Wednesday, June 26, 2013

Dua menteri miliki ijazah palsu?

DAP hari ini mendakwa dua menteri kabinet memiliki sijil ijazah yang palsu.

MP Serdang Ong Kian Ming mendakwa, kedua-dua menteri tersebut memperolehi ijazah dari "kilang ijazah" di Preston dan Wyoming, Amerika Syarikat.

"Adakah ini transformasi apabila ada dua menteri yang mempunyai tanggungjawab yang besar terhadap pembangunan modal insan dalam negara kita?

"Ia sangat mengecewakan kerana pada hari pertama Parlimen bersidang, rakyat Malaysia perlu menerima hakikat yang Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak telah melantik dua menteri yang memiliki ijazah palsu daripada institusi yang menjadi pengilang ijazah," katanya dalam sidang media di Dewan Rakyat hari ini.

Ong mendakwa, seorang dari menteri tersebut memiliki ijazah bacelor dari Chartered Institute of Business Administration (Ireland), Teoranta dan ijazah sarjana dalam pentadbiran perniagaan dari Preston University.

Katanya, beliau tidak menemui apa-apa laman web yang dimiliki Chartered Institute of Business Administration Ireland.

Preston Universiti pula sememangnya dikenali sebagai universiti yang palsu, dakwanya.

Seorang lagi menteri berkenaan, dakwanya memiliki ijazah kedoktoran dalam pentadbiran perniagaan dari Golden State University di Wyoming.

Menteri tersebut juga memiliki ijazah sarjana dalam pentadbiran perniagaan dari Universiti Terbuka Komanwel yang berpusat di kepulauan Virgin, dalam jajahan Britain, dakwanya.

"Kedua-dua institusi ini disenaraikan sebagai universiti yang tidak tidak bertauliah dan ijazah yang tidah sah oleh kerajaan negeri Oregon dan Maine," katanya.

Sehubungan itu, Ong berkata, kedua-dua menteri tersebut perlu meletakkan jawatan bagi melindungi integriti dan kredibiliti kabinet yang diketuai oleh Najib. -MK

160 comments:
Write comments
  1. Ong Kian Ming.. Cina-Cina Kristian lahir di negara lain, miliki kerakyatan Malaysia - enda bising pulak..

    anak seorang dua aja, tapi imigran CINA semakin MAJORITI di Kota Kinabalu. HENTIKAN PERCATURAN POLITIK DAP & PBS... tolonglah Pairin, Lim Kit Siang!! toloooonggla Henry Chin!!! tolooongglaa Micheal Chia!!!! toloonng la Mary Yap!!!!!!!

    ReplyDelete
  2. sejak sebelum merdeka pun org cina sudah tertumpu di kawasan bandar kerana mereka ini golongan peniaga bukan mcm bumiputera lain kais pagi makan pagi kain petang makan petang' hidup bertani tanpa teknologi, kecuali melayu yang menjadi pemimpin hidup kaya raya ada harta berjuta.

    di sabah sejak sebelum merdeka dalam malaysia majoriti agama mereka adalah kristian dan demografi ini tidak banyak berubah sehingga tahun tahun 1980an dan 1990an. sabah pernah dibawah pentadbiran PBS yang secara kebetulan latar belakang parti ini bukanlah dari parti islam.

    oleh itu, pemimpin semenanjung agak gusar dan takut sepertimana dlm keterangan RCI iaitu BN telah merekrut pendatang asing terutama dari filipina dan indon yg beragama islam menjadi rakyat malaysia untuk mengatasi polpulasi org kristian di sabah seterusnya dengan untuk mennumbangkan parti PBS.

    sayangnya, perbuatan kerajaan BN itu menjahanamkan sabah pada akhirnya. jumlah pendatang yg terlalu ramai disabah menjadikan sabah sebagai sasaran yg mudah bagi mereka melakukan apa saja. lihatlah kes pencerobohan LD. penceroboh berani datang ke sabah kerana mereka sedar bangsa mereka sangat ramai di sabah dan akan mendapat bantuan dengan mudah.

    jadi, benda ini rakyat bumiputera sabah kena fikir betul2. kalau benar BN menjadi punca masalah ini, wajarkah lagi rakyat sabah menyokong BN di masa depan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pembetulan. .. PBS adalah parti multiracial dan bukan parti kristian seperti yang didakwa.

      Check the facts before saying. ..

      Delete
  3. Menteri cap ayam ada ijazah palsu hehehehe tapi siapa berani tangkap tapi kalau rayat biasa yang baut habis kau masuk penjara.nah undi kau orang penipu apa kau rasa namgka heheheheh.

    ReplyDelete
  4. Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) semalam melancarkan aplikasi myKPDNKK bagi memudahkan orang ramai mendapatkan maklumat serta perkhidmatan yang disediakan kementerian dengan mudah dan cepat.

    ReplyDelete
  5. Aplikasi yang merupakan inisiatif kementerian dengan kerjasama Unit Pemodenan Tadbir dan Perancangan Pengurusan Malaysia (Mampu) itu menawarkan enam modul perkhidmatan kepada orang ramai.

    ReplyDelete
  6. Modul-modul itu ialah Modul Pengguna, Modul Peniaga, Modul Maktab Koperasi Malaysia (MKM), Modul Menu Rakyat 1Malaysia (MR1M), Modul Kedai Rakyat 1Malaysia (KR1M) dan Modul Price Watch.

    ReplyDelete
  7. Menterinya, Datuk Hasan Malek berkata, aplikasi tersebut boleh dimuat turun menggunakan telefon pintar dan komputer tablet yang mempunyai aplikasi App Store dan Google Play dengan percuma.

    ReplyDelete
  8. Katanya, aplikasi myKPDN- KK ini dibangunkan bagi memudahkan orang ramai mencapai maklumat dan perkhidmatan yang disediakan kementerian dengan mudah, cepat dan selesa pada bila-bila masa dan di mana sahaja.

    ReplyDelete
  9. SUATU ketika dulu, negara kecoh dengan lambakan gelaran Datuk palsu. Tetapi kemudian senyap dan kini muncul kudis berbahaya yang melibatkan profesionalisme. Kes ijazah palsu bukan sesuatu baru didengar, apabila sebelum itu terdapat nama-nama individu hebat di negara ini yang didakwa menggunakan sijil palsu.

    ReplyDelete
  10. Terbaru, kita dikejutkan dengan sindiket pemalsuan ijazah Universiti Sains Malaysia (USM) dan masyarakat benar-benar tidak menyangka mengenai kewujudan jenayah seumpama itu memandangkan ia berkaitan akademik.

    ReplyDelete
  11. Bayangkan dua wanita berusia 24 dan 25 tahun serta seorang lelaki berusia 26 tahun dipercayai menawarkan setiap ijazah USM dengan harga RM4,888 menerusi satu laman web khas dan dikatakan menipu lebih 20 orang sejak menjalankan kegiatan itu tiga bulan lalu.

    ReplyDelete
  12. Menurut polis, modus operandi sindiket ialah dengan mengiklankan tawaran sijil ijazah dari USM serta boleh dimasukkan ke dalam pangkalan data universiti berkenaan menerusi sebuah laman web.

    Berdasarkan siasatan, anggota sindiket meminta pembeli untuk memasukkan wang ke dalam akaun yang dimiliki oleh individu tertentu dan mereka juga tidak melayan pelanggan menerusi talian telefon.

    ReplyDelete
  13. Mudahnya. Tetapi itu kegiatan yang dibongkar. Apakah logik jika kita memikirkan mungkinkah segelintir individu terdiri ahli politik, ahli perniagaan, pakar motivasi, ahli akademik, penulis, perunding pelaburan dan insurans yang nampak hebat itu sebenarnya menggunakan ijazah palsu. Termasuk rakan di sebelah kita.

    ReplyDelete
  14. Benarkah, sindiket membeli ijazah terutama PhD melalui internet sudah menjadi trend baru? Mudahnya memperoleh ijazah dengan hanya melalui talian. Bayar dan cetak. Masalahnya, apabila masuk ke alam pekerjaan, bagaimanakah kualiti perkhidmatan yang mampu diberikan. Apakah pula hak majikan? Bagaimana hendak periksa sijil yang sudah ada cop 'disahkan oleh' ?

    ReplyDelete
  15. Ironinya, jika kegiatan ini tidak dibanteras atau dibiarkan merebak, maka bayangkan negara yang sedang membangun pesat ini mempunyai ilmuwan palsu dan plastik serta ‘ graduan’ yang bersepah setaraf sampah sarap. Jika kegiatan menjual pangkat palsu didorong oleh sindrom gelaran daripada mentaliti feudalisme, bagaimana sindiket ijazah palsu.

    ReplyDelete
  16. Anwar: Tidak Ada Lagi Demo, Betul Ke Ni? .. & psal degree ni pulak? bukan Anwar punya ke?

    PENULIS memandang dengan penuh curiga keputusan Anwar Ibrahim untuk tidak meneruskan lagi siri himpunan jalanan bagi mendesak pihak Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) meletakkan jawatan. Himpunan jalanan dan Anwar adalah sebati macam aur dengan tebing, malah Anwar lebih percaya berkumpul di jalan raya dapat mengubah keadaan dari menerima ketentuan Tuhan.

    Alih-alih Anwar give-up dengan jalanraya dan mahu memberi tumpuan kepada semua petisyen pilihanraya Mahkamah yang telah difailkan pembangkang setakat ini, kalau tak sila ada 34 kesemuanya.

    Ironinya, semua petisyen tersebut, tidak satu pun yang mengandungi dakwaan penipuan SPR, pengundi hantu bangla 40k, blackout dan sebagainya. Sebaliknya, majoriti dari petisyen tersebut hanya meminta Mahkamah melihat semula keberkesanan penggunaan dakwat kekal, dakwat cepat hilang dan lain-lain hal berkaitan dakwat.

    Ulang lagi, pengundi hantu, SPR tipu, blackout dan semua jenis pembohongan lain, tidak dinyatakan dalam petisyen.

    Jadi penulis sendiri tak nampak bagaimana dakwaan berkaitan dakwat ini boleh membantu pembangkang menang dalam petisyen tersebut, apatah lagi mengambil keputusan menolak demonstrasi jalanan dan menunggu keputusan Mahkamah. Macam ada tidak kena.

    Cakap pasal Mahkamah, Anwar hanya anggap Mahkamah adil bila keputusan memihak kepada dia saja, kalau tak memihak tu maksudnya tak adil. Macam SPR jugakla, kalau dia menang, adil, kalau kalah, tak adil.

    Betul biol punya manusia, macam ini pun ada orang sokong.

    Apa punlah, penulis menggesa semua pihak agar tidak mengambil mudah cakap Anwar ini untuk kononnya tidak mengadakan demonstrasi jalanan lagi. Malah kita perlu lebih berhati-hati dengan tindakan Anwar menolak demonstrasi jalanan ini sebab ia seolah-olah mendapat tahu yang Anwar sudah tidak sukakan dubor jantan lagi dah!!


    Anwar: Tidak Ada Lagi Demo, Betul Ke Ni? .. & psal degree ni pulak? bukan Anwar punya ke?


    Macam itulah mustahilnya.

    Entah apalah muslihat gay tua penghidap HIV ini. Dalam kepala penulis sudah ada macam-macam andaian, antaranya mungkinkah ada kerjasama Anwar dengan institusi kehakiman dan sebagainya yang kita tidak tahu. Ini bukan mustahil, kerana ketika mencalonkan speaker pilihanraya pun, Pakatan pembangkang menamakan bekas Hakim Mahkamah Persekutuan.

    Tapi ini hanyalah kemungkinan yang perlu dikaji semua pihak terbabit, bukan tuduhan tau.


    Anwar: Tidak Ada Lagi Demo, Betul Ke Ni? .. & psal degree ni pulak? bukan Anwar punya ke?



    Melihat kepada segelintir rakyat kita hari ini, jangan pandang ringan semua benda, apa pun boleh jadi. Kalau tidak, macam mana Anwar boleh cetus beberapa siri perhimpunan Blackout 505 sedangkan tidak ada satu bukti pun menunjukkan berlaku blackout?

    ReplyDelete
  17. Tidak lama dulu, Laura Callahan, bekas Pengarah Kanan dan Ketua Penerangan, Jabatan Keselamatan Dalam Negeri Amerika Syarikat di bawah pentadbiran Presiden Barack Obama, meletakkan jawatan selepas beliau disiasat dan didapati membeli Ijazah, Sarjana dan Ijazah Kedoktoran (PhD) daripada online.

    ReplyDelete
  18. Kes ini menggegarkan keselamatan Rumah Putih kerana dilihat seolah-olah tidak melakukan semakan latar belakang sebelum mengambil beliau bertugas. Mengikut kajian di Amerika Syarikat, pada tahun lalu saja, kes pemalsuan ijazah membabitkan AS$1 bilion (RM3 bilion) setahun.

    ReplyDelete
  19. Amerika Syarikat juga mengeluarkan sebanyak 50,000 PhD palsu ke seluruh dunia setiap tahun. Kebanyakan daripada laman web ini beroperasi di Alabama, Mississippi dan Wyoming memandangkan undang-undang di negeri berkenaan masih longgar dalam menangani isu itu.

    ReplyDelete
  20. Amerika adalah negara pelopor dalam penipuan dan pemalsuan sijil kelulusan seperti ini. Ia merebak ke negara lain seperti India, Singapura, Russia, Pakistan, Indonesia dan Filipina.

    ReplyDelete
  21. Di Malaysia, ia hanya mula dikesan dengan penipuan untuk mendapat kelulusan daripada Universiti Sains Malaysia (USM). Situasi ini perlu dibendung agar ia tidak merebak dan kelak diambil alih oleh pendatang Afrika yang terkenal dalam jenayah penipuan.

    ReplyDelete
  22. India mempunyai banyak pusat pengajian tinggi, termasuk 350 yang tidak diiktiraf kerajaan manakala di Pakistan pula ada banyak universiti melantik profesor yang memperoleh kelulusan PhD dengan cara membeli kelulusan palsu. Pembabitan ‘Profesor Segera’ ini merosakkan imej dan mutu pembelajaran di Pakistan, terutama dalam bidang perubatan.

    ReplyDelete
  23. Beberapa bulan lalu, di Singapura, penipuan sijil dikaitkan dengan sebuah institusi terkemuka dan kelulusan bidang yang popular masa kini ialah pengurusan bisnes dan pelancongan. Sijil palsu ini dijual dengan RM30,000 sekeping, termasuk transkrip mengandungi keputusan yang baik.

    ReplyDelete
  24. Di Russia, ijazah palsu dapat dibeli dengan harga RM3,000 sekeping. Ada juga sindiket mengeluarkan ijazah palsu University Havard, sebuah universiti terbaik di dunia dengan harga RM120,000. Filipina juga tidak ketinggalan, mereka hanya mengenakan bayaran sekali gus RM30 hingga RM200 bagi sebarang sijil atau ijazah dalam masa dua jam.

    ReplyDelete
  25. Kira-kira sebulan lalu, Kementerian Pelajaran Tinggi Arab Saudi membongkar kegiatan 110 agensi yang menjual ijazah palsu daripada universiti asing sejak beberapa tahun lalu. Dalam beberapa minggu lalu, Polis Indonesia menumpaskan satu sindiket pengeluaran sijil palsu yang dijual dengan harga RM2,000 sekeping.

    ReplyDelete
  26. Apa yang menyedihkan ada sebuah laman web yang menyediakan perkhidmatan mengeluarkan ijazah palsu daripada pusat pengajian tinggi dengan hanya perlu membayar RM240. Tawaran ini menjadi lebih menarik apabila mereka bebas memilih apa saja bidang yang dikehendaki atau mana-mana universiti untuk diisi di dalam ijazah palsu terbabit.

    ReplyDelete
  27. Beberapa hari lalu, selain kes sijil palsu USM, Polis Diraja Malaysia (PDRM) menumpaskan sindiket penjualan sijil palsu bernilai lebih RM5 juta, kononnya daripada lima universiti luar negara, turut mendedahkan pembelinya terdiri daripada ahli politik dan individu bergelar Tan Sri.

    ReplyDelete
  28. Syarikat menawarkan sijil palsu dengan harga RM6,500 bagi ijazah, RM8,500 (sarjana) dan RM10,500 (doktor falsafah) dalam pelbagai jurusan yang kononnya diiktiraf oleh lima universiti luar negara, antaranya University of Rockhampton, Harvey International University, Cannington Brook University dan Charles Molnar University.

    ReplyDelete
  29. Adalah wajar sesiapa yang menipu menggunakan sijil palsu boleh dihukum mengikut Seksyen 471 dan 468 Kanun Keseksaan, jika sabit kesalahan boleh dihukum tidak lebih daripada tujuh tahun atau didenda atau kedua-duanya sekali. Impak hukuman ini bukan saja boleh menjatuhkan maruah seseorang bahkan juga memusnahkan masa depan mereka.

    ReplyDelete
  30. Ramai orang yang sakit jiwa, pemalas dan suka menipu cuba mencari jalan pintas, cepat, tidak perlu belajar untuk mendapatkan ijazah secara mudah dalam tujuh hari, sedangkan pelajar yang belajar di universiti terpaksa belajar antara tiga hingga enam tahun untuk mendapatkan diploma, ijazah, sarjana atau PhD.

    ReplyDelete
  31. Satu pusat menyimpan data mengenai seseorang graduan mesti ditubuhkan untuk mengelakkan kes pemalsuan ijazah, mengadakan ciri keselamatan atau semua sijil dicetak oleh Percetakan Nasional yang mempunyai tahap sekuriti yang tinggi.

    ReplyDelete
  32. Seseorang yang bergelar Tan Sri, Datuk, ahli perniagaan dan pakar motivasi adalah tidak berintegriti dan patut berasa jijik jika memiliki ijazah palsu.

    ReplyDelete
  33. Seramai 32 peserta Black 505 yang ditahan kerana merempuh kawalan polis di pintu masuk bangunan Parlimen semalam, dibebaskan dari Balai Polis Jinjang

    ReplyDelete
  34. Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Kuala Lumpur Datuk Ku Chin Wah berkata kesemua peserta termasuk tiga wanita itu dibebaskan secara berperingkat dengan yang terakhir pada 2 pagi selepas keterangan mereka diambil.

    ReplyDelete
  35. Mereka disiasat mengikut Seksyen 9(5) dan Seksyen 4(2)(C) Akta Perhimpunan Aman 2012.

    ReplyDelete
  36. Mereka turut disiasat di bawah Seksyen 148 Kanun Keseksaan kerana merusuh," katanya menerusi SMS kepada Bernama

    ReplyDelete
  37. kesemua peserta itu termasuk Pengerusi Solidariti Mahasiswa Malaysia (SMM) Badrul Hisham Shaharin dan aktivis mahasiswa Adam Adli Abdul Halim dibebaskan dengan jaminan polis.

    ReplyDelete
  38. beberapa anggota polis yang bertugas mengalami kecederaan dalam pergelutan yang berlaku

    ReplyDelete
  39. polis akan melakukan siasatan lanjut terhadap kesemua peserta berkenaan sebelum mengemukakan kertas siasatan kepada Jabatan Peguam Negara untuk tindakan lanjut.

    ReplyDelete
  40. perhimpunan itu dianggap menyalahi undang-undang kerana tidak ada notis yang diberikan kepada pihak polis 10 hari sebelum acara itu seperti yang termaktub dalam Akta Perhimpunan Aman 2012.

    ReplyDelete
  41. kira-kira 200 peserta Black 505 bertindak ganas dengan cuba merempuh kawalan polis di perkarangan Parlimen ketika upacara mengangkat sumpah 222 anggota Dewan Rakyat bagi Penggal Pertama Parlimen ke-13 berlangsung.

    ReplyDelete
  42. Dalam kejadian itu, seorang pegawai kanan polis Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Sentul cedera di mata kanan dan hidung manakala seorang anggota polis IPD Dang Wangi patah gigi hadapan, terseliuh ibu jari dan tangan kiri selain beberapa lagi yang turut cedera

    ReplyDelete
  43. Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dijadual mengenakan tuduhan rasuah ke atas seorang penimbang tara terkenal - kes pertama melibatkan industri timbang tara di negara ini, di Pulau Pinang

    ReplyDelete
  44. Kesalahan itu melibatkan usaha mendapatkan rasuah RM6 juta bagi menyelesaikan kes pertikaian timbang tara.

    ReplyDelete
  45. Ahli panel timbang tara berusia lewat 60-an tahun dan warga asing itu akan didakwa bersama seorang pengarah urusan syarikat.

    ReplyDelete
  46. Difahamkan ahli perniagaan itu didakwa kerana bersubahat dengan penimbang tara berkenaan. Kedua-dua mereka ditahan semalam.

    ReplyDelete
  47. Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak telah mengesahkan beliau tidak menandatangani perjanjian pendamaian dengan Pakatan Rakyat (PR) yang dibroker oleh bekas naib presiden Indonesia Jusuf Kalla, mengatakan beliau perlu mendapatkan persetujuan pemimpin Umno lain dan ianya mengambil masa panjang.

    ReplyDelete
  48. Dalam wawancara bersama majalah Tempo dari Indonesia, beliau mengatakan, walaupun tiada perjanjian diantaranya untuk PR dan Barisan Nasional (BN) menerima keputusan pilihan raya 5 Mei dan memastikan peralihan kuasa secara aman jika pembangkang menang, beliau komited kepadanya.

    ReplyDelete
  49. Najib mengatakan pendamaian masih boleh dilakukan tetapi hanya jika Datuk Seri Anwar Ibrahim menerima keputusan pilihan raya

    ReplyDelete
  50. Berita mengenai perjanjian itu menjadi pengetahuan umum apabila ianya dibocorkan kepada akhbar antarabangsa beberapa hari selepas pilihan raya sengit menyaksikan BN mengekalkan kuasa dengan majoriti lebih kecil tanpa undi popular.

    ReplyDelete
  51. Anwar dan PR berada dalam keadaan tertekan berikutan daripada pendedahan perjanjian untuk menerima keputusan pilihan raya itu.

    ReplyDelete
  52. Akan tetapi ketua pembangkang itu mengatakan perjanjian itu tidak sah kerana terdapat penipuan besar-besaran dalam pilihan raya dan Najib tidak menandatanganinya.

    ReplyDelete
  53. Tempo mengatakan idea untuk perjanjian pendamaian itu berlaku sekitar akhir April, sebelum Malaysia mengadakan pilihan raya umum ke 13. Anwar melawat Kalla di rumahnya di Jakarta dan membangkitkan kemungkinan untuk mengakhiri ketegangan selepas pilihan raya di Malaysia. Anwar meminta Kalla untuk menjadi pengantara dengan Najib. Tempo mengatakan Kalla dan Najib rapat kerana latarbelakang Bugis mereka.

    ReplyDelete
  54. Pada ketika itu, Anwar yakin PR akan menang pilihan raya itu. Tempo mengatakan isu pendamaian timbul kembali dua minggu lalu selepas pertemuan Anwar dan Najib dengan Kalla.

    ReplyDelete
  55. KERANA MULUT BADAN BINASA.. TUNGGU SAJALAH KENA SAMAN

    Menteri Sumber Manusia, Datuk Richard Riot Jaem akan mengambil tindakan undang-undang terhadap Ahli Parlimen DAP, Ong Kiang Ming (Serdang), Zairil Khir Johari (Bukit Bendera) dan Justin Tan (Stampin) berhubung dakwaan dua Ahli Parlimen Barisan Nasional (BN) memiliki ijazah palsu.

    ReplyDelete
  56. KERANA MULUT BADAN BINASA.. TUNGGU SAJALAH KENA SAMAN

    “Saya dengan sekeras-kerasnya membidas kandungan kenyataan mereka. Kerana ia dilakukan di luar Dewan Rakyat, apa yang saya akan lakukan ialah meminta peguam-peguam saya mengendalikan hal ini,” katanya kepada pada pemberita di sini, Rabu. Beliau menambah, ia merupakan tuduhan “fitnah yang serius”.

    ReplyDelete
  57. KERANA MULUT BADAN BINASA.. TUNGGU SAJALAH KENA SAMAN

    “Ijazah Sarjana saya dalam Sumber Manusia daripada Hertfordshire, London, begitu juga Ijazah saya dalam Sumber Manusia. Sebab itu saya dalam Kementerian Sumber Manusia. Sebagai menteri yang bertanggungjawab, saya membidas perkara ini sebagai satu fitnah. Biar peguam saya mengendalikannya.”

    ReplyDelete
  58. The government will carry out promotional activities on the positive impact of the Goods and Services Tax (GST) before deciding to implement it, Second Finance Minister Datuk Seri Ahmad Husni Hanadzlah said.

    ReplyDelete
  59. He said the government did not implement GST when the idea was first mooted in 2008, as it wanted to fine-tune the concept first to ensure it did not burden the people.

    ReplyDelete
  60. "We are in the midst of conducting a detailed study to see the possible impact of GST on public and private sectors, and the economy as a whole.

    ReplyDelete
  61. "We will also promote GST to the public as more than 160 countries worldwide have implemented it successfully. The negative views on GST stem from perception alone," he said.

    ReplyDelete
  62. Husni added that the government was still discussing details to switch from the current Sales and Services Tax (SST) to GST and had not set a rate yet.

    ReplyDelete
  63. Malaysia's investment in education, without gender discrimination, has yielded results beyond the Government's expectation, said the Prime Minister Datuk Seri Najib Tun Razak.

    ReplyDelete
  64. Malaysia's investment in education, without gender discrimination, has yielded results beyond the Government's expectation, said the Prime Minister Datuk Seri Najib Tun Razak.

    ReplyDelete
  65. Speaking at the 3rd Global Conference on Women Deliver 2013, Najib said 65 percent of students in institutions of tertiary educations here are women.

    ReplyDelete
  66. "A girl at school in Malaysia today is more likely to go to University than her male classmates.

    ReplyDelete
  67. "Although we have the same number of girls and boys enrolled in school, higher education rates are greater for women," he said on Tuesday.

    ReplyDelete
  68. However, he agreed that enrolment was only the first step.

    "For Malaysia, as for many countries, the challenge is to ensure that success in the classroom carries over into life outside it, that the world of opportunity for girls and women does not narrow upon graduation, but opens up," he said, adding that women were not equally represented in the country's workforce, currently standing at 47 percent.

    ReplyDelete
  69. Citing several Malaysian women he described as superstar players including Bank Negara Governor Tan Sri Dr Zeti Akhtar Aziz, Tun Dr Siti Hasmah Mohd Ali and his wife, Datin Seri Rosmah Mansor, Najib said their successes showed the country in its best light.

    ReplyDelete
  70. "I know that a few superstar players do not mean that the field is level.

    "We have taken clear steps towards a more equitable nation in education, healthcare and in wage equality but there is still much more to be done," he said.

    ReplyDelete
  71. Speaking about the country's successes in the development of and empowerment of women, Najib pointed out that Malaysia had made great progress in of maternal healthcare.

    ReplyDelete
  72. "Thanks to strategic, focused and targeted interventions, thousands of women and children in Malaysia are able to survive and enjoy a good quality of life," he said, adding that Malaysia was prepared to provide technical support to countries with persistently high maternal mortality.

    ReplyDelete
  73. He also called on health advocates and experts to engage with faith leaders to dispel negative perceptions, which stand in the way of women empowerment.

    ReplyDelete
  74. di tawau nie terlalu ramai cina2 kristian lahir di indon / filipin tapi mmg ada i.c, beli rumah, beli tanah & bole mengundi! mengaku lahir di Tawau, menipu kerakyatan & ambil hak2 sabahan! RCI tolong siasat, ye?!!

    bayangkan 1963 hanya 3 ribu orang imigran cina di Tawau yg rata2nya hisab candu, di dpn rumah ada tokong & diupah bekerja.

    anda bole interview sorang2 Cina yg berniaga, kontraktor ataupun pekerja2 gereja. mudahnya palsukan dokumen & i.c sabah


    *atas pagar

    ReplyDelete
  75. Isu undi popular yang cuba dimainkan oleh Pakatan Pembangkang bagi mewujudkan persepsi rakyat bahawa pakatan mereka dipilih oleh majoriti rakyat dalam pemilihan PRU ke 13 baru-baru ini merupakan isu dangkal malah memperlihatkan sikap pandir kepimpinan tertinggi Pakatan Pembangkang, demikian pandangan Datuk Zulkifli Nordin.

    ReplyDelete
  76. Ini memandangkan menurut beliau yang juga bekas peguam peribadi Datuk Seri Anwar Ibrahim,, asas pengisytiharan kemenangan Pakatan Pembangkang yang dimomokkan oleh Anwar kepada rakyat ialah kononnya undi popular, iaitu jumlah undi yang diperolehi oleh pakatan pembangkang DAP-PKR-PAS melebihi jumlah undi yang diperolehi Barisan Nasional.

    ReplyDelete
  77. “Anwar cuba untuk membohongi rakyat dan memutar-belit kenyataan bagi memperdaya dan memperbodohkan rakyat. Kita semua sudah sedia maklum kaedah pilihanraya yang telah diterima pakai oleh Malaysia sejak mula lagi ialah sistem first-past the-post, iaitu parti mana yang mendapat 112 kerusi dahulu adalah pemenang dalam PRU-13 dan berhak membentuk Kerajaan.

    ReplyDelete
  78. “Sistem dan kaedah pilihanraya yang kita guna pakai ini juga digunakan di banyak negara maju lain contohnya seperti negara Britain. Kita semua sudah sedia maklum, bahawa dengan kaedah ini, jumlah undi dikutip secara keseluruhan tidak diterima sebagai kayu ukur kepada kemenangan parti-parti yang bertanding,” tegasnya

    ReplyDelete
  79. Namun beliau merasa agak kesal dan kasihan kerana ada segelintir rakyat, terutama penyokong tegar dan taksub yang begitu mudah terpedaya dan diperbodohkan oleh Anwar, dan kini cuba untuk menggulingkan kerajaan yang sah dipilih rakyat melalui jalanraya.

    ReplyDelete
  80. “Sebenarnya apa yang dilakukan oleh Anwar ini merupakan satu penghinaan kepada nilai intelektual rakyat di negara ini.

    ReplyDelete
  81. “Di mana logik Anwar menyatakan dia memperolehi undi popular paling banyak. Tohmahan Anwar mendakwa jumlah undi yang diperolehi oleh gabungan DAP-PKR-PAS berbanding BN adalah satu pembohongan dan putar-belit, disebabkan DAP,PKR dan PAS bertanding di atas logo yang berasingan menggunakan lambang masing-masing,”

    ReplyDelete
  82. “Gabungan DAP,PKR, dan PAS sebagai Pakatan Rakyat tidak wujud dalam PRU-13 ini, malah ia sebuah badan yang tidak berdaftar dan tidak bertanding atas lambang sendiri pun,” tegasnya.

    ReplyDelete
  83. Justeru itu, beliau meminta agar Anwar menghentikan politik sempit, jijik dan kotor ini. Anwar sepatutnya menerima hakikat bahawa majoriti rakyat telah menolak beliau dan suara rakyat ini telah pun diterjemahkan melalui PRU ke 13 baru-baru ini.

    ReplyDelete
  84. “Terimalah hakikat ini. Anwar perlu hormatilah keputusan rakyat yang mahukan negara dipimpin oleh Datuk Seri Najib di bawah Kerajaan Barisan Nasional. Bagi saya, sudah sampai masanya Anwar berundur seperti mana janjinya sebelum ini untuk menjadi pensyarah jika ditolak rakyat dalam PRU-13 ini,” akhiri beliau

    ReplyDelete
  85. Minister denies 'fake degree' claim by Opposition MPs

    Human Resources Minister Datuk Richard Riot today rebuted the allegations by three opposition MPs questioning his academic qualifications.

    ReplyDelete
  86. Minister denies 'fake degree' claim by Opposition MPs

    Richard told a press conference this afternoon that he has also spoken to his lawyers to possibly initiate a defamation suit on the matter.

    ReplyDelete
  87. Minister denies 'fake degree' claim by Opposition MPs

    Earlier this morning, Bukit Bendera MP Zairil Khir Johari, MP for Stampin Julian Tan, and Serdang MP Ong Kian Ming alleged that Riot had questionable undergraduate and master degrees.

    ReplyDelete
  88. Minister denies 'fake degree' claim by Opposition MPs

    They claimed that an official website listed Riot as having a Bachelor of Business Administration from the Chartered Insitute of Business Administration (Ireland) and a Masters in Business Administration from Preston University in USA.

    ReplyDelete
  89. Minister denies 'fake degree' claim by Opposition MPs

    "Not only could we not find any website belonging to the Chartered Insitute of Business Administration (Ireland), Preston is a well-known bogus university reported by numerous newspapers," Ong had said.

    ReplyDelete
  90. Minister denies 'fake degree' claim by Opposition MPs

    Riot said that he had some ministerial duties today but had came to Parliament after hearing about the allegations as he "felt duty bound to explain."

    ReplyDelete
  91. Minister denies 'fake degree' claim by Opposition MPs

    "I strongly rebute this...press statement...what is contained here... the content. Because it is done outside of Parliament house I will let my lawyers handle this. This is defamatory," he said.

    ReplyDelete
  92. Minister denies 'fake degree' claim by Opposition MPs

    "I have to tell you. My first degree was from University of Hertfordshire in London. I am in Human Resources, " he said, adding that he has a masters in Human Resources as well.

    ReplyDelete
  93. Minister denies 'fake degree' claim by Opposition MPs

    He added that thr prime minister would have checked a person's background before appointing one a minister.

    ReplyDelete
  94. Minister denies 'fake degree' claim by Opposition MPs

    The three Pakatan MPs also questioned the qualification of Dr Ewon Ebin, the new Minister for Science, Technology an Innovation (MoSTI), whom they alleged had a fake masters degree and doctorate. However, Riot said that he could not answer on behalf of Ewon.

    ReplyDelete
  95. TAK KISAH LA..YANG PENTING BERKHIDMAT UNTUK RAKYAT

    ReplyDelete
  96. ada ini transformasi..?

    ReplyDelete
  97. Bloomberg listed Malaysia as 9th Cheapest Price of Oil Country in the World

    (http://www.ritholtz.com/blog/2012/05/highest-cheapest-gas-prices-by-country)

    ReplyDelete
  98. Even United States was rank at 12th in the world they already claimed that they are among the cheapest in the world. If 12th dare to claim they are among the cheapest then what about Malaysia which rank at 9th ?

    ( http://www.huffingtonpost.com/2012/05/15/united-states-low-gas-prices_n_1518169.html )

    ReplyDelete
  99. Malaysia is rate at $3.30 per gasoline while United states at $4.19.

    ( this exclude the latest Malaysia BN government who reduces our RON 97 by 20 sen per liter and most importantly Anwar only PROMISE while BN deliver it despite not being in BN Manifesto after winning in GE 13 )

    ReplyDelete
  100. DAP and Anwar allegations that Malaysia is oil exporter country therefore the price should be cheaper ? Facts no 1 we not even recognize by OPEC as an oil exporter country .

    ReplyDelete
  101. The REAL oil exporter country will be invited to be part of OPEC. Facts no 2 will be 90% of the daily oil that Malaysia produces already uses for local consumption. In this case we actually only export 10% of our oil.

    ReplyDelete
  102. U.S. oil output rose 14 percent to 6.5 million barrels per day last year — a record increase. By 2020, the nation is forecast to overtake Saudi Arabia as the world’s largest crude oil producer. At the same time, U.S. gasoline demand has fallen to 8.7 million barrels a day, its lowest level since 2001, as people switch to more fuel-efficient cars.

    ReplyDelete
  103. Price of oil in Malaysia is even cheaper than many other REAL OIL producer and exporter countries like Iraq , Sudan and etc

    ReplyDelete
  104. Anwar Free Education policy ? Norway is unusual in that it’s the only major oil producer with expensive gas. Instead of subsidizing fuel at the pump, the country uses its oil profits for services, such as free college education, and savings for infrastructure improvements.

    ReplyDelete
  105. A country like Norway who do not give their citizens oil subsidy end up giving them free education.

    ReplyDelete
  106. As in Malaysia , the educational loan interest rate is only at 1% and 80% of the entire cost in public University already subsidized by the government. This include OIL Subsidy from Malaysia government

    ReplyDelete
  107. Malaysia tax rate is at  Malaysia 27% while compare to United States tax rate at 40%. Means every RM 100 American is earning then RM 40 will be given back to the government.

    ReplyDelete
  108. Yet the citizen and politicians including the oppositions never promise to reduce price of oil , free education and free this and free that. Malaysian who pay just 27% of tax thinks that they are the BOSS while people in United States thinks that the country is the boss. They belief in not what your country can do for you but WHAT CAN YOU DO FOR YOUR COUNTRY – John F Kennedy

    ReplyDelete
  109. Fitnah dan hasutan berterusan yang disebarkan oleh Red Bean Army menerusi laman sosial seperti Facebook, Twitter dan blog boleh menimbulkan ketegangan dalam kalangan rakyat.

    ReplyDelete
  110. aktivis Red Bean Army sengaja memainkan sentimen perkauman sempit semata-mata mahu mengapi-apikan kaum Cina bagi memburukkan- burukkan Barisan Nasional (BN) dan kerajaan.

    ReplyDelete
  111. Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) dan pihak polis perlu bertindak tegas terhadap dalang-dalang di sebalik Red Bean Army dengan segera mengheret mereka ke muka pengadilan

    ReplyDelete
  112. Pasukan berkenaan yang berpangkalan di sebuah hotel di ibu negara dan juga di pejabat Komtar, Pulau Pinang akan menyerang serta menakut-nakutkan sesiapa sahaja yang bercakap buruk tentang DAP dan pakatan pembangkang.

    ReplyDelete
  113. Penasihat DAP, Lim Kit Siang menafikan beliau mengetahui tentang kewujudan Red Bean Army walaupun pendedahan tentang tentera siber pembangkang itu dibuat oleh bekas Setiausaha Eksekutif Pemuda Kebangsaan DAP, Shen Yee Aun.

    ReplyDelete
  114. Tambah Razali, buat permulaan, kerajaan boleh mewajibkan permohonan lesen untuk pengendali blog bagi memudahkan tindakan diambil sekiranya mereka melanggar undang-undang negara.

    ReplyDelete
  115. Ketua Penerangan Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa), Ruslan Kassim menyifatkan dakwaan Kit Siang kononnya tidak mengetahui tentang Red Bean Army sebagai strategi untuk melarikan diri daripada isu sebenar.

    ReplyDelete
  116. reaksi Kit Siang itu tidak menghairankan kerana pemimpin-pemimpin pakatan pembangkang sering dilanda ‘sindrom penafian’.

    ReplyDelete
  117. pakatan pembangkang memanipulasi media sosial sebagai saluran utama bagi menimbulkan persepsi negatif terhadap BN dalam kalangan rakyat

    ReplyDelete
  118. Ruslan turut menggesa pihak berkuasa membuktikan ketegasan dalam menangani ancaman Red Bean Army dan bukan sekadar memberikan amaran sahaja.

    ReplyDelete
  119. Perdana Menteri berkata, sejak zaman menentang Malayan Union sehingga era menentang komunis, konsep memenangi hati dan perasaan rakyat sentiasa dipegang oleh kerajaan BN.

    ReplyDelete
  120. Beliau berkata demikian ketika berucap di majlis pelancaran Program Jelajah Janji Ditepati di Stadium Batu Pahat di sini yang dihadiri hampir 70,000 penduduk daripada kawasan sekitar.

    ReplyDelete
  121. Menurut Perdana Menteri, satu lagi rahsia kejayaan kerajaan BN ialah mampu melaksanakan apa yang telah dijanjikan kepada rakyat.

    ReplyDelete
  122. Beliau berkata situasi itu berbeza sama sekali dengan sikap pakatan pembangkang yang sehingga kini hanya tahu berjanji namun gagal menepatinya sehingga kini, terutama di empat buah negeri yang ditadbir oleh mereka.

    ReplyDelete
  123. Sehingga kini berapa banyak janji mereka yang telah mereka tepati? Jawapannya tidak banyak,” katanya.

    ReplyDelete
  124. Katanya, ketika kempen pilihan raya umum 2008, pembangkang menabur pelbagai janji manis antaranya memberikan elaun kepada suri rumah yang menjaga anak sepenuh masa menjaga anak dan elaun ibu tunggal, namun sehingga kini janji tersebut tinggal janji.

    ReplyDelete
  125. “Kita dah kena tipu sekarang, jangan sampai kita kena tipu dua kali…jangan kita dibuai dengan janji-janji yang sedap didengar,” katanya.

    ReplyDelete
  126. Datuk Seri Najib Tun Razak berkata rakyat harus membandingkan kejayaan itu dengan janji-janji kosong yang ditabur pembangkang selama ini.

    ReplyDelete
  127. Beliau yakin rakyat telah dapat melihat kejayaan kerajaan dalam tempoh empat tahun ini dan meminta mereka memberi mandat baharu kepada kerajaan BN dalam pilihan raya umum akan datang untuk melakukan yang lebih baik buat negara.

    ReplyDelete
  128. "Perjalanan kita masih jauh sebab kalau hendak Malaysia menjadi negara maju berpendapatan tinggi tidak mengambil setahun dua...tetapi sebelum sampai ke tahap itu, kita kena melangkah satu jambatan iaitu pilihan raya umum ke-13.

    ReplyDelete
  129. Najib berkata sejak mengambil alih jawatan perdana menteri pada April 2009, kerajaan telah membentangkan kepada rakyat pelbagai program penambahbaikan bermula dengan Program Transformasi Kerajaan (GTP), Model Baharu Ekonomi, Program Transformasi Ekonomi (ETP) diikuti Program Transformasi Politik dan Sosial.

    ReplyDelete
  130. Najib berkata beliau baru-baru ini telah membentangkan laporan pencapaian GTP dan ETP yang mengupas satu persatu bagaimana kerajaan telah memenuhi janji kepada rakyat termasuk dalam soal memerangi kemiskinan, menyediakan peluang pekerjaan dan menjamin pertumbuhan ekonomi lebih baik.

    ReplyDelete
  131. "Sebagai rakyat, kena tanya mereka yang suka tabur janji...berapa banyak yang ditunaikan. Banyak janji tinggal janji," katanya sambil mengingatkan rakyat supaya tidak tertipu sekali lagi dengan pembangkang yang kini mula menabur janji baharu melalui manifesto pilihan raya yang dilancarkan baru-baru ini.

    ReplyDelete
  132. Najib turut mengumumkan peruntukan RM100 juta mencakupi masing-masing RM50 juta untuk mengatasi masalah kesesakan jalan raya dan banjir di Kuantan.

    ReplyDelete
  133. Bagi peringkat nasional, Najib mengumumkan peruntukan tambahan berjumlah RM100 juta bagi skim pinjaman mikrokredit untuk tahun ini dan tahun depan.

    ReplyDelete
  134. Najib, yang melakukan lawatan sehari ke Pahang, terdahulu merasmikan projek Rimbunan Kaseh di Kuala Lipis, melancarkan program Kawan 1M4U Fair 2013 di Pekan dan menghadiri jamuan malam dan kutipan amal untuk Sekolah Menengah Chong Hwa sebelum diakhiri dengan program Jelajah Janji Ditepati.

    ReplyDelete
  135. Menteri Sumber Manusia Datuk Richard Riot Jaem telah menafikan dakwaan beberapa anggota Parlimen pembangkang bahawa beliau memiliki ijazah palsu.

    Beliau berkata ijazah dan sarjana miliknya, kedua-duanya dalam bidang sumber manusia, diperolehi daripada University of Hertfordshire.

    Riot berkata beliau akan menyerahkan kepada peguamnya untuk menentukan tindakan susulan.

    "Saya mengambil ini sebagai tuduhan serius terhadap saya. Saya biar peguam saya mengendalikan hal ini. Sebagai menteri bertanggungjawab, saya mesti mempunyai pengetahuan baik dengan apa yang saya lakukan untuk berkhidmat untuk negara," katanya kepada pemberita di luar persidangan Dewan Rakyat di sini hari ini.

    ReplyDelete
  136. Menteri Sumber Manusia Datuk Richard Riot Jaem telah menafikan dakwaan beberapa anggota Parlimen pembangkang bahawa beliau memiliki ijazah palsu.

    ReplyDelete
  137. Beliau berkata ijazah dan sarjana miliknya, kedua-duanya dalam bidang sumber manusia, diperolehi daripada University of Hertfordshire

    ReplyDelete
  138. "Saya mengambil ini sebagai tuduhan serius terhadap saya. Saya biar peguam saya mengendalikan hal ini. Sebagai menteri bertanggungjawab, saya mesti mempunyai pengetahuan baik dengan apa yang saya lakukan untuk berkhidmat untuk negara

    ReplyDelete
  139. ada kalanya orang yang tiada ijazah jauh lebih pintar dari yang berijazah. apapun, hal ini kena disiasat kerana palsukan ijazah satu kesalahan. sebaiknya pilihlah pemimpin atas kebolehannya.

    ReplyDelete
  140. Banyak lagi yang perlu dilakukan

    ReplyDelete
  141. Pembangkang pun ada yang palsu juga tu

    ReplyDelete
  142. So who's the right ones? Show to me

    ReplyDelete
  143. Diorang suda kan cakap yang itu semua tuduhan palsu

    ReplyDelete
  144. Very bias accusation

    ReplyDelete
  145. Di mana kah kunun drg tau itu palsu?

    ReplyDelete
  146. Ong Kian Ming please show ur evidence

    ReplyDelete
  147. WAKIL PKR YANG MENANG JPU IJAZAH!October 16, 2013 at 8:17 PM

    Ini berita panas yang baru kami terima, ia berkaitan satu isu seorang wakil rakyat PKR yang baru menang telah menipu tentang kelulusan akademik beliau.

    ReplyDelete
  148. WAKIL PKR YANG MENANG TIPU IJAZAH!October 16, 2013 at 8:17 PM

    Wakil Rakyat yang dimaksukan ialah Sim Chong Siang yang menang di kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) N14 Teruntum pada Pilihanraya Umum Ke-13 lalu.

    ReplyDelete
  149. WAKIL PKR YANG MENANG TIPU IJAZAH!October 16, 2013 at 8:21 PM

    Perkara itu didedahkan sendiri oleh salah seorang pemimpin Pakatan Rakyat di dalam laman sembang sosial facebooknya hari ini.

    ReplyDelete
  150. WAKIL PKR YANG MENANG TIPU IJAZAH!October 16, 2013 at 8:21 PM

    "Saudara Sim menipu Pengundi bahawa sendiri mempunyai ijazah jurutera ,tetapi sebenarnya beliau tidak pernah bersekolah tinggi pun telah dibongkarkan baru2 ini, seorang penipu terus hilang integriti dan kepercayaan layak wakil rakyat berucap dlm Sidang DUN ke?",

    ReplyDelete
  151. KEBODOHAN WANITA ITU SENDIRI MENYEBABKAN DIA DIROGOLOctober 16, 2013 at 8:22 PM

    kata Micheal Cheah, Ketua DAP Kuantan di laman facebook beliau. Berita ini sungguh mengejutkan kerana ia melibatkan kreadibiliti dan maruah seorang wakil rakyat yang dipilih itu.

    ReplyDelete
  152. WAKIL PKR YANG MENANG TIPU IJAZAH!October 16, 2013 at 8:22 PM

    Dalam pada itu Micheal dalam kenyataan ringkasnya juga mencabar wakil rakyat terbabit membuktikan beliau mempunya ijazah dalam bidang kejuruteraan.

    ReplyDelete
  153. WAKIL PKR YANG MENANG TIPU IJAZAH!October 16, 2013 at 8:23 PM

    "Jika dia jujur, sila dedahkan ijazah yang diterimanya dan dari universiti mana", katanya. Kami akan cuba mendapatkan kenyataan daripada pejabat ADUN terbabit berkenaan dengan isu ini.

    ReplyDelete
  154. WAKIL PKR YANG MENANG TIPU IJAZAH!October 16, 2013 at 8:23 PM

    Apapun, rakyat yang memilih mahu seorang pemimpin yang terbaik untuk mereka.

    ReplyDelete
  155. WAKIL PKR YANG MENANG TIPU IJAZAH!October 16, 2013 at 8:24 PM

    Jika pemimpin berani menipu kelulusan, maka samalah dengan apa yang berlaku kepada ramai pemimpin UMNO yang didedahkan selama ini.

    ReplyDelete
  156. wakil rakyat adalah orang yang bekerja untuk rakyat..peduli apa ada ijazah ke takde ke.yang ada ijazah tapi tak bleh buat kerja nak buat apa?

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.