Saturday, August 23, 2014

Ustazah minta maaf secara terbuka

KOTA KINABALU: Ustazah Nor Mastura bersedia meminta maaf secara terbuka atas kenyataannya yang dikatakan memperkecilkan kualiti intelek penduduk Sabah dalam posting di Facebook miliknya, baru-baru ini.



Guru agama di Sekolah Kebangsaan di Tenom itu juga kesal kerana membuat komen itu yang menyinggung perasaan warga netizen, yang mana pos itu dikongsi secara meluas di rangkaian sosial.

Beliau berkata demikian kepada wakil-wakil dari Kesatuan Guru Kerajaan Sabah dalam pertemuan mereka semalam.

Pengarah Jabatan Pelajaran Sabah, Jame Alip berkata, mereka mengumpul laporan penuh mengenai komen yang dibuat ustazah itu dalam akaun Facebook miliknya untuk diserahkan kepada Kementerian Pelajaran tidak lama lagi.

“Saya sudah memberi taklimat kepada mereka (kementerian) berdasarkan laporan awal dan akan membuat siasatan lanjut perkara itu sebelum menghantar laporan penuh kepada kementerian.

“Kementerian mempunyai prerogatif untuk membuat keputusan sama ada mengambil tindakan atau jenis tindakan yang akan dikenakan terhadap guru itu,” katanya.

Bagaimanapun, Jame menyifatkan perkara itu sebagai “bukan isu” kerana guru yang bertugas di sekolah-sekolah di Sabah masih rakyat Malaysia, tidak kira dari mana mereka datang.

“Penempatan guru-guru dari Semenanjung Malaysia ke Sabah dan Sarawak bukan perkara baru kerana ia dilakukan sebagai sebahagian daripada integrasi nasional,” katanya.

Jame menambah bahawa “hanya 10% dan 20% guru dari Semenanjung dan Sarawak, manakala selebihnya adalah guru tempatan yang bertugas di sekolah rendah dan menengah di Sabah”.

Ustazah memperkecilkan warga pendidik Sabah dalam posting di Facebook
Pengerusi Kesatuan Guru Kerajaan Sabah, cawangan Tenom, Jalal Maarof sudah menulis surat rasmi meminta Nor Mastura memohon maaf secara terbuka dan menarik balik kenyataan berbaur perkauman beliau kerana memperkecilkan warga pendidik Sabah dalam posting di Facebook beliau.

Dalam posting itu, Nor Mastura menulis: “Klu jbtn Pendidikan sabah x trima guru dr smnjung… Hermmmm Lu fikir la sdri apa akn jd ngn Pendidikan ngeri sabah… Lainlah klu rkyatnya bijak pndai smua n layak jd guru. Fikir lah pnjang skit sblm post apa2”.

-fmt

No comments:
Write comments

Note: Only a member of this blog may post a comment.