Friday, December 13, 2013

VIDEO : Mahasiswa, NGO Lancar Gerakan TURUN Kos Sara Hidup

Sekumpulan mahasiswa semalam melancarkan Gerakan Turun Kos Sara Hidup (Turun) yang akan bertindak sebagai kumpulan pendesak bagi membantah kos sara hidup yang semakin membebankan rakyat.

Majlis pelancaran yang diadakan di hadapan pusat beli belah Sogo turut dihadiri pimpinan Pemuda Pakatan Rakyat (PR) iaitu Ketua Pemuda DAP Kebangsaan, Teo Kok Seong dan Ketua Pemuda PAS, Suhaizan Kaiyat.

Kok Seong berkata, penubuhan Turun adalah manifestasi anak muda yang muak dengan pelbagai janji manis kerajaan sebelum Pilihan Raya Umum ke-13, namun sebaliknya berlaku setelah terus berkuasa.

“Kami Pemuda PR, menyokong gerakan ini kerana kita tidak mahu kerajaan terus menekan rakyat dengan pelbagai kenaikan yang tidak munasabah.

“Bukan saja kos sara hidup meningkat, malah pelbagai kenaikan yang membebankan dikenakan seperti pelaksanaan Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST), kenaikan tarif elektrik sebanyak 14.89 peratus, pemotongan subsidi gas asli, kenaikan cukai taksiran dan lain-lain lagi.

“Kenaikan semua ini juga amat bertentangan dengan janji manis mereka sebelum PRU-13 lalu, akhirnya janji tinggal janji,” katanya.

Suhaizan menambah, Pemuda PR akan bersama gerakan ini untuk mendesak kerajaan supaya tunduk dan mendengar suara rakyat.

Objektif turun adalah bertindak sebagai jentera penerangan kesedaran rakyat supaya turut sama menyuarakan bantahan terhadap kegagalan urus tadbir kerajaan dalam menguruskan kebajikan masyarakat.

Turun juga akan bertindak sebagai pusat pengumpulan anak muda yang ditindas agar nasib mereka dapat diperjuangkan.

Manakala agenda lainnya adalah mendesak kerajaan membanteras korupsi, menstrukturkan subsidi industri, menangguhkan GST, mendedahkan perjanjian konsesi tol dan memecahkan monopoli terutama pembekal gula.

Turun akan bergerak ke seluruh negara bagi memberikan penerangan kepada rakyat bermula dengan forum di Dewan Perhimpunan Cina Kuala Lumpur Selangor (KLSCAH) pada Sabtu ini (14 Disember). -Roketkini







No comments:
Write comments

Note: Only a member of this blog may post a comment.