Wednesday, June 12, 2013

PRU13; siapa tipu siapa?

SEGALA-GALANYA bergantung dengan ketakwaan kepada Allah SWT. Kalau insan Muslim hilang takwanya macammacam boleh dia lakukan.

Orang yang tidak bertakwa dan tidak takut kepada Allah SWT, maka tidak ada istilah bagi mereka dosa dan pahala. Tipu-menipu terhadap manusia adalah perkara kecil saja bagi mereka.

Kepada Allah pun mereka boleh tipu tanpa sedar, orang yang bernama Islam ini, telah menipu Allah SWT, dalam surah al-Baqarah ayat 8 dan9 Allah berfirman yang bermaksud: “Dan di antara manusia ada yang berkata: "Kami telah beriman kepada Allah dan kepada hari akhirat," padahal mereka sebenarnya tidak beriman. (8) Mereka hendak memperdayakan Allah dan orang-orang yang beriman, padahal mereka hanya memperdaya dirinya sendiri, sedang mereka tidak menyedarinya. (9)

Inilah puncanya apa yang anda sebut, sebagai satu penipuan dalam PRU13 kalau betul ia berlaku. Sekarang dalam proses pembuktian, benar atau tidak penipuan berlaku, menjadi kewajipan kepada individu yang terlibat membuktikannya. Kalau gagal untuk membuktikannya, jangan disalahkan orang lain pula.

Saya sendiri secara peribadi mendapati dakwat kekal tidak kekal di jari saya, terus saya membuat laporan di Balai Polis Kangar, minta pihak polis menyiasat kenapa berlaku demikian.

Saya tekankan kepada pihak polis, bahawa ini kes tipu, dan memang sah tipu, Cuma tidak tahu siapa menipu siapa? Saya tegaskan sekali lagi kepada pihak polis agar lakukan siasatan, sama ada pembekal dakwat kekal menipu SPR, dengan membekalkan dakwat yang tidak kekal, sedangkan yang dipesan adalah dakwat kekal.

Jika ini berlaku, menunjukkan bahawa pembekal telah menipu SPR, atau SPR memesan dakwat kekal yang tidak kekal, tetapi mencanang dan menghebahkan berulang kali, bahawa SPR akan menggunakan dakwat kekal.

Ertinya SPR menipu pengundi dan menipu kerajaan, atau kerajaan berpakat dengan SPR, sama-sama tahu menggunakan dakwat tidak kekal, akan tetapi canang dan hebahkan bahawa ia adalah dakwat kekal. Ini bererti kerajaan dan SPR berkonspirasi dengan menipu rakyat mentahmentah, walau bagaimanapun penipuan telah berlaku.

Siapa yang sebenarnya menipu? Polis berkewajipan untuk menyiasat dan memaklumkan hasil siasatan kepada rakyat. SPR sepatutnya menjadi satu badan bebas dan adil, dalam erti kata ia menjalankan tugas dengan benar-benar kelihatan adil, akan tetapi apa yang berlaku nampak macam tidak telus dan tidak adil.

Persoalannya di sini, mengapa undi pos berjalan dengan tidak telus? Macam ada sesuatu yang hendak disembunyikan, dalam proses undi pos, rakyat berhak menuntut, hak itu adalah hak yang sah dari sudut undang-undang dan peraturan.

Sepatutnya SPR segera bertindak menjelaskan segala tuduhan dan rungutan serta kekeliruan dalam pengundian dengan pelbagai helah yang jelas tidak telus yang sepatutnya diberi penjelasan dengan sebaik-baiknya.

Mengapa berlaku sedemikian rupa? Apakah tidak boleh diselesaikan dengan bijak dan rasional hingga pihak yang mengemukakan bukti diajak untuk berbincang, berdebat dengan SPR.

Tiba-tiba SPR mengambil jalan mudah terus menolak dengan angkuh dengan tidak perlu untuk mengadakan sesi debat, kalau tidak ada masalah mengapa SPR tidak mahu berdebat?

Kalau semua perkara telus dan tidak ada penipuan dan kenapa debat itu ditiadakan?

Itulah peluang terbaik SPR untuk menjelaskan tuduhan yang mengatakan ia sengaja direkarekakan.

Melalui program debat, SPR boleh bersih, kerajaan selamat dan pilihan raya berlangsung dengan adil tanpa sebarang bentuk penipuan. Oleh itu maka terhindarlah segala bentuk spekulasi yang akan menyebabkan keadaan akan lebih gawat.

Kalau inilah sikap SRP, maka akan timbul lagi tuduhan demi tuduhan akan berlaku dan SPR dilihat macam terlibat. Oleh kerana itu penting sangat SPR dilihat sebagai sebuah badan yang telus, adil dan jujur.

Oleh Harun Din

..............................................................................................................

Artikel di atas jawapan dari soalan PENIPUAN dalam pilihan raya di Malaysia nampaknya semakin ketara, banyak bukti terdedah, dakwat kekal jelas tidak kekal, ertinya ada penipuan; undi pos amat tidak telus, dan mudah sangat kita kena tipu, bilangan undi meragukan, terutamanya bilangan undi-undi pos. Dato’ sampai bilakah kita hendak kena tipu, dan nak lawan macam mana lagi, sehingga penipuan ini terhapus? HASRUL MUBIN

179 comments:
Write comments
  1. Penjelasan diatas ADALAH BENAR DAN NYATA TERBUKTI PENIPUAN BNYAK DILAKUKAN OLEHA PIHAK SPR DG BNYAK CARA MENIPU!!!!!!!!!!!!!!!!!! yg tdk percaya dg kenyataan diatas adalh org yg tdk mgaku diri sendiri bukan lahir dari ibu kandungnya!!!!!!

    ReplyDelete
  2. Lapan pertubuhan bukan kerajaan (NGO) membuat laporan polis ke atas Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim dan Penasihat DAP, Lim Kit Siang bagi mendesak diambil tindakan tegas terhadap mereka kerana menghasut rakyat membantah keputusan Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13).

    ReplyDelete
  3. NGO itu terdiri daripada Pertubuhan Silat Garuda Malaysia, Pertubuhan Hizbah Malaysia, Pekida Kota Setar, Badan Generasi Prihatin, Koperasi Penjaja Kecil Alor Setar, Gerakan Belia 4B, Badan Bertindak Selamatkan Kedah dan Pertubuhan Ibu Tunggal Kuala Kedah.

    ReplyDelete
  4. Yang Dipertua Pertubuhan Silat Garuda Malaysia, Mansor Ahmad menegaskan, pihak polis mesti mengambil tindakan terhadap kedua-duanya kerana membakar sentimen untuk menghasut rakyat agar tidak mempercayai institusi dalam negara seperti Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR).

    ReplyDelete
  5. "Laporan polis dibuat kerana kami mahu satu tindakan lebih berani ke atas golongan yang cuba memecahbelahkan keamanan negara ini.

    ReplyDelete
  6. "Jangan tiup api perkauman di negara yang aman ini dan kami seru agar pihak polis menggunakan segala akta yang ada untuk mengambil tindakan terhadap Anwar dan Kit Siang.

    ReplyDelete
  7. "Saya juga ingin menyeru ahli-ahli pertubuhan silat menjadi mata dan telinga polis serta menyalurkan maklumat mengenai mana-mana perhimpunan yang tidak mendapat permit," katanya

    ReplyDelete
  8. Ketua Penerangan UMNO Malaysia, Datuk Ahmad Maslan meminta agar kepimpinan Pakatan Pembangkang berhenti menghasut rakyat dengan mendakwa mereka telah memenangi Pilihanraya Umum ke 13 (PRU) hanya berdasarkan undi popular yang diperolehi Pakatan Pembangkang melebihi undi popular yang diperolehi oleh Barisan Nasional (BN).

    ReplyDelete
  9. Menurut beliau, kenyataan Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim yang mendakwa Pakatan telah menang berdasarkan angka undi popular itu seolah-olah menggambarkan bahawa keseluruhan rakyat di negara ini telah menolak BN.

    ReplyDelete
  10. “Anwar cuba menimbulkan persepsi di kalangan rakyat bahawa Pakatan telah menang dengan memutar belitkan fakta undi popular, serta cuba memperlihatkan kepada umum bahawa rakyat di seluruh negara telah menolak BN,” tegasnya.

    ReplyDelete
  11. Tegasnya, kenyataan Ketua Pembangkang itu adalah merupakan satu pembohongan yang nyata dan BN perlu menjelaskan perkara sebenar kepada rakyat di negara ini bagi menangkis segala pembohongan dan fitnah yang dilontarkan oleh Pakatan kepada BN.

    ReplyDelete
  12. “Hanya negeri Selangor saja menjadi penyumbang terbesar jumlah undi popular yang diperolehi oleh Pakatan Pembangkang iaitu lebih dari 400 ribu undi, yang juga merupakan perbezaan jumlah keseluruhan undi seluruh negara antara BN dan Pakatan.

    ReplyDelete
  13. “Sedangkan BN telah memperolehi undi popular di sembilan buah negeri dan pakatan pembangkang memperolehi undi popular hanya di lima buah negeri saja iaitu Perak, Kelantan, Pulau Pinang, Wilayah Persekutuan termasuk Selangor. Di situ saja sudah jelas bahawa dakwaan rakyat menolak BN tidak benar,” jelasnya.

    ReplyDelete
  14. Justeru itu, beliau meminta rakyat agar tidak terpengaruh dengan dakyah dan fitnah pembangkang yang mendakwa mereka telah memenangi PRU ke 13 ini hanya dengan berdasarkan kelebihan undi popular yang mereka perolehi.

    ReplyDelete
  15. “Saya ingin jelaskan bahawa undi popular mereka hanyalah 50 peratus manakala undi popular BN pula ialah 47 peratus manakala bakinya sebanyak tiga peratus itu adalah undi bebas dan undi rosak.

    “Jadi jangan hanya kerana undi popular mereka lebih tiga peratus, mereka kata Pakatan layak untuk menjadi kerajaan. Ini tidak betul kerana kaedah yang kita gunakan ialah dengan siapa yang mempunyai lebih kerusi layak untuk mentadbir negara dan bukannya berdasarkan undi popular,” tegasnya.

    ReplyDelete
  16. Sementara itu, beliau turut mencadangkan agar Suruhanjaya Pilihanraya memfailkan saman terhadap mana-mana pihak yang didapati memfitnah suruhanjaya tersebut berhubung dakwaan wujudnya penipuan ketika berlansungnya Pilihanraya Umum ke 13 baru-baru ini.

    Menurut beliau, SPR sewajarnya bertindak untuk menyaman pihak yang terbabit yang menyebarkan fitnah tersebut bagi membersihkan nama baik suruhanjaya tersebut.

    ReplyDelete
  17. “Saya mengesyorkan kepada SPR supaya menyaman mana-mana pihak, baik NGO, individu mahupun parti-parti politik yang didapati memfitnah dan mencemarkan nama baik SPR. Mereka tuduh berlakunya blackout, melarikan peti undi dan sebagainya yang terbukti hanya fitnah semata-mata.

    ReplyDelete
  18. Pakatan Rakyat dilaporkan akan memfailkan 35 petisyen iaitu 25 kawasan yang dimenangi parti itu dan 10 kawasan yang dimenangi Barisan Nasional. Kos keseluruhan dianggarkan berjumlah sehingga RM1.5 juta. Nampaknya, keputusan untuk memfailkan petisyen ini diambil setelah siri Himpunan 505 masih tidak berjaya memberi impak besar, jauh sekali menjatuhkan kerajaan. Akhir-akhir ini, PR dilihat merasa tertekan diketawakan rakyat kerana hanya mengambil tindakan undang-undang terhadap dakwat tidak kekal walaupun beria-ia menuduh penipuan melalui gangguan elektrik dan pengundi hantu.

    ReplyDelete
  19. “Bukan susah untuk menyaman mereka kerana bukti-bukti tohmahan dan fitnah mereka itu bercetak di akhbar-akhbar mereka dan juga rakaman ucapan pemimpin-pemimpin mereka di dalam ceramah-ceramah dan rapat umum yang mereka adakan terutamanya selepas PRU baru-baru ini,” ujarnya.

    ReplyDelete
  20. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  21. Petisyen ini dijangka mengembalikan maruah PR yang sudah ketandusan isu untuk dijadikan bahan dalam ucapan di himpunan-himpunan anjuran mereka. Walaubagaimanapun, kita sangsi yang petisyen ini mampu memberi keuntungan politik kepada PR, sebaliknya ia dilihat sebagai perangkap yang bakal memakan tuannya.

    ReplyDelete
  22. Apabila petisyen difailkan, ia akan memaksa pihak berkuasa menyiasat secara terperinci proses pengundian termasuk kempen dan rangkaian kejadian sebelum mahupun selepas pengundian. Dengan itu, kita berharap agar segala tandatanya rakyat mengenai sumber kewangan PR akan turut terjawab.

    ReplyDelete
  23. Ramai yang tertanya-tanya, dari mana datangnya wang PR untuk menampung kos kempen yang begitu mewah. Sudahlah sepanjang penggal asyik berkempen yang pastinya menelan begitu banyak belanja, sepanjang tempoh kempen PRU pula masih lagi mampu mengeluarkan belanja yang berlipat ganda lagi banyaknya. Kita bukan sahaja bercakap tentang bahan-bahan biasa seperti poster, risalah dan ceramah yang tidak kunjung henti tetapi juga penggunaan helikopter, bas khas, jet peribadi, pengawal peribadi dan berbagai-bagai lagi belanja sampingan termasuk mengupah wartawan dan pelobi asing untuk memaparkan gambaran buruk terhadap kerajaan Malaysia. Tidak lupa juga belanja tidak perlu seperti beribu-ribu bendera kecil berwarna-warni yang ‘dihias’ di tepi-tepi jalan di kawasan-kawasan tertentu. Ini belum lagi dikira jentera propaganda yang 24 jam kerjanya mengutuk kerajaan dan menabur fitnah.

    ReplyDelete
  24. Apa yang lebih menarik ialah bukan semua kawasan yang dipertanding PR memperlihatkan kemewahan yang sama, sebaliknya hanya tempat-tempat tertentu yang jelas menerima peruntukan lebih. Antaranya, Lembah Pantai, Permatang Pauh, Gombak, Ampang, Bandar Tun Razak, Gelang Patah, Alor Setar, Bagan dan Kota Bharu. Selebihnya, calon PR dikhabarkan menerima peruntukan sekadar cukup untuk bahan yang perlu sahaja.

    ReplyDelete
  25. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  26. Kita juga ingin pendedahan dibuat mengenai tingkahlaku agen PR dalam menjalankan tanggungjawab mereka sepanjang waktu bertugas. Kenapa mereka tidak mengambil tindakan sekiranya benar terdapat penipuan? Atau apakah mereka sendiri yang menipu? Begitu juga dengan bagaimana mereka menangani isu undi rosak akibat dakwat terlekat di kertas undi.

    ReplyDelete
  27. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  28. Kita berharap agar petisyen ini mampu menjawab persoalan tentang dari mana datangnya pengundi Cina yang begitu ramai di bandar-bandar besar sehingga membawa kepada kemenangan DAP dengan majoriti yang ‘memkagumkan’? Kita ingin tahu, apakah terdapatnya pengundi hantu di kalangan kaum Cina?

    ReplyDelete
  29. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  30. Selain itu, kita ingin mendengar bagaimana PR dengan sengaja menyerbu pengundi yang telah 30 tahun menetap di Taman Cempaka dan menuduh mereka sebagai pengundi hantu. Atau bagaimana pos di Facebook hos Astro AEC, Gan Jiang Han mengenai gangguan elektrik di Bentong mendapat 73,576 ‘like’ dalam sekelip mata seolah-olah semua orang sedang menunggu pos tersebut. Kita juga ingin tahu kenapa kemudiannya, ADUN DAP Ketari Lee Chin Chen DAP Bilut, Chow Yu Hui sendiri menafikan berlakunya gangguan elektrik di Bentong ketika proses pengundian dan mengira undi. Siapakah yang menipu? Kedua ADUN DAP itu atau Gan?

    ReplyDelete

  31. Kita juga ingin melihat di mana Anwar mendapat bukti terdapatnya 40,000 pengundi hantu dari Bangladesh seperti yang didakwanya di dalam ceramah-ceramah sebelum PRU dan juga bukti di manakah tempat mereka-mereka ini mengundi serta di manakah mereka pada ketika ini.

    ReplyDelete
  32. Apa yang pasti, petisyen yang bakal difailkan ini haruslah bukan sekadar mempersoalkan dakwat yang tidak kekal kerana ia telah pun diakui sebagai kelemahan, bukan penipuan. Tetapi, ia haruslah merangkumi semua tuduhan PR terutamanya 2 perkara pokok yang dibangkitkan mereka iaitu kewujudan pengundi hantu dan juga gangguan bekalan elektrik.

    ReplyDelete
  33. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  34. sebab itu rakyat tidak mahu mendengar kes remeh mengenai satu dua kes terpencil yang tidak membawa signifikan dari segi keputusan pengiraan undi di satu-satu kawasan semata-mata. Sebaliknya, ia haruslah mempunyai impak kepada keseluruhan keputusan PRU-13.

    ReplyDelete
  35. Tanpa kedua isu ini menjadi asas petisyen tersebut, maka PR dengan sendirinya terbukti menipu dan hanya mereka-reka cerita.
    Jangan lupa bahawa petisyen ini membawa kos sehingga RM1.5 juta.

    ReplyDelete
  36. PRU13: PAKATAN PEMBANGKANG RANCANG PENIPUAN DALAM PILIHANRAYA, KEMUDIAN TUDUH BN LAKUKAN PENIPUAN TERSEBUT

    Adalah satu kebiasaan bagi rakyat Malaysia mendengar dan membaca pelbagai kenyataan negatif oleh pemimpin PR yang sering mempersendakan dan menyalahkan SPR kononnya tidak telus serta sering dituduh gagal mengendalikan proses pilihan raya dengan adil.

    ReplyDelete
  37. PRU13: PAKATAN PEMBANGKANG RANCANG PENIPUAN DALAM PILIHANRAYA, KEMUDIAN TUDUH BN LAKUKAN PENIPUAN TERSEBUT

    Bermacam perkara dijadikan pertikaian oleh PR dari hal undi pos, daftar pemilih, proses pengundian, pengiraan undi serta pelbagai lagi isu ditimbulkan, motifnya satu untuk memberi tahu umum bahawa SPR tidak adil, tidak telus dan berat sebelah.

    ReplyDelete
  38. PRU13: PAKATAN PEMBANGKANG RANCANG PENIPUAN DALAM PILIHANRAYA, KEMUDIAN TUDUH BN LAKUKAN PENIPUAN TERSEBUT

    Pendek kata bagi pembangkang, SPR hanyalah kuda tunggangan BN dan apa sahaja penambahbaikan yang dilakukannya dianggap mempunyai maksud tersirat untuk kepentingan BN. Itu realiti pandangan yang sudah berakar umbi dalam fikiran pemimpin dan penyokong PR.

    ReplyDelete
  39. PRU13: PAKATAN PEMBANGKANG RANCANG PENIPUAN DALAM PILIHANRAYA, KEMUDIAN TUDUH BN LAKUKAN PENIPUAN TERSEBUT

    Peliknya di sebalik segala tohmahan itu, dalam masa yang sama boleh pula pemimpin PR mengwar-warkan kepada umum bahawa PRU 13 akan dimenangi oleh PR malah dengan yakin menyatakan 125 kerusi Parlimen dan 7 buah negeri bakal dikuasai mereka.

    ReplyDelete
  40. PRU13: PAKATAN PEMBANGKANG RANCANG PENIPUAN DALAM PILIHANRAYA, KEMUDIAN TUDUH BN LAKUKAN PENIPUAN TERSEBUT

    Orang yang waras akalnya tentu terdetik untuk bertanya, jika SPR adalah kuda tunggangan BN, tidak telus, tidak adil dan tidak bebas, kenapa pula pemimpin PR sibuk mahu bercakap mengenai kemenangan dan tawan negeri itu dan ini?

    ReplyDelete
  41. PRU13: PAKATAN PEMBANGKANG RANCANG PENIPUAN DALAM PILIHANRAYA, KEMUDIAN TUDUH BN LAKUKAN PENIPUAN TERSEBUT

    Yang akan mengendalikan PRU 13 tetap juga SPR, jadi ikut logik akal jika begitu buruk dan teruk kaedah pilihan raya yang dikendalikan SPR, apa gunanya lagi untuk PR berangan untuk menggapai kejayaan, bukan begitu?

    ReplyDelete
  42. PRU13: PAKATAN PEMBANGKANG RANCANG PENIPUAN DALAM PILIHANRAYA, KEMUDIAN TUDUH BN LAKUKAN PENIPUAN TERSEBUT

    Hakikatnya PR sudah lama menerima hakikat bahawa SPR sememangnya telus, adil dan saksama sedari dulu lagi. Jika SPR benar-benar pincang, tiada seorang pun pemimpin PR yang akan bertanding dalam PRU 13 dan sebelumnya.

    ReplyDelete
  43. PRU13: PAKATAN PEMBANGKANG RANCANG PENIPUAN DALAM PILIHANRAYA, KEMUDIAN TUDUH BN LAKUKAN PENIPUAN TERSEBUT

    Tentu ada agendanya maka sebab itu SPR sering dijadikan punching beg dan dijadikan sebagai kambing hitam oleh pemimpin pembangkang. Tak mustahil agenda PR dalam isu mempersoalkan kredibiliti SPR lebih kepada untuk menutup kelemahan sendiri kerana gagal menawan hati majoriti pengundi. Itu faktor utama yang tidak boleh disangkal sama sekali.

    ReplyDelete
  44. PRU13: PAKATAN PEMBANGKANG RANCANG PENIPUAN DALAM PILIHANRAYA, KEMUDIAN TUDUH BN LAKUKAN PENIPUAN TERSEBUT

    Kemungkinan lain, ada kebarangkalian ianya untuk melindungi penipuan yang ingin dilakukan oleh PR misalnya melalui manipulasi dakwat kekal dengan mencalit dakwat itu kepada pengundi berusia konon untuk tujuan demonstrasi.

    ReplyDelete
  45. PRU13: PAKATAN PEMBANGKANG RANCANG PENIPUAN DALAM PILIHANRAYA, KEMUDIAN TUDUH BN LAKUKAN PENIPUAN TERSEBUT

    Perkara sebegini boleh berlaku bila dilihat pada modus operandi penyokong pembangkang selama ini yang pernah mengutip kad pengenalan golongan tua bagi menghalang pengundi keluar menunaikan tanggungjawab ketika hari pengundian.

    ReplyDelete
  46. PRU13: PAKATAN PEMBANGKANG RANCANG PENIPUAN DALAM PILIHANRAYA, KEMUDIAN TUDUH BN LAKUKAN PENIPUAN TERSEBUT

    Atau kemungkinan juga untuk mengelakkan tumpuan umum kepada gerakan jentera PR yang sebelum ini giat memindahkan pengundi mereka ke kawasan yang diyakini boleh dikuasai melalui kaedah tersebut seperti mana pernah dilaksanakan oleh PAS Kedah dan PAS Kelantan.

    ReplyDelete
  47. PRU13: PAKATAN PEMBANGKANG RANCANG PENIPUAN DALAM PILIHANRAYA, KEMUDIAN TUDUH BN LAKUKAN PENIPUAN TERSEBUT

    Malah semenjak SPR memperkenalkan pendaftaran pengundi yang dikenali sebagai Penolong Pendaftar Pemilih (PPP) terdiri dari agen parti-parti politik, uniknya semenjak itu berlumba-lumba PR mendedahkan 'kepincangan' daftar pemilih mempertikaikan orang itu tak layak mengundi dan orang ini datanya diragui.

    ReplyDelete
  48. PRU13: PAKATAN PEMBANGKANG RANCANG PENIPUAN DALAM PILIHANRAYA, KEMUDIAN TUDUH BN LAKUKAN PENIPUAN TERSEBUT

    SPR pernah mengumumkan seramai 332 orang penolong pendaftar pemilih ditamatkan perkhidmatan kerana cuai atau sengaja mendaftarkan pengundi dengan maklumat yang meragukan.

    ReplyDelete
  49. PRU13: PAKATAN PEMBANGKANG RANCANG PENIPUAN DALAM PILIHANRAYA, KEMUDIAN TUDUH BN LAKUKAN PENIPUAN TERSEBUT

    Sebelumnya SPR pernah menolak permohonan seramai 71,184 pengundi yang didaftarkan oleh PPP kerana pelbagai kesalahan antaranya mendaftarkan pengundi yang telah berdaftar, warganegara yang belum layak mengundi, bukan warganegara dan pelbagai lagi kecuaian.

    ReplyDelete
  50. PRU13: PAKATAN PEMBANGKANG RANCANG PENIPUAN DALAM PILIHANRAYA, KEMUDIAN TUDUH BN LAKUKAN PENIPUAN TERSEBUT

    Menariknya kebanyakan kesilapan daftar pengundi baru yang ditolak oleh SPR ini didaftarkan oleh wakil-wakil PR dan tak mustahil ada antara puluhan ribu permohonan pengundi baru yang didaftarkan oleh PR ini yang terlepas pandang oleh sistem semakan dan digunakan pula untuk memburukkan imej SPR.

    ReplyDelete
  51. PRU13: PAKATAN PEMBANGKANG RANCANG PENIPUAN DALAM PILIHANRAYA, KEMUDIAN TUDUH BN LAKUKAN PENIPUAN TERSEBUT

    Di lihat pada sejarah PR, beberapa perkara yang didedahkan di atas tak mustahil berlaku dan tidak salah untuk kita membuat spekulasi kemungkinan PR sedang merancang untuk menipu dalam pilihan raya.

    ReplyDelete
  52. PRU13: PAKATAN PEMBANGKANG RANCANG PENIPUAN DALAM PILIHANRAYA, KEMUDIAN TUDUH BN LAKUKAN PENIPUAN TERSEBUT

    Tindakan mereka mengkambing hitamkan SPR sebelum ini hanyalah strategi serampang dua mata, pertama untuk membunuh imej dan kredibiliti SPR di mata umum dan kedua untuk melindungi penipuan yang sedang PR laksanakan.

    ReplyDelete
  53. PRU13: PAKATAN PEMBANGKANG RANCANG PENIPUAN DALAM PILIHANRAYA, KEMUDIAN TUDUH BN LAKUKAN PENIPUAN TERSEBUT

    Sedangkan dalam pemilihan CEC DAP dan pengundian dalaman PKR sendiri wujud penyelewengan, dan PAS pula penah aktif memindah pengundi ke sana ke mari, jadi apa sangatlah untuk mereka merancang penipuan dalam PRU.

    ReplyDelete
  54. PRU13: PAKATAN PEMBANGKANG RANCANG PENIPUAN DALAM PILIHANRAYA, KEMUDIAN TUDUH BN LAKUKAN PENIPUAN TERSEBUT

    Apa pun jika segala kemungkinan di atas tidak menepati senario sebenar, seeloknya PR hentikan sahaja propagandanya yang memperlekeh atau mempertikaikan kesungguhan SPR dalam melaksanakan tanggungjawabnya memastikan PRU 13 kelak berjalan lancar.

    ReplyDelete
  55. PRU13: PAKATAN PEMBANGKANG RANCANG PENIPUAN DALAM PILIHANRAYA, KEMUDIAN TUDUH BN LAKUKAN PENIPUAN TERSEBUT

    Kiranya PR masih sibuk mempertikaikan SPR, itu salah ini tak betul, lebih baik pemimpin PR cermin diri sendiri untuk melihat betapa besarnya hipokrasi dalam diri masing-masing.

    ReplyDelete
  56. PRU13: PAKATAN PEMBANGKANG RANCANG PENIPUAN DALAM PILIHANRAYA, KEMUDIAN TUDUH BN LAKUKAN PENIPUAN TERSEBUT

    Atau jika pemimpin PR masih ada harga diri, kenapa tidak untuk julung kalinya, sebagai tanda protes dan ketidakyakinan dengan SPR, maka jangan sesekali walau seorang pun pemimpin PR bertanding dalam PRU 13 ini? Ada berani?

    ReplyDelete
  57. Pada saya, biarkan dia meluahkan kekecewaannya di dalam stadium kerana Akta Perhimpunan Aman membolehkan mereka berhimpun sesuka hati, dari 8 malam hingga 8 pagi esok pun tidak mengapa, atau sambung saja 48 jam tanpa henti, menjeritlah, cakaplah apa sahaja di dalam stadium kerana Akta Perhimpunan Aman membenarkan.

    ReplyDelete
  58. Di Sabah, Sarawak, Johor, Negeri Sembilan, Melaka, Kedah, Pahang, Perlis dan Terengganu majoriti popular dimenangi oleh BN iaitu 9 negeri. Maka, rakyat jangan terpedaya dengan mainan angka Anwar. Tetapi sebenarnya, kemenangan 133 kerusi sudah cukup untuk menutup mulut 89 angka.

    ReplyDelete
  59. Jika kita melihat statistik PRU-13, sebenarnya undi popular pakatan pembangkang adalah di Pulau Pinang, Kuala Lumpur, Perak, Kelantan dan Selangor sahaja, yakni di kawasan majoriti Cina yang memberi sokongan kepada DAP. Bukannya di seluruh negara pun, 5 negeri sahaja.

    ReplyDelete
  60. Anwar patut berhenti berdemonstrasi. Perkara ini sudah terlalu lama menjadi kebiasaan Anwar sejak awal 1970-an lagi ketika berpiket kerana kurangnya penggunaan bahasa Melayu di iklan-iklan kedai di sekitar Kuala Lumpur ketika itu. Sudah lebih 40 tahun Anwar berdemo, kini berdemo untuk menjadi Perdana Menteri.

    ReplyDelete
  61. Rakyat mahu hari Sabtu dan Ahad serta cuti umum untuk bersama keluarga, beristirehat dengan tenang dan melancong dalam negara dengan gembira. Tidak ada demo sana demo sini, yang merosakkan kegembiraan rakyat, yang menyebabkan 'macet', kekotoran di sana-sini yang menjelikkan mata memandang.

    ReplyDelete
  62. Majoriti rakyat Malaysia sukakan keamanan, kedamaian dan kesenangan supaya mereka boleh hidup bahagia, boleh mencari rezeki di mana-mana. Di Malaysia anda boleh menjadi lebih kaya daripada sesiapa sahaja asalkan anda rajin berusaha. Mereka mahukan keamanan supaya boleh menghantar anak-anak bersekolah, nelayan dan pekebun gembira menjual hasil mereka, penjual kereta boleh bergembira kerana dapat menjual kenderaan mereka 10 atau lebih dalam sebulan.

    ReplyDelete
  63. Majoriti rakyat pasti menolaknya. Ia adalah kerana Anwar tidak dapat menerima kekalahan, termasuklah mereka yang tewas seperti Saifudin Nasution dan Mat Sabu. Oleh kerana kalah maka mereka menghabiskan masa dengan membantu Anwar memanaskan pentas-pentas himpunan.

    ReplyDelete
  64. Himpunan-himpunan selepas PRU-13, walaupun bertujuan mengajak rakyat bangun menjatuhkan kerajaan, namun saya lihat ia bersifat sementara.

    ReplyDelete
  65. Di samping itu juga, negeri Kelantan, Selangor dan Pulau Pinang membentuk kerajaan masing-masing sebagai satu tanda mereka menerima dan mengiktiraf keputusan PRU-13. Jika mereka menolaknya, sudah tentu mereka akan memulaukan pembentukan kerajaan di negeri masing-masing.

    ReplyDelete
  66. Malahan, Presiden Barrack Obama secara mengejut menelefon Najib untuk mengucapkan tahniah dan seterusnya memaklumkan akan hadir ke Kuala Lumpur untuk persidangan global hujung tahun ini.

    ReplyDelete
  67. Di luar negara, pemimpin-pemimpin asing seperti Presiden Amerika Syarikat, Perdana Menteri Singapura, Presiden China, Perdana Menteri Palestin, Perdana Menteri Britain, Perdana Menteri Australia, Thailand dan banyak lagi memberikan ucapan tahniah.

    ReplyDelete
  68. Bagaimanapun, kemarahan Anwar ini sangat berbeza dengan suara kepimpinan Pas seperti Presiden Pas, Ketua Dewan Ulama Pas, Kerajaan Pas Kelantan, Pengerusi Perhubungan Pas Terengganu dan ramai lagi yang bersuara lembut dengan mengucapkan tahniah kepada Datuk Seri Najib Tun Razak malah menerima kekalahan mereka sebagai takdir.

    ReplyDelete
  69. Tetapi semua orang tahu kerajaan tidak mampu merampas kemenangan sesiapa pun sebab itulah Anwar Ibrahim, Lim Kit Siang, Lim Guan Eng dan lain-lainnya boleh menang. Jika kerajaan boleh merampas kemenangan negeri pula, sudah tentu kerajaan boleh merampas kerajaan negeri Selangor tetapi rakyat masih memilih pakatan pembangkang.

    ReplyDelete
  70. Kononnya kemenangannya telah dirampas oleh pihak kerajaan. Pada saya, jika kerajaan mampu merampas kemenangan Anwar, lebih baik kerajaan merampas kemenangan di Gelang Patah, Permatang Pauh atau di Marang.

    ReplyDelete
  71. Sebab utama Datuk Seri Anwar Ibrahim menangguhkan persaraan politiknya sebagaimana dua kali dijanjikan, katanya kerana masih ada perkara yang hendak diselesaikannya. Perkara itu disebut beliau dengan mendakwa berlakunya penipuan dalam Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13)

    ReplyDelete
  72. Dua dua tipu sesama.

    ReplyDelete
  73. If there is a mishap who do you blame?

    ReplyDelete
  74. Begini la daripada asyik pertikaikan keputusan PRU13 apa kata kamu bertanding sesama?

    ReplyDelete
  75. Datuk Seri Najib Tun Razak said he understood and acknowledged the call made by voters at the 13th general election for the government to be transparent, accountable and fair in distributing economic benefits.

    ReplyDelete
  76. The Prime Minister said that in charting a course towards sustainable economic growth, he would work to ensure that no one is left behind in sharing the fruits of the country's national successes.

    ReplyDelete
  77. He understands and acknowledges the message from voters: that as we proceed along this path, we must be transparent and accountable, and that the benefits of economic transformation must flow to all Malaysians.

    ReplyDelete
  78. He will work to ensure our national success leaves no one behind

    ReplyDelete
  79. Najib pointed out that market confidence in the government remained strong despite the outcome of the keenly contested 13th general election.

    ReplyDelete
  80. Najib pointed out that market confidence in the government remained strong despite the outcome of the keenly contested 13th general election.

    ReplyDelete
  81. Najib said that while it was tempting to see the post-general election stock market rally as the market's endorsement of the path that the government has chosen for Malaysia, it was also an expression of relief.

    ReplyDelete
  82. The Prime Minister said that after its success in securing a new five-year term, the government now had an opportunity to set Malaysia on a sustained growth path for decades to come.

    ReplyDelete
  83. Semua 60 Anggota Dewan Undangan Negeri Sabah termasuk 12 wakil pembangkang daripada DAP, PKR dan Parti Reformasi Sabah (Star), Khamis mengangkat sumpah di hadapan Speaker Dewan Undangan Negeri (DUN) Sabah Datuk Seri Salleh Tun Said.

    ReplyDelete
  84. Majlis itu bermula dengan upacara angkat sumpah oleh Ketua Menteri Sabah Datuk Seri Musa Aman, diikuti tiga timbalannya Tan Sri Joseph Pairin Kitingan, Datuk Seri Yahya Hussin dan Datuk Raymond Tan Shu Kiah.

    ReplyDelete
  85. Ini disusuli dengan menteri-menteri Kabinet Sabah dan pembantu-pembantu menteri serta anggota dewan yang lain, dikuti 12 anggota DUN daripada pembangkang.

    ReplyDelete
  86. Mereka termasuk Datuk Seri Lajim Ukin (PKR-Klias), Datuk Seri Wilfred Bumburing (PKR-Tamparuli), Datuk Dr Jeffrey Kitingan (Star-Bingkor) dan Hiew King Cheu (DAP-Luyang).

    ReplyDelete
  87. Pada pilihan raya umum ke-13 pada 5 Mei lepas, BN mengekalkan pemerintahan Sabah dengan majoriti dua pertiga apabila menguasai 48 daripada 60 kerusi DUN.

    ReplyDelete
  88. Bercakap kepada pemberita selepas majlis itu, Musa yang juga Adun Sungai Sibuga meminta semua anggota dewan menjalankan tugas yang diamanahkan rakyat khususnya wakil BN dengan berkhidmat sebaik mungkin sepanjang persidangan berlangsung.

    ReplyDelete
  89. "Kepada ADUN BN kita anggap tanggungjawab yang diamanahkan rakyat itu harus ditunaikan bagi mewakili kawasan masing-masing.

    ReplyDelete
  90. "Ahli dewan juga diminta berbahas dengan berwibawa, sopan santun dan mengikut peraturan sedia ada kerana ini adalah dewan yang mulia," katanya.

    ReplyDelete
  91. Perasmian pembukaan persidangan akan disempurnakan Yang Dipertua Negeri Tun Juhar Mahiruddin pada Isnin, 17 Jun manakala persidangan DUN akan diadakan selama tiga hari bermula Selasa, 18 Jun.

    ReplyDelete
  92. Sementara itu, Salleh yang juga Adun Usukan mengangkat sumpah secara berasingan di hadapan Timbalan Speaker Datuk Johnny Mositun pada sebelah petang.

    ReplyDelete
  93. Barisan Nasional (BN) memfailkan 21 petisyen pilihan raya di mahkamah hari ini, kata Setiausaha Agungnya, Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor.Ujarnya, walaupun pada mulanya BN merancang untuk memfailkan 50 petisyen tetapi setelah mengambil kira pelbagai faktor maka ia dikurangkan.

    ReplyDelete
  94. “Setelah mengambil kira pelbagai faktor termasuk bagi tujuan menjimatkan masa mahkamah dan mengelakkan perbelanjaan yang tidak munasabah, dan setelah mempertimbangkan nasihat yang diberikan oleh pasukan petugas undang-undang maka BN memutuskan untuk memfailkan 21 petisyen pilihan raya,” katanya dalam satu siaran media hari ini.

    Jelasnya, BN tidak mahu membangkitkan isu-isu remeh semata-mata di mahkamah kelak.

    ReplyDelete
  95. “21 Petisyen yang difailkan ini insya-Allah mempunyai asas yang kami percaya adalah kukuh dan mempunyai merit yang wajar dipertimbangkan oleh mahkamah.

    “Kami berharap dan percaya bahawa perkara-perkara ini juga dipertimbangkan oleh pihak pembangkang di dalam memfailkan petisyen pilihan raya mereka, dan kami harap isu-isu remeh semata-mata tidak dibangkitkan di mahkamah,” katanya.

    ReplyDelete
  96. Walau apapun, tegasnya, beliau percaya benteng kerajaan yang dipimpin oleh parti BN akan kekal dan akan melaksanakan tanggungjawab yang telah diamanahkan oleh rakyat

    Antara asas-asas petisyen pilihan raya difailkan oleh BN adalah berkenaan dengan perbuatan rasuah oleh calon-calon pembangkang sama ada oleh dirinya atau wakil calon itu sendiri, taktik intimidasi dan menakut-nakutkan pengundi oleh pembangkang, ketidakpatuhan undang-undang oleh pihak Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), proses undi ditolak terutamanya yang melibatkan dakwat kekal dan kelayakan calon bertanding yang bertentangan dengan Perlembagaan Persekutuan.

    ReplyDelete
  97. Tindakan Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk memboikot sidang parlimen yang akan bermula pada 24 Jun nanti hanyalah cara untuk menutup malu dan sifat tidak matangnya.

    Malu sebab kalah dalam PRU13 lepas dan sifat tidak matang kerana tidak dapat menerima kekalahan Pakatan Rakyat (PR) berlawan dengan UMNO dan Barisan Nasional (BN).

    Lebih-lebih lagi keengganan Anwar untuk mengotakan janji untuk bersara dari arena politik Malaysia.

    Sebenarnya, pada mulanya gerakan mengadakan perhimpunan haram, ‘Blackout 505′ sebagai tanda memprotes keputusan PRU13 adalah cara menutup sifat tidak matang Anwar yang pertama.

    ReplyDelete
  98. Terkini, dengan mengadakan boikot terhadap sidang parlimen juga adalah cara yang sama. Ini kerana, Anwar tidak mahu sesiapa pun lebih-lebih lagi penyokong tegar PR membuka mata kepincangan yang berlaku dalam parti PR.

    Ia sudah jelas dengan apa yang berlaku di negeri Selangor. Keporak-perandaan dalam sistem pentadbiran Selangor berlaku disebabkan punca utamanya adalah Anwar sendiri.

    Anwar sedar, MB Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim bukanlah pemikir yang cermat dan pandai. Ini kerana, kenyataan Khalid dari dahulu hinggalah yang terbaru banyak menimbulkan rasa tidak puas hati dan persoalan yang rumit.

    ReplyDelete
  99. Jadi, dengan membawa masuk Setiausaha Agung PKR, Datuk Saifuddin Nasution Ismail dilantik menjawat tugas pegawai perhubungan politik di pejabat Menteri Besar dikatakan mampu membantu Khalid mentadbir Selangor.

    Hakikatnya, itu adalah tindakan yang maha silap besarnya oleh Anwar kerana itu membuatkan lagi rasa cemburu perebutan kuasa dalam PR.

    Dengan kehadiran Saifuddin, Khalid boleh dikatakan akan menjadi semakin ‘malas’ untuk mengambil tahu perihal negeri Selangor.

    Sebab, yang akan kerap hadir ke mesyuarat biro politik PR adalah Saifuddin. Jadi, bolehlah melaporkan bagi pihak beliau.

    ReplyDelete
  100. Keadaan perlantikan Saifuddin telah membangkitkan rasa tidak puas hati dari parti DAP seperti yang diberitahu awal tadi. Walaupun Khalid akur dengan perlantikan Saifuddin, tidak bagi DAP. DAP boleh dikatakan agak serius dalam hal Selangor ini.

    Dengan itu, DAP tidak mahu hanya PKR sahaja yang berkuasa dan menyelia isu politik dalam negeri Selangor. Dengan itu, DAP telah meletakkan Teresa Kok juga sebagai Pegawai Perhubungan Politik, setaraf dengan Saifuddin.

    Belum masuk lagi satu bab di mana PAS juga sebelum ini menyuarakan pendapat yang sama, exconya dalam kerajaan negeri, Iskandar Samad, PAS mahu sekurang-kurangnya seorang Naib Presidennya diberi jawatan yang sama dengan Saifuddin.

    ReplyDelete
  101. Jadi, apakah tugas sebenar Saifuddin? Apa pula tugas yang khusus buat Teresa Kok dan Presiden PAS itu?

    Inilah kepincangan dan perebutan kuasa yang berlaku dalam pemilihan Exco Negeri Selangor yang cuba disorokkan oleh Anwar supaya tidak ramai yang mengambil kisah kisah cemburu kuasa antara PKR-DAP-PAS.

    Sebab itulah Anwar membangkitkan pendapat mahu memboikot sidang parlimen. Tidak mahu juga umum melihat kerakusan kuasa dan cemburu merebut kuasa dalam kalangan pemimpin-pemimpin pembangkang.

    ReplyDelete
  102. Sudah lebih sebulan PRU13 berakhir, tetapi masih lagi tidak menampakkan kematangan dalam diri Anwar, juga pemimpin parti DAP dan PAS.

    Kalau Anwar, rasanya sifat tidak matang sudah wujud dari dahulu lagi. Jadi sekarang ini, diturunkan pula kepada orang-orang bawahannya. Sedarlah, kuasa dan aura politik Anwar kian jelas semakin luntur.

    ReplyDelete
  103. Semua 60 Anggota Dewan Undangan Negeri Sabah termasuk 12 wakil pembangkang daripada DAP, PKR dan Parti Reformasi Sabah (Star) hari ini mengangkat sumpah di hadapan Speaker Dewan Undangan Negeri (Dun) Sabah Datuk Seri Salleh Tun Said.

    ReplyDelete
  104. Majlis itu bermula dengan upacara angkat sumpah oleh Ketua Menteri Sabah Datuk Seri Musa Aman, diikuti tiga timbalannya Tan Sri Joseph Pairin Kitingan, Datuk Seri Yahya Hussin dan Datuk Raymond Tan Shu Kiah.

    ReplyDelete
  105. Ini disusuli dengan menteri-menteri Kabinet Sabah dan pembantu-pembantu menteri serta anggota dewan yang lain, dikuti 12 anggota Dun daripada pembangkang.Mereka termasuk Datuk Seri Lajim Ukin (PKR-Klias), Datuk Seri Wilfred Bumburing (PKR-Tamparuli), Datuk Dr Jeffrey Kitingan (Star-Bingkor) dan Hiew King Cheu (DAP-Luyang).

    ReplyDelete
  106. Pada pilihan raya umum ke-13 pada 5 Mei lepas, BN mengekalkan pemerintahan Sabah dengan majoriti dua pertiga apabila menguasai 48 daripada 60 kerusi Dun.

    ReplyDelete
  107. Bercakap kepada pemberita selepas majlis itu, Musa yang juga Adun Sungai Sibuga meminta semua anggota dewan menjalankan tugas yang diamanahkan rakyat khususnya wakil BN dengan berkhidmat sebaik mungkin sepanjang persidangan berlangsung.

    ReplyDelete
  108. APA LAGI PAKATAN RAKYAT MAHU???

    Aku tertunggu-tunggu bile lagi Anwar & the gang hendak buat demostrasi jalanan bagi membantah keputusan Pru 13. Stakat buat perhimpunan di stadium tu tak jadi apa bro.

    ReplyDelete
  109. APA LAGI PAKATAN RAKYAT MAHU???

    Buatlah perhimpunan setiap hari pun, yang akan perginyer muka-muka yang sama je. Kalau buat demonstrasi jalanan lagi gempak bro. Barulah negara jadi huru hara. Bukankah itu memang niat PR iaitu hendak menimbulkan huru haraa dan menghasut rakyat

    ReplyDelete
  110. APA LAGI PAKATAN RAKYAT MAHU???

    Minta maaf pak polisi, aku bukan menghasut, tetapi saja hendak perli muka-muka tembaga pemimpin pr yang tak tau malu.

    ReplyDelete
  111. APA LAGI PAKATAN RAKYAT MAHU???

    Kalau tak silap aku, Nabi SAW ada bersabda bahawa jika sudah hilang malu dalam diri seseorang itu, maka dia sanggup buat apa sahaja. Jadi aku fikir, pemimpin pakatan rakyat mungkin ditarik perasaan malu dalam diri mereka sehingga sanggup mengadaikan maruah masing-masing.

    ReplyDelete
  112. APA LAGI PAKATAN RAKYAT MAHU???

    Aku sebenarnya meluat bebenor dengan perangai pemimpin pakatan rakyat ni. Kalau dah kalah tu terima jelah keputusan rakyat. Memang benar peratus rakyat yang memihak kepada mereka lebih besar berbanding BN, tetapi majoriti itu disumbangkan oleh satu bangsa sahaja. Dalam lain perkataan, hanya satu bangsa adalah penyumbang terbesar undi popular Pakatan Rakyat.

    ReplyDelete
  113. APA LAGI PAKATAN RAKYAT MAHU???

    Tidak ada kemungkinankah bangsa tersebut akan menuntut lebih kerana mendakwa mereka lebih popular. Apa dorang ingat Pru ni macam anugerah bintang popular berita harian. Siapa yang mendapat undi paling banyak, maka dialah yang paling popular dan diistiharkan pemenang.

    ReplyDelete
  114. APA LAGI PAKATAN RAKYAT MAHU???

    kalau macam tu, nampaknya kita kena ubah sistem pru kite dengan mengambil anugerah bintang popular berita harian sebagai benchmarking.

    ReplyDelete
  115. APA LAGI PAKATAN RAKYAT MAHU???

    Penipuan, rasuah dalam pru 13 hanya rekaan pemimpin pakatan rakyat semata. Kalau betul bn dan spr menipu, kenapa kemenangan bn makin merosot. Adake orang sengaja menipu untuk rugi diri sendiri.

    ReplyDelete
  116. APA LAGI PAKATAN RAKYAT MAHU???

    Kalau pakatan rakyat yang menipu dan main kotor ada munasabahnya kerana mereka yang berjaya dan menambah kerusi. Lagipun, ejen-ejen calonyang dilantik buat apa, tidurke sehingga tak berjaya mengesan penipuan yang berlaku jika ada.

    ReplyDelete
  117. TAKUT DAN MALU KALAH, PAKATAN RAKYAT BERSEDIA TERLEBIH DAHULU DENGAN MELAKUKAN PELBAGAI HELAH UNTUK MENIPU!!!

    Blogger Syed Akbar Ali mengingatkan rakyat Malaysia untuk tidak terpedaya dengan rancangan kekacauan yang mahu ditimbulkan oleh pakatan pembangkang.

    ReplyDelete
  118. TAKUT DAN MALU KALAH, PAKATAN RAKYAT BERSEDIA TERLEBIH DAHULU DENGAN MELAKUKAN PELBAGAI HELAH UNTUK MENIPU!!!

    Perhimpunan Bersih yang berlangsung sebelum ini menunjukkan ada anasir-anasir jahat dari luar yang membantu menghuru-harakan negara. Perkara yang sama mungkin berulang sekiranya pakatan kalah PRU13.

    ReplyDelete
  119. TAKUT DAN MALU KALAH, PAKATAN RAKYAT BERSEDIA TERLEBIH DAHULU DENGAN MELAKUKAN PELBAGAI HELAH UNTUK MENIPU!!!

    Tidak mustahil Malaysia akan dibakar dan rakyat akan kacau bilau dengan tindakan pakatan pembangkang ini. Mereka mahu mengambil alih kerajaan melalui kaedah keganasan kerana tidak diterima majoriti rakyat.

    ReplyDelete
  120. TAKUT DAN MALU KALAH, PAKATAN RAKYAT BERSEDIA TERLEBIH DAHULU DENGAN MELAKUKAN PELBAGAI HELAH UNTUK MENIPU!!!

    Demonstrasi jalanan setiap hari, huru-hara, lebih teruk lagi adalah pembunuhan akan berleluasa sekaligus mencetuskan permusuhan antara kaum.

    ReplyDelete
  121. TAKUT DAN MALU KALAH, PAKATAN RAKYAT BERSEDIA TERLEBIH DAHULU DENGAN MELAKUKAN PELBAGAI HELAH UNTUK MENIPU!!!

    Kita juga tidak seharusnya lupa bagaimana kelompok yang rakus mahukan kuasa politik itu melaungkan reformasi pada sekitar tahun 1999, hanya kerana mereka merasakan sudah tiba masanya BN digantikan.

    ReplyDelete
  122. TAKUT DAN MALU KALAH, PAKATAN RAKYAT BERSEDIA TERLEBIH DAHULU DENGAN MELAKUKAN PELBAGAI HELAH UNTUK MENIPU!!!

    Namun tindakan cekap pihak berkuasa berjaya mematahkan percubaan itu. Dan kini mereka ingin mencuba melakukannya kembali. Rakyat harus berhati-hati dan sentiasa mematuhi undang-undang negara.

    ReplyDelete
  123. TAKUT DAN MALU KALAH, PAKATAN RAKYAT BERSEDIA TERLEBIH DAHULU DENGAN MELAKUKAN PELBAGAI HELAH UNTUK MENIPU!!!

    Ini kerana pakatan akan melaksanakan perkara itu bagi memastikan hasrat mereka tercapai untuk mentadbir negara. Jangan mudah terpedaya dengan laungan pembangkang.

    ReplyDelete
  124. TAKUT DAN MALU KALAH, PAKATAN RAKYAT BERSEDIA TERLEBIH DAHULU DENGAN MELAKUKAN PELBAGAI HELAH UNTUK MENIPU!!!

    Penyokong pembangkang seharusnya berupaya berfikir secara rasional agar tidak mudah terjebak dengan insiden yang memudaratkan. Keganasan adalah senjata terakhir pakatan pembangkang untuk menawan Malaysia tanpa menggunakan suara demokrasi rakyat.

    ReplyDelete
  125. TAKUT DAN MALU KALAH, PAKATAN RAKYAT BERSEDIA TERLEBIH DAHULU DENGAN MELAKUKAN PELBAGAI HELAH UNTUK MENIPU!!!

    Alasan-alasan akan dicipta mereka kerana mahu mencetuskan keraguan terhadap SPR, dan juga sistem pilihan raya.

    ReplyDelete
  126. TAKUT DAN MALU KALAH, PAKATAN RAKYAT BERSEDIA TERLEBIH DAHULU DENGAN MELAKUKAN PELBAGAI HELAH UNTUK MENIPU!!!

    Mereka akan memastikan kerajaan yang dilabel sebagai rejim ini ditumbangkan dan mengharapkan simpati negara luar untuk menyokong perjuangan mereka.

    ReplyDelete
  127. TAKUT DAN MALU KALAH, PAKATAN RAKYAT BERSEDIA TERLEBIH DAHULU DENGAN MELAKUKAN PELBAGAI HELAH UNTUK MENIPU!!!

    Petanda awal berlaku dengan tindakan mereka menyalahkan SPR berkenaan keraguan yang wujud ketika sesi pengundian awal tentera dan polis. Itu adalah langkah pertama mereka untuk mencetuskan huru hara yang akan berlarutan sehingga selepas pilihan raya.

    ReplyDelete
  128. TAKUT DAN MALU KALAH, PAKATAN RAKYAT BERSEDIA TERLEBIH DAHULU DENGAN MELAKUKAN PELBAGAI HELAH UNTUK MENIPU!!!

    Penyudahnya ekonomi negara akan merundum dan rakyat akan memberontak sekaligus menyalahkan kerajaan kerana gagal meningkatkan ekonomi negara.

    ReplyDelete
  129. TAKUT DAN MALU KALAH, PAKATAN RAKYAT BERSEDIA TERLEBIH DAHULU DENGAN MELAKUKAN PELBAGAI HELAH UNTUK MENIPU!!!

    Sedangkan hakikatnya, mereka yang menghancurkan struktur ekonomi negara dengan mencetuskan keganasan dan memberontak untuk menggulingkan kerajaan.

    ReplyDelete
  130. TAKUT DAN MALU KALAH, PAKATAN RAKYAT BERSEDIA TERLEBIH DAHULU DENGAN MELAKUKAN PELBAGAI HELAH UNTUK MENIPU!!!

    Pakatan pembangkang memang mahukan kuasa politik sebab itulah biar pun berbeza ideologi politik mereka sedia bergabung dalam satu kerjasama.

    ReplyDelete
  131. TAKUT DAN MALU KALAH, PAKATAN RAKYAT BERSEDIA TERLEBIH DAHULU DENGAN MELAKUKAN PELBAGAI HELAH UNTUK MENIPU!!!

    Namun kerjasama mereka hanya berteras hasrat untuk menumbangkan BN dan menguasai Putrajaya tetapi soalnya mampukah mereka mentadbir seperti mana dilakukan oleh BN selama ini? Mereka tidak ada perancangan, apa yang mereka lakukan sekadar menjadi 'saudagar mimpi dan pemborong janji'.

    ReplyDelete
  132. TAKUT DAN MALU KALAH, PAKATAN RAKYAT BERSEDIA TERLEBIH DAHULU DENGAN MELAKUKAN PELBAGAI HELAH UNTUK MENIPU!!!

    Mereka hanya tahu menyalahkan BN seolah-olah mereka pilihan terbaik untuk memimpin negara.

    ReplyDelete
  133. TAKUT DAN MALU KALAH, PAKATAN RAKYAT BERSEDIA TERLEBIH DAHULU DENGAN MELAKUKAN PELBAGAI HELAH UNTUK MENIPU!!!

    Kita tidak menafikan dalam pentadbirannya, BN juga ada kelemahan tetapi ia tidak sampai kepada menghumban rakyat dan negara ini dalam lembah kesengsaraan dan kekacauan.

    ReplyDelete
  134. TAKUT DAN MALU KALAH, PAKATAN RAKYAT BERSEDIA TERLEBIH DAHULU DENGAN MELAKUKAN PELBAGAI HELAH UNTUK MENIPU!!!

    Segala permasalahan rakyat sentiasa menjadi keutamaan BN sebab itulah dari semasa ke semasa biar pun bertukar kepimpinan tradisi membela rakyat yang dipelopori oleh parti itu tidak pernah ditinggalkan.

    ReplyDelete
  135. Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) semalam menubuhkan pa-sukan khas bagi mengenal pasti punca yang menyebabkan dakwat kekal yang digunakan pada Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU13) lepas tidak kekal lama selepas dicalit.

    ReplyDelete
  136. Pengerusi SPR Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof berkata berdasarkan pengalaman pertama itu, SPR yang mengadakan mesyuarat semalam, memutuskan untuk menubuhkan ‘Pasukan Khas Menyemak Masalah-masalah Penggunaan Dakwat Kekal PRU13’ untuk meneliti hal-hal berkaitan dakwat kekal itu.

    ReplyDelete
  137. Beliau berkata pasukan itu antara lain akan mengkaji aspek ramuan, syarat Kementerian Kesihatan, cara penggunaan dakwat kekal dan kaedah calitan dakwat kekal di jari.

    ReplyDelete
  138. Pasukan itu juga akan meneliti hasil ujian yang telah dibuat sebelum dan selepas dakwat itu dihantar ke Malaysia.

    ReplyDelete
  139. “SPR menggunakan dakwat kekal bagi mengelakkan percubaan mengundi lebih daripada sekali oleh sese-orang pengundi namun penggunaan itu menimbul-kan pelbagai reaksi daripada parti politik, calon dan pengundi bahawa dakwat kekal itu tidak kekal lama melekat di jari pengundi,” katanya dalam kenyataan di sini.

    ReplyDelete
  140. Abdul Aziz berkata pasukan khas itu dijangka menyiapkan penyiasatan dalam tempoh sebulan dan ia diharap dapat membantu SPR mengenal pasti perkara-perkara yang menyebabkan dakwat itu tidak kekal lama di jari selepas dicalit.

    ReplyDelete
  141. Beliau berkata SPR juga memandang serius perbuatan pihak-pihak tertentu yang menyebarkan rakaman video, tulisan dan gambar melalui laman sosial, media cetak dan portal berita berhubung tuduhan dan dakwaan yang tidak berasas mengenai SPR.

    ReplyDelete
  142. “Antara tuduhan itu ialah warga asing mengundi dalam PRU13, kejadian lampu padam semasa pengiraan undi, berlaku tiga tong undi hilang di pusat penjumlahan rasmi undi di Putrajaya, peti undi diturunkan dari helikopter dengan tujuan memenangkan pihak tertentu.

    ReplyDelete
  143. “Selain itu, kenderaan SPR membawa peti undi ke pusat penjumlahan rasmi undi dengan tujuan untuk memanipulasi keputusan pengundian, petugas SPR meminta ejen calon menandatangani Borang 14 sebelum tamat proses pengiraan undi, terdapat pengundi hantu dan pengundi dari Sabah dan Sarawak diangkut untuk mengundi di beberapa negeri,” katanya.

    ReplyDelete
  144. Abdul Aziz berkata SPR mendapati semua tuduhan dan dakwaan itu tidak berasas, tidak benar dan boleh mengelirukan rakyat serta mendatangkan ketidaktentuan dalam negara.

    ReplyDelete
  145. Berikutan itu katanya, satu laporan polis telah dibuat oleh Setiausaha SPR Datuk Kamaruddin Mohamed Baria pada 16 April lepas bagi menjaga nama baik dan integriti SPR sebagai sebuah badan bebas yang ditubuhkan di bawah Perlembagaan Persekutuan untuk menjalankan pilihan raya.

    ReplyDelete
  146. “SPR akan meneruskan sesi penerangan dan penjelasan berhubung isu-isu PRU13 bagi memberikan maklumat dan fakta yang tepat kepada orang ramai melalui pelbagai kaedah termasuk media massa.

    ReplyDelete
  147. “SPR juga menasihati orang ramai supaya menapis maklumat-maklumat yang di- baca terutama daripada media sosial.

    ReplyDelete
  148. Jika perlu, orang ramai boleh menghubungi SPR bagi mendap-atkan maklumat yang sahih berkaitan sesuatu isu itu,” katanya.

    ReplyDelete
  149. Kita tunggu dan lihat sajalah keputusan kajian dakwat kekal ini.

    ReplyDelete
  150. Enam Mantan Calon Parti KeADILan Rakyat (PKR) dan dua daripadanya calon DUN Sungei Sibuga dan Gum-Gum telah mengemukakan Petisyen di Mahkamah Tinggi di daerah masing-masing.

    ReplyDelete
  151. Antara mantan calon Parlimen yang terlibat ialah Libaran, Kudat, Beaufort, Tawau, Kota Marudu dan Pensiangan yang memprotes Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) yang didakwa tidak telus dan dan timbul unsur-unsur penipuan semasa berlangsungnya PRU 13 baru-baru ini.

    ReplyDelete
  152. Bercakap kepada Sabahkini.Net, mantan calon Parlimen Libaran (PKR), Mohd Serman Bin Hassnar; sejurus selepas menyerahkan Petisyen bantahan tersebut di Mahkamah Tinggi Sandakan pagi kelmarin, antara lain menjelaskan tindakan keenam-enam calon di enam parlimen seperti yang disebutkan itu kerana timbul rasa tidak puas hati terhadap Pengerusi SPR, Tan Sri Abdul Aziz dan Timbalannya Datuk Wan Ahmad Wan Omar yang didakwa bersekongkol dengan kerajaan Barisan Nasional (BN) melakukan penipuan ketika PRU-13 berlangsung.

    ReplyDelete
  153. desas-desus mengatakan ada calon yang disebutkan itu telah menyogok para pengundi dengan wang ringgit supaya mengundi BN, bahkan ada calon yang memaksa pengundi bersumpah dengan Al-Quran ketika menerima wang.

    ReplyDelete
  154. Mungkin mereka terlupa kerana telah bersumpah dengan Al-Quran, akhirnya sumpah tersebut memakan sendiri hanya disebabkan rasuah yang mereka terima..

    ReplyDelete
  155. Siasatan awal Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) menunjukkan sekeping gambar dimuatkan di internet menunjukkan kononnya berlaku insiden lampu padam semasa pengiraan undi pada Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU-13) 5 Mei lalu adalah fitnah dan lakonan itu dirakamkan sebelum PRU-13 lagi.

    ReplyDelete
  156. Timbalan Pengerusi SPR, Datuk Wan Ahmad Wan Omar berkata, kesimpulan itu dibuat hasil penelitian beliau bersama pegawai-pegawainya.

    ReplyDelete
  157. Mereka telah melakonkan perkara ini sebelum pilihan raya lagi untuk disebarkan di internet sebagai helah bagi menunjukkan kononnya berlaku kejadian lampu padam, sedangkan ini semuanya cerita karut.

    ReplyDelete
  158. Pada gambar tersebut ditunjukkan kononnya petugas SPR sedang mengira kertas undi dan terpaksa menggunakan lampu bantuan kerana lampu padam sedangkan petugas itu langsung tidak memakai baju SPR,

    ReplyDelete
  159. Beliau berkata, bukti paling nyata apabila gambar tersebut menunjukkan terdapat ramai pemberita dan jurugambar berada di dalam tempat pengiraan undi sedangkan hakikatnya tidak ada sesiapa yang boleh berada di tempat tersebut melainkan petugas SPR dan ejen calon.

    ReplyDelete
  160. Prosedur Operasi Standard (SOP) dan tatacara kerja seperti yang ditunjukkan oleh gambar itu langsung tidak betul… mereka sudah terlupa, hendak menipu tetapi tidak faham tatacara kerja dan tidak matang.

    ReplyDelete
  161. Malah dulang yang digunakan untuk meletak kertas undi juga bukan dulang SPR, bahan dan saiznya berbeza.. banyak perkara dalam gambar tidak ikut SOP SPR,”

    ReplyDelete
  162. Malah pada malam pengiraan undi itu juga, saya apabila mendapat ‘tweet’ mengatakan lampu padam oleh ‘cybertrooper’ yang tidak bertanggungjawab, kita terus semak kawasan mana, kita semak dengan pengarah negeri kita, Pegawai Pengurus dan saluran sekolah yang dituduh tetapi ternyata tidak ada apa-apa,” katanya.

    ReplyDelete
  163. masyarakat tidak harus membuat andaian dan rumusan sendiri dengan hanya membaca melalui media pembangkang sedangkan semua yang dilaporkan berkaitan SPR adalah buruk dan berbaur fitnah.

    ReplyDelete
  164. PRU13 tidak diterima oleh kebanyakkan orang. Inilah menyebabkan perhimpunan dibuat selepas PRU.

    ReplyDelete
  165. Laporan dan maklumat melalui media harus dinilai dengan baik.

    ReplyDelete
  166. Banyak juga laporan berkenaan aktiviti penipuan di PRU13. Sejauh mana kebenaran tersebut?

    ReplyDelete
  167. Siapa yang benar harus diserahkan kepada mahkamah untuk menentukannya.

    ReplyDelete
  168. Adakah insiden lampu padam tersebut sengaja direka atau benarnya berlaku.

    ReplyDelete
  169. Serahkan kepada rakyat untuk membezakannya.

    ReplyDelete
  170. Media memainkan peranan penting untuk menyampakan message. Harap media jangan salah gunakan kebebasan bercakap.

    ReplyDelete
  171. Mahkamah akan buat keputusan berdasar bukti dan maklumat yang diserahkan.

    ReplyDelete
  172. Siapakah yang merancangkan "black-out" tersebut?

    ReplyDelete
  173. Banyak juga petisyen kali ini.

    ReplyDelete
  174. Indonesia. Presiden Republik Indonesia, Susilo Bambang Yudhoyono (SBY) menolak dakwaan permintaan maafnya sebelum ini atas desakan Singapura dan Malaysia ekoran kejadian jerebu yang berpunca daripada kebakaran hutan di Riau

    ReplyDelete
  175. Dalam sidang media di Lapangan Udara Halim Perdana Kusumah, Indonesia hari ini, SBY menegaskan Kerajaan Indonesia tidak takut pada kedua-dua negara tersebut.

    ReplyDelete
  176. Saya harus tegaskan kalau perkara jerebu ini konteksnya jelas tapi kalau dibawa ke isu lain, saya perlu tegaskan kita tidak pernah ada kompromi,

    ReplyDelete
  177. SBY akui kesal dengan dakwaan di media sosial yang disifatkan keliru dengan permohonan maafnya baru-baru ini.

    ReplyDelete
  178. Menurutnya, permintaan maaf tersebut bukanlah berlebihan untuk dilakukan.
    Dalam perkembangan lain, SBY berharap akan terus dapat menjaga hubungan baik dengan Singapura dan Malaysia

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.