Thursday, June 13, 2013

Inilah Video Zahid Memberi Rasuah?

PKR berusaha untuk membatalkan kemenangan Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi (gambar) di Bagan Datoh pada dengan pendedahan bukti video pemberian rasuah untuk mengundi oleh menteri tersebut, kata pemimpin parti hari ini.

Ketiga-tiga video tersebut yang boleh didapati di internet, kononnya menunjukkan Menteri Dalam Negeri tersebut mengakui memberi RM100 kepada 23,000 orang dan 5kg beras dengan “pelekat” untuk diberikan kepada pekerja kempen parti pemerintah Barisan Nasional (BN).

Klip tersebut merupakan bukti utama ke atas kedua-dua petisyen pilihan raya yang difailkan untuk mencabar keputusan pilihan raya di Bagan Datoh yang menyaksikan Zahid menewaskan calon PKR Madhi Hassan dengan majoriti tipis 2,108 undi.

“Zahid fikir dia pintar. Dia mendakwa dia memberi rasuah kepada pekerja-pekerja parti. Undi yang dia dapat hanya 17,000 tetapi dia mengakui telah memberikan kepada 23,000 pekerja parti jadi ini bermakna 6,000 pekerja parti tidak mengundinya.

“Dia sebenarnya mencari kelemahan dalam undang-undang untuk memberi rasuah.. semua orang tahu mustahil untuk anda memiliki 24,000 pekerja kempen,” kata pengarah strategi PKR Rafizi Ramli dalam satu sidang akhbar di ibu pejabat parti itu di sini.

Dalam salah satu video yang boleh didapati laman perkongsian video popular Youtube, Ahmad Zahid dilihat “melantik” pengundi yang beliau label sebagai penyokong “BN tegar”di dalam dewan semasa tempoh kempen Pilihan Raya 2013 bulan April lalu.

Semasa berucap kepada penyokongnya itu, naib presiden Umno itu berkata: “Tidak ada keperluan untuk membeli beras Anda tidak perlu untuk membeli beras, BN akan memberinya kerana anda adalah pekerja parti”.

Dalam satu video yang lain, Ahmad Zahid sekali lagi dilihat bercakap mengulangi ucapannya itu, tetapi kali ini menafikan tindakan memberi wang dan beras kepada pengundi adalah satu bentuk rasuah.

“Mereka mengatakan bahawa kita memberi wang dan beras dan itu adalah rasuah. Kami memberi kerana kita telah melantik mereka sebagai jentera, kerana mereka adalah jentera BN. Adakah itu rasuah?” Katanya.

Menurut Edmund Bon, peguam yang mengetuai tindakan mahkamah terhadap Menteri Dalam Negeri tersebut, menyifatkan perbuatan itu jelas satu bentuk rasuah dan melanggar Akta Pilihan Raya.

“Ini sudah menjadi bukti kukuh untuk membatalkan keputusan pilihan raya,” kata Bon dalam sidang akhbar yang sama.

Dalam petisyen kedua yang telah difailkan seorang pengundi bernama Azmi Sulaiman, beliau membuat petisyen bagi membatalkan keputusan dengan memetik Seksyen 19 dan 21 Akta Pilihan Raya yang melarang calon daripada menggunakan sejumlah pekerja kempen.

Pengakuan Ahmad Zahid yang mengatakan parti telah melantik 23,000 pekerja kempen didakwa oleh beliau telah melanggar dua undang-undang.

Kedua-dua petisyen difailkan di Mahkamah Tinggi Ipoh hari ini dan ia adalah antara antara 35 petisyen lain yang difailkan oleh pembangkang dalam usaha untuk membatalkan keputusan pilihan raya di 24 kerusi parlimen dan 10 kerusi negeri.

Walaubagaimanapun, pemimpin pembangkang tersebut mengakui bantahan yang terbesar dalam sejarah pilihan raya di Malaysia mungkin akan menjadi sia-sia.

“Secara umumnya, undang-undang tidak menyebelahi pihak yang membuat petisyen,” kata Bon sambil menambah banyak petisyen tidak mungkin dapat melalui perbicaraan penuh kerana ianya akan ditolak atas alasan teknikal.

Pemimpin-pemimpin PR mendakwa Pilihan Raya 2013 keputusan adalah telah dirancang untuk memihak kepada BN.

Rancangan seterusnya adalah mengheret Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) ke mahkamah, yang mungkin merupakan tindakan sivil terbesar terhadap pengendali pilihan raya dalam sejarah Malaysia, pembangkang juga telah menggerakkan “Black 505” dan menganjurkan beberapa perhimpunan besar-besaran di seluruh negara untuk meningkatkan tekanan pembaharuan dalam pilihan raya.

Sejurus selepas pilihan raya 5 Mei 5, pasukan PKR #siasatPRU13 membuat satu siri pendedahan mengenai apa yang didakwanya bukti penipuan pilihan raya.

Langkah tersebut dilihat bertujuan memberi tekanan kepada Putrajaya untuk melaksanakan reformasi pilihan raya, bermula dengan menambah baik SPR.

Namun, SPR telah menafikan dakwaan tersebut.

Rafizi juga berkata, PR akan meneruskan bantahan sehingga semua syarat bagi pembaharuan pilihan raya dipenuhi walaupun terdapat segelintir pemimpin pembangkang berkata sebaliknya dan mahu “pandang ke depan” dan melawan melalui saluran lain. -TMI



98 comments:
Write comments
  1. Barisan Nasional (BN) Sabah menggariskan 16 teras utama dalam manifestonya sebagai tambahan kepada manifesto atau Akujanji BN Pusat Pada Pilihan Raya Umum ke-13

    ReplyDelete
  2. Ketua Menteri Datuk Seri Musa Aman berkata, manifesto itu adalah komitmen dan iltizam BN kepada semua rakyat di negeri ini untuk memperjuangkan semua perkara yang dekat di hati rakyat.

    ReplyDelete
  3. Kita bersyukur kerana dengan sokongan padu rakyat dan semangat kerja berpasukan, kita berjaya mencapai kejayaan demi kejayan dalam pelbagai bidang

    ReplyDelete
  4. sebagai sebuah kerajaan dan parti yang bertanggungjawab dan memikirkan, merancang serta melaksanakan pembangunan untuk hari ini dan esok, BN Sabah komited dan penuh iltizam untuk melaksanakan lebih banyak program dan agenda pembangunan untuk rakyat dalam tempoh seterusnya

    ReplyDelete
  5. Manifesto Tambahan BN Sabah bertemakan “Kami Telah Tunaikan. Lebih Banyak Lagi Akan Dilaksanakan”

    ReplyDelete
  6. Musa berkata, kesemua 16 agenda utama yang digariskan dalam manifesto itu dirumus hasil perbincangan semua parti komponen BN.

    ReplyDelete
  7. Pertama Menangani Pendatang Haram iaitu komitmen kita untuk melaksanakan cadangan-cadangan Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) berdasarkan kepada hasil siasatannya terhadap masalah pendatang haram di Sabah

    ReplyDelete
  8. Kedua ialah Undang-Undang Tanah iaitu memperkenalkan undang-undang tanah yang relevan dan institusi khas untuk menyelesaikan pertikaian tanah melibatkan Hak Anak Negeri serta mempercepat pemprosesan permohonan tanah.

    ReplyDelete
  9. Musa berkata, manifesto keempat ialah Peluang Saksama Dalam Perkhidmatan Negeri. Ia akan memastikan peluang yang saksama berdasarkan merit untuk semua rakyat Malaysia dan mewakili setiap kaum, cekap serta memberi perkhidmatan mesra rakyat.

    ReplyDelete
  10. Kelima mengenai Industri Minyak dan Gas iaitu meneruskan bayaran tunai khas dan pemberian dana untuk perbelanjaan operasi dan pembangunan sehingga melebihi 20 peratus daripada perolehan minyak dan gas kepada Sabah serta mendapatkan lebih banyak manfaat dan penyertaan rakyat tempatan dalam industri minyak dan gas negeri Sabah.

    ReplyDelete
  11. Keenam, BN Sabah akan terus mendokong, memaju dan memelihara semangat Perjanjian 20 Perkara. Ketujuh, Pembasmian Kemiskinan iaitu mengurangkan tahap kemiskinan kepada tiga peratus dalam tempoh lima tahun dengan menyelaraskan semua program kerajaan untuk memperkasa masyarakat setempat supaya berdikari dan dengan melaksanakan program-program transformasi.

    ReplyDelete
  12. Kelapan, Memelihara Alam Sekitar dan manifesto kesembilan ialah Membanteras Rasuah bagi memperbaiki ketelusan dan tadbir urus di semua peringkat perkhidmatan kerajaan.

    ReplyDelete
  13. Teras lain yang turut ditekankan dalam manifesto itu ialah mengukuhkan sistem perundingan yang memastikan penyertaan rakyat dari semua peringkat dalam proses membuat keputusan, memberikan sasaran terhadap pembangunan belia dan sukan, memperkasakan wanita dan memastikan kesaksamaan gender dan meningkatkan pembangunan modal insan.

    ReplyDelete
  14. Musa berkata BN Sabah turut mewujudkan banyak peluang pekerjaan untuk memenuhi ekonomi moden dan berasaskan industri, merapatkan jurang pembangunan antara bandar dan luar bandar.

    ReplyDelete
  15. kesemua manifesto BN Sabah itu adalah pelengkap kepada manifesto pusat yang telah dilancarkan oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak, sebelum ini.

    ReplyDelete
  16. Manifesto ini merakamkan track record dan bukti kejayaan dan pencapaian kerajaan BN Sabah yang menjadi pemangkin kepada kestabilan politik, kemakmuran sosial dan kemajuan ekonomi yang dinikmati oleh segenap lapisan rakyat di bumi yang bertuah ini.

    ReplyDelete
  17. manifesto itu dirumus seiring dengan Manifesto BN Pusat. “intipati manifesto kita juga lebih realistik, praktikal, menyeluruh, lengkap-mengambil kira kepentingan dan kehendak pelbagai lapisan rakyat, yang kita yakin bahawa manfaatnya akan dinikmati semua pihak termasuklah pemimpin dan penyokong parti pembangkang

    ReplyDelete
  18. BN tidak populis dengan menjanjikan sesuatu yang ‘tidak berpijak di bumi nyata’ atau janji yang tidak sepadan dan sesuai dengan realiti semasa, seperti mana manifesto pembangkang

    ReplyDelete
  19. Manifesto itu ditulis dalam empat bahasa iaitu Bahasa Melayu, Inggeris, Mandarin dan Kadazandusun bagi memudahkan seluruh rakyat Sabah memahaminya.

    ReplyDelete


  20. Apa salahnya jentera yang setia pada BN Bagan Datok dan pemimpin kesayangan mereka diberikan tugas dan dihargai.

    ReplyDelete
  21. Ada ker orang buat kerja bodoh tak ada gaji. Kerja apa yang buat kerja tak ada gaji? boleh jawab tak??

    ReplyDelete
  22. Pakatan Pembangkang Cuba “Blackout” Penipuan Pilihan Raya

    Satu perkara yang perlu difahami oleh khalayak apabila timbul tuduhan oleh pemimpin pakatan pembangkang terhadap pihak lawan, penting diketahui kebiasaanya tohmahan itu menggambarkan apa yang sedang dan telah dilakukan oleh pakatan pembangkang.

    Maksudnya, bila mana pemimpin pakatan pembangkang sibuk mencanang wujud salah laku rasuah dalam Kerajaan Pusat pimpinan BN, maka yang sebetulnya ialah amalan rasuah sudah lama mendarah daging di kalangan pemimpin pakatan pembangkang.

    ReplyDelete
  23. Pakatan Pembangkang Cuba “Blackout” Penipuan Pilihan Raya

    Amalan politik wang dalam UMNO misalnya, ia hanya wujud selepas kehadiran Anwar dalam parti itu dan agak memuncak ketika Ketua Umum PKR itu berusaha untuk merampas jawatan Timbalan Presiden daripada Allahyarham Tun Ghaffar Baba.

    Sebelum itu, semua pemilihan dalam UMNO dilakukan secara bersih tanpa melibatkan wang ringgit dan kini bila Anwar berada dalam PKR dan mengetuai pakatan pembangkang, gejala yang sama menjangkiti PKR dan rakan sepakatannya seperti DAP dan PAS.

    ReplyDelete
  24. Pakatan Pembangkang Cuba “Blackout” Penipuan Pilihan Raya

    Demikian bila pakatan pembangkang rancak memperkatakan berlakunya penipuan dalam pilihan raya kelolaan SPR, maka ketahuilah tipu daya dan silap mata dalam pemilihan parti-parti gabungan pakatan pembangkangt sudah lama menjadi adat kebiasaan.

    Tengok sajalah apa yang berlaku dalam pemilihan DAP yang hiruk piruk dan serba meragukan baru-baru ini di mana Zairil Khir Johari atau nama sebenarnya Christopher Ross Lim yang tersingkir dari pemilihan tiba-tiba saja menjadi anggota CEC DAP. Ajaib, bukan?

    ReplyDelete
  25. Pakatan Pembangkang Cuba “Blackout” Penipuan Pilihan Raya

    Begitu juga dengan pemilihan PKR sekitar 3 tahun lalu di mana wujud penipuan jumlah mengundi dan berlaku kekecohan sana sini sehingga kerusi dan meja berterbangan.

    Kini dalam PRU-13, mereka sibuk memperkatakan mengenai penipuan yang kononnya dilakukan oleh SPR walhal yang berlaku sebenarnya ialah cubaan pakatan pembangkang untuk mengalih pandangan umum dari membicarakan kemungkinan yang melakukan penipuan ialah pakatan pembangkang sendiri.

    Pakatan pembangkang yang melakukan konspirasi mengupah warga Bangladesh untuk berlakon sebagai pengundi, kemudian mengarahkan pula penyokongnya dari keturunan India berlakon sebagai warga asing, tapi akhirnya SPR yang dituduh semata-mata untuk menimbulkan keraguan umum.

    ReplyDelete
  26. Pakatan Pembangkang Cuba “Blackout” Penipuan Pilihan Raya

    Dalam kes yang lain pula, warga Sabah dijadikan sebagai bahan taruhan politik apabila dituduh sebagai pengundi hantu sedangkan di masa yang sama puluhan ribu warga China yang ‘hilang’ kemudian mengundi untuk pakatan pembangkang cuba disembunyikan.

    Untuk mewujudkan momentum kemarahan di kalangan penyokongnya pula, pakatan pembangkang menyebarkan pula beberapa video parodi yang dilakonkan bagi menyakinkan khalayak kemudian menganjurkan himpunan blackout di merata-rata tempat.

    ReplyDelete
  27. Pakatan Pembangkang Cuba “Blackout” Penipuan Pilihan Raya

    Semua ini sebenarnya hanyalah satu taktikal strategik yang dilaksanakan semata-mata untuk menutup kejahatan mereka sendiri dengan harapan rakyat akan bangkit di jalanan sama seperti Arab Spring yang berlaku di beberapa negara Arab.

    Menyedari hakikat ini, amatlah perlu untuk rakyat Malaysia berlapang dada setiap kali wujudnya tohmahan atau tuduhan dari pemimpin pakatan pembangkang, jangan sesekali tertipu untuk kali yang seterusnya.

    ReplyDelete
  28. PKR will seek to invalidate Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi’s polls win in the Bagan Datoh federal seat contest with video evidence of him allegedly giving bribes for votes, party leaders said today.

    ReplyDelete
  29. The three videos, also available on the internet, purportedly shows the Home Minister admitting to giving 23,000 people RM100 and 5kgs of rice each by “masking” them as campaign workers for the ruling Barisan Nasional (BN) coalition.

    ReplyDelete
  30. The clips are the evidence for the two election petitions filed to challenge the Bagan Datoh vote result that saw Zahid edging PKR’s Madhi Hassan by a slim majority of 2,108 majority.

    ReplyDelete
  31. Tiada pembayaran atau kontrak untuk pembayaran boleh, bagi maksud untuk menganjurkan atau mendapatkan seseorang calon dipilih dalam mana-mana pilihan raya,

    Dibuat k e r a na mengangkut pemilih atau pengundi ke atau dari tempat mengundi, sama ada bagi menyewa kenderaan, vesel atau apa-apa jua jenis binatang pengangkutan, atau bagi tambang kereta api, atau selainnya; atau

    ReplyDelete
  32. kepada atau dengan seseorang pemilih atau pengundi kerana menggunakan mana-mana rumah, tanah,bangunan, atau premis untuk mempamerkan apa-apa
    alamat, bil, atau notis, atau kerana mempamerkan apa-apa alamat, bil atau notis.

    ReplyDelete
  33. Tertakluk kepada apa-apa kecualian sebagaimana yang dibenarkan menurut Akta ini, jika apa-apa pembayaran atau kontrak untuk pembayaran dengan diketahui dibuat berlanggaran dengan seksyen ini sama ada sebelum, semasa, atau selepas sesuatu pilihan raya.

    Orang yang membuat pembayaran atau kontrak itu bersalah atas suatu perbuatan yang menyalahi undang-undang,dan mana-mana orang yang menerima pembayaran itu atau yang menjadi suatu pihak dalam mana-mana kontrak itu, dengan mengetahuinya sebagai berlanggaran dengan seksyen ini, juga bersalah atas suatu perbuatan yang menyalahi undangundang.

    ReplyDelete
  34. Seseorang tidak boleh, bagi maksud mengangkut pemilih atau pengundi ke atau dari tempat mengundi, menyewakan, meminjamkan atau menggunakan apa-apa kenderaan, vesel atau apa-apa jua jenis binatang pengangkutan yang disimpan atau digunakan olehnya bagi maksud untuk disewakan, dan jika dia menyewakan, meminjamkan atau menggunakan kenderaan, vesel atau binatang pengangkutan itu dengan mengetahui bahawa ia dimaksudkan untuk digunakan bagi mengangkut pemilih atau pengundi ke atau dari tempat mengundi, orang itu bersalah atas suatu perbuatan yang menyalahi undang-undang.

    ReplyDelete
  35. In one of the videos made available on popular video-sharing site YouTube, Ahmad Zahid was seen “appointing” voters he deemed as “hardcore BN” supporters in a hall during the Election 2013 campaign period in April.

    ReplyDelete
  36. Pasti kerana ada yang gentar dengan Zahid Hamidi ini sehinggakan cuba untuk menyebarkan maklumat yang tidak pasti lagi.

    ReplyDelete
  37. Apa pun tahniah kepada Kerajaan baru BN kita yang telah berjaya mempertahankan kerusi Kerajaan Malaysia.

    ReplyDelete
  38. Ini adalah bukti yang mana kerajaan BN masih lagi menjadi pilihan seluruh rakyat Malaysia.

    ReplyDelete
  39. In another video, Ahmad Zahid was again seen talking about the matter, this time denying that the act of giving money and rice to voters was a form of bribery. “They say we are giving money and rice and that is bribery. We give it because we have appointed them as the machinery, because they are BN machinery. Is that bribery?” he said.

    ReplyDelete
  40. Teruskan usaha mencari sokongan daripada rakyat dengan memberikan keyakinan yang mana kerajaan BN adalah kerajaan pilihan.

    ReplyDelete
  41. On the second petition which was filed by a voter named Azmi Sulaiman, the petitioner aims to disqualify the result by citing Section 19 and 21 of the Election Act which prohibits a candidate from employing a certain number of campaign workers.

    ReplyDelete
  42. Macam-macam sekarang ini. Apa pun jika benar ada pihak yang tidak berpuas hati dengan keputusan PRU13 boleh kemukaan petisyen.

    ReplyDelete
  43. Ahmad Zahid’s admission that the party had appointed 23,000 workers for the campaign had allegedly violated the two laws.Both the petitions were filed at the Ipoh High Court yesterday and are among the 35 others filed by the opposition in a bid to nullify the polls results in 24 federal and 10 state seats.

    ReplyDelete
  44. Its leaders, however, had conceded that the massive bid, the biggest in Malaysia’s polls history, will likely be futile.

    ReplyDelete
  45. “Generally, the law is against the petitioner,” said Bon, adding that many of the petitions are unlikely to make it to full trial since they will be rejected on technical grounds.

    ReplyDelete
  46. PR leaders claimed that the Election 2013 results were rigged to favour the ruling Barisan Nasional (BN) coalition.

    ReplyDelete
  47. Next to its plans to drag the EC to court in what is likely to be the biggest civil action mounted against the polls regulator in Malaysian history

    ReplyDelete
  48. The bloc had also launched the “Black 505” movement and held several massive rallies nationwide to step up pressure for polls reform.

    ReplyDelete
  49. As the opposition moved to pressure Putrajaya to implement polls reform, starting with the complete overhaul of the EC.

    ReplyDelete
  50. The EC has denied the allegation.

    ReplyDelete
  51. Rafizi also said PR will continue with its protests until all the conditions for polls reform are met.

    ReplyDelete
  52. Despite growing calls for the opposition bloc to “move forward” and fight through other channels.

    ReplyDelete
  53. Petisyen sudah difailkan jadi jika betul bukti-bukti ni kukuh pasti petisyen yang difailkan ada hasil.

    ReplyDelete
  54. Pemimpin hebat bukan hasut rakyat ke jalanan

    KUALA LUMPUR 4 Jun - Pemimpin politik yang hebat dan bertanggungjawab tidak akan mengheret rakyat menghancurkan negara menerusi demonstrasi jalanan semata-mata kerana rasa tidak puas hati terhadap sesuatu perkara.

    Sehubungan itu, bekas Ketua Wanita Parti Keadilan Rakyat (PKR) Pulau Pinang, Aminah Abdullah berkata, rakyat seharusnya membuka mata dengan tindakan berterusan Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim menghasut rakyat berdemonstrasi yang disifatkan strategi politik murahan dalam mencapai kepentingan peribadi.

    Malah, katanya, Ahli Parlimen Permatang Pauh itu sengaja mereka-reka sesuatu perkara yang tidak wujud seperti penipuan dalam Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13) serta isu kehadiran pengundi asing warga Bangladesh.

    ReplyDelete
  55. "Rakyat perlu fikir semula kenapa kerajaan atau Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) perlu dipersalahkan dan menjadi mangsa fitnah sedangkan pembangkang juga menang besar hingga mendapat pertambahan kerusi di Parlimen dalam pilihan raya umum lalu," katanya ketika dihubungi di sini hari ini.

    Semalam, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, dakwaan berlaku penipuan besar-besaran dalam pilihan raya umum lalu sebenarnya merupakan jalan cerita (storyboard) yang direka sesetengah pihak berbulan-bulan lebih awal sebelum hari mengundi.

    ReplyDelete
  56. Tambah Aminah, beliau yakin pembangkang tidak akan menghentikan rancangan memburuk-burukkan kerajaan selepas gagal merampas kuasa dalam pilihan raya umum lalu.

    Dalam pada itu, tambahnya, beliau hairan bagaimana isu warna kulit boleh dimainkan pembangkang untuk mengaitkan kehadiran pengundi asing terutama warga Bangladesh.

    Katanya, pemimpin pembangkang sepatutnya memahami latar belakang Malaysia yang terdiri daripada masyarakat berbilang kaum dan pelbagai warna kulit dan isu pengundi warga asing tidak sepatutnya ditimbulkan.

    "Ini salah satu perkara yang sengaja dicipta pembangkang sebagai persediaan memburukkan kerajaan sekiranya mereka gagal menang besar dalam pilihan raya umum lalu.

    "Saya yang pernah bersama mereka tahu taktik murahan seperti ini," katanya.

    ReplyDelete
  57. Sabah State Assembly Speaker Datuk Seri Panglima Salleh Tun Said yesterday sought to dispel bias worries among opposition assemblymen by pledging to carry out his duties professionally.
    The former chief minister, who succeeded Tun Juhar Mahiruddin as the State Speaker on Jan 12, 2011 following the latter’s appointment as the Head of State, retained the Usukan seat in the 13th general election under the Barisan Nasional ticket.

    ReplyDelete
  58. Kita tunggu sajalah apa yang berlaku nanti, tanpa bukti yang kukuh hal ini tak ke mana juga.

    ReplyDelete
  59. “As a State Speaker, I will carry out my duties professionally based on the existing Standing Orders set in the State Assembly sitting,” he told reporters after witnessing 59 assemblymen taking their oath on the first day of the sitting at the State Legislative Assembly building here yesterday.

    ReplyDelete
  60. Being an assemblyman himself, Salleh took his oath separately at 2.30pm before his two Deputy State Speakers – Parti Bersatu Sabah Information Chief Datuk Johnny Mositun and Parti Bersatu Rakyat Sabah Secretary General Datuk Johnson Tee.

    ReplyDelete
  61. “We have rules and regulations and it does not restrict the appointment of the State Speaker, who can be from any political party. It happens in other states as well, such as in Selangor which has an active Democratic Action Party member who is appointed as the State Speaker,” he explained.
    Salleh disclosed that the only difference between the Sabah and Sarawak State Speakers as compared to those in West Malaysia was that they were appointed by the Head of State in the respective states.

    ReplyDelete
  62. “But in terms of carrying out the task entrusted to us, my deputies and I will perform our duties as good as possible in line with the existing Standing Orders set by the State Legislative Assembly.”
    Asked whether he expected the sitting to be tough following the increased number of Yang Berhormats (Ybs) from the opposition camp, Salleh replied: “It does not make any difference because what is more important is that the sitting can be carried out in a orderly manner.

    ReplyDelete
  63. “I believe it is a healthy debate among all members of the House, and they are free to share their views, for as long it is conducted professionally based on the Standing Order.”
    On a call by the opposition to appoint a leader in the House, Salleh said it was not stated in the Constitution of the meeting procedure.

    ReplyDelete
  64. “If there is a leader (from the opposition camp), then it is based on convention selection. If they want to do so, they are free to submit a proposal to us and action will be taken according to their terms. But to date, they have yet to submit anything to us.

    ReplyDelete
  65. “In fact, since before, there is a special room for the opposition to gather as we practise democracy, and we do recognise the role of the opposition party. Certainly we will accommodate them as far as the State Assembly is concerned,” he said.

    ReplyDelete
  66. Kerajaan Sabah komited untuk terus menjaga kepentingan golongan wanita di negeri itu selaras dengan wawasan kerajaan negeri mahu melihat kaum hawa turut memainkan peranan penting dalam pembangunan Sabah.

    ReplyDelete
  67. Sehubungan itu, Ketua Menteri Datuk Seri Musa Aman berkata kerajaan negeri akan memastikan permintaan, pandangan dan keperluan golongan wanita yang dirasakan perlu dan munasabah, diberi pertimbangan sewajarnya.

    ReplyDelete
  68. "Saya mahu wanita terus maju ke hadapan agar setanding dengan wanita-wanita lain di seluruh negara dan dunia," katanya

    ReplyDelete
  69. Beliau meminta wanita khususnya anggota MPWS, supaya terus membantu kerajaan menjayakan pelaksanaan dasar terutama yang berkaitan pembangunan wanita dan masyarakat secara keseluruhannya.

    ReplyDelete
  70. Musa yang juga Menteri Kewangan Negeri berkata kerajaan Sabah sentiasa memberi pertolongan dan sokongan kepada MPWS bagi memastikan wanita di negeri itu tidak ketinggalan dalam apa juga bidang.

    ReplyDelete
  71. Environmental films and community film-making are highlights of the Borneo Eco Film Festival (BEFF), which returns this year from the 27th to the 29th of September at the Kompleks Jabatan Kebudayaan dan Kesenian Negara (JKKN) Sabah, as announced during the press conference yesterday (12 June, 2013)

    ReplyDelete
  72. Sabah has a liberal education policy and this allows students in the state to excel, state education exco Datuk Masidi Manjun said.

    ReplyDelete
  73. “I hope the Barisan Nasional (BN) government will continue to have a liberal policy for education so there is no doubt we can help more of our students excel in their studies,”

    ReplyDelete
  74. Masidi, who was invited to officiate at the contest, congratulated the organisation for its noble deed of providing financial aid to members’ children who qualified for the assistance.

    ReplyDelete
  75. The Central Kalimantan government is preparing the Tanjung Puting and Sabangau National Park as an ecotourism destination with support from sustainability group Rimbawan Bangun Lestari.

    ReplyDelete
  76. Central Kalimantan Governor Agustin Teras Narang said the province is home to a vast natural resources, specifically forests.

    ReplyDelete
  77. Central Kalimantan was among the most resourceful provinces in terms of its forestry industry.

    ReplyDelete
  78. But government policies in the years that followed led to logging being conducted across its forests.

    ReplyDelete
  79. Agustin said that 82 percent of Central Kalimantan consists of forests, with a total area of 15.4 million hectares. He said he hoped that plans to develop the forests as a tourism destination would include conservation efforts.

    ReplyDelete
  80. Central Kalimantan’s forest area comprise 1.6 million hectares of nature sanctuary areas and nature preservation areas, and 11.1 million hectares of protected forest, limited production forest and convertible production forest.

    ReplyDelete
  81. Datuk Seri Najib Tun Razak mengingatkan para pelajar Malaysia di luar negara supaya tidak terpedaya dengan pembohongan pembangkang sehingga menyebabkan mereka tidak lagi menyokong kerajaan Malaysia.

    Perdana Menteri berkata fitnah dan pembohongan pembangkang berhubung proses Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) yang lalu misalnya telah menimbulkan persepsi yang salah terhadap kerajaan sehingga ada golongan terpelajar juga turut mempercayainya.

    ReplyDelete
  82. “Sampai hari ini belum ada buktipun bahawa kononnya kita bawa 40,000 warga Bangladesh (untuk mengundi), ini satu fitnah dan pembohongan yang amat besar yang berlaku dalam pilihan raya kali ini.

    “Sebab itu saya kata tak kan ada orang tak boleh fikir, rupanya ada orang tak boleh fikir, saya dapat tahu peguampun tak boleh fikir. Apa sudah berlaku ke atas mereka, apa yang terjadi dengan tahap kecerdikan dan rasional yang tak boleh fikir soal ini,” katanya semasa berucap pada majlis jamuan tengah hari bersama pelajar-pelajar Malaysia di Indonesia di Dewan Serbaguna, Kedutaan Besar Malaysia di Indonesia di Kuningan, di sini hari ini.

    ReplyDelete
  83. Turut hadir isteri Perdana Menteri Datin Seri Rosmah Mansor, Duta Besar Malaysia ke Indonesia Datuk Syed Munshe Afdzaruddin Syed Hassan dan isteri Datin Sharifah Ikhlas Syed Ismail.

    Najib berada di sini dalam rangka lawatan peribadi untuk bertemu beberapa pemimpin Indonesia yang rapat dengannya, selain berehat selepas PRU13.

    ReplyDelete
  84. “Saya sebagai Pengerusi BN menafikan dengan sekeras-kerasnya wujud penipuan yang kononnya dilakukan oleh BN. Proses pilihan raya telah berlaku dengan adil mengikut undang-undang dan peraturan,” katanya.

    Najib berkata BN yang telah banyak melakukan perubahan dari segi penyampaian dalam tempoh empat tahun yang lalu dan telah menang secara sah pada PRU13, namun ia kalah dalam perang persepsi kerana fitnah dan pembohongan yang dilakukan pembangkang melalui media alternatif yang lebih dipercayai daripada kebenaran yang dipaparkan dalam media arus perdana.

    ReplyDelete
  85. “Kita perlu untuk PRU akan datang, BN melengkapkan dari segi kemampuan untuk memerangi perang persepsi, realitinya kita sudah sampaikan, Malaysia semakin hari semakin makmur dan menjadi contoh kepada negara lain tetapi persepsinya dikatakan sebaliknya.

    “Inilah yang kita hadapi sebagai cabaran yang paling besar kepada BN untuk memerangi perang persepsi,” katanya.

    ReplyDelete
  86. Perdana Menteri berkata sunggupun lawatannya ke Indonesia kali ini bersifat peribadi, beliau turut mengadakan perjumpaan dengan beberapa pemimpin Indonesia yang rapat dengan beliau.

    “Saya telah menegaskan kepada mereka bahawa hubungan Malaysia dan Indonesia merupakan hubungan yang sangat penting yang perlu dipupuk dan diperkukuhkan melalui lawatan rasmi dan peribadi,” katanya.

    ReplyDelete
  87. Najib berkata dalam lawatannya kali ini beliau turut ditemu bual stesen TV swasta MetroTV dan ditemu ramah majalah Tempo di sini di mana beliau antara lain menyampaikan mesej bahawa Malaysia ingin melihat integrasi ekonomi antara Malaysia dan Indonesia menjadi lebih mendalam walaupun kedua-dua negara mempunyai jumlah dagangan yang sentiasa baik iaitu kira-kira AS$18 bilion.

    Sasaran yang dituju dari segi jumlah dagangan untuk kedua-dua negara itu ialah AS$30 bilion menjelang tahun 2015.

    “Saya sampaikan mesej ini dengan harapan berdasarkan hubungan kerajaan dengan kerajaan dan rakyat dengan rakyat yang sangat serasi, maka ia perlu diterjemahkan dalam bentuk hubungan ekonomi, perdagangan dan pelaburan, yang boleh menjadikan hubungan Malaysia-Indonesia lebih kukuh,” katanya.

    ReplyDelete
  88. Jika ada bukti, serahkan kepada pihak berkuasa untuk membuat siasatan.

    ReplyDelete
  89. siasat hal ini dgn teliti

    ReplyDelete
  90. Wanita zaman ini juga memainkan peranan penting dalam perkembangan ekonomi.

    ReplyDelete
  91. Dalam satu video yang lain, Ahmad Zahid sekali lagi dilihat bercakap mengulangi ucapannya itu, tetapi kali ini menafikan tindakan memberi wang dan beras kepada pengundi adalah satu bentuk rasuah.

    PRU sering dikaitkan dengan rasuah.

    ReplyDelete
  92. Jelas ini sudah melanggari akta pilihanraya. Pihak berkuasa harus bertindak.

    ReplyDelete
  93. Kerajaan sentiasa memberi perhatian kepada pihak yang memerlukannya.

    ReplyDelete
  94. Video tersebut harus dikenalpasti dulu.

    ReplyDelete
  95. Hubungan baik dengan negara jiran harus dipupuk dan dipeliharakan.

    ReplyDelete
  96. Kes rasuah masa pru bukan kes baru lagi.

    ReplyDelete
  97. Kami menantikan perkembangan selanjutnya.

    ReplyDelete
  98. Semangat perpasukan harus diamalkan agar semua kejayaan tercapai.

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.