Friday, July 16, 2010

Lelaki Iran diculik ketika umrah

TEHERAN: Seorang rakyat Iran yang mendakwa diculik perisik Amerika Syarikat tahun lalu, tiba di Teheran semalam dan menafikan beliau adalah saintis nuklear selain mendedahkan disoal siasat Israel ketika penahanannya.

SHAHRAM menunjukkan isyarat menang sebaik tiba di Lapangan Terbang  Khomeini dan disambut anggota keluarganya, semalam.

Shahram Amiri yang hilang dari Arab Saudi pada Jun 2009 ketika mengerjakan umrah tiba di lapangan terbang antarabangsa Khomeini selepas muncul di Pejabat Kepentingan Iran di Washington, dua hari lalu.

Sebaik tiba, Shahram memberitahu pemberita bahawa beliau adalah seorang penyelidik biasa, menolak dakwaan awal bahawa beliau adalah seorang saintis nuklear.

Saya tidak ada kena mengena dengan Natanz dan Fordo, kata Amiri yang merujuk kepada dua loji pengkayaan uranium Iran.

Ia adalah alat yang digunakan Amerika untuk tujuan tekanan politik. Saya tidak lakukan sebarang penyelidikan nuklear. Saya penyelidik biasa di sebuah universiti yang terbuka kepada semua dan tiada rahsia di sana.

Penafian adalah kejadian terbaru yang mendapat liputan media dunia selama beberapa bulan dan bermula dengan misteri kehilangan beliau, diikuti dengan rakaman video konflik seorang lelaki mendakwa sebagai Shahram dan memberitahu dirinya diculik.

Shahram berkata, beliau dikenakan penderaan mental dan fizikal menyifatkan penculikannya adalah perang psikologi terhadap Iran dan membuktikan semua penipuan itu sengaja dilakukan Amerika.
Katanya, ketika siasatan, penyiasat dari Israel turut hadir dalam beberapa sesi dan ia adalah bukti bahawa mereka merancang untuk membawa dirinya ke negara Yahudi itu.

Iran juga mendakwa Shahram diculik Agensi Perisikan Pusat (CIA) Amerika manakala media negara itu melaporkan bahawa beliau dibawa ke Washington. Amerika menafikan semua dakwaan itu.

Akhbar Washington Post pula melaporkan, CIA membayar Shahram AS$5 juta untuk mendedahkan maklumat mengenai program nuklear Iran.

Wang itu didapati daripada sebuah program rahsia berdasarkan matlamat memujuk saintis dan orang lain memberi maklumat program nuklear Iran. -AFP/Agensi

No comments:
Write comments

Note: Only a member of this blog may post a comment.