Tuesday, June 4, 2013

Ahmad Sabbery Diselar Kerana Mahu Sekat Portal Internet

Pusat Kewartawanan Bebas (CIJ) berpandangan, pertimbangan untuk mengawal media atas talian lebih kepada usaha untuk "menyekat perbezaan pendapat" daripada mengawal kualiti laporan.

Memetik kajian pemantauan media oleh Universiti Nottingham, badan itu berkata, media atas talian "menunjukkan prestasi terbaik" berbanding media cetak dan penyiaran yang dikawal.

Malah, menurut CIJ lagi dalam kenyataannya hari ini, sifat media atas talian yang tidak dikawal itu memberikan liputan dengan jumlah dan kualiti yang lebih kurang sama untuk BN dan Pakatan Rakyat.

Ini berdasarkan pemantauan yang dibuat semasa masa berkempen dalam pilihan raya umum ke-13 yang lalu, kata NGO itu.

"CIJ percaya, faktor penyumbang utama bahawa media atas talian - tidak seperti media lain - tidak dikawal oleh kerajaan dan mempunyai lebih ruang untuk mengamalkan laporan bebas dan adil," kata CIJ.

Menteri komunikasi dan multimedia yang baru Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek semalam berkata, kerajaan sedang menimbang untuk mengawal portal berita seperti yang dilaksanakan Singapura.

Ahmad Shabery berkata kerajaan sedang menjalankan kajian untuk membolehkan pelaksanaannya tidak bertentangan dengan prinsip sedia ada. -mk

82 comments:
Write comments
  1. News that the Information and Communication Ministry may follow Singapore's recent move in regulating online portals has received mixed reactions.

    ReplyDelete
  2. Centre of Independent Journalist (CIJ) executive officer Masjaliza Hamzah said they viewed any online licensing effort as a means to control online media and stifle dissenting opinions.

    ReplyDelete
  3. She said CIJ and the University of Nottingham Malaysia Campus carried out a media monitoring exercise of the 13th general election coverage and found that online news portals performed the best, giving approximately equal quantities and quality of coverage to Barisan Nasional and Pakatan Rakyat.

    ReplyDelete
  4. "CIJ believes a key contributing factor is that online media, unlike its print and broadcast counterparts, has more room to practise independence and fairness in reporting because it is not regulated, said Masjaliza.

    ReplyDelete
  5. She said any form of online censorship, even indirectly through licensing, would curb access to information via media portals, currently the choice of urban, young and middle-class reading public.

    ReplyDelete
  6. Masjaliza said there was no reason for Malaysia to copy Singapore's move due to the republic's poor standing in world press freedom rankings.

    ReplyDelete
  7. "Online media is strongly supported by netizens, even for portals which require subscriptions.

    ReplyDelete
  8. "They are a source of news not just for those in Malaysia but also from the international community. Any form of licensing imposed on online media will be strongly opposed by civil society."

    ReplyDelete
  9. Masjaliza said the Information and Communications Culture Ministry was one of two bodies responsible for upholding MSC Malaysia's Bill of Guarantee No 7: "To ensure no censorship of the Internet" is respected.

    ReplyDelete
  10. However, Umno Youth new media unit chairman Tun Faisal Ismail Aziz said following Singapore's example was a logical step.

    ReplyDelete
  11. "It makes sense because online news portals are like newspapers in that they have journalists and editors

    ReplyDelete
  12. "They should be registered and if they are registered, they should get the same rights and protection as newspapers."

    ReplyDelete
  13. He pointed out that if news portals were not registered, they were no different than bloggers, which were less protected.

    ReplyDelete
  14. "If an ordinary blogger writes something slanderous without sources they can be sued, but journalists can choose not to divulge sources," he said.

    ReplyDelete
  15. Tun Faisal Ismail recommended that online news portals voluntarily register themselves for this purpose.

    ReplyDelete
  16. Anda baca keterangan Lim Guan Eng, Setiausaha Agung DAP didalam blog beliau bertarikh 4hb Jun 2013. Beliau 'menyerang' Menteri Komunikasi dan Multimedia yang baru pula.

    ReplyDelete
  17. Dalam kesempatan artikel itu, Guan Eng DAP (atau penulis beliau?) turut memburuk-burukkan Ahmad Shabery, satu karakter penulisan anak Kit Siang yang lumrah dan tidak asing lagi.

    ReplyDelete
  18. Tetapi malangnya, sikap terburu-buru Guan Eng DAP yang menghentam Ahmad Shabery tertempelak balik ke muka beliau sendiri apabila laporan media bertarikh 3hb Jun 2013 telah menjelaskan bahawa kerajaan belum bercadang menguatkuasakan peraturan yang mewajibkan pemilik media sosial termasuk laman web berita di negara ini mempunyai lesen seperti dilaksanakan di Singapura.

    ReplyDelete
  19. Katanya, kerajaan lebih selesa mengkaji terlebih dahulu sejauh mana peraturan itu memberi kesan kepada Singapura dan sama ada pelaksanaannya bertentangan dengan prinsip kebebasan media yang diamalkan di Malaysia.

    ReplyDelete
  20. Maksudnya, tiada lagi sebarang kata putus tentang isu ini dan kenyataan Guan Eng DAP yang kononnya 'Ahmad Shabery Cheek memulakan khidmat beliau dengan memungkiri janji BN supaya tidak akan menapis internet untuk mengawal mana-mana laman web' dan 'cuba untuk terus mematahkan mana-mana ruang yang mengehadkan kebebasan akhbar yang terdapat dalam internet' adalah tuduhan yang tidak wajar.

    ReplyDelete
  21. Disarankan Setiausaha Agung DAP itu supaya fokuskan diri terhadap isu pemilihan CEC DAP yang telah memalukan seluruh ahli dan penyokong DAP.

    ReplyDelete
  22. Pergerakan Pemuda UMNO mahu Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) bertindak cepat dan tegas terhadap individu yang menghina Yang di-Pertuan Agong Tuanku Abdul Halim Mu’adzam Shah menerusi laman sosial Facebook.

    Ketuanya Khairy Jamaluddin berkata perbuatan menyalahgunakan kebebasan untuk menulis dalam media sosial itu tidak boleh dikompromi dan tindakan perlu dikenakan kerana ia melampaui batas.

    ReplyDelete
  23. “Pemuda UMNO memandang serius beberapa ‘posting’ yang telah dibuat dalam media sosial terutama dalam Facebook. Yang terkini adalah ‘posting’ dalam Facebook iaitu kenyataan-kenyataan yang menghina kedudukan Yang di-Pertuan Agong.

    ReplyDelete
  24. “Walaupun saya selaku Ketua Pemuda UMNO menyokong kebebasan bersuara tetapi ada batasnya dan sikap bertanggungjawab,” katanya selepas mengadakan lawatan ke Kompleks Belia dan Sukan Negeri Johor, Larkin, di sini, hari ini.

    ReplyDelete
  25. Khairy yang juga Menteri Belia dan Sukan berkata pihaknya sudah cuba mendidik dan berhubung dengan pengamal media sosial sejak dahulu lagi, namun, masih terdapat di kalangan mereka yang tetap berdegil dengan terus mengeluarkan kenyataan tidak bertanggungjawab.

    Beliau berkata keamanan negara dapat dikekalkan sekiranya undang-undang sedia ada di bawah SKMM dapat dikuatkuasakan tanpa rasa takut.

    ReplyDelete
  26. Sejak jentera Cyber Red Bean yang berhaluan komunis dan yang berbayar dengan upah yang tinggi ini d dedahkan..seluruh barisan kepimpinan tertinggi pakatan haram gelabah beruk malah lebih dari beruk yang gelabah bila terkena belacan

    ReplyDelete
  27. Kit Siang mati matian nafikan kewujudan jentera otak komunis ini yang menurut sumber d biayai oleh Kerajaan Negeri yang mereka kuasai

    ReplyDelete
  28. Malah Lim Guan Eng mula gabra tahap vavi cuba sembunyikan kewujudan jentera Cyber Komunis ini yang d katakan d "pelihara" d dalam Komtar..300 orang dan Hotel Concorde KL seramai 200 orang !

    ReplyDelete
  29. Kini Nurul Anak Anwar pula cuba lencongkan isu kewujudan jentera Cyber komunis ini..kononnya nak buat lawak kat twitter yang 'link' dengan instagram..kononnya tentera Cyber komunis ini ada d seluruh dunia..memang kalau bodoh tak kemana..itulah Anak Anwar..dia lupa jentera berhaluan komunis ini wujud d seluruh dunia tapi atas nama berbeza..bingai

    ReplyDelete
  30. Nurul Anak Anwar lupa bahawa nama 'Red Bean' d ambil dari sejarah China..tentera yang lakukan provokasi awal hingga ke aksi Maharaja d guling dan d bunuh ! Strategi yang amat licik d gunakan oleh Tentera Red Bean China..strategi meracun fikiran rakyat agar bangun dan bangkit kuburkan Maharaja..intitusi Raja wajib d tamatkan..itulah yang d tanam dalam kepala otak bangsa Cina ketika itu..akhirnya hingga kini China jadi Komunis..!

    ReplyDelete
  31. Nurul Anak Anwar cuba sembunyikan dan alihkan isu Red Bean ini kerana TIDAK SEMUA PEMIMPIN PAKATAN HARAM d "jaga" oleh tentera cyber otak komunis ini !

    ReplyDelete
  32. Dah lama kita dengar..lama sangat..Penghinaan terhadap Istana..penghinaan terhadap Sultan dan Raja malah menghina Yang Di Pertuan Agong..!!

    ReplyDelete
  33. Lama sangat dah ni dan tindakan yang d buat seolah-olah hanya sekadar tindakan populis..bukan tindakan nak sedarkan rakyat bahawa Malaysia adalah negara yang punyai Raja Berperlembagaan..

    ReplyDelete
  34. Samada anda terima atau tidak..samada anda perasan atau tidak..gerakan ingin hancurkan Raja dan sultan dah masuk fasa-fasa yang begitu berani..kenapa puok kera ni berani? sebab hukuman dan cara pihak yang ada kuasa 'handle' isu menghina institusi Istana ini terlalu lemah gemalai..umpama Nyah menari gedik d lantai..

    ReplyDelete
  35. Keputusan PRU13 terang dan nyata bagaimana 'pilihan rakyat' mengikut 'geo-bangsa'

    ReplyDelete
  36. kerajaan negeri amat menghargai kerjasama dan penglibatan para artis serta penggiat seni tempatan bagi membangunkan negeri ini

    ReplyDelete
  37. penglibatan dan komitmen mereka amat penting kerana sentiasa menjadi contoh ikutan di kalangan generasi muda pada masa ini.

    ReplyDelete
  38. Artis dan penggiat seni berpotensi berjaya dalam bidang masing-masing dan mereka adalah contoh terbaik kepada orang muda, mampu memberi galakan dan ikutan kepada generasi itu

    ReplyDelete
  39. berbangga dengan pelbagai kejayaan yang dicapai dalam pelbagai pertandingan di peringkat nasional seperti Akademi Fantasia dan Mentor, beliau menegaskan kerajaan akan terus memberi pengiktirafan dan penghormatan kepada artis yang meletakkan seni persembahan pada taraf tinggi serta menempatkan kembali seni dan seniman di tempat sewajarnya

    ReplyDelete
  40. Kerajaan negeri tidak lupa pada jasa-jasa dan sumbangan para artis dahulu hingga masa kini. Mendiang seniman Sabah mendiang John Gaisah telah diberi penganugerahan darjah kebesaran dan kita akan pertimbangkan pingat untuk penghargaan dan ingatan pada artis

    ReplyDelete
  41. Kami akan merangka jawatankuasa bagi membentuk ruang dan cara untuk terlibat secara langsung membantu kerajaan dalam pilihan raya umum. Kita akan mencari ruang mendekati masyarakat secara lebih santai dan mudah diterima

    ReplyDelete
  42. Presiden SCGIM Rozza Rothman yang juga penyanyi tempatan berkata persatuan itu yang ditubuhkan pada 7 Januari lepas dengan menghimpunkan penggiat seni kreatif termasuk mereka yang bertugas di belakang tabir akan berpadu tenaga menyokong kepimpinan negara

    ReplyDelete
  43. Pegawai Khas Ketua Menteri Sabah Mohd Joh Wid berkata peranan penggiat seni dan artis tempatan yang berada 'di belakang tabir' sememangnya dihargai kerana memainkan peranan penting membangunkan negara

    ReplyDelete
  44. Majlis seumpama ini dapat mewujudkan hubungan rapat antara penggiat seni dan ketua menteri, oleh sebab itu satu majlis besar-besaran mengumpulkan lebih ramai penglibatan mereka akan diadakan dalam masa terdekat

    ReplyDelete
  45. Ebi Kornelis Af5 turut menyerahkan borang keahlian menyertai Umno kepada Musa dan berikar untuk menambah lagi barisan artis mengikut jejak langkahnya

    ReplyDelete
  46. Kerajaan digesa lebih tegas memerangi anasir-anasir jahat di laman siber terutama berhubung kewujudan Red Bean Army yang mengugat keharmonian rakyat berbilang kaum di negara ini.

    ReplyDelete
  47. Beberapa pertubuhan bukan kerajaan (NGO) turut mendesak pihak berwajib untuk meminda Akta Komunikasi dan Multimedia 1998 bagi menyekat fitnah dan hasutan yang cuba dipromosikan kumpulan berkaitan DAP itu terhadap rakyat.

    ReplyDelete
  48. Ketua Aktivis Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM), Datuk Nadzim Johan berkata, kewujudan Red Bean Army itu dikesan oleh pihaknya pada tahun 2011 apabila jentera propaganda bersifat cauvinis tersebut cuba melahirkan simpati terhadap Tan Sri Robert Kuok yang tidak lagi memonopoli perniagaan gula di negara ini.

    ReplyDelete
  49. PPIM sudah lama menyiasat ancaman Red Bean Army terhadap permuafakatan masyarakat di negara ini yang mana pelbagai fitnah dan lakonan dilakukan mereka untuk mengelirukan rakyat terutama masyarakat Cina.

    ReplyDelete
  50. "Mereka bukan sahaja digerakkan oleh sentimen perkauman yang tebal tetapi dilihat seperti sebuah gerakan terancang untuk menggulingkan pemerintahan Barisan Nasional (BN) yang ditunjang oleh orang Melayu,"

    ReplyDelete
  51. Nadzim menegaskan, pasukan serangan siber dipercayai ditaja DAP itu perlu dihalang daripada terus menghasut pemikiran rakyat melalui penguatkuasaan lebih tegas oleh Suruhanjaya Komunikasi Multimedia Malaysia (SKMM).

    ReplyDelete
  52. Kita kena tegas kerana fitnah kumpulan ini boleh menyebabkan masyarakat negara ini yang tidak matang terkeliru dengan fakta-fakta yang salah dan yang lebih buruk lagi, ancaman puak ini dapat menganggu-gugat kemakmuran," tegasnya.

    ReplyDelete
  53. Sementara itu, Presiden Suara Anak Muda 1Malaysia, Armand Azha Abu Hanifah berkata, sekiranya fitnah Red Bean Army dibiarkan berleluasa, dikhuatiri perpaduan rakyat sejak 55 tahun akan musnah.

    ReplyDelete
  54. Tidak pernah lagi perpaduan kaum di negara ini menjadi seburuk ini apabila orang Cina sudah berani memainkan sentimen perkauman yang sempit, semua ini berikutan kebebasan kumpulan pro-DAP ini di medan siber.

    ReplyDelete
  55. Keberanian mereka ini sangat menakutkan sehingga sanggup mempermain dan memperlekehkan isu melibatkan agama Islam, hak istimewa orang Melayu serta bahasa Melayu," katanya.

    ReplyDelete
  56. Dalam pada itu, Setiausaha Agung Gabungan Pelajar Melayu Semenanjung (GPMS), Zambri Mohd. Isa mahu pembuat fitnah tersebut dipantau secara progresif melalui peruntukan undang-undang.

    ReplyDelete
  57. Meskipun kebebasan internet tiada batasannya, beliau menjelaskan, masih ada ruang untuk menghukum mereka di bawah Akta Hasutan agar ancaman sebegitu tidak berleluasa dan menghancurkan keamanan dikecapi negara kini.

    ReplyDelete
  58. Seperti di China, kerajaan republik itu menyekat Facebook, perkara ini walaupun mereka hanya terdiri daripada satu kaum, mungkin kita perlu ke arah itu agar tidak timbul suasana yang tidak sihat dalam aspek perpaduan rakyat di Malaysia," katanya.

    ReplyDelete
  59. Menteri Komunikasi dan Multimedia Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek menyarankan bentuk komunikasi yang jujur dan adil dengan menegaskan bahawa tiada siapa yang harus menyalahgunakan rangkaian telekomunikasi untuk membolehkan akses yang mudah.

    ReplyDelete
  60. Beliau berkata mod komunikasi telah berkembang dalam pelbagai cara yang membolehkan maklumat dapat disampaikan kepada pengguna melalui pelbagai kaedah termasuk suara, media cetak dan gelombang udara.

    ReplyDelete
  61. "Akses kepada maklumat adalah penting bagi anak-anak kita mendapatkan pendidikan baik serta merangsang inovasi di kalangan individu dan juga perniagaan.

    ReplyDelete
  62. "Ini adalah dua langkah penting yang diperlukan untuk mengubah ekonomi Malaysia supaya negara menjadi pemain berjaya dalam ekonomi pengetahuan global di abad ke-21," katanya pada jamuan Anugerah Jenama Yang Dipercayai Reader's Digest di sini malam Selasa.

    ReplyDelete
  63. Ahmad Shabery berkata kualiti komunikasi adalah penting bagi daya saing negara dan kerajaan telah melaksanakan inisiatif bagi memperluaskan rangkaian komunikasi bagi membolehkan rakyat Malaysia mendapat akses di mana jua.

    ReplyDelete
  64. Bagaimanapun, beliau berkata Malaysia telah mengalami bebanan maklumat bukan sahaja fakta atau penggunaan pendidikan sahaja tetapi juga penuh dengan khabar angin yang tidak berasas dan kenyataan palsu.

    ReplyDelete
  65. Dalam menangani isu itu, beliau berkata negara-negara di seluruh dunia telah menggalakkan peraturan kendiri dan di sini, Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia telah menggalakkan penggunaan internet secara positif menerusi kempen 'Klik Dengan Bijak'.

    ReplyDelete
  66. "Kita mesti meningkatkan tahap tanggungjawab dan objektif untuk memenuhi cabaran Zaman Maklumat ini," katanya.Mengenai majlis anugerah itu, Ahmad Shabery berkata jenama yang diberi penghormatan itu telah mendapat kepercayaan tinggi oleh pengguna dan telah diktiraf sebagai pemimpin dalam industri masing-masing.

    ReplyDelete
  67. "Ini adalah satu pencapaian yang besar tetapi kejayaan ini turut membawa bersama tanggungjawab yang penting," katanya.Beliau mengingatkan syarikat-syarikat supaya menunaikan janji mereka kepada pengguna dan selalu mengotakan jaminan produk berkualiti. Sejumlah 107 jenama diiktiraf sebagai pemenang menerusi kajian tahunan Reader's Digest termasuk 16 label Anugerah Platinum (ranking tertinggi) dan 91 jenama menerima Anugerah Emas.

    ReplyDelete
  68. Penahanan seorang wanita yang dipercayai menghina Yang di-Pertuan Agong di laman sosial Facebook harus menjadi satu pengajaran bahawa kebebasan bersuara perlu diiringi tanggungjawab tertentu, dan ia sepatutnya tidak disalah guna.

    ReplyDelete
  69. Presiden MCA Datuk Seri Dr Chua Soi Lek berkata Internet mewakili dunia tanpa sempadan, namun orang ramai harus ingat bahawa kita bukan berada dalam persekitaran tanpa undang-undang.

    ReplyDelete
  70. Beliau berkata terdapat banyak kes di Malaysia dan negara lain yang menyaksikan netizen atau pengguna Internet didakwa kerana memfitnah atau menghasut berikutan tuduhan liar serta penghinaan yang mereka lakukan di Internet.

    ReplyDelete
  71. "Malah Singapura dan Amerika Syarikat kini mengkaji beberapa bentuk peraturan bagi membendung penyalahgunaan media sosial," katanya dalam satu kenyataan.

    ReplyDelete
  72. Dr Chua berkata netizen juga tidak boleh dimanipulasi pihak tidak bertanggungjawab yang berhasrat menimbulkan kebencian serta menggugat keamanan dan keharmonian negara demi kepentingan politik dan diri mereka sendiri.

    ReplyDelete
  73. "Terdapat terlalu banyak pembohongan, kebencian serta maklumat palsu di media sosial namun malangnya, ramai orang mempercayainya," katanya.

    ReplyDelete
  74. Individu berkemahiran dalam teknologi maklumat (IT) atau bidang berkaitan komputer diharap tidak menyalahkan kelebihan tersebut untuk menyebarkan perkara negatif terhadap pihak lain melalui internet atau sebagainya.

    ReplyDelete
  75. Penyebaran tersebut dikhuatiri mengundang senario tidak diingini termasuk membangkitkan kemarahan orang ramai terhadap sesuatu pihak sekali gus menggoyahkan perpaduan.

    ReplyDelete
  76. Dunia hari ini, segala maklumat berada di hujung jari. Malah, maklumat dan perkembangan semasa seluruh negara dapat diketahui dalam jangka masa singkat. Oleh sebab itu, internet memberi pengaruh besar dalam kehidupan seharian.

    ReplyDelete
  77. Oleh itu, perlu diingatkan agar perkembangan teknologi ini tidak digunakan ke arah negatif dengan menjadikannya medium untuk menghasut atau menyebarkan perkara tidak benar terhadap sesuatu pihak termasuk kerajaan.

    ReplyDelete
  78. Better, gunakan kemahiran IT untuk mencari wang, bukannya untuk provokasi ke, apa ke, rasanya tak dapat apa-apa...

    ReplyDelete
  79. Petronas Gas Bhd has committed to allocating a capital expenditure (capex) of RM8.1 billion for the next five years, mainly to fund its regasification terminals in Lahad Datu and Pengerang.

    ReplyDelete

  80. Chairman Datuk Anuar Ahmad said the capex, to be utilised from end-2012, will be allocated from its parent Petronas Bhd’s total group capital spending of RM60 billion from 2011.

    ReplyDelete
  81. For this year, Anuar said PGB is looking to spend about RM1 billion of the five-year capex, mainly to fund its plant rejuvenation and revamp (PRR) in Kertih and Kemaman, Terengganu.

    ReplyDelete
  82. Last year, up to RM700 million in capex was spent by the company, mainly for the development of the Melaka LNG regasification terminal, which was commissioned earlier this month.

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.