Wednesday, June 26, 2013

MP British nak ke Malaysia bincang isu penipuan pilihanraya?

Februari lalu Senator dari Australia, Nick Xenophon telah dihalang dan ditahan dari memasuki Malaysia kerana dikatakan menyibuk dalam hal rumah tangga Negara kita kata macai-macai UMNO.



Menurut Anwar Ibrahim “Beliau datang ke sini untuk memantau dan mengamati proses demokrasi dalam pilihanraya.

Penahanan Xenophon ketika tiba di Malaysia pada pagi hari kejadian itu jelas bercanggah dengan prinsip demokrasi dan ia membuktikan Pilihanraya Umum (PRU) 13 tidak akan berjalan dengan telus, kata Datuk Seri Anwar Ibrahim lagi..

Kalau yang nak datang memerhatikan pilihanraya pun kena halau balik.. korang agak Ahli Parlimen British ni boleh masuk Malaysia tak?

Dia bukan nak perhati Pilihanraya tapi nak bincangkan isu mengenai penipuan yang telah berlaku dalam PRU13 yang lalu..

British MP to discuss GE13 fraud claims when he visits KL, says Suaram

Suaram’s reports on the allegations of widespread electoral fraud during GE13 has drawn response from Britain that it stands "ready to support the process of reform where it can".

The British Minister of State, Foreign and Commonwealth Office, Hugo Swire, also said Britain “has “consistently underlined its support for further political and economic reform in Malaysia”, according to a press release by Suaram yesterday.

Suaram said Swire, as the minister responsible for relations with Malaysia, made these statements in a letter to William Cash, chairman of the All Party Parliamentary Group on Malaysia.

The MP is due in Malaysia this week on a trade visit. Cash gave a digital copy of Swire’s statement, dated June 13, 2013, to Suaram.

In it, Swire further advised Cash that the British government "made clear our belief (to the Government of Malaysia) that allegations of irregularities made by opposition parties and civil society groups should be investigated fully".

Cash had been initially approached by the Labour MP for Rutherglen & Hamilton West, Tom Greatrex,, who was given reports of the electoral fraud allegations from Suaram.

According to Suaram, Greatrex referred the Foreign Office to "widespread concerns and worrying allegations about the conduct of aspects of the general election that took place in Malaysia in May", during a parliamentary sitting.

Suaram said, referring to Hansard records, Greatrex pointed parliamentarians to "intimidation at polling places, phantom voters and incomplete electoral rolls".

The Labour MP asked Ministers to inform the House "as to whether they will be taking those issues up with the Malaysian Government".

Hansard records Swire's reply as: "I am going to Malaysia next week and I can confirm that I shall be looking into this at first hand."

~ The Malaysian Insider

125 comments:
Write comments
  1. Pilihanraya Umum (PRU) ke 13 yang dijangka berlangsung dalam beberapa bulan akan datang adalah antara peristiwa yang dijangka akan menarik tumpuan dan perhatian masyarakat terhadap Malaysia pada 2013.

    ReplyDelete
  2. Ia bakal menjadi medan penelitian berkenaan pola sikap dan pemikiran masyarakat negara ini terhadap model atau bentuk kepemimpinan negara yang mereka yakini boleh menjadi benteng yang bakal menjaga kepentingan mereka di pentas kehidupan dunia yang serba mencabar hari ini

    ReplyDelete
  3. Persoalan asasi yang sedang diperdebatkan dalam wacana politik Malaysia hari ini ialah berkenaan peluang partisipasi atau penyertaan rakyat terbanyak dalam berkongsi nikmat kemakmuran negara.

    ReplyDelete
  4. Setelah lebih 5 dekad mencapai kemerdekaan, kemakmuran negara ini dapat dilihat secara jelas dan dapat dirasai di segenap peringkat kehidupan masyarakat.

    ReplyDelete
  5. Pihak kerajaan menjelaskan iaitu pencapaian ini adalah kesan dari model permuafakatan yang berjaya diamalkan dalam kepemimpinan negara yang dipimpin oleh parti pemerintah sekarang dan merayu rakyat agar terus mengekalkan pencapaian ini demi kelangsungan kemakmuran yang dikecapi. Namun, pandangan ini tidak sepenuhnya diterima oleh sebahagian yang lain.

    ReplyDelete
  6. Pandangan kedua berhujah iaitu model sedia ada kini masih bertunjangkan prinsip politik berasaskan kaum dan ia mendorong kepada kewujudan dominasi secara tidak seimbang dalam penyertaan pembangunan negara.

    ReplyDelete
  7. Oleh itu, ia harus diubah kerana dikatakan tidak menjamin kesaksamaan yang rata dalam menikmati kemakmuran negara.Polemik dalam wacana politik ini telah berlarutan sekian lama dan pelbagai isu berkaitan dengannya dibangkitkan oleh setiap pihak bagi mengesahkan perspektif masing-masing.

    ReplyDelete
  8. Dalam PRU13 pada 5 Mei lalu, Dr A Rahman menang dengan majoriti 2,434 undi, mengalahkan calon Pas, Napisah Ismail.
    Bagi seluruh Terengganu, BN menang 17 kerusi Dun, sementara PR menang 15 kerusi. Kini, kedudukannya ialah 16 bagi BN, cuma satu di atas PR.

    ReplyDelete
  9. Apabila pilihan raya kecil (PRK) diadakan bagi Dun Kuala Besut, kedudukan BN, jika ia menang, adalah masih 17 dan PR 15. Tetapi jika PR merampas Kuala Besut, kedudukannya ialah 16-16.

    ReplyDelete
  10. Ketua Kluster Governans, Perundangan dan Pengurusan Awam Majlis Profesor Negara (MPN), Prof Dr Nik Ahmad Kamal Nik Mahmood berkata, ditakdirkan BN dan PR mempunyai kerusi sama banyak nanti, kuasa untuk menentukan tampuk pentadbiran negeri terletak kepada sultan.

    ReplyDelete
  11. Berdasarkan Perlembagaan negeri, bagindalah yang akan menentukan wakil BN atau PR akan dilantik sebagai menteri besar.
    Kalau berlaku 16 BN 16 PR, yang mempunyai kuasa tentukan menteri besar adalah sultan. Sultan boleh melantik (menteri besar) yang difikirkan sesuai, berdasarkan pandangan baginda dan sokongan majoriti rakyat.

    ReplyDelete
  12. Kedua-dua parti (BN dan PR) boleh mencalonkan wakil masing-masing untuk jawatan menteri besar, tetapi keputusan bergantung kepada budi bicara sultan,” katanya.
    Bagaimanapun, katanya, sultan akan mendapatkan nasihat dan pandangan perdana menteri dan pemimpin-pemimpin politik di Terengganu.

    ReplyDelete
  13. Memandangkan pilihan raya umum baru sahaja berlangsung, dan melihat kepada majoriti lebih 2,400 yang dimenangi BN, saya rasa BN akan kekal
    Tapi jika berlaku perubahan undi, sesuatu akan berlaku di Terengganu. Kejadian seperti ini tidak pernah terjadi (di negara ini)

    ReplyDelete
  14. Ni la die.. sikit2 orang luar. Angkat Sumpah – Contoh Terbaik ‘PR’ Penipu Rakyat

    Ketua Pergerakan Pemuda UMNOi Perak, Khairul Azwan Harun menyifatkan tindakan dan keputusan Datuk Seri Anwar Ibrahim serta 89 Ahli parlimen Pembangkang yang turut mengangkat Sumpah Ahli Parlimen kelmarin merupakan satu contoh terbaik yang digelar ‘PR- Penipu Rakyat’ kerana penyokong mereka sendiri pun ditipu.

    “Baru-baru ini kita dapat lihat di Padang Merbok ramai pemimpin pembangkang termasuk Ahli-Ahli Parlimen mereka yang berceramah cuba meyakinkan penyokong-penyokong mereka bahawa apa yang mereka buat, perhimpunan 505 itu dibuat untuk menegakkan keadilan, tetapi hari ini kita tanya semula, di mana mereka.

    “Terbukti semua Ahli Parlimen pembankang hadir di Parlimen untuk mengangkat sumpah dan inilah bukti sekali lagi mereka menipu rakyat dan rakyat yang dibohong hari ini ialah penyokong mereka sendiri,” katanya.

    Beliau berkata demikian kepada UMNO-Online sebagai mengulas tindakan Anwar Ibrahim dan Ahli-Ahli Parlimen Pembangkang yang mengangkat sumpah sebagai Ahli Parlimen sedangkan dalam masa yang sama membiarkan penyokong-penyokong mereka di luar parlimen kepanasan, berdemostrasi kononnya menuntut keadilan dalam sistem pilihan raya.

    Justeru beliau turut menasihatkan penyokong pembangkang agar sedar dan menilai tindakan mereka yang langsung tidak memberi apa-apa manfaat dan kebaikan.

    “Buang masa sahaja, ditipu pagi petang, siang dan malam oleh pemimpin-pemimpin mereka yang tidak mempunyai rasa tanggungjawab langsung, yang saya kira mereka-mereka ini mempunyai kepentingan peribadi, mempunyai agenda-agenda yang sempit semata-mata untuk mengejar kedudukan mereka sahaja melalui penipuan yang dibuat kepada rakyat termasuk penyokong mereka sendiri,” tambahnya lagi

    ReplyDelete
  15. Tan Sri Muhyiddin Yassin hari ini menegaskan kerajaan Barisan Nasional (BN) tidak pernah menipu rakyat dalam soal pendidikan, termasuk kepada masyarakat India.

    ReplyDelete
  16. Menyifatkan dakwaan sebegitu yang dilontarkan M. Kulasegaran (DAP-Ipoh Barat) sebagai melulu, Timbalan Perdana Menteri yang juga Menteri Pendidikan berkata, sebenarnya kuota 1,500 tempat matrikulasi untuk pelajar India telah dipenuhi pada sesi pengajian tahun ini dan tahun sebelumnya.

    ReplyDelete
  17. "Kerajaan tidak pernah menipu rakyat, itu satu tuduhan agak melulu, lebih-lebih lagi terhadap komitmen yang telah dibuat kerajaan.

    ReplyDelete
  18. "Jadi, jika beliau nak tahu sama ada komitmen kementerian untuk sediakan 1,500 tempat kepada pelajar India memasuki program matrikulasi dipenuhi, jawapannya ya, ia telah dipenuhi tahun lalu, malah tahun ini juga telah dipenuhkan," kata Muhyiddin pada sesi soal jawab di Dewan Rakyat di sini.

    ReplyDelete
  19. Muhyiddin menjawab soalan tambahan Kulasegaran yang antara lain mendakwa masyarakat India tidak mendapat manfaat dan tertipu dengan janji yang dibuat kerajaan.

    ReplyDelete
  20. sehingga kini mengikut akta itu, hukuman yang dikenakan membabitkan denda berjumlah RM10,000 hingga RM20,000 dan ia ternyata tidak mampu menghentikan pembangkang daripada menganjurkan perhimpunan berkenaan.

    ReplyDelete
  21. jumlah denda itu wajar dinaikkan sehingga RM100,000 supaya memberi pengajaran kepada penganjur perhimpunan haram seperti dilakukan pembangkang.

    ReplyDelete
  22. Mereka jelas tidak menghormati undang-undang dan cuba mewujudkan satu gaya tidak baik yang boleh mempengaruhi rakyat Malaysia dengan tetap berdegil untuk meneruskan perhimpunan berkenaan, justeru kerajaan harus mengkaji semula undang-undang sedia ada.

    ReplyDelete
  23. Contohnya dalam Seksyen 9 dan Seksyen 10 akta itu, kebenaran pemilik harus diperoleh untuk mengadakan perhimpunan di sesuatu tempat, namun mereka tetap mengadakannya walaupun tanpa kebenaran.

    ReplyDelete
  24. Laporan polis yang dibuat Keng Liang kira-kira jam 10.30 pagi itu di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Kota Setar bertujuan mendesak polis mengambil tindakan tegas terhadap pihak pembangkang yang dilihat cuba menyemai anasir tidak mempedulikan undang-undang dalam negara.

    ReplyDelete
  25. Kerajaan pertimbang untuk mengadakan pendaftaran pengundi secara automatik bagi rakyat Malaysia yang berumur 21 tahun ke atas, kata Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak.

    ReplyDelete
  26. Walau bagaimanapun, menurut Najib, kerajaan masih lagi belum membuat keputusan tentang itu.

    ReplyDelete
  27. Perdana menteri turut mengatakan cadangan mewajibkan semua rakyat Malaysia yang layak mengundi untuk mengundi adalah tidak praktikal.

    ReplyDelete
  28. Selain itu Najib mengatakan kerajaan mungkin akan mengambil tindakan terhadap pihak-pihak tertentu yang menggunakan perkataan “rakyat” untuk menyuarakan bantahan mereka terhadap keputusan Pilihan Raya 2013

    ReplyDelete
  29. Persidangan Dewan Rakyat bagi penggal ke-13 bermula hari ini dengan membabitkan 222 Ahli Parlimen, terdiri daripada 133 wakil Barisan Nasional (BN) dan 89 wakil pakatan pembangkang.

    ReplyDelete
  30. Hari pertama sidang Dewan Rakyat dimulakan dengan pemilihan Yang Dipertua Dewan Rakyat, diikuti dengan upacara mengangkat sumpah kesemua Ahli Parlimen sebelum perasmian oleh Yang di-Pertuan Agong, Tuanku Abdul Halim Mu’adzam Shah

    ReplyDelete
  31. Persidangan Dewan selama 16 hari itu adalah mesyuarat pertama, penggal pertama Parlimen ke-13 yang diadakan selepas pilihan raya umum pada 5 Mei lalu.

    ReplyDelete
  32. Komposisi Ahli Parlimen kali ini ialah 133 BN, DAP (38), PKR (30) dan PAS (21).

    ReplyDelete
  33. Kemasukan 98 muka baru yang berbeza latar belakang pendidikan dan pengalaman juga dijangka menambah tarikan pada persidangan kali ini.

    ReplyDelete
  34. Semua 222 Ahli Parlimen akan mengangkat sumpah di hadapan Yang Dipertua dewan yang baru yang dipersetujui oleh anggota dewan manakala jawatan dua timbalan akan dipilih oleh Ahli Parlimen dari kalangan mereka. PKR sebelum ini mengeluarkan kenyataan akan memulaukan sidang Dewan Rakyat sebagai membantah penipuan yang didakwa dilakukan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) pada Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU-13).

    ReplyDelete
  35. Kenyataan Datuk Seri Anwar Ibrahim bahawa ada pemimpin tertinggi pembangkang yang kini mengalami sindrom ‘penat’ berpolitik dibidas oleh bekas Timbalan Ketua Menteri 1 Pulau Pinang, Datuk Seri Fairus Khairuddin, yang berkata bahawa kepimpinan pakatan yang lain bukannya penat berpolitik, tetapi sebenarnya mereka kini penat melayani kerenah Ketua Pembangkang tersebut.

    “Bagi saya, pemimpin-pemimpin pakatan yang lain, terutamanya pemimpin Pas bukannya penat berpolitik, tetapi mereka sudah penat melayani kerenah Anwar yang tidak habis-habis menggunakan politik jalanan.

    ReplyDelete
  36. “Saya kira bukan kepimpinan Pas saja yang sudah penat, tetapi rakyat di negara ini juga sudah penat dengan sikap Anwar yang masih tidak berpuas hati dengan keputusan PRU ke 13, biarpun beliau sendiri tidak dapat buktikan wujudnya penyelewengan sepertimana yang didakwa pakatan,” tegasny. Kenyataan Anwar itu menurutnya mungkin berdasarkan perhimpunan black 505 yang dianjurkannya di Padang Merbok baru-baru ini, tidak mendapat sambutan bahkan Presiden Pas sendiri tidak hadir di dalam perhimpunan tersebut.

    ReplyDelete
  37. “Ini membuatkan Anwar merasakan bahawa bahang penolakkan SPR yang cuba dicetuskannya sudah mulai mahu padam. Anwar mungkin menganggap bahawa pemimpin pakatan lain sudah tidak mempunyai stamina dan mulai merasa penat dalam memperjuangkan agenda politik mereka.

    “Tetapi apa yang beliau sebenarnya tidak sedar bahawa ramai pemimpin dan rakyat yang sudah penat melihatkan kerenah beliau yang tidak habis-habis mengajak rakyat berdemonstrasi,” ujarnya.

    Tegasnya lagi, Anwar sepatutnya akur dengan takdir yang telah ditentukan Allah dan meneruskan khidmatnya sebagai Ahli Parlimen Permatang Pauh untuk membela nasib rakyat yang diwakilinya.

    ReplyDelete
  38. “Sebagai orang Islam, Anwar perlu akur pada takdir. Apa yang dilakukan oleh Anwar hari ini jelas bercanggah dengan syariat Islam, biar apa pun alasan dan matlamatnya.

    “Janganlah kita menolak dan menutup kebenaran di depan mata semata-mata hanya kerana nafsu amarah yang menyelubungi jiwa kita. Jangan korbankan keringat dan masa rakyat untuk kepentingan politik peribadi semata-mata,” ujarnya

    ReplyDelete
  39. Prime Minister Datuk Seri Najib Razak has remained committed to national reconciliation, despite opposition leader Datuk Seri Anwar Ibrahim reneging on his promise to carry out the process under a deal mediated by a former Indonesian vice-president.

    ReplyDelete
  40. In an interview published by Indonesian weekly magazine Tempo, Najib confirmed that an agreement for post-election reconciliation had been initiated and subsequently signed by Anwar.

    ReplyDelete
  41. Former Indonesian vice-president Jusuf Kalla was roped in by Anwar to mediate the agreement, which was intended to be signed by Najib.

    "It was Anwar who asked Jusuf to be a mediator.

    "First, the recent elections must be accepted.

    ReplyDelete
  42. "Anwar had signed the commitment letter in front of Jusuf.

    "But so far, Anwar has not officially accepted the results of the elections," Najib told the magazine in an interview conducted during his five-day unofficial visit to Jakarta.

    ReplyDelete
  43. Najib, who had immediately called for reconciliation after the May polls, said he had sought views from Umno leaders before committing to the agreement brokered by Anwar.

    ReplyDelete
  44. "As party (Umno) chairman, I had to get the approval of the other party leaders before I could sign it.

    "It was a long process, but I remain committed (to the agreement)," the magazine quoted him as saying.

    ReplyDelete
  45. Najib also confirmed he had met with Jusuf over a round of golf during his recent visit to Indonesia, where he was accompanied by his wife, Datin Seri Rosmah Mansor.Najib said he had known Jusuf when the latter was vice-president and he was deputy prime minister.

    ReplyDelete
  46. "We were counterparts and we have the same background.

    "He is a Bugis and I am Bugis.

    " Our wives are both Minang.

    "During many visits, mostly unofficial, we communicated. This time we played golf together."

    ReplyDelete
  47. Najib said Jusuf had advised him to stay true to the agreement as integrity was a Bugis trait.

    "Our word is our bond. That's the principle of the Bugis people."

    ReplyDelete
  48. On the subject of trade, Najib urged both countries to invest in each other for mutual prosperity.

    "There cannot be a situation of Malaysia prospering but not Indonesia. Or the reverse, with a prosperous Indonesia but not Malaysia."

    ReplyDelete
  49. Najib said he expected bilateral trade to reach US$30 billion (RM96 billion) by 2015, an increase from the current US$18 billion.

    On anti-Malaysian sentiments in Indonesia on several matters, he urged both countries to look at the issues positively and not resort to actions that could disrupt stability.

    ReplyDelete
  50. Change is imminent and Barisan Nasional has to adapt accordingly if it wants to remain relevant, said Datuk Seri Najib Tun Razak.

    ReplyDelete
  51. The Prime Minister said the country’s political landscape would continue to undergo significant changes towards the next general election.

    ReplyDelete
  52. He said among factors that would bring forth changes were urbanisation, better standards of living and education, access to information and communications technology and the use of smartphones and their applications.

    ReplyDelete
  53. “Nothing is constant. Whether it is quick or not, change will happen,” he said at a thanksgiving event for Barisan election machinery members here yesterday.

    ReplyDelete
  54. He said Barisan had to adapt its strategy, attitude, programmes and approaches in line with expectations of the times and the wants of the people.

    ReplyDelete
  55. “We cannot assume that what we used before remains a suitable recipe and formula for the future. We must be open and be pragmatic and not dogmatic. We must solve problems and not deny them.

    ReplyDelete
  56. “If we act in this way, Barisan will continue to be relevant in the 14th general election and the ones after that,” he said.

    ReplyDelete
  57. Najib said that with each election, the ruling party would face even tougher challenges, adding that among the reasons for Barisan’s success was that it dared to change itself before others changed it.

    ReplyDelete
  58. However, he said just because Barisan was in power for so long and had made huge contributions to the people, it did not mean it was entitled to continue ruling the country.

    ReplyDelete
  59. “In a parliamentary democracy, even a big success which cannot be denied does not mean a passport to victory forever.

    ReplyDelete
  60. “We are a unique party in that we have defended our rule consecutively for 56 years. Under this situation, each election we face will get tougher because the length of our rule will also be longer.

    ReplyDelete
  61. “If we do not bring about renewal to freshen our image and make us more acceptable to the people, we will face difficulties,” he said.

    ReplyDelete
  62. Najib said the use of social media would be more vital for support, adding that Barisan had to strengthen its interaction with the people on Facebook because meeting them face-to-face was no longer enough.

    ReplyDelete
  63. The Pekan MP also thanked all voters in the constituency and the Barisan election machinery for handing him a victory by a margin of 35,613 votes.

    ReplyDelete
  64. Najib said in the context of Pekan, the majority of youths had supported Barisan and the coalition had also defended the constituency with a strong popular vote of 76%.

    ReplyDelete
  65. Leaders congratulate Najib

    Foreign leaders have sent their congratulatory messages to Datuk Seri Najib Razak on his victory in the 13th General Election.

    ReplyDelete
  66. Leaders congratulate Najib

    Australian Prime Minister Julia Gillard called on Najib to convey her best wishes.Najib spoke to Gillard for about 10 minutes after chairing a special meeting with Barisan Nasional members of parliament at the Putra World Trade Centre.

    ReplyDelete
  67. Leaders congratulate Najib

    Four leaders who called and congratulated Najib on Monday were prime ministers David Cameron (United Kingdom), Yingluck Shinawatra (Thailand), Lee Hsien Loong (Singapore) and Crown Prince of Abu Dhabi, Gen Sheikh Mohamed Zayed Al Nahyan.

    ReplyDelete
  68. Leaders congratulate Najib

    According to a statement released by the British high commission here, Cameron had called Najib to congratulate him on winning the general election. "The British prime minister personally conveyed his congratulations to Malaysian Prime Minister (Datuk Seri) Najib Razak in a phone conversation

    ReplyDelete
  69. JIKA BENAR BERLAKU PENIPUAN PILIHANRAYA, KENAPA ANWAR ANGKAT SUMPAH??.. ATAU MEMANG BETUL ANWAR GILA KUASA??

    LAKONAN Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk memperbodohkan penyokong pakatan pembangkang ‘memang menjadi’, kata Ketua UMNO Bahagian Cheras, Datuk Seri Syed Ali Alhabshee. Beliau berkata, lakonan Ahli Parlimen Permatang Pauh itu bagi penggal pertama persidangan Dewan Rakyat yang bermula semalam ternyata amat berkesan.

    ReplyDelete
  70. JIKA BENAR BERLAKU PENIPUAN PILIHANRAYA, KENAPA ANWAR ANGKAT SUMPAH??.. ATAU MEMANG BETUL ANWAR GILA KUASA??

    Katanya, lakonan Anwar kali ini cukup ketara dan meninggalkan kesan mendalam kepada pengikutnya sehingga ada yang sanggup lakukan kerja bodoh. “Ketika Anwar bersama 88 Ahli Parlimen pembangkang selesa mengangkat sumpah, di luar pula 200 aktivtis pro-pembangkang tidur di atas jalan raya kononnya protes terhadap keputusan PRU ke-13,” ujarnya.

    ReplyDelete
  71. JIKA BENAR BERLAKU PENIPUAN PILIHANRAYA, KENAPA ANWAR ANGKAT SUMPAH??.. ATAU MEMANG BETUL ANWAR GILA KUASA??

    Secara sinis beliau berkata, ketika Anwar sedang menikmati jamuan bersama Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak, aktivis berkenaan sanggup bergelut dengan polis kononnya untuk menunjukkan kesetiaan mereka kepada Anwar.

    ReplyDelete
  72. JIKA BENAR BERLAKU PENIPUAN PILIHANRAYA, KENAPA ANWAR ANGKAT SUMPAH??.. ATAU MEMANG BETUL ANWAR GILA KUASA??

    “Dalam episod ini, jelas aktivis tersebut telah diperbudak-budakkan oleh Anwar yang sememangnya pelakon handalan,” katanya merujuk kepada Anwar yang sanggup bersandiwara dan menghalalkan cara demi agenda politk,” tegasnya.

    ReplyDelete
  73. JIKA BENAR BERLAKU PENIPUAN PILIHANRAYA, KENAPA ANWAR ANGKAT SUMPAH??.. ATAU MEMANG BETUL ANWAR GILA KUASA??

    Syed Ali yang juga Setiausaha Badan Perhubungan UMNO Wilayah Persekutuan tidak menolak kemungkinan aktivitis pro-pembangkang itu pada mulanya yakin Anwar dan wakil rakyat pembangkang akan berpegang kepada janji untuk tidak mengangkat sumpah.

    ReplyDelete
  74. JIKA BENAR BERLAKU PENIPUAN PILIHANRAYA, KENAPA ANWAR ANGKAT SUMPAH??.. ATAU MEMANG BETUL ANWAR GILA KUASA??

    Tetapi samalam kata beliau, jelas Anwar tidak mengotakan janji tersebut malah lakonannya untuk mengabui mata pengikutnya ternyata ‘amat menjadi’. Malah sebelum ini katanya, pembangkang beria-ia mengugut akan memulau persidangan Dewan Rakyat dan enggan mengangkat sumpah selagi tuntutan mereka tidak dipenuhi.

    ReplyDelete
  75. JIKA BENAR BERLAKU PENIPUAN PILIHANRAYA, KENAPA ANWAR ANGKAT SUMPAH??.. ATAU MEMANG BETUL ANWAR GILA KUASA??

    Tambah beliau lagi, ketika perhimpunan 505 di Padang Merbok, Kuala Lumpur Sabtu lalu, Anwar dan pemimpin pembangkang telah melancarkan provokasi terhadap penyokongnnya bahawa mereka tidak akan hadir ke Parlimen selagi beberapa orang dalam SPR tidak meletakkan jawatan. “Anwar pernah keluarkan kenyataan akan memulau persidangan Dewan Rakyat tetapi akhirnya semalam beliau muncul dan turut mengangkat sumpah,” katanya.

    ReplyDelete
  76. JIKA BENAR BERLAKU PENIPUAN PILIHANRAYA, KENAPA ANWAR ANGKAT SUMPAH??.. ATAU MEMANG BETUL ANWAR GILA KUASA??

    Sekarang ini kata beliau, teryata penyokong pembangkang telah diperbodoh-bodohkan oleh Anwar. Sehubungan itu, beliau menasihatkan aktivis dan penyokong pembangkang supaya segera menghentikan kerja bodoh dan membuang masa seperti mana yang mereka lakukan sebelum ini.

    ReplyDelete
  77. JIKA BENAR BERLAKU PENIPUAN PILIHANRAYA, KENAPA ANWAR ANGKAT SUMPAH??.. ATAU MEMANG BETUL ANWAR GILA KUASA??

    “Anwar dan rakan-rakannya bergelak ketawa dan menikmati makanan di Parlimen, yang 200 orang itu pula buat kerja bodoh, nampak sangat Anwar sengaja pekenakan penyokongnya sendiri yang terpaksa berdepan tindakan undang-undang,” ujarnya.

    “Jika mereka tidak percaya kepada prinsip demokrasi dan perjalanan pilihan raya, sudah pasti Anwar akan boikot sepertimana yang pernah dilaungkan selama ini,” ujarnya.

    ReplyDelete
  78. JIKA BENAR BERLAKU PENIPUAN PILIHANRAYA, KENAPA ANWAR ANGKAT SUMPAH??.. ATAU MEMANG BETUL ANWAR GILA KUASA??

    Kesimpulannnya kata beliau, tuduhan Anwar terhadap SPR sebelum ini hanyalah sekadar lakonan untuk menaikkan moral pembangkang setelah mereka gagal menawan Putrajaya.

    ReplyDelete
  79. JIKA BENAR BERLAKU PENIPUAN PILIHANRAYA, KENAPA ANWAR ANGKAT SUMPAH??.. ATAU MEMANG BETUL ANWAR GILA KUASA??

    Dalam perkembangan lain, Syed Ali menyifatkan usaha pemimpin DAP yang berterusan menyerang bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad sebagai berniat jahat. “Mereka cuba campur urusan UMNO dengan menuduh Dr Mahathir sedang mencaturkan pemilhan parti tidak lama lagi, ini semua kerja jahat DAP,” ujarnya.

    ReplyDelete
  80. JIKA BENAR BERLAKU PENIPUAN PILIHANRAYA, KENAPA ANWAR ANGKAT SUMPAH??.. ATAU MEMANG BETUL ANWAR GILA KUASA??

    Menurutnya, tuduhan DAP kononnya Dr Mahathir sedang berusaha melakukan sesuatu untuk membolehkan anaknya, Datuk Mukhriz ‘naik’ dalam pemilihan akan datang sebagai provokasi untuk memecahbelahkan UMNO.

    ReplyDelete
  81. JIKA BENAR BERLAKU PENIPUAN PILIHANRAYA, KENAPA ANWAR ANGKAT SUMPAH??.. ATAU MEMANG BETUL ANWAR GILA KUASA??

    “DAP cuba lancarkan serangan fitnah supaya tercetus ketegangan dan sengketa dikalangan pemimpin UMNO terutama membabitkan pertandingan jawatan penting dalam parti,” ujarnya.

    ReplyDelete
  82. JIKA BENAR BERLAKU PENIPUAN PILIHANRAYA, KENAPA ANWAR ANGKAT SUMPAH??.. ATAU MEMANG BETUL ANWAR GILA KUASA??

    Perbuatan itu kata beliau, perlu ditangani oleh ahli-ahli UMNO dengan tidak mudah terpedaya dengan propaganda jahat yang dilakukan DAP terutama menerusi laman-laman sosial.

    ReplyDelete
  83. United States national debt is at USD 16 TRILLION vs Malaysia at USD 132 Billion.

    ReplyDelete
  84. When Mitt Romney fought against Obama he never politicized this issue to claim that US will go bankrupt but instead selling to the Americans what he can do to reduce the National Debt. In Malaysia ? Just at RM 500 billion while ignoring the facts that our national debt is at 53% GDP ( normal ) and earning more than RM 200 billion a year after PM Najib took over and yet people like Anwar , Lim Kit Siang and Red Bean Army can spread that our country is going to go bankrupt ?

    ReplyDelete
  85. Worst many Malaysian students who are ECONOMIC GRADUATE and study economy during SPM and STPM can even belief such a fake lie.

    ReplyDelete
  86. They only tell you how they going to SPEND our country money to give YOU this and That Free and abolish this and that .

    ReplyDelete
  87. BN rule Kedah for 55 years and the state debts is only at RM 1 billion. Pakatan Rakyat rule less than 4 years ( after Mac 2008 ) they state debt had increase to RM 3 billion in just 4 years time ! Penang state under DAP is a surplus state ? DAP transfer 90% of their state water debt to the Federal. Since Federal is under BN then the surplus credit should actually goes to BN.

    ReplyDelete
  88. Corruption ? After PM Najib too over Malaysia World Corruption Perception Index improve by 6th ranking from 60th to 54th over the last 4 years.

    ReplyDelete
  89. Pengerusi Sekretariat Orang Muda Selangor (Serang), Budiman Mohd. Zohdi memberitahu, rakyat Malaysia yang cintakan keamanan amat berharap pihak berkuasa bertindak segera terhadap Red Bean Army.

    ReplyDelete
  90. Kita hanya mampu mendesak tetapi pihak berkuasa sahaja yang boleh mengambil tindakan mengikut peruntukan undang-undang berkaitan

    ReplyDelete
  91. kegiatan Red Bean Army menyebarkan kenyataan berbaur perkauman menerusi media sosial tidak sepatutnya dibiarkan berpanjangan.

    ReplyDelete
  92. Presiden Persatuan Veteran Tentera Malaysia (PVTM), Mohd. Ali Baharom berkata, pihak berkuasa hendaklah mengesan identiti sebenar anggota-anggota Red Bean Army supaya mereka boleh dipertanggungjawabkan atas fitnah dan hasutan yang disebarkan.

    ReplyDelete
  93. Bekas Setiausaha Organisasi DAP Bahagian Jelutong, Mohamed Razali Abdul Rahman berkata, salah seorang daripada mereka bergelar ahli Parlimen dan seorang lagi memegang jawatan kanan di dalam parti.

    ReplyDelete
  94. Separuh daripada anggota Red Bean Army menerima bayaran untuk menjalankan kegiatan mereka, manakala bakinya berkhidmat secara sukarela.

    ReplyDelete
  95. Kira-kira 97 peratus anggota Red Bean Army berketurunan Cina dan bakinya kaum-kaum lain. Setahu saya, tiada orang Melayu di dalam pasukan tersebut

    ReplyDelete
  96. Penasihat DAP, Lim Kit Siang menafikan beliau mengetahui tentang kewujudan Red Bean Army walaupun pendedahan tentang tentera siber pembangkang itu dibuat oleh bekas Setiausaha Eksekutif Pemuda Kebangsaan DAP, Shen Yee Aun.

    ReplyDelete
  97. anggota-anggota Red Bean Army perlu mengikuti latihan khusus bagi memupuk kebencian terhadap UMNO, Islam dan institusi diraja dalam diri mereka.

    ReplyDelete
  98. juga tidak terkejut dengan penafian Kit Siang kerana pemimpin-pemimpin DAP sentiasa mendakwa kononnya parti itu mengamalkan politik bersih.

    ReplyDelete
  99. Kita bimbang lambat-laun rakyat akan termakan dengan segala fitnah dan hasutan yang disebarkan oleh Red Bean Army

    ReplyDelete
  100. kegiatan Red Bean Army perlu dibendung secepat mungkin bagi mengelakkan keamanan dan kestabilan negara terjejas.

    ReplyDelete
  101. Datuk Seri Najib Tun Razak mengingatkan para pelajar Malaysia di luar negara supaya tidak terpedaya dengan pembohongan pembangkang sehingga menyebabkan mereka tidak lagi menyokong kerajaan Malaysia.

    Perdana Menteri berkata fitnah dan pembohongan pembangkang berhubung proses Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) yang lalu misalnya telah menimbulkan persepsi yang salah terhadap kerajaan sehingga ada golongan terpelajar juga turut mempercayainya.

    ReplyDelete
  102. “Sampai hari ini belum ada bukti pun bahawa kononnya kita bawa 40,000 warga Bangladesh (untuk mengundi), ini satu fitnah dan pembohongan yang amat besar yang berlaku dalam pilihan raya kali ini.

    “Sebab itu saya kata tak kan ada orang tak boleh fikir, rupanya ada orang tak boleh fikir, saya dapat tahu peguampun tak boleh fikir. Apa sudah berlaku ke atas mereka, apa yang terjadi dengan tahap kecerdikan dan rasional yang tak boleh fikir soal ini,” katanya semasa berucap pada majlis jamuan tengah hari bersama pelajar-pelajar Malaysia di Indonesia di Dewan Serbaguna, Kedutaan Besar Malaysia di Indonesia di Kuningan, di sini, Ahad.

    ReplyDelete
  103. Najib berada di sini dalam rangka lawatan peribadi untuk bertemu beberapa pemimpin Indonesia yang rapat dengannya, selain berehat selepas PRU13.

    Perdana Menteri meminta para pelajar Malaysia di Indonesia berfikir secara rasional bagaimana Barisan Nasional (BN) kononnya boleh membawa 40,000 warga Bangladesh ke Malaysia sebagai pengundi kerana ia memerlukan 100 pesawat jumbo untuk mengangkut mereka dari negara asal dan memerlukan 1,000 buah bas pula untuk membawa mereka ke tempat mengundi pada hari mengundi.

    ReplyDelete
  104. Secara logik, katanya, dakwaan pembangkang itu tidak masuk akal dan BN pula sukar untuk menyembunyikan warga Bangladesh di Malaysia kerana ciri-ciri paras rupa mereka adalah berlainan dengan kebanyakan warga Malaysia.

    “Saya sebagai Pengerusi BN menafikan dengan sekeras-kerasnya wujud penipuan yang kononnya dilakukan oleh BN. Proses pilihan raya telah berlaku dengan adil mengikut undang-undang dan peraturan,” katanya.

    ReplyDelete
  105. Najib berkata BN yang telah banyak melakukan perubahan dari segi penyampaian dalam tempoh empat tahun yang lalu dan telah menang secara sah pada PRU13, namun ia kalah dalam perang persepsi kerana fitnah dan pembohongan yang dilakukan pembangkang melalui media alternatif yang lebih dipercayai daripada kebenaran yang dipaparkan dalam media arus perdana.

    “Kita perlu untuk PRU akan datang, BN melengkapkan dari segi kemampuan untuk memerangi perang persepsi, realitinya kita sudah sampaikan, Malaysia semakin hari semakin makmur dan menjadi contoh kepada negara lain tetapi persepsinya dikatakan sebaliknya.

    “Inilah yang kita hadapi sebagai cabaran yang paling besar kepada BN untuk memerangi perang persepsi,” katanya.

    ReplyDelete
  106. Perdana Menteri berkata sunggupun lawatannya ke Indonesia kali ini bersifat peribadi, beliau turut mengadakan perjumpaan dengan beberapa pemimpin Indonesia yang rapat dengan beliau.

    “Saya telah menegaskan kepada mereka bahawa hubungan Malaysia dan Indonesia merupakan hubungan yang sangat penting yang perlu dipupuk dan diperkukuhkan melalui lawatan rasmi dan peribadi,” katanya.

    ReplyDelete
  107. Najib berkata dalam lawatannya kali ini beliau turut ditemu bual stesen TV swasta MetroTV dan ditemu ramah majalah Tempo di sini di mana beliau antara lain menyampaikan mesej bahawa Malaysia ingin melihat integrasi ekonomi antara Malaysia dan Indonesia menjadi lebih mendalam walaupun kedua-dua negara mempunyai jumlah dagangan yang sentiasa baik iaitu kira-kira AS$18 bilion.

    Sasaran yang dituju dari segi jumlah dagangan untuk kedua-dua negara itu ialah AS$30 bilion menjelang tahun 2015.

    “Saya sampaikan mesej ini dengan harapan berdasarkan hubungan kerajaan dengan kerajaan dan rakyat dengan rakyat yang sangat serasi, maka ia perlu diterjemahkan dalam bentuk hubungan ekonomi, perdagangan dan pelaburan, yang boleh menjadikan hubungan Malaysia-Indonesia lebih kukuh,” katanya.

    ReplyDelete
  108. MP British ni nk sibuk buat apa? ini kerja Anwar lah ni

    ReplyDelete
  109. MP British ni saja mau cari nama di Malaysia.... ini semua kebodohan pembangkang, kamu mau tunjukkan kepada dunia ka yang Malaysia ni tiada orang pandai?

    ReplyDelete
  110. Helah pembangkang yang KALAH PRU 13September 30, 2013 at 5:02 PM

    Perhimpunan “suara rakyat 505’ hanyalah helah untuk pembangkang mencapai objektif tertentu dengan mendakwa berlaku penipuan dan penyelewengan sepanjang PRU13.

    ReplyDelete
  111. Helah pembangkang yang KALAH PRU 13September 30, 2013 at 5:03 PM

    Pengarah Pusat Dasar Teknologi dan Kajian Antarabangsa, Kampus Antarabangsa Universiti Teknologi Malaysia (UTM), Prof Dr Azmi Hassan berkata, kecewa kerana gagal menjadi kerajaan pada PRU lalu, Pakatan Rakyat (PR) mewujudkan sentimen ketidakpercayaan rakyat terhadap kerajaan kini.

    ReplyDelete
  112. Helah pembangkang yang KALAH PRU 13September 30, 2013 at 5:04 PM

    Menurutnya, agenda tersebut hanyalah menimbulkan persepsi bahawa sistem pilihan raya negara tidak telus, meskipun PR menang di Selangor, Pulau Pinang dan Kelantan.

    ReplyDelete
  113. Helah pembangkang yang KALAH PRU 13September 30, 2013 at 5:04 PM

    “Akibatnya, negara juga menerima implikasi buruk di mata dunia, sekiranya dasar dan kerajaan sedia ada berterusan dipertikai oleh pembangkang,” katanya.

    Beliau berkata, selepas berakhirnya PRU13, pembangkang berterusan mengadakan beberapa siri perhimpunan haram yang tidak mendapat permit di beberapa negeri.

    ReplyDelete
  114. Helah pembangkang yang KALAH PRU 13September 30, 2013 at 5:05 PM

    “Tidak lagi penting soal haram atau tidak sebaliknya kejadian lebih buruk sekiranya provokasi berlaku. Tindakan pembangkang ini hanya bertujuan menggugat keselamatan negara dan sistem demokrasi,” katanya.

    ReplyDelete
  115. Helah pembangkang yang KALAH PRU 13September 30, 2013 at 5:08 PM

    Sementara itu, dalam perkembangan berkaitan, Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi meluahkan keyakinan pihak polis mampu mengawal perhimpunan yang beliau sifatkan sebagai perhimpunan haram itu.

    ReplyDelete
  116. Deputy Prime Minister Tan Sri Muhyiddin Yassin Monday dispelled the negative notion among certain groups who portrayed the picture that the Bumiputera Economic Empowerment Agenda unveiled by the Prime Minister on Sept 14 is discriminatory.

    ReplyDelete
  117. Defending implementation of the Bumiputera agenda, he said the agenda was not a policy that would harm growth but instead was a policy that could bolster the country's economy, hence creating social justice in this country.

    ReplyDelete
  118. The move we took to empower Bumiputeras' economy should not be seen by any group in a negative perception as though the agenda is a discriminatory policy.

    ReplyDelete
  119. Muhyiddin said various programmes to strengthen Bumiputeras' socio-economic development agenda have been introduced including channelling RM920.6 million allocation through Amanah Ikhtiar Malaysia (AIM)

    ReplyDelete
  120. AIM will continue to create business opportunities to petty traders in Sabah through the RM300 million new fund announced by the government

    ReplyDelete
  121. the government has created opportunities for wider access to any business funds for Bumiputera entrepreneurs.

    ReplyDelete
  122. entrepreneurs in Sabah also have the chance to increase their participation in entrepreneurial programmes such as the Vendor Development Programme implemented by government-linked companies.

    ReplyDelete
  123. Bumiputera entrepreneurs' companies in Sabah particularly engaged in the manufacturing and industrial sectors have the potential and opportunity to join the Bumiputera Companies' Consortium led by government-linked companies in efforts to strengthen the supply value chain.

    ReplyDelete
  124. the Bumiputera Entrepreneurs' Start-Up Scheme (SUPERB), set up to help Bumiputera companies to start business operations, would be expanded to Sabah.

    ReplyDelete
  125. a RM500,000 grant has been allocated to encourage creativity and innovation among Bumiputera entrepreneurs who have the potential in strategic fields.

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.