Saturday, June 1, 2013

MP Sabah Kecam Halang Nurul Masuk Sabah

Ahli Parlimen Kinabatangan, Datuk Bung Mokhtar Raden menyifatkan tindakan menghalang Ahli Parlimen Lembah Pantai, Nurul Izzah Anwar dari memasuki Sabah merupakan satu kesilapan dan malapetaka.

Menerusi akaun twitternya, Bung Mokhtar berkata beliau tidak faham kenapa Nurul Izzah tidak dibenarkan memasuki Sabah.



Bung Mokhtar juga menyifatkan tindakan menghalang Nurul Izah dari memasuki Sabah itu merupakan satu kesilapan besar yang perlu diperbetulkan.


Menjawab satu soalan apakah yang akan beliau lakukan jika menjawat jawatan Ketua Menteri dalam kes seperti yang dialami Nurul Izzah, Bung Mokhtar hanya menjawab, malangnya beliau tidak memegang jawatan tersebut.


Nurul Izzah ditahan oleh Jabatan Imigresen Sabah dan diarahkan pulang. Beliau dimaklumkan arahan tersebut dikeluarkan oleh Pejabat Ketua Menteri Sabah.

Naib Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR) itu ke Sabah untuk bersama rakyat sabah menyambut Pesta Keamatan. -astrowani

65 comments:
Write comments
  1. UMNO SABAH SIMPAN MANA ITU OTAK

    ReplyDelete
  2. Kalau UMNO Sabah, Nurul Izah amat merbahaya, kalau pendatang asing dari Filipina tak merbahaya sebab termakan dengan kata-kata Nazri Aziz yang Pati tak mendatangkan masalah di Sabah>

    ReplyDelete
  3. PATI jauh lebih bahaya. Mereka boleh buat apa jua demi mata duit.

    ReplyDelete
  4. Demokrasi Malaysia sudah mati.

    ReplyDelete
  5. Beliau tidak mengancam apa-apa terhadap Sabah, kenapa pula ditahan?

    ReplyDelete
  6. Kenapa bertindak terhadap warganegara sendiri dan tidaknya PATI yang lebih ganas dan tidak sah di negara kami.

    ReplyDelete
  7. Mungkin Jabatan imegresen harus memberi penjelasan yang munasabah.

    ReplyDelete
  8. Seharusnya, selepas PRU ke-13, kerajaan Barisan Nasional tidak bertindak begini. Tindakan seumpama ini memberi imej yang kurang menarik kepada kerajaan pemerintah, apatah lagi alasan yang kabur.

    ReplyDelete
  9. Tindakan menghalang kemasukan Nurul Izzah ke Sabah memang satu tindakan yang bodoh dan memalukan oleh kerajaan negeri Sabah kerana beliau merupakan seorang warganegara Malaysia dan tidak mendatangkan bahaya sedikit pun kepada rakyat di negeri ini. Sebagai orang tempatan Sabah, saya sangat malu dan kesal terhadap apa yang telah berlaku. Tetapi kenapakah masih ramai warga PTI yang telah mengancam keselamatan negara terus dibiarkan berkeliaran di negeri Sabah malah ramai telah diberikan IC haram? Trajedi berdarah di Lahad Datu adalah menjadi bukti bertapa bodohnya kerajaan BN Sabah kerana ramai daripada pengganas sulu yang ditembak mati mempunyai kad pengenalan Malaysia dan ada di antaranya mempunyai kad keahlian UMNO yang ditemui dalam dompet. Saya pun tidak tahu apakah yang akan berlaku kepada negeri Sabah pada tahun 2050 nanti.

    ReplyDelete
  10. Kadangkala...kita Manusia...ni...bila diberi Hidayah..Allah...baru satu persatu kita dapat menilai..kesilapan yg telah kita lakukan...harap Bung Mokhtar ni..dapat sedikit sebanyak...menyedarkan Politik Senget BEnd ni.

    ReplyDelete
  11. KOTA KINABALU - Setiausaha Kerajaan Negeri Sabah Tan Sri Sukarti Wakiman menjelaskan larangan ke atas Naib Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR) Nurul Izzah Anwar hanya untuk satu acara, iaitu menjelang majlis penutup sambutan Pesta Kaamatan.

    Ini dilakukan atas sebab keselamatan berdasarkan laporan-laporan yang telah diterima, katanya dalam kenyataan ringkas di sini hari ini.

    Sukarti berkata tidak ada larangan tetap ke atas Nurul Izzah atau mana-mana pemimpin pembangkang untuk datang ke Sabah selagi "mereka tidak menimbulkan ancaman keselamatan".

    "Malah, pemimpin DAP Lim Kit Siang dibenarkan masuk ke negeri ini kurang dari dua minggu lepas," katanya. - Bernama

    ReplyDelete
  12. KUALA LUMPUR, 3 Jun ― Larangan ke atas pemimpin pembangkang Pakatan Rakyat Nurul Izzah Anwar daripada memasuki Sabah telah ditarik balik, kata pihak polis yang mengesahkan perkara tersebut hari ini.

    Memetik laporan Astro Awani, Pesuruhjaya Polis Sabah, DCP Datuk Hamza Taib berkata tiada sesiapa lagi yang dilarang masuk ke negeri Borneo tersebut tetapi tidak memberikan sebab ia ditarik semula.

    ReplyDelete
  13. Tindakan spontan 'macho' Bung Moktar Radin membela Nurul Izzah hanyalah untuk melahirkan keluhan 'Desperado' yang 'menggatal' di dalam Twitter setelah gagal mendapat kepercayaan Perdana Menteri untuk dilantik sebagai Menteri atau Timbalan Menteri sejak sekian lama menjadi Ahli Parlimen Kinabatangan.

    ReplyDelete
  14. Persoalannya siapa Bung mahu mempertikaikan keputusan Ketua Menteri menghalang saudari memasuki Sabah? Akhirnya Bung akur juga bahawa beliau 'Bukan Ketua Menteri' malah sempat mengesahkan bahawa akaun Twitter berkenaan adalah akaun palsu?

    ReplyDelete
  15. Datuk Seri Salleh Said Keruak menyokong penuh keputusan kerajaan negeri meminta Pengarah Jabatan Imigresen Negeri menghalang naib presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR) Nurul Izzah Anwar memasuki Sabah

    ReplyDelete
  16. Beliau berkata kuasa menghalang seseorang daripada memasuki Sabah disebut dengan jelas oleh Seksyen 66 Akta Imigresen.

    ReplyDelete
  17. Bagaimanapun, peruntukan undang-undang berupa rayuan, sentiasa ada bagi Nurul Izzah. Saya percaya keputusan ini bukan bersifat politik, tetapi untuk menjaga kepentingan dan kestabilan Sabah.

    ReplyDelete
  18. Sabah perlu menyekat kemasukan mana-mana ahli politik dari luar negeri ini tanpa mengira kecenderungan politik mereka, yang datang ke negeri kami dengan niat untuk menanam perasaan curiga dan benci dalam kalangan rakyat kami,"

    ReplyDelete
  19. Sambil menegaskan bahawa rakyat Sabah tidak mahu mengamalkan budaya politik 'pecah dan perintah' seperti yang terdapat di tempat lain,

    ReplyDelete
  20. Sabah merupakan sebuah negeri yang sentiasa aman serta harmoni dan "kami berbangga dengan perpaduan dalam kepelbagaian kami

    ReplyDelete
  21. Kami tidak boleh membiarkan kepentingan Sabah dipermainkan oleh ahli politik tidak jujur dari Semenanjung Malaysia yang ingin memburu kemegahan politik peribadi,

    ReplyDelete
  22. Samada Nurul adalah seorang yang dijangkiti penyakit jahil kategori paling gaban iaitu jahil murakkab atau ia adalah satu kenyataan yang telah dirancang dengan teliti dan dikeluarkan pada saat yang sesuai.

    ReplyDelete
  23. Jika Nurul jahil murakkab amat malanglah bagi seorang anak muda yang berkelulusan universiti dan dipilih oleh rakyat sebagai Ahli Parlimen untuk berkata sedemikian terhadap agama Islam yang dianutinya sendiri.

    ReplyDelete
  24. Jika ini benar, maka Nurul bukanlah seorang yang bijak sebenarnya walaupun mengaku mewakili suara orang muda kerana perbuatannya bukan membantu membimbing golongan belia dan remaja ke arah pemahaman Islam yang lebih seimbang tetapi membawa mereka ke arah pemikiran yang rosak dan menuju ke Neraka

    ReplyDelete
  25. Ini kerana dengan mensalah tafsir frasa 'kebebasan beragama' berhubung status agama-agama lain selain Islam di dalam Malaysia, Nurul telah gagal untuk memahami isi kandungan Perlembagaan Persekutuan sebagai penggubal undang-undang di peringkat federal.

    ReplyDelete
  26. lagak Nurul seolah-olah beliau memahami Perlembagaan Negara malah berpura-pura mengenali Islam secara syumul telah memakan dirinya sendiri.

    ReplyDelete
  27. Sebenarnya Nurul telah mendedahkan kebodohannya sendiri mengenai Islam pada forum bertajuk "Negara Islam? Versi Mana; Siapa Bertanggungjawab" di Subang Jaya pada 3 November lalu.

    ReplyDelete
  28. Tidakkah Nurul tahu bahawa adanya artikel 153 di dalam Perlembagaan yang mengatakan bahawa Islam adalah agama persekutuan dan agama-agama lain boleh diamalkan dalam keadaan 'aman dan damai'?

    ReplyDelete
  29. Ini bermakna Islam telah diiktiraf sebagai agama tertinggi pada peringkat federal dan tidak agama lain yang disamakan dengannya.

    ReplyDelete
  30. Pemahaman Nurul mengenai Islam samalah dengan peribahasa Melayu, 'bapa borek anak rintik' atau 'di mana tumpah kuah kalau tidak ke nasi'.

    ReplyDelete
  31. Nurul adalah anak bapak dan produk daripada satu jalur pemikiran mengenai Islam yang sama dengan Anwar.

    ReplyDelete
  32. Jika Anwar percaya kepada fahaman pluralisme agama maka anaknya, Nurul juga membawa pemikiran yang sama.

    ReplyDelete
  33. Jika Anwar menyokong hak dan kebebasan golongan Lesbian, Biseksual, Peliwat dan Pondan (LBGT) maka tidaj hairannya darah dagingnya sendiri juga terpengaruh dengan pendirian yang sama.

    ReplyDelete
  34. Kerajaan BN tidak yakin slogan 'Malaysian Spring' yang digambarkan sebagai usaha pihak tertentu untuk menggulingkan kerajaan melalui demonstrasi jalanan akan berlaku di negara ini.

    ReplyDelete
  35. Malah Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, kerajaan juga tidak akan mengambil sebarang tindakan terhadap mana-mana pihak yang menggunakan perkataan 'rakyat' bagi menyuarakan rasa tidak puas hati terhadap keputusan Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU-13).

    ReplyDelete
  36. Kerajaan tidak takut kepada perkataan 'Malaysian Spring'. Asas yang saya tekankan ialah apa-apa tindakan yang dilakukan mestilah berpandukan kepada Perlembagaan Persekutuan kerana ia adalah perkara pokok," katanya pada persidangan Dewan Rakyat di sini

    ReplyDelete
  37. Beliau menjawab soalan yang dibangkitkan Karpal Singh (DAP-Bukit Gelugor) berhubung tindakan polis menjalankan siasatan terhadap ahli seumur hidup DAP, Dr Chen Man Hin yang menggunakan terma 'Malaysian Spring'.

    ReplyDelete
  38. Sebelum ini dilaporkan bahawa Dr Chen dipanggil untuk disoal siasat pihak polis kerana didakwa merancang untuk menggulingkan kerajaan melalui demonstrasi jalanan seperti yang berlaku di Timur Tengah melalui gerakan yang dikenali 'Arab Spring'.

    ReplyDelete
  39. Mengulas mengenai perkara itu, Najib bagaimanapun berkata sebarang tindakan undang-undang berhubung siasatan terhadap Dr Chen adalah di bawah bidang kuasa Peguam Negara.

    ReplyDelete
  40. Kepada soalan asal yang dikemukakan oleh Datuk Dr Abd Latiff (BN-Mersing) berhubung penyalahgunaan perkataan 'rakyat', Najib berkata Perlembagaan Persekutuan memberi kebebasan kepada masyarakat untuk menyuarakan pendapat dan pandangan

    ReplyDelete
  41. Namun tegas Perdana Menteri, kerajaan tidak akan teragak-agak untuk mengambil tindakan terhadap mana-mana pihak yang melangkaui batas Perlembagaan Persekutuan

    ReplyDelete
  42. Bung Moktar memang kurang pintaR!October 20, 2013 at 10:35 PM

    " Minyak petrol naik, pastinya x memudaratkan rakyat, kerana yg ada kereta besar adalah orang2 besar dan berkemampuan, org kg ada x berkereta"

    ReplyDelete
  43. Bung Moktar memang kurang pintaR!October 20, 2013 at 10:35 PM

    Inilah "posting" di dalam ruangan Twitter, yang dibuat oleh Ahli Parlimen Kinabatangan merangkap Ahli Majlis Kerja Tertinggi UMNO Bung Mokhtar Radin, selepas pemimpin kebanggaan dan kesayangan UMNO, Najib Razak mengumumkan kenaikan harga minyak RON95 dan Diesel sebganyak 20 sen seliter dengan menggunakan istilah penurunan subsidi bahan api berkenaan.

    ReplyDelete
  44. Bung Moktar memang kurang pintaR!October 20, 2013 at 10:36 PM

    Gelagat dan cara beliau yang cuba nak mempertahankan tindakan zalim dan kejam bossnya itu amatlah menyedihkan sekali memandangkan kawasan parlimen yang diwakilinya adalah kawasan ceruk luar bandar yang rata-rata rakyatnya adalah hidup dikategorikan sebagai berpendapatan rendah.

    ReplyDelete
  45. Bung Moktar memang kurang pintaR!October 20, 2013 at 10:36 PM

    Memiliki sebuah kereta maupun motosikal bukan lagi kelompok yang berkemampuan tetapi suatu keperluan.

    Perlu ingat rakyat yang berkereta besar kebanyakannya menggunakan RON97 dan bukan RON95.

    ReplyDelete
  46. Bung Moktar memang kurang pintaR!October 20, 2013 at 10:37 PM

    Jadi petrol RON95 adalah diguna oleh kebanyakan rakyat jelata yang berpendapatan sederhana dan rendah. Kesan kenaikan sebanyak 20 sen seliter sudah pasti dirasai.

    ReplyDelete
  47. Bung Moktar memang kurang pintaR!October 20, 2013 at 10:37 PM

    Jelas sekali betapa mau menjadi pemimpin dalam UMNO tidak perlu cerdik pandai tetapi bijak dan pintar mengampu bos!!!!

    Tidak puas hati dengan perkara itu, beliau terus dihujani kemarahan, antaranya seorang pengguna Twitter dikenali @ayeemin berkata:

    ReplyDelete
  48. Bung Moktar memang kurang pintaR!October 20, 2013 at 10:37 PM

    "Kereta bukan hanya untuk orang kaya. Hari ini, ia keperluan. Tetapi beristeri dua hanya untuk orang kaya."

    Bung sebelum ini mendapat liputan meluas selepas mengambil pelakon Zizie Izette sebagai isteri kedua pada 2010.

    ReplyDelete
  49. Bung Moktar memang kurang pintaR!October 20, 2013 at 10:38 PM

    Those who caught RTM1's live telecast of the Dewan Rakyat question-and-answer session this morning were shocked over a lewd gesture made by Kinabatangan MP and Barisan Nasional Backbenchers Club (BNBBC) deputy chairman Datuk Bung Mokhtar Radin during a shouting match.

    ReplyDelete
  50. Bung Moktar memang kurang pintaR!October 20, 2013 at 10:38 PM

    The RTM1 camera was trained on Bung Mokhtar who was standing up to engage in a verbal tirade with the opposition camp, with each calling the other bodoh! (stupid).

    ReplyDelete
  51. Bung Moktar memang kurang pintaR!October 20, 2013 at 10:39 PM

    As he was sitting down, the camera caught the MP, who is no stranger to controversy, making the lewd gesture of slapping one hand over a clenched fist.

    ReplyDelete
  52. Bung Moktar memang kurang pintaR!October 20, 2013 at 10:39 PM

    Bukit Mertajam MP Chong Eng said she did not notice the gesture in the Dewan but said she received a few calls from her constituents asking her why an MP had behaved in such a manner.

    ReplyDelete
  53. Bung Moktar memang kurang pintaR!October 20, 2013 at 10:39 PM

    When approached at the lobby later, Bung Mokhtar denied it was a lewd gesture, and demonstrated to the reporter what he claimed he did -- slapped the back of one hand with the palm of the other.

    ReplyDelete
  54. Bung Moktar memang kurang pintaR!October 20, 2013 at 10:39 PM

    Bung Mokhtar admitted he was angry when the opposition members provoked him by calling him bodoh.

    Chow Kon Yeow (DAP-Tanjung) had earlier said that Bung Mokhtar did not know how to count as there were more opposition MPs than BN backbenchers in the Dewan at that time.

    ReplyDelete
  55. Bung Moktar memang kurang pintaR!October 20, 2013 at 10:40 PM

    This was following a protest by Bung Mokhtar over the mileage being given to the opposition as responses to their questions were being aired live over RTM.

    ReplyDelete
  56. Bung Moktar memang kurang pintaR!October 20, 2013 at 10:40 PM

    Asked what he meant with his gesture, Bung Mokhtar said: "I was angry with him, I make like that (hand gesture again). He called me bodoh, I say you bodoh too."

    ReplyDelete
  57. Bung Moktar memang kurang pintaR!October 20, 2013 at 10:40 PM

    When told that a lot of people who watched the incident on live television saw it as a lewd gesture, he said: "No, I don’t know what is their interpretation but it was nothing for me, I (just gestured) like that (hand gesture)."

    ReplyDelete
  58. Bung Moktar memang kurang pintaR!October 20, 2013 at 10:41 PM

    "The government is paying the 30 minutes of airtime and I was asking why the opposition was being given so much of mileage during prime time," he said.

    ReplyDelete
  59. Bung Moktar memang kurang pintaR!October 20, 2013 at 10:41 PM

    The incident prompted deputy speaker Datuk Dr Wan Junaidi Tuanku Jaafar to say that even with years of university education, the MPs still could not follow decorum.

    ReplyDelete
  60. Bung Moktar memang kurang pintaR!October 20, 2013 at 10:42 PM

    "I have been around for a long time and see the culture changes, and we seem to be moving backwards. I wonder how we can achieve first world Parliament status this way," he added.

    ReplyDelete
  61. Bung Moktar memang kurang pintaR!October 20, 2013 at 10:43 PM

    Saya percaya berita angin yang saya dengar ini tidak akan menarik perhatian sesiapa pun. Ia mengenai tokoh celupar, ayam sabung BN dalam Dewan Rakyat dari Kebinatangan...oops...maaf, Kinabatangan yang bernama Bung Mokhtar Radin. Apa yang menariknya mengenai Bung Mokhtar ini? Tiada apa yang menariknya mengenai MP yang berusia 50 tahun tapi berwajahkan seorang tua berusia 65 tahun itu, kecuali keceluparannya, sehingga pernah digelar sebagai contoh 'ugly Malaysian'.


    Dan apabila beberapa hari ini tersebar berita Bung Mokhtar berkahwin dengan seorang artis wanita bernama Zizie Ezette, siapa yang peduli? Dia punya pasallah nak kahwin dengan sesiapa pun, asalkan masih dalam kuota empatnya. Lagi pun lagak gatal Bung memang melayakkan dia berkahwin dengan artis muda yang sexy-mexy itu. Seperti Bung, Zizie yang berusia 31 tahun itu juga nampak lebih tua dari usianya, macam wanita 40 tahun, mungkin kerana tubuh aktress itu yang terlalu tembam. Tapi kulit putih melepak dan gaya manja disertai pakaian yang selalu menjolok mata itu pasti bisa mencairkan hati mana-mana lelaki, apa lagi lelaki yang selalu berlagak gatal...


    Apapun, jika berita ini benar, selamat pengantin baru kepada Bung. Semoga selepas mendapat isteri baru yang masih muda seperti Ezette, MP dari Kinabatangan itu akan lebih cool di Parlimen dan tidak bercakap dengan gaya yang memalukan anak-anak kecil lagi.

    ReplyDelete
  62. Bung Moktar memang kurang pintaR!October 20, 2013 at 10:46 PM

    Ellen nak ucap tahniah pada artis Zizie Ezzete kerana telah bergelar Datin Zizie Ezzete..hehee…ini adalah kerana suaminya, Ahli Parlimen Kinabatangan , Datuk Bung Mokhtar telah sah bercerai dengan isteri pertama beliau.

    Perkahwinan Bung Mokhtar bersama Nor Asidah Alimuddin berakhir di’katakan berpunca dari sang suami sendiri yang mungkir janji untuk tidak menghebahkan perkahwinan bersama Zizie Ezette.


    Di sini Di Himpunkan Kisah Pelik dan Lucu, Anda Pasti terhibur...
    Menurut petikan Berita Minggu lepas,

    Khabarnya dulu, Bung dan Zizie berjanji pada Nor Asidah tidak akan meuwar-uwarkan berita perkahwinan mereka. Bekas isteri minta mereka kahwin senyap-senyap supaya tidak menimbulkan persoalan. Tapi, malangnya berita perkahwinan Bung dan Zizie dapat dihidu wartawan dan menjadi berita besar. Kebanyakan akhbar meletakkan cerita perkahwinan mereka di muka depan. Jadi Bung dan Zizie dianggap melanggar janji..

    ReplyDelete
  63. The recognition accorded by a visiting foreign leader recently, who was so impressed with the progress, prosperity and harmony of our people, also spoke volume of the BN government’s efforts and achievements.

    ReplyDelete
  64. Sabah has been successful in its implementation of the Government Transformation Program (GTP) in efforts to improve the government’s delivery system.

    ReplyDelete
  65. According to Chief Minister Datuk Seri Musa Aman, through the implementation of several programs under the NKRA (National Key Result Area), the state government has managed to improve the living standard of low income households in Sabah.

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.