Sunday, October 19, 2014

Beranikah DAP Sarawak tinggalkan PR?

KUCHING : Parti DAP Sarawak menyatakan bahawa pihaknya telah menghentikan semua komunikasi dengan PAS dan PKR bermula semalam, namun terus berada dalam Pakatan Rakyat (PR).

Menurut Pengerusinya Chong Chieng Jen, jawatankuasa negeri parti itu untuk mengambil keputusan memisahkan diri daripada kegiatan dengan PAS dan PKR sehinggalah kedua-dua parti itu menjelaskan pendirian mereka.

Memetik daripada laporan Bernama, Chong Chieng berkata, DAP Sarawak akan meninggalkan Pakatan Rakyat (PR) sekiranya kumpulan ulama PAS yang memperjuangkan hukum hudud menguasai parti itu selepas pemilihan parti pada Jun tahun depan.

“Sekiranya (kumpulan) progresif liberal menguasai (jawatankuasa pusat PAS), maka tiada sebab kami akan keluar,” ujarnya.

Katanya, PKR turut tidak menjelaskan pendirian mereka mengenai pelaksanaan hukum hudud dan keputusan DAP Sarawak itu telah menghantar isyarat jelas kepada rakannya dalam PR agar bersikap jelas mengenai pendirian masing-masing.

“Keputusan untuk keluar (daripada PR) adalah keputusan yang tidak dapat diubah. Sebelum kami mengambil keputusan yang tidak dapat diubah itu, kami perlu bersikap terbuka mengenai pilihan yang ada dan menyatakan pendirian kami secara jelas,” tambahnya.

-fmt

No comments:
Write comments

Note: Only a member of this blog may post a comment.