Friday, September 26, 2014

BN Parti Penyogok Pengundi Selamanya?

PENGKALAN KUBOR: Pengarah Jentera PAS Pilihan Raya Kecil (PRK) DUN Pengkalan Kubor Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man berkata, beliau redha dengan kekalahan calon PAS dalam PRK kali ini.

Tambah beliau masalah dalaman yang berlaku dan ketidakhadiran Pemimpin Pakatan Rakyat (PR) bukan masalah utama punca kekalahan PAS di Pengkalan Kubor.

“Bagi DAP, mereka tidak datang mungkin mempunyai sebab-sebab yang tertentu, kerana faktor jumlah pengundi cina tidak ramai.

“Kita akan kaji polemik dalaman yang berlaku kita akan lihat semasa ‘post mortem’ nanti,” katanya.

Jelas beliau soal masalah dalaman parti tidak timbul kerana kebanyakkan semua wakil turun membantu calon PAS baik diperingkat bawah mahupun peringkat tinggi.

“Semua jentera turun dan bersungguh-sungguh membantu calon PAS untuk menang dan saya ucapkan ribuan terima kasih kepada mereka,
“Memang tidak dinafikan perasaan sedih itu memang ada tetapi saya sebagi Pengarah PRK redha dengan ujian yang diberikan apa yang penting kita sudah usaha, berdoa dan ikhtiar, bagi saya setiap yang berlaku adalah ketentuan daripada Allah,” ujar beliau.

Sementara itu calon PAS Wan Rosdi Wan Ibrahim berkata beliau mengucapkan terima kasih kepada seluruh jentera yang banyak membantu serta pengundi yang menyokong PAS,

“Setiap yang berlaku pasti ada kebaikannya, Insyallah sekiranya saya terus diberikan kepercayaan oleh kerajaan negeri untuk menjadi penyelia DUN, saya akan terus berkhidmat untuk rakyat di sini walaupun saya tewas,” ujar Wan Rosdi dengan hati yang tenang.

Dalam PRK ini Wan Rosdi tewas kepada calon BN yang mendapat undi sebanyak 9,961 manakala beliau mendapat undi 7,326 dan calon bebas hanya mendapat undi sebanyak 38 undi.

Seramai 73 peratus daripada 23,929 pemilih berdaftar keluar mengundi, lebih rendah daripada kadar 79.10 peratus pada PRU lepas.
Jelas Tuan Ibrahim lagi, faktor bantuan yang diberikan oleh kerajaan kepada masyarakat juga salah satu punca kekalahan PAS.
“Kebanyakkan masyarakat disini terdiri daripada mereka yang miskin, mereka disogok dengan barang-barang dan lain-lain sebelum mengundi mahupun selepas mengundi.

“Dalam PRK ini memang kita tidak nafi sukar untuk kita menang kerana PRK kali ini diibarat pertandingan diantara Malaysia dengan negeri yang memaksa PAS berdepan dengan pelbagai pihak termasuklah agensi besar kerajaan,” katanya.

Disamping itu faktor PRK ini dijalankan pada hari bekerja juga antara faktor kekalahan PAS kerana kebanyakkan mereka yang tinggal di luar Kelantan tidak dapat pulang mengundi.

-FMT

No comments:
Write comments

Note: Only a member of this blog may post a comment.