Tuesday, June 4, 2013

Isu Bangla Mengundi: PM Bangladesh Sendiri Akuinya

Suruhanjaya Tinggi Bangladesh di Kuala Lumpur menangkis dakwaan bahawa 40,000 orang warganya dibawa masuk untuk mengundi dalam pilihan raya umum 5 Mei di sini.



Tapi bagaimana bila Perdana Menteri sendiri yang membuat pengakuan sendiri?

Perdana Menteri Bangladesh, Sheikh Hasina sendiri telah membuat akuan mengenainya di suatu ketika dulu.

Menurut laman web NGO Biro Hal Ehwal Pejabat Perdana Menteri , Perdana Menteri Sheikh Hasina bertemu dengan rakan sejawatannya dari Malaysia itu Datuk Seri Najib Razak pada tahun lalu di mana mereka membincangkan "isu-isu lama terbengkalai , termasuk menghalalkan pekerja Bangladesh di Malaysia".

Kedua-dua bertemu ketika menghadiri Forum Dunia ke-66 Ekonomi Islam di Kuala Lumpur pada Mei 2010.

Ia berkata sumber-sumber yang sangat dipercayai mendakwa bahawa semasa mesyuarat itu, Najib memberi jaminan Sheikh Hasina menimbangkan isu mengesahkan pekerja Bangladesh ke negara Malaysia dengan ikhlas sekali.

"Hari ini, pejabat Perdana Menteri telah didakwa menerima pengesahan dari beberapa rakyat kita yang bekerja di beberapa sektor di Malaysia sejak tahun lepas bahawa mereka telah diberikan lebih daripada kewarganegaraan dari Kerajaan Malaysia.

Malah mereka kini telah diberi hak untuk menjadi pengundi dalam pilihan raya umum Malaysia akan datang.

"Satu lagi sumber yang sangat dipercayai dari pejabat Perdana Menteri telah mengesahkan bahawa pekerja Bangladesh dengan mudah boleh diberikan kewarganegaraan Malaysia dengan syarat untuk mengundi parti yang mewakili kerajaan yang berkuasa," lapor laman web itu. Laman web itu juga melaporkan Sheikh Hasina menggesa rakyatnya "mengambil kesempatan ini untuk mengurangkan kemiskinan negara sejajar dengan inisiatif kerajaan dan pelbagai langkah untuk menyelesaikan semua masalah utama, termasuk kuasa dan krisis gas". Laman web tersebut ditutup apabila isu ini kecuh. Tapi alhusseyn sempat buat screenshot seperti di atas. -al-husseyn
xxx2

Komen Anda

85 Responses to " Isu Bangla Mengundi: PM Bangladesh Sendiri Akuinya "
gag said...
June 5, 2013 at 12:25 PM

Pesuruhjaya Tinggi Bangladesh hari ini menyifatkan dakwaan rakyatnya mengundi pada Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) di Malaysia 5 Mei lalu sebagai tidak masuk akal.


gag said...
June 5, 2013 at 12:25 PM

Pesuruhjaya Tinggi Bangladesh di Malaysia, AKM Atiqur Rahman berkata, pejabatnya tidak mengetahui mengenai dakwaan tersebut.


gag said...
June 5, 2013 at 12:25 PM

Beranggapan ia sebagai 'manipulasi politik', Atiqur berkata, rakyat Bangladesh menjadi pengundi hantu bukan sahaja meletakkan rakyatnya dalam risiko, tetapi turut memberi imej negatif terhadap negara itu.


gag said...
June 5, 2013 at 12:26 PM

Menurutnya adalah tidak masuk akal bahawa seramai 40,000 warga Bangladesh dibawa masuk ke Malaysia seminggu sebelum pilihan raya berlangsung untuk mengundi.


Anonymous said...
June 5, 2013 at 1:42 PM

The Bangladesh High Commission here has dismissed allegations of its citizens voting in the 13th general election as “absurd”.


Anonymous said...
June 5, 2013 at 1:43 PM

Bangladesh High Commissioner to Malaysia A.K.M. Atiqur Rahman said his office had no knowledge of his country's citizens voting here on May 5.


Anonymous said...
June 5, 2013 at 1:45 PM

“The propaganda of Bangladeshi citizens voting in the 13th general election is nothing but a mere fabrication by some interest groups and a sheer misrepresentation of facts,” he said here yesterday.


Anonymous said...
June 5, 2013 at 1:48 PM

He also dismissed the claim that 40,000 Bangladeshis came to Malaysia a week before the polls to vote as absurd.


Anonymous said...
June 5, 2013 at 1:49 PM

Calling it a case of “political manipulation”, he said that the portrayal of Bangladeshis as phantom voters had put his countrymen at risk and created a negative image on his country.


Anonymous said...
June 5, 2013 at 1:50 PM

Atiqur was also disturbed by the manhandling of “so-called phantom voters” who were accused of being Bangladeshis.


Anonymous said...
June 5, 2013 at 1:54 PM

He also said that there were now over 500,000 of his countrymen in Malaysia.


Anonymous said...
June 5, 2013 at 1:56 PM

“More than 100 had become naturalised Malaysian citizens, but only after living here for decades,” he added.


Anonymous said...
June 5, 2013 at 1:56 PM

Pakatan Rakyat leaders and various individuals on social media have claimed that thousands of foreign nationals, including Bangladeshis, were flown into Malaysia to vote.


Anonymous said...
June 5, 2013 at 1:57 PM

Bangladesh High Commission counsellor A.M. Anisul Haque said that their office had not received any official complaint on the matter and chose to intervene only after hearing reports of manhandling and physical abuse of their citizens.


Datuk Seri said...
June 5, 2013 at 4:37 PM

Sebelum ini pernah didedahkan mengenai ketelanjuran pakatan pembangkang yang menggunakan isu ‘pengundi hantu’ untuk menafikan kemenangan Barisan Nasional/Umno dalam pilihanraya umum yang lalu. Ekoran terlalu ghairah untuk mempengaruhi minda masyarakat kononnya wujud penipuan dalam proses pilihanraya, mereka akhirnya tanpa disedari turut menuduh penyokong sendiri sebagai Bangla. Alasan yang digunakan, muka mereka mirip pekerja Bangla, Nepal, Indon dan sebagainya. Menarik bukan!

Terbaru ahli parlimen DAP, Dr Ong Kian Ming yang mewakili kawasan Serdang terpaksa melutut membuat permohonan maaf secara terbuka berhubung dakwaan ‘pengundi hantu’ yang dilemparkan sebelum ini. Mangsa yang dikenali sebagai Chua Lai Fat, merupakan pengundi kali pertama telah dijadikan sebagai modal kempen Kian Ming bagi menipu rakyat.

Lai Fat dituduh sebagai pengundi hantu hanya kerana wajah Indianya, yang dilihat tidak selari dengan nama Cina yang digunakan seperti yang tertera di kad pengenalannya. Sedangkan secara faktanya beliau memang berketurunan India namun telah dijadikan sebagai anak angkat sebuah keluarga Cina di Klang. Nama yang digunakan adalah merupakan nama yang diberikan oleh keluarga angkatnya.

Dr Ong melalui akhbar Cina baru-baru ini telah memohon maaf atas kesilapannya menuduh Lai Fat sebagai pendatang asing yang mengundi pada PRU-13.

“Saya akhirnya dapat mengenal pasti mengapa Chua mempunyai nama Cina. Saya mohon maaf sangat. Saya juga mohon maaf kepada Chua dan ahli keluarganya,” kata wakil DAP ituyang turut memanjangkan permohonan maaf kepada pengundi dan keluarga mangsa.

Mudah bukan!!! Setelah mereka puas menggunakan isu tersebut untuk menipu rakyat dan memalukan mangsa dengan pelbagai tuduhan fitnah, ia dianggap selesai dengan sepotong ayat maaf.

Isu ini bukanlah merupakan isu yang baru. Malah setiap kali menjelang pilihan raya umum atau pilihan raya kecil, pakatan pembangkang akan sering membangkitkan isu tersebut yang kononnya akan mengundi untuk BN/Umno.

Malah Anwar Ibrahim sebelum ini juga, berulang kali menuduh kononnya kemenangan pembangkang telah ‘diragut’ oleh Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) kerana menggunakan warga asing sebagai pengundi. Ketua pembangkang itu, melalui kempen jelajah ‘Kemerahan Rakyat’ sering berkata, penipuan tersebut terbukti dengan kehadiran warga ‘Bangla’ di pusat-pusat mengundi pada PRU-13.

Yang pelik dan anehnya, isu pengundi hantu ini segera lenyap apabila pembangkang kekal memerintah Selangor, Pulau Pinang dan Kelantan. Kenapa dakwaan terbabit seolah-olah berhenti apabila menang di 3 negeri? Jelas, segala dakwaan pengundi hantu adalah merupakan helah politik dan sandiwara mereka yang langsung tidak berpijak kepada fakta.

Impian untuk menjadi perdana menteri, seperti menghantui diri Anwar yang sehingga kini masih enggan menerima keputusan majoriti rakyat yang menolaknya. Rakyat sewajarnya bangkit beramai-ramai untuk menyatakan ketegasan supaya pakatan pembangkang khususnya ‘Bapa Sandiwara Negara’ Anwar Ibrahim akur untuk menerima dan menghormati proses demokrasi seperti termaktub di dalam Perlembagaan Negara.

Cukup-cukuplah berpolitik, rakyat mahukan pemimpin menumpukan kepada usaha memajukan negara. Janganlah diheret pelbagai pihak untuk memenuhi nafsu politik sempit Anwar untuk menjadi Perdana Menteri.

Rakyat sudah memilih, maka tibalah masa wakil rakyat yang menang untuk bekerja.


Anonymous said...
June 5, 2013 at 4:58 PM

selamat bersidang kasih gegarrr


hamzah said...
June 5, 2013 at 5:54 PM

Ahli Dewan Undangan Negeri Kawasan Bukit Permai, Ali Mazat Salleh berkata tuduhan mengatakan wujud pengundi hantu malah kononnya ada 40,000 orang warganegara Bangladesh yang terlibat untuk membantu mengundi BN pada PRU13 yang lalu jelas perbuatan yang tidak bermaruah dan sengaja dicipta untuk mengelirukan rakyat.


hamzah said...
June 5, 2013 at 5:55 PM

“Mereka mewujudkan suasana tidak tenteram dan keliru dalam masyarakat. Tuduhan-tuduhan yang pelbagai ini sengaja direka cipta bagi memastikan kesinambungan dan momentum ‘mengugat kepercayaan rakyat’ dapat diteruskan sekurang-kurangnya sehingga PRU yang akan datang.


hamzah said...
June 5, 2013 at 5:55 PM

“Mereka berkata kononnya wujud pengundi hantu, pengundi warganegara Bangladesh, tetapi dalam masa yang sama, jika dikaji semula kemenangan calon-calon BN di dalam satu-satu kawasan, jumlah undi antara BN dan pihak pakatan nampak lebih seimbang berbanding di kawasan-kawasan yang dimenangi oleh calon-calon pakatan ini, mereka menang dengan majoriti yang besar ….. adakah ini bukti wujud pengundi hantu dan pengundi warganegara Bangladesh terlibat dalam mengundi BN?,” ujarnya yang juga EXCO Pergerakan Pemuda UMNO Malaysia.


hamzah said...
June 5, 2013 at 5:55 PM

Tegas beliau sepatutnya kini semua calon-calon yang menang tidak kiralah di pihak BN mahupun di pihak pembangkang seharusnya menolak ke tepi politik kepartian sebaliknya berganding bahu memastikan kesejahteraan rakyat terbela, memastikan rakyat hidup aman damai dalam sebuah negara majmuk, bukannya suasana tidak aman dan penuh rasa curiga dan sangsi seperti yang wujud sekarang ini.


hamzah said...
June 5, 2013 at 5:56 PM

Sehubungan dengan itu, pihak pembangkang berhentilah untuk membuat tuduhan demi tuduhan jahat kerana jelas tindakan mereka ini sekadar untuk mengelirukan rakyat semata-mata, tanpa memikirkan kesan di masa yang akan datang.


hamzah said...
June 5, 2013 at 5:56 PM

“Mereka mempertikai kemenangan BN sebaliknya jika kemenangan di pihak mereka, semuanya tidak salah malah mereka bersedia pula untuk mengangkat sumpah menerajui beberapa kerajaan negeri seperti di Kelantan, Selangor dan Pulau Pinang. Mengapa tidak mereka pertikaikan kemenangan pihak mereka di ketiga-tiga negeri ini dan di kawasan-kawasan DUN dan Parlimen lain yang dimenangi mereka.


hamzah said...
June 5, 2013 at 5:57 PM

“Adakah mereka bersedia untuk tidak mengangkat sumpah sebagai Ahli Parlimen di Dewan Rakyat nanti ataupun mana-mana DUN yang dimenangi mereka, tidak perlu angkat sumpah di Dewan Undangan Negeri masing-masing…… ,” tambahnya lagi.


hamzah said...
June 5, 2013 at 5:57 PM

Terdahulu sebelum ini, tohmahan pihak pembangkang kononnya wujud pengundi hantu dari Bangladesh hinggakan Perdana Menteri Bangladesh, Sheikh Hasina turut menjadi mangsa ‘politik kotor’ pihak pembangkang.


hamzah said...
June 5, 2013 at 5:58 PM

Pembangkang mendakwa jika pemimpin itu (Sheikh Hasina) dipaksa letak jawatan sekalipun, beliau masih boleh berhijrah ke Malaysia dan mudah mendapat kerakyatan Malaysia telah mencetuskan kemarahan Pesuruhjaya Tinggi Bangladesh ke Malaysia, A.K.M. Atiqur Rahman yang menyifatkan tuduhan pembangkang itu sebagai tidak berasas dan hanya dibuat oleh golongan yang tidak berakal.


Anonymous said...
June 6, 2013 at 8:13 AM

Harakah dan PAS berbangga kerana kononnya mereka turut berjaya mengesan bukti warga Bangladesh yang jadi pengundi hantu dengan memaparkan gambar di Facebook mereka.


Anonymous said...
June 6, 2013 at 8:14 AM

Sebagai pejuang daulah islamiah, PAS dan Harakah tidak sedikit pun rasa bersalah menuduh masyarakat Orang Asli sebagai pengundi hantu atau Bangla. Ini juga menunjukkan mereka sanggup menghina masyarakat Orang Asli secara keterlaluan, hanya berdasarkan warna kulit.


Anonymous said...
June 6, 2013 at 8:14 AM

Keempat-empat individu itu dicari setelah memuat-naik komen yang didakwa mempunyai unsur menghina Yang di-Pertuan Agong pada salah satu status Facebook milik wanita terbabit.


Anonymous said...
June 6, 2013 at 8:14 AM

Difahamkan, suspek wanita itu ditahan di bawah Seksyen 4(1) Akta Hasutan 1948 pada pukul 9.30 pagi ini di sekitar Ampang.


Anonymous said...
June 6, 2013 at 8:14 AM

Semoga apa yang berlaku ini jadi pengajaran pada mereka-mereka yang rasa diri tu hebat sangat dengan ada nya kes-kes seperti ini dapatlah menjadi ikhtibar agar dalam berpolitik jangan sampai buat benda2 yang menyalahi Undang-undang Negara sehinggakan Nasihat Agong yang mahu kita bersatu pun nak ditentang sedar2lah Parti yang anda sokong tu yang Untung anda dapat apa ??? dapat masok lokap jadi berpolitiklah dengan bijaksana dan hasanah nescaya cahaya kebenaran itu akan terserlah.


Anonymous said...
June 6, 2013 at 8:15 AM

Seperkara yang harus di ingat ianya bukan sahaja tentang apa yang rakyat mahu lihat dan rungutan kebanyakkan darinya tetapi turut melibatkan maruah serta kredibiliti institusi keselamatan negara khususnya mereka-mereka yang bertanggungjawab.


Anonymous said...
June 6, 2013 at 8:15 AM

Jangan berlembut dengan mereka yang terang dan jelas melakukan kesalahan !!! Ini soal maruah bangsa dan agama !!


Anonymous said...
June 6, 2013 at 8:15 AM

Nurul Izzah sekali lagi cuba menipu kita dengan membuat dan mereka-reka cerita serta cuba meniup api kemarahan penyokong taksubnya apa bila di mendakwa tidak diberi makan. ye ker?? tapi apa cerita dihidang dengan KFC..tapi kata kat fb nya dia tak diberi makan Adoii macam ni punya orang pun ada yer...


Anonymous said...
June 6, 2013 at 8:16 AM

Sepatutnya bila pilihanraya dah habis terima sajalah keputusan rakyat dan tidak perlu untuk berkempen atau membuat perhimpunan yg menyusahkan rakyat lagi.. tunggu saja PRU 14 nanti. Polis telah mengenal pasti identiti beberapa individu yang bertanggungjawab merancang menggulingkan kerajaan menerusi pergerakan pasukan tentera siber Red Bean Army.


Anonymous said...
June 6, 2013 at 8:16 AM

ebanyak 30 individu telah dikesan menjadi orang upahan pihak pembangkang untuk melancarkan serangan ke atas kerajaan Barisan Nasional (BN) menerusi blog, laman sosial dan Youtube.walaupun pada awalnya beratus-ratus akaun Facebook dikesan menjalankan kegiatan itu sehingga menimbulkan kebimbangan rakyat Malaysia, tetapi siasatan polis mendapati itu hanya akaun palsu yang dimiliki oleh 30 individu yang terlibat.


mantera said...
June 8, 2013 at 9:26 AM

Satu perkara yang perlu difahami oleh khalayak apabila timbul tuduhan oleh pemimpin pakatan pembangkang terhadap pihak lawan, penting diketahui kebiasaanya tohmahan itu menggambarkan apa yang sedang dan telah dilakukan oleh pakatan pembangkang.


mantera said...
June 8, 2013 at 9:26 AM

Maksudnya, bila mana pemimpin pakatan pembangkang sibuk mencanang wujud salah laku rasuah dalam Kerajaan Pusat pimpinan BN, maka yang sebetulnya ialah amalan rasuah sudah lama mendarah daging di kalangan pemimpin pakatan pembangkang.


mantera said...
June 8, 2013 at 9:26 AM

Amalan politik wang dalam UMNO misalnya, ia hanya wujud selepas kehadiran Anwar dalam parti itu dan agak memuncak ketika Ketua Umum PKR itu berusaha untuk merampas jawatan Timbalan Presiden daripada Allahyarham Tun Ghaffar Baba.


mantera said...
June 8, 2013 at 9:26 AM

Sebelum itu, semua pemilihan dalam UMNO dilakukan secara bersih tanpa melibatkan wang ringgit dan kini bila Anwar berada dalam PKR dan mengetuai pakatan pembangkang, gejala yang sama menjangkiti PKR dan rakan sepakatannya seperti DAP dan PAS.


mantera said...
June 8, 2013 at 9:27 AM

Demikian bila pakatan pembangkang rancak memperkatakan berlakunya penipuan dalam pilihan raya kelolaan SPR, maka ketahuilah tipu daya dan silap mata dalam pemilihan parti-parti gabungan pakatan pembangkangt sudah lama menjadi adat kebiasaan.


mantera said...
June 8, 2013 at 9:27 AM

Tengok sajalah apa yang berlaku dalam pemilihan DAP yang hiruk piruk dan serba meragukan baru-baru ini di mana Zairil Khir Johari atau nama sebenarnya Christopher Ross Lim yang tersingkir dari pemilihan tiba-tiba saja menjadi anggota CEC DAP. Ajaib, bukan?


mantera said...
June 8, 2013 at 9:27 AM

Begitu juga dengan pemilihan PKR sekitar 3 tahun lalu di mana wujud penipuan jumlah mengundi dan berlaku kekecohan sana sini sehingga kerusi dan meja berterbangan.


mantera said...
June 8, 2013 at 9:27 AM

Kini dalam PRU-13, mereka sibuk memperkatakan mengenai penipuan yang kononnya dilakukan oleh SPR walhal yang berlaku sebenarnya ialah cubaan pakatan pembangkang untuk mengalih pandangan umum dari membicarakan kemungkinan yang melakukan penipuan ialah pakatan pembangkang sendiri.


mantera said...
June 8, 2013 at 9:27 AM

Pakatan pembangkang yang melakukan konspirasi mengupah warga Bangladesh untuk berlakon sebagai pengundi, kemudian mengarahkan pula penyokongnya dari keturunan India berlakon sebagai warga asing, tapi akhirnya SPR yang dituduh semata-mata untuk menimbulkan keraguan umum.


mantera said...
June 8, 2013 at 9:28 AM

Dalam kes yang lain pula, warga Sabah dijadikan sebagai bahan taruhan politik apabila dituduh sebagai pengundi hantu sedangkan di masa yang sama puluhan ribu warga China yang ‘hilang’ kemudian mengundi untuk pakatan pembangkang cuba disembunyikan.


mantera said...
June 8, 2013 at 9:28 AM

Untuk mewujudkan momentum kemarahan di kalangan penyokongnya pula, pakatan pembangkang menyebarkan pula beberapa video parodi yang dilakonkan bagi menyakinkan khalayak kemudian menganjurkan himpunan blackout di merata-rata tempat.


mantera said...
June 8, 2013 at 9:28 AM

Semua ini sebenarnya hanyalah satu taktikal strategik yang dilaksanakan semata-mata untuk menutup kejahatan mereka sendiri dengan harapan rakyat akan bangkit di jalanan sama seperti Arab Spring yang berlaku di beberapa negara Arab.


mantera said...
June 8, 2013 at 9:28 AM

Menyedari hakikat ini, amatlah perlu untuk rakyat Malaysia berlapang dada setiap kali wujudnya tohmahan atau tuduhan dari pemimpin pakatan pembangkang, jangan sesekali tertipu untuk kali yang seterusnya.


Ren said...
June 10, 2013 at 10:31 AM

Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) menafikan dakwaan pembangkang kononnya ramai pendatang asing menjadi pengundi pada PRU-13.


Ren said...
June 10, 2013 at 10:31 AM

Ini kerana Daftar Pemilih yang digunakan dalam PRU Ke-13 merupakan Daftar Pemilih yang diwartakan dan melalui proses pembersihan yang terperinci melalui semakan online dengan rekod warganegara dan alamat terkini pemilih seperti yang terdapat dalam pangkalan data warganegara di Jabatan Pendaftaran Negara (JPN).


Ren said...
June 10, 2013 at 10:31 AM

Daftar pemilih yang telah digunakan dalam PRU Ke-13 adalah daftar pemilih yang terbersih mungkin yang disediakan oleh SPR.


Ren said...
June 10, 2013 at 10:32 AM

Oleh kerana sistem pendaftaran pemilih menggunakan nombor kad pengenalan 12 angka yang unik sebagai identifier pendaftaran, maka mustahil terdapat pendaftaran berganda dalam Daftar Pemilih.



Ren said...
June 10, 2013 at 10:32 AM

Melalui sistem pendaftaran itu, tidak ada sesiapa yang bukan warganegara sama ada dia Bangladesh, Indonesia, China atau India., yang dapat mendaftar.


Ren said...
June 10, 2013 at 10:33 AM

Oleh yang demikian andaian dan dakwaan kononnya terdapat 40 ribu warga Bangladesh yang diangkut untuk mengundi dalam PRU Ke-13 baru-baru ini adalah satu kenyataan yang tidak berasas dan fitnah semata-mata, kerana Daftar Pemilih yang diwartakan itu adalah muktamad.


Ren said...
June 10, 2013 at 10:36 AM

Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata dakwaan kemasukan ramai warga asing ke negara ini tidak akan memberi kesan kerana mereka tidak mempunyai hak dan kelayakan untuk mengundi.


Ren said...
June 10, 2013 at 10:38 AM

Muhyiddin, yang juga Timbalan Pengerusi BN, berkata dakwaan pihak tertentu bahawa ada cubaan membawa masuk warga asing sebagai pengundi yang tersebar menerusi khidmat pesanan ringkas dan laman sosial adalah perang saraf pembangkang yang telahpun dijangka BN.


Ren said...
June 10, 2013 at 10:39 AM

"Mana ada bawa warga asing. Buat apa nak datang ke sini, nak mengundi. Rakyat Malaysia yang tak berdaftar sebagai pemilih pun tidak boleh undi.

"Warga asing tidak ada kelayakan dari segi kerakyatan. Siapa pun nak bawa beratus ribu masuk Malaysia esok, tidak akan ada kesan. Kerana kalau mereka pergi ke pusat mengundi, ditanya kad pengenalan, mereka tunjuk IC Bangladesh, mereka akan dihantar balik," katanya.


Ren said...
June 10, 2013 at 10:39 AM

Muhyiddin berkata semua pihak harus faham bahawa pilihan raya mempunyai proses perjalanan yang tersendiri dan tidak sewenang-wenangnya membenarkan mereka yang tidak berdaftar untuk mengundi.


Believe me The Bangladesh Prime Minister is STUPID!! said...
October 20, 2013 at 9:27 PM

Bangladesh's prime minister acknowledged Thursday that her nation's garment industry is beset with problems, but said her government was moving rapidly to fix them.


Believe me The Bangladesh Prime Minister is STUPID!! said...
October 20, 2013 at 9:28 PM

Bangladesh now is a place for good conditions for the investment," Sheikh Hasina told CNN's Christiane Amanpour eight days after a nine-story building collapsed on the outskirts of Dhaka, killing at least 437 people, most of them garment workers.


Believe me The Bangladesh Prime Minister is STUPID!! said...
October 20, 2013 at 9:28 PM

She said 2,437 survivors were pulled from the rubble, where recovery work was continuing.


Believe me The Bangladesh Prime Minister is STUPID!! said...
October 20, 2013 at 9:29 PM

"Yes, there are some problems," she said, but added that a committee has been formed to ensure the safety of buildings and workers.


Believe me The Bangladesh Prime Minister is STUPID!! said...
October 20, 2013 at 9:29 PM

"This committee will submit the findings to the Cabinet committee and, side by side, we have been trying our best to improve the situation."


Believe me The Bangladesh Prime Minister is STUPID!! said...
October 20, 2013 at 9:30 PM

Asked about reports that only 18 inspectors are responsible for overseeing safety conditions in more than 100,000 garment factories in and around the capital city, she said, "We don't depend on only ... those inspectors."


Believe me The Bangladesh Prime Minister is STUPID!! said...
October 20, 2013 at 9:30 PM

Steps to improve conditions were taken before the collapse of the building in Rana Plaza in Savar, she said, citing passage by the Cabinet of a labor law that will be sent to Parliament.


Believe me The Bangladesh Prime Minister is STUPID!! said...
October 20, 2013 at 9:31 PM

Hasina noted that workplace disasters have occurred in the United States, too; she cited last month's explosion of a fertilizer plant in West, Texas, in which 14 people died.


Believe me The Bangladesh Prime Minister is STUPID!! said...
October 20, 2013 at 9:31 PM

Anywhere in the world, any accident can take place," she said. "You cannot predict anything."

Amanpour pointed out that local officials predicted that the building could collapse after cracks appeared on its walls on April 23, and they urged workers not to re-enter it.


Believe me The Bangladesh Prime Minister is STUPID!! said...
October 20, 2013 at 9:31 PM

"You are very correct," Hasina said. "Unfortunately, in the morning, the owners of the factories put pressure to labor to enter."
She praised government officials for having tried to prevent the workers from the five garment factories in the building from re-entering it on April 24, the morning of the collapse. "It is not true that the government hasn't taken any steps," she said.


Believe me The Bangladesh Prime Minister is STUPID!! said...
October 20, 2013 at 9:32 PM

She blamed the owners of the five factories as well as Sohel Rana, the building's owner, and disputed the suggestion that their political connections could protect them.


Believe me The Bangladesh Prime Minister is STUPID!! said...
October 20, 2013 at 9:32 PM

Rana is under police investigation in relation to the deaths and has had his assets seized. Protesters have called for him to be hanged.

"The law will take its own course," she said. "Criminal is criminal. They will get all the necessary action; that we can assure you. It is our promise to the people."


Believe me The Bangladesh Prime Minister is STUPID!! said...
October 20, 2013 at 9:33 PM

Hasina added, "Any business person, if they commit any kind of crime, our government always takes action."
She pointed to the companies that source their products from such factories, saying they should pay well enough that factory owners can pay good salaries and ensure the business is safely run. "They're partly responsible for it," she said.


Believe me The Bangladesh Prime Minister is STUPID!! said...
October 20, 2013 at 9:33 PM

And she urged that the disaster be considered in context. "You cannot blame the whole business or whole industry just for one incident," she said.

Hasina said officials in her government "are in favor of labor," having increased the minimum wage by 82%, built dormitories and seen to the health care needs of workers.


Believe me The Bangladesh Prime Minister is STUPID!! said...
October 20, 2013 at 9:34 PM

But the collapse of the building is only the latest in a string of fatal incidents that have beset the industry in recent years. A fire five months ago at a garment maker in another suburb of Dhaka killed at least 112 people.


Believe me The Bangladesh Prime Minister is STUPID!! said...
October 20, 2013 at 9:34 PM

Hasina expressed little fear that international companies would stop doing business in Bangladesh as a result of the disaster. Investors have tapped into the Bangladeshi market not just because of its high-quality workers, she said. "They get cheap labor," she said. "That's why they come here."


Believe me The Bangladesh Prime Minister is STUPID!! said...
October 20, 2013 at 9:35 PM

"Nobody knew that he was a labor leader," she said. It was only after his body was found, she said, "that we came to know that he was a labor leader and he was assassinated."

More than a year later, she said, the case remains under investigation.


Believe me The Bangladesh Prime Minister is STUPID!! said...
October 20, 2013 at 9:36 PM

The interview was carried out via satellite by Amanpour in New York and the prime minister in Dhaka. CNN has been unable to gain visas from the Bangladeshi government that would allow the network to send reporters to cover the country first-hand.


Believe me The Bangladesh Prime Minister is STUPID!! said...
October 20, 2013 at 9:36 PM

But the prime minister disputed that assertion, which was corroborated by a CNN executive. "It is not true," Hasina said. "We never stop any media to come to Bangladesh."


Believe me The Bangladesh Prime Minister is STUPID!! said...
October 20, 2013 at 9:36 PM

Asked about restrictions on coverage imposed by the visa office, she said, "Every country has these rules and regulations."
Thursday's interview came as activity resumed at thousands of Bangladeshi textile factories.


Believe me The Bangladesh Prime Minister is STUPID!! said...
October 20, 2013 at 9:37 PM

Millions of workers in and around the Bangladeshi capital of Dhaka returned to duty after the trade group that represents the garment industry decided it was safe to do so.

This week, a delegation of the International Labour Organization arrived in Dhaka on a four-day visit to Bangladesh.


Believe me The Bangladesh Prime Minister is STUPID!! said...
October 20, 2013 at 9:37 PM

"Horror and regret must translate into urgent firm action," said Guy Ryder, the organization's director-general. "Action now can prevent further tragedy. Inaction would mean that the next tragedy is simply a matter of time."


Believe me The Bangladesh Prime Minister is STUPID!! said...
October 20, 2013 at 9:37 PM

The incident has provoked widespread protests, including attacks on some textile facilities the demonstrators said were unsafe.
The garment industry accounts for 77% of Bangladesh's exports - a $20 billion industry for the nation.


Anonymous said...
November 11, 2013 at 4:13 PM

Zeti said based on current assumptions, the country would achieve a 5.0-6.0 per cent growth this year.


Anonymous said...
November 11, 2013 at 4:13 PM

Growth for the year as a whole remains within the earlier projection of five to six per cent


Anonymous said...
November 11, 2013 at 4:13 PM

She said domestic demand is expected to remain the key driver of growth, bolstered by sustained private sector expansion and supported by the public sector.


Anonymous said...
November 11, 2013 at 4:13 PM

She said global developments will continue to present downside risks, while intra-regional trade is expected to reinforce the growth performance.


Note: Only a member of this blog may post a comment.

xxx