Saturday, June 1, 2013

PRU13 dedah kelemahan BN - MP UMNO

Pilihan raya umum ke-13 (PRU13) baru-baru ini telah mendedahkan "kelemahan ketara" dalam jentera BN, kata Ahli Parlimen Umno dari Pulai, Datuk Nur Jazlan Mohamed.

NONEBercakap dalam satu forum pasca-PRU di Kuala Lumpur semalam, Nur Jazlan (kiri) mengakui bahawa Pakatan Rakyat menggunakan media sosial lebih baik daripada BN untuk menyampaikan mesej kempen mereka.

Pakatan menyampaikan mesej mereka lebih baik kerana adanya Internet, kata Nur Jazlan dalam forum anjuran Kelab Wartawan Asing Malaysia (FCCM) di ibunegara.

Katanya, pada masa lalu, BN kalah di kawasan bandar sahaja tetapi sekarang ia juga kalah di kawasan pinggir bandar.

Oleh itu, katanya, amat perlu bagi BN untuk mengkaji semula strategi pilihan rayanya.

Beliau mengingatkan jika BN gagal untuk menukar strategi untuk menangani kelemahan tersebut, Malaysia akan terus menjadi negara berjurang.

Katanya, jurang bandar dan luar bandar akan terus membesar dan BN perlu merapatkan jurang tersebut. -MK

100 comments:
Write comments
  1. Barisan Nasional (BN) perlu berani melakukan pembaharuan dan perubahan bagi memastikan parti itu sentiasa relevan serta mesra rakyat.

    ReplyDelete
  2. Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, berkata pembaharuan dan perubahan dari segi strategi, pendekatan, program dan lebih pragmatik penting sebagai persiapan awal untuk menghadapi Pilihan Raya Umum Ke-14.

    ReplyDelete
  3. “BN perlu berani berubah sebelum rakyat menolak, kerana walaupun sudah memegang pemerintahan secara berterusan selama 56 tahun dan sudah melakukan pelbagai usaha pembangunan untuk semua kaum namun ia bukan jaminan untuk terus kekal memerintah.

    ReplyDelete
  4. “Pemimpin dan wakil rakyat BN tidak lagi boleh beranggapan formula dan ramuan yang diguna pakai sebelum ini masih sesuai, tetapi perlu bersikap terbuka dan pragmatik untuk menyelesaikan masalah dan bukannya menafikan masalah,”

    ReplyDelete
  5. Landskap politik negara yang berubah pantas menerusi proses urbanisasi, pendidikan, taraf hidup dan perkembangan teknologi maklumat, memperlihatkan formula yang diguna pakai BN selama ini mungkin sudah tidak relevan- Perdana Menteri

    ReplyDelete
  6. “Kita tidak boleh anggap apa yang diguna pakai selama ini sesuai pada masa akan datang, kita mesti bersikap terbuka, pragmatik dan bukannya dogmatik. Sikap pragmatik kena jadi pegangan... jasa dan budi yang sudah banyak ditabur tidak boleh dianggap tiket untuk (BN) terus pimpin kerajaan dalam sistem demokrasi berparlimen.

    ReplyDelete
  7. “Kita juga tidak boleh terlalu selesa dan berpuas hati dengan apa dicapai, sebaliknya perlu berani serta tabah membuat perubahan bagi mengemudi parti untuk merapatkan barisan, mempelajari kelemahan dan menambah baik kekuatan yang ada,”

    ReplyDelete
  8. Najib berkata, BN juga kena ada unsur yang boleh menyegarkan imej parti untuk terus diterima rakyat.

    “Jika kita tidak berani membawa unsur itu, maka kita akan menghadapi kesukaran pada masa akan datang

    ReplyDelete
  9. Beliau yang juga Ahli Parlimen Pekan turut mengingatkan semua wakil rakyat BN yang memenangi pilihan raya umum lalu supaya terus memberi khidmat terbaik kepada rakyat dengan penuh inklusif dan rasa rendah diri.

    ReplyDelete
  10. Wakil rakyat dinilai menerusi keperibadian dan tahap perkhidmatan yang diberi, sekali gus membantu parti menghadapi pilihan raya akan datang yang sudah tentu lebih mencabar.

    ReplyDelete
  11. “Jangan sombong dan mungkir janji dalam memberi perkhidmatan kepada rakyat... ibarat ular menyusur akar tidak akan hilang bisanya,”

    ReplyDelete
  12. Barisan Nasional (BN) perlu menjalankan post mortem bagi menilai keputusan Pilihan Raya Umum Ke-13 terutama dalam mengenal pasti kelemahan sehingga gagal memperoleh majoriti dua pertiga.

    ReplyDelete
  13. angkah tersebut perlu berikutan kekalahan di beberapa kawasan sedikit sebanyak dikatakan berpunca daripada kelemahan Bilik Gerakan War Room parti itu sendiri.

    ReplyDelete
  14. Ahli Majlis Tertinggi UMNO, Dr. Mohd. Puad Zarkashi berkata, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak telah berusaha bersungguh-sungguh untuk mendapatkan sokongan rakyat dan tidak boleh dipersalahkan berikutan prestasi pada pilihan raya umum kali ini.

    ReplyDelete
  15. Sebaliknya ujar beliau, Bilik Gerakan War Room parti itu yang perlu dipertanggungjawabkan serta memperbaiki kelemahan kerana gagal menyalurkan maklumat secara terperinci kepada jentera parti untuk menyerang balas dakwaan-dakwaan pihak pembangkang.

    ReplyDelete
  16. “Kebanyakan yang menjadi anggota War Room ini tidak pernah terlibat dalam peringkat bahagian mahu pun cawangan parti. Mereka bukanlah yang sentiasa turun ke padang dan sudah tentu maklumat yang diterima kurang jelas

    ReplyDelete
  17. “Jadi, bagaimana kumpulan ini mahu menyalurkan maklumat berkenaan kepada jentera parti. Mereka tidak lihat, rasa dan dengar sendiri suara akar umbi, bagaimana mahu mendapat maklumat yang tepat untuk membantu parti,"

    ReplyDelete
  18. Dalam situasi tertentu, maklumat yang disalurkan ketinggalan, menyebabkan jentera parti tidak dapat menangkis ‘serangan’ yang dibuat oleh parti pembangkang.

    “Ini pada saya menjadi antara punca atau kelemahan yang perlu diberikan perhatian oleh parti pada pilihan raya umum akan datang,"

    ReplyDelete
  19. Sudah hampir sebulan pilihan raya umum ke-13 (PRU13) berlalu dan dunia menerima keputusan rakyat memberikan mandat kepada kerajaan Barisan Nasional untuk memimpin negara, maka anggota penjawat awam mempunyai tanggungjawab besar untuk bersama-sama menunaikan amanah rakyat itu, kata Datuk Seri Najib Tun Razak.

    ReplyDelete
  20. Perdana menteri berkata penjawat awam harus mula mengorak langkah membina kesejahteraan dan membantu memajukan negara melalui usaha perubahan yang diinginkan rakyat daripada kerajaan.

    Penjawat awam tidak mampu menoleh ke belakang, membuang masa dengan ‘politiking berlebihan’, kerana ia akan hanya mengalih tumpuan daripada usaha yang lebih besar, iaitu untuk menunaikan amanah yang diberikan rakyat pada PRU13, katanya semasa berucap pada majlis perhimpunan bulanan pertama Jabatan Perdana Menteri selepas PRU13, di Dataran Perdana di sini hari ini.

    ReplyDelete
  21. Najib berkata dunia telah menerima keputusan rakyat Malaysia pada PRU13 yang memberikan mandat kepada BN untuk memimpin negara berdasarkan ucapan tahniah yang diterimanya daripada ramai pemimpin dunia.

    “Kini sebagai sebuah negara, mari kita perlihatkan bahawa kita pengamal demokrasi matang, bukan saja akui kita menerima proses demokrasi ini, tapi yang penting selepas selesai pilihan raya, kita tunjukkan bahawa kita ialah penerima demokrasi parlimen yang cukup matang,” katanya.

    ReplyDelete
  22. “Sebagai sebuah kerajaan, kita akan teruskan usaha membawa perubahan dan transformasi, kerana rakyat sudah menunjukkan bahawa mereka mahukan perubahan, dan ia boleh dilakukan tanpa menukar kerajaan,” tambahnya.

    Najib berkata jika ada kelemahan yang dikesan sebelum ini, ia mungkin berkisar kepada jentera kerajaan yang kelihatan ‘tidak berapa cekap’ dalam menangani ‘perang persepsi’.

    ReplyDelete
  23. “Ini yang mungkin kita boleh perbaiki, bagaimana kita harus menangani perang persepsi – bukan realiti tapi persepsi. Persepsi boleh dibentuk dengan pelbagai cara, bukan saja dengan cara bersemuka (face to face) tapi kini sudah ada Facebook (untuk membentuk persepsi).

    “Ini perlu kita beri perhatian, mungkin kita kurang tajam dalam perkara ini, tapi kita boleh rancang dan dengan menggunakan pengalaman kita, supaya di masa akan datang kita akan lebih lebih berjaya untuk memaparkan apa yang sebenarnya – bukan persepsi tapi realiti,” katanya.

    ReplyDelete
  24. Merujuk kepada PRU13, Najib berkata kerajaan berusaha melakukan yang terbaik mengikut undang-undang negara dan menampilkan banyak penambahbaikan untuk menjadikan ia lebih telus, termasuk menerima cadangan daripada parti-parti pembangkang.

    “Namun masih ada pihak yang hendak pertikai keputusan pilihan raya, sebenarnya kalau kita ketahui prosesnya, hampir mustahil sekali untuk sesiapa jua melakukan penipuan besar-besaran,” katanya .

    ReplyDelete
  25. Perdana menteri berkata ada sesetengah tuduhan yang dilemparkan terhadap PRU13, yang didapati langsung tidak masuk akal, seperti tuduhan kononnya BN membawa sehingga 40,000 ‘pengundi hantu’ warga Bangladesh untuk memastikan kemenangan.

    Beliau berkata tuduhan-tuduhan seumpama itu dibangkitkan berbulan-bulan lamanya sebelum pilihan raya, sehingga menimbulkan rasa ‘paranoid’ dalam kalangan yang mempercayainya.

    ReplyDelete
  26. Sehinggakan ada warga tempatan yang diserang semata-mata kerana rupanya mirip warga Bangladesh, kononnya bagi menghalang pengundi hantu, jelas beliau.

    “Ini tidak adil bagi mereka yang berkulit hitam manis yang dituduh sebagai bukan warga tempatan.

    Kita mungkin boleh gelak ketawa selepas pilihan raya, tapi pada waktu itu (PRU13) ramai terpedaya dengan cerita pengundi hantu yang direka dengan sengaja ini, semata-mata untuk pertikai kredibiliti proses pilihan raya kita yang begitu telus,” katanya.

    ReplyDelete
  27. Gabungan Bertindak Malaysia (GBM) mendakwa manifesto Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU13) pakatan pembangkang mempunyai beberapa kelemahan ketara yang perlu diberi perhatian.

    ReplyDelete
  28. GMB melalui satu kenyataan media memberitahu, kelemahan manifesto pembangkang itu kerana tidak mengambil kira isu kemiskinan dan ketidaksamaan serta hutang negara.

    ReplyDelete
  29. “GBM adalah sebuah badan bukan kerajaan (NGO) tidak partisan yang terdiri daripada pelbagai etnik dan merupakan gabungan 25 organisasi sivil yang ditubuhkan pada 2011.

    “Kami mengkaji manifesto daripada pakatan dan mendapati manifesto itu direka untuk menarik undi menyebabkan beberapa isu tidak dimasukkan atau diuruskan secukupnya iaitu kemiskinan dan ketidaksamaan serta hutang negara.”

    ReplyDelete
  30. Justeru, kata kenyataan itu, GBM menggesa pakatan pembangkang menyatakan dengan jelas polisi mengenai mereka untuk menangani isu tersebut yang memberi kesan kepada ekonomi dan kesejahteraan sosial negara.

    ReplyDelete
  31. Menurut kenyataan itu, punca kemiskinan dan ketidaksamaan perlu ditangani sebaik mungkin dan bukan hanya `merawat’ perkara itu melalui kaedah pemberian dan bersifat umum.

    ReplyDelete
  32. Justeru, katanya, GMB turut menyeru satu wacana aktif berhubung manifesto diadakan dengan menganjurkan forum dan perbahasan untuk membolehkan orang ramai untuk membuat keputusan yang tepat pada hari mengundi.

    GMB juga menyatakan pihaknya turut membuat kajian terhadap manifesto PRU13 Barisan Nasional (BN).

    ReplyDelete
  33. Media sosial menjadi benteng utama kepada pekatan pembangkang untuk melancarkan serangan terhadap Barisan Nasional bagi memyebarkan segala agenda mereka dan juga fitnah kepada BN.

    ReplyDelete
  34. Antara strategi-strategi mereka ialah dengan menyebarkan cerita berkenaan isu pengundi hantu, gangguan bekalan elektrik dan bermacam-macam lagi fitnah yang disebarkan oleh penyokong PR di serata media sosial.

    ReplyDelete
  35. Segala jenis cerita itu disebarkan bagi memastikan agenda mereka dan fahaman mereka dapat disampaikan dan meresapi segenap lapisan otak masyarakat yang mudah terpdeaya dengan dakyah mereka ini.

    ReplyDelete
  36. Namun malangnya, memang wujud dan ramai rakyat Malaysia yang terus mempercayai semua finah dan penipuan tanpa usul periksa. Tanpa melakukan timbang tara dan penyelidikan terlebih dahulu bagi memastikan kebenaran di sebalik setiap cerita yang direka pembangkang.

    ReplyDelete
  37. Kalau mahu difikirkan, jika benarlah adanya pengundi hantu seramai 600,000 orang, mana buktinya? Kemukakan buktinya agar rakyat tidak terus tertipu walaupun memang ramai sudah maklum niat pakatan rakyat ini hanyalah untuk berpakat menipu.

    ReplyDelete
  38. Cuba difikirkan, adakah masuk akal 600,000 pengundi hantu membantu BN menang tipis dan tewas undi popular? Semak semula keputusan pilihan raya yang masih segar dan belum masuk seminggu lagi berlalu.

    ReplyDelete
  39. Barisan Nasional secara sahnya menang tipis menentang pakatan dengan hanya meraih 5,237,699 undi jika dibandingkan pakatan rakyat iaitu gabuangan PKR, PAS dan DAP yang berjaya memperoleh 5625,984 undi di kerus parlimen,.

    ReplyDelete
  40. Kita dah boleh nampak disitu bahawa sekarang ini SPR telah menjalankan pilihan raya dengans eadilnya dan buktinya mereka berjaya menang dalam meraih kategori undi popular berbanding Barisan Nasional dengan beza sebanyak 386,285 undi.

    ReplyDelete
  41. Itu baru isu pengundi hantu, isu gangguna bekalan elektrik juga tidak kurang kecohnya sehinggakan ramai yang melakukan protes secara simbolik untuk merujuk kepada insiden black out it.

    ReplyDelete
  42. Namun, isu gangguan elektrik telah dinafikan oleh ramai penyokong serta wartawan pro-PR, sendiri. Malangnya, ramai lagi yang masih percaya dengan kejadian tersebut. Rasanya mungkin ramai yang tidak tahu apa sebenarnya yang berlaku. v

    ReplyDelete
  43. Dekat Facebook, pekerja SPR sendiri telah membidas apa yang digembar-gemburkan oleh Pakatan Rakyat ini, mana taknya, pukul lima, ejen parti pembangkang ini awal-awal lagi dah bersedia dengan lampu suluh dan lampu kecemasan, takut berlaku gangguan bekalan elektrik katanya. Nampak sangat mereka dah ada rancangan mereka sendiri.

    ReplyDelete
  44. Itulah yang sedihnya, sebab ramai rakyat telah tertipu dan tidak nampak perkara-perkara yang sebegini. Tak bolah nak salahkan mereka, sebab mereka sendiri tak ada di tempat kejadian.

    ReplyDelete
  45. DAP amat arif mereka tidak akan dapat menumpaskan UMNO jika mereka meletakkan calon mereka di kerusi-kerusi majoriti pemilih Melayu melebihi 50%. Oleh sebab demikian, DAP memerlukan PAS sebagai proksinya.

    ReplyDelete
  46. Maka PRU 13 akan menyaksikan perang proksi yang hebat. Perang proksi itu dijangka akan tertumpu di kerusi-kerusi parlimen di mana majoriti pemilih Melayu di antara 50-79%. Di dalam PRU ke 12 lalu didalam kategori ini, BN UMNO menang 38, BN MCA 5, BN GERAKAN 2, PAS 8, PKR Melayu 15 dan PKR lain-lain 3. Dari segi komposisi keturunan pemenangnya pula, Melayu memenangi 61, Cina 7 dan India 3.

    ReplyDelete
  47. Tumpuan perang proksi DAP ini antaranya ialah di 2 kerusi parlimen di Pulau Pinang, 5 di Perak, 4 di Pahang, 3 di Selangor, 2 di Wilayah Persekutuan, 5 di Negeri Sembilan, 3 di Melaka dan 13 di Johor. Di sini adalah medan untuk DAP melagakan Melayu lawan Melayu dengan harapan perpecahan pengundi Melayu akan memberi ruang kepada pembangkang, terutamanya PAS untuk menang.

    ReplyDelete
  48. Sekiranya perpecahan Melayu pada kadar 55% menyokong BN dan 45% menyokong pembangkang, secara matematiknya PAS akan dapat merampas 9 buah kerusi Parlimen dan PKR Melayu 11 buah kerusi parlimen. Ini bererti 20 kerusi Parlimen milik BN di konstituensi pemilih Melayu akan jatuh kepada pembangkang.

    ReplyDelete
  49. Bagaimana PAS dan PKR Melayu dapat menambah 20 buah kerusi di dalam keadaan hanya memperolehi 45% undi pemilih Melayu? Jawapannya ialah menerusi perang proksi oleh DAP. 20 kerusi Melayu itu pada masa kini 10 daripadanya adalah milik UMNO dan 10 lagi milik parti-parti komponen BN di Semenanjung.

    ReplyDelete
  50. DAP memerlukan 32 kerusi parlimen daripada 51 kerusi majoriti bukan Melayu di Semenanjung. DAP juga hanya perlu menang 6 kerusi parlimen di Sarawak dan 2 di Sabah.

    ReplyDelete
  51. Seandainya ini berlaku, Pakatan Rakyat akan dapat membentuk kerajaan dengan majoriti mudah sejumlah diantara 112 ke 116 kerusi di dalam Dewan Rakyat. PAS bagaimanapun akan kekal sebagai parti terkecil di dalam Pakatan Rakyat dengan hanya 30 kerusi atau lebih. UMNO pula akan menjadi pembangkang dengan 59 ke 69 kerusi.

    ReplyDelete
  52. DAP akan menjadi parti paling berpengaruh di dalam kerajaan baru menerusi proksinya di dalam PAS dan PKR Melayu.

    ReplyDelete
  53. Setiausaha Agong DAP mengulangi pendirian bahawa DAP tidak bersetuju dengan hudud kerana berpegang kepada perlembagaan dan menurutnya tidak ada hudud didalamnya perlembagaan semasa wacana "Benarkah DAP mengancam Islam" anjuran akhbar web berbahasa Melayu DAP Roketkini.

    ReplyDelete
  54. DAP akan tetap bersama PAS dan PKR kerana isu hudud tidak menghalang pakatan rakyat daripada bekerja sama kerana berpendapat ada isu yang lain mereka boleh bersama seperti kemungkaran dan membanteras rasuah.

    ReplyDelete
  55. Tak mungkin pujuk non-Muslim terima hudud' yang diperjuangkan oleh PAS kerana hudud harus bersifat sejagat dan tidak tertumpu hanya kepada segelintir sahaja.Lim turut ditanya seorang anak muda bagaimana parti itu menerapkan kefahaman kepada bukan Islam mengenai hudud selepas ia didakwa ditakut-takutkan pemimpin BN

    ReplyDelete
  56. Seseorang itu semestinya bersikap rasis tegar, tidak rasional dan tidak waras untuk menyokong sebuah parti yang tidak mampu mengira undi yang tidak sampai 2000 pun, dalam pemilihan jawatankuasa pusat mereka yang lalu. Dan sekiranya parti itu tidak mampu mengira walaupun sebanyak 2000, bagaimana kita boleh mengharapkan mereka mampu mengira sehingga berjuta atau berbilion ringgit? Jika mereka tidak tahu mengira, bagaimana kita boleh memberi mandat untuk mereka menerajui negeri, apatah lagi negara?

    ReplyDelete
  57. Oleh kerana DAP tidak berkebolehan, maka kos untuk pembinaan terowong mega yang diumumkan pada jumlah RM4.08 billion pada tahun 2011, kini menunjukkan jumlah RM6.3 billion pula.

    ReplyDelete
  58. Nampaknya, segala cakap-cakap besar Lim Guan Eng tentang amalan tender terbuka yang mampu menurunkan kos dari jumlah asal RM8 billion, adalah tidak bermakna sama sekali.

    ReplyDelete
  59. Keterangan Nasir bahawa beliau telah diarah oleh Khir Toyo sendiri untuk mengubah suai rumah tersebut sejak 2006 lagi iaitu sebelum perjanjian jual beli antara Khir Toyo dan Shamsuddin termeterai dalam tahun 2007, disokong dengan keterangan pekerja beliau dan dokumen.

    ReplyDelete
  60. Khir Toyo menyatakan beliau hanya mengupah Nasir pada tahun 2007 iaitu setelah perjanjian jual beli dengan Shamsuddin dimeterai adalah kenyataan tidak berasas. Nasir sendiri telah mengemukakan pelan ubah suai rumah tersebut, yang bertarikh April 2006, kepada pihak Majlis Bandaraya dan ini disokong oleh pekerja beliau yang melukis pelan tersebut iaitu saksi ke-19 pendakwaan.

    ReplyDelete
  61. Khir Toyo menegaskan hartanah dibeli berdasarkan harga semasa tetapi beliau tidak menyatakan fakta keseluruhan kes ini iaitu di mana beliau telah melawat rumah atau hartanah tersebut pada awal tahun 2004 dan Khir Toyo juga telah memberitahu pemilik asal hartanah tersebut pada ketika itu bahawa harga jualan RM7 juta adalah mahal dan pada hampir pertengahan tahun 2004, Khir Toyo telah mengarahkan Shamsuddin membeli hartanah tersebut dan seterusnya pada tahun 2006 melantik Nasir untuk mengubah suai rumah tersebut dan hanya pada tahun 2007 menyatakan hasrat untuk membeli hartanah tersebut daripada Shamsuddin dengan harga RM3.5 juta.

    ReplyDelete
  62. Khir Toyo amat maklum bahawa Shamsuddin akan kerugian jika ia dijual pada harga tersebut. Shamsuddin sendiri telah membayar RM6.5 juta untuk membeli hartanah tersebut dan telah membelanjakan RM1.5 juta untuk mengubah suai rumah tersebut mengikut kehendak Khir Toyo.

    ReplyDelete
  63. Semua fakta di atas adalah keterangan yang telah dikemukakan di mahkamah semasa perbicaraan dan dokumen-dokumen yang diterima oleh mahkamah mengikut prinsip undang-undang dan disoal panjang lebar oleh barisan peguam Khir Toyo. Namun fakta ini tidak dinyatakan oleh Khir Toyo dalam blognya pada 31 Mei 2013.

    ReplyDelete
  64. Sabah’s economy not only is on the right track but is also growing rapidly under Barisan Nasional (BN) rule.

    ReplyDelete

  65. With political stability and conducive economic environment, the state is poised to attract more home and foreign investors. And, with more investments, more jobs and business opportunities will be created.

    ReplyDelete
  66. The endeavour to make Sabah a more progressive and successful state is achievable if the current development momentum could be maintained or sped up in line with the implementation of the economic transformation and government transformation programmes.

    ReplyDelete

  67. Chief Minister Datuk Seri Musa Haji Aman said this in winding up the debate on the Head of State’s policy speech for the Finance Ministry at the last-day sitting of the State Assembly.

    ReplyDelete
  68. He also said financial discipline and prudent spending are vital for the success of the state’s economy.

    ReplyDelete
  69. Musa who is also Finance Minister said the 2013 State Budget of RM4,088.48 million was aimed to boost growth and that this biggest Budget contained initiatives to meet the needs and aspirations of the people.

    ReplyDelete
  70. And with the new mandate from the people at the recent general election,all development programmes that were previously planned, not only would be implemented but also intensified.

    ReplyDelete
  71. The allocations will be utilised optimumly for the benefit of the people in line with the People First, Performance Now concept,” Musa added.

    ReplyDelete

  72. The opposition would always criticise whatever the government has done or achieved including pragmatic policies to ensure continued progress of the people, state and country as a whole.

    ReplyDelete
  73. Therefore, the state government will intensify efforts and move even more quickly to implement the development programme that are already in the pipeline.

    ReplyDelete
  74. The Chief Minister also said the government is concerned about the issues raised by members of the House during the sitting.

    ReplyDelete

  75. On the proposal by the Bingkor Assemblyman that the state government should demand for 40 per cent or two fifth of the taxes collected in Sabah by referring to Schedule 10 of the Federal Constitution, he said Schedule 10 touched on ‘special provisions’ for Sabah and Sarawak.

    ReplyDelete

  76. And, the method of special payments had been reviewed as provided for under Article 112 D of the Constitution.

    ReplyDelete
  77. The Chie Minister said that negotiations are held with the federal government on this matter from time to time.

    ReplyDelete
  78. Based on the data obtained from the Accountant General of Malaysia’s office in Sabah, the amount collected by the federal government in Sabah totalled RM4,429.53 million in 2012 – of which about 69.6 per cent or RM3,085 million, was collected by Federal Finance Ministry, mainly through the Inland Revenue Board (IRB).

    ReplyDelete
  79. Some 18.5 per cent or RM818.5 million was collected by the Customs Department, while the rest by the Road Transport Department, Immigration Department and other federal agencies.

    ReplyDelete

  80. The Accountant General’s record also showed that the collection in Sabah increased by RM683.44 million or 18 per cent over 2011’s amount of RM3,746.09 million.

    ReplyDelete
  81. The federal government has spent on Sabah more than the revenue it collected.

    ReplyDelete

  82. The administration and development funding for Sabah last year amounted to RM9,083.43 million which is 11 per cent more than the RM8,156.94 million allocated in the previous year.

    ReplyDelete
  83. With a close working relations between Sabah and the federal government, we are confident the federal government will provide an even bigger allocation for Sabah’s development needs.

    ReplyDelete

  84. The Bingkor and Luyang as well as several other Assembly members have touched on the issue of oil royalty. The five per cent payment recieved by the state government is based on the agreement signed between the state government and Petronas on June 14, 1976.

    ReplyDelete
  85. Five per cent of the oil revenue is paid to the state government and another five per cent, to the federal government.

    ReplyDelete
  86. The remaining 90 per cent is used by Petronas and his partners to cover the costs of explorations and production.

    ReplyDelete

  87. Musa said although the oil royalty rate is only five per cent, the payment to the state government had increased from RM365.4 million in 2007 (production of 28,156,504 barrels) to RM941.25 million (49,737,978 barrels) in 2012.

    ReplyDelete
  88. The Chief Minister also explained that for now, the state government felt that there is no pressing need to review the rate because Petronas, for example, has invested substantially in Sabah through the setting up of the Sabah Oil and Gas Terminal.

    ReplyDelete

  89. The setting up of the terminal, supported by a 300-megawatt combined-cycled gas power plant in Kimanis, is aimed at raising the power generation capacity to cope with rising power demands.

    ReplyDelete
  90. Apart from that, Musa said the state government is developing the oil and gas-based industries – Sipitang Oil and Gas Industrial Park – with the assistance and support of the federal government and Petronas.

    ReplyDelete

  91. He said there are also other projects such as SAMUR with an investment of RM2 billion and SAMUR 2 with an investment of RM2.6 billion – which are currently being implemented.

    ReplyDelete
  92. Musa said several Assembly members have also highlighted the need for additional allocation for religious development in the state.

    ReplyDelete
  93. The state government has never neglected the issue of religious development. Every year, adequate allocation is provided for this purpose.

    ReplyDelete
  94. Meanwhile, the Chief Minister said the BN government faced various challanges in fulfilling the people’s mandate.

    ReplyDelete

  95. But, no matter how big these challenges are, the State Government will not be dispirited and will remain determined and committed to do our level best for the good of the state and people.

    ReplyDelete

  96. He also hoped that the elected representatives, especially from the opposition, could see the noble efforts of the BN government in implementing development policies aimed at improving the people’s quality of life and to bring the state to greater heights.

    ReplyDelete

  97. All YBs, community leaders and members of the civil service to be more committed and dedicated in carrying out their responsibility so that all development programmes are successfully implemented and the people’s aspirations fulfilled.

    ReplyDelete
  98. Deputy Prime Minister Tan Sri Muhyiddin Yassin will raise Sabah’s cabotage policy, which has been blamed by the industrial and commercial sectors for the high cost of goods in the State, at the Cabinet meeting.

    ReplyDelete
  99. On turning Sabah into a regional logistics hub, the Deputy Prime Minister said Sabah was ready to embark on the mission as the State had the ingredients to make it a reality.

    ReplyDelete
  100. Sabah Barisan Nasional component parties have been urged to remain united and steadfast, and must not be afraid to rebuke the opposition for their lies and slander against the government.

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.