Tuesday, December 31, 2013

Kos persekolahan dijangka naik mendadak

Ekoran kenaikan harga barang dan perkhidmatan mulai tahun depan, Pemuda PAS menjangka ibu bapa yang mempunyai anak sekolah akan berhadapan dengan cabaran kewangan yang agak kritikal ekoran daripada impak kenaikan harga petrol dan gula beberapa bulan lalu.

Naib Ketua Pemuda PAS, Khairil Nizam Khirudin menjangka, harga barangan keperluan seperti makanan dan minuman dijangka akan meningkat secara purata 20% hingga 50%.

Disember lalu, Persatuan-Persatuan Bas Sekolah Malaysia telah memberi kata dua kepada kepada Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat sama ada mengumumkan kenaikan kadar baru tambang bas sekolah atau mereka sendiri yang akan menaikkannya sehingga 40%.

Rentetan siri kenaikan itu, ia turut memberi kesan rantaian kepada input-input persekolahan, kata beliau dalam satu kenyataan hari ini.

Antara yang ketara ialah yuran pendaftaran dan bulanan, kadar tambang bas, set pakaian, buku-buku serta alat tulis.

Pakej kenaikan ini, katanya, sukar ditampung oleh pendapatan isi rumah semasa memandangkan terdapat beberapa faktor luaran yang berlaku antaranya adalah bencana banjir, sambutan perayaan krismas dan kelewatan pembayaran bonus tahunan yang dijangka pada 2 Januari, 2014 bagi pekerja sektor awam.

Awal Disember lalu, Persatuan-Persatuan Bas Sekolah Malaysia (PPBSM) telah memberi kata dua kepada kepada Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) sama ada mengumumkan kenaikan kadar baru tambang bas sekolah atau mereka sendiri yang akan menaikkannya sehingga 40% bagi mengelak menanggung kerugian.

Walau bagaimanapun, menurut dapatan sekitar Kuala Lumpur, terdapat pengusaha bas telah menaikkan kadar tambang baru antara 30% hingga 60% bagi tahun 2014 kata Khairil.

Beberapa hari sebelum pendaftaran, operator pra sekolah dan sekolah-sekolah turut melakukan semakan baru terhadap bayaran pendaftaran dan yuran bulanan.

"Majoriti menaikkan caj perkhidmatan disamping mengenakan beberapa tambahan lain seperti yuran keraian, baju tshirt tambahan dan peralatan alat tulis. Pembayaran wajib terpaksa dibuat bagi memastikan sesi persekolahan baru berjalan lancar," katanya.

Sehubungan dengan itu, Pemuda PAS mengemukakan beberapa cadangan untuk dipertimbangkan:

1. Berikutan harga minyak mentah dunia menurut ukuran Dated Brent berlegar sekitar AS$ 108 setong akhir-akhir ini, maka kerajaan wajar mempertimbangkan penurunan harga petrol dan diesel sekarang.

2. SPAD wajar meningkatkan rebat semasa daripada RM10,000 dan skim penggantian komponen bas sekolah bagi mengatasi masalah penggunaan bas sekolah yang telah melebihi 30 tahun.

3. Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, Kementerian Pembagunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat dan Kementerian Pendidikan mesti mengawasi kenaikan tidak munasabah terhadap barang-barang keperluan sekolah dan kadar baru bulanan perkhidmatan pra sekolah serta caj pendaftaran di sekolah-sekolah agar tidak terlalu membebankan ibu bapa.

Beliau berharap agar tindakan drastik mesti segera dilakukan supaya rakyat terus dipelihara kebajikan disamping dapat meningkatkan kualiti hidup mereka. – TMI

No comments:
Write comments

Note: Only a member of this blog may post a comment.