Tuesday, June 4, 2013

Mahathir Mulai Menyanggah Najib?

Tidak sampai seminggu selepas Najib melahirkan rasa bangga dengan kekuatan dan kejayaan UMNO yang terus menjadi parti terkuat dengan kemenangan 88 kerusi Parlimen daripada 133 yang dimenangi BN serta hampir menyamai kemenangan 89 kerusi oleh PR, hakikat itu seakan tidak dipersetujui oleh orang yang masih berpengaruh dalam UMNO, Tun Mahathir Mohamad.

Bercakap kepada pemberita di Yogyakarta, beliau berkata, kemenangan UMNO dalam pilihanraya yang lalu bukanlah disebabkan kekuatan atau perpaduan dalam UMNO tetapi disebabkan perasaan takut orang Melayu terutamanya kepada parti lawan yang dipimpin oleh Anwar bersama dengan DAP menubuhkan kerajaan di Malaysia.

"Kalau mereka mendirikan kerajaan di Malaysia, sudah tentu nasib orang Melayu akan menjadi lebih buruk. Sebab itu mereka memberikan sokongan kepada UMNO," kata Mahathir lagi.

Kenyataan Mahathir ini sekaligus menyanggah kenyataan Najib baru-baru ini yang seakan berbangga dengan pencapaian UMNO walaupun dalam masa yang sama kemenangan BN juga diselubungi dengan pelbagai aspek kegagalan lainnya seperti prestasi Najib yang lebih buruk daripada Pak Lah dan juga kehilangan undi popular.

Najib yang membuat rumusan tentang kekuatan UMNO itu tentunya dengan tujuan supaya kepimpinannya dihargainya dan tidak ada sesiapa yang cuba mencabarnya dalam pemilihan UMNO hujung tahun ini, terutamnya timbalannya Muhyiddin Yassin. Dengan hanya menang tipis 133 kerusi berbanding Pak Lah yang mampu memenangi 140 kerusi, ketakutan Najib ketika ini ialah jika wujudnya desakan yang memintanya berundur sebagaimana yang dialami oleh Pak Lah dahulu.

Tindakan Najib cuba menggambarkan kekuatan UMNO dan kejayaannya membawa kemenangan 88 kerusi bagi UMNO berbanding 79 yang dicapai oleh Pak Lah pada 2008, tidak lain adalah bertujuan supaya ahli UMNO tidak cuba menjatuhkannya. Beliau cuba memadamkan hakikat kekurangan 7 kerusi yang dicapainya berbanding 2008, sebaliknya cuba menjaja cerita kejayaannya dalam konteks UMNO pula.

Kerana itu tujuan dan maksud Najib itu mudah difahami oleh sesiapa saja. Kenyataan Najib itu kemudiannya disambut pula dengan komen pelbagai pihak yang menyokongnya dan mahu kepimpinannya dikekalkan. Beberapa pemimpin UMNO seperti Fuad Zarkashi dan MB Negeri Sembilan kemudian didapati mengeluarkan kenyataan agar Najib terus dikekalkan dan tidak dicabar dalam pemilihan UMNO hujung tahun ini.

Tetapi dengan kenyataan Mahathir yang menyanggah kenyataan Najib berhubung kekuatan dan kejayaan UMNO ini pastinya akan menimbulkan senario baru dalam UMNO. Dengan kenyataan Mahathir itu juga bermaksud UMNO dibawah kepimpinan Najib tidak bertambah kuat sejak 2009 lalu. Mahathir juga seperti mengakui kemenangan UMNO adalah kerana kejayaan program menakut-nakutkan orang Melayu mengenai DAP yang sering dipropagandakan dengan fahaman ekstremis Cina, mahu menghapuskan hak istimewa orang Melayu dan sebagainya.

Jika tidak kerana itu, maknanya UMNO tidak mungkin menang banyak kerusi.

Kenyataan Mahathir ini hampir seiring dengan kritikan Tun Daim terhadap pencapaian Najib dalam pilihanraya yang lalu yang dikaitkannya dengan penasihat-penasihat Najib yang dianggapnya telah memberikan nasihat yang salah sehingga merugikan BN.

Dengan bermulanya Mahathir berbeza pendapat dengan Najib, kedudukan Najib sebagai Presiden UMNO menjadi terbuka semula menjelang pemilihan UMNO hujung tahun ini. Beliau mungkin terus bersuara dan berbeza pendapat lagi dengan Najib. Cadangan menjadikan BN sebagai parti tunggal jelas tidak dipersetujui oleh Mahathir manakala Najib bercadang mahu menubuhkan makmal bagi mengkaji dengan lebih mendalam perkara itu.


Pemilihan UMNO hanya beberapa bulan saja lagi. Jika terus wujud perbezaan pendapat dan Mahathir terus menyanggah Najib dalam beberapa perkara, ia mungkin menjadi momentum yang memungkinkan berlakunya pertandingan jawatan Presiden UMNO itu sendiri.

Walaupun Mahathir semakin kurang pengaruhnya dalam masyarakat tetapi dalam UMNO, sekurang-kurangnya untuk setahun dua ini, cakap dan kenyataannya tetap laku sebagai rujukan untuk menjatuh dan menaikkan seseorang sebagai pemimpin dalam parti itu.

Oleh Shahbudin Husin (DD)

111 comments:
Write comments
  1. Kita ucapkan tahniah kepada Datuk Najib atas kejayaan yang telah diperolehi.

    ReplyDelete
  2. Buktikan kepada rakyat yang mana kerajaan Baru ini akan mampu memberikan yang terbaik kepada rakyat.

    ReplyDelete
  3. Jangan mudah putus asa untuk memberikan yang terbaik. Rakyat pasti akan terus menyokong BN jika apa yang diharapkan tercapai.

    ReplyDelete
  4. Banyak perkara yang perlu diambil perhatian oleh kerajaan untuk memastikan apa yang utama dapat ditangani sepenuhnya.

    ReplyDelete
  5. Janganlah terpedaya sangat dengan permainan yang dibuat oleh pihak pembangkang untuk membuat rakyat benci kepada kerajaan.

    ReplyDelete
  6. Malaysia’s ruling Barisan Nasional has no choice but to continue supporting Prime Minister Najib Razak, even after losing a majority of the popular vote in May 5 elections, said Mahathir Mohamad, the nation’s former leader.

    ReplyDelete
  7. “I think the party will support him because of a lack of an alternative,” Mahathir, 87, said in Tokyo today, speaking at the Foreign Correspondents’ Club of Japan.

    ReplyDelete
  8. Najib’s governing coalition extended its 55-year rule, winning 133 seats in the 222-member parliament as support for ethnic-Chinese component parties in the ruling alliance dwindled. Ethnic Chinese parties in the government won nine seats compared with 23 in the 2008 election. Najib attributed his coalition’s loss in Selangor state assembly vote, where the opposition took 17 of 22 seats, to a “Chinese tsunami” against the government.

    ReplyDelete
  9. Chinese make up about a quarter of Malaysia’s 29 million people, while about 60 percent are Malays and indigenous groups together known as Bumiputera, or “sons of the soil,” who get preferential treatment in areas like business and education through affirmative action.

    ReplyDelete
  10. The opposition rejected Najib’s analysis of the poll outcome in racial terms, a sensitive topic in a country where hundreds were killed in Sino-Malay riots in 1969 after an election.

    ReplyDelete
  11. The results of the election show Malaysia has become more divided than unified, Mahathir said today.

    ReplyDelete
  12. “We are still striving to bring the races together,” he said, calling unity an “uphill task.”

    ReplyDelete
  13. Opposition leader Anwar Ibrahim, a former finance minister under Barisan Nasional, has protested the result, holding a series of rallies around the country to allege electoral fraud. He has pledged to contest the results in as many as 30 seats, enough to swing the overall result.

    ReplyDelete
  14. The Institute for Democracy and Economic affairs, an official election observer, described the poll as “only partially free and not fair” in a May 8 report. Candidates have 21 days from May 23 to file protests. Election Commission Chairman Abdul Aziz Mohd Yusof said May 5 he was “satisfied” with the voting process.

    ReplyDelete
  15. The margin of victory was even narrower than the 2008 election, after which Abdullah Ahmad Badawi stood down as prime minister to take responsibility. Najib, who took over midterm four years ago, could face a leadership challenge when his party, the United Malays National Organisation, holds its annual assembly later this year. Deputy Prime Minister Muhyiddin Yassin is potentially next in line.

    ReplyDelete
  16. "Kemenangan UMNO kali ini bukan kerana kekuatan UMNO ataupun perpaduan dalam UMNO, kemenangan UMNO kali ini disebabkan oleh perasaan takut orang Melayu, terutamanya kalau-kalau parti lawan yang dipimpin oleh Anwar Ibrahim bersama dengan DAP mendirikan kerajaan di Malaysia.

    "Kalau mereka mendirikan kerajaan di Malaysia, sudah tentu nasib orang Melayu akan menjadi lebih buruk. Sebab itu mereka memberi sokongan kepada UMNO," kata Dr Mahathir.

    Kata2 mahathir itu separuh tepat. Sememangnya umno masih mendapat sokongan melayu dlm PRU13 dek krn ketakutan oleh sebilangan masyarakat melayu. Tapi itu sekadar utk dptkan saki baki sokongan melayu (yg telah pun beralih arah pd Pakatan), bukan utk menangkan PRU13. Kemenangan itu adalah jelas hasil penipuan besar2an. Tanpa sokongan saki baki melayu yg masih di'bodoh'kan, umno sudah pun pupus dlm PRU13, titik!...

    ReplyDelete
  17. Bukankah Najib yang PM kini orang yang ditaja Tun M sendiri. Beliau dipakai untuk tukarkan Badawi yang konon-nya tidak pandai buat kerja dan mungkin mengugatkan UMNO. Adakah nak ditukarkan Najib lagi? Siapa yang akan ganti nya pula? Adakah orang penganti Najib akan lebih "melayu" daripada Naib "melayu"? Sebenar-nya jika UMNO dan peminpin nya juahi daripada rasuah dan belaga sebagai raja yang mengtahui semua-mua, mungkin UMNO dengan rendahati dapat mentadbirkan Negara ini. Tetapi selagi mereka seolah berpendirian sebagai "boss" dan tidak ingat jika tidak ada undi Sarawak dan Sabah mereka sudah kalah, selagi itulah, tidak peduli siapa jadi PM, akan sama juga hasl nya. Apa bila sudah tidak ada Tun M siapa lagi akan tegur mereka "bos" itu?

    ReplyDelete
  18. Umano sudah lenyap kalau undi Sabah/Sarawak tidak masuk,jangan sombongkan diri sendiri sedarlah Negara Malaysia bukan hak kaum tertantu!

    ReplyDelete
  19. Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU-13) telah melabuhkan tirainya. Keputusannya telah pun diketahui dan Barisan Nasional (BN) terus mendapat mandat kepercayaan rakyat dengan menjadi teraju kerajaan Persekutuan.

    ReplyDelete
  20. Menerusi PRU-13 ini, UMNO memenangi kerusi terbanyak yang menjadi teras kepada pembentukan kerajaan bersama dengan anggota BN iaitu MCA, MIC, Gerakan dan dan parti-parti kompenan yang lain.

    ReplyDelete
  21. Lebih manis apabila UMNO bersama BN berjaya mengembalikan Kedah dan Perak serta mengekalkan negeri-negeri lain bersama BN.

    ReplyDelete
  22. Apa yang pasti, keputusan tersebut menjadi bukti bahawa UMNO terus unggul dalam membawa aspirasi rakyat khususnya bangsa Melayu. Setelah 67 tahun iaitu bermula 11 Mei 1946, UMNO telah menjadi pelopor dalam perjuangan bangsa Melayu, merintis laluan, membawa harapan dan menyemarakkan semangat rakyat keseluruhannya dengan berteraskan sokongan dari masyarakat di akar umbi.

    ReplyDelete
  23. UMNO mempunyai hala tuju yang jelas iaitu berjuang untuk mendukung cita-cita kebangsaan Melayu demi mengekalkan maruah dan martabat bangsa, agama dan negara. Amanah dan tanggungjawab terpikul dalam mempertahankan kemerdekaan dan kedaulatan negara setelah ia dicapai pada 31 Ogos 1957.

    ReplyDelete
  24. Selaras dengan itu, Perlembagaan Negara, Perlembagaan Negeri-negeri dan Raja Berpelembagaan menjadi tunjang yang sentiasa dipertahan daripada dicemari.

    ReplyDelete
  25. Sebagai tampuk kerajaan juga, perjuangan UMNO turut bersendikan usaha untuk menegak, mempertahan dan mengembangkan Islam sebagai agama rasmi negara selain terus menghormati prinsip kebangsaan beragama yang menjadi pegangan setiap masa.

    ReplyDelete
  26. Rekod UMNO sebagai pentadbir kerajaan, penegak perpaduan dan pembangun Islam telah terbukti sehinggakan pembangunan dan kemajuan negara dimanifestasikan bersama dengan perkembangan tahap celik huruf dan meningkatkan kemajuan modal insal di kalangan masyarakat.

    ReplyDelete
  27. Biarpun ada yang iri hati dengan kejayaan dan kecemerlangan BN yang ditunjangi UMNO sehinggakan wujud sekumpulan individu yang sanggup mengkhinati negara sendiri namun ia tidak pernah berjaya.

    ReplyDelete
  28. Sebagai parti yang bertunjangkan akar umbi di serata pelusuk negara maka keupayaan UMNO dalam melaksanakan tanggungjawab dilakukan secara muafakat.

    ReplyDelete
  29. Tohmahan, hasutan, manipulasi dan apa jua provokasi yang dilontarkan oleh pihak pembangkang akan memperteguh lagi kesatuan dalam UMNO.

    ReplyDelete
  30. UMNO turut menerajui transformasi sebagaimana yang dilaungkan oleh Datuk Seri Mohd Najib dengan inisiatif Pindaan Perlembagaan UMNO agar pendemokrasian parti yang lebih inklusif dirasai serta memastikan ia tetap relevan sepanjang zaman.

    ReplyDelete
  31. Ini dibuat dengan penghapusan sistem kuota dan digantikan dengan sistem pendaftaran yang mempunyai kelayakan minimum untuk bertanding.

    ReplyDelete
  32. Sebagaimana usia UMNO yang menghampiri tujuh dasawarsa, setiap generasi tentunya mempunyai penghayatan kepada cogan katanya iaitu ‘Bersatu, Bersetia, Berkhidmat’ yang menjadi azimat sepanjang masa dan mengekalkan parti ini sejak dulu, kini dan selamanya.

    ReplyDelete
  33. Pentingan rakyat terutamanya ahli-ahli UMNO bersatu, apatah lagi dalam kehidupan bermasyarakat yang akan dapat menyelesaikan pelbagai masalah sama ada dari luar atau dari dalam malah bangsa dan negara bertambah kuat dalam pengaplikasiannya.

    ReplyDelete
  34. Keyakinan yang tidak berbelah bahagi kepada parti atau kepercayaan yang tulen untuk pastikan bahawa parti ini akan mencapai kemenangan dalam apa jua cabaran adalah nilai kesetiaan yang tidak boleh dipertikaikan.

    ReplyDelete
  35. Manakala untuk berkhidmat, ia adalah nilai terpenting dengan memahami jati diri bangsa Melayu, agama Islam dan tanah air tercinta yang akan membawa hasil cukup besar kepada Malaysia tercinta ini

    ReplyDelete
  36. Sesungguhnya, hanya UMNO yang menjadi teras orang Melayu, menjadi pemangkin kepada sebuah perjuangan bangsa, memastikan Malaysia terus berdaulat dan mempertahankan Islam daripada dicemari oleh insan tidak bertanggungjawab.

    ReplyDelete
  37. Justeru, mandat baru daripada rakyat menjadi membawa makna yang amat besar sebagaimana UMNO perlu terus kekal dan menjadi teraju Malaysia. Dulu, kini, selamnya. Selamat Ulang Tahun UMNO ke-67.

    ReplyDelete
  38. Tun M memberi amaran, Umno menang Pilihan Raya 2013 kerana merupakan satu-satunya parti Melayu tetapi rakyat mungkin akan mencari “jaguh” baru untuk mempertahankan, kaum, agama dan negara jika pemimpin parti berterusan dalam menjaga kepentingan mereka sendiri

    ReplyDelete
  39. kemenangan tipis gabungan Barisan Nasional dalam pilihan raya umum ke-13 tidak boleh dikreditkan kepada peningkatan sokongan orang Melayu tetapi kerana orang Melayu takut kehilangan hak dan kedudukan istimewa mereka jika Datuk Seri Anwar Ibrahim mengambil alih kuasa persekutuan dengan rakan kongsi parti majoriti Cina, DAP.

    ReplyDelete
  40. Seburuk-buruknya Umno, ia masih berbau Melayu, masih lebih mungkin memelihara kepentingan orang Melayu. Justeru itu tidak ada pilihan bagi orang Melayu jika tidak sokong Umno.

    ReplyDelete
  41. dalam PRU14 Umno tidak boleh harap keadaan ini berterusan. Jika Umno tidak bersihkan dirinya dari rasuah dan kepentingan diri, orang Melayu mungkin mencari jaguh yang lain

    ReplyDelete
  42. Dr Mahathir yang berumur 87 tahun itu dilihat masih berpengaruh dalam parti tulang belakang BN, memberi amaran kepada pimpinan, Umno ditubuhkan pada 1946 dengan asas untuk mempertahankan kaum Melayu, Islam sebagai agama dan negara dari penjajahan asing.

    ReplyDelete
  43. ni adalah sebab-sebab utama menyebabkan orang-orang Melayu dari negeri-negeri berasingan dan Raja-Raja yang berbeza berjuang bersama-sama, katanya dan menggesa mereka untuk kembali ke asas Umno.

    ReplyDelete
  44. Beliau mengatakan pemimpin-pemimpin Umno dahulu telah berjuang dengan rakyat menjadi keutamaan dan bukan kepentingan diri sendiri menyebabkan mereka dihormati oleh orang-orang Melayu, ramai yang menyertai parti dan memainkan peranan aktif tidak kira tahap pendidikan dan taraf sosial.

    ReplyDelete
  45. Dr Mahathir berkata, parti itu sekarang adalah berbeza dan ramai orang Melayu telah “meluat dengan Umno” yang telah menunjukkan dirinya hanya berminat untuk jawatan berpangkat tinggi dan memperkayakan poket mereka sendiri, dan sebab itu parti ditolak kerana tidak ada lagi wakil kepada mereka.

    ReplyDelete
  46. Beliau juga menuduh pemimpin-pemimpin Umno di peringkat cawangan menyekat kemasukan orang Melayu lebih berbakat daripada mereka ke dalam parti itu kerana takut kedudukan mereka akan diambil, menyebabkan kumpulan pemimpin-pemimpin yang berkelayakan semakin mengecil di peringkat parti, serta dalam pemilihan calon-calon pilihan raya.

    ReplyDelete
  47. Beliau juga menuduh pemimpin-pemimpin Umno di peringkat cawangan menyekat kemasukan orang Melayu lebih berbakat daripada mereka ke dalam parti itu kerana takut kedudukan mereka akan diambil, menyebabkan kumpulan pemimpin-pemimpin yang berkelayakan semakin mengecil di peringkat parti, serta dalam pemilihan calon-calon pilihan raya.

    ReplyDelete
  48. Langkah itu, katanya, akhirnya akan membawa kepada kepimpinan lemah dalam kerajaan.

    ReplyDelete
  49. Semakin lama semakin kurang pemimpin Umno yang berbakat. Semakin lama semakin kurang ahli yang berbakat dan layak untuk menjadi calon dalam PRU. Calon payung terjun yang berbakat akan dikalahkan. Dengan itu pemimpin Kerajaan juga akan terdiri dari yang tidak berkebolehan

    ReplyDelete
  50. Inilah masa depan yang menunggu Umno. Inilah masa depan sebuah parti yang cemerlang tetapi sudah hilang kegemilangannya. Inilah masa depan bagi yang tidak mahu sedar dan tidak mahu membetulkan diri

    ReplyDelete
  51. Further liberalisation of the economy will be crucial to sustain investor interest and to build home-grown companies that can compete on the world stage as Malaysia looks at measures to tackle near and long-term economic challenges.

    ReplyDelete
  52. Prime Minister Datuk Seri Najib Tun Razak said more must also be done to increase women's participation in the workplace, rationalise subsidies and recognise the high performers in society.

    ReplyDelete
  53. "As we shift our economy towards services, we must also work to ensure a more equitable share in the nation's prosperity for all our citizens," he said in his keynote address at the Asia Oil and Gas Conference here Monday.

    ReplyDelete
  54. Najib said Malaysia, which has set a target to achieve developed nation status by 2020, was set to meet the target ahead of schedule, thanks to its resilient economy that recorded a 5.6% growth last year, which also saw the Government recording its highest ever revenue.

    ReplyDelete
  55. The Prime Minister said the country also experienced low unemployment and inflation, whereas interest rates were stable and investment saw a steady growth.

    ReplyDelete
  56. He said these healthy fundamentals were reinforced by international surveys where, according to the World Bank's recently-released Doing Business Report, Malaysia was now the 12th best place in the world to do business.

    ReplyDelete
  57. "These results reflect investor confidence in the Government's economic stewardship. Based on current projections and barring unforeseen circumstances, we are set to achieve our development target ahead of schedule," he said.

    ReplyDelete
  58. ASIAN countries have been urged to have a comprehensive energy arrangement for long-term sustainable economic growth in the midst of a fluctuating world economy.

    ReplyDelete
  59. Citing examples of gloomy macro-economic outlooks in the Eurozone and prolonged conflicts in the Middle East, Prime Minister Datuk Seri Najib Razak said Asia remained the brightest prospect in the world economy due to healthy internal demand which is expected drive strong growth.

    ReplyDelete
  60. Citing examples of gloomy macro-economic outlooks in the Eurozone and prolonged conflicts in the Middle East, Prime Minister Datuk Seri Najib Razak said Asia remained the brightest prospect in the world economy due to healthy internal demand which is expected drive strong growth.

    ReplyDelete
  61. "Positive financial and labour market conditions lay the ground for increased consumption and private investment," he said at the opening of the Asia Oil and Gas Conference 2013 here yesterday.

    ReplyDelete
  62. He explained that the future of energy was one of the greatest questions facing global policymakers, whether in the developed world or emerging economies, adding that safe, secure and sustainable energy sources were in demand.

    ReplyDelete
  63. Najib said a comprehensive energy settlement could resolve a host of issues by unlocking development and profit while delivering sustainable long-term growth.

    ReplyDelete
  64. "For the Asia-Pacific region, our size and influence mean that these issues assume global significance. We must find a way to bring economic, social and environmental considerations and answer them with a single package, (which is) a comprehensive energy settlement.

    ReplyDelete
  65. "For a global economy dependent on secure energy flows, the result has been a new global energy landscape.

    ReplyDelete
  66. "Long-held industry expectations for the future of consumption, production and energy intensity may no longer be valid due to climate change and falling prices of clean energy."

    ReplyDelete
  67. Najib said Asian countries must reconsider their approach to energy security, climate change and economic development.

    ReplyDelete
  68. Referring to the shift in clean energy growth, Najib said Malaysia believed there were two main areas of opportunity that could be tapped by Asian countries: ensuring stability and the development of a knowledge-based economy.

    ReplyDelete
  69. "We all share an interest in secure and productive economics and extractive industries. The first opportunity is to form partnerships for a stable economy and energy industry growth.

    ReplyDelete
  70. "The second opportunity lies in the creation of a knowledge-based economy, with a skilled and experienced workforce that serves both the industry and the nation.

    ReplyDelete
  71. "Creating an ecosystem which encourages technology and human capital development is critical to opening up new energy supplies."

    ReplyDelete
  72. On the home front, Najib lauded Petronas, the country's oil and gas company, for its stewardship in the industry, contributing more than 40 per cent of the national income.

    ReplyDelete
  73. n extricating Malaysia from the "middle-income trap" syndrome, Najib said Petronas had been leading a key initiative to establish the country as an energy hub in Asia.

    ReplyDelete
  74. He said Petronas was expected to generate RM131.4 billion in gross national income with over 50,000 new high-skilled jobs to galvanise the country's upstream sector, expand domestic downstream production and venture into clean energy

    ReplyDelete
  75. "And already, there are positive indications. We have halted our decline in domestic production, with 24 new discoveries last year alone. This success belongs to the company, but the dividends will be shared by all Malaysians."

    ReplyDelete
  76. Over the past few years, said Najib, Petronas had been branching out into shale gas ventures in Canada, coal bed methane in Australia and enhanced oil recovery efforts.

    ReplyDelete
  77. "It is thanks to Petronas' stewardship of our natural reserves and human resources that Malaysia's economic potential is being fulfilled."

    ReplyDelete
  78. Beberapa pendekatan akan dilakukan secara pantas oleh Ahli Parlimen Labuan, Rozman Datuk Isli untuk mentranformasikan pembangunan Labuan selaras dengan aku janji dalam manifesto tambahan beliau semasa kempen pilihan raya lalu iaitu’ Era Baru Kegemilangan Labuan

    ReplyDelete
  79. Beliau berkata, usaha untuk melakukan transformasi itu juga adalah sejajar dengan hala tuju Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak yang mahu menjadikan Malaysia lebih baik melalui pelbagai program transformasi yang diilhamkannya.

    ReplyDelete
  80. Bagi merealisasikan transformasi itu saya memerlukan satu pasukan yang mantap dan boleh bergerak dengan pantas untuk memajukan Labuan dan kita mahu Labuan menjadi Roll Model dan negeri pertama yang mendahului melaksanakan program transformasi Perdana Menteri itu

    ReplyDelete
  81. Hadir sama, Pemangku Ketua Umno Bahagian Labuan, Datuk Yunus Kurus, Naib Ketua Umno Bahagian Labuan, Datuk Bashir Alias, Ketua Pergerakan Wanita Umno Bahagian, Datuk Aini Safar dan Ketua Pergerakan Pemuda Umno Bahagian, Mohd Rafi Ali Hassan

    ReplyDelete
  82. Rozman yang juga Setiausaha Umno Bahagian berkata, antara perubahan yang akan diberi tumpuan dalam mentranfomasikan pembangunan Labuan itu ialah memperkasakan ekonomi Labuan dan mewujudkan ekonomi usahawan dan koperasi disamping membangunkan infrastraktur yang lebih baik termasuk pembinaan pelabuhan bersepadu dan tempat letak kereta bertingkat.

    ReplyDelete
  83. Dari sudut pelancong pula, beliau mahu mewujudkan pelbagai sukan pelancongan bertaraf kebangsaan dan antarabangsa yang akan dilaksanakan sepanjang tahun

    ReplyDelete
  84. Beliau juga yakin kerjasama agensi kerajaan termasuk Perbadanan Labuan dengan syarikat swasta seperti Asian Supply Base (ASB), Labuan Shipyard Engineering (LSE), Petronas dan syarikat-syarikat industri minyak dan gas mampu meningkatkan ekonomi Labuan dengan lebih pantas

    ReplyDelete
  85. Nyanyuk + GILA = MAhathir!October 20, 2013 at 9:39 PM

    Baca Harakahdaily hari ini terkejut beruk saya apabila Mahathir mencadangkan UMNO dan PAS bersatu untuk melaksanakan hudud. Tentulah saya terdetik di hati saya bahawa orang tua ini sudah gila dan nyanyuk. Biasanya orang buang tabiat ini tidak lama.

    ReplyDelete
  86. Nyanyuk + GILA = MAhathir!October 20, 2013 at 9:40 PM

    Sebelum ini Mahathir terlalu benci kepada hukum Allah ini dan juga hina Hadis Soheh Bukhari (Baca SINI). Kini Rakaman Video di Konvensyen Kebangsaan Politik dan Patriotisme (K2P) di Universiti Malaysia Sarawak (UNIMAS) pada 26 Februari 2012 membuktikan beliau sanggup hina hukum Allah dengan mengatakan hukum hudud tidak adil atas dasar negara kita berbilang kaum. Adakah dizaman Rasulullah dahulu semasa hudud dilaksanakan semua masyarakat dibawah pemerintahan Nabi Muhammad S.A.W itu Islam?

    ReplyDelete
  87. Nyanyuk + GILA = MAhathir!October 20, 2013 at 9:40 PM

    Antara isi ucapan beliau ialah ?

    Hukum hudud ini ciptaan ahli Fekah
    Hukum hudud ini tidak dapat dalam Al Quran
    Hukum hudud ini tidak adil kerana orang islam dikenakan hudud, bukan islam tidak kena hudud.
    Hukum hudud tidak boleh dilaksanakan dimalaysia kerana kita berbilang kaum

    ReplyDelete
  88. Nyanyuk + GILA = MAhathir!October 20, 2013 at 9:40 PM

    Saya bersetuju dengan pandangan Idris Ahmad AJK PAS Pusat rakyat masih segar surat amaran dan ugutan kepada kerajaan Kelantan yang dihantar oleh beliau ketika menjadi Perdana Menteri dahulu.

    ReplyDelete
  89. Nyanyuk + GILA = MAhathir!October 20, 2013 at 9:41 PM

    Kasihan pada Mahathir, umur semakin lanjut, ingatan dia sekarang, kelihatan sekejab lupa, sekejab ingat, mungkin beliau masih perasan yang dia masih lagi pegang jawatan PM yang berkuasa penuh boleh buat itu-ini ikut suka hati.

    ReplyDelete
  90. Nyanyuk + GILA = MAhathir!October 20, 2013 at 9:41 PM

    Hakikat sebenarnya Mahathir amat takut sekiranya Pakatan Rakyat menang PRU ke-13, pastinya musuh ketatnya Anwar Ibrahim akan menjadi PM Malaysia ke-7.

    ReplyDelete
  91. Nyanyuk + GILA = MAhathir!October 20, 2013 at 9:42 PM

    Maka, di kala itu nasibnya belum tentu sama ada kekal di istananya sekarang atau terhumban dan merengkok dalam penjara seperti Presiden Mesir Husni Mubarak.

    ReplyDelete
  92. Nyanyuk + GILA = MAhathir!October 20, 2013 at 9:42 PM

    Banyak skandal dan jenayah yang berlaku di waktu beliau berkuasa 22 tahun yang tidak mampu sesiapa pun untuk membongkarkannya selagi UMNO memerintah Negara ini.

    ReplyDelete
  93. Nyanyuk + GILA = MAhathir!October 20, 2013 at 9:42 PM

    Kes-kes skandal kewangan dan kezaliman yang lakukan akan terbongkar sekiranya PR menakluki Putra Jaya.Insya Allah.

    ReplyDelete
  94. Nyanyuk + GILA = MAhathir!October 20, 2013 at 9:44 PM

    Mahathir kata Pakatan Rakyat akan membuat kacau bilau jika kalah dalam PRU ke-13 nanti. Itulah ramalan dan tuduhan si tua penghasut, si tua penakut dan si tua penipu ini.

    ReplyDelete
  95. Nyanyuk + GILA = MAhathir!October 20, 2013 at 9:44 PM

    walhal sejarah telah membuktikan bahawa Umnolah yang biasa buat kerja begitu,. bukan PR (contoh-peristiwa 13 Mei)

    ReplyDelete
  96. Nyanyuk + GILA = MAhathir!October 20, 2013 at 9:45 PM

    Ramalan Mahathir yang bersifat tuduhan dan ugutan ini amat bahaya, kalau tak dibendung pasti memberi kesan nagatif. Ia bertujuan untuk menakut -nakutkan rakyat agar tidak menyokonmg Pakatan Rakyat, .

    ReplyDelete
  97. Nyanyuk + GILA = MAhathir!October 20, 2013 at 9:45 PM

    Ia juga merupakan satu muslihat atau message pemimpin Umno kepada pengikutnya agar bersedia untuk bertumpah darah! Begitu jahatnya niat dan perancangan pemimpin Umno untuk mengekalkan kuasa ,.namun sebagai rakyat malaysia telah cukup matang, cintakan kedamaian, marilah kita berdoa, meminta perlindungan Allah agar negara kita sentiasa dalam keadaan terkawal dan selamat.

    ReplyDelete
  98. Nyanyuk + GILA = MAhathir!October 20, 2013 at 9:46 PM

    Berbalik kepada tuduhan dan ramalan Mahathir, Pakatan Rakyat akan menimbul suasana hura-hara jika kalah dalam PRU ke-13. Boleh percaya ke ramalan orang tua gayut ini? Dulu setelah dia memecat dan memfitnah Anwar kenapa Mahathir tidak meramalkan yang Umno akan lumpuh dan runtuh dek kerana perbuatannya itu? Nampak sangat tuduhan dan ramalan Mahathir tak boleh pakai !!

    ReplyDelete
  99. Nyanyuk + GILA = MAhathir!October 20, 2013 at 9:46 PM

    Sebenarnya tahap ketakutan Mahathir sudah sampai keparas 200%, sebab itu beliau macam orang gila babi sekarang. Usia tuanya sepatutnya dihabiskan untuk amal ibadah, tetapi dia lebih suka menyasau dan meracau,.. lalu tunggul dilihatnya macam muka Anwar, Bayang sendiri disangkanya hantu ! Kenapa ini berlaku? kerana Mahathir tak boleh terima rakyat Malaysia telah gila-gila menyukai Pakatan Rakyat. Orang ramai berduyun-duyun menyokong kerajaan baru yang terbukti berjaya memerintah di lima negeri.

    ReplyDelete
  100. Nyanyuk + GILA = MAhathir!October 20, 2013 at 9:46 PM

    Rakyat benci Umno, benci Mahathir, apa Mahathir dah buat?

    Apa yang berlaku hari ini adalah ketentuan Allah,..atau pembalasan dari Allah! Mahathir buat-buat lupa dia pernah memecat DS Anwar dari Umno, dia pernah memecat DS Anwar dari jawatan Timbalan Perdana Menteri. Dan yang paling berat beliau telah membuat fitnah besar – menuduh Anwar seorang peliwat !, malah banyak lagi tuduhan yang semata-mata mahu mengaibkan Anwar!

    ReplyDelete
  101. Nyanyuk + GILA = MAhathir!October 20, 2013 at 9:47 PM

    Apa lagi yang Mahathir dah buat? – Paling utama yang Mahathir buat ialah dia mengkayakan keluarga dan krono! Kemudian dia membelanjakan wang Negara dengan cara yang sangat boros! Dia buat projek yang hebat-henat supaya dunia memandang tinggi walaupun rakyat hidup susah!

    ReplyDelete
  102. Nyanyuk + GILA = MAhathir!October 20, 2013 at 9:47 PM

    Dia hakis kuasa Raja2 Melayu untuk kepentingan politiknya, dia kikis hak istimewa orang Melayu untuk kepentingan diri dan kroni, dia rosakkan sistem kehakiman dan perundangan negara ini untuk terus berkuasa. Demikianlah rakusnya Mahathir, .seorang PM (dulu) yang mahu rakyat sentiasa menganggapnya hebat!!

    ReplyDelete
  103. Nyanyuk + GILA = MAhathir!October 20, 2013 at 9:47 PM

    Hakikat sebenar semua yang Mahathir dah buat terlalu banyak buruk dari baiknya! Gaya atau stail kepimpinannya kini diwarisi pula oleh Najib. Maka hari ini rakyat menjadi bertambah benci kepada Umno dan BN.

    ReplyDelete
  104. Nyanyuk + GILA = MAhathir!October 20, 2013 at 9:48 PM

    Pakatan Rakyat pula telah membuktikan mereka boleh mentadbir negeri dengan baik, sebagaimana yang berlaku di Kelantan Kedah, Selangor dan Pulau Pinang. Bodohlah rakyat kalau masih mahu duduk di bawah rejim UmnoBn. UmnoBn sekarang ibarat harimau tua jatuh gaung atau iklan paus tersadai di pantai !,. nazak menunggu maut!!

    ReplyDelete
  105. Nyanyuk + GILA = MAhathir!October 20, 2013 at 9:48 PM

    Justeru, Mahathir janganlah menjadi bodoh, dengan memaksa rakyat agar menyokong UmnoBn. Rakyat sudah cukup kenal dengan Mahathir Muhamad cucu Kutty ini. Beliau pemimpin yang rakus, tamak, pemimpin batu api, pencetus perkauman, perosak sosial, perosak budaya dan ekonomi!

    ReplyDelete
  106. In the construction sector, she said, the growth remained firm, led mainly by progress in the civil engineering sub-sector.

    ReplyDelete
  107. In the external sector, Zeti said current account surplus narrowed in the first quarter to RM8.7 billion, equivalent to 3.9 per cent of GNI, due to a lower goods surplus, as well as a larger services deficit and income outflows.

    ReplyDelete
  108. The financial account turned around to record a net inflow of RM1 billion (4Q 2012: -RM10.3 billion) as inflows arising from direct and portfolio investment from non-residents outweighed outflows arising from direct and portfolio investment undertaken by residents

    ReplyDelete
  109. She said the balance of payments recorded a surplus of RM4 billion (4Q 2012: +RM5.9 billion).

    ReplyDelete
  110. On inflation, Zeti said the central bank was monitoring both growth and inflation risks at this point in time and believed that current interest rates were supporting growth.

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.