Saturday, July 24, 2010

POLIS SABAH UNTUK DISEWA?

MASALAH anggota Polis yang boleh ‘disewa’ oleh Lanun Tanah’ seperti berlaku di Latangon, Kinabatangan dan enggan membuat siasatan serta dianggap sebagai makan ‘gaji buta’ bukan perkara baru bagi rakyat Malaysia utama sekali di Negeri Sabah.

Ianya merupakan masalah yang telah tertanam dan berakar tunjang dalam pentadbiran PDRM. Sejak sekian lama ianya telah berulang ulang kali dibangkitkan tetapi seolah-olah sengaja diabai oleh pihak atasan PDRM sendiri menyebabkan timbul kesangsian penduduk setempat terhadap peranan sebenar anggota PDRM.

Walaupun kadang-kalanya pucuk pimpinan pentadbiran PDRM ada mengeluarkan kenyataan menyeru orang ramai melaporkan kelakuan sumbang mana-mana anggota PDRM kepada Ibu Pejabat Polis, tetapi ianya kini dianggap bertujuan mengabui mata masyarakat bahawa anggota Polis Di-Raja Malaysia komited melaksanakan tugas seperti diamanah. Kebanyakan berpendapat ianya sandiwara dan ibarat melepas batuk di tangga.

Tidak dinafikan ada sebilangan anggota Polis berkerja keras melaksanakan tugas mereka. Ini terbukati dengan ramainya tangkapan dibuat terhadap pendatang tanpa izin, penagih dadah dan sebagainya; tetapi jenayah tersebut adalah jenayah kecil- kecilan jika dibandingkan dengan jenayah dalam kategori ‘Kolar Putih’.

Ramai penduduk telahpun melaporkan jenayah dilakukan terhadap mereka, berasa tidak puas hati kerana jenayah kolar putih yang menyebabkan mereka menjadi mangsa, telah tidak diambil tindakan oleh Pegawai Penyiasat Polis yang bertugas.

Ada antara kes kes jenayah sedemikian yang dilaporkan telah menjangkau usia antara tiga hingga lima tahun. Sementara itu, ada antara penduduk telah laporkan kepada PDRM terhadap Pegawai Penyiasat tentang tindakan mereka yang dilihat sengaja ‘membakul sampahkan’ laporan polis mereka.

Terbaru krew Sabahkini.net di Sandakan telah dihubungi oleh seorang lagi mangsa penipuan oleh dua jutawan daripada Lahad Datu yang kini amat dikenali sebagai ‘Lanun Tanah’ iaitu Kwan Ngen Wah dan Kwan Ngen Chung.

Mangsa terbaru, Haji Johan Bin Maya, ketika menghubungi krew Sabahkini.net berkata, beliau telah membuat satu laporan polis di Balai Polis Bandar Sandakan, tetapi Pegawai Penyiasat yang bertugas pada hari tersebut tidak mahu menerima sepenuhnya laporan polis yang hendak dibuatnya.

Menurut Haji Johan, pegawai Penyiasat bernama Inspektor Andrew bertugas di bahagian Jenayah Komersil, Sandakan sengaja memotong beberapa ayat yang hendak dilaporkan supaya dia (Andrew) tidak perlu menyiasat aduan jenayah yang dibuat .

“Inspektor Andrew senjaga potong beberapa ayat dalam laporan saya yang berbunyi; Aduan ini saya buat supaya Polis Di Raja Malaysia tangkap dan dakwa Khoo Tau Guan dibawah Undang Undang jenayah kerana membuat laporan palsu kepada Polis untuk tujuan menipu sebuah Jabatan Kerajaan dengan mengubah suku bangsa mendiang Kwan Ah Hee “ kata Haji Johan sambil menunjukkan draf asal laporan polisnya.

Kata Haji Johan, Inspektor Andrew mengarahkan petugas di Meja Pertanyaan Balai Polis Sandakan supaya menggantikan ayat tersebut kepada ayat berikut;

“Saya buat aduan ini untuk tindakan Mahkamah”.

Selesai sahaja laporan dicatat dalam Pol. 55, Inspektor Andrew itu kemudian arahkan Petugas di kaunter supaya keluarkan arahan kepada Haji Johan supaya merujuk laporannya kepada Majistrat untuk tindakan selanjutnya.

Krew Sabahkini.net yang sering dihubungi oleh penduduk tempatan bersabit masalah aduan mereka yang tidak disiasat oleh Polis mendapati banyak aduan kecil-kecilan dibuat terhadap penduduk tempatan telah diambil tindakan segera oleh Polis.

Sebaliknya jika aduan dibuat oleh penduduk tempatan terhadap golongan berada mereka (polis) sering saja berdalih dengan mengadakan berbagai alasan tidak munasabah untuk tidak menyiasat aduan berkenaan.

Sikap ‘Double-standard’ ini telah menyebabkan sebilangan pengadu mengambil tindakan sendiri menyelesaikan masalah mereka kerana Polis nampak jelas berkerjasama dengan penjenayah.

Misalnya seorang penduduk tempatan berbangsa ‘Orang Sungai’ berasal dari Kinabatangan, Idris Panglima Siat telah mengambil Undang-Undang sendiri bagi menyelesaikan masalah penipuan yang dilakukan terhadapnya.

Formula yang digunapakai oleh Idris adalah merampas balik tanah yang dirampas daripadanya, ‘Tit For Tat’.

Sebelum Idris melaksanakan formula ini, walaupun bersifat membelakangi kedaulatan Undang-Undang tetapi logik dilaksanakan. Ramai penduduk tempatan telah menyatakan sokongan mereka terhadap tindakan Idris merampas balik tanahnya apabila polis bertindak melindungi penjenayah.

Merampas kembali tanah yang dirampas bukan satu perkara yang wajib dilakukan oleh sesiapa, tetapi apa pilihan yang ada kepada mangsa jika aduan Polis yang mereka buat sengaja diabaikan oleh Polis?

‘Penipuan’ merupakan jenayah yang boleh diambil tindakan di bawah Undang- Undang Jenayah. Membiarkan penduduk terus menjadi mangsa kepada mereka yang menggunakan Sijil Anak Negeri Palsu seperti dilakukan ‘Lanun Tanah’ Kwan Ngen Wah dan Kwan Ngen Chung menimbulkan kewajaran bagi mangsa mengambil tindakan sedemikian.

Jika tidak, mangsa akan terus kehilangan tanah mereka, sementara penjenayah terbabit akan terus ketawa dengan menyimpan hasil penipuan mereka di bank setelah membayar ‘upah’ kepada polis.

Beberapa aktivis masyarakat tempatan yang diminta mengulas mengenai trend Polis enggan siasat aduan mangsa penipuan dibuat oleh golongan berada berkata, jika penipuan seperti dilakukan oleh Kwan Ngen Wah dan Kwan Chung ini dilakukan oleh penduduk tempatan yang tidak punya harta dan wang atau miskin; sudah pastinya mereka sudah lama merengkuk di dalam penjara.

Sebahagian aktivis pula berpendapat inilah kesannya jika rakyat memilih pemimpin yang di waktu pilihanraya sibuk berjanji menjaga kepentingan rakyat. Tetapi setelah dipilih, habiskan banyak masa mereka mengurus projek bagi mengisi kocek mereka dan kroni-kroni mereka, termasuk ‘Lanun Tanah’ yang telah ‘melabur saham’ pada musim pilihanraya.

Sebahagian cerdik pandai dari kalangan Anak Negeri Sabah yang lain pula berpendapat, sudah tiba masanya Kerajaan Malaysia melaksanakan syor Suruhanjaya Penambahbaikkan Perjalanan dan Pentadbiran PDRM jika kerajaan serius hendak memulihkan semula imej PDRM yang semakin jijik dan memualkan.

Ketika ini, orang ramai yang dianiaya anggota Polis tidak ada ruang mengheret anggota Polis yang tidak beretika dan tidak professional kemuka pengadilan. Sungguhpun ada Mahkamah tetapi ramai berpendapat, Mahkamah Malaysia tidak boleh dipercayai kerana berat sebelah kepada Kerajaan apabila membuat penghakiman.

Sebilangan besar masyarakat pula berpendapat adalah lebih menguntungkan jika pentadbiran PDRM berhentikan saja anggota Polis yang bermasalah agar rakyat tidak menjadi ibarat ‘sudah jatuh ditimpa tangga’.

Bertindak terhadap perbuatan Inspektor Polis itu Haji Johan telah membuat satu laporan kepada Polis terhadap Inspektor Andrew menuntut supaya PDRM mengambil tindakan tatatertib ke atasnya.

“Perbuatan Inspektor Andrew telah saya laporkan kepada Polis. Kita tengoklah di mana kejujuran pihak atasan PDRM dalam perkara ini,” tambah Haji Johan yang jengkel dengan perbuatan Inspektor Polis berkenaan.

Laporan Polis Haji Johan yang enggan disiasat adalah laporan kedua diterima dalam minggu ini sahaja oleh Sabahkini.net. Semalam Sabahkini.net telah menyiarkan keengganan pegawai Penyiasat Polis bahagian Jenayah Komersial dari Balai Polis Kota Kinabalu.

Aduan dibuat oleh Haji Bahri Bin Berahim. Ketika membuat laporan Haji Bahri turut diiringi oleh peguamnya, Jonathan Yassin. Malangnya suasana kesediaan pengadu datang hendak memberi keterangan telah diubah oleh Pegawai Penyiasat Polis dari Balai Polis Bahagian Komersil, Kota Kinabalu, kepada suasana mengajar seorang Peguam yang terlatih apa itu Undang-Undang Jenayah.

Oleh : KREW SABAHKINI.NET

37 comments:
Write comments
  1. Siasat dan buat apa yang harus dibuat.

    ReplyDelete
  2. Polis disewa? Noway!!!! Jangan mangaitkan seluruh pasukan polis kerana salah laku segelintir anggota polis

    ReplyDelete
  3. Bukan semua polis jahat. Jangan mencemari nama baik plis yang baik supaya semangat mereka tidak dipatahkan.

    ReplyDelete
  4. Pelik tuduhan ini terhadap polis kita.

    ReplyDelete
  5. Police for rent? I thought only stuffs like games, movies, books, house or rooms that can be rented. I never knew the task force can be rented too..Sure or not? Stop slandering and defaming the police task force.

    ReplyDelete
  6. emakin lama semakin pelik dengar cerita2 pasal polis nei. Polis ginilah, polis gitulah, polis inilah, polis itulah..Haish..Sandinya..

    ReplyDelete
  7. kalau benar dakwaan ini, diharapkan pihak2 yang bertanggungjawab ambil tindakan tegas. tapi jika sebaliknya, pihak yang disebutkan perlu beri penjelasan bagi membersihkan nama atau profesion polis.

    ReplyDelete
  8. tidak semua polis seperti itu, mana2 pihak polis yang membuat salah laku perlu diambil tindakan tegas.

    ReplyDelete
  9. tidak semua polis jahat. jika ada pun, hanya segelintir yang berkelakuan sedemikian. jangan lah kita menyalahkan seluruh pasukan polis Sabah hanya kerana segelintir polis yang melakukan salah laku.

    ReplyDelete
  10. jangan lah hanya kerana segelintir anggota Polis yang melakukan saklah laku, seluruh Polis Sabah dikaitkan.

    ReplyDelete
  11. Penyiasatan dan penjelasan lanjut diperlukan. Tuduhan seperti ini amat serius.

    ReplyDelete
  12. kenapa POLIS SABAH disewa pula ini. Polis mempunyai kerja mereka yang telah ditetapkan. oleh itu jalankanlah tugas sebetulnya.

    ReplyDelete
  13. tidak dinafikan ada segelintir polis yang bersikap sedemikian, namun hakikatnya masih ramai lagi polis yang bertanggungjawab. polis yang tidak bertanggungjawab inilah yang harus disingkirkan dari keanggotaan polis, mereka ini hnya mencemarkan nama baik PDRM sahaja.

    ReplyDelete
  14. pihak polis berperanan dalam menjaga keselamatan orang awam dan membanteras jenayah. pihak polis harus menjalankan tugasnya dgn baik. mana2 anggota polis yang melakukan kesalahan harus diberi hukuman yang setimpal.

    ReplyDelete
  15. Jangan biarkan hanya kerana sikap beberapa individu rosak nama sepasukan..

    ReplyDelete
  16. Tuduhan ini serius kerana melibatkan integriti pasukan polis kita. Siasat dan beri penjelasan pada rakyat.

    ReplyDelete
  17. Siasat siapa polis yang dikatakan disewa, kalau benar kenakan dia dengan tindakan displin dan jika menyalahi undang2, dakwa dia.
    Jika tuduhan tidak benar, tindakan harus diambil terhadap penfitnah.

    ReplyDelete
  18. kita haruslah menjaga nama baik polis. jangan hanya kerana seorang angota polis semua polis menjadi buruk. oleh itu, sama-samalah menjaga nama baik polis.

    ReplyDelete
  19. Betul, jangan setitik nila rosakan susu sebelanga.

    ReplyDelete
  20. polis seperti ini hnya menjejaskan nama baik polis sahaja. tak perlu disimpan polis mcm ni.

    ReplyDelete
  21. Kalau terbukti ada polis terlibat, ia patut diambil tindakan displin.

    ReplyDelete
  22. Tidak mungkin berlaku. Tolong siasat dengan teliti dan mendalam.

    ReplyDelete
  23. aiks...Polis Sabah untuk disewa? Kenapa perkara sebegini boleh berlaku? Siasatan yang teliti dan mendalam harus dibuat.

    ReplyDelete
  24. Polis harus siasat dakwaan ini dengan telus dan adil demi kembalikan integriti pasukan polis.

    ReplyDelete
  25. Jangan memalukan pasukan polis kita dengan kata-kata begini.

    ReplyDelete
  26. Jangan menggunakan tajuk begini semata-mata untuk menarik perhatian pembaca.

    ReplyDelete
  27. Polis Sabah tidak untuk disewa atau beli. Harap maaf.

    ReplyDelete
  28. itu memeng tidak betul pun, polis ada tugas mereka sendiri dan itu memang sudah tidak betul menyatakan polis untuk dibeli.

    ReplyDelete
  29. perbetulkanlah kenyataan itu. mana-mana polis ada dimana pun tidak disewa, tidak kira semanjung malaysia, sabah dan sarawak mereka ada tugas yang tersendiri.

    ReplyDelete
  30. Kita perlu serlahkan kebenaran, sebab semua orang tahu kerana wang apapun boleh jadi.Yang penting orang awam mahu yang memegang kebenaran itu mesti benar.Yang salah tetap salah.Itu namanya bertamadun

    ReplyDelete
  31. Kenyataan ini berat dan serius. Jika terbukti ada anggota polis yang melanggar undang-undang, tindakan tegas harus diambil segera.

    ReplyDelete
  32. Jangan hina polis kita dengan kata-kata ini.

    ReplyDelete
  33. Betulkah polis dapat disewa? Tidak bah.

    ReplyDelete
  34. Polis patut tampir memberi penjelasan terhadap kes ini.

    ReplyDelete
  35. sapa2 pun ble ckp mcm tu bila dalangnya dah kedapatan... polis sabah professional ... bukan mcm c hassnar tu... hal org pun mau ambik bahagian juga supaya dapat percent juga... bla dah kedapatan ... mula laa ckp ini itu... puihhhh... p laaaaaa polis hanya ikut arahan jaa dari ketuanya... sampai ada ckp polis ni mcm anjing... ckp jaaa sampai kmu jumpa ajal barulah kamu tau silap kmu d dunia...

    ReplyDelete
  36. cuba tanya mana pemilik tanah latangon??? dmana... hehehehe mcm diculik jaaa... kikikiki

    ReplyDelete
  37. Pengkhianat negeri.

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.