Tuesday, September 23, 2014

Parlimen bagi Sabah, Sarawak

KOTA KINABALU: Merujuk kepada Referendum di Scotland minggu lalu, Ahli Parlimen Kota Kinabalu Jimmy Wong Sze Phin menggesa Perdana Menteri Najib Tun Razak untuk mencontohi rakan sejawatannya dari Britain, David Cameron, dalam mengendalikan perbezaan dengan cara yang bertamadun dan demokratik.

Di Britain, tidak ada undang-undang lapuk seperti Akta Hasutan untuk menghapuskan perbezaan pendapat.

“Scotland perlu diambil sebagai contoh untuk memberikan penghormatan kepada sistem persekutuan untuk Sabah dan Sarawak,” kata Wong yang juga Pengerusi DAP Sabah dalam satu kenyataan. “Mari kita berdebat tentang persekutuan di Malaysia dan masa depan Sabah dan Sarawak dalam sesi parlimen yang akan datang.”

Pengajaran untuk Najib dan Malaysia berikutan undi di Scotland, kata beliau, adalah devolusi; proses demokrasi Referendum; dan penyusunan semula sistem.
“Walaupun undian ‘tidak’ memenangi Referendum, pengundi yang terbahagi menunjukkan bahawa sistem Westminster semasa telah gagal untuk memahami keperluan Scotland,” kata Wong. “Ini adalah sama seperti di Sabah dan Sarawak.”

“Ramai pemerhati dan pakar-pakar telah berkata bahawa institusi UK dan sistem tidak lagi akan sama pada masa akan datang.”

Beliau menegaskan bahawa Cameron terpaksa membuat konsesi dan menjanjikan desentralisasi dan pembahagian kuasa yang lebih besar untuk mengelakkan undi “Ya” semasa Referendum dan mengekalkan Scotland dalam United Kingdom.

Seperti Sabah dan Sarawak, rakyat Scotland merasakan Westminster sangat berpusat manakala rakan-rakan yang sama rata seperti Scotland dan Wales mempunyai kuasa yang sangat sedikit. Ini menyebabkan gerakan pemisah dan perjuangan untuk kemerdekaan di Scotland.

“Najib perlu mendengar daripada rakyat Sabah dan Sarawak,” kata Wong. “Sabah dan Sarawak sudah tentu berasa tidak puas hati dengan ketidakadilan, ketidakseimbangan dalam pengagihan kekayaan dan pembangunan.”

Beliau menyarankan supaya seperti Parlimen Scotland sejak tahun 1998, Dewan Undangan Sabah dan Sarawak perlu dinaik taraf untuk menjadi Parlimen dan kedua-dua negara diiktiraf sebagai rakan kongsi yang sama dengan semenanjung.

Kedua-dua negara Borneo, seperti yang digariskan dalam manifesto pembangkang, juga perlu diberi lebih kuasa untuk membuat keputusan mengenai cukai, kebajikan, pendidikan, kesihatan dan perkara-perkara lain seperti yang digariskan dalam 20 Mata (Sabah) / 18 Mata (Sarawak) dan Perjanjian Malaysia 1963 dan semua dokumen perlembagaan mengenai pembentukan Malaysia, katanya.

-fmt

No comments:
Write comments

Note: Only a member of this blog may post a comment.