Saturday, December 31, 2011

Mudahnya Kutip Sampah Di Sabah?

WALAUPUN pilihanraya masih jauh dan misteri, namun tugas Perdana Menteri dan Ketua Menteri Sabah semakin mudah kerana pemimpin sampah sarap yang sebelum ini tenggelam mula timbul di permukaan gelombang politik Sabah.

Artikel Jikirun Yusman bertajuk ‘Lajim, dari Sampah Kepada Sampah’ begitu menarik minat saya untuk memperkatakan isu pemimpin ‘sampah’ di persada politik di Sabah; terutama di dalam Parti Komponen seperti LDP, MCA, Gerakan, PBRS, PBS, UMNO, PBS dan UPKO.

Pemimpin BN seperti Lajim, Chin Su Phin, Dr Maximus Ongkili, Abdul Rahman Dahlan, V.K.Liew, Joseph Kurup, John Teo Mau Sing, Raymond Tan, Au Kam Wah, Peter Pang, Zakaria Edris, Rahim Ismail, Suhaili Said, Nilwan Kabang dan sebagainya adalah contoh pemimpin Sampah di Sabah yang mula timbul tenggelam setelah menyedari kerusi mereka mula panas akibat perebutan politik dan rakyat mula menolak kepimpinan mereka.

Lajim yang menjadi sampah terapung dan Chin Su Phin yang disifatkan sebagai ‘tahi timbul’ kerana menjadi ‘buangan politik’ (Political Reject) adalah contoh pemimpin ‘Desperado’ yang boleh dilihat dengan jelas kerana mempunyai agenda politik tersirat masing-masing.

Penderhakaan berterusan Lajim terhadap pengundinya wajar ditebus dengan meletakkan jawatan sebagai Timbalan Menteri Kerajaan Tempatan dan Perumahan, Ahli Parlimen Beaufort, Ahli Majlis Tertinggi UMNO dan Ketua UMNO Bahagian Beaufort kerana secara terang-terangnya mula melakukan protes terbuka terhadap kepimpinan UMNO Sabah melalui penubuhan Sabah People Front (SPF) yang semakin hangat diperkatakan.

Lebih lama beliau berada di dalam Kerajaan dan UMNO; akan menyebabkan tekanan dan agitasi politik semakin memuncak bagi memastikan Lajim tidak lagi tercalon mewakili BN pada pilihanraya umum akan datang.

Sehubungan itu, Lajim menggunakan kedudukannya di dalam PERKIM untuk bergantung tali hayat kepada Dr Mahathir selaku Yang Di Pertua PERKIM untuk memujuk Najib agar mengekalkan beliau sebagai calon di Parlimen Beaufort, namun hasratnya hanya impian kosong yang tidak mungkin terlaksana.

Semoga doa rakyat yang teraniaya oleh tindak-tanduk pemimpin sampah selama ini akan dimakbul Illahi dan mengurniakan mereka pemimpin baru yang memahami hasrat dan prihatin terhadap kesusahan mereka.

Salam Hormat,

ASNIH HAJI KARIM

No comments:
Write comments

Note: Only a member of this blog may post a comment.