Saturday, October 25, 2014

Pidato Anwar diteruskan walaupun dilarang UM

Persatuan Mahasiswa Universiti Malaya (PMUM) menyeru seluruh mahasiswa dan anak muda hadir mendengar pidato Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim bertajuk "40 Tahun: Dari Universiti Malaya Ke Penjara" di Dataran Dewan Tunku Canselor di kampus Universiti Malaya (UM), Isnin ini.

Presiden PMUM, Fahmi Zainol turut mengajak mahasiswa turun ke Putrajaya menunjukkan solidariti terhadap Anwar yang bakal berdepan hukuman penjara jika gagal dalam rayuannya terhadap keputusan mahkamah dalam tuduhan liwat, pada 28 Oktober.

"Saya yakin Putrajaya sudah sekian lama diduduki oleh kuasa yang sama, mungkin sudah tiba masanya Putrajaya memerlukan kuasa dan tenaga baru.

"Saya yakin mahasiswa mampu melakukan perubahan," katanya dalam kenyataan hari ini.

Sementara itu, Fahmi dilaporkan bakal menerima tindakan disiplin termasuk digantung pengajiannya selepas diberi surat tunjuk sebab oleh Bahagian Hal Ehwal Pelajar (HEP) kerana menganjurkan program itu.

Naib Canselor HEP, Prof Datuk Rohana Yusof berkata, pihaknya melarang penganjuran program terbabit kerana ia melanggar peraturan universiti.

"Bukan sahaja mencemarkan imej, malah memberi pandangan negatif terhadap universiti," katanya dilaporkan Berita Harian.

Rohana berkata program PMUM itu haram kerana tidak mendapat mendapat kebenaran rasmi pentadbiran UM.

Beliau juga kecewa dengan tindakan Fahmi membatalkan perjumpaan dengan pihak universiti selepas dipanggil berbincang.

"Kami tidak akan membenarkan program itu dijalankan di UM. Jika berdegil, beliau akan digantung daripada pengajiannya sehingga dua semester serta denda RM200," katanya.

Fahmi dalam kenyataan sebelum ini berkata, pihaknya tidak memohon kebenaran UM kerana program dilakukan di dataran, iaitu tempat awam.

"Oleh itu, permohonan tempat tidak dapat dilakukan kerana ia di luar bidang kuasa Bahagian Hal Ehwal Pelajar," katanya. – TMI

No comments:
Write comments

Note: Only a member of this blog may post a comment.