Wednesday, September 24, 2014

Azmin MB Selangor, satu cerita pelbagai berita?

Empat akhbar arus perdana memberikan gambaran berbeza hari ini tentang pelantikan Azmin Ali sebagai menteri besar Selangor baharu.

Paling menarik, harian Utusan Malaysia dan Sinar Harian menggunakan tajuk yang berlawanan antara satu sama lain untuk muka depan mereka.

Dengan muka hadapan bertajuk “Azmin puji Khalid', Sinar Harian melaporkan timbalan presiden PKR itu memuji Khalid dan cara beliau mentadbir Selangor sebelum ini yang berfokuskan pada rakyat.

Sementara muka hadapan Utusan pula menggunakan tajuk “Azmin kritik Khalid”.

Ia menumpukan kepada kritikan Azmin terhadap keputusan terakhir Tan Sri Khalid Ibrahim untuk menutup pejabat penasihat ekonomi Selangor di saat-saat akhir pentadbirannya.

Pejabat itu terletak di bawah Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim yang bertindak sebagai penasihat ekonomi Selangor.

Harian bahasa Inggeris New Straits Times dengan tajuk “Bitterness over Azmin” memilih untuk menyerlahkan layanan yang diterima MB baharu itu dari partinya sendiri serta pemimpin Pakatan lain terhadap lantikannya.

NST melaporkan Azmin menerima layanan dingin dari pemimpin partinya sendiri menerusi media sosial.

Akhbar itu melaporkan yang Anwar dan pemimpin Parlimen DAP, Lim Kit Siang tidak memberikan sebarang ucapan tahniah menerusi akaun Twitter mereka.

Bagaimana pun, akhbar The Star memberikan gambaran yang lebih proaktif terhadap Azmin dengan berita muka depan “I'll get cracking”.

Akhbar milik MCA itu melaporkan keutamaan Azmin sebagai menteri besar baru adalah untuk mengurangkan kadar jenayah dan kes denggi di Selangor.

-mk

No comments:
Write comments

Note: Only a member of this blog may post a comment.