kerana Mahathir seolah-olah menganggap orang-orang Melayu dan ahli UMNO masih bodoh semuanya sehingga tidak dapat memahami erti demokrasi yang sebenar walaupun sudah 56 tahun mencapai kemerdekaan. Apakah benar semua orang masih tidak faham erti demokrasi? Benarkah juga orang Melayu atau ahli UMNO, bila kalah bertanding, lalu merajuk dan menubuhkan parti lain?

Elok diingatkan Mahathir bahawa orang Melayu sudah maju dan berfikiran terbuka, bukan saja dalam pendidikan, perniagaan dan pemikiran, malah dalam memahami demokrasi juga. Tokoh-tokoh Melayu yang berjaya tentunya beliau lebih mengetahui bilangan dan kejayaannya.

Mengimbas peristiwa pertandingan 1987 sebagai hujah ulangan dalam banyak percakapan politiknya menunjukkan Mahathir masih dibayangi oleh rasa bersalahnya atas kejadian itu. Penubuhan Semangat 46 bukanlah kerana kecewanya Tengku Razaleigh kerana kalah dalam pertandingan itu. Ia ditubuhkan untuk menghidupkan semula UMNO lama yang telah diharamkan dan digantikan dengan UMNO Baru.

Dalam UMNO Baru yang ditubuhkan oleh Mahathir, beliau telah menghalang orang-orang tertentu yang tidak sebulu dengannya daripada menyertai parti itu. Tengku Razaleigh dan Team B yang menentang Mahathir langsung tidak dibenarkan menyertai UMNO Baru tajaan Mahathir itu. UMNO Baru ketika itu hanya dianggotai oleh mereka yang sedia menyokong dan mengangguk saja.

Tidaklah benar orang yang kalah bertanding cenderung merajuk dan menubuhkan parti baru, melainkan mereka dihalang dan disekat. Semangat 46 pasti tidak wujud jika selepas UMNO diharamkan, semua orang dibenarkan kembali menyertai UMNO yang dihidupkan kembali itu. Namun itu tidak berlaku.

Tetapi sebenarnya itulah tujuan Mahathir, UMNO sengaja dimatikan dan diganti dengan UMNO Baru yang hanya eksklusif kepada penyokong-penyokongnya saja. Lalu selamatlah beliau dari terus dicabar. Tambahan pula bila diwujudkan kouta pencalonan tertentu kepada sesiapa yang berhasrat mencabarnya, tercapailah hasrat beliau menjadi Perdana Menteri selama 22 tahun.

Hakikatnya, kecenderungan pihak yang kalah menubuhkan parti baru bukan disebabkan mereka tidak memahami demokrasi tetapi kerana pihak yang menang terlalu takut dengan demokrasi. Demokrasi cuba disemaikan dengan unsur-unsur autokrasi dan kuku besi. Lihat saja ketika Sulaiman Palestin menentang Tun Hussein bagi jawatan Presiden UMNO, walaupun beliau kalah, beliau masih kekal dalam UMNO, tidak merajuk dan tidak juga menubuhkan parti baru.

Sebabnya tentulah kerana selepas menang Tun Hussein tidak mengenakan apa-apa sekatan kepada Sulaiman Palestin, bahkan masih melayannya seperti biasa sebagai ahli UMNO dan orang Melayu. Sebelum Mahathir menjadi Perdana Menteri, Tun Hussein dan Sulaiman Palestin lebih dulu memahami erti demokrasi dan mengajak orang Melayu berjiwa murni seperti itu.

Hujah Mahathir mengenai pemahaman orang Melayu tentang demokrasi ini jelas tersasar daripada hakikat yang sebenarnya, bahkan lebih menunjukkan beliau sedang dibayangi rasa bersalah sepanjang hayatnya atas kelicikan politik tidak bermoral yang pernah diamalkannya kerana terlalu ghairah mahu mengekalkan kuasa.

Pertandingan jawatan Presiden dan Timbalan Presiden UMNO tidak mendatangkan apa-apa mudarat kepada UMNO dan orang Melayu jika ia dilakukan dalam semangat pertandingan yang sihat. Janganlah asyik menyalahkan pihak yang kalah atas sesuatu malapetaka sedangkan selepas menang, pihak yang menang tadi membolot segala-galanya walhal dalam masa yang sama bercakap di sana-sini, yang menang tak menang semua, yang kalah tak kalah semua.

http://shahbudindotcom.blogspot.com/

1 comment:
Write comments

Note: Only a member of this blog may post a comment.