Wednesday, June 26, 2013

Dakwat : Kenapa SPR Nak Tipu Rakyat?

PARLIMEN: SPR akui dakwat kekal tidak semestinya kekal
Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) mengakui hari ini di Dewan Rakyat tiada bahan kimia yang digunakan dalam dakwat kekal yang digunakan pada pilihan raya umum 5 Mei lalu, sebaliknya digantikan dengan pewarna makanan.

Menteri Di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Shahidan Kassim memberitahu dalam transkrip jawapan kepada pertanyaan Ahli Parlimen Segambut Lim Lip Eng yang mahu SPR menjelaskan kandungan dakwat kekal tersebut memandangkan keberkesanannya semasa pilihan raya umum ke-13 (PRU13) dipersoalkan kerana boleh ditanggalkan.

"Tiada kandungan bahan-bahan kimia digunakan dalam dakwat tersebut sebaliknya ianya digantikan dengan penggunaan bahan-bahan pewarna makanan yang diluluskan," kata Shahidan hari ini.

Kenyataan tersebut nyata berbeza dengan penjelasan SPR sebelum ini yang mengatakan mereka menggunakan Nitrat Perak dalam dakwat kekal sebelum ini dan memberikan alasan pengurangan kandungan tersebut sebagai punca kemelut dakwat kekal tersebut ditanggalkan berlaku.

Shahidan juga berkata tarikh luput dakwat kekal adalah empat bulan daripada tarikh ia dikeluarkan serta menyalahkan pengundi yang sengaja berusaha menanggalkan dakwat tersebut sebagai punca ia tidak kekal.

"Tarikh luput dakwat kekal adalah dalam tempoh empat bulan dari tarikh ianya dikilangkan.

"Kesan ketahanan penggunaan dakwat kekal adalah tertakluk kepada individu dan usaha-usaha yang dilakukan bagi tujuan menghilangkan dakwat kekal berkenaan," katanya lagi.

- TMI

197 comments:
Write comments
  1. PRU 14 kita minta jari-jari pengundi ditatoo pula! inikalilah.

    ReplyDelete
  2. Pernakah anda membaca label isi kandungan makanan ringan yang anda beli? Adakah anda mengambil berat tentang senarai komponen bahan-bahan yang tercatit di kotak, botol atau tiub ubat-ubatan yang anda gunakan?

    ReplyDelete
  3. Jika diperhatikan betul-betul, anda pasti sedar yang selain komponen utama makanan atau ubat-ubatan yang anda beli sering mengandungi pelbagai bahan campuran lain. Contohnya, bahan-bahan campuran yang diberi nama huruf awal "E", seperti E101 (Riboflavin), E123 (Amaranth), E211 (Natrium Benzoate), E249 (Kalium Nitrit), E322 (Lesitin) dan sebagainya. Bahan-bahan campuran ini diberi nama aditif.

    ReplyDelete
  4. Aditif adalah bahan kimia yang dicampurkan ke dalam makanan dan ubat-ubatan bagi tujuan meningkatkan kualiti, menambahkan keenakan dan memantapkan kesegaran sediaan-sediaaan tersebut. Penggunaan aditif sebenarnya bermula sejak ribuan tahun lalu.

    ReplyDelete
  5. Nenek moyang kita telah menggunakan garam untuk mengawet daging dan ikan, rempah ratus untuk melazatkan makanan, dan cuka serta gula untuk menyimpan buah-buahan dalam bentuk jeruk. Aditif yang bertindak sebagai pewarna telah digunakan untuk memberi warna kuning kepada mentega sejak kurun ke-14 lagi. Penduduk Asia pula didapati telah menggunakan sejenis sup pekat berasaskan agen perasa terkenal, mononatrium glutamat atau MSG, sejak 2,000 tahun lalu

    ReplyDelete
  6. Oleh kerana aditif digunakan di dalam makanan dan ubat-ubatan dengan meluas, maka kawalan ketat terhadap penggunaannya amat penting sekali. Akta Makanan 1983 (Undang-undang Malaysia Akta 281) jelas menyatakan keperluan memastikan bahawa hanya bahan-bahan yang selamat dan sesuai sahaja boleh digunakan di dalam sediaan makanan dan minuman.

    ReplyDelete
  7. Penggunaan aditif dalam ubat-ubatan pula dikawal oleh garis panduan yang terkandung di dalam amalan pengilangan baik atau GMP, peraturan-peraturan penyediaan yang terdapat di dalam farmakopia British (BP) dan farmakopia Amerika Syarikat (USP) dan keperluan pendaftaran yang diperincikan oleh Kementerian Kesihatan Malaysia.

    ReplyDelete
  8. Pertama sekali, aditif mestilah mampu memberi kesan seperti yang diharapkan terhadap makanan dan ubat-ubatan. Kajian-kajian menggunakan haiwan perlu dilakukan bagi memastikan bahawa pengambilan aditif, sama ada bagi jangka masa pendek atau panjang, tidak menjejaskan kesihatan atau mencetuskan penyakit. Walaupun kepastian mutlak bahawa sesuatu bahan aditif adalah selamat tidak mungkin diperolehi, namun maklumat daripada kajian terhadap haiwan boleh menjadi asas yang kuat bagi mendapatkan kelulusan penggunaanya.

    ReplyDelete
  9. DAH NAMPAK DAN PECAH TEMBELANG PENIPUAN SPR HARGA PERWARNA MAKANAN UNTUK CALIT JARI DI pru 13 IALAH LEBIH KURANG 7 jUTA,ADUUIIII SAYANGNYA DUIT DITIPU RAYAT HIDUP2 TAPI SAH PENIPUAN YANG TERJADI OLEH SPR.CUMA RAKYAT YANG BODOH SEHAJA MEMBUTAKAN MATA DAN HATI AKAN PENIPUAN PRU 13 INI.

    ReplyDelete
  10. Tujuan utama dawat kekal ialah mengelak penipuan tapi hasilnya penipuan terancang juga terjadi fakta dawat kekal tapi tak kekal dengan kos 7 juta walhal hanya perwarna makanan yang murah boleh didapati dipasaran akibat penipuan melambung menjadi 7 Juta.PRU 13 ada penipuan dengan fakta .

    ReplyDelete
  11. Semua pegawai khas kepada menteri Kabinet akan dikehendaki menjalani proses saringan dengan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) melakukan tapisan keutuhan dan proses tapisan halus oleh polis.

    ReplyDelete
  12. Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Paul Low berkata, langkah itu bagi memastikan urus tadbir yang baik dan meningkatkan ketelusan di kalangan pegawai-pegawai khas berkenaan.

    ReplyDelete
  13. Perkara tersebut dipersetujui pada mesyuarat Pasukan Petugas Penyampaian NKRA Membanteras Rasuah yang dipengerusikan oleh Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin semalam.

    ReplyDelete
  14. Mesyuarat tersebut turut dihadiri Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Idris Jala, Ketua Setiausaha Negara Tan Sri Dr Ali Hamsa dan Ketua Pesuruhjaya SPRM Tan Sri Abu Kassim Mohamed.

    ReplyDelete
  15. Peranan seorang Pegawai Khas adalah penting kerana dalam sesetengah kes, mereka bertindak sebagai 'pengawal' kepada menteri dan mempunyai keistimewaan kepada maklumat-maklumat yang amat sulit

    ReplyDelete
  16. Selain proses saringan, pegawai khas perlu mengisytiharkan harta mereka kepada Perdana Menteri setiap tahun sama seperti menteri dan Ketua Pesuruhjaya SPRM,

    ReplyDelete
  17. Low berkata dengan mengasaskan langkah-langkah itu, peluang untuk salah laku dapat dikurangkan.

    ReplyDelete
  18. Beliau berkata, mesyuarat itu juga meluluskan pelantikan Lembaga Penasihat Antarabangsa kepada SPRM yang ditugaskan untuk memberi nasihat dan kajian inisiatif Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA) khusus di bawah transformasi SPRM dalam sektor pencegahan.

    ReplyDelete
  19. Tambah Low, ahli lembaga itu termasuk individu berprofil tinggi daripada Suruhanjaya Bebas Menentang Rasuah (ICAC) New South Wales dan Hong Kong.

    ReplyDelete
  20. Tujian lembaga itu adalah penanda aras prestasi SPRM setanding dengan amalan terbaik antarabangsa serta meningkatkan persepsi antarabangsa terhadap SPRM

    ReplyDelete
  21. Anwar Makin Gawat, Kifarahnya Kian Ketara

    Anwar tahu, tidak semua orang akan termakan dengan temberangnya. Anwar juga tahu, walau selapar mana pun terhadap kuasa, masih ramai yang berfikiran waras dan lebih rela menanti sambil berusaha mengikut kaedah yang dibenarkan oleh undang-undang dan syara’ berbanding mewujudkan kekacauan dan ketidakstabilan sepertimana yang kerap diamalkannya.

    Namun dek kerana besarnya ego, dan angkuhnya dia kerana sudah terlalu lama dia bergelumang dengan wang upahan Zionis, Anwar beranggapan semua orang akhirnya akan terpedaya dengan segala kelakuan, tutur kata dan lakonannya.

    Beberapa minggu sebelum PRU13 berlangsung, janji Anwar Ibrahim yang dilafazkan kepada masyarakat termasuklah kepada para penyokongnya ialah, seandainya dia gagal menjadi Perdana Menteri dan sekiranya Pakatan Rakyat gagal memenangi Putrajaya, dia akan bersara dari politik, berpindah ke luar negara, khususnya ke Eropah untuk kembali mengajar.

    Kata-katanya itu mendapat reaksi sinis daripada ramai orang yang mengetahui luar dalam seorang manusia bernama Anwar Ibrahim. Apa yang hendak diajarkan oleh Anwar Ibrahim seandainya kelulusan akademik yang ada padanya, hanyalah ‘ijazah kesian’. Anwar tidak pernah lulus dalam pelajarannya. Dia adalah contoh pelajar tercicir kerana terlalu sibuk berpolitik, bernasib baik kerana dipilih memegang jawatan dan kuasa, kemudian lupa diri apabila menyalahgunakan kuasa yang sepatutnya digunakan untuk melaksanakan amanah dan tanggungjawab.

    Malah ramai yang tersenyum lebar mendengar janji Anwar Ibrahim. Bukan kerana mereka terlalu bangga dengan ketulusan yang cuba dibuktikan oleh Anwar Ibrahim tetapi kerana mereka tahu, ikrar tersebut sebenarnya langsung tidak bermakna kepada Anwar Ibrahim. Anwar Ibrahim bukannya jenis manusia yang berpegang kepada janji, walaupun janji yang dituturkannya sendiri.

    Terbukti, keputusan PRU13 yang langsung tidak berpihak kepada Anwar Ibrahim dan Pakatan Rakyat, menanggalkan selubung kepura-puraan yang masih berbaki untuk menutup tembelangnya. Anwar Ibrahim meloncat apabila usahanya sekali lagi gagal. Pakatan Rakyat yang dipimpinnya hanya mampu menafikan majoriti dua pertiga Barisan Nasional. Atau lebih tepat lagi, mengurangkan 7 lagi kerusi Parlimen yang dimiliki oleh Barisan Nasional pada 2008.

    Sedangkan seluruh kekuatan telah digunakan oleh Anwar Ibrahim. Bukan itu sahaja, Anwar Ibrahim yang menganggap undi daripada hampir seratus peratus masyarakat Cina, sedikit daripada masyarakat India dan sebahagian daripada masyarakat Melayu-Bumiputera, sudah cukup untuknya mendapatkan majoriti mudah bagi menawan Putrajaya.

    Ternyata, walaupun Barisan Nasional, kehilangan undi Cina, manakala undi Melayu-Bumiputera pula telah berpecah-pecah, Barisan Nasional yang dipimpin oleh Najib Abdul Razak tetap berjaya mempertahankan Putrajaya.

    CHINAMIE yang diwujudkan oleh Anwar Ibrahim dengan bantuan DAP, gagal mengalahkan gabungan parti-parti dalam Barisan Nasional yang mendapat sokongan lebih besar daripada masyarakat Melayu-Bumiputera berbanding untuk Pakatan Rakyat.

    ReplyDelete
  22. Bantuan daripada DAP yang menyediakan pelbagai bukti fitnah menerusi team RED BEAN ARMY, hanya membuatkan gerombolan Anwar Ibrahim ditertawakan. Anwar Ibrahim cuba untuk menyanggah dengan melakukan himpunan besar-besaran yang kemudian akan mencetuskan gelombang Malaysia Spring yang diidam-idamkannya.

    Walaupun berjaya di Stadium Kelana Jaya dengan disertai sebahagian besarnya daripada golongan muda Cina, namun ia tidak bertukar menjadi gelombang yang diharapkan. Begitu juga dengan himpunan yang dibuat di Stadium Batu Kawan, Pulau Pinang, Ipoh dan Johor, kesemuanya gagal mewujudkan gelombang sepertimana yang diharap-harapkan oleh Anwar Ibrahim.

    Sedar dengan keadaan itulah, konco-konco rapatnya seperti Hishamuddin Rais dan Haris Ibrahim cuba pula mewujudkan gelombang rusuhan jalanan. 18 Mei 2013, rusuhan jalanan bakal dimulakan oleh konco-konco Anwar Ibrahim.

    Anwar pula menyiapkan Pelan B dengan menggunakan nama Barrack Obama. Anwar berterus-terang bahawa dia akan cuba mendapatkan bantuan Amerika Syarikat untuk campurtangan dalam politik negara ini bagi membolehkannya menjadi Perdana Menteri.

    Ternyata, Anwar Ibrahim dan konco-konconya hanya syok sendiri. Pimpinan utama PAS yang diharapkan dapat mengerahkan ahli-ahli PAS merusuh dan berdemonstrasi di jalanan sepertimana yang dilakukan sebelum ini, bertindak berpeluh tubuh dan hanya mendiamkan diri. Kenyataan daripada Presiden PAS bahawa PAS menerima keputusan PRU13 dengan berlapang dada dan sebagai ketentuan Allah Taala, telah meranapkan sebahagian besar daripada perancangan Anwar Ibrahim.

    Lebih menyakitkan hati lagi, Karpal Singh, Pengerusi DAP Kebangsaan pula menyatakan secara berterus-terang bahawa dia tidak bersetuju langsung dengan rusuhan yang akan diadakan oleh konco-konco Anwar Ibrahim kerana perbuatan tersebut hanya akan menyebabkan masalah yang lebih besar melibatkan keselamatan rakyat. Bukan itu sahaja, Karpal Singh juga mendesak agar pihak berkuasa mengambil tindakan terhadap konco-konco Anwar Ibrahim yang mahu menggulingkan Kerajaan yang sah menerusi kaedah keganasan.

    Checkmate Anwar Ibrahim sudah tiba. Walaupun mungkin sebahagian besar daripada pimpinan DAP seperti Lim Kit Siang akan menunjukkan simpati kepada Anwar Ibrahim, namun Anwar Ibrahim juga sedar, dia sekarang sedang bersendirian bersama-sama konco rapatnya.

    ReplyDelete
  23. Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) menubuhkan pasukan siasatan dalaman bagi menyiasat kemungkinan wujudnya sabotaj daripada petugas pada Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13) membabitkan penggunaan dakwat kekal. Siasatan itu penting bagi mengenal pasti punca sebenar selepas dakwat kekal yang dicalitkan pada jari pengundi tidak mampu bertahan lama seperti dimaklumkan badan bebas itu sebelum ini. Timbalan Pengerusinya, Datuk Wan Ahmad Wan Omar, berkata pasukan siasatan yang dianggotai tiga ahli SPR diberi masa selama sebulan untuk menjalankan tanggungjawab mereka.

    ReplyDelete
  24. “Petugas SPR ini ada macam-macam, kita tidak tahu niat mereka, jadi ia memerlukan kepada siasatan dalaman secara terperinci bagi mencari kebenaran terhadap perkara itu. “Kita tidak tahu apakah dakwat ini tidak kekal lama kerana kualitinya ataupun kesilapan pegawai SPR ataupun ada unsur sabotaj, malah kami sendiri terkejut kerana perjanjian dengan pembekal ia mestilah kekal lama,” katanya ketika dihubungi di sini, semalam.

    ReplyDelete
  25. Dakwat kekal yang digunakan pada pilihan raya umum lalu menjadi polemik apabila pembangkang tidak berpuas hati dengan penggunaannya dan mendakwa ia satu penipuan oleh badan bebas itu. Sementara itu, Presiden Majlis Belia Malaysia (MBM), Mohamed Maliki Mohamed Rapiee, berkata penubuhan pasukan siasatan dalaman itu adalah langkah tepat bagi mencari kebenaran terhadap penggunaan dakwat kekal yang tidak mampu bertahan. Soal kewibawaan Bagaimanapun katanya, isu dakwat kekal tidak boleh dijadikan alasan ataupun sandaran untuk tindak mengiktiraf keputusan pilihan raya umum lalu, sebaliknya penggunaan dakwat itu mampu meningkatkan lagi kebolehpercayaan perjalanan pilihan raya di negara ini.

    ReplyDelete
  26. “Ia adalah satu langkah wajar kerana ia membabitkan soal kewibawaan dan integriti badan bebas itu selaku pengendali pilihan raya. Malah ia sebahagian daripada cadangan dikemukakan MBM dengan menyentuh isu dakwat kekal membabitkan aspek kualiti serta ketahanannya,” katanya. Bagi bekas Ketua Penerangan PKR, Ruslan Kassim, berkata SPR kini sudah dijadikan ‘kambing hitam’ oleh pembangkang bagi menutup kelemahan mereka dan usaha dilakukan suruhanjaya itu bagi mencari kebenaran adalah langkah tepat.

    ReplyDelete
  27. “Petugas SPR ramai, kita tidak tahu arah sokongan mereka, semestinya siasatan terperinci perlu dibuat terutamanya membabitkan pihak yang membuat dan menerima tempahan dakwat kekal ini. “Tidak mustahil ada yang mensabotaj penggunaan dakwat kekal bagi memburukkan imej SPR serta menimbulkan keraguan rakyat terhadap badan pengendali pilihan raya itu,” katanya.

    ReplyDelete
  28. Ahli Majlis Tertinggi UMNO Dr. Mohd Puad Zarkashi berkata Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) sebenarnya dijadikan kambing hitam oleh pembangkang untuk merosakkan imej kerajaan Barisan Nasional (BN). Ujarnya, imej SPR dirosakkan teruk dengan pelbagai tuduhan hanyalah untuk menjatuhkan kerajaan BN yang telah diberi mandat untuk menerajui negara menerusi Pilihan Raya Umum (PRU) ke-13 yang lalu.

    ReplyDelete
  29. “Rakyat telah membuat pilihan dan pilihan rakyat adalah BN. Pembangkang tidak dapat menerima hakikat kekalahan dan cuba menumbangkan kerajaan sedia ada menerusi revolusi jalan raya. Kononnya inilah sahaja cara mencari keadilan.

    “Apa yang saya persoalkan adalah sekiranya benar PRU-13 tidak telus dengan tuduhan pengundi hantu, dakwat tidak kekal, blackout dan sebagainya, mengapa mereka tidak menghantar petisyen berkenaan perkara ini?

    ReplyDelete
  30. Mereka boleh hantar petisyen untuk batalkan keputusan di beberapa kawasan dengan alasan politik wang tetapi mereka tidak mengemukakan petisyen berkenaan apa yang mereka jaja selama ini? Ini jelas membuktikan mereka hanya berbohong dan tiada bukti,” katany. Beliau yang juga Ketua UMNO Batu Pahat berkata pembangkang sebenarnya hanya ingin mewujudkan persepsi kononnya berlaku ketidakadilan tetapi hakikatnya tidak seperti itu.

    ReplyDelete
  31. “Bagi saya, sebenarnya telah wujud dua kumpulan di dalam perhimpunan haram ini iaitu satu puak yang benar-benar mahu membantah keputusan PRU dan satu lagi adalah untuk membantah pembangkang yang mengangkat sumpah.

    “Sekiranya mereka tidak bersetuju dengan keputusan PRU dan menuduh kerajaan tidak betul mengapa mereka mengangkat sumpah. Oleh itu saya mencabar Anwar Ibrahim untuk menyatakan pendiriannya adakah dia sebenarnya hanya berselindung di sebalik perhimpunan ini ataupun memang dia mahu menggulingkan kerajaan melalui revolusi jalanan.

    ReplyDelete
  32. “Sekiranya dia menyokong guling kerajaan melalui revolusi jalanan maka dia tidak boleh angkat sumpah. Tapi semalam dia telah angkat sumpah… maka dia harus menyelar penyokong mereka yang berhimpun ini…

    “Tapi saya yakin, Anwar akan mencipta seribu satu alasan untuk menunjukkan bahawa dirinya benar. Sebab itu pembangkang sebenarnya sama sekali tidak layak untuk mempertikaikan SPR kerana mereka sendiri penuh dengan kepalsuan,” jelasnya lagi.

    ReplyDelete
  33. Pendirian itu bagaimanapun tidak selari apabila dua rakan sekutu mereka iaitu PAS dan DAP tetap akan meneruskan upacara mengangkat sumpah itu.

    ReplyDelete
  34. Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Shahidan Kassim (gambar), berkata perhimpunan dan perkhemahan Blackout 505 dianjurkan pembangkang kelmarin tidak memberi apa-apa makna, selain menyusahkan rakyat.

    ReplyDelete
  35. beliau mengingatkan peserta perhimpunan terbabit 505 supaya tidak mengganggu serta menimbulkan kekecohan pada sidang pertama Parlimen

    ReplyDelete
  36. Cukuplah berkhemah di Padang Merbok, elok baliklah rumah masing-masing, jumpa anak, isteri dan ibu-bapa masing-masing sebab semuanya tidak bermakna kerana Ahli Parlimen pembangkang akan turut angkat sumpah.

    ReplyDelete
  37. Kita guna Parlimen yang mulia untuk bincangkan masalah rakyat

    ReplyDelete
  38. Kerajaan mencadangkan penubuhan Majlis Konsultasi Perpaduan Nasional bagi mencapai matlamat perdamaian yang dimahukan pembangkang dengan syarat mereka menerima keputusan Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13) secara muktamad.

    ReplyDelete
  39. Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, berkata pembangkang patut menghentikan perhimpunan membantah keputusan PRU-13 yang telah dilaksanakan mengikut Perlembagaan dan peraturan.

    ReplyDelete
  40. National Feedlot Corporation Sdn Bhd (NFCorp) dan Pengerusinya, Datuk Seri Dr Mohamad Salleh Ismail memfailkan saman fitnah ke atas seorang pemimpin PKR dan sebuah portal berita berhubung kenyataan berkaitan pinjaman pembelian hartanah KL Eco City.

    ReplyDelete
  41. Writ saman terhadap Pengarah Strategi PKR, Mohd Rafizi Ramli selaku defendan pertama dan Mkini Dotcom Sdn Bhd, pemilik portal MalaysiaKini selaku defendan kedua, difailkan melalui melalui Tetuan Wan Shahrizal, Hari & Co di Pejabat Pendaftar Mahkamah Tinggi, di sini 3 Jun lalu.

    ReplyDelete
  42. Timbalan Pendaftar Mahkamah Tinggi, Siti Nur Shafrida Hashim menetapkan 19 Ogos ini untuk pengurusan kes saman terbabit.

    ReplyDelete
  43. Peguam Mohamad Salleh, Wan Shahrizal Wan Ladin, ketika ditemui, berkata pihaknya memberi tempoh 14 hari sehingga 2 Julai ini untuk Mohd Rafizi yang juga Ahli Parlimen Pandan dan Mkini Dotcom Sdn Bhd, memfailkan kehadiran di Mahkamah.

    ReplyDelete
  44. sekiranya kedua-dua defendan gagal berbuat demikian dalam tempoh ditetapkan, pihaknya akan memfailkan penghakiman ingkar terhadap mereka.

    ReplyDelete
  45. Dalam penyataan tuntutannya, Mohamad Salleh mendakwa, Mohd Rafizi pada 7 Mac tahun lalu, mengeluarkan kenyataan fitnah pada satu sidang akhbar di ibu pejabat PKR berhubung pembelian hartanah KL Eco City dan berita itu disiarkan Malaysiakini pada hari sama.

    ReplyDelete
  46. Pengerusi NFCorp itu berkata, saman berkenaan difailkan kerana kerugian yang ditanggung beliau susulan pembohongan, penyebaran maklumat mengelirukan serta pendedahan maklumat sulit perbankan dan fitnah oleh defendan.

    ReplyDelete
  47. Mohamad Salleh menuntut ganti rugi am, teladan dan ganti rugi teruk, faedah, kos dan relif lain yang difikirkan sesuai oleh mahkamah selain memohon perintah injunksi bagi menghalang defendan daripada terus mengelirukan dan menipu orang ramai berhubung isu pinjaman itu.

    ReplyDelete
  48. Rakyat Malaysia seharusnya hanya menerima pemimpin yang berhemah dan penuh diplomasi untuk menjadi Perdana Menteri bagi meneruskan kesinambungan pembangunan negara ini.

    ReplyDelete
  49. Menteri Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan (KPKK), Datuk Seri Dr Rais Yatim, berkata rakyat juga tidak harus menerima individu yang mengeluarkan kata-kata kesat terutama terhadap pemimpin yang banyak berjasa kepada negara seperti bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad.

    ReplyDelete
  50. Setiap warga negara perlu beri tamparan kepada (Datuk Seri) Anwar (Ibrahim) dan pimpinannya disebabkan komen itu yang menyalahi nilai Timur dan perlu menolak mereka daripada menjadi pemimpin

    ReplyDelete
  51. Jika perkataan ini boleh diucapkan sebelum beliau menjadi Perdana Menteri, sudah pasti ia boleh dikeluarkan lagi di masa hadapan. Rais berkata demikian ketika diminta mengulas laporan akhbar berbahasa Inggeris semalam yang melaporkan Anwar sebagai berkata Dr Mahathir untuk 'mati saja' daripada berkempen untuk Barisan Nasional (BN). Anwar dipetik sebagai berkata: "Sudah mau mati, dah 83 tahun. Berapa lama lagi? Kalau dah nak mati, mati sajalah."

    ReplyDelete
  52. Rais berkata, kebiadaban Anwar yang menggunakan perkataan 'mati' ketika berkempen terhadap Dr Mahathir itu mengguris perasaan rakyat kerana perkataan itu tidak seharusnya digunakan khususnya oleh seorang ketua pembangkang yang beragama Islam dan berbangsa Melayu.

    ReplyDelete
  53. Selain itu, Rais juga menempelak Anwar yang silap mengatakan Dr Mahathir kini berusia 83 tahun, sedangkan usia sebenar tokoh negara itu adalah 87 tahun.

    ReplyDelete
  54. The government is considering a proposal for voters who turn 21 to be automatically registered.Prime Minister Datuk Seri Najib Razak, in replying to a question by Datuk Dr Abd. Latiff Ahmad (Mersing-BN) in Parliament today, said it would not be feasible to make voting compulsory for all Malaysians.

    ReplyDelete
  55. To Ab Latiff's question on if action would be taken against those who use the word `Rakyat' to voice their dissatisfaction on the outcome of the 13th General Election, Najib said the government would not do so.

    ReplyDelete
  56. "The irony is those who are talking about injustices during the GE13, accept the election results in areas and states which were won by them.

    ReplyDelete
  57. "However if their actions go against the country's laws and Federal constitution, the goverment will not hesitate to take action to ensure that there is continued respect for the country's sovereignty."

    ReplyDelete
  58. Najib said the government was confident of the people's maturity and intelligence and they had fufilled their right and responsibility to choose the leaders of the country and states in GE13.

    ReplyDelete
  59. He added that the balloting procedure was a good measure of democracy and street demonstrations would not bring any good for the country.

    ReplyDelete
  60. To a supplementary question by Karpal Singh (Bukit Gelugor-DAP) on whether the government will take action against DAP adviser, Dr Chen Man Hin for mentioning the word `Malaysian Spring', Najib said this was the prerogative of the Attorney-General and that the government was not scared of the word "Malaysian Spring".

    ReplyDelete
  61. To a question by Lim Kit Siang (Gelang Patah-DAP) on the government's steps towards achieving national reconciliation since GE13, Najib said: "In the government's efforts towards national reconciliation, the main premise was that all parties accept the results of GE13 in accordance with the Federal Constitution.

    ReplyDelete
  62. "The government proposes to set up the National Unity Consultation Council aimed at finding a solution to issues of racial and religious polarisation which had arisen during the GE13."

    ReplyDelete
  63. Umno secretary-general Tengku Adnan Mansor today questioned the need for indelible ink to be used in Malaysia, arguing that it was something only being used in third world countries.

    ReplyDelete
  64. The Putrajaya MP was responding to revelations in Dewan Rakyat yesterday that the indelible ink used in the 13th General Election was made up of permitted food colouring and not chemicals.

    ReplyDelete
  65. “Actually we don’t need indelible ink, why do we need indelible ink? We are not a third world country, you know. We have IC, we have identification. Indelible ink is used in country where there is no identifications,” he told reporters in the Parliament lobby.

    ReplyDelete
  66. Tengku Adnan praised the Election Commission for being concerned about the health of the people, saying: “Because SPR is concerned and instead of putting chemicals that would hurt the people, we are a responsible government, and we care for the people.”

    ReplyDelete
  67. “We do something which is good for the people, we don’t simply put chemicals. We know in India the ink will be there one or two months that’s very bad for health,” he said.

    ReplyDelete
  68. He said that the government has acceded to the demands of the Opposition but now indicated that it may not be the best method.

    ReplyDelete
  69. “You asked for it, the opposition asked for it, so we follow, but does it work?” added Tengku Adnan. He cited an example of opposition supporters who ask the public to use the indelible ink to cross the ballot paper.

    ReplyDelete
  70. Minister in the Prime Minister's Department Datuk Seri Shahidan Kassim yesterday said in parliamentary reply: “No chemical was used in the ink but it was instead replaced with permitted food colouring."

    ReplyDelete
  71. The EC had previously blamed the ink’s quick removal on the low level of silver nitrate used.

    Shahidan said yesterday that 216,600 bottles of indelible ink were used in the 13th general election at a cost of RM6.9 million. However, the transport costs, packaging and storage of the ink led to the cost to balloon to RM7.1 million.

    ReplyDelete
  72. National reconciliation can only be achieved if Pakatan Rakyat accepts the result of the 13th general election, Prime Minister Datuk Seri Najib Razak told Dewan Rakyat today.

    ReplyDelete
  73. Since the results of the May 5 polls were announced PR had openly declared its intentions not to accept the decision and accused the ruling government of cheating and electoral fraud.

    ReplyDelete
  74. "If we continue this issue (gatherings), when will we be able to find national reconciliation... if you want it, accept the decision," Najib said, answering a question from Gelang Patah MP (DAP) Lim Kit Siang.

    ReplyDelete
  75. Najib said as soon as the results had been announced, the new Barisan Nasional government began national reconciliation efforts as part of measures to unite the people.

    ReplyDelete
  76. His initial reaction to the results, however, was hardly conciliatory.

    He had witnessed BN winning by a smaller majority than the 2008 general election and later described it as a 'Chinese tsunami', which drew more criticism. Umno-owned daily Utusan Malaysia came out with an article titled "Apa lagi Cina mau?" in an attempt to portray the results of the polls as Malays against the Chinese.

    ReplyDelete
  77. There were also calls by Malay rights group to hold boycott campaigns against Chinese-made goods and former Court of Appeal judge Datuk Mohd Noor Abdullah suggested that Chinese and Indian vernacular schools be abolished.

    ReplyDelete
  78. These inflammatory comments were at odds with the calls for national reconciliation efforts by Najib whose BN party retained power despite losing the popular vote to PR.

    ReplyDelete
  79. PR won 51 per cent of the popular vote while BN got 48 per cent.

    Meanwhile, Opposition leader Datuk Seri Anwar Ibrahim defended his actions in opposing the results of the May 5 polls, accusing BN of winning through abuse of power and fraud and also alleging that Election Commission had not conducted the polls process fairly.

    ReplyDelete
  80. BN won 133 parliamentary seats compared to PR’s 89, but it was lower than the 140 seats they had won in 2008.

    ReplyDelete
  81. PR has held rallies, known as Black 505, in Selangor, Johor, Pahang, Perak, Malacca and Terengganu to protest the election results.

    ReplyDelete
  82. Ramainya budak Tadika di sini buat artikel luar dari Tajuk! Atau mereka salah makan ubat semasa menulis komen ini!

    ReplyDelete
  83. BERAKHIR SUDAH BULAN MADU PAKATAN RAKYAT!!

    Mereka yang sebelum ini begitu berkeyakinan, tiada sebarang peruntukan undang-undang yang boleh digunakan lagi untuk menahan, dan menghalang perlakuan khianat mereka, tiba-tiba seperti terkena renjatan elektrik apabila Akta Hasutan digunakan oleh pihak polis.

    ReplyDelete
  84. BERAKHIR SUDAH BULAN MADU PAKATAN RAKYAT!!

    N.Surendran, Naib Presiden PKR merangkap Ahli Parlimen Padang Serai dan juga peguam Adam Adli, dalam hujah pembelaannya di Mahkamah Sesyen menyatakan bahawa Akta Hasutan adalah sebuah akta yang lapuk dan sepatutnya sudah dimansuhkan.
    BERAKHIR SUDAH BULAN MADU PAKATAN RAKYAT!!

    ReplyDelete
  85. BERAKHIR SUDAH BULAN MADU PAKATAN RAKYAT!!

    N.Surendran merupakan antara yang paling lantang menyatakan kononnya Akta Hasutan sudah pun dimansuhkan, walaupun sebenarnya seperti yang dinyatakan oleh Hakim Mahkamah Sesyen pagi tadi, akta tersebut masih dalam kajian pemansuhan dan pada peringkat pra-matang.

    ReplyDelete
  86. BERAKHIR SUDAH BULAN MADU PAKATAN RAKYAT!!

    Dengan kata lain, N.Surendran sebenarnya sudah boleh diangkut kerana dia bukan sahaja menghasut, bahkan sedang berusaha menimbulkan kekacauan dengan cara menyebarkan berita yang tidak benar.

    ReplyDelete
  87. BERAKHIR SUDAH BULAN MADU PAKATAN RAKYAT!!

    Penangkapan beberapa orang termasuklah Haris Ibrahim, Tian Chua dan Tamrin Ghafar, dilihat ramai sebagai permulaan langkah dan persediaan untuk penangkapan besar-besaran melibatkan beberapa nama besar seperti Anwar Ibrahim, Lim Kit Siang, Lim Guan Eng dan sebagainya.

    ReplyDelete
  88. BERAKHIR SUDAH BULAN MADU PAKATAN RAKYAT!!

    Adam Adli yang telah ditangkap, ditahan reman selama beberapa hari dan kemudian dijadikan sebagai umpan untuk membangkitkan sentimen di kalangan golongan muda pro Pakatan Rakyat, telah pun dibebaskan oleh Mahkamah Sesyen dengan seorang penjamin dan bakal dibicarakan pada 2 Julai nanti.

    ReplyDelete
  89. BERAKHIR SUDAH BULAN MADU PAKATAN RAKYAT!!

    Akta Keselamatan Dalam Negeri sudah tidak ada, tetapi seperti yang dikatakan oleh pihak berkuasa, masih terdapat beberapa akta yang boleh digunakan untuk mengamankan negara ini daripada hasutan serta gelagat gila ramai pemimpin Pakatan Rakyat, khususnya yang kiblat mereka adalah Anwar Ibrahim dan Lim Guan Eng.

    ReplyDelete
  90. BERAKHIR SUDAH BULAN MADU PAKATAN RAKYAT!!

    Mereka sebaliknya menuduh, UMNO dan Barisan Nasional, khususnya Perdana Menteri, Najib Abdul Razak sedang tertekan dan menggunakan pelbagai akta lapuk untuk menyekat kebebasan bersuara

    ReplyDelete
  91. BERAKHIR SUDAH BULAN MADU PAKATAN RAKYAT!!

    Agak aneh sikap yang ditunjukkan oleh para pemimpin Pakatan Rakyat, apabila mereka bersungguh-sungguh membela segala kejahatan dan kemusnahan yang mereka sedang lakukan dengan menyalahkan undang-undang dan penguatkuasaan undang-undang.

    ReplyDelete
  92. BERAKHIR SUDAH BULAN MADU PAKATAN RAKYAT!!

    Bagi mereka, tiada sebarang undang-undang yang boleh dikuatkuasakan terhadap mana-mana individu yang menyokong Pakatan Rakyat.

    ReplyDelete
  93. BERAKHIR SUDAH BULAN MADU PAKATAN RAKYAT!!

    Kalau ada usaha penguatkuasaan diambil terhadap individu-individu Pakatan Rakyat, itu bermakna pencabulan hak asasi dan kebebasan bersuara.

    ReplyDelete
  94. BERAKHIR SUDAH BULAN MADU PAKATAN RAKYAT!!

    Malah lebih ironi lagi, tindakan tersebut dianggap sebagai gila.

    ReplyDelete
  95. BERAKHIR SUDAH BULAN MADU PAKATAN RAKYAT!!

    Tindakan polis dan Kementerian Dalam Negeri yang dimenterikan oleh Zahid Hamidi mendapat sokongan yang amat meluas daripada majoriti rakyat Malaysia yang selama ini memendam perasaan melihat tingkah laku para pemimpin dan penyokong Pakatan Rakyat.

    ReplyDelete
  96. BERAKHIR SUDAH BULAN MADU PAKATAN RAKYAT!!

    Tidak sahaja menyokong penangkapan individu-individu Pakatan Rakyat yang buat kacau, sebaliknya ramai yang mula menyuarakan agar tindakan lebih keras termasuklah hukuman diambil terhadap puak-puak berkenaan.

    ReplyDelete
  97. BERAKHIR SUDAH BULAN MADU PAKATAN RAKYAT!!

    Keputusan PRU13 sememangnya memberi rahmat yang amat besar kepada majoriti rakyat Malaysia yang masih mengharapkan kedamaian dan keamanan di negara ini.
    BERAKHIR SUDAH BULAN MADU PAKATAN RAKYAT!!

    ReplyDelete
  98. BERAKHIR SUDAH BULAN MADU PAKATAN RAKYAT!!

    Keputusan PRU13 itu, akhirnya mengubah konsep berlemah-lembut dan keterbukaan yang keterlaluan seperti yang diamalkan selama ini.

    ReplyDelete
  99. BERAKHIR SUDAH BULAN MADU PAKATAN RAKYAT!!

    Dalam mana-mana peradaban dunia sekalipun, kegemilangan sesebuah kerajaan dan negara, bukan terletak kepada tindakan lemah lembut dan patah leher, sebaliknya dasar-dasar yang dilaksanakan secara ‘keras’ dan ‘diktator’.

    ReplyDelete
  100. BERAKHIR SUDAH BULAN MADU PAKATAN RAKYAT!!

    Sejarah kerajaan-kerajaan Islam yang gemilang dari zaman Bani Umayyah sehinggalah ke Bani Uthmaniyyah, semuanya merujuk kepada perkara yang sama.

    ReplyDelete
  101. BERAKHIR SUDAH BULAN MADU PAKATAN RAKYAT!!

    Bukan semua perkara boleh ditangani secara lemah lembut, terbuka dan kebebasan keterlaluan sehinggakan untuk berdemonstrasi di tepi jalan juga dibenarkan.

    ReplyDelete
  102. BERAKHIR SUDAH BULAN MADU PAKATAN RAKYAT!!

    Dua negara yang mempunyai populasi besar di dunia yang boleh dijadikan contoh adalah India dan China. India merupakan negara yang sangat demokratik.
    BERAKHIR SUDAH BULAN MADU PAKATAN RAKYAT!!

    ReplyDelete
  103. BERAKHIR SUDAH BULAN MADU PAKATAN RAKYAT!!

    Manakala China pula ditadbir dan diperintah secara kukubesi. India, sungguhpun telah bertukar kerajaan berkali-kali dan masih berbangga dengan demokrasi yang dilaksanakan di negara tersebut, masih ketinggalan jauh dari pelbagai segi kalau dibandingkan dengan China.

    ReplyDelete
  104. BERAKHIR SUDAH BULAN MADU PAKATAN RAKYAT!!

    Sebabnya sangat mudah, India mempunyai terlalu ramai orang ‘yang pandai’ sehinggakan apa-apa sahaja dasar dan polisi kerajaan yang hendak dilaksanakan, dibangkang dan akhirnya terbantut begitu sahaja.

    ReplyDelete
  105. BERAKHIR SUDAH BULAN MADU PAKATAN RAKYAT!!

    Sedangkan China pula yang dikecam, dikeji dan dihina kerana pentadbirannya yang bersifat kuku besi, kini ditakuti oleh negara-negara Kapitalis seperti Amerika Syarikat kerana kemampuannya menyediakan segala-galanya dalam jumlah yang sangat besar dan berharga lebih murah.

    ReplyDelete
  106. BERAKHIR SUDAH BULAN MADU PAKATAN RAKYAT!!

    Sebarang pemberontakan akan ditangani dengan cara berdarah sehingga akhirnya, rakyat dapat menumpukan perhatian mereka kepada kemajuan yang dihambat.

    ReplyDelete
  107. BERAKHIR SUDAH BULAN MADU PAKATAN RAKYAT!!

    Bandingkan pula Malaysia dan Indonesia. Indonesia merdeka lebih dahulu berbanding Malaysia. Indonesia juga mempunyai pemimpin-pemimpin yang hebat dan berdarah pejuang.

    ReplyDelete
  108. BERAKHIR SUDAH BULAN MADU PAKATAN RAKYAT!!

    Kemerdekaan Indonesia dicapai menerusi pertumpahan darah yang cukup terkenal dengan peristiwa Buluh Runcing.

    ReplyDelete
  109. BERAKHIR SUDAH BULAN MADU PAKATAN RAKYAT!!

    Ketika pada zaman Sukarno, manusia hebat yang diketahui antara orator terhebat dunia, Indonesia terkial-kial untuk mengisi kemerdekaannya sehingga akhirnya, Sukarno terpaksa digulingkan kerana kepandaiannya berpidato tidak seiring dengan kebolehannya untuk menguruskan negara.

    ReplyDelete
  110. BERAKHIR SUDAH BULAN MADU PAKATAN RAKYAT!!

    Suharto berjaya memacu Indonesia menjadi kuasa ekonomi di sebelah tenggara Asia. Sehinggakan Amerika Syarikat terpaksa melakukan sekatan terhadap Indonesia apabila negara tersebut mulai membina pesawatnya sendiri.

    ReplyDelete
  111. BERAKHIR SUDAH BULAN MADU PAKATAN RAKYAT!!

    Kepimpinan gemilang Suharto mulai dilanda masalah apabila muncul revolusi untuk menggulingkannya dengan menggunakan alasan Kronisme, Nepotisme dan Favoritisme. Akhirnya Suharto tumbang dan digantikan dengan beberapa orang Presiden.

    ReplyDelete
  112. BERAKHIR SUDAH BULAN MADU PAKATAN RAKYAT!!

    Malaysia yang mengamalkan dasar pertengahan, berjaya mengatasi pelbagai masalah subversif termasuklah ancaman daripada komunis dan sosialisme.

    ReplyDelete
  113. BERAKHIR SUDAH BULAN MADU PAKATAN RAKYAT!!

    Akhirnya apa yang berlaku, sudah sampai ke tahap yang mencabar kesabaran majoriti rakyat Malaysia.

    ReplyDelete
  114. BERAKHIR SUDAH BULAN MADU PAKATAN RAKYAT!!

    Keputusan PRU13 barangkali telah menyentapkan kepimpinan utama negara bahawa kaedah dan polisi yang diamalkan sebelum ini, sebenarnya tidak sesuai langsung untuk diamalkan di Malaysia.

    ReplyDelete
  115. BERAKHIR SUDAH BULAN MADU PAKATAN RAKYAT!!

    Sebaliknya, sesuatu yang lebih mendidik, mengajar dan menghukum, perlu diaplikasikan.

    ReplyDelete
  116. BERAKHIR SUDAH BULAN MADU PAKATAN RAKYAT!!

    Yang tidak senang dengan perubahan sikap kerajaan itu hanyalah Pakatan Rakyat yang mahu menggulingkan kerajaan dengan cara rusuhan dan demonstrasi.

    ReplyDelete
  117. BERAKHIR SUDAH BULAN MADU PAKATAN RAKYAT!!

    Sedangkan rakyat Malaysia yang mahu hidup aman damai, aman berterima kasih kepada kerajaan kerana akhirnya tindakan yang ditunggu-tunggu, telah pun tiba.

    ReplyDelete
  118. BERAKHIR SUDAH BULAN MADU PAKATAN RAKYAT!!

    Cuma satu sahaja harapan… diharapkan tindakan menangkap, menahan dan menghalang itu akan berterusan dengan hukuman dan pencegahan.

    ReplyDelete
  119. BERAKHIR SUDAH BULAN MADU PAKATAN RAKYAT!!

    Seandainya tangkap dan kemudian lepas dengan ‘pengaruh’ Peguam Negara, ia hanya akan menambahkan lagi masalah di negara ini yang semakin ketara konflik berdarah seandainya tidak dibendung dari awal.

    ReplyDelete
  120. Setiausaha Agung Umno Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor hari ini berkata negara ini pada dasarnya tidak memerlukan penggunaan dakwat kekal, sebaliknya cukup menggunakan kad pengenalan untuk mengenal pasti individu tertentu sebagai pengundi.

    ReplyDelete
  121. Menteri Wilayah Persekutuan itu berkata penggunaan dakwat kekal itu adalah atas permintaan pembangkang dari Pakatan Rakyat (PR) di Parlimen yang kemudiannya telah dipersetujui.

    ReplyDelete
  122. "Kita tak perlukan dakwat kekal ... untuk apa? Kita bukan negara (dunia) ketiga. Kita ada kad pengenalan yang boleh dikenal pasti.

    ReplyDelete
  123. "Dakwat kekal ini pembangkang yang minta di Parlimen dan kita setuju dan ikut," katanya ketika ditemui di lobi Parlimen hari ini.

    ReplyDelete
  124. Ahli Parlimen Putrajaya itu menegaskan bahawa sebab dakwat kekal yang digunakan dalam Pilihan Raya Umum (PRU) 2013 lalu tidak mengandungi bahan kimia berbahaya adalah bagi memastikan keselamatan rakyat.

    ReplyDelete
  125. Kata beliau, ia berbeza dengan dakwat kekal yang kekal sehingga dua bulan seperti yang digunakan di India, yang memberi kesan yang merbahaya kepada masyarakat.

    ReplyDelete
  126. "Sebab SPR sangat prihatin yang kimia itu akan menyakitkan orang ramai. Ini tanggungjawab kerajaan untuk menjaga rakyat," katanya.

    ReplyDelete
  127. Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Shahidan Kassim sebelum ini mengatakan bahawa bahan kimia dalam dakwat kekal diganti dengan pewarna makanan.

    ReplyDelete
  128. "Tiada kandungan bahan-bahan kimia digunakan dalam dakwat tersebut. Sebaliknya ianya digantikan dengan penggunaan bahan-bahan pewarna makanan yang diluluskan," kata Shahidan semalam.

    ReplyDelete
  129. Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) sebelum ini berkata mereka menggunakan "silver nitrate" dalam dakwat kekal dan memberi alasan bahawa pengurangan kandungan tersebutlah yang merupakan punca kemelut kebertahanan dakwat kekal yang digunakan itu.

    ReplyDelete
  130. Shahidan juga berkata tarikh luput dakwat kekal ialah empat bulan daripada tarikh ia dikeluarkan serta menyalahkan pengundi yang sengaja berusaha menanggalkan dakwat tersebut sebagai punca ia tidak kekal.

    ReplyDelete
  131. "Kesan ketahanan penggunaan dakwat kekal adalah tertakluk kepada individu dan usaha-usaha yang dilakukan bagi tujuan menghilangkan dakwat kekal berkenaan," katanya lagi.

    ReplyDelete
  132. Dalam jawapan bertulis lagi, Shahidan juga memberitahu dewan sejumlah RM6.9 juta dibelanjakan untuk penggunaan dakwat kekal di samping perbelanjaan tambahan RM200,000 meliputi kos pengangkutan, pembungkusan serta penyimpanan, menjadikan jumlah keseluruhannya RM7.1 juta.

    ReplyDelete
  133. Shahidan turut berkata SPR tidak bercadang untuk memaklumkan maklumat pembekal dakwat kekal kepada umum atas sebab keselamatan.

    ReplyDelete
  134. Pakatan Rakyat menyalahkan penipuan pilihan raya menyebabkan mereka tidak menjadi kerajaan walaupun menang undi popular dalam PRU13.

    ReplyDelete
  135. Isu dakwat kekal yang boleh ditanggalkan adalah antara penipuan SPR yang didakwa oleh PR.

    ReplyDelete
  136. Malahan Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim pada bulan lalu dalam perhimpunan besar-besaran yang dianjurkan oleh pertubuhan bukan kerajaan (NGO), telah menggesa orang awam untuk membuat laporan polis jika dakwat kekal tanggal daripada jari mereka sebaik mengundi pada 5 Mei lalu.

    ReplyDelete
  137. Malahan, Pengerusi SPR Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof mengumumkan bahawa pihaknya telah menubuhkan pasukan khas bagi mengenal pasti punca yang menyebabkan dakwat kekal yang digunakan pada PRU13 tidak kekal lama selepas dicalit.

    ReplyDelete
  138. DESAKAN PAKATAN HAPRAK SUPAYA SPR MENGGUNAKAN DAKWAT KEKAL PADA PRU13 TERBUKTI ADA UDANG DISEBALIK BATU

    MALAYSIA bukanlah negara yang terlalu sempurna, tetapi tidak keterlaluan dikatakan bahawa tidak ada apa yang terlalu signifikan yang perlu diperjuangkan di negara ini melainkan perjuangan untuk memperkasakan jati diri rakyatnya.

    ReplyDelete
  139. DESAKAN PAKATAN HAPRAK SUPAYA SPR MENGGUNAKAN DAKWAT KEKAL PADA PRU13 TERBUKTI ADA UDANG DISEBALIK BATU

    Secara dasarnya, negara ini sudah cukup lengkap bagi membolehkan ia berfungsi dengan aman, stabil, makmur dan sejahtera. Apa yang perlu hanyalah penambahbaikan sahaja dan bukannya perubahan drastik.

    ReplyDelete
  140. DESAKAN PAKATAN HAPRAK SUPAYA SPR MENGGUNAKAN DAKWAT KEKAL PADA PRU13 TERBUKTI ADA UDANG DISEBALIK BATU

    Kedudukan negara yang ‘lengkap’ inilah yang menyukarkan pihak yang ingin menjatuhkan kerajaan iaitu dari segi mencari isu yang cukup penting untuk dijuarai. Justeru, mahu tidak mahu mereka terpaksa memfitnah, mencipta isu atau menimbulkan isu daripada sesuatu yang bukan isu, untuk diperjuangkan.

    ReplyDelete
  141. DESAKAN PAKATAN HAPRAK SUPAYA SPR MENGGUNAKAN DAKWAT KEKAL PADA PRU13 TERBUKTI ADA UDANG DISEBALIK BATU

    Oleh kerana isu yang ditimbulkan bukanlah isu yang ‘genuine’, maka ia selalunya membawa akibat yang buruk atau merugikan sahaja. Contohnya, isu ISA dan isu dakwat kekal dalam pilihanraya. Sedangkan, kedua-dua isu ini bukanlah satu isu, buktinya ia tidak pernah menjadi masalah kepada negara dan rakyat selama ini.

    ReplyDelete
  142. DESAKAN PAKATAN HAPRAK SUPAYA SPR MENGGUNAKAN DAKWAT KEKAL PADA PRU13 TERBUKTI ADA UDANG DISEBALIK BATU

    Malah negara terus tumbuh dan berkembang maju dengan amalan demokrasi yang cemerlang, serta sentiasa aman dan stabil sama ada dengan kewujudan ISA mahupun tanpa penggunaan dakwat kekal dalam pilihanraya. Oleh itu, sejak dari awal lagi kita meragui desakan pembangkang yang ingin sangat menggunakan dakwat kekal dalam pilihanraya.

    ReplyDelete
  143. DESAKAN PAKATAN HAPRAK SUPAYA SPR MENGGUNAKAN DAKWAT KEKAL PADA PRU13 TERBUKTI ADA UDANG DISEBALIK BATU

    Sedangkan sistem itu adalah ‘primitif’, terdedah kepada berbagai cara manipulasi dan tidak effisien. Hairan sekali kita apabila pembangkang bermati-matian memperjuangkannya sambil menolak sistem biometrik yang lebih canggih dan ‘reliable’.

    ReplyDelete
  144. DESAKAN PAKATAN HAPRAK SUPAYA SPR MENGGUNAKAN DAKWAT KEKAL PADA PRU13 TERBUKTI ADA UDANG DISEBALIK BATU

    Malang sekali apabila desakan pembangkang ini telah tidak dikekang dengan hujah yang tegas. Bagaikan tidak mampu menahan asakan maka akhirnya sistem dakwat kekal pun diluluskan walaupun semua pihak cukup sedar akan kelemahan sistem tersebut. Kini, apabila pilihanraya sudah berlalu, muncullah beberapa pihak yang mendedahkan taktik kotor SPR berkaitan dakwat kekal. Sedangkan semua taktik itu telah pun dijangka sedari mula lagi dan boleh dielakkan.

    ReplyDelete
  145. DESAKAN PAKATAN HAPRAK SUPAYA SPR MENGGUNAKAN DAKWAT KEKAL PADA PRU13 TERBUKTI ADA UDANG DISEBALIK BATU

    Objektifnya satu sahaja iaitu menuduh SPR tidak telus serta menimbulkan huru-hara sehingga keputusan pilihanraya ditolak. Apa yang PR terlepas pandang ialah, tidak logik jika menuduh SPR atau UMNO/BN/Kerajaan yang memanipulasi dakwat kekal kerana terbukti sejak dari mula lagi SPR, UMNO, BN atau Kerajaan begitu keberatan untuk menggunakan sistem itu.

    ReplyDelete
  146. DESAKAN PAKATAN HAPRAK SUPAYA SPR MENGGUNAKAN DAKWAT KEKAL PADA PRU13 TERBUKTI ADA UDANG DISEBALIK BATU

    Tentulah lebih logik jika pihak yang mendesak penggunaan sistem itu, iaitu PR sendiri, yang sebenarnya mempunyai perancangan awal untuk memanipulasinya. Rakyat Malaysia bukan semuanya bodoh seperti penyokong PR yang sanggup menelan apa saja yang disumbat ke minda mereka.

    ReplyDelete
  147. DESAKAN PAKATAN HAPRAK SUPAYA SPR MENGGUNAKAN DAKWAT KEKAL PADA PRU13 TERBUKTI ADA UDANG DISEBALIK BATU

    Majoriti rakyat Malaysia mampu menggunakan logik akal dalam menilai sesuatu isu atau kejadian. Buktinya, Malaysia kekal aman di bawah pemerintahan BN selama lebih separuh abad. Lagipun, bukan sekali PR berbuat silap sebegini. Sebelum insiden Lahad Datu, PR juga yang begitu sibuk sekali membangkitkan soal ‘Sabah nak hilang’. Begitu juga sebelum demo BERSIH bertukar ganas, PR juga yang sibuk membangkitkan soal keganasan polis.

    ReplyDelete
  148. DESAKAN PAKATAN HAPRAK SUPAYA SPR MENGGUNAKAN DAKWAT KEKAL PADA PRU13 TERBUKTI ADA UDANG DISEBALIK BATU

    Taktik yang sama digunakan dalam isu dakwat kekal ini, iaitu menuduh ia bakal dimanipulasi BN, di mana PR sendiri yang akan memanipulasinya. Untuk pengetahuan PR, taktik itu sudah tidak laku kerana rakyat sudah kenal siapa mereka.

    ReplyDelete
  149. DESAKAN PAKATAN HAPRAK SUPAYA SPR MENGGUNAKAN DAKWAT KEKAL PADA PRU13 TERBUKTI ADA UDANG DISEBALIK BATU

    Sebuah perjuangan tanpa asas, tanpa isu yang ‘solid’, ‘valid’ atau ‘genuine’ memanglah sukar untuk diteruskan. Fitnah dan penipuan perlu sering diperbaharui di mana akhirnya pasti memakan diri.

    ReplyDelete
  150. DESAKAN PAKATAN HAPRAK SUPAYA SPR MENGGUNAKAN DAKWAT KEKAL PADA PRU13 TERBUKTI ADA UDANG DISEBALIK BATU

    Walaupun pelbagai taktik kotor PR berjaya dibongkar, jangan kita sekali-kali menyangka yang PR tidak akan meneruskannya. Percayalah yang mereka tetap akan mencubanya kerana mereka tahu ada di kalangan penyokong mereka dan rakyat Malaysia yang tidak mendapat maklumat mengenainya serta bakal percaya kepada apa saja pembohongan mereka.

    ReplyDelete
  151. DESAKAN PAKATAN HAPRAK SUPAYA SPR MENGGUNAKAN DAKWAT KEKAL PADA PRU13 TERBUKTI ADA UDANG DISEBALIK BATU

    Kesimpulannya, PR benar-benar bergantung kepada sokongan dari golongan yang buta tuli dan yang tidak mendapat maklumat bagi menumbangkan kerajaan BN secara tidak demokratik. Justeru, andainya BN dapat memastikan semua rakyat mendapat maklumat yang tepat, maka yang tinggal menyokong PR tentulah di kalangan buta tuli sahaja.

    ReplyDelete
  152. Dia lupa satu lg dunia kekal untuk semua umat manusia. Dia berharap dia dpt bertaubat diakhir hayatnya nanti maka clearlah dosa nya.. dosa dgn Allah ya betul..dosa dgn 27 juta umat Malaysia..lu jawabla...

    ReplyDelete
  153. Kalau orang jepun yang membuat salah begini, dah lama letak jawatan sendiri. Kalau dia pegawai askar dah laksanakan 'harikiri'.
    Tapi dua orang malaysia ni tak tahu malu. Bukan saja itu, sempat pula menyalahkan orang lain. Sungguh menjijikkan. Rasa nak muntah.

    ReplyDelete
  154. kempen menuntut spr letak jawatan

    wajib diteruskan

    tidak ada jalan lain

    kerana badan ini adalah sebuah

    lembaga yang menjalankan penipuan

    dalam pru 13

    orang ramai tak yakin

    orang ramai tahu mereka di tipu

    persoalannya apa yang selanjutnya

    wajib dilakukan

    ReplyDelete
  155. Yang bodohnya SPR. Negara lain kat eropah amalkan takde masalah pn? OK je. Kat Malaysia, habia berjuta-juta modal nak beli dakwat kekal. last sekali dia beli gak pewarna makanan sebab nak kebas duit rakyat punya pasal. BTW spr ni bawah kementerian. Jadi last sekali yang bodoh adalah kerejaan sekarang dan tak lain dan tak buakn adalah UMNO kah kah kah..

    ReplyDelete
  156. SPR SAYANG PTI DAN PTI SAYANG SPR DAN CINTA BN YANG BUDUH ORANG SABAH SEJATI NAH ORANG SABAH APA KAU RASA NANGKE HEHEHEHE SIKALANG SEBELAH RUMAH BANGSA PILIPIN SEBELAH KAMPUNG BANGSA PILIPIN TEMPAT KERJA SEBELAH BANGSA PILIPIN MAU BILI ROKOK BANGSA PILIPIN MAU MAKAN IKAN BAKAR PUN BANGSA PILIPIN DI PASAR PILIPIN ADAKAH MEREKA BAYAR INCOMETAX HEHEHE MINTA SORRY ORANG KITA JUGA BAYAR MEREKA MELEPAS,MEREKA BANGSA PILIPIN AJAR KITA CAKAP BOS-BOS LAMA2 KITA PUN PANGIL ORANG BOS JUGA SUDAH TERMAKAN MEREKA DAH MULA JADI BOS HEHEHE SEBELAH JIRAN MENANTU BANGSA PILIPIN LAMA2 KITA PUN PTI TEMPAT SENDIRI HEHEHEH APA KAU RASA NANGKA KAKAKAKAKAKHEHEHEHEHEH PADAN KAU ORANG SABAH.NIAT DI HATI NAK MASUK PARTI UMNO BERCITA MAU JADI KETUA CAWANGAN TETIBA KERUA CAWANGAN PUN BANGSA PILIPIN ADUUUUIIIIIII.

    ReplyDelete
  157. Semasa berucap di perhimpunan Blackout 505 di Padang Merbok, Kuala Lumpur pada petang Sabtu lepas, Anwar Ibrahim terus mengulangi gesaannya supaya Pengerusi dan Timbalan Pengerusi SPR meletakkan jawatan masing-masing.

    Menurut Ketua Umum PKR itu, kedua-duanya telah gagal menjalankan tanggungjawab memastikan ketelusan pilihan raya terutama dalam isu dakwat kekal yang menyebabkan mereka hilang kelayakan untuk mengendalikan SPR.

    ReplyDelete
  158. Pada 3 Jun 2013 selepas selesai mesyuarat pimpinan tertinggi pembangkang, Anwar menjadikan pula alasan banyaknya petisyen pilihan raya yang difailkan sebagai punca perlunya SPR meletakkan jawatan.

    Sebelum itu, yakni pada 7 Mei 2013 politikus yang sama jugalah menuntut SPR yang ada sekarang digantikan dengan satu suruhanjaya yang baru kerana katanya ia penting untuk menjamin ketelusan, bebas dan adil dalam mengendalikan pilihan raya.

    ReplyDelete
  159. Jika segala alasan dan bantahan yang dikemukakan oleh Ketua Pembangkang itu dijadikan sandaran, kita boleh tafsirkan selagi mana keanggotaan dalam SPR masih kekal orang yang sama maka Anwar dan PR akan memboikot mana-mana pilihan raya sehinggalah tuntutannya dipenuhi.

    Itu logik bagi orang yang waras, tapi logik sedemikian langsung tak terpakai bagi politikus hipokrasi dan gila bermain propaganda seperti Anwar, kerana semalam tanpa sedikit pun rasa segan silu tiba-tiba sahaja Anwar menyuarakan keyakinan PRK itu adalah peluang terbaik untuk pakatan pembangkang yang diketuainya.

    ReplyDelete
  160. Hakikatnya, sampai sekarang Pengerusi dan Timbalan Pengerusi SPR tetap orang yang sama, anggota panelnya begitu juga namun Anwar kelihatan begitu teruja untuk melihat PAS menyertai PRK DUN Kuala Besut yang tentu sekali akan dikendalikan oleh SPR.

    Secara tersiratnya, bila Anwar menyokong PAS menyertai PRK DUN Kuala Besut itu maksudnya pengiktirafan terhadap SPR. Segala desakan menuntut SPR letak jawatan terus hilang seolah-olah tiada apa-apa yang berlaku.

    Gayanya selepas PRK DUN Kuala Besut selesailah gamaknya baru Anwar sambung semula desakan supaya SPR letak jawatan. Haru betul.

    ReplyDelete
  161. A political activist says Pakatan Rakyat should stop denying its affiliation with the cybertrooper group called the Red Bean Army, and should ask the group to apologise for slanderous postings.

    ReplyDelete
  162. DAP’s denial of being affiliated with the cybertrooper group ‘Red Bean Army’ is Pakatan’s usual political statement

    ReplyDelete
  163. Shen said Li’s statement contradicts DAP advisor Lim Kit Siang, opposition leader Datuk Seri Anwar Ibrahim and DAP secretary-general Lim Guan Eng, who claimed that there is no such thing as the Red Bean Army.

    ReplyDelete
  164. Lim Kit Siang said the DAP cannot ‘afford’ to fund the group, but he did not deny that funds can come from anywhere

    ReplyDelete
  165. Shen stated that if the DAP are sincere, they must not keep silent and should instead be responsible and ask the cybertroopers to apologise for their slanderous postings on the internet.

    ReplyDelete
  166. Red Bean Army Founders Call Police To Arrest Recalcitrants. Alamak !! The founders of the Red Bean Army have now “called on the police to take action against those who issued the provocative statements” pula.

    ReplyDelete
  167. Ini belum press charges in Court lagi. If the Prosecutor presses charges against any of them (and they should if these guys have broken the law) it is most likely that this Red Bean Army will start screaming and squealing against each other.

    ReplyDelete
  168. According to the China Press report, one Li Shuang had admitted to the existence of a Red Bean Army Facebook fanpage, Zheng Yi Zhi Sheng.

    ReplyDelete
  169. Malaysian Youth Rights Movement (MYRM) president Shen Yee Aun argues that the latest “outing” by Li only proves the existence of these cyber troopers who call themselves the Red Bean Army.

    ReplyDelete
  170. Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) memberi jaminan mereka akan menggunakan jenis dakwat kekal baru yang kekal lebih lama pada Pilihan Raya Kecil (PRK) Dewan Undangan Negeri (DUN) Kuala Besut.

    ReplyDelete
  171. Pengerusi SPR, Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof berkata penggunaan dakwat kekal telah termaktub dalam undang-undang yang ditetapkan dan perlu dicalit pada jari pengundi sebelum kertas undi diberikan.

    ReplyDelete
  172. "Dakwat kekal akan terus digunakan, kecuali undang-undang dipinda. Dakwat kekal adalah syarat mengesahkan undi seseorang itu.

    ReplyDelete
  173. Abdul Aziz memberi jaminan, kandungan silver nitrat yang terkandung dalam dakwat kekal yang baru mampu bertahan lebih lama daripada yang digunakan pada PRU-13.

    ReplyDelete
  174. Kita ambil pertimbangan daripada kelemahan yang telah berlaku sebelum ini.

    "Hasil maklumat yang kita terima pada 'post mortem' yang lalu, kita akan ambil kira mengenai ketahanan dakwat kekal itu, aduan ianya lambat kering dan mengakibatkan kertas undi koto

    ReplyDelete
  175. Ketika ditanya adakah SPR masih menggunakan pembekal yang sama untuk dakwat kekal yang baru itu beliau berkata, pembekal yang berlainan akan digunakan, siapa dan dari mana ia diambil tidak boleh dimaklumkan kepada umum.

    ReplyDelete
  176. the success is due to the continued efforts of the Barisan Nasional (BN) government to develop the infrastructure, housing and programmes to generate incomes and raise living standards in Sabah, especially for the Bumiputeras, who have benefited a lot.

    ReplyDelete
  177. Muhyiddin said average monthly household income in the state in 2012 had risen to RM4,013 from just RM3,102 in 2009.

    ReplyDelete
  178. Average monthly income in the urban areas had risen 22.7 per cent, from RM3,803 in 2009 to RM4,668 in 2012, while in the rural areas, it had grown 33.8 per cent from RM2,177 to RM2,913

    ReplyDelete
  179. the poverty rate in Sabah dropped from 19.7 per cent in 2009 to 8.1 per cent in 2012.

    ReplyDelete
  180. The government's success in efforts to reduce and eliminate poverty was achieved through the implementation of special programmes to help the poor and low-income groups generate higher incomes.

    ReplyDelete
  181. Federal government allocated RM12.2 billion under the 10th Malaysia Plan to implement various development programmes, including for rural infrastructure, education and housing aid under the Government Transformation Programme (GTP).

    ReplyDelete
  182. Sabah had achieved social and infrastructure development, including construction and upgrading of 1,270km. of rural roads since 2010, and in the rural areas, the provision since 2010 of 41,443 houses with electricity and 97,568 houses with clean water.

    ReplyDelete
  183. various initiatives under the Improving Rural Development NKRA have brought a positive impact to over a million Sabahans.

    ReplyDelete
  184. 八方哈达September 30, 2013 at 9:38 PM

    RM293.5 million was allocated under the 1AZAM programme for Sabah under the Raising Living Standards of Low-Income Households NKRA.

    ReplyDelete
  185. the government has allocated RM98 million to aid nearly 7,500 new 1AZAM participants in Sabah, and each of them is provided insurance as a risk protection against any untoward incident

    ReplyDelete
  186. DAKWAT MEMANG KEKAL, PEMBANGKANG HANYA MENIPU!October 5, 2013 at 11:59 PM

    Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) hari ini membuktikan kepada wakil-wakil media dalam satu demonstrasi khas di sini bahawa dakwat kekal yang dicalit pada jari pengundi memang tidak boleh dipadamkan.

    ReplyDelete
  187. DAKWAT MEMANG KEKAL, PEMBANGKANG HANYA MENIPU!October 6, 2013 at 12:00 AM

    Demonstrasi khas itu dibuat untuk wakil-wakil organisasi media tempatan bagi menangkis dakwaan pihak tertentu kononnya dakwat kekal yang digunakan untuk pilihan raya umum ke-13 boleh dihilangkan dengan mengelap atau membasuhnya dengan air.

    ReplyDelete
  188. DAKWAT MEMANG KEKAL, PEMBANGKANG HANYA MENIPU!October 6, 2013 at 12:00 AM

    Setiausahanya Datuk Kamaruddin Mohamed Baria dan para pegawai SPR membuat demonstrasi itu melibatkan seorang petugas media tempatan dan disaksikan oleh rakan-rakan sejawatan mereka.

    ReplyDelete
  189. DAKWAT MEMANG KEKAL, PEMBANGKANG HANYA MENIPU!October 6, 2013 at 12:01 AM

    Dalam demonstrasi itu, ternyata percubaan petugas media berkenaan untuk memadamkan kesan dakwat yang dicalit pada ruas pertama jari telunjuknya termasuk bahagian kuku tidak berhasil meskipun menggunakan beberapa bahan pencuci.

    ReplyDelete
  190. DAKWAT MEMANG KEKAL, PEMBANGKANG HANYA MENIPU!October 6, 2013 at 12:01 AM

    Dalam demonstrasi itu, ternyata percubaan petugas media berkenaan untuk memadamkan kesan dakwat yang dicalit pada ruas pertama jari telunjuknya termasuk bahagian kuku tidak berhasil meskipun menggunakan beberapa bahan pencuci.

    ReplyDelete
  191. DAKWAT MEMANG KEKAL, PEMBANGKANG HANYA MENIPU!October 6, 2013 at 12:02 AM

    SPR semalam menjelaskan bahawa kejadian dakwat kekal yang dicalit pada jari pengundi awal berjaya ditanggalkan kerana petugas SPR terbabit tidak menggoncang botol dakwat sebelum menggunakannya.

    ReplyDelete
  192. DAKWAT MEMANG KEKAL, PEMBANGKANG HANYA MENIPU!October 6, 2013 at 12:02 AM

    SPR semalam menjelaskan bahawa kejadian dakwat kekal yang dicalit pada jari pengundi awal berjaya ditanggalkan kerana petugas SPR terbabit tidak menggoncang botol dakwat sebelum menggunakannya.

    ReplyDelete
  193. DAKWAT MEMANG KEKAL, PEMBANGKANG HANYA MENIPU!October 6, 2013 at 12:02 AM

    Beliau mengulangi jaminan SPR bahawa dakwat kekal yang dicalit di jari pengundi tidak akan hilang sehingga tempoh lima hingga tujuh hari.

    Beliau berkata penggunaan dakwat itu, yang pertama kali dalam sejarah pilihan raya umum Malaysia atas permintaan pihak tertentu, sudah diuji dan diluluskan penggunaannya oleh Kementerian Kesihatan, Jabatan Kimia dan diputuskan halal oleh Majlis Fatwa Kebangsaan.

    ReplyDelete
  194. DAKWAT MEMANG KEKAL, PEMBANGKANG HANYA MENIPU!October 6, 2013 at 12:03 AM

    Kamaruddin berkata percubaan sesetengah pihak menanggalkan sepenuhnya kesan dakwat itu pada jari pengundi awal menggunakan pelbagai cara, mungkin mempunyai motif tertentu atau mungkin juga mereka menyimpan niat tidak baik terhadap SPR.

    ReplyDelete
  195. DAKWAT MEMANG KEKAL, PEMBANGKANG HANYA MENIPU!October 6, 2013 at 12:03 AM

    Kamaruddin berkata percubaan sesetengah pihak menanggalkan sepenuhnya kesan dakwat itu pada jari pengundi awal menggunakan pelbagai cara, mungkin mempunyai motif tertentu atau mungkin juga mereka menyimpan niat tidak baik terhadap SPR.

    ReplyDelete
  196. DAKWAT MEMANG KEKAL, PEMBANGKANG HANYA MENIPU!October 6, 2013 at 12:04 AM

    Menurutnya, jika digunakan mengikut peraturan yang ditetapkan di botol dakwat itu, kesannya pasti tidak akan hilang sepenuhnya walaupun cuba ditanggalkan dengan pelbagai cara seperti menggunakan cuka, pencuci, minyak atau apa jua.

    ReplyDelete
  197. DAKWAT MEMANG KEKAL, PEMBANGKANG HANYA MENIPU!October 6, 2013 at 12:04 AM

    "...jika dilihat betul-betul kepada kes yang disebar di laman sosial itu, kesan dakwat memang tidak tanggal sepenuhnya, masih kelihatan di celah-celah kuku, tak boleh tanggal sepenuhnya," katanya.

    Mengenai pengundian awal, beliau berkata pada Selasa lepas sebanyak 83.3 peratus iaitu 200,979 orang daripada 272,387 pengundi awal, mengundi.

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.