Monday, June 10, 2013

Muhyiddin betul-betul dalam dilema

Seruan untuk kedua-dua jawatan tertinggi Umno untuk tidak dipertandingkan betul-betul membuatkan Tan Sri Muhyiddin Yassin dalam dilema.Menurut sumber Umno , Timbalan Presiden Umno itu tidak berani menyambut seruan tersebut kerana terasa ada perangkap menantinya.

“Jika Muhyiddin sambut, bermaksud beliau tak akan mencabar bosnya (Datuk Seri) Najib (Razak). Tapi siapa yang boleh beri jaminan beliau tidak akan dicabar oleh (Datuk Seri) Ali Rustam dan (Tan Sri) Isa Samad.

"Jika Muhyiddin sambut sahaja, maka Najib sudah terselamat. Dan ini membuka peluang kepada semua musuhnya untuk menggulingkannya. Akhirnya seruan hanya akan tinggal seruan, hanya jawatan Presiden Umno tidak dipertandingkan,” kata sumber Umno kepada Harakahdaily.

Semalam, Muhyiddin menegaskan bahawa hak menentukan pertandingan dua jawatan tertinggi Umno untuk berlangsung atau tidak, tidak terletak pada tangan individu pemimpin tapi ahli-ahlinya.

“Saya akan komen apabila tiba masa yang sesuai,” kata Muhyiddin ketika ditanya samada beliau menyokong kedua jawatan tertinggi Umno tidak dipertandingkan.

Sebelum itu, Muhyiddin turut mengikut langkah untuk mematikan 1Malaysia Najib dengan mengisytiharkan bahawa (BN) akan memberi "bantuan lebih kuat" kepada komuniti yang menyokong mereka semasa pilihan raya umum.

"Mesej jelas sebahagian besar Melayu, India, Bumiputera, Orang Asli, Siam dan sebahagian besar masyarakat di Sabah dan Sarawak masih mendukung BN," kata Muhyiddin yang juga Timbalan Perdana Menteri.

“Orang Umno paling sayangkan jawatan. Muhyiddin tidak terkecuali. Tapi beliau sedar beliau dalam bahaya. Sokongan yang diharapkan daripada Tun Dr Mahathir Mohamad ketika di pemilihan Umno 2009 di mana beliau mengetuai kempen turunkan Tun Abdullah (Badawi) tidak kuat kali ini.

"Najib akan diam diri – wartawan akan serang bertubi-tubi pada Muhyiddin. Najib hanya memerlukan jawapan daripada seorang saja iaitu Muhyiddin untuk menyelamatkannya daripada dicabar. Tapi berlainan dengan Muhyiddin, beliau memerlukan banyak jawapan untuk yakin bahawa kedua-dua jawatan tertinggi Umno tidak dipertandingkan itu akan direalisasikan,” kata sumber Umno lewat malam tadi.

Beliau turut mengulangi pendapatnya bahawa Muhyiddin memilih jalan maut sekiranya mengambil keputusan untuk mempertahankan kerusi timbalan presiden.

“Jika itu keputusan Muhyiddin, maka itulah titik noktah bagi karier politik beliau yang hanya sampai peringkat Timbalan Perdana Menteri sebelum digantikan dengan orang yang lebih muda dan tidak mengugat Najib.

"Di dalam Umno, ramai yang menganggap beliau sebagai layak menjawat presiden Umno sekurang-kurangnya kerana senioriti dan sumbangannya kepada parti. Lagipun isteri Muhyiddin low profile seperti isteri Tun (Dr Mahathir) yang wakil-wakil Umno lebih suka berbanding (Datin Seri) Rosmah (Mansor),” kata beliau sebelum mengakhiri perbualan telefon.

-H/Daily

102 comments:
Write comments
  1. Cadangan supaya jawatan Presiden dan Timbalan Presiden UMNO tidak dipertandingkan perlu dilaksanakan kerana ia dapat mengelak berlaku perpecahan dalam parti terbesar orang Melayu itu.

    ReplyDelete
  2. Beliau mengambil contoh keputusan Tengku Razaleigh Hamzah menentang Tun Dr. Mahathir Mohamad sehingga membawa kepada penubuhan Semangat 46 dan tindakan Datuk Seri Anwar Ibrahim menentang Allahyarham Tun Ghaffar Baba bagi jawatan orang nombor dua dalam UMNO.

    ReplyDelete
  3. Malah kata Hussein, perpecahan dalam UMNO juga wujud semasa era kepimpinan Tunku Abdul Rahman apabila pemilihan pucuk pimpinan parti dibenarkan.

    ReplyDelete
  4. "Jawatan Presiden dan Timbalan Presiden bukan tidak pernah tidak dipertandingkan, tetapi ada baiknya tidak dipertandingkan walaupun Perlembagaan UMNO beri hak jawatan itu dipertandingkan.

    ReplyDelete
  5. "Kalau tak dipertandingkan itu lebih baik kerana dalilnya, dengan adanya pertandingan maka UMNO berpecah. Pecahnya UMNO kerana pertandingan (jawatan tertinggi dalam parti)," katanya kepada Utusan Malaysia ketika ditemui di rumahnya di Kampung Lemal, di sini hari ini.

    ReplyDelete
  6. Baru-baru ini, Badan Perhubungan UMNO Negeri Sembilan mencadangkan jawatan Presiden dan Timbalan Presiden parti tidak dipertandingkan dalam pemilihan UMNO hujung tahun ini bagi memastikan kekuatan parti terus utuh.

    ReplyDelete
  7. Cadangan itu mendapat sokongan beberapa pemimpin tertinggi UMNO seperti Naib-Naib Presiden, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi dan Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein.

    ReplyDelete
  8. Turut menyokong cadangan itu ialah Timbalan Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Johor, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin dan Timbalan Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Selangor, Datuk Seri Noh Omar bagi memastikan perpaduan dalam kalangan ahli serta pemimpin UMNO terus kuat terutama untuk menghadapi pilihan raya umum akan datang.

    ReplyDelete
  9. Mengulas lanjut, Hussein yang juga bekas Ahli Majlis Tertinggi UMNO berkata, setiap ahli dan pemimpin parti perlu menghayati perjuangan dan ideologi UMNO dalam memperjuangkan agenda bangsa Melayu.

    ReplyDelete
  10. Beliau berkata, UMNO dilahirkan dengan izin Allah untuk kepentingan orang Melayu dan sekiranya parti itu tiada, bangsa berkenaan berkemungkinan berpecah-belah.

    ReplyDelete
  11. "Sekarang ahli UMNO mesti menghayati perjuangan dan ideologi UMNO kerana kedudukan Melayu sebagai bangsa pertuanan tidak akan selamat sampai bila-bila. Tengok sekarang, bagaimana negara-negara Islam di Timur Tengah dipecah-rabakkan oleh anasir-anasir yang hendak mengkhianati mereka," katanya.

    ReplyDelete
  12. Sokongan akan bertambah kepada umno dan bn jika najib di ganti oleh muhyidin... Moral yang di bawa oleh najib sebagai PM telah menjejaskan sokongan dari kelas berpendidikan di bandar2 utama.... Peter Sabahan adalah penyamar orang Sabah....

    ReplyDelete
  13. Peter Sabahan.... menyamar orang Sabah.... bodoh peter pencacai dari semenanjung....

    ReplyDelete
  14. Timbalan Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Sabah Datuk Seri Salleh Said Keruak menyarankan supaya diperkenalkan semula sistem kuota pencalonan bagi jawatan presiden dan timbalan presiden UMNO, yang pernah dipraktikkan sebelum ini. Beliau berkata langkah itu difikirkan relevan dengan mengambil kira pandangan pelbagai pihak kebelakangan ini yang mahukan supaya kedua-dua jawatan tertinggi parti itu tidak dipertandingkan dalam pemilihan parti akhir tahun ini.

    ReplyDelete
  15. Lebih penting, pengenalan semula sistem kuota pencalonan bagi jawatan presiden dan timbalan presiden adalah untuk menentukan mereka yang bertanding jawatan tersebut mempunyai kredibiliti sebagai pemimpin, katanya. Salleh yang juga Ketua UMNO Bahagian Kota Belud berkata sistem kuota pencalonan bagi jawatan presiden dan timbalan presiden adalah mekanisme terbaik memastikan keutuhan parti sebagai tunjang pemerintahan negara ini.

    ReplyDelete
  16. Jika tidak, katanya, sembarangan orang termasuk mereka yang tidak mempunyai kredibiliti boleh menawarkan diri bertanding jawatan tersebut, dan ia tidak baik untuk parti.Sementara bagi jawatan-jawatan lain, termasuk naib presiden, Ahli Majlis Tertinggi (AMT), ketua bahagian dan semua sayap parti boleh dikekalkan sistem pencalonan dan pertandingan yang sedia ada, katanya.

    ReplyDelete
  17. Ini, katanya, selaras dengan semangat pindaan perlembagaan UMNO yang dibuat sebelum ini, yang memberi peluang kepada lebih ramai ahli menentukan hala tuju kepemimpinan parti. Bekas Ketua Menteri itu berkata semangat pindaan perlembagaan tersebut perlu dipertahankan demi kelangsungan perjuangan UMNO.

    ReplyDelete
  18. Sebelum ini, calon yang ingin bertanding jawatan presiden perlu mendapat 30 peratus pencalonan daripada 191 bahagian, timbalan presiden (20 peratus), naib presiden (10 peratus) dan kerusi Majlis Tertinggi (5 peratus).Pada 24 April 2009, Majlis Tertinggi UMNO bersetuju perlembagaan parti dipinda yang menyentuh kaedah dan proses pemilihan supaya ia lebih telus, terbuka dan demokratik.

    ReplyDelete
  19. Pindaan perlembagaan UMNO kemudian dibuat pada perhimpunan agung tahunan UMNO pada Oktober tahun yang sama. Dalam pada itu, Salleh yang juga Speaker Dewan Undangan Negeri Sabah dan anggota Dewan Undangan Negeri kawasan Usukan mengajak ahli parti semua peringkat supaya memperkukuh semangat perpaduan, demi menjadikan UMNO kekal sebagai parti inklusif.

    ReplyDelete
  20. Kekuatan ahli UMNO di peringkat akar-umbi memainkan peranan besar dalam mengupayakan perjuangan dalam usaha menjadikan UMNO lebih inklusif iaitu melibatkan semua dalam satu. Agak penting bagi mengekalkan kekauatan parti tersebut.

    ReplyDelete
  21. Tim­balan Menteri Pertahanan Datuk Abdul Rahim Bakri berpendapat jawatan presiden dan timbalan presiden UMNO sewajarnya tidak dipertand­ingkan pada pemilihan parti tahun ini.

    ReplyDelete
  22. Beliau berkata justifikasinya adalah demi memelihara keu­tuhan perpaduan di kalangan anggota UMNO, parti yang menjadi tonggak Barisan Na­sional (BN).


    ReplyDelete
  23. Katanya kejayaan kepimpi­nan presiden parti Datuk Seri Najib Tun Razak memper­tahankan kerajaan BN dalam Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU13) dengan kemenan­gan selesa mengikut standard semasa iaitu 133 daripada 222 kerusi

    Parlimen merupakan petan­da bahawa kepimpinannya dan timbalan presiden parti masih mantap dan mendapat kepercayaan rakyat.


    ReplyDelete
  24. “Ini mengambil kira sua­sana politik baharu dunia yang semakin sengit berikutan terjahan globalisasi dan ledakan komunikasi dan informasi yang telah turut mengubah landskap politik di setiap kerajaan dan negara di dunia, katanya dalam kenyataan di sini kelmarin.


    ReplyDelete
  25. Abdul Rahim yang juga ang­gota Parlimen Kudat berkata negara yang mengamalkan sis­tem demokrasi “westminster” yang serupa dengan sistem demokrasi Malaysia seperti Britain dan Australia turut berhadapan dengan suasana sengit sehingga mewujudkan “hung” parlimen .


    ReplyDelete
  26. “Kesimpulannya pertand­ingan terbuka jawatan utama UMNO sudah tentu akan mewujudkan “kem kem” dan berdasarkan pengalaman lampau ia dikhuatiri akan mengheret perbalahan poli­tik dalaman dan permainan politik berterusan yang sudah pasti akan melemahkan parti,” katanya.

    ReplyDelete
  27. Abdul Rahim berkata sua­sana sebegitu harus dielakkan, sebaliknya keutamaan sewajar harus diberi kepada usaha mengukuhkan perpaduan anggota parti untuk membole­hkan UMNO dan BN mampu menghadapi PRU14 yang akan datang dengan lebih mantap.

    ReplyDelete
  28. Sementara itu, di RAUB, Pahang, Ketua Penerangan UMNO Datuk Ahmad Mas­lan juga setuju dua jawatan tertinggi parti tidak perlu dipertandingkan demi men­jamin kekuatan, survival parti dan perpaduan Melayu.

    ReplyDelete
  29. Beliau berkata gandingan Najib dan Muhyiddin te­lah berjaya memantapkan UMNO apabila memenangi 88 kerusi Parlimen pada PRU13 berbanding 79 kerusi pada PRU12.

    “Lebih bermakna apabila kita (BN) berjaya merampas semula Kedah dan Perak dari­pada pembangkang.


    ReplyDelete
  30. “Misi UMNO dan Barisan Nasional ialah untuk mendapat majoriti dua pertiga undi rakyat pada PRU14 agar kerajaan yang dibentuk lebih man­tap demi masa depan rakyat dan negara,” katanya selepas mengadakan pertemuan den­gan pemimpin UMNO Raub kelmarin.

    ReplyDelete
  31. Ahmad yang juga Timbalan Menteri Kewangan berkata, sebuah kerajaan yang kuat amat penting dan sangat diperlukan pada masa ini untuk menjamin kejayaan Wawasan 2020.

    ReplyDelete
  32. Menurutnya pertandin­gan dua jawatan tertinggi itu perlu dielakkan kerana boleh berlaku perpecahan di kalangan anggota parti dan orang Melayu yang kini sudah berpecah kepada penyokong PAS, PKR dan segelintir DAP.

    ReplyDelete
  33. Ketua Pemuda Umno Khairy Jamaluddin berkata sayap Umno itu berpendapat Presiden Umno Datuk Seri Najib Razak dan timbalannya, Tan Sri Muhyiddin Yassin adalah gandingan paling layak untuk mengetuai parti.

    ReplyDelete
  34. "Kedua-dua mereka perlu dikekalkan untuk meneruskan usaha transformasi dan memperkukuh lagi Umno, termasuk untuk menghadapi pilihan raya umum (PRU) akan datang," katanya.

    ReplyDelete
  35. Walaupun menyokong supaya kedua-dua jawatan tertinggi parti itu tidak dicabar, beliau menarik perhatian Pemuda Umno tetap menghormati proses demokrasi dalam parti yang telah diperkukuhkan menerusi pindaan perlembagaan.

    ReplyDelete
  36. Khairy, yang juga Menteri Belia dan Sukan, berkata keputusan PRU13 membuktikan Umno merupakan tunjang kepada kekuatan Barisan Nasional (BN) menerusi 88 kerusi parlimen yang dimenanginya.

    ReplyDelete
  37. Prestasi Umno pada PRU13 itu adalah lebih baik daripada pilihan raya umum pada 2008, katanya. "Oleh itu, adalah lebih penting untuk kita terus berusaha memperkukuhkan Umno dan memastikan ia memperoleh keputusan lebih baik pada PRU14 dan tidak terlibat dengan masalah dalaman parti," tegasnya.

    ReplyDelete
  38. Beliau berkata Pemuda Umno juga sebulat suara mengambil ketetapan tidak menyokong cadangan sesetengah pihak yang mahukan BN menjadi sebuah parti tunggal.

    ReplyDelete
  39. Umno, katanya, perlu terus menjadi parti yang mewakili anggotanya dan bangsa Melayu. Dalam sidang media berasingan, Naib Ketua Pemuda Umno Datuk Razali Ibrahim berkata pergerakan itu mahu Khairy mengekalkan jawatannya sebagai ketua Pemuda Umno.

    ReplyDelete
  40. "Kita (anggota Exco Pemuda Umno) sepakat mahukan Khairy bertanding sebagai Ketua Pemuda Umno pada pemilihan parti akhir tahun ini," katanya sambil menambah beliau sendiri tidak akan mempertahankan jawatan sebagai naib ketua Pemuda.

    ReplyDelete
  41. Perebutan dalam kalangan parti pakatan pembangkang untuk bertanding di kerusi Parlimen dan Dewan Undangan Negeri (DUN) menunjukkan kepincangan mereka dan tiada muafakat.

    Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata kalangan parti pembangkang kini berebut-rebut untuk meletakkan calon mereka disebabkan pemimpin masing-masing ingin menjadi perdana menteri.

    Katanya walaupun dahulu kalangan mereka mendakwa ada persetujuan tetapi apabila tiba pilihan raya umum, masing-masing menyifatkan tidak terikat dengan persetujuan itu.

    ReplyDelete
  42. “Ini menunjukkan mereka tiada muafakat, berebut-rebut ingin mendapatkan kerusi Parlimen dan DUN. Masing-masing mahu menjadi Perdana Menteri, jadi kalau parti mereka menang banyak mereka ada hak menuntut menjadi Perdana Menteri

    “Sebab itu Parti Keadilan Rakyat mahu bertanding, DAP mau bertanding, PAS nak tanding walaupun dahulunya ada persetujuan tetapi masing-masing fikir itu tidak terikat,” katanya pada sidang akhbar selepas merasmikan Pelan Transformasi Pendidikan Sekolah Pedalaman Sabah dan Sarawak di Pentas Rakyat Paitan di sini Khamis.

    ReplyDelete
  43. Muhyiddin yang juga Timbalan Pengerusi Barisan Nasional (BN) berkata berbeza dengan BN, kalangan parti komponennya sepakat dalam soal pemilihan calon dan dalam menentukan pembahagian kerusi Parlimen dan DUN.

    Katanya soal persefahaman dan permuafakatan menjadi perbezaan besar antara BN dan pakatan pembangkang.

    “BN mementingkan persefahaman dan permuafakatan dalam apa juga keputusan bagi memastikan kemenangan setiap calon mewakili BN,” katanya.

    ReplyDelete
  44. Pembangkang perlu cerminkan diri mereka sendiri sebelum menuduh UMNO tidak demokrasi apabila banyak pihak yang mencadangkan supaya dua jawatan utama parti, presiden dan timbalan presiden UMNO tidak dipertandingkan pada pemilihan UMNO yang bakal diadakan tidak lama lagi.

    Ahli Parlimen Masjid Tanah, Mas Emeryanti Shamsudin berkata sepatutnya pembangkang mengembalikan sistem demokrasi dalam parti mereka dahulu seperti apa yang berlaku kepada beberapa parti pembangkang.

    ReplyDelete
  45. Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas dakwaan dakwaan pembangkang bahawa demokrasi dalam UMNO sudah mati apabila banyak pihak mencadangkan supaya jawatan presiden dan timbalan presiden UMNO tidak dipertandingkan.

    Mas Emeryanti yang juga Ketua Puteri UMNO Melaka, berkata cadangan tiada pertandingan terhadap kedua-dua jawatan itu bukanlah datang daripada pucuk kepimpinan UMNO tetapi daripada ahli UMNO sendiri yang ingin kedua-dua pemimpin itu terus menerajui UMNO.

    ReplyDelete
  46. Menurutnya, pembangkang tidak perlu menyibuk untuk mengambil tahu mengenai UMNO, mereka sepatutnya perlu melihat apa yang berlaku pada parti mereka sendiri yang dilanda dengan pelbagai masalah berikutan ketidak puasan hati ahli terhadap kepimpinan parti mereka.

    Katanya, apa yang dicadangkan oleh ahli supaya tiada pertandingan menunjukkan adanya kesefahaman di kalangan ahli yang ingin melihat perpaduan yang telah sedia wujud di dalam UMNO berkekalan yang dicemburui oleh pembangkang.

    ReplyDelete
  47. Kelicikan Kit Siang yang saling tak tak tumpah seperti anaknya Lim Guan Eng yang anda harus tahu..

    ReplyDelete
  48. Asian countries need to find a comprehensive energy settlement in order to tackle pressing global energy issues, taking into account major shifts underway in the oil and gas industry.

    ReplyDelete
  49. Perhatikan kenyataan Lim Kit Siang dan seluruh pemimpin pakatan dan bandingkan pepatah arab ini.

    ReplyDelete
  50. In making the call, Prime Minister Datuk Seri Najib Tun Razak said this settlement could unlock development and profits while deliver sustainable long-term growth.

    ReplyDelete
  51. Ingat pepatah arab "Dia pukul orang dia mengadu bahawa orang lain pukul dia, dia memaki orang, dia mengadu orang lain memaki dia"

    ReplyDelete
  52. “We must find a way to bring economic, social and environmental considerations together and answer them as one: a comprehensive energy settlement,” he said in a keynote address at the 17th Asia Oil and Gas Conference 2013 yesterday.

    ReplyDelete
  53. Kata Kit Siang sekarang ini zaman sudah berbeza dan beliau secara terbuka mahukan penubuhan suruhanjaya siasatan diraja terhadap sebab tercetusnya kejadian ini, dakwanya lagi keadaan dewasa ini jauh berbeza berbanding dengan apa yang berlaku 43 tahun lalu.

    ReplyDelete
  54. Najib, who is also Finance Minister, said Petronas’ stewardship in developing the country’s natural reserves and human resources has resulted in Malaysia’s economic potential being fulfilled.

    ReplyDelete
  55. “And it is together with Petronas, and the rest of our energy industry, that we must find a path towards sustainable, secure and equitable development: that comprehensive energy settlement that I spoke of earlier,” he said.

    ReplyDelete
  56. Jika dibandingkan suasana politik sekarang ini apa yang berlaku 43 tahun lepas tidak jauh bezanya .

    ReplyDelete
  57. Najib said Petronas, which was expected to generate RM131.4 billion in gross national income and over 50,000 new highly skilled jobs, would be the leading player in this initiative in making Malaysia an energy hub for the region.

    ReplyDelete
  58. Kit Siang awal awal lagi cuba menutup kerja jahat DAP dengan menuduh hanya puak yang tidak bertanggungjawab, antinasional dan pengkhianat akan cuba memutarbelitkan kemenangan Pakatan dalam PRU13 sebagai satu kemenangan antara satu kaum terhadap kaum yang lain, untuk memberi justifikasi kepada idea liar rusuhan 13 Mei, di mana apa-apa kemenangan rakyat Malaysia berbilang kaum.

    ReplyDelete
  59. The most radical change, of course, concerns the extraction of preciously uneconomic reserves, he said. He said unconventional oil and gas has disrupted energy markets and energy policy, shifting cost, supply and carbon assumption

    ReplyDelete
  60. Kononnya pakatan akan memperolehi kemenangan pada PRU13,bagaikan ahli nujum Kit Siang seolah memberi isyarat bahawa kemenangan BN pada PRU13 nanti adalah berdasarkan penipuan.Isyarat ini kita harus jelas bahawa sejak dari awal lagi BERSIH yang dilaungkan sebenarnya adalah satu tindakan preamptive untuk mengharamkan setiap keputusan pilihanraya ke 13 nanti.

    ReplyDelete
  61. “They have completely reshaped America’s outlook, heralding a new age of energy independence and a fundamental revision of its geopolitics,” said the prime minister. Najib said the second change of growth is clean energy, which is clearly on a downward cost curve.

    ReplyDelete
  62. Apa akan terjadi? Sudah pasti gerembolan pakatan akan dihasut untuk turun dijalan raya membantah kononnya kemenangan BN pada PRU13 nanti adalah satu penipuan.

    ReplyDelete
  63. Anda harus faham , Yang pertama kononnya jika PRU13 Pakatan menang tuduhan kalangan pro BN akan merusuh semasa berlakunya transisi dari BN ke Pakatan ia adalah satu tindakan preamptive pakatan sedangkan ketika 5 negeri tumbang ke tangan pakatan jelas tidak ada apa apa yang berlaku. Anda perhatikan apa yang berlaku apabila Perak jatuh kembali ketangan BN,siapakah yang merusuh?

    ReplyDelete
  64. Yang kedua ,Jika PRU13 BN menang ,BERSIH akan turun dijalan raya melakukan revolusi menolak bulat bulat setiap keputusan pilihanraya sedangkan mereka sejak dari awal lagi sedar bahawa pakatan tidak akan menang PRU13.

    ReplyDelete
  65. Yang terkini dalam satu forum di Permatang Pauh,Chegu Bard dan A Samad Said melaungkan agar rakyat turun kejalan raya jika pakatan kalah semasa PRU13 nanti.Kenapa menghasut dan membuat ugutan?

    ReplyDelete
  66. Pakatan sekarang ini memainkan persepsi mereka akan menang pada PRU13 untuk mempengaruhi akan kegagalan pakatan ke Putrajaya hanya disebabkan penipuan sedangkan realitinya mereka menyedari tidak akan sama sekali berjaya meraih undi berbanding 2008.

    ReplyDelete
  67. Lim Kit Siang seolah mahu mengikat tangan dan menutup mulut Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak.Kit Siang mencabar agar Najib harus berani mengambil risiko dan menjawab satu soalan yang telah lama di tujukan berulang kali dalam tempoh tiga tahun ini – sama ada beliau akan membuat satu pengumuman deklarasi akan menerima kata putus rakyat jelata dalam PRU13, termasuklah kerajaan baru Pakatan yang akan menggantikan BN di Putrajaya.

    ReplyDelete
  68. beliau sendiri akan menjamin dan memastikan peralihan kuasa persekutuan secara aman untuk kali pertamanya dalam sejarah negara ini, untuk memaklumkan kepada warga dunia bahawa Malaysia menjadi negara dengan "sistem demokrasi yang terbaik di dunia"!

    ReplyDelete
  69. Soalnya apakah Pakatan berani membuat pengumuma deklarasi yang sama menerima kekalahan mereka tanpa melakukan rusuhan dan revoulusi dijalan raya dan menghapuskan pertubuhan haram Bersih? Sudah pasti tidak.

    ReplyDelete
  70. Najib said innovation and falling manufacturing costs together with signs that major economies were prepared to consider carbon caps, provided further signals to investors. Acknowledging that this shift was not just about renewables, he said an age of more distributed resources with grids geared around intermittent supplies, had profound implications for global energy market.

    ReplyDelete
  71. Berdasarkan pengamatan Pisau sejak 2008 sehinggalah sekarang yang pasti PRU13 adalah satu pilihanraya terburuk apabila perancangan sudah pun dibuat untuk menimbulkan kekacauan pada setiap peti undi DUN dan Parlimen.

    ReplyDelete
  72. n all, he said the stage was now for a new relationship between energy and the economy. At some stage in the next two decades, it seems likely that the world’s biggest energy consumer would become an exporter; and clean energy technologies would change the power market in particular.

    ReplyDelete
  73. “The question, then, is what this shift means for countries like Malaysia; and how the government and the energy industry can work together to ensure that results in greater growth, development and stability,” he said. Taking into account these changes, he said Asian countries can tap into two areas of opportunity which are ensuring stability and develop a knowledge-based economy.

    ReplyDelete
  74. “We all share an interest in secure and productive economies and extractive industries. The first opportunity then, is to form partnership for stable economic and energy industry growth,” he said. On knowledge-based economy, he said creating an ecosystem which encouraged technology and human capital development was critical to opening up new energy supplies.

    ReplyDelete
  75. Pemuda Umno menyokong cadangan jawatan presiden dan timbalan presiden parti tidak dicabar pada pemilihan parti akhir tahun ini.

    ReplyDelete
  76. Ketua Pemuda Umno Khairy Jamaluddin berkata sayap Umno itu berpendapat Presiden Umno Datuk Seri Najib Razak dan timbalannya, Tan Sri Muhyiddin Yassin adalah gandingan paling layak untuk mengetuai parti.

    ReplyDelete
  77. "Kedua-dua mereka perlu dikekalkan untuk meneruskan usaha transformasi dan memperkukuh lagi Umno, termasuk untuk menghadapi pilihan raya umum (PRU) akan datang," katanya kepada pemberita selepas mempengerusikan mesyuarat Exco Pemuda Umno di Menara Datuk Onn, Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) di sini hari ini.

    ReplyDelete
  78. Walaupun menyokong supaya kedua-dua jawatan tertinggi parti itu tidak dicabar, beliau menarik perhatian Pemuda Umno tetap menghormati proses demokrasi dalam parti yang telah diperkukuhkan menerusi pindaan perlembagaan.

    ReplyDelete
  79. Khairy, yang juga Menteri Belia dan Sukan, berkata keputusan PRU13 membuktikan Umno merupakan tunjang kepada kekuatan Barisan Nasional (BN) menerusi 88 kerusi parlimen yang dimenanginya.

    ReplyDelete
  80. Prestasi Umno pada PRU13 itu adalah lebih baik daripada pilihan raya umum pada 2008, katanya.

    ReplyDelete
  81. "Oleh itu, adalah lebih penting untuk kita terus berusaha memperkukuhkan Umno dan memastikan ia memperoleh keputusan lebih baik pada PRU14 dan tidak terlibat dengan masalah dalaman parti," tegasnya.

    ReplyDelete
  82. Beliau berkata Pemuda Umno juga sebulat suara mengambil ketetapan tidak menyokong cadangan sesetengah pihak yang mahukan BN menjadi sebuah parti tunggal.

    ReplyDelete
  83. Umno, katanya, perlu terus menjadi parti yang mewakili anggotanya dan bangsa Melayu. Dalam sidang media berasingan, Naib Ketua Pemuda Umno Datuk Razali Ibrahim berkata pergerakan itu mahu Khairy mengekalkan jawatannya sebagai ketua Pemuda Umno.

    ReplyDelete
  84. "Kita (anggota Exco Pemuda Umno) sepakat mahukan Khairy bertanding sebagai Ketua Pemuda Umno pada pemilihan parti akhir tahun ini," katanya sambil menambah beliau sendiri tidak akan mempertahankan jawatan sebagai naib ketua Pemuda.

    ReplyDelete
  85. Demi perpaduan dan keutuhan Parti Umno maka Mesyuarat Exco Pemuda UMNO Malaysia dengan sebulat suara menyokong bahawa tiada pertandingan untuk jawatan Presiden dan Timbalan parti.

    ReplyDelete
  86. Pemuda UMNO Malaysia tidak bersetuju dengan cadangan untuk Barisan Nasional menjadi parti tunggal.

    ReplyDelete
  87. Ketua Pergerakan Pemuda UMNO Malaysia, Yang Berhormat saudara Khairy Jamaluddin berkata Exco Pemuda mahu UMNO kekal seperti sekarang.

    ReplyDelete
  88. Masa belum sesuai lagi untuk itu, Khairy juga berkata sistem keahlian terus BN yang pernah diputuskan tidak lama dulu perlu diaktifkan untuk mereka yang tidak mahu menyertai mana mana parti komponen Barisan Nasional.

    ReplyDelete
  89. Antara hal yang dimaklumkan kepada saya dan yang dapat saya simpulkan daripada maklumat terkini itu adalah seperti berikut:

    1. Timbalan Presiden Umno merangkap Timbalan Perdana Menteri, Muhyddin Mohd Yassin, tidak akan mencabar Mohd Najib. Namun peranan Muhyiddin sebagai ‘penyelamat’ Umno ketika hari-hari gelap Barisan Nasional selepas PRU 2008 terus diingati dan diiktiraf. Muhyiddin, Tun Dr Mahathir dan beberapa blogger pro-Umno menjadi pemangkin ‘persaraan’ awal Tun Abdullah Ahmad Badawi yang sekali gus menaikkan pangkat Mohd Najib menjadi PM dan kemudiannya Presiden Umno. Muhyiddin dan Dr Mahathir masih memegang kunci ajaib itu.

    ReplyDelete
  90. 2. Beberapa orang laskar siber pro-Najib cuba “mendajalkan” Tun Daim kerana temu ramah terbuka beliau dengan China Press yang kritikal terhadap peranan penasihat-penasihat Najib dalam PRU lalu. Mohd Najib bernasib baik kerana Daim berhenti setakat menyalahkan penasihat-penasihat beliau dan mencadangkan pemecatan mereka.

    3. Sudah kedengaran yang sesetengah penasihat Mohd Najib cuba mencari jalan keluar dan meneropong ke arah GLC sebagai tempat bergayut baru ekoran pelantikan Nor Mohamed Yackop sebagai Timbalan Pengerusi Khazanah Nasional dan Pengerusi Majlis Kerja Khazanah. Manakala ada pelarian ‘lightweight’ PKR yang melompat masuk Umno diuar-uarkan akan dilantik Duta ke negara-negara strategik seperti Indonesia yang mungkin melemahkan lagi perhubungan kita dengan negara-negara jiran utama.

    ReplyDelete
  91. 4. Mohd Najib berkata masalah utama Umno/BN adalah imej dan persepsi. Imej Umno/BN dan persepsi mengenanya akan terus menjadi masalah kalau dakwaan-dakwaan terbuka – yang terbaru mengenai pemberian kontrak mencetak lapan juta naskhah manifesto BN dengan harga yang luar biasa - tidak dinafikan dengan fakta dan angka - atau mengenai adanya penasihat beliau yang memakai kereta mewah (macam Lamboghini) selepas PRU. Kalau bohong wajib dijawab bohong lengkap dengan fakta dan angka, kalau betul apakah tindakan yang PM berani lakukan? Dan

    5. Kemudian timbul pula satu teori baru iaitu Mohd Najib tidak akan diubah sebagai Presiden Umno dan Perdana Menteri tetapi beliau akan disyaratkan berubah. Kalau teori ini benar-benar wujud dan praktikal, siapakah yang akan menentukan jenis perubahan yang Mohd Najib wajib lakukan? Wallahualam.

    ReplyDelete
  92. Sedangkan dalam masa yang sama, ketua mereka Anwar Ibrahim, Kit Siang, Hadi Awang, Karpal Singh serta 85 orang wakil rakyat dari PR duduk selesa di dalam dewan parlimen menunggu giliran masing-masing untuk mengangkat sumpah sebagai seorang Ahli Parlimen dan secara tidak langsung telah mengiktiraf keputusan yang telah dibuat oleh majoriti rakyat dalam pilihan raya demokrasi yang dikendalikan oleh SPR.

    ReplyDelete
  93. Dan ketika para penyokong dan pengikut Anwar Ibrahim, Kit Siang, Karpal Singh, Guan Eng dan Hadi Awang berjemur di lapangan luar bangunan parlimen setelah ditahan oleh pihak berkuasa kerna cubaan mereka untuk mengganggu majlis angkat sumpah itu,

    ReplyDelete
  94. kesemua pemimpin dalam PR sedang berseronok di dalam dewan selepas selesai majlis angkat sumpah malah mereka makan bersama dengan wakil-wakil rakyat dari BN sambil bergurau senda sesama sendiri seolah-olah tiada apa-apa yang berlaku di luar bangunan parlimen.

    ReplyDelete
  95. Inilah tahap kelembapan orang-orang Pakatan Haram Pembangkang DAP, PAS dan PKR ini yang mesti dihindari oleh semua agar tidak berjangkit kepada orang lain pula,

    ReplyDelete
  96. perkara yang semudah itupun mereka masih gagal untuk menilainya dengan pikiran sendiri.

    ReplyDelete
  97. big investors to the state in fact benefit local SMIs and SMEs directly, tor the big industrial plants need the support of smaller vendors, supplier and enterprises to back their bigger operations.

    ReplyDelete
  98. Datuk Seri Musa Haji Aman has expressed confidence that with cooperation between the state and federal goverments, elected representatives and civil servants as well as the support of the people, the endeavour to make Sabah a developed state in line with the goals of Vision 2020, can be achieved.

    ReplyDelete
  99. The Chief Minister said he is aware that more needed to be done to raise the people’s standard and quality of life, especially in the rural and remote areas.

    ReplyDelete
  100. The opposition, he said was good in twisting the facts and seizing the opportunity to ‘pool the wool over the eyes’ of the people despite the achievements made by the Barisan Nasional government.

    ReplyDelete
  101. Musa who is also Finance Minister urged his colleagues in the state administration to make more efforts to ensure all development programmes could be implemented and completed according to schedule.

    ReplyDelete
  102. The opposition, he said was good in twisting the facts and seizing the opportunity to ‘pool the wool over the eyes’ of the people despite the achievements made by the Barisan Nasional government.

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.